يكشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۷ - Jan 7, 2007
نانسي پلوسي:
آمريكا بايد با ايران
مذاكره كند
گروه سياسي- رئيس جديد مجلس نمايندگان آمريكا در حالي  كه دوران رياست خود را با انتقاد از عملكرد جورج بوش در عراق آغاز كرده و خواستار عقب نشيني هرچه سريع تر نيروهاي آمريكايي از اين كشور شده است، در يكي از اولين اظهارنظرهاي خود در مورد ايران خواستار حضور ايران و سوريه در مذاكرات منطقه اي در خصوص عراق شد.
به گزارش ايسنا، نانسي پلوسي، اولين رئيس زن مجلس نمايندگان ايالات متحده كه پس از پيروزي دموكرات ها در انتخابات كنگره سكان هدايت مجلس نمايندگان را در دست گرفته است، در گفت وگو با روزنامه آرژانتيني كلارين در خصوص امكان برگزاري مذاكرات با دمشق و تهران در خصوص حل بحران خاورميانه اظهار داشت:
ب ايران و سوريه بايد در نشست منطقه اي در خصوص عراق شركت كنند.
همچنين به گزارش آسوشيتدپرس با نزديك شدن ديدگاه نمايندگان كنگره آمريكا در خصوص لزوم تسريع در عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، پلوسي و هري ريد رهبر اكثريت سناي آمريكا در نامه اي به جورج بوش خواستار عقب نشيني نيروهاي آمريكايي ظرف 4 تا 6 ماه آينده شده اند.
مخالفت اروپا با يكجانبه گرايي آمريكا
در همين حال فارس گزارش داد اتحاديه اروپا از پيشنهاد آمريكا براي اعمال تحريم هاي تجاري شديدتر عليه ايران استقبال نكرده است. يكي از مقامات اتحاديه اروپا در جمع خبرنگاران در واشنگتن با اعلام اين مطلب، افزود: دولت هاي عضو اتحاديه اروپا تنها بر اجراي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متمركز هستند.
اروپا اين موضع خود را مشخصاً در واكنش به سخنان نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه ايالات متحده اتخاذ كرده كه چندي پيش گفته بود ما قصد داريم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و ژاپن را به اعمال برخي تحريم هاي اقتصادي بر ضد ايران كه پيش از اين خودمان آن  را اجرا كرده ايم، ترغيب كنيم.
اين درحالي است كه روسيه نيز دو روز پيش تأكيد كرد اقدام كشورها عليه ايران بدون دخالت شوراي امنيت، همان طور كه واشنگتن خواستار آن است، نمي تواند تهران را به ميز مذاكرات بازگرداند. ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل تصريح نمود، رويكرد جمعي كه در قطعنامه مدنظر قرار دارد، راهي را كه بايد برويم مشخص مي كند.
روزنامه فايننشال تايمز نيز گزارش داد وزراي خارجه ناتو احتمالاً موضوع هسته اي ايران را در نشست فوق العاده پايان دي ماه مطرح خواهند كرد.
همچنين روزنامه آسياتايمز در تحليلي با اشاره به اين كه روابط ايران و آمريكا از دهه 1950 تاكنون وارد بحراني ترين وضعيت خود شده، تأكيد كرده آمريكا در شرايط فعلي از لحاظ سياسي هيچ اهرمي براي مقابله با ايران در اختيار ندارد. به گزارش مهر، اين روزنامه تصريح نموده تصويب قطعنامه بر ضد ايران پايان راه نيست و قطعنامه 1737 نمي تواند هيچ گونه فشاري را به ايران وارد كند.

رايزني هاي فشرده براي انتخاب وزير دادگستري
009399.jpg
گروه سياسي - پس از حادثه درگذشت وزير سابق دادگستري و سخنگوي قوه قضائيه ،  تغيير ناخواسته ديگري در كابينه دولت ناگزير شد و طي روزهاي گذشته رايزني هاي فشرده اي به منظور معرفي فرد جايگزين شكل گرفت .
يك منبع مطلع و نزديك به رئيس قوه قضائيه از تمايل هاشمي شاهرودي در معرفي وزير دادگستري از ميان مديران دستگاه قضايي خبر داد. اين مقام مطلع درباره ديدگاه رئيس قوه قضائيه براي معرفي گزينه نهايي جهت تصدي پست وزارت دادگستري اظهار داشت: آنچه مسلم است اين كه ايشان معتقدند وزير دادگستري حتماً بايد از بدنه قوه قضائيه و با ساختار، مشكلات،آسيب ها و فرايندهاي دستگاه قضايي آشنا باشد.
وي در تأييد اين موضوع به سوابق وزراي پيشين دادگستري(شوشتري و مرحوم جمال كريمي راد) كه عمدتاً قضايي بودند، اشاره كرد.
اين مقام همچنين ضمن رد گمانه زني رسانه ها بار ديگر تأكيد كرد كه وزير دادگستري فردي غير از آنچه كه امروزه در محافل رسانه اي مطرح مي شود، خواهد بود.
فارس به نقل از اين مقام مطلع تاكيد كرد: سخنگوي جديد قوه قضائيه لزوماً وزير دادگستري نخواهد بود، چون سعي بر اين است كه بار مسئوليت سنگين همزماني وزارت دادگستري و سخنگويي قوه قضائيه بر دوش يك نفر نباشد.
رسانه هاي خبري از غلامحسين الهام(سخنگوي دولت)، عباسعلي عليزاده (معاون اجرايي قوه قضائيه)، حسين ميرمحمد صادقي(رئيس دانشكده علوم قضائي و اداري)، عبدالعلي ميركوهي(معاون پارلماني وزارت دادگستري)، عبدالرضا ايزدپناه( رئيس نهاد قوه قضائيه)، فضل الله موسوي(نماينده مردم تهران در مجلس و استاد حقوق دانشگاه)، سيد احمد موسوي(معاون پارلماني رئيس جمهور) و عليرضا جمشيدي (معاون حقوقي و توسعه قضائي قوه قضائيه ) به عنوان گزينه هاي مطرح براي تصدي وزارت دادگستري نام مي برند. غلامحسين الهام، رئيس دفتر رئيس جمهور با حفظ سمت تا زمان انتصاب وزير جديد سرپرستي وزارت دادگستري را برعهده گرفته است. به تصريح قانون اساسي، معرفي و انتخاب وزير دادگستري با هماهنگي رؤساي قواي قضائيه و مجريه ميسر است. در عين حال خبرگزاري فارس در خبري اعلام كرده بود كه حسين مير محمد صادقي در اولويت اصلي تصدي اين مسئوليت قرار گرفت. سيد حسين ميرمحمد صادقي رئيس دانشكده علوم قضائي و عضو هيأت علمي دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي و صاحب تاليفات متعدد در زمينه حقوق جزا و جرم شناسي است.
اما رئيس دانشكده علوم قضائي درخصوص اخباري مبني بر اين كه وي قرار است به عنوان وزير دادگستري يا سخنگوي قوه قضائيه تعيين گردد، متذكر شد كه هنوز در اين باره با من رايزني نشده است.
ميرمحمد صادقي كه قبلاً سخنگويي قوه قضائيه را عهده دار بوده است، در گفت وگو با مهر خاطرنشان كرد كه هنوز به صورت مستقيم با او براي تصدي دوباره پست سخنگويي دستگاه قضا و يا وزارت دادگستري رايزني نشده است.
رئيس دانشكده علوم قضائي درعين حال در پاسخ به اين سئوال كه آيا پيشنهاد تصدي سخنگويي قوه قضائيه يا وزارت دادگستري را مي پذيرد، با تاكيد بر لزوم بررسي همه جانبه و دقيق مساله، هر گونه اظهار نظر بيشتر در اين زمينه را به روزهاي آتي موكول كرد.

