افسانه در قوي تخيل
اجتماعي انتقاد و كمدي
برلين در آثارروتلوف
در ايراني دانشآموزان موفقيت
فرانسه
افسانه در قوي تخيل
بجنگه ديو با ميتونه نمايشكي كارگردان با گفتگو
در هماكنون بجنگه ديو با عروسيكيميتونه نمايش:اشاره
نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون عروسكي تئاتر محل
گفتگويي ايننمايش كارگردان احمديفر سهيلا با.اجراست درحال
.ميآيد پي كهدر است شده انجام
بندانگشتي نمايش مجدد اجراي از را انگيزهتان لطفا
بفرماييد؟
ميتونه وكي عروسكيبندانگشتي نمايش اجراي دو مشترك وجه
كاراكتر نيز درآن كه است نمايش قصه تنها بجنگه ديو با
بهنوعيهمان بندانگشتي اين.دارد مشتركبندانگشتيوجود
بهغيراز.است قصههايعاميانه نيموجبي يا نخودي
وكي بندانگشتي نمايش دو در چيز همه شخصيتبندانگشتي ،
تنظيم:ازجمله متفاوتند يكديگر با ديوبجنگه با ميتونه
تجارب حاصل كه...و دكور ، موسيقي اجرا ، تكنيك ، نمايش ،
.گروهياست
چه تا كودكان براي عروسكي نمايش قالب در افسانه طرح ضرورت
است؟ حد
خاصي محبوبيت داراي را آن كه دارد ويژگيهايي افسانه
بخصوص ناخودآگاهمخاطب ضمير بر افسانه ازجملهتاثير.ميكند
دنياياطراف با غيرمستقيم بهطور باعثميشود كه است كودك
خوبيها ، با شود ، آنآشنا با بهتدريج و گرفته ارتباط
كودكان در افسانه كلي بهطور.بشري مشكلات و آرزوها سختيها ،
جديد قصههاي در و آنست خاص ويژگي كه ميكند ايجاد آرامشي
در كه است قوي تخيل ديگر ، وجه.ميخورد بهچشم بهندرت
گونه با آنرا افسانه ، بودن مخيل همين و دارد جريان افسانه
براي افسانهاي متن از استفادهميكند همساز عروسكي نمايش
و اثر در را انگيزشتخيلات امكان و قدرت نمايشعروسكي ،
.ميكند كودكانايجاد بالطبع
حاصل نمايش اين اجرايي اكثربخشهاي ميرسد بهنظر ظاهرا
در آيا و بود؟ ميان عمديدر آيا.است گروهي همفكري
داد؟ خواهيد ادامه را اينشيوه آينده
تماشاگران حتي و گروه و ديدمن از كار اين در كه مسئلهاي
از.است بوده ما كردن كار تيمي همين شده ارزيابي مثبت
تيم عروسكسازان ، تيم بازيگران ، تيم ابتدا
نمايشنامهنويس و كارگردان و آهنگساز با همراه صحنهآرايان
ومشورت شور و آرا تبادل با و يكديگرمينشستيم كنار در
دلخواه نتيجه به آن پساز و ميكرديم تهيه اتودهايي
اجزاء وكليه موسيقي دكور عروسك ، دليل بههمين.ميرسيديم
ميكنمبراي فكر من.ميآيند بهنظر بافتييكدست بهصورت نمايشي
خيلي گروهي باكار آشنا خلاقو تيم يك عروسكي ، نمايش كار
.باشند اجراموفق يك رساندن ثمر به در ميتوانند بهتر
رعايت را مسئله اين نيز كارهايآينده مورد در بنابراين
.خواهمكرد
ساخت شيوه در طراحينو ارائه شما كار بارز نكته
مجددا و شده جدا يكديگر از عروسكها بدن گاهي.عروسكهاست
.داراست را عروسكي كار يك ويژگي كاملا كه ميشوند مستقل
نميكنيد؟ استفاده شيرين شگرد اين از كار طول در چرا
و شده ارائه كار نوع به توجه عروسكبا تكنيك از استفاده
يعني.شد استفاده داشتيم موضوع رساندن براي كه منظوري
را كار اين كنيم بيشتر را كار فانتزي بخش ميطلبيد كه جايي
را عروسك تكنيك نخواستيم بهقولي.نه آن از بيش و كردهايم
و تصوير خلق براي لحظاتي بلكه.بكشانيم تماشاگر رخ به
.كرديم استفاده شگردهايخاصي از موردنظر افسانه به رسيدن
صحنه در عروسكها حضوربازيگردانهاي نمايش طول در چرا
داشتيد؟ كار اين در عمدي آيا ميشد؟ حس
نقش ميكنند آنكهعروسكگرداني علاوهبر صحنه در بازيگران
كنار در نيز خود گاهي و دارند بهعهده نيز راويرا
مكاني و زماني نظر از را تانمايش.ميكنند بازي عروسكها
:ميگويند كه بارهاشنيدهايم عاميانه قصههاي در.پيشببرند
يا و جنگلبزرگي به رسيدند تا رفتند و برادررفتند و خواهر
دردهي روزگاري روزي يا و شدند بزرگتر بچهها و گذشت سالها
مخاطب براي جمله يك در زمانرا فاصله اينها تمام..كوچك
و حذف نمايش در افسانهرا جنبه اين نميخواهيم ماكمميكند
با نقشراوي در بازيگران بنابراين.مصوركنيم نوعي به يا
تغيير تماشاگر چشم پيش رادر مكان و زمان جملاتي ، گفتن
در روبندهتعمدي بدون بازيگران دليل بههمين.ميدهند
و نقش ايفاي به طولنمايش در خود ، پنهانسازي
.عروسكگردانيميپردازند
اجتماعي انتقاد و كمدي
بهترين مطلوب ، گونهاي به كمدي ، نمايشهاي و صحنه بيشك
و خير براي نهايي كوشش كه چرا است ، انديشه اين امكانتجلي
.است جامعه صلاح
در آن جايگاه و كمدي نمايشهاي به بازنگري ضرورت امروزه
آثار با مقايسه در كه نمايشي گونهاي عنوان به جامعه
ذات از و گرفته ، قرار بيتوجهي مورد عرفاني ، شبه و تراژيك
زمان هر از بيش مانده ، دور به اجتماعيست ، كهانتقاد خود
در بخشيست شادي و ناب لحظات كميك ، نگرش در زندگي.ديگريست
همراهي و بودن زنده احساس نوعي.مرگ و تولد ميان فاصلهاي
جسم دادن قرار هدف با خوش ، پاياني به دستيابي براي كردن
چرا.ميكند عرضه پايان در كه مثبتي بالقوه امكانات و آدمي
نمايشهاي ميشود ، شوم فرجامي به منجر كه تراژدي برخلاف كه
و زندگي به عشق با همراه خوشبينانه چشماندازي به كمدي
با جوامعي در كه روندي.ميانجامد انساني والاي ارزشهاي
بروز امكان كمتر اجتماعي روابط و معيارها به سنتي نگرشي
جوامع ، اين در كمدي موانع عمدهترين زيرا.مييابد
.تكمحوريست مخالفو عقيده و انتقاد تحمل عدم خودشيفتگي ،
از رهايي و حقيقت آوردن بدست در آيندهنگر تلاشيست خنده
جشنهاي و كهخنده چرا.روابطانساني در جمود و استبداد
از رهايي به برميانگيزد ، را ابداع گستاخي مردمي ،
حقايق رسوم ، ازهمه رهايي به جهان ، باب در ديدگاهمسلط
سرانجام و.پذيرفتههمگان و عادي مبتذل ، تمامچيزهاي جاري ،
هر كه دريابيم بيفكنيمو جهان به تازه نگاهي ميدهدكه امكان
سراپا نظمجهاني يك و است نسبي حد چه داردتا وجود آنچه
(1).امكانپذيراست متفاوت ،
بيشتر عشق والاي تاارزشهاي ميدهد بدست موقعيتي كمدي
و حسادت ريا ، بادروغ ، تضاد در كه امكاني.نمايانشود
برهمه پايان در خيرهكننده گونهاي به و ميگيرد ، قرار توطئه
.پرتوميافكند آنها
ميتواند كمدي كه است بهترينموقعيتي و بزرگترين جامعه
در بالقوه موقعيت همين بگيرد ، اما آن از را خود ايدههاي
را كمدي اعتلاي و ميتواندتعالي هم دوسويه معادلهاي
سبب را آن مرگ ميتواند برشمرده دلايل به هم و فراهمكند ،
بر و برنتابد ، را تحليل و تجزيه و ديالوگ كه جامعهاي.شود
خواهد كمدي اصالت بر راه قطعا كند ، پافشاري جزمي اصولي
.بست
نه كمدي مرگ و شكوفايي:جاست همين در هم مسئله اصل و
توجه در نه و است محلهاينمايش و گروهها حذف و انكار در
و سياست جامعه ، كه نگرشيست در بلكه آنها ، به علت و بيدليل
ميكند تحميل كمدي نمايش ايدههاي و مضامين بر حكومتي سيستم
در كه آزادي يعني خصلتش ارجمندترين از را آن ميكوشد و
مهمتر و.سازد تهي نيست ، فروگذار چيز هيچ از انتقاد عرصه
كم را كمدي تاثيرات شده ترتيبي هر به ميورزد تلاش كه آن
دور انتقادي محتواي گونه هر از را آن و نمايد رنگ
بنابر.خنده از اجتماعي تاثر حذف براي تلاش يعني.سازد
عمل آزادي در نمايشي گونههاي ديگر از كمدي تمايز اينملاك
باشد آينهاي تا است ، روز مهم مسائل در موشكافي و صحنهاي
و برهد ستيزي آزادي و فساد از ميكوشد كه جامعهاي برابر در
.بگشايد آيندهنگر و روشنتر چشماندازي
تا ميپردازد پرده پشت در چگونگيهايبسياري و چرا به كمدي
به بيشتري نمايي بزرگ با را روزمره و صواب ظاهر به مسائل
بسياري ممنوعيتهاي و ممانعت حذف ، اما.بگذارد نمايش معرض
كمدي بر قدرت صاحبان طريق از چه و سياستگذاري طريق از چه
كه بيمحتوايي لودهگيهاي است شده آن نتيجه كه ميشود اعمال
ماندن دور ديگري و ميدهند ، انجام هنر اين به ناآشنايان
و كوشيدهاند هنر اين تعالي بر دل و جان با كه انديشهگراني
ايران ، در كمدي تحول سير در.نهادهاند آن سر بر جان نقد
بعدها و تختحوضي نمايش تا بقالبازي يعني آن ريشههاي از
الزاما نه اگرچه نوعيانتقاد ، با هميشه خارجي ، آثار ترجمه
دقت كمي با امااست بوده همراه اجتماعي ، و سياسي مسائل
به انتقاد شيوه آثار اين در كه دريافت ميتوان خوبي به
