شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
با گذشت 5 روز
تنور جشنواره تئاتر فجر هنوز داغ نشده است
صحنه اي از نمايش كودك و سرباز
009924.jpg
گروه ادب و هنر عقربه ها امروز شنبه ،ساعت 15 را كه نشان بدهند، جشن تئاتر فجر با ترس از تردد گربه ها در سالن ها و راهروهاي تنها مجموعه تئاتري ايران، به ششمين روز حياتش قدم مي گذارد.
با بستن در اتاق ها از ورود گربه هاي مزاحم جلوگيري كنيد اين جمله راهروها و درهاي اتاق هاي مجموعه تئاتر شهر را زينت بخشيده است و به يكي از پر بيننده ترين متن هاي امسال تبديل شده است. به گونه اي كه نشريه روزانه جشنواره و سايت رسمي مركز هنر هاي نمايشي نيز ناگزير از پرداختن به آن شده اند ، بدون توجه به اين مساله كه ابعاد حضور اين گربه ها چقدر مي تواند بر وجه اجرايي جشنواره تاثير بگذارد. آن هم جشنواره اي كه مسئولان برپايي اش آن را يكي از جشنواره هاي شناخته شده جهاني مي دانند كه- به گفته محمد اطبايي مسئول بخش بين الملل جشنواره - براي حضور دربيست و پنجمين دوره اش، 120 گروه نمايشي خارجي پاسخ مثبت به فراخوان مركز هنرهاي نمايش ايران داده اند، و فيلم اجراهاي خود را براي دبيرخانه اش فرستاده اند.
ترس از گربه ها اگر بگذارد، خيلي ها انتظار دارند ،جشنواره بيست و پنجم از امروز تنورش داغ تر شود تا يخ سالن ها در دي ماه تهران آب شود و صحنه ها گرم. اتفاقي كه معمولا در فصل هاي ديگر سال به ندرت رخ مي دهد. مگر آن كه كارگرداني صاحب نام يا گروهي شناخته شده با پيشينه اجرايي روشن، نمايشي را به صحنه برده باشد و بتواند مثلاً در 30 اجرا سالن 120 نفره چهارسو را هر شب پر نگه دارد. امسال اگر چه آمار رسمي از بازيد مخاطبان از نمايش هاي جشنواره اعلام نمي شود و پربيننده ترين نمايش هاي هر روز مشخص نمي شود، اما تجمع هاي هميشگي و جشنواره اي نشان مي دهد كه تنور جشنواره امسال آنطور كه بايد هنوز داغ نشده است، با اين حال در روز هاي پنج شنبه و جمعه ، نسبت به ساير ايام هفته جمع جوانان نمايش دوست در اطراف مجموعه تئاتر شهر بيشتر به چشم مي آمد.
اين مسأله را خيلي ها به تغيير سياست و تبديل شدن اين جشن به يك جشنواره غير رقابتي ربط مي دهند ، جشنواره اي كه نمايش هايش براي اولين بار در آن اجرا نمي شوند، بلكه از بين نمايش هاي اجرا شده در طول سال انتخاب مي شوند.
بالاخره رقابتي يا غير رقابتي؟
حضور نداشتن در جشنواره تئاتر فجر ديگر چندان ناخوشايند نيست، چون ارزش بكر بودن و رقابتي بودن خود را از دست داده است. اين جمله را چيستا يثربي مي گويد. نويسنده و كار گرداني كه اگر چه در اكثر دوره هاي جشنواره حضور داشته و بار ها توانسته يكي از جوايز جشنواره را از آن خود كند، اما در جشنواره امسال جايش خالي است.
همين غير رقابتي شدن جشنواره اما از منظر برخي از هنرمندان حاضر در جشنواره يك حسن به حساب مي آيد ؛ در واقع هر چقدر تعداد موافقان برپايي جشنواره به شكل رقابتي و با تمركز بر آثار جديد در بين هنرمندان جوان زياد است، هنرمندان پيشكسوت يا قديمي تر موافق اجراي جشنواره به شكل  غيررقابتي هستند. خوشحالم كه بالاخره مسئولان به اين نتيجه رسيدند كه نمايش ها را از بين توليدات يك سال انتخاب كنند كه اجراي عمومي داشته اند. اينها را هادي مرزبان كارگردان و بازيگر تئاتر مي گويد كه از اواسط دهه 40 در فضاي تئاتر ايران حضور دارد.
بهروز غريب پور نيز موافق اين شكل از برپايي جشنواره است، در عين حال سپيده نظري پور كارگردان و طراح صحنه كه امسال هم نمايش تهران،پرندك را در جشنواره به صحنه مي برد، معتقد است: اصولًا جشنواره بايد توقع مخاطبانش را برآورده سازد، اما امسال هم سياست ها به گونه اي بود كه بايد ما كارهاي توليدي 85 را كه اجراي عمومي داشته اند به جشنواره بياوريم. حسين كياني نويسنده و كارگردان تئاتر نيز معتقد است: اين كه نمايش ها از اجراهاي عمومي به جشنواره راه پيدا مي كنند و جشنواره به شكل غير رقابتي برگزار مي شود نه تنها موجب بهبود وضعيت و پيشبرد تئاتر ايران نمي شود، بلكه باز دارنده نيز هست. مشكل البته رقابتي بودن يا غير رقابتي بودن جشنواره تئاتر فجر نيست؛ در اصل مشكل به سياستگذاري جشنواره باز مي گردد. اين جشنواره حالا حكم تنوري را پيدا كرده است كه شكل و نوع نان هايش بيش از آن كه مطابق ذائقه مردم باشد، طبق ذائقه و سليقه مديران در هر دوره اي تغيير مي كند.
به همين دليل شايد همه چيز به صورت آزمون و خطا پيش مي رود ،و در همين آزمون و خطا ها ست كه كليت تئاتر ايران فراموش مي شود و در عوض موضوعي مقطعي مثل برپايي جشنواره جايش را مي گيرد تا هر مديري كه به ساختمان پشت تالار وحدت مي آيد براي نشان دادن توانش اول دستي در شكل برپايي جشنواره ببرد، و بعد اگر فرصت داشت به چيز هاي ديگر فكر كند يا برايش برنامه ريزي كند. در ايران هنوز تئاتر نتوانسته با مخاطب آشتي كند و مثل برخي از كشور ها به جزئي از كالا هاي فرهنگي و مصرفي خانواده ها تبديل شود. در اين وضعيت شايد نشود طبق الگوهاي كشورهايي حركت كرد كه در آن مجموعه هاي تئاتري خصوصي، يا دولتي بليط هاي كل اجراهاي يك سال را پيش فروش مي كنند و جشنواره ها بر آيند اين اجرا ها را در كنار اجرا هايي از ساير كشور ها در يك مقطع زماني در يك ويترين زيبا به نمايش مي گذارند. در ايران ،اجراي جديد و يا حتي اعلام نمايش برگزيده ، به همراه تبليغات فصلي مي تواند، يكي از راه هاي باز گرداندن مخاطب به سالن هاي اجراي نمايش باشد.
مخاطبي كه حالا با تئاتر قهر كرده است . البته خيلي ها يكي ديگر از دلايل قهر مخاطب را جاي خالي خيلي از تئاتري ها ي اسم و رسم دار مي دانند كه هر كدام آثارشان طي اين سال ها مخاطبان خاصي پيدا كرده است. تا پيش از اين اگر هر سال نام تعدادي از هنرمندان پيشكسوت اين عرصه در ليست غايبان ديده مي شد؛ كساني كه خودشان هم به غيبت عادت كرده بودند، حالا ليست غايبين آنقدر پر و پيمان شده كه نام قطب الدين صادقي، حميد امجد، عليرضا نادري نجف آبادي محمد يعقوبي و .. در آن ديده
مي شود. زماني از بودن در جشنواره خوشحال مي شدم چون در كنار هنرمندان موفقي مثل يعقوبي، نادري، جلال تهراني ، دشتي و ..،بودم ،حضور هر كدام از آنها به اعتبار جشنواره مي افزود اما حالا ... اين حرف ها را هم نادر برهاني مرند، كار گردان و نويسنده بر زبان مي آورد. شيوه گزينش كار ها هم براي شركت در جشنواره ازجمله مسائلي است كه حاشيه هاي جشنواره امسال را داغ داغ كرده است.
ملاك ها شفاف نيست
در شرايطي كه سياستگذاري ها و برنامه ريزي ها مشخص نمي شود ،دچار نوعي تناقض مي شويم و همه چيز به شكل پنهاني رخ مي دهد. اينها را دكتر خاكي مي گويد ،در پاسخ به سؤالي در مورد نحوه عملكرد هيات گزينش. برهاني مرند و يعقوبي هم از شفاف نبودن ملاك ها مي گويند، اين كه بايد تيم گزينش در يك جلسه مطبوعاتي ملاك هايش را به صورت شفاف اعلام كند و معلوم شود بر چه اساسي برخي از گروه تئاتري هميشه حضور دارند و برخي نه.در بخش هاي بين المللي جشنواره و تبليغات و اطلاع رساني آن نيز وضع به همين منوال است، آزمون و خطا پس از 25 سال - به گفته رئيس مركز هنر هاي نمايشي، ربع قرن هنوز ادامه دارد و همه چيز سليقه اي است . در اين بين آن هايي ناديده گرفته مي شوند كه يا توليد كننده هستند يا مصرف كننده. دو وجهي از تئاتر كه بدون آنها تئاتر هم معنايي ندارد، حتي اگر گربه هاي تئاتر شهر جمع شده باشند و ديگر روي هيچ در يا ديواري اعلاميه اي نصب نشده باشد و روي آن نوشته نشده باشد مواظب گربه هاي تئاتر شهر باشيد .

اسپراكمن به سراغ شطرنج با ماشين قيامت آمد
گروه ادب و هنر پس از ترجمه سفر به گراي 270 درجه نوشته احمد دهقان كه ظاهراً با استقبال خوبي هم در آمريكا مواجه شد، اين بار پال اسپراكمن امريكايي به سراغ شطرنج با ماشين قيامت حبيب احمدزاده آمده است.
آن طور كه محسن مؤمني، رئيس مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري مي گويد، اسپراكمن بيش از نيمي از اين رمان را ترجمه كرده و در آينده اي نزديك، كار را تمام مي كند.
اسپراكمن شطرنج با ماشين قيامت را در سفر قبلي اش به ايران ديده است و مي توان اميدوار بود، خاطره خوش چاپ رمان احمد دهقان، همان طور كه همكاري حوزه و اسپراكمن را به ترجمه دومين كتاب كشانده، كار را به آثار ديگر نيز گسترش دهد. اسپراكمن در سفر به ايران كه براي رونمايي ترجمه سفر به گراي 270 درجه انجام شده بود، رمان احمدزاده را ديده و پسنديده است. بنابراين مي توان اميدوار بود كه در رونمايي ترجمه شطرنج با ماشين قيامت نيز كار ديگري را ببيند و بپسندد. اسپراكمن، دكتراي زبان فارسي دارد و اكنون استاد ادبيات فارسي در دانشگاه راتگرز ايالت نيوجرسي آمريكاست.

برگزيدگان دومين جشنواره فيلم پليس معرفي شدند
فارس: جمشيد هاشم پور در دومين جشنواره فيلم پليس عنوان بهترين بازيگر نقش پليس را از آن خود كرد. در مراسم اختتاميه دومين جشنواره فيلم پليس كه
 پنج شنبه شب با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، جايزه بهترين نگارش فيلمنامه، مشتركا به فيلمهاي نقطه سر خط و به سفيدي ابر تعلق گرفت.
جايزه بهترين كارگرداني و تهيه كنندگي به فيلم سفر در مه به كارگرداني عبدالعلي مكرمي و سازمان عقيدتي سياسي ناجا اهدا شد.
در بخش سريال، محسن شاه محمدي جايزه بهترين كارگرداني را براي كارگرداني سريال كلانتر كسب نمود.
بيژن ميرباقري و سعيد شاهسواري جايزه بهترين فيلمنامه سريال را به خاطر نگارش فيلمنامه سريال رو به آسمان كسب كردند.
جايزه بهترين سريال به روز رفتن به تهيه كنندگي سيد امير سيدزاده و محصول شبكه 5 و ناجي هنر رسيد. جايزه ويژه اين بخش به سريال وفا به تهيه كنندگي منصور سهراب پور و شبكه سوم سيما تعلق يافت.

ملكه اميدوارترين فيلم جايزه بافتا
بي.بي.سي: نامزدان جايزه اصلي جشنواره آكادمي هنرهاي فيلم و تلويزيون انگليس (بافتا) اعلام شدند. ملكه با بازي هلن ميرن و كارگرداني استفن فريرز در 10 مورد از جمله بهترين فيلم ، بهترين كارگرداني ، بهترين فيلمنامه غير اقتباسي و بهترين هنرپيشه زن نامزد دريافت جايزه شده است.
پس از آن كازينو رويال با 9 نامزدي، هزارتوي پن با 8 مورد، بابل با 7 نامزدي و جدا افتاده و يونايتد 93 با 6 مورد ركورددارند. بافتا مهمترين جشنواره فيلم انگلستان و يكي از تاثيرگذارترين جشنواره هاي سينماي جهان است كه معمولاً مانند گلدن گلاب در نتايج اسكار بي تأثير نيست. جوايز اين جشنواره يك ماه بعد در 11 فوريه ( 22 بهمن) به برگزيدگان اهدا مي شود.

اختلافات ماركز و يوسا به پايان مي رسد
009927.jpg
ايسنا: يكي از بزرگ ترين روابط خصمانه بزرگان ادبيات جهان، كه 30 سال پيش و با كتك كاري در يك سالن سينما به وجود آمد، به زودي پايان مي يابد و گابريل گارسيا ماركز - برنده  كلمبيايي جايزه  نوبل ادبيات - و ماريو وارگاس يوسا - نويسنده  سرشناس پرويي - خود را براي انتشار مشترك يك كتاب آماده مي كنند.
به مناسبت چهلمين سال انتشار كتاب صد سال تنهايي نوشته گارسيا ماركز، يك نسخه  ويژه از اين كتاب با مقدمه وارگاس يوسا به چاپ خواهد رسيد و طبق اعلام سخن گوي آكادمي  سلطنتي اسپانيا، كه انتشار اين نسخه ويژه را به عهده خواهد داشت، هر دو نويسنده  بزرگ آمريكاي جنوبي بر سر اين مساله به توافق رسيده اند. نكته  جالب در اين ميان آن است كه ماركز و يوسا در حالي براي انتشار اين كتاب توافق كرده اند كه از سال 1976 و پس از كتك كاري در سينمايي در مكزيك، هرگز با هم صحبت نكرده اند. به گزارش روزنامه گاردين، كتاب مورد بحث در ماه مارس به چاپ خواهد رسيد و در گردهمايي آكادمي هاي ملي اسپانيايي زبان سراسر جهان در مدلين كلمبيا معرفي خواهد شد. قسمت معرفي اين كتاب بخشي از كتاب تحسين آميز وارگاس يوسا درباره گارسيا ماركز خواهد بود، كه در سال 1971 و زماني كه آن ها هنوز دوست يكديگر بودند، با نام سرگذشت يك تصميم به چاپ رسيد. اما اين نويسنده پرويي بعد از اختلاف با ماركز، علناً از چاپ مجدد آن جلوگيري كرد.

اخبار كوتاه
داستان زندگي پيامبر اعظم ص
داستان زندگي پيامبر اعظم ص به اهتمام جمعي از نويسندگان در 9 جلد با عنوان نگران پروانه ها منتشر خواهد شد . سلسله كتابهاي نگران پروانه ها در 14 جلد منتشر مي شود كه 9 جلد آن به داستانهايي از نويسندگاني همچون سوسن طاقديس ، حسن سيدي ، نورا حق پرست ، محمود پور وهاب ، مجيد ملا محمدي ، محسن هجري ، سعيد روح افزا و ... در خصوص پيامبرص اختصاص دارد.

خاكسپاري مرحوم علي دواني
پيكر حجت الاسلام والمسلمين علي دواني عصر روز پنج شنبه پس از ورود به قم از مقابل مسجد امام حسن عسكري ع و در حرم مطهر حضرت معصومه س به خاك سپرده شد. پيكر حجت الاسلام والمسلمين علي دواني طي مراسمي با حضور غلامحسين الهام سخنگوي دولت، حجت الاسلام والمسلمين حسيني بوشهري، حجت الاسلام بنايي، عباس محتاج استاندار قم و نيز علي نيكان قمي فرماندار قم پس اقامه  نماز از سوي آيت الله حسن سبحاني و طواف در حرم مطهر در صحن عتيق حرم حضرت معصومه س به خاك سپرده شد.

اهداي جايزه بيژن جلالي
مراسم اهداي پنجمين دوره جايزه بيژن جلالي به احمدرضا احمدي، عصر پنج شنبه برگزار شد. اين مراسم كه هم يادبود شاعر فقيد، بيژن جلالي محسوب مي شد و هم بزرگداشت احمدرضا احمدي، چهار ساعت به طول انجاميد. جايزه احمدي را كه به علت جراحي چشم در مراسم حضور نيافته بود، دخترش، ماهور احمدي دريافت كرد.

جشنواره فيلم ايرانيان در واشنگتن
يازدهمين جشنواره فيلم ايرانيان در واشنگتن با حضور و نمايش 5 فيلم ايراني از كارگرداناني ايراني همچون مجيد مجيدي، بهمن فرمان آرا، تهمينه  ميلاني، دكترعلي رفيعي و مرضيه مشكيني آغاز شد. در اين جشنواره پنج فيلم بيد مجنون  ، آتش بس  ، وقتي ماهي ها عاشق مي شوند ، يك بوس كوچولو و سگ هاي ولگرد به نمايش درخواهند آمد. جشنواره فيلم ايرانيان تا
 ۲۸ دي ماه ادامه دارد.

غريب پور، رئيس تئاتر شهر
فارس: بهروز غريب پور، كارگردان تئاتر كه اكنون مديريت بازسازي و نوسازي تئاتر شهر را بر عهده دارد، در آينده اي نزديك رئيس اين مجموعه مي شود. غريب پور با تأييد دريافت پيشنهاد رياست مجموعه تئاتر شهر، تصميم گيري درباره پذيرش آن را به بعد از بازسازي موكول كرد. وي گفت: تئاتر شهر به اندازه اي نابسامان است كه مديريت آن در حال حاضر امكان پذير نيست. اول بايد بازسازي و نوسازي صورت گيرد و بعد درباره مديريت اش تصميم گرفته شود.

صندلي ها خالي است
روزهاي كم رونق
جشنواره تئاتر
009966.jpg
گرچه بيست وپنجمين جشنواره 10روزه بين المللي تئاتر فجر نيمي از مسير خود را طي كرده اما خبري از تجمع هاي هميشگي و جشنواره اي نيست. اين مسأله شايد به غيررقابتي بودن جشنواره امسال برگردد، شايد مربوط به اين باشد كه تمام آثار به نمايش درآمده جشنواره از ميان نمايش هاي اجرا شده سال پيش انتخاب شده اند، شايد به اين موضوع ربط داشته باشد كه جشنواره فجر تنها با چند گروه معدود خارجي، بين المللي شده است. هرچه هست به اعتقاد بسياري از صاحب نظران مشكل اصلي به سياستگذاري هاي جشنواره برمي گردد كه پس از 25 سال هنوز به صورت آزمون و خطا پيش مي رود.
مشروح اين گزارش را در صفحه 19 بخوانيد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |