فيدآوت در سينما حاشيهنشينان
سبكي در طبيعت از فشردهاي
هندسي
تختجمشيد تصاوير در حركت
استاد آثار نمايشگاه برپايي
چين در فرشچيان
فيدآوت در سينما حاشيهنشينان
در آدمهاي كه است مستندي فيلم نام (Fade out) آوت فيد
بطن ، در نه كه آدمهاييميكشد تصوير به را سينما حاشيه
و سينما درگير نقرهاي پرده عمومي و باز نماي در بلكه
...نصرا كارگرداني به فيلم فيلمبرداري.هستند فيلمسازي
.يافت پايان تهران در اسفند اواخر منصوري مسلم و شيباني
فيلمهاي از پس ساختهمنصوري پنجمين كه فيلم اين تدوين
وديگر سينما ديزالو ، سوزان ، پرسش نمايدور ، -كلوزآپ
حال در فرانسه در شيباني...نصرا توسط ميرود بهشمار هيچ
.است انجام
گرفته برعهده ليلاقبادي را فيلم اين كنندگي تهيه همچنين
.است
سبكي در طبيعت از فشردهاي
هندسي
را خويش تنديسهاي مدلهاي حلبي و مقوا كمك به زحمت با
.ميسازد كوچك بهصورت
در كلي-ورت -هنريالس آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
مونيخ
شامل 43 كلي-ورت -هنريالس آثار از نمايشگاهي
نمايش به مونيخ هنرسرايشهر در تنديس سه و نقاشي تابلوي
چون كنارهنرمنداني در كلياست گذاشتهشده
جزء اشتاين ورويليختن روشنبرگ رابرت جاسپرجونز ،
آبستره تصاوير.ميشوند محسوب معاصر هنر مهمتريننمايندگان
ميشوند ، فروش و خريد دلار ميليون يك از بيش هركدام كه كلي
به.يافتهاند راه هنري مجموعههاي و جهان موزههاي اكثر به
از فشردهاي هندسيكلي و ساده سبك تايمز نيويورك نوشته
.طبيعتاست
برگزاري در وقفه سال پساز 7 كه ساله هنرمند 74 اين
در خود آتليه در است گذاشته نمايش به را آثارش نمايشگاه ،
پاسخ چنين فوكوس مجله خبرنگار سوالات به منطقهاسپسنرتاون
:است داده
اين به كار.ميكنيد كار آبستره كه است سال پنجاه شما
است؟ نشده كسلكننده برايتان روش
را آنچه.ميخواند خود به مرا گذشته از بيش من كار.خير
اشكال ، كه ميكنم احساس و ميسپارم بهخاطر بهخوبي ميبينم
ديده تعليم چنان مدت اين در من چشمان.ميكنند بمباران مرا
دستور من به و منتقلميكنند من به را فرمها كه شدهاند
نتيجه و كارمياندازند به را فكرم.بكنم بايد كهچه ميدهند
.آبسترهاست كار
ميكنيد؟ منتقل نقاشي بوم به چگونه را ايدهها اين
و ميگيرم درنظر را برگ يا و ميز سنگ ، مثل عادي شيء يك
جسم آن كه ميكنم جدا كلياتش از را آن جزئيات بهاندازهاي
.شود ظاهر خالص بهصورت خويش فرم نابترين و سادهترين در
چونبرخلاف.ناميدهاند رافرمپرست شما منتقدين از برخي
شما آثار در روز حوادث از اثري كوچكترين هنرمندان ساير
نداريد؟ سياستعلاقه به.نيست منعكس
من مخاطب بينندگان ، ديده.ميكنم صحبت چشمها با من
عشق خطوط و فرمها بهرنگها ، من.افكارشان نه هستند
.داخلي جنگهاي نه بهوجدميآورند مرا اينها.ميورزم
دهند؟ نسبت شما به را سبكي نتوانستهاند هنوز منتقدين
من.دهند انجام خوب را ميكنندكارشان سعي نيز منتقدين
.شكلسنتي به نه البته.رئاليستمينامم را خود شخصا
ندارمكه علاقهاي ولي ميكنم صندليتصوير يك مثال براي
يك كه وقتي:ميگفت پيكاسو.باشد صندلي شكل به حتما
ولي ميخواند ، چه نميدانم اينكه با ميخواند ، پرنده
تقريبا نيز مرا هنر.زيباست بسيار آوازش ميدانمكه
.كرد تفسير ميتواناينگونه
نقاش اثر چهارم كريستيان هلند پادشاه از تصويري آتليه در
كه ميخورد بهچشم ميلادي گرارتس 1614 -ماركوس دانماركي
.ميورزد عشق آن به هنرمند
شهر ازميكنيد زندگي ازشهر خارج كه است سال دهها
هستيد؟ گريزان
به احتياجي آنكه براي.متمركزاست هنر روي بر من فكر
از سريعتر را زمان بالاترميرود ، سنم هرقدر.ندارم شهر
.ميدهم دست
ارائه اثر فقط 900 كارهنري ، سال پنجاه مدت در شما
كم بسيار وروشنبرگ باپيكاسو مقايسه در كه كردهايد
چيست؟ آن علت.است
كار هرساله 12 حاضر ، درحال.نميآورم فشار خودم به من
.است كميت از كاربيشتر كيفي ارزش.ميدهم انجام
بروشوري در و كرده راشمارهگذاري خود آثار تمامي شما
رفته كجا به آثارتان از هركدام مسير.رساندهايد بهچاپ
هستند؟ كسي چه ونزد
چه دست در رفتهاند ، بهكجا آثارم بدانم ميخواهم من
از بسياري.ميشود مراقبت آنها از چگونه و هستند كساني
براي.درستينميدانند به را آثار برخي قدر مجموعهداران
.آيندهاست براي سرمايهگذاري خريدنقاشي بسياري ،
بودهاند؟ شما سرمشق كساني چه
افراد اين براي من پيكاسو ، و فرناندلژه موندريان ، پيت
با ديگر بار ميبرم ، پايان به را اثري وقتيميكنم نقاشي
پيكاسو اميدوارمكه ميگويم ، و ميكنم نگاه بهآن تمام دقت
روزي اميدوارم.ميآمد خوشش آن از راميديد ، كار اين اگر نيز
.باشد راداشته احساس همين من به جواننسبت هنرمند يك
آراسته -لادنگل:ترجمه
تختجمشيد تصاوير در حركت
تيرافكن صادق عكسهاي نمايشگاه به نگاهي
يا دارند كار نوع ما 2 دانشكدههايعكاسي التحصيلان فارغ
كردنخبري عكاسي از و داورمسابقات يا ميشوندو مدرس
!نيست
عكاسي فارغالتحصيل صادقتيرافكن عكسهاي از مجموعهاي
تا 24 از 19 دانشگاهتهران زيباي هنرهاي دانشكده
تاكنون 3 وي.درآمد نمايش به سيحون گالري در ارديبهشت
قبرستان ،(1369) اصفهان جلفاي ارامنه انفرادي نمايشگاه
ديوارهايخالي كنار در پرتره ، سلف(1370) دوم جهاني جنگ
داخليو گروهي نمايشگاه چندين ودر كرده برگزار را (1374)
.است كرده شركت خارجي
در استكه پرترههايي سلف نمايشدرآمده ، به عكس قاب 10
قطعه يا 3 آنها 6 از دربعضي و شدهاست گرفته تختجمشيد
قرار ديدني و جالب تركيبي در قاب يك در هم با عكس
براي و دارد ، نمايشگاه اين كه خاصي ويژگي اما و.گرفتهاند
است فيلمهايي وجود درآمده ، نمايش به ايران در بار اولين
هم تلويزيون سه در و شده گرفته عكاس از تختجمشيد درخود كه
.شود پخش هم دركنار اندازه
و ميكند (Art Photography).هنري عكاسي فقط تيرافكن
مطبوعات براي هم را عاشوراومحرم مانند پروژههايي البته
كرده كار سال تختجمشيد 3 در پرتره سلف پروژه.كارميكند
از فيلمي گرفتن گذشتهبه اسفند در آخر سري تااينكه
نمايشگاهش درموردعكسهاي او.است كرده مبادرت تختجمشيدهم
:ميگويد
كه ميدانند ديدهاند را عكسهايمن قبلا كه كساني اكثر
عكس يا 4 يعني 3.لتهاياست چند معمولا من عكسهاي
.ميگيرند قرار هم كنار در يا ميشوندو تكرار معمولا
نشانههاي عكسهايت ديدندميگفتند را عكسهايم وقتي خيليها
در حركت نوعي به دلمميخواست خيلي هم من.دارد سينمايي
در 3 را جمشيد تخت تصاويرياز پس.كنم ايجاد آنها
فكر ابتدا در البته.گذاشتم نمايش به هم كنار تلويزيوندر
متر xمثلا 32 بزرگ اندازههاي با پروجكت ويديو كردم 3تصوير
خيلي هم كه چرا نبود امكانش عملا كه بدهم نمايش ديوار روي
اگر شما خوب.نيست خوب زياد تصوير كيفيت هم و ميشد گران
تصويرشماره 1 در كه ميبينيد كنيد نگاه تلويزيون تصاوير به
راست چپبه سمت از (هستم خودم كهالبته) جمشيد تخت در آدمي
و ميكند دوربينحركت آن حركت با و راهميرود كادر سوم يك در
يك در را مسير همانآدم شماره 3 تصوير و سومميماند يك در
دوباره آن با ودوربين چپ به راست از كادربرميگردد سوم
آدم وسط تصوير و.تداعيميشود قبلي عكس حالت و ميكند حركت
آن در ميبينيدكه را فريمعكس شما 3 واقع در.ايستادهاست
فيلمها تصاوير اينكه ضمن.حركت:است شده اضافه چيز فقطيك
ديدن از بعد شما.دارند هماهنگي و هارموني يك عكسهايم با
فريمها تلويزيونها در نمايشگاه ميانه در عكسها از يكسري
ادامه نمايشگاه دوباره و ميكنند حركت دارند كه ميبينيد را
كمك عكسها درك به ميخواستم بيشتر كار اين با:ميكند پيدا
جمشيد تخت در رفتن راه موقع كه را حسي آن ميخواستم و كنم
نزديك حس يك شايد من دركارهايكنم القا بيننده به داشتم
بگويم نميخواهم.دارد وجود عكاسي وكار سينما مونتاژ بين
از حالا ولي عكساست اصلي مايه ببينيد است ، سينما كاملا
حس آدم اينجا.ميخواهيداستفادهكنيد هم ديگري ياقالب تكنيك
ديگر چيزهاي به و نيست جوابگو كردن عكاسي تنها كه ميكند
داردوميخواهد احتياج گرافيك حتي يا نقاشي سينما ، مثل هم
:ميگويد عكسهايش تك درمورد وي.كند تركيب هم با را آنها
آنها با نمايشگاه كه لتهاي عكسهاي 3 از بعد كردم فكر
آنها در خودم ديگر كه هست عكسهايي به احتياج شده شروع
همين براي باشد ، آنها در انساني عامل ميخواستم ولي نباشم ،
كادر در دوباره دستي يك يا و آدم لباس يا پارچه تكه يك
خودش درجهاي چرخش 180 يك در آدم اينكه مثل واقع در.آمده
را چيزهايي.ميكند تختجمشيدنگاه در را ديگر چيزهاي و
.نيست منتظرش كهاصلا
در:ميگويد هنري عكاسي مقوله مورد تيرافكندر صادق
مسئله اين با وقتي كه است اين مشكل موضوع اين با ارتباط
بيان خودش ديدگاه از را آن ميخواهد كس هر ميشود برخورد
قضيه اين به ما آموزشي مراكز و عكاسي دانشگاههاي در.كند
خلاقيت عكاسي نوع اين مهم بخش يك.ميشود داده كماهميت خيلي
نشان را خود خلاقيت دانشجويان كنند سعي بايد اساتيد و است
ظهور و استعدادها شكوفايي جاي دانشگاه واقع در.دهند
در مسئله اين ميبينيم ما متاسفانه ولي.خلاقيتهاست
از خيلي كه چرا.ميافتد اتفاق كم خيلي ما دانشگاههاي
اصلا ميكنند ، تدريس ما دانشگاههاي در را عكاسي كه كساني
در را آن فقط شايد و نداشتهاند هنري عكاسي با برخوردي
در كه اساتيدي از يكسري يا.باشند ديده ومجلات كتابها
وقت آنهاهيچ يعني دادهاند درس آنها بودهاندبه ايران
يك كهببينند نگذاشتهاند بيرون اينمملكت از را پايشان
اينها هميندليل به چه؟ يعني خوب يكنور با خوب گالري
به و دانشجويانتدريس براي را هنري نميتوانندعكاسي هيچوقت
دهه به همهمتعلق اساتيد حرفهاي اينكه ضمن.كنند منتقل آنها
عكاسي نميشود ، خوب گفته دهه 90 از اصلاحرفي و است 80
هنرهاي با سينما و عكاسي من نظر استوبه امروزي مسئلهاي
و روز به اطلاعاتش خيلي بايد عكاس.دارد فرق خيلي ديگر
ميكنم نگاه مطبوعات زمينه در حتي وقتي من باشد ، جديد
شايد.كردهاند پسرفت پيشرفت ، سير جاي به عكسها كه ميبينم
بيرون كه دانشكده از عكاسي دانشجويان كه است اين دليلش يك
تجارت مشغول واغلب كنند كار بايد زندگي تامين براي ميآيند
عكاسي بود قرار اينها كه ميرود يادشان اصلا و.ميشوند
.دارد تفاوت پيش سال با 20 كه بكنند عكاسياي و.كنند
ميآيند ايران به وقتي خارجي عكاسان از خيلي كه درحالي
هستيم ، ايراني كه ما از بهتر خيلي كه ميگيرند را عكسهايي
رامطرح مسائل اين بايد كجا نميدانمميكند معرفي را ايران
فقط 2 ما عكاسي فارغالتحصيلاندانشكدههاي ظاهرا كرد؟
از و مسابقات داور ويا ميشوند مدرس يا:دارند نوعكار
!نيست خبري عكاسيكردن
سليماني زهره
استاد آثار نمايشگاه برپايي
چين در فرشچيان
نقاش فرشچيان استاد آثار از نمايشگاهي:هنر و ادب سرويس.
چين مركز پكن در بار نخستين براي مينياتوريستايراني و
.شد برپا
طرف از كه نمايشگاه اين اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
هفته سه شد ، برگزار چين نمايشگاههاي مركز و فرهنگ وزارت
.بود خواهد برپا
استاد زيباي و نفيس آثار بر علاوه نمايشگاه اين در
اين برجسته شاگرد جانپور علي نيزاز نقاشيهايي فرشچيان ،
.است شده عرضه استاد
اين افتتاحيه مراسم در چين فرهنگ وزير معاون شو پانتين
در گرانبها مرواريدي را ايران مينياتور هنر نمايشگاه ،
.ناميد جهان هنرهاي ميان
مفهوم داراي و ارزشمند بسيار را فرشچيان استاد آثار وي
فرصت پكن ، در برجسته آثار اين نمايش:گفت خواندو عميق
هنر اين از تا بود خواهد چيني هنرمندان براي ارزشمندي
.گيرند بهره زيبا
ايران با كشورش فرهنگي روابط همچنين چين فرهنگ وزير معاون
چنين برپايي:افزود و كرد كهنتوصيف بسيار را
عصر در دوكشور فرهنگي مبادلات توسعه به نمايشگاههايي
.ميكند شاياني كمك حاضر
پكن مقيم خارجي ديپلماتهاي از زيادي جمع كه مراسم اين در
اسلامي جمهوري سفير ملائك حسين داشتند ، محمد حضور نيز
عنوانفرصتي به نمايشگاه اين برگزاري از ايران
.كرد ياد چين و ايران فرهنگي همكاريهاي تقويت ارزشمندبراي
فرشچيان استاد آثار از سپس نمايشگاه اين در حاضر ميهمانان
هنرمند دو اين توضيحات با و كردند ديدن عليجانپور و
.شدند آشنا ايراني
نمايشگاه دهها در ايراني ساله هنرمند 68 اين آثار تاكنون
كراچي ، واشنگتن ، رم ، وين ، در جمله جهاناز نقاط اقصي در
و كيف لاهور ، ميلان ، شيكاگو ، پاريس ، استانبول ، مونيخ ،
.است درآمده نمايش به شانگهاي
از بينالمللي متعدد جوايز گذشته دهه يك در فرشچيان استاد
كرده دريافت بينظيرش اثر خاطر به را طلايياروپا نخل جمله
.است
استاد آثار انتشار به اقدام يونسكو سازمان سال 1993 در
تمامي به متعلق نقاشي عنوان ويبه از و كرد فرشچيان
.برد نام بشريت
|