شمار به روز درمسائل جدي مداخلهاي كه است گونهاينبوده
بيشتر دخترش ، و ارباب سياه ، مثلث رعايت بلكهبا.آيد
در روند اين.بودهاست نظر مطمع آن جنبههايسرگرمكننده
ايجاد با داشتكه سعي گونهاي به و 50 دهه40 تلاطمهاي
اما شود ، نزديك كمدي از جنبه اين به سيار تئاترهاي
هيچ كه طوري به شد ، خفه نطفه در جدي صورتي به متاسفانه
.نگذاشت باقي خود از دهندهاي ادامه و ميراث
دارد نمايشي هنرهاي آمدهو فراهم فرصتي كه امروز اما
كه كرد استفاده اسلوبي همان از نبايد ميگيرد ، جانيتازه
در سعي كه جامعهاي.است كشانده انزوا به را كمدي نمايشهاي
آزادمنشي و طبع مناعت با بكوشد بايد دارد قانونمداري
بالندگي و شكوفايي امكان و كند نگاه مقوله اين به بيشتري
چرا.آورد فراهم هنر اين در نهفته استعدادهاي براي بيشتري
و معنوي مناقب اعلاي همگي ، سعادت و حقيقت و جمال و كهخير
مطالب نيكوترين وحريت آزادي و است بشر اخلاقي ارفعمقاصد
شود اين بر قادر انسان تا..اوست سياسي مقاصد وغاييترين
پشت از كند ، بيان هراس بيترسو را خود تمايلات و كهافكار
هر و كوچه ، گوشه در گردشگاهعمومي ، باغ وسط در ميزخطابه ،
بيشك (2).بزند حرف برايمردم و بايستد ميكشد ميلش جاكه
تجلي امكان بهترين ايمطلوب ، گونه به كمدي ، نمايشهاي صحنهو
صلاح و خير براي كوششنهايي كه چرا.است اينانديشه
.جامعهاست
بيگناه محمدرضا
:منابع
و گزيده -باختين ميخائيل:آزادي خنده ، مكالمه ، سوداي -1
آرست نشر پوينده ترجمهمحمد
توس انتشارات مجتبيمينوي ، -آزادفكري و آزادي -2
برلين در آثارروتلوف
بيش گذشت مناسبت به روتلوف اشميت آثاركارل از نمايشگاهي
.شد برپا برلين موزهبروكه در وي ازتولد قرن يك از
در سال 1884 در اشميت كارل وسترمان ، هنري مجله نوشته به
هنر تاريخ در روتلوف -اشميت نام با و شد زاده روتلوف قصبه
كرشنر -لودويك و هكل اريش همراه به وي.گرديد معرفي نقاشي
.كرد تاسيس سال1905 در آلمان شهرسدن در را بروكه گروه
آن و دانسته دراماتيك نمايش يگانه را طبيعت گروه ، اين
رنگهاي با همراه و جديت كمال در تعهد ، و پردهپوشي رابدون
پرنده ترسيم از همچنين.ميكردند كاردكنقاشي توسط و درخشان
.ميگرفتند فاصله اشياء و
شيوه دليل به را اكسپرسيونيسم بعد ، سالهاي روتلوف
مورد زمان همان در وي آخر سالهاي آثار.كرد ترك آبستره
.يافت هنرمندرسميت اين سبك و گرفت قرار تحسين تاييدو
وي وصيتنامه در.درگذشت سال 1976 در روتلوف اشميت -كارل
برلين بروكه موزه مخارج من ، ماترك از:شدهاست قيد چنين
اختصاص جوان لايق برايهنرمندان بورسيهاي و شود تامين
.يابد
در ايراني دانشآموزان موفقيت
فرانسه
بخش توسط پيش چندي كه نقاشي مسابقه در:هنر و ادب سرويس.
بالاي و ده زير سني گروه دو در RFI فرانسه راديو بينالمللي
ايراني دانشآموز دو شد ، برگزار بينالمللي سطح در سال ده
.شدند مسابقه اين دوم و اول مقام كسب به موفق
برگزيده تابلوهاي بهعنوان تابلو شش مسابقه ، اين در
اثر با ساله حائري 9 كيانا اول ، نفر كه گرديد انتخاب
توانستند ايران ، از ساله مهدي 17 دوم نفر و هفتسين سفره
.كنند دريافت را جوايزيديگر و تقدير لوح
به مربوط اثر انتخاب دليل مذكور مسابقه داوران هيات
از نقاش ذهنيت القاء و توليد در خلاقيت را حائري كيانا
.كردهاند ذكر رنگ كمپوزيسيون تصوير طريق
جوايزي كسب به موفق هنرمندتاكنون كودك اين است ، گفتني
وي اثر آخرين از ميتوان كه است شده داخلي نمايشگاههاي در
توكيو بينالمللي بهاره مسابقات در شركت براي صلح و عشق
.كرد اشاره
كتاب معرفي
|
غزل غنچههاي
جعفري رستمعلي:اثر
زنجان -زنگان انتشارات
.تومان قيمت600
فارسي ، غزليات تركي ، غزليات شامل بخش چهار در كتاب اين
در 137 و فارسي و تركي قصائد و تركي تركيببند و ملمع
.است رسيده چاپ به صفحه
انتشارات:ساعديناشر غلامحسين:بيلنوشته عزاداران
صفحهداستان تومان 270 قطره ، 1377قيمت800
در تازهرا بابي كه است داستانهايي جمله از بيل عزاداران
تازه روايتي و گشود ايران معاصر داستاننويسي فضاي
.داد دست به سالهاي 40 در روستايي اجتماعي ازمناسبات
ورزيل بدستهاي چوب
:قيمت قطره ، 1377 انتشارات:ساعديناشر غلامحسين:نوشته
آن در كه ورزيل بدستهاي نمايشچوب صفحه تومان ، 106 350
با نمايشهايي رواج و رونق موجب حضوردارند ، نمايش شخصيت 14
د به را تاتري نهضتي خود زمان كهدر شد اجتماعي مضامين
از داستاننويس نمايش ، بازيگر ، نويسنده چندين و داشت نبال
.پيوستند كشور جمعهنرمندان به تاتري گروه تشكيل قبل
پرنده آسمان يك
(اشعار گزينه)
چاپ كتاب ، دنياي انتشارات:مشيريناشر فريدون:سروده
اين در كه آنچه صفحه تومان ، 232 قيمت700 اول 1376
چهره و اشعارماندگارتر است ، شده وچاپ گردآوري مجموعه
اهل و مردم ميان شعرهايشدر كه است مشيري فريدون از انساني
.است يافته خاصي جلوه ادب
مشيري شعر به مردم اقبال و محبوبيت در عمده عامل شايد
اين كه كرد جستجو سرودههايش در نهفته صداقت در بايد را
.ميشود يافت شاعري كمتر در روزها
معاصر شاعر اين از شعر مجموعه يازده كتاب اين در
.است بهگزينيشده
شاعران ساله هزار شب
نو ، دنياي نشر:حزينناشر جهانگير:تدوين و گردآوري
هزار صفحهشب تومان ، 264 اولقيمت700 چاپ
وي وجستجوي تتبع نيز و گردآورنده تلاش و ذوق محصول..ساله
در ازشب نوعي به كه است ومعاصري كهن شاعران ديوان در
آن وصفات ويژگيها و شب درباره و كردهاند ياد دواوينشان
طوسي ازدقيقي كتاب ، اين در.گفتهاند نغز و بديع سرودههاي
تاملكالشعراء....مولوي ، سعدي ، فردوسي ، چهارم ، قرن شاعر
.شدهاست آورده شعر...و ثالث اخوان نيما ، بهار ،
(كوتاه داستان مجموعه) دريايي پري
اول 1377 چاپ نقطه ، :مقدمناشر صمدي پرويز:نويسنده
از مجموعهاي دريايي پري صفحه تومان ، 160 قميت560
شده توجه آن به كمتر اينسالها در كه است كوتاه داستانهاي
:از مجموعهعبارتند اين داستانهاي.است
نور زير نان ، و نام ماتم ، رحيل ، جامعه ، آقاي تولد ، جشن
.دريايي پري و تشنگي خانه ، چهار كت ماه ، واسطه ،
|
|