كشوري ، مسئولان حضور با
علوم متخصصان و كارشناسان
قرآن آموزش اعتلاي همايش قرآني
در امروز درسي كتابهاي در
مييابد گشايش تهران
گراميداشت در خانيكي دكتر
در خرمشهر فتح سالروز
شاه
:عالي آموزش و فرهنگ
وزارت
آزاد خرمشهر و آمد امام رفت ،
ايران مطبوعات اصلي اسناد شد ،
است
معلمان
:رئيسجمهوري معاون
مالي و اداري دغدغههاي نبايد
باشند داشته
فرهنگنويسي ، فرهنگ ، :ف
...فرهنگنامه
كشوري ، مسئولان حضور با
علوم متخصصان و كارشناسان
قرآن آموزش اعتلاي همايش
قرآني
در امروز درسي كتابهاي در
مييابد گشايش تهران
باشگاه در ماه خرداد ششم تا امروز از درسي كتابهاي
و كارشناسان كشوري ، مسئولان حضور با تهران ، فرهنگيان
.ميشود برپا قرآني علوم متخصصان
دفتر مديركل ملكي ، حسن دكتر ما ، خبرنگار گزارش به
خبر اين اعلام با ديروز كتبدرسي ، تاليف و برنامهريزي
آموزش رهبريدرخصوص معظم مقام رهنمودهاي براساس:گفت
لزوم و تحصيلي ، مختلف مقاطع و پايهها در قرآني مفاهيم
درسي برنامهريزي تخصصي كميسيون امر ، اين به توجهجدي
.شد تشكيل درسي كتب وتاليف برنامهريزي دفتر در قرآن
اين در كه تخصصي كارشناسي مباحث و مطالعات:افزود وي
نياز قرآن درسي كتابهاي كه داد آمد ، نشان عمل به كميسيون
آموزش طرح همينمنظور ، به و دارد اساسي تغيير و اصلاح به
دوم و اول تحصيلي پايههاي در آزمايشي بهصورت قرآن
از و شد آغاز تهران سطح در تحصيلي 7776 سال ابتدايياز
آغاز كشور سطح در آن اجرايآزمايشي تحصيلي 7877 سال
.ميشود
قرآن ، درسي كتب اساسي تغيير ضرورت بنابر:گفت ملكي دكتر
آموزش ساعت يك هفتهاي تهران سطح در تحصيلي7776 سال از
ابتدايي دوم و اول پايههاي در فارسي درس موازات به قرآن
.است شده آغاز
بهدليل:افزود درسي كتب تاليف و برنامهريزي دفتر مديركل
ميبايد قرآن آموزش آزمايشي طرح اجراي زيادموضوع ، حساسيت
توسط منظم و دقيق علمي يككار بهصورت و كشور سطح در
هدف رابه ما حاصله ، نتايج و شده پيگيري برجسته متخصصان
نسل و كودكان براي قرآن آموزش ضمن تا دهد سوق نظر مورد
.بخشد ارتقاء نيز را آنان تحصيلي و علمي سطح آينده ،
جدي توجه بر مبني رهبري ، مقام فرمايش پيرو:گفت ملكي دكتر
درسي كتب تاليف و برنامهريزي دفتر قرآني مفاهيم آموزش به