تأييد صحت انتخابات شوراهاي استان تهران
گروه سياسي پس از اين كه سيدعلي رياض، رئيس هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران از تأييد صحت انتخابات شوراهاي شهر تهران خبر داد، حشمت فلاحت پيشه، سخنگوي هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراها هم از اعلام نظر نهايي اين هيأت تا 5 روز آينده خبر داد.
وي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني همشهري با اشاره به تأييد انتخابات تهران در هيأت عالي نظارت استان تهران گفت: اگر مشكل خاصي وجود نداشته باشد ما هم صحت انتخابات را تأييد خواهيم كرد.
وي همچنين تصريح كرد: شكايت قابل توجهي درخصوص انتخابات تهران مشاهده نشده است.
عضو كميسيون امنيت ملي گفت: بررسي وضعيت شوراهاي نزديك به 20 درصد شهرهاي كل كشور باقي مانده كه در حال نهايي شدن است. شايان ذكر است، انتخابات شوراها همزمان با انتخابات خبرگان، 24 آذر ماه برگزار شد كه نتيجه انتخابات خبرگان در استان تهران به تأييد شوراي نگهبان رسيده و نتيجه نهايي شوراها در تهران نيز تا 5 روز آينده اعلام خواهد شد.

باشگاه احزاب
همشهري: رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها گفت: ملت ايران ملت بزرگي است و به همين جهت اگر صداي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها از جاي ديگري غير از ايران برمي خاست، چنين طنيني در جهان نداشت و اين طنين ناشي از بزرگي اين ملت است. سيدمحمد خاتمي كه در نشست انتخابات شوراي شهر اصلاح طلبان در سراسر كشور سخن مي گفت، در ادامه با اظهار نگراني نسبت به اين كه مسئولان ذي ربط كه خودش نيز در دوره اي جزيي از آنان بود، نتوانند اين موقعيت را درك و از فرصت ها استفاده كنند، اظهار داشت: نگراني من از اين است كه مسئولان ذي ربط كه خود من نيز زماني جزء آنان بودم، نتوانيم اين موقعيت را درك و از اين فرصت ها استفاده و از لحاظ علمي، بين المللي، اقتصادي و فرهنگي درخور شأن اين ملت كار كنيم يا با اتخاذ مواضعي به اين عظمت خداداد لطمه وارد آوريم. خاتمي با بيان اين كه اين نگراني، نگراني به جايي است، لزوم دقت ملت ايران را در انتخاب هايش به نحوي كه به انتخاب افرادي بينجامد كه از عظمت اين ملت دفاع كنند و آن را ارتقا دهند، مورد تأكيد قرار داد.
باشگاه خبرنگاران جوان: قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين گفت : اصولگرايان از جمله حاميان دولت براي ماندن قاليباف در شهرداري تهران به توافق رسيدند و بر اين مساله تاكيد دارند. غلامحسن اميري با بيان اين مطلب كه انتخاب شهردار از حق و حقوق شوراي شهر است تصريح كرد: شوراي شهر هر كسي را به عنوان شهردار انتخاب كند، شهردار ما خواهد بود ولي با جلساتي كه با منتخبان داشتيم همه بر ماندن قاليباف در شوراي شهر تهران توافق داشتند. وي در خاتمه خاطرنشان كرد: اصولگرايان با فرايندي كه شروع كرده اند در انتخابات آتي هرگز متفرق وارد رقابت هاي انتخاباتي نمي شوند.
ايسنا: منتخب اول مردم تهران در انتخابات ميان دوره  اي مجلس با بيان اين كه تعدد گروه ها و ائتلاف ها را در ميان اصولگرايان، انشعاب نمي داند، گفت: شايد برخي افراد با دچار شدن به خوش بيني و غرور سياسي، فهرست واحد ارائه ندادند، اما در هر حال اكثريت هاي جناح اصولگرا در انتخابات شوراها رأي آوردند كه جبهه  پيروان خط امام و رهبري و رايحه  خوش خدمت نيز جزو آن ها محسوب مي شوند. حسن غفوري فرد با بيان اين كه تقسيم بندي جناح ها به محافظه كار، اصولگرا راست و يا چپ سنتي و جديد با واقعيت جامعه و كشور ما سنخيت ندارد، گفت: اكثر اين القاب غربي است و برخي سعي دارند جناح هاي سياسي را در قالب اين اسم ها جا دهند.

مسكو، تحريم
شركت هاي روسي
توسط آمريكا را محكوم كرد
مهر: وزارت خارجه روسيه روز گذشته در واكنشي تحريمهاي تسليحاتي اعمال شده بر شركتهاي اين كشور از سوي آمريكا را محكوم كرد.
به گزارش رويترز، وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي اعمال تحريمهاي تسليحاتي بر برخي از مؤسسات و شركت هاي نظامي خود را از سوي آمريكا غير قانوني خواند.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: اين براي اولين بار نيست كه آمريكا براي تعميم قوانين داخلي خود به شركت هاي خارجي و مجبور كردن اين شركت ها به اطاعت از قوانين داخلي خود به اقداماتي غير قانوني متوسل مي شود.
اين واكنش در پي انتشار گزارشي در روزنامه واشنگتن تايمز مبني براعمال تحريم تسليحاتي آمريكا بر شركتهاي كره شمالي، چين و روسيه به اتهام فروش موشك و تسليحات ديگر به ايران و سوريه صورت گرفت كه 3 شركت روسي نيز در فهرست آن قرار دارند.

ياد داشت
مجلس در مشت دولت نيست
مرتضي تمدن
اظهارات رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني مبني بر اين كه مجلس در مشت دولت نيست اين سؤال را در اذهان متبادر ساخت مگر چه اتفاقي افتاده است يا قرار است بيفتد كه اين گونه واكنش رياست قوه مقننه را به دنبال داشته است.
براي پاسخ به اين موضوع و تفسير صحبت هاي رئيس مجلس شوراي اسلامي لازم است به چند نكته در راستاي روابط مجلس و دولت اشاره نمود:
۱ - امر تقنين به جهت آن كه شموليت داشته و فراتر از خواسته ها، نيازها و مصلحت هاي قوه مجريه مي باشد همواره در راستاي خواسته دولت ها نمي باشد، در حيطه قانون گذاري همه قوا، نهادهاي رسمي و حتي غيررسمي و غيردولتي به نحوي ذينفع و ذيربط مي باشند لذا قوه مجريه بايد مقدورات و شرايط قوه مقننه  را درك نمايد و اين موضوع را بپذيرد كه لزوماً نبايد مصوبات مجلس خوشايند دولتها باشد لذا بخشي از اختلاف نظرها بين دولت و مجلس اجتناب ناپذير است و در همه دولت ها و مجالس قبل حتي در هنگامي كه مجلس و دولت يكدست بوده اند وجود داشته و در آينده نيز وجود خواهد داشت و اتفاقاً اين نقطه قوت براي هر دو قوه محسوب مي گردد و بايد به افكار عمومي اين گونه آموخت كه حُسن است نه قبح.
۲ - موتور كشور هنگامي به حركت درمي آيد كه چرخ دنده هاي طراحي شده در درون نظام همچون قواي سه گانه درست و اصولي درهم درگير شده و نيروي لازم براي حركت به جلو را فراهم سازند. در ظاهر امر گرچه حركت اجزاء موصوف مانند يكديگر و در يك جهت نيست اما برآيند تعامل و همكاري آنها با يكديگر است كه موجب انجام امور و رشد و توسعه كشور خواهد شد. لذا تصور آن كه مجلس بايد عين دولت و دولت نورچشمي مجلس باشد با ذات و جوهره وظايف هر دو قوه سازگار نيست. در يك سو مجلس واضع قانون و ناظر بر عملكرد دولت و نهادهاي وابسته به آن مي باشد و از سوي ديگر قوه مجريه با حفظ استقلال بايد نسبت به آنچه در اجراي قانون مي  گذرد پاسخگو باشد، همان طور كه قوه مقننه برابر قانون اساسي و اصل تفكيك قوا حق ورود به حيطه اجرايي و دخالت در اموري كه اصولاً با روح قانونگذاري و نظارت سازگار نيست خودداري نمايد. پس بهتر است، جمله رياست محترم مجلس شوراي اسلامي را اين گونه كامل كنيم كه همان طور كه مجلس در مشت دولت نيست، دولت نيز قاعدتاً نبايد در مشت مجلس باشد و از حقوق قانوني و استقلال در امور مربوط به حوزه اجرايي محروم يا مورد مزاحمت قرار گيرد. دولت تا آنجايي مورد سؤال مجلس است كه از اجراي قوانين تخطي ورزيده يا در امور قانونگذاري ورود پيدا كند، پس از آن كه وزرا از مجلس رأي اعتماد گرفتند قاعدتاً دست آنها در حيطه اجرا باز است و البته همراه با پاسخگويي و مسئوليت پذيري در قبال آنچه انجام مي دهند.
۳ - اصل تفكيك قوا هيچگونه تعارضي با هماهنگي و همسويي بيشتر مجلس و دولت ندارد. هماهنگي هاي مستمر، رايزني و چانه زني قبل از ورود طرح ها و لوايح به صحن علني مجلس، كارهاي مشترك كارشناسي توسط نهادهاي پژوهشي هر دو قوه و تأثير دادن آن در طرح ها و لوايح، جلسات مشترك دولت و مجلس و حضور فعال نمايندگان دولت در كميسيون هاي تخصصي مجلس. از جمله ابزاري است كه بدون نقض استقلال قوا، زمينه تعامل و همكاري بيشتر مجلس و دولت را در نيل به اهداف كلي و اولويت دار نظام رهنمون مي سازد.
۴ - دولت نهم و مجلس هفتم هر دو در مسير مشترك، با شعار اصولگرايي و با اهداف نسبتاً يكسان و برنامه هاي مشابه نقاط قوت فراواني براي همسويي و هماهنگي با يكديگر دارند. شتاب زدگي، اوقات تلخي و خداي ناكرده لجبازي از جمله آسيب هايي است كه اين نقاط مشترك و قوت را مورد تهديد قرار مي دهد و بديهي است بايد هر دو قوه به شدت از آن احتراز كنند.
خداي ناكرده لجبازي دولت نبايد موجب خودزني مجلس يا بالعكس گردد.
اميد است، همه توان و هم و غم خود را صرف خدمتگزاري به مردمي بكنيم كه از هر حيث شايسته خدمتند.
* عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در پيامي، رحلت عالم رباني و معلم اخلاق آيت الله حاج شيخ حسن تهراني را به محضر مقام معظم رهبري، مراجع عظام، علماي اعلام و فضلاي حوزه علميه تسليت گفت.
در پيام احمدي نژاد آمده است: خبر ارتحال عالم رباني و معلم اخلاق آيت الله حاج شيخ حسن تهراني، موجب تأثر و تأسف فراوان اينجانب گرديد. فقدان اين استاد گرانقدر كه سال هاي مديدي را صرف ترويج اخلاق اسلامي و تربيت شاگردان برجسته در حوزه هاي علميه كرد، به محضر حضرت بقيه الله (عج)، مقام معظم رهبري، مراجع عظام، علماي اعلام و فضلاي حوزه علميه به ويژه جامعه محترم مدرسين حوزه علميه قم و بيت معظم آن مرحوم، تسليت عرض نموده و علو درجات آن عالم وارسته را از ذات باري تعالي مسألت مي نمايد.
سياست خارجي: نوري هيرو اوكودا ،مديركل خاورميانه و آفريقاي وزارت امور خارجه ژاپن روز يكشنبه از ايران بازديد به عمل آورده و با برخي مقامات وزارت امور خارجه كشورمان گفت و گو خواهد كرد. وزارت امور خارجه اعلام كرد: قرار است، در اين ديدارها ضمن بررسي آخرين وضعيت روابط دوجانبه و راه هاي تحكيم روابط في ما بين، مواضع كشورمان در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و انتظارات ايران از ژاپن به عنوان يك كشور دوست و آسيايي در نحوه تعامل با اين موضوع، با وي گفت وگو شود.
مجلس شوراي اسلامي: رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس سناي پاكستان كه براي گفتگو و تبادل نظر با مقامات سياسي پارلماني كشورمان پيرامون راههاي توسعه و تحكيم مناسبات دوجانبه و همكاريهاي منطقه اي و ساير موضوعات مورد علاقه به تهران سفر كرده، صبح ديروز با رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس ديدار و مذاكره كرد. مشاهد حسين رئيس كميسيون سياست خارجي مجلس سناي پاكستان در اين ديدار روابط ايران و پاكستان را تاريخي خواند و گفت: اين روابط بر منافع و پيوندهاي مشترك مذهبي - فرهنگي دو ملت بنيان نهاده شده است. حسين با بيان حمايت كشورش از استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي تصريح كرد: راه صحيح حل مسئله هسته اي ايران از طريق آژانس بين المللي هسته اي است. بايد از هر گونه اقدام عليه ايران خودداري شود.
رياست جمهوري: ستاد راهبردي و هماهنگي توسعه خوزستان به رياست معاون اجرايي رئيس جمهور و عضويت تعدادي از اعضاي دولت به منظور تصميم گيري متمركز در خصوص طرح هاي مربوط به خوزستان تشكيل شد . دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد، اين ستاد با تصويب هيات وزيران به رياست معاون رئيس جمهور در امور اجرايي تشكيل گرديده و وزراي نفت ، صنايع و معادن ، جهاد كشاورزي ، كشور ، كار و امور اجتماعي ، مسكن و شهرسازي ، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در آن عضويت دارند .
قوه قضائيه:  رئيس قوه قضائيه درخصوص پرونده قضائي ادارات و سازمان هاي دولتي بخشنامه جديدي را به كليه رؤساي كل دادگستري ها و دادستان ها ابلاغ كرد. در بخشنامه آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي به كليه رؤساي كل دادگستري ها و دادستان ها آمده است: در راستاي تحقق بندهاي دوم و پنجم اصل۱۵۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي مبني بر احياي حقوق عامه و پيشگيري از جرم كه جزء وظايف مصرّح قوه قضائيه مي باشد لازم است رؤساي كل، رؤساي دادگستري ها و بالاخص دادستان هاي مراكز استان نسبت به اموري كه مرتبط با 2 وظيفه مذكور و در قلمرو قضايي آنها مي باشد، با كليه سازمان هاي اداري و نهادهايي كه پرونده هاي قضائي قابل توجهي در دستگاه مطرح مي  نمايند امثال بانك ها و شهرداري ها جلسه تشكيل داده و ضرورت طرح دعاوي در دادگستري و تشكيل پرونده را بررسي و نقاط ضعف و قوت موضوع را شناسايي نمائيد.
حوزه علميه: جمعي از مسوولان سازمان جهاد كشاورزي قم با آيت الله العظمي مكارم شيرازي ديدار كردند. به گزارش ايسنا، آيت الله العظمي مكارم شيرازي با تاكيد بر رسيدن به خودكفايي در زمينه هاي مختلف از جمله توليدات كشاورزي گفت: ما بايد در توليد سوخت هم خودكفا باشيم؛ حرف اساسي ما مبارزه با وابستگي و اصرار دشمنان بر وابستگي است.
سياست خارجي: يك پايگاه اينترنتي با عنوان جريان مقابله با تحريم و دخالت نظامي در ايران خواستار طرح شكايت از راديو تلويزيون بي بي سي و سازمان هماهنگ كننده رسانه هاي انگليس به سبب متهم كردن ايران به توليد سلاح هسته اي شده است. به گزارش اين پايگاه اينترنتي، برنامه اي با عنوان زمان تصميم سه شنبه گذشته از كانال 4 راديوي بي بي سي پخش شده است كه در آن با نگاه به شرايط جاري سياسي ايران، كشورمان به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي متهم شده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |