ايرانيا
ايران فرهنگي ميراث به تازه نگاهي
|
نو طرحي و همآوايان گروه عليزاده ، حسين
هست و بوده كه مشكلاتي
نو طرحي و همآوايان گروه عليزاده ، حسين
سفر از ازبازگشت پس ايراني شده شناخته موسيقيدان عليزاده ، حسين
به همآوايان گروه اتفاق به را برنامهاي كشور از خارج به خود يكساله
خواهد اجرا ماه اسفند لغايت 19 تاريخ 17 از وحدت تالار در شب سه مدت
.كرد
:گفت برنامه خصوصياتاين درباره ما خبرنگار با گويي گفتو در وي
جمعي ، نيايش است ، بشر نيازهاياساسي زمره در اجتماعي زندگي
كه است اساسي نياز اين بازتاب كار ، و سرور ، سوگواري و جشن مبارزه ،
.مييابد تبلور همدلي و ديگران به بردن پناه جمعي ، قدرت صورت به
اساسي نياز اين دادنبه پاسخ ابراز گروهي آوازهاي اجراي موسيقي ، در
مذهبي و اقليمي تاريخي ، شرايط گوناگونبنابه فرهنگهاي در كه ;است
.ميگيرد شكل صورتهايمختلف به
دوگونه به گروهي آوازهاي ايران در:افزود موضوع اين توضيح در وي
و سنتها كهن ، فرهنگ درون كهاز گروهي آوازهاي -دارد1 رواج
مذهبي ، سرودهاي مانند گرفتهاند ، سرزمينشكل اين آيينهاي
جشن ، سرود ، كار ، مخصوص آهنگهاي يا و تعزيه جمعي آوازهاي نوحهخواني ،
گرفته تاثير غرب فرهنگكليسايي از كه چهارصدايي نوع -و2000 سوگواري
.است
ريتمهاي و ازفواصل استفاده) خود اصيل شكل در ايراني جمعي آوازهاي
متفاوت آن غربي شكل با كه طلبميكند را ديگر تركيب نوعي (مخصوص
و عمودي صورت به آنها تداخل و فواصل اندازه ايراني موسيقي در.است
دارد ، وجود موسيقي اين بطن در واقع در كه است قاعدهاي نيازمند افقي
ملوديهاي اصلي جوهر از قاعده اين نيز غرب موسيقي در كه همانگونه به
.است آمده بهوجود آن
اما ميشود اجرا صورتتكخواني به معمولا ايران سنتي موسيقي در آواز
از كه ميشود ديده تعزيه در تكخوانها همخواني يا و همخواني از نوعي
.است شده متداول بعد به صفويه دوران
آواز زورخانه ، شيوههايتعزيه ، از الهام با برنامه اين در جمعي آواز
را برنامه اين البته.است شده تركيب بديعي شكل به خانقاهي و سنتي
.بود خواهد مخاطبان عهده به آن قضاوت و شنيد و ديد بايد
ميان تقسيمبندي عدم:گفت خود برنامه ديگر اهداف خصوص در عليزاده
مراسم در را آن تبلور كه ايراني همخوانيهايموسيقي در مرد و زن
برنامه دراين من اهداف ديگر از هستيم شاهد اجتماعي و مختلفمذهبي
ايراني موسيقي همخواني در دهمكه نشان دارم قصد همچنين.است بوده
آنهم اجراست قابل هم رديفي تزئينات و آنتحريرها غربي نمونه برخلاف
موسيقي نوع اين خالصبودن و معنويت بر تاكيد و ايراني فرهنگ بر مبتني
تداخل نوعي به موسيقي نوع اين صدايي چند تركيب من نظر به.دارم
كل موتيفهاي و تحريرها گوشهها ، از استفاده با اصوات تركيب و ملوديها
موسيقي تئوري برمبناي ايراني الگوي يك ارائه هدف خلاصه.ميباشد رديف
موسيقي تكخواني همان كار مبناي البته است ، همخواني براي ايراني
خواهد ايراني آواز ظرايف و پيچيدگيها تمام اجراي و رعايت با ايراني
.بود
اين در:گفت برنامه اين قطعات و اجراها جزئيات مورد در همچنين وي
است مقامي كه بيداد و داد ابتدامقام داشت خواهد بخش دو كه برنامه
دستگاه گوشهبيداداز و ماهور دستگاه در گوشهداد دو كهاز ابداعي
تصنيف همراه به تكخواني و همآوايي صورت به است ، شده گرفته همايون
.ميشود اجرا دمام و تنبك تار ، باسازهاي فلك
صورت به دمام و تنبور ، تنبك سازهاي با ابوعطا آواز دوم قسمت در سپس
.اجراميشود بداههنوازي و همآوايي
صمدپور علي ،(تنبك)زرگري داريوش برنامه اين در عليزاده همراهان
گروه) نام نيك هما و رثايي افسانه كرامتي ، محسن (دمام و همخوان)
توسط سال 1368 در همآوايان گروه است گفتني.بود خواهند (همآوايان
را ايراني جمعي آواز از نويني شيوه و شد تشكيل عليزاده حسين
نوبانگ نوارهاي اجراي در گذشته ساليان طي گروه اين.كرد پايهريزي
داشته شركت گبه فيلم موسيقي و مهر آواي دلشدگان ، فيلم موسيقي كهن ،
.بود خواهند برنامه اين در گروه اين از بخشي كه است
هست و بوده كه مشكلاتي
متن موسيقي بهترين بلورين سيمرغ برنده انتظامي مجيد با گفتگو
فجر فيلم جشنواره شانزدهمين
بلورين سيمرغ امسال فجر فيلم جشنواره شانزدهمين موسيقي آثار ميان از
اهدا انتظامي ساختهمجيد شيشهاي متنفيلمآژانس موسيقي به جشنواره
تلويزيوني مجموعه و از 50فيلم بيش براي تاكنون اينآهنگسازشد
و فيلمهايبايسيكلران متن ميانموسيقي اين از كه است موسيقيساخته
فجر فيلم جشنوارههاي بلورين سيمرغ دريافت به موفق واقعه روز
.شدهاند
ميكنيد؟ تعريف چگونه را فيلم موسيقي شما
درموسيقي مختلف سبكهاي از بااستفاده ايران در فيلم موسيقي -
و ازسبكها فيلم ، موسيقي در من بهعقيده.ميشود ساخته ايراني
با متناسب الكترونيكي و كلاسيك ملي ، سنتي ، موسيقي چون مختلفي شيوههاي
خود براي سبكها اين تمام كه نماند ناگفته.ميگيريم ياري فيلم فضاي
آن شرح به نميتوان محدود فرصت اين در كه دارند خاصي جايگاه و تعريف
كار يك با ما فيلم ، در كه است مشخص فيلم ، موسيقي مورد در.پرداخت
يك عنوان به كاري چنين موسيقي كه است بديهي و هستيم روبهرو نمايشي
و فيلم شناختكند حركت نمايشي كار اين با همسو بايد موثر عامل
نسبت كه ميدارد آن بر را آهنگساز فيلم ، هر نمايشي قواعد با آشنايي
.بسازد آن با متناسب را موسيقي و داشته صحيح ديدي فيلم كلي تركيب به
عناصري همان نتيجهگيري بالاخره و هدف فرود ، و اوج كشمكشها ، انگيزه ،
به امر اين البته و كند همراهي را آنها بايد فيلم موسيقي كه است
حالت بيان به چگونه و كجا در موسيقي كه است وابسته فيلم كلي ساختار
مخاطب ، در سرانجام و تصوير درك در بيشتر چه هر كه بپردازد تصوير كلي
موسيقي البته.بود فيلم موسيقي مورد در كلي تعريف اين.بگذارد تاثير
است موقعي آن ، و بدهد نشان هم ديگري ابعاد در را خودش ميتواند فيلم
خاصي معناي و ميرود تصوير از فراتر و ميگيرد قرار بطن در موسيقي كه
كه اتفاقي توصيف و تعريف به نمادين ، طور به زيبايي با ميكندو پيدا
بيان تصوير كه ميكند بيان را چيزي و ميپردازد ميدهد ، روي تصوير در
تا ميگيرند قرار تضاد در تصوير ، و فيلم موسيقي حتي گاه و نميكند
.شود جديديزاده مفهوم
وجود موسيقيفيلم ساخت حوزه در ومسائلي مشكلات چه حاضر حال در
داريد؟ پيشنهادي چه حلآنها براي و دارد؟
چه قبلو چه ما موسيقي كلي مسائل مربوطبه بخشي حوزه ، اين مشكلات -
چرا.بود گوياخواهد و هست بوده ، كه مشكلاتي.برميگردد انقلاب از پس
بتوان شايد را مشكلات اين.نميبينم آنها حل براي هيچروزنهاي من كه
:كرد تقسيم كلي بخش بهدو
.نوازندهحرفهاي كمبود و فنياستوديويي امكانات فقدان -1
.حوزه اين مشخصدر سياستگزاري نبود -2
بخش با درمقايسه خصوصي بخش امكاناتاستوديويي كه بگويم بايد
با نميتوانند وجه هيچ خصوصيبه استوديوهاي.است بسيارناچيز دولتي
رفتنآنها بين از موجب اين و رقابتكنند دولتي بخش استوديوهاي
امكانات.راندارند دولتي بخش با رقابتاقتصادي توان كه چرا ميشود
حوزه اين سفارشدهندگان طبعا.است دولتي بخش در كارهامتمركز و
دولتي استوديوهاي سمت به كاست توليد چه آهنگسازي ، حوزه در چه
در هستند خود كار براي بهتر كيفيت دنبال به همه حال هر به.ميروند
روزآمد ابزارها اقتصادي كم بازدهي علت به خصوصي بخش در كه صورتي
لازم صدادهي آن و هستند پيش سال چهل يا سي به متعلق بعضا و نشدهاند
و فرسوده ابزارهاي اين از استفاده در صدابردار و آهنگسازندارند را
يك ساخت در خودش ايده و ذهنيت به كمي تا كند تلاش ساعتها بايد كهنه
وقت و هزينه و انرژي اندازه اين نبايد كه صورتي در شود نزديك موسيقي
هم نوازندگي حوزه در اين بر افزون.شود موسيقي يك ضبط صرف
سازهاي از خيلي تنها نه ما كه معني اين به.دارد مشكلاتيوجود
شاگرداني تا نداريم هم را معلمآن بلكه نداريم اختيار در اركستريرا
اينحرفه مشكلات دوم بخش واقعنشاندهنده در امر همين.دهند راتعليم
درازمدت در را مسائل ما است ، موسيقي بخش در سياستگزاري عدم يعني
شرايط به بسته و مقطعي برنامه و اقدامات بيشتر بلكه نميكنيم نگاه
.است خاصي زماني و مكاني
به نزديك گذشت از پس قطعا داشتيم زمينه اين در دقيقي برنامه اگر
مشكلي نوازندگي و اركستري نظر از حداقل ميبايد انقلاب از پس سال بيست
به تنها مدت اين در ما موسيقي برنامهريزان و مسئولان.باشيم نداشته
كه موضوع اصل تا كردهاند توجه كمي ارقام و آمار ارائه و موقعيت حفظ
.باشد موسيقي
مباحثي موسيقيفيلم ساخت در سازهايالكترونيك و ابزارها بكارگيري
داريد؟ نظري چه باره دراين كرده مطرح را
تمامي جديددر تكنولوژي انكار و شرايطيمقابله هر در من نظر به -
براي تكنولوژي حال هر به چون است ، ناآگاهي نوعي موسيقي خاصه عرصهها
و دستگاهها هم موسيقي درباره.است شده ساخته بشر به خدمت و تسهيل
امانكته ميكنند ، بازي را نقشي الكترونيكيچنين و كامپيوتري سازهاي
اعتقاد بهامكاناست و ابزار اين از نحوهبكارگيري و استفاده نوع مهم
.است متفاوت دنيا تمام ايرانبا در وسيله اين از استفاده نحوه من
نياز بهآن كه نميروند كامپيوتري سراغسازهاي به دليل اين به درايران
و توصيف رابراي سازها اين صدادهي وتهيهكننده كارگردان يعني دارند
دارد كمي هزينه چون بلكه نميخواهد فيلم فضاهاي و بهترصحنهها تفسير
عمر پايان با كه است محصولي يك نگاهآنان از فيلم موسيقي واساسا
مثلا ميبينيم گاه همين براي.است استفاده مورد ميرود ، بين از فيلم
ولي است حركت در گلهگوسفندي يا ميافتد ، اتفاق روستايي در صحنهاي
سنخيتيبا نه موسيقي كه ميكند رااجرا فضاها اين موسيقي سازالكترونيكي
موسيقي نگاهبه چون وليفيلم خود حتي و جغرافيا با نه و دارد تصوير
تا ميگيرد صورت اينكار ميبينند زمينه پس در را آن كه است گونهاي به
.باشد كمتريداشته هزينه
حيات مجرد صورت به ميتواند فيلم موسيقي من بهعقيده كه صورتي در
به خارجي فيلمهاي موسيقيهاي از بعضي كه همانگونه باشد داشته جاويدان
در يا رفته خاطرهها از فيلم ديگر اينكه با يعني.هستند گونه اين
آن ومردم ميشود داده گوش مستقل بهصورت هنوز آن موسيقي ولي دسترسنيست
.ميكنند مرور را
كرد؟ بايد چه باشد اينگونه به شرايط اينكه براي
ساخت خصوص در بيافتد چنيناتفاقي اينكه براي است بديهي -
دست.كرد برنامهريزي و سرمايهگذاري بايد چنيني اين موسيقيهاي
در حتي و طبيعي و بومي سازهاي از تناسب به كه بازگذاشت را آهنگساز
شده توليد موسيقي تا كند استفاده الكترونيكي سازهاي از نياز صورت
و باشد داشته تداوم فيلم عمر پايان از پس بلكه نباشد مصرف يكبار
را خود ارتباط آن با سيما و صدا طريق از چه كاست ، طريق از چه مردم
.كنند حفظ
آهنگسازايتاليايي موريكونه ، بزرگداشتانيو امسال جشنواره در
جشنواره برگزاركنندگان كه بود توجهي امر اين هرحال به.شد برگزار
چيست؟ باره اين در شما نظر.داشتهاند فيلم موسيقي به
به وقتي !يانه است درست خارجي يكآهنگساز بزرگداشت نميدانم من -
يك موريكونه.نميدانم صحيح زياد را آن رجوعميكنم خودم منطق
وآثار دارد دنيا در خودشرا جايگاه و است بينالمللي برجسته آهنگساز
از هيچگاه آن موسيقي شوند ، فراموش آن فيلمهاي اگر كه برجستهايساخته
را او دنيا تمام كه فردي چنين گراميداشت اما رفت ، نخواهد يادها
او از هم ايران در كه باشد نداشته هم نيازي شايد و ميكند تشويق
واقعا است ، درست اندازه چه فجر فيلم جشنواره توسط كنند ، تجليل
و تجليل با حركتي چنين آغاز بود بهتر من عقيده به نميدانم ،
اين حال هر به باشد ، ايراني قديمي آهنگسازان و پيشكسوتان گراميداشت
ما.هستند محروم امكاني چنين داشتن از كه هستند ما آهنگسازان
از بعد چه و قبل چه مملكت ، اين در بالاخره كه داريم زيادي آهنگسازان
كار و ساخته مشكلات و كمبودها تمام با و كشيدهاند زحمت انقلاب
آنان از بعضي كه ما استادان از اگر بود شايسته و زيبا خيلي.كردهاند
دنيا از آنان تا بود منتظر نبايدميشد تجليل هستند بالايي سنين در
ميگويم كه است دليل همين به.بگيريم بزرگداشت آنها براي بعد و بروند
وجود تمام با من اينكه با.نه يا است درست كار اين نميدانم
ندارد تشويق به احتياجي او كه ميگويم ولي دارم دوست را موريكونه
تدارك را برنامهاي چنين كه كساني البته.ميكند تشويق را او دنيا چون
.كردهاند فكر عاقلانه و دارند آن براي منطقي و دليل حتما ديدهاند
فجر جشنوارههاي فيلم موسيقي بخش در كه داوريهايي ميرسد نظر به چنين
تخصصي و آگاهي موسيقي از داوران عموما اينكه دليل به ميگيرد انجام
.شناسانه زيبايي و علمي ملاكهاي تا است احساسات بر مبتني ندارندبيشتر
داريد؟ چهنظري باره اين در آهنگساز عنوانيك به شما
آنخواهيم برگزاري وكيفيت جشنوارههايمختلف به نگاهي با بله ، -
است سال يك طول در چندنفر به جايزه اهداي هدفجشنواره اگر كه ديد
ولياگر.نداشتهايم موفقي شود ، جشنواره تمام چيز همه آن پساز و
و مناسب الگوهاي دادن نشان و سازي سازندگي ، جريان جشنواره هدف
و است جدي و ارزشمند عرصههاي سمت به ما وآهنگسازان سينماگران هدايت
مختلفسينما عرصههاي در بايدداوريها ميكند روشن را مسير واقع در
نگرش و هدف اين با متناسب موضوعات ساير و موسيقي و فيلم از اعم
كه درمييابيم شده جشنوارههايبرگزار داوريهاي به مروري با اما باشد ،
من عقيده به است ، متعارض گاه و متفاوت اندازه چه تا اينقضاوتها
به مطلوب والگوهاي درست مسيرهاي ارائه بايددر را خود رسالت جشنواره
.بداند حوزه اين ودستاندركاران علاقهمندان
شيشهايبگوئيد ، آژانس فيلم متن يعنيموسيقي خود كار آخرين مورد در
تفاوتهاييدارد؟ چه اثر اين شما كارهايقبلي با مقايسه در
بر البته.بود من قبلي كارهاي درتداوم نوعي به شايد كار اين -
.است نشده استفاده زياد موسيقي از فيلم اين در شايد قبلي كارهاي خلاف
خاصي پيوستگي و تداوم و ميشود بيان بهجمله جمله موسيقي واقع در
شود استفاده سكوت از بيشتر كه شده سعي صحنههايي در خصوص به.ندارد
.رود فرو تفكر و تامل به تماشاچي سكوت ، و موسيقي تركيب در تا
|