براي شديدتر ضوابط اجراي
در صوتي آلودگي با مقابله
اروپا
محيط حفظ در مادران نقش
...زيست
براي شديدتر ضوابط اجراي
در صوتي آلودگي با مقابله
اروپا
مقررات تصويب اروپابا كميسيون:خارجي رسانههاي واحد
و ابزارها از ناشي صوتي آلودگي پيكاهش در جديد ،
كلان برنامه از اقدامبخشي اين.است مختلف دستگاههاي
بهشمار اروپا اتحاديه سراسر در صوتي آلودگي با مبارزه
مقررات اروپا كميسيون بيبيسي ، تلويزيون گزارش به.ميرود
بالابر ، همچون ابزارهايي سروصداي محدوديت براي را جديدي
آينده ، دراست كرده تصويب چمنزني و حفاري ماشينهاي
ميزان كه ميشود نصب باغباني ابزارهاي كليه بر برچسبي
ميتوانند مردم نتيجه ، در.ميدهد نشان را آن سروصداي
البته.كنند خريداري را خود نياز مورد كمسروصداترينابزار
شهرنشينان ناراحتي باعث كه نيست مختلف ابزارهاي فقط اين
نقشه تدوين خواستار زيست محيط طرفدار گروههاي برخي.ميشود
كشورها اين در توليدي سروصداي ميزان براساس اروپا اتحاديه
گذشته ، سال در 10.شدهاند نظر اين از نقاط خطرناكترين و
سوي از.است بوده صوتي آلودگي اصلي عامل خودرو آمد و رفت
ميزان بر كه است تدوين دست در مقرراتي اكنون ديگر ،
طريق از نظارت اين.ميكند نظارت هواپيماها توليدي سروصداي
هدف.شد خواهد اعمال هواپيماها پرواز مكان و زمان تعيين
و پررفت دالانهاي زير كه است مردمي از حمايت كار اين از
در صوتي آلودگي حال ، به تا.ميكنند زندگي پرسروصدا و آمد
كه هرچند نداشت ، جايي اروپا اتحاديه محيطي زيست مشي خط
به رو همواره مسئله اين از اتحاديه اين شهروندان شكايت
.است بوده فزوني
محيط حفظ در مادران نقش
...زيست
كنيم شروع خانواده از را زيست محيط حفظ آموزش
:اشاره
هر از بيش زيست حفظمحيط به التزام است شده تاكيد هميشه
پرهيز طبيعتدوستيو رو همين به.است رفتاراخلاقي يك چيز
ميزان به آنكه از قبل وآلودگي ، تخريب و پاش و ريخت از
پيشينه ناشياز باشد ، داشته ارتباط فرد واطلاعات سواد
با ميخوانيد پي در كه نوشتارياست او اخلاقي و تربيتي
ساختن برايفراگير است كرده تاكيد نكته ، اشارهبراين
كرد شروع خانوادهها از را كار بايد زيست محيط حفاظت فرهنگ
عهده به را اساسيتر بسيار نقش مادران ميان اين در و
.دارند
و خيرات بشريت چندبراي هر قرن 19 در صنعتي انقلاب آغاز
كرد فراموش نبايد اما دربرداشته ، منافعبسياري و بركات
انقلاب.است داشته دنبال به نيز را مشكلاتي و معضلات كه
رفته رفته اما داشت ، همراه به را بزرگي دستاوردهاي صنعتي
ادامه براي جدي تهديدي و شد تبديل نشدني مهار غولي به
گوناگوني ابعاد تهديد اين.آمد شمار به بشر حيات طبيعي
محيط و رودخانهها ميبرد ، دست طبيعت در صنعتي بشر:دارد
از و ميكند تخريب را كوهها ميكند ، آلوده را آبزيان زيست
در مهمتر همه از و مينمايد ، بهرهبرداري بيرويه معادن
به نياز و دنيا شدن صنعتي طرفي از !ميكوشد هوا آلودگي
قرار تهديد مورد شدت به را جنگلها چوب صنايع توسعه و كاغذ
جهان شدن صنعتي ناگوار پيامدهاي از ديگر يكي.است داده
و مصرفگرايي طرف به روز به روز را انسان كه است اين
چنين وجود با و ميدهد سوق شيميايي غذايي مواد از استفاده
خواب از نوعي حاضردر عصر انسان ناخوشايندي پيامدهاي
كه ميگذرد مسائل اين كنار از وچنان ميبرد بسر غفلت
از بشر زود چه استهر لازمنميبيند چيزهايي چنين گويي
اين با كه بيفتد فكر اين به و بيدارشده خواب اين
زيست محيط اگر.مياندازد خطر به را خود حيات آلودگيها
يك فقط تنها انسان هر سهم كه كنيم تشبيه درختي به را خود
به نكردن توجه كند زندگي آن برروي كه باشد آن از شاخه
صاحب توسط شاخه هر قطع منزله به زيست محيط بهداشت مسايل
هر متاسفانه.اوست خود بدست فرد هر هلاك و سقوط و است آن
يكديگر از ورطه اين به سقوط براي اغلب كه هستيم شاهد روزه
عدم علت به خود مساله اين وميجوئيم پيشي و گرفته سبقت
پديده اين با مردم نبودن آشنا و زيست محيط از صحيح درك
بيشتري درك و فهم قدرت بالغ انسانهاي كه آنجا از.است
به آنان هرگاه.كرد آغاز آنها از بايد را آموزش.دارند
و مستقيم صورت به نيز فرزندانشان پيببرند ، مسئله اهميت
انسان كه آنجا از.ميشوند آشنا مقوله اين با مستقيم غير
به آلودگي اين و دارد وحشت زوال و نابودي از فطري طور به
تمام بايد پس ميدهد قرار تهديد مورد را آينده نسل شدت
رسالت البته كه.بكاربريم آيندگان نجات براي را خود نيروي
راديو ، قبيل از گروهي رسانههاي عهده بر جامعه كردن آگاه
و كودكان ، مدارس داستاني كتابهاي تلويزيون ، مطبوعات ،
و اصليترين موارد اين تمام جداياز اما.است آموزشي كتب
در فرهنگ اين درايجاد عامل تاثيرگذارترين و مهمترين
عملكرد زيرا.هستند مادران زيست محيط ونجات آينده نسل
كودكان كه آموزشي اما.است پيام حد در فقط رسانهها تمامي
جنبه همه ميكنند دريافت خود مادران خصوصا والدين ، از
تاثيرپذير بسيار طبعي كودكان كه بدانيم بايد.دارد عملي
به نياز پيوسته و ميكنند تقليد بزرگترها از و دارند
عيار تمام آينه كودكان.دارند شايستهاي الگوهاي
به درمييابند خود جستجوگر نگاه با آنچه هر و بزرگسالانند
اين خود دوستان جمع در نيز كودكان.ميگذارند نمايش عرصه
و داده قرار يكديگر اختيار در بد چه و خوب چه را آموختهها
مطلع مادران تعداد چه هر بنابراينميپذيرند تاثير هم از
باشد بيشتر جامعه يك در سالم زيست محيط منافع از آگاه و
امروزه شايد.مييابد وسعت آنان تربيتي نقش نسبت همان به
اين كه شود سعي بايد اما.نباشند اكثريت در مادراني چنين
نقش ميان اين درشود مبدل فراگير اكثريتي به اقليت
به آموزش در را مطلع و آگاه والدين از گرفته الگو كودكان
عملي الگوهاي كه كودكاني.گرفت دستكم نبايد ديگران
خانواده ميان در داشتهاند خود همبازيهاي ميان در شايستهاي
قسمت اين در بسا چه و ايفاميكنند را بهسزايي نقش خود
.خويشميشوند خانواده شدن آگاه و مطلع كودكانباعث
دكترا دوره بيگانه كشورهاي يكياز در:ميكرد تعريف دوستي
سيگار بودمو نشسته پاركي در روزي.راميگذراندم
روي را خود سيگار ته.بسرميبردم خود عالم در و ميكشيدم
كه پسربچه چند.كردم خاموش خود كفش ته با و انداختم زمين
با چنان عمل اين ديدن با بودند بازي مشغول من نزديكي در
:گفتم خودم پيش و شدم شرمگين من كه كردند نگاه من به تعجب
از بچهها از يكي.است سفيه اندر عاقل كردن نگاهنگه اين
داخل و برداشت زمين از مرا سيگار ته آمد و شد جدا گروه
به دوباره و انداخت بود من قدمي چند در كه زبالهاي سطل
بچه پسر اين كار.شد بازي مشغول و پيوست دوستانش جمع
هزاران نميكنم گمان كه گذاشت عميقي تاثير من در آنچنان
جايي تا ميگذاشت اثري چنين من در مورد اين در غرا خطابه
را كبريت خالي قوطي هنوز متمادي ساليان گذشت از بعد كه
زباله سطل به دسترسي جايي اگر تا ميگذارم جيبم درون
.كنم استفاده آن از نداشتم
احسن نحو به را خويش تربيتي نقش مادران اگر كه ميبينيم
ايجاد عظيم تحولي جامعه در ميتوانند كودكان كنند اجرا
در كه كودكاني مسلما.است دوجانبه تاثيرپذيري اين.كنند
دنيا به خود زندگي و زيست محيط به بيتفاوت خانوادههاي
اطراف محيط به نسبت ناخودآگاه طور به ميكنند زندگي و آمده
و عادي امر يك را اطراف كردن آلوده و ميشوند بيتفاوت خود
.ميدانند اشكال از خالي
يا آب جوي داخل بهراحتي را خود خانه زبالههاي كه مادري
وسائل نواقص رفع در كه مادري مياندازد ، خانه اطراف در
كاغذ يا پاكت كه مادري نميكند ، اقدام خود خانه سوختي
كناري به راحتي به را خانه از خارج در شده خورده خوراكي
به عمومي تفريحي اماكن و پاركها در كه مادري ميكند ، پرتاب
كودك مستقيم غير طور به..و ميزند صدمه گياهان و گلها
كه ميدهد آموزش را صحنه شاهد كودكان ديگر يا و خود همراه
محيط تخريب در و باشند بيتفاوت خود زيست محيط به نسبت
خانه از را محيط بهداشت كه مادراني برعكس وبكوشند اطراف
مسلما ميدهند انتقال شهر و محله و كوچه به و شروع
جامعه تحويل و كرده تربيت ويژگيها همين با را كودكاني
شدت به مادران و پدران از بسياري كه تاسف بسي جاي.ميدهند
آتيه تامين براي و ميكنند فكر خود فرزندان مالي آينده به
توجهي آنان زندگي و زيست محيط به اما ميكوشند ، بسيار آنان
سالم زيستي محيط بايد ابتدا كه نميدانند آنها.ندارند
فكر به بعد و كنند فراهم خود دلبند كودكان آينده براي
تا كشيد نفس اول بايد ديگر تعبير به يا.باشند مسائل بقيه
جديد نسل متاسفانه.برد لذت زندگي از و بود زنده بتوان
فراموشي به ميباشد زيست محيط نجات همان كه را زندگي لازمه
بردوش عظيم بس رسالتي كه بدانند بايد مادران.است سپرده
زيستي آلودگيهاي با مبارزه سردمداران از بايد و دارند
كودكان فرداي نجات براي مادرانه عشق از مدد با و باشند
توجيه و كودكان صحيح تربيت كه باشند آگاه و بكوشند خود
و زيست محيط آلودگيهاي كردن كم به توجهي شايان كمك آنان
خواهد نشاط و شور از پر و سالم زيستي محيط به دستيابي
.بود
حاجينبي ايران
|