الكتريك چل
كممصرف كامپكت لامپ
توليدكننده
|
و بيست قرن چالشهاي و عالي آموزش
...يكم
آپانديسيت تشخيص براي جديد روشي
آموزشي و فرهنگي كوتاه اخبار
شد ساخته وي.اياچ ضد داروي موثرترين
اعلام انگليسي پژوهشگران از گروهي
چندان ويتامين داروهاي مصرف
:كردهاند
!نيست موثر
و بيست قرن چالشهاي و عالي آموزش
...يكم
;ميدهند نظر خارجي و داخلي صاحبنظران و انديشمندان
بر بااتكاء تا است آن پي در جهاني جامعه امروز:اشاره
ويژگيها نيازها ، شناخت به ازپيش بيش خود ، انديشمندان ژرفانديشيهاي
قرن اين چالشهاي براي راهحلي يافتن نيز و يكم و بيست قرن چالشهاي و
تامين براي مناسب و مطمئن علمي مباني و اصول به دستيازي.آيد نايل
بديهي و ضروري امري سياستگزاران و دولتها سوي از ملتها عمومي رفاه
حياتي نقش نظربه.انكار غيرقابل ميان اين در عالي آموزش نقش و است
به نقش ، اين شناخت ضرورت و اهميت نيز و زمينه اين در عالي آموزش
از ديدگاه هفت ما ، كشور عالي آموزش سنجش در نو طرحي درافكندن منظور
كه شدهايم ، جويا را خارجي و ايراني برجسته متخصص و انديشمند هفت
منتشر را آن فرهنگي علمي سرويس ديدگاه هفت موضوع ، صفحهيك در امروز
.كردهايم
(دانشگاه استاد) ايسمولچ دكتر
آكسفورد دانشگاه جامعهشناساز و دانشگاهادنيبرو از شيمي دكتراي
و جامعهشناسي رشته در استراليا آدلايد دانشگاه علمي هيات عضو.انگليس
.مانيلا و ورشو دانشگاههاي استاد و علوم
اصول رعايت و حفظ عمدتابر عالي آموزش نقش زمينه در من اصلي تاكيد
اخلاقي اصول از اجبارا نوگرايي ، و منتجدد اعتقاد به.است اخلاقي
حتيسنن و اخلاقي اصول.باشند يكديگر مكمل ميتوانند نيستند ، بلكه دور
و حفظ ميبايست هرقيمتي به و است مهمي بسيار امر جوامع در موجود
.شود نگهداري
داشته نظر زمينهدر اين در را زمان پيشرفت قطعا بايد ما البته
ميكنيم ، حفظ را خود سنن و آداب و اخلاقي اصول كه حال عين در و.باشيم
.كنيم ايجاد آن در زماني شرايط با متناسب را لازم تغييرات
در و شايستهاينميشود توجه موضوع اين به استراليا در متاسفانه
خوبي شكل به موضوع اين به آيندهميبايست قرن در بويژه عالي ، آموزش
.شود توجه استراليا در
(كاليفرنيا دانشگاه استاد) صباغ جرج پروفسور
اسم شنيدن با ازافراد بعضي بگويم ، مايلم شما سوال به پاسخ از قبل
دنيا به عراق بغداد شهر در من هستم ، ولي ايراني ميكنند فكر من ،
شما سوال مورد در اما.كردهام تحصيل امريكا و فرانسه در و آمدهام
و مرگ كاهش و مواليد افزايش حاصل كه جمعيت ، سريع رشد بگويم ، بايد
جمعيت انفجار موجب آسيا ، جنوب و شرق كشورهاي در بويژه است ، مير
از.است كرده مواجه چالش با را آموزش برنامهريزان و شده واجبالتعليم
به ميتواند آموزشي ، بالاتر سطوح به دسترسي و ثبتنام افزايش ديگر سوي
جمعيت و اعم بطور جمعيت رشد كاهش و بينجامد باروري ميزان كاهش
.باشد داشته دنبال به را ، اخص بطور واجبالتعليم
و عمل آزادي و مالي تامين آينده ، قرن عالي آموزش در ديگر موضوع
مهمي موضوع دانشگاهها آزادي و مالي استقلال.دانشگاههاست خودمختاري
توسعه حال در كشورهاي در بلكه پيشرفته ، كشورهاي در تنها نه كه است
.شود تامين و گيرد قرار توجه مورد جدي بطور بايد هم
به متحده ، ياايالات استراليا مثل كشوري در دانشگاهها حاضر حال در
آزار را همه ذهن كه مسالهاي رسيدهاند ، اما عمل آزادي از سطح آن
قرن در و ميشود كمتر عمل آزادي اين روز به روز استكه اين ميدهد ،
دانشگاهها براي را مزبور آزادي كه رويم پيش سويي به بايد ما آينده
.كنيم تامين كشورها عالي آموزش نظام و
كيفيت به پيش بيشاز بايد آينده قرن در عالي آموزش ديگر سوي از
.بپردازد
كفايت و نيست خيليزياد ميدهند دانشگاه به كه بودجهاي حاضر حال در
بگذاريم بيرون قدم يك دانشگاه از مجبوريم ما لذا نميكند ، را ما نياز
در روند اين من نظر به.بگيريم كمك صنايع مثل بخشهايي از نوعي ، به و
.ميكند پيدا ادامه شكل همين به آينده قرن
تاجيكستان ملي دولتي دانشگاه رئيس صفراف ، حبيب
در يكم ، و قرنبيست در عالي آموزش سمينار در خودم سخنراني در من
تكرار هم باز و كردم صحبت دانشگاههايپايدار آينده برنامه مورد
عاليحركت آموزش تقويت جهت در چيز هر از بيش مابايد كه ميكنم
آينده اماميشود قدرتمند كند ، تكيه عالي آموزش به دولت اگر.كنيم
.شود قدرتمند تكنيك جهت از كه ميبينم آن در را عالي آموزش براي بهتر
در زياد دولتها كه دارد نياز زياد پول و انرژي صرف به امر اين البته
.نيستند توانا مورد اين
و فرهنگ بيشتر هرچه بايد آينده دانشگاههاي دانشجويان من ، نظر به
بررسي و مطالعه را خود ادبيات و تاريخ و بشناسند را خود ملت تمدن
پيشينه شناخت با تنها دارد ، وجود توسعه براي گوناگوني راههاي.كنند
و مناسبترين و بهترين ميتوانند محققين كه است تاريخي و فرهنگي
.كنند انتخاب خود كشور توسعه براي را راه كمضررترين
پروگرام راندانيم ، خود قديم ترقيات و دولت ملت ، تاريخ ما اگر
نكته اين شما و ما مورد در مثلا.ميكنيم تدوين كوركورانه را آينده
مشترك تمدن يك ميراثدار تاجيكان ، و كهايرانيان است مهم بسيار
.هستند
بنگلادش وتحقيقات توسعه موسسه اعضاي از محمودالعالم دكتر
پاكستان و هند نظيربنگلادش ، توسعه حال در كشورهاي گرفتن نظر در با
بطور ما آن ، نظاير و استراليا ژاپن ، مثل پيشرفته كشورهاي نيز و
توسعهيقينا حال در كشورهاي.ميشويم روبهرو مختلفي بامسايل طبيعي
افراد حال هر به مثلبنگلادش ، كشوري در.دارند را خود مشكلات و مسايل
عالي آموزش نظام در تحصيل به مشتاق كه زياديهستند شايسته و لايق
نيروي براي متاسفانهتقاضايي بنگلادش ، جامعه كار بازار در ولي.هستند
كمبود با همواره كه است اين عالي ديگرآموزش مشكل.ندارد وجود آنها
.بگيرد خصوصيكمك بخشهاي از است ناچار و است مواجه وبودجه اعتبار
و است ، مهمي بسيار موضوع دانشگاهها استقلال و عمل آزادي كه است درست
انجام واقعي بطور ولي ميشود ، همرعايت حدي تا و شود اعمال بايد
.ميشود تامين ناقصي بهشكل و نميشود
ولي هستند ، خود استقلال و آزادي حفظ طرفدار دانشگاهها كه آن عليرغم
پا و دست مداوما و شدهاند وابسته دولتها مالي كمكهاي به عمل در
.نميبرند پيش از كاري و ميزنند
انجام سني شرايط گرفتن نظر در با دانشگاهها ، در دانشجو پذيرش بايد
در عالي آموزششود كاسته قدري دانشگاهها روبهرشد جمعيت از تا شود ،
فقير و وغني شود غيرطبقاتي بايد آينده ، قرن در توسعه حال در كشورهاي
.داشتهباشند تحصيل ادامه امكان هم با دو هر
بايد آينده قرن در عالي آموزش كيفيت ارتقاي براي ميكنم ، فكر من
.شود انجام بخوبي دنيا مختلف كشورهاي و دانشگاهها ميان اطلاعات تبادل
هند گيري مطالعاتتوسعه موسسه علمي هيات عضو فهيمالدين ، دكتر
ثبت رشد نرخ كه حالي در است ، درصد اقتصادي 2 رشد نرخ هند كشور در
خيلي بيكاران تعداد.است رسيده به 35درصد دانشگاهها در دانشجو نام
به كنند ، پر را بيكاريشان اوقات كه آن براي نتيجه در و زيادند
كم بسيار دردانشگاهها تحصيل ديگر سوي از.آوردهاند روي دانشگاهها
دلار حداكثر 50 دانشگاهها سالانه مثالشهريه بطور.است ارزان و هزينه
كه وجوددارد احساس اين عموما هند در.است ناچيزي رقم اين و است
پاسخگوي نميتواند چون بلكه بخشنيست ، رضايت تنها نه عالي آموزش وضعيت
.هست نيز هشداردهنده باشد ، آينده احتماليقرن چالشهاي
هزينه درصد حدود 15 شايد ميشود اخذ دانشجويان از كه شهريهاي كل
كه حالي در.ميدهد زيادي يارانه بخش اين در ودولت باشد ، آنها تحصيل
آموزشعالي به دسترسي آنها ، اجراي با كه كند وضع قوانينيرا بايد دولت
.شود اعمال اينزمينه در كنترلي و نباشد امكانپذير كسي هر براي
عوض در و شود كاسته بتدريج بايد دانشگاهها از دولت مالي حمايت
.يابد گسترش عالي آموزش عرصه در خصوصي بخش فعاليت
منفي دگرگوني از روندي عالي آموزش نظام داخل در كه ميشود احساس چنين
به دانشگاه درهاي كه دانشجوياني از نيمي كه چرا است ، يافته رشد
منابع نتيجه ودر ميكنند رها را درس راه نيمه در ميشود ، گشوده رويشان
جدي خطر زنگ يك بايد را امر اين.ميرود هدر به هنگفتي وانساني مالي
.شود سيستم كل ريختن فرو موجب لحظه هر ممكناست چون كنيم ، محسوب
به تنها ميمانند ، دانشگاهها در سال تا 7 دانشجويان 6 از عدهزيادي
افزايش با ميتواند دولت.آنهاندارد براي زيادي هزينه كه آن دليل
روينظام بيشتر آنها ، به خود كمكهاي كاهش و شهريهدانشگاهها ميزان
.بخشد راارتقاء آن كيفيت و كند سرمايهگذاري عمومي آموزش
براي آينده قرن در عالي آموزش نظام مجدد تبيين من نظر به حال ، هر به
.است ضروريات از هند ازجمله توسعه حال در كشورهاي از برخي
و شود ازگذشته فعالتر خصوصي بخش بايد شده ، تبيين نظام در
.گردند پيشنزديك از بيش صنعت به دانشگاهها
در و كردهاند راآغاز اصلاحات اين تازگي به دانشگاه و دولت البته
اين ولي بردهاند ، بالا را شهريهها ناچيزي خيلي ميزان به اقدام اولين
.قرارگرفت دانشجويان استقبال مورد خشونتباري خيلي بهصورت موضوع
توكل محمد دكتر
و عالي آموزش و فرهنگ وزارت آموزشي برنامهريزي و پژوهش موسسه رئيس
دانشگاه علمي هيات عضو
سطح در هم حوزهاستراتژيك يك عنوان به تحقيقات و عالي آموزش امروزه ،
شكاف و فاصله حاضر حال در.است مطرح برايكشورها بينالمللي هم و ملي
مربوط كه آن از بيش توسعه حال در و يافته توسعه كشورهاي موجودميان
اين تكنولوژي و تحقيقاتي وضعيتعلمي ، به باشد ، آنها غناي و فقر به
در كشورهاي.ميشود بيشتر لحظه هر كه ميگردد ، فاصلهاي باز كشورها
در سياسيموجودشان ، و اقتصادي فرهنگي ، سازماني ، مشكلات با حالتوسعه
نيز عقبگرد سير حتي و ميزنند درجا تحقيقاتي ، و علمي نامطلوب وضعيت
جلو به شتابندهاي رشد با پيشرفته كهكشورهاي آن حال ميكنند ،
وضع نگران طورجدي به ميبايست توسعه ، حال در كشورهاي لذاحركتميكنند
تمامي بسيج با بايد خود ، تغييروضعيت براي نيز ما.باشند موجود
ارتقاء را خود تكنولوژيكي و تحقيقاتي علمي ، موجودمان ، وضع امكانات
فراهم را حركت اين سازمانيمناسب و اقتصادي اجتماعي ، شرايط و دهيم
.دوامبخشيم را آن و كنيم
و مولفهها از عنوانيكي به تكنولوژيكي و تحقيقاتي علمي ، حركت لذا
ما ملي اساسي اولويتهاي از جامعه استقلال تحقق در عظيم پارامترهاي
اهميتخاصي از حركت اين تپنده قلب عنوان به عالي آموزش و بوده
.است برخوردار
بر اساسا گذشته ، قرن چند طول در عالي آموزش منجمله و آموزش فلسفه
به پاسخگويي بر بعد درجه در و افراد دانشپژوهي و كنجكاوي حس ارضاي
تفكيكآموزش و نقش آمدهايم ، جلوتر چه هر و بوده ، جامعهمبتني نيازهاي
.شدهاست برجستهتر جامعه نيازهاي رفع در عالي
پاسخگوي ديگري زمان هر از بيش ميبايست آينده ، قرن در عالي آموزش
معضلات و مشكلات خود ، رسالتهاي ساير كنار در و باشد جامعه نيازهاي
در دانشگاه.دهد ارائه حل راه آنها براي و بررسيكند را جامعه
كارهاي به كهتنها نيست جامعه از بريده و منزوي نهاد يك قرنآينده
به رسيدن براي تلاش عين در بايد دانشگاهها.كند دلخوش خود علمي
عنوان به جامعه عيني حيات گرههاي گشودن جهانيبه علمي مرزهاي
بخشهاي وساير اجرايي دستگاههاي البته و بپردازند مهم يكاستراتژي
عرضه شفاف طور به را خود متقابل ، مسايل رابطه يك در بايد نيز جامعه
دانشگاهياعتماد بخشهاي به مناسب كارهاي راه به جهترسيدن و كنند
.نمايند
منصوري رضا دكتر
دانشگاه استاد و كشور علمي پژوهشهاي شوراي عضو
مربوط ايران به هستم ، قائل آتي قرن در عالي آموزش براي من كه نقشي
در سرعت به هم يافته توسعه كشورهاي در عالي آموزش نقش البته.ميشود
كشور اوضاع بر خواهناخواه مزبور تحولات و است دگرگوني حال
.بود خواهد ماتاثيرگذار
براي خاصي اهميت از قطعا عالي آموزش و هستيم توسعه حال در كشوري ما
آموزش چنانچه كه معنا بدين است ، مابرخوردار توسعه اهداف تحقق
براي (توسعه)امر اين نكند ، درك خوبي به را آن نيازهاي و توسعه عالي ،
شد خواهد آن موجب يا و بود امكانناپذيرخواهد ايران كشور مثل كشوري
آنرا و بگيرند ناديده را عالي آموزش ناچار به ديگرجامعه ، بخشهاي كه
.بزنند دور
و تاسيس به اقدام غيردانشگاهي ، بخشهاي ما كشور در ميبينيم كه اين
آموزش كه است مطلب اين مويد و بيانگر ميكنند ، دانشگاه راهاندازي
اصلا اين ، استو بوده ناموفق گذشته سالهاي طي خود وظايف درايفاي عالي
نقش مهمترين ما ، فعلي درشرايط گفت بتوان شايد لذا ، .نيست مطلوب
.است توسعه نيازهاي جوابگوييبه عالي آموزش
ما كشور و است بسيارپيچيده فعلي دنياي كه است اين ديگر ، مهم نكته
اين تربيت و باشند آشنا پيچيده تفكر به كه است نيروهايي نيازمند
ما ، عالي آموزش نظام.است كشور عالي آموزش عهده به قطعا نيروها
پيچيده تفكرات به كه باشد استعدادهايي رشد براي مناسب بستري بايد
.باشند پاسخگو آينده قرن بغرنج بسيار مسايل مورد در يا و كنند عادت
آموزش سوي از مهم نقش دو اين ايفاي شاهد ما گذشته سال طي 12 البته
براي روز عمدتامسائل سالها ، اين طي و نبودهايم كشور عالي
و درازمدت انداز چشم يك نه بوده ، تعيينكننده ما عالي آموزش سياستهاي
.صحيح
صحرايي فريبا
:عكسها شرح
ايسمولچ دكتر
صباغ جرج پروفسور
العالم محمود دكتر
فهيمالدين دكتر
آپانديسيت تشخيص براي جديد روشي
و بهداشتي افزايشهزينههاي به توجه با:خارجي رسانههاي واحد
بهداشتي سياستگزاران كه ندارد تعجبي مختلفجهان ، كشورهاي در درماني
به.هستند بيماريها درمان و تشخيص براي ارزانتري راههاي درجستجوي
آپانديسيت تشخيص براي كه جديد ابتكار دريك ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش
ميرود اميد گرانقيمتاست ، آزمايش يك انجام به نياز گرچه ارائهشده ،
.شود بيماران جان نجات و درهزينهها صرفهجويي باعث جديد روش اين
ممكن عضو اين اماالتهاب است ، نشده معلوم هنوز بدن در آپانديس نقش
.بكشد طول ساعتها آن ، تشخيص كه مرگباريباشد بالقوه عارضه است
ممكن چهبسا و بود ، نخواهد قعطي آپانديسيت تشخيص هم آنموقع تازه ،
نه؟ يا ميداده رنج را بيمار ديگري مشكل كه شود مشخص عمل اتاق در است
آزمايش امريكااز ماساچوست عمومي بيمارستان در اكنون اما ،
روش ، اين در.ميكنند آپانديسيتاستفاده سريع تشخيص براي پيشرفتهاي
تا ميگيرند عكس بيمار شكم از سيتياسكن ازدستگاه استفاده با
.كنند مشاهده را آپانديس التهابي تغييرات
روي اسكن سيتي به تشخيصآپانديسيت براي پزشكان كه نيست زيادي مدت
بالقوه عارضه اين قطعي تشخيص راه تنها ازاين ، پيش تاآوردهاند
دنبال به سنگيني وهزينههاي عوارض جراحي خود اما.بود جراحي مهلك ،
دقت است ، شده منتشر نيواينگلند پزشكي مجله در كه گزارشي بنابر.دارد
استفاده بنابراين ، .است درصد حدود 98 در چيزي جديد ، تشخيصي روش
بسياري انجام از مانع آپانديسيت ، به مشكوك موارد در آن از معمول
.شد خواهد غيرضروري و پرهزينه جراحي اعمال
بيماران در روشتشخيصي ، اين از استفاده كه است آمده گزارش اين در
هزينههاي در صرفهجويي دلار آپانديس ، باعث 450 التهاب به مشكوك
مهمترينمزيت پزشكان ، گفته به اما.شد خواهد هربيمار بيمارستاني
.است بيماري تشخيص در دقت و سرعت روش ، اين
آموزشي و فرهنگي كوتاه اخبار
پژوهشهاي نمايشگاه و علمي مجمع:تربيتي امور تاسيس سالروز يادمان
به و كشور سراسر ممتاز پرورشي مربيان از نفر حضور 400 با پرورشي
تاسيس سالروز با همزمان تربيت ، و تعليم صاحبنظران از جمعي همراه
.شد تشكيل تربيتي امور
امتحانات آغاز با همزمان:دين فروغ راهنمايي مدرسه در علمي نشست
سوالمطلوب طرح چگونگي و سوالامتحاني ارزيابي تكنيكهاي دوم ، سهماهه
منطقه 8 دين فروغ راهنمايي مدرسه دبيران براي علمي يكنشست در
استاد توسط اطلاعات ارائه بر علاوه گردهمايي ، اين در.شد تشريح
مطلوب امتحاني سوال طراحي درباره علمي كار به نيز حاضران راهنما ،
.پرداختند
منطقه پرورش و آموزش اداره:تهران شهر ابتدايي معلمان همايش برپايي
ماه بهمن و 28 روزهاي 27 در را تهران ابتدايي دوره معلمان همايش 9 ،
معلمان ، همايش ، اين در.درآورد اجرا به فجر تربيتي فرهنگي كانون در
راهكارهاي و مشكلات و مسايل ويژگيها ، خصوص در خود برگزيده مقالات
اين مشابه.كردند ارائه را ابتدايي آموزش به بخشيدن كيفيت اجرايي
از ديگري بخش براي منطقه 6 پرورش و آموزش توسط ديگري نشست همايش ،
.شد برگزار تهران شهر معلمان
وزارت آموزشي تكنولوژي دفتر سوي از:آموزشي صنايع كانون توليدات
و گرفت قرار تائيد مورد آموزشي صنايع كانون توليدات پرورش و آموزش
كيفي سطح بردن بالا در و عمومي آموزش دوره در آنها استفادهاز اثربخشي
.شد تائيد كارشناسان يادگيريتوسط و تدريس فرآيند
تهران ، منطقه 3 عمومي آموزش معاونت توسط:ممتاز دانشآموزان از تجليل
همزمان راهنمايي و ابتدايي مدارس ممتاز دانشآموزان از تجليل مراسم
مراسم ، اين برتر ويژگي.شد برگزار فجر دهه مبارك ايام با
توسط برنامه مختلف بخشهاي و قسمتها كليه تهيه و اجرا برنامهريزي ،
اين:بود كرده اعلام منطقه 3 پرورش و آموزش اداره.بود دانشآموزان
فعاليتهاي در فراگيران مشاركت شعار ساختن عملي منظور به برنامه ،
گفتني.بود يافته ترتيب است ، شده اعلام جمهوري رياست توسط كه آموزشي
از همايش ، اين در شركتكننده ممتاز ازدانشآموزان زيادي تعداد است
.بودند شهدا محترم خانواده
مهندسي دانشجويي همايش پنجمين:صنايع مهندسي دانشجويي همايش
استادان همچنين و كشور سراسر از رشته اين دانشجويان شركت صنايعبا
دانشگاه توسط اسفندماه هيجدهم تا امروز از مراكزصنعتي محققان و
قرار همايش ، عمومي روابط اعلام به بنا.ميشود برگزار (ع)حسين امام
همايش ، اصلي سالن در علمي سخنرانيهاي و مقالات ارائه بر علاوه است
نرم آموزشي كارگاههاي آموزشي ، سمينارهاي جمله از ديگري برنامههاي
نمايشگاه دانشگاهها ، و صنايع تحقيقاتي دستاوردهاي نمايشگاه افزار ،
.شود ارائه نيز افزار نرم و كتاب
اعلام اساس بر:پرورش و آموزش به قزوين استان كارخانجات بدهكاري
كارخانجات از برخي قزوين ، استان مدارس تجهيز و نوسازي اداره رئيس
پرورش و آموزش به را خود سالهاي 71 ، 72 ، 73 ديون منطقهقزوين ،
سالهاي ناخالص سود درصد به 2 مربوط ديون ، اين.نكردهاند پرداخت
ديون:گفت وي.شود هزينه مدارس ساخت براي ميتواند كه است يادشده
توليد كالاهاي اصلي قيمت به درصد كردن 2 اضافه با بعد ، به سالهاي 74
.است شده واريز اداره اين حساب به كارخانجات شده
استاني همايش:ديني دروس اجراي حسن بر نظارت كميتههاي برپايي
و آموزش كل اداره قرآن و ديني دروس اجراي حسن بر نظارت كميتههاي
.شد برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه در تهران ، پرورششهرستانهاي
عضو رجبي دكتر پرورش ، و آموزش وزير معاون عالمي دكتر همايش اين در
و آموزش كل مدير محدث ، استاد هنر ، شوراي و فرهنگي انقلاب عالي شوراي
.داشتند حضور مسئولان از وجمعي قزوين استان پرورش
سراسر دانشآموزان اسلامي انجمنهاي اتحاديه همت به:كربلا راه كنگره
اسلامي انجمنهاي شهداي بزرگداشت ويژه) كربلا راه كنگره نخستين كشور ،
.ميشود برگزار ماه 1377 فروردين دوم نيمه در ( دانشآموزي
شد ساخته وي.اياچ ضد داروي موثرترين
داروي بهترين كردند اعلام كانادايي دانشمندان:خارجي واحدرسانههاي
ميانجامد ، ايدز به كه را وي.اي.ويروساچ نابودي موجودبراي
تحت سال دو دارد ، نام كهرايتانوبير داروييادشده.يافتهاند
در حتي را وياي.ويروساچ است توانسته دارو اين.است بوده آزمايش
براي طولاني راهي هنوز حال ، اين با.كند نابود ايدز پاياني مراحل
.دارد وجود ايدز درمان به دستيابي
آننوروير تجاري نام تحت سي ، رايتانوبير.بيبي تلويزيون گزارش به
ميتواند كه است دارويي بهترين و جديدترين دارو اينميشود فروخته
جهان سراسر در كه آزمايشهايي در.كند نابود را وي.اي.ويروساچ
مزبور ويروس حامل افراد در توجهي قابل بهبود دارو اين شد ، انجام
در را وي.اي.ميتوانداچ دارو اين معتقدند آن سازندگان.آورد پديد
شناسايي غيرقابل سطح به هميشه براي يا نامحدود مدتي براي مبتلا افراد
.دهد كاهش
آغاز تيزي.اي داروي ساخت با وي.اي.بااچ مبارزه زمينه در پژوهش
آن از و شد مقاوم دارو اين برابر در زودي ويروسبه اين اما.شد
استفاده شامل كه آوردند روي تركيبي درمان نوعي به پزشكان زمان
تركيب چنين از استفادهاست بيمار عمر آخر تا دارو نوع از 12 روزانه
كه چند هر است ، دشوار بيماران از بسياري براي داروها از پيچيدهاي
درمان اصلي مسئله.مييابد بهبود دائما داروها اين تركيب و تاثير
بالغ بيمار هر براي دلار ساليانه 15000 به كه است آن هزينه تركيبي ،
محروم آن از بيماران از بسياري كه ميشود باعث هزينه اين.ميشود
سركوب را وي.اي.اچ درمان ، ويروس اين كه وجودي با وانگهي ، .شوند
.نميبرد بين از را بيماري ميكند ،
حال در آمريكا در اكنون انسان در ايدز واكسن گسترده آزمايش نخستين
پيشگيري شود ، كشف ايدز با مبارزه براي واكسني كه زماني تا.اجراست
.است آن كمخرجترين و درمان راه بهترين همچنان
اعلام انگليسي پژوهشگران از گروهي
چندان ويتامين داروهاي مصرف
:كردهاند
!نيست موثر
كارايي مورد در را گستردهاي تحقيقات انگليسي دانشمندان از گروهي
فوايد بررسي پژوهشها ، اين هدف ;كردهاند آغاز ويتامينها حاوي داروهاي
مصرف كه كردهاند ادعا پژوهشگران از برخي.است ويتامين داروهاي مصرف
نخواهد بيماريها درمان و پيشگيري در چنداني تاثير ويتامين ، قرصهاي
موثر بسيار ويتامينها حاوي غذايي مواد و ميوهها مصرف بلكه داشت ،
.بود خواهد
شمار به قرصهايويتامين مصرف مخالفان از كه كارول پروفسوردوگ
قرصهاي مصرف كه افرادي استدلال معمولا:ميگويد زمينه اين در ميرود ،
يكياز ويتامينها ، كمبود كه است اين ميدانند ، راضروري ويتامين
كه داشتهاند توجه نكات اين به آنان آيا امابيماريهاست بروز عوامل
است نبوده موثر بيماريها درمان يا و پيشگيري در ويتامين قرصهاي مصرف
لازم اندازه به مختلف ويتامينهاي حاوي غذاهاي و ميوه اگر همچنين و
نخواهد قبيل اين از داروهايي و قرصها مصرف به نيازي ديگر شود ، مصرف
.بود
به مربوط درتحقيقات كه دانشگاهبيرمنگام پژوهشگران از تعدادي
هستند افرادي جمله از كردهاند ، ويتامينشركت داروهاي كارايي بررسي
و داشته همكاري نيز ويتامينروك داروهاي كمپانيسازنده با كه
تن چند وجود ، اين با ميكنند ، دريافت پوند هزار حدود 200 در مبلغي
را تحقيقات نتايج خود ، منافع گرفتن درنظر بدون كردهاند اعلام آنان از
.كرد خواهند منتشر
زير 60 داوطلببزرگسال روي 160 بر را مختلفي آزمايشهاي پژوهشگران ،
داوطلب افراد بدن مختلف واكنشهاي آزمايشها ، اين در ;دادند انجام سال
انجام در آنان توانايي همچنين روحي ، فشارهاي و استرسها برابر در
عوامل برابر در آنان مقاومت ميزان و ورزشها و جسماني فعاليتهاي
ميزان نظر از داوطلب افراد آن ، از پس.شد بررسي سرما مانند بيروني
روز ، مدت 28 به آنان از نيمي سپس ، .شدند طبقهبندي بدني تواناييهاي
دريافت كلسيم و منيزيم ، همچنين و C ،B ويتامينهاي حاوي مختلف قرصهاي
.كردند
ميزان مورد در فوق آزمايشهاي تحت داوطلبين ، كليه ديگر بار سپس ،
سرما همچنين و جسماني فعاليتهاي روحي ، فشارهاي برابر در آنان مقاومت
.گرفتند قرار
انجام از اول هدف:برشمرد چنين را آزمايشها هدف پروفسوركارول
داروهاي مصرف آيا كه بود ايننكته بررسي آزمايشها ، گونه اين
نيز دوم هدف است؟ موثر مصرفكننده تندرستي وضعيت بهبود در ويتامين
همچنين و بدن مختلف واكنشهاي در ويتامين داروهاي مصرف تاثير بررسي
با پرفسوركارول.بود بدن دفاعي سيستم و خون گردش قلب ، سيستم
بررسي را آزمايشها نتايج ويلنسون ، وگونك رينگ دكتركريس همكاري
و كليسم و C ،B ويتامين داروهاي مصرف افراد ، از برخي مورد در كردند ،
ديگر برخي در و يابد كاهش كمي آنان خون فشار تا بود شده موجب منيزيم
هيچ نيز سوم دسته مورد در بود ، شده بيشتر ذهنيشان توانايي حدي تا
را دانشمندان نتايج اين پروفسوركارول گفته به.نشد مشاهده تغييري
.بزنند دست زمينه اين در گستردهتري تحقيقات به تا داشت آن بر
معتقد لندن كالجكينگ در تغذيه برجسته متخصص ساندرز ، دكترتام
زنان سالمندان ، مانند افرادي براي داروهايويتامين مصرف است ،
هيچگاهنميتوان اما ;است مفيد بيمارستان در بستري باردار ، بيماران
مصرف.كرد تكميل را غذاييناقص رژيم ويتامين ، قرصهاي مصرف با تنها
شود گنجانده افراد غذايي رژيم در بايستي غذاييمختلف مواد و ميوهها
جاي هرگز ويتامين داروهاي مصرف كه كرد فراموش نبايستي را نكته اين و
.گرفت نخواهد را ميوهها مصرف
نوامبر 97 تايمز ، ساندي:منبع
تاجفر مريم:ترجمه
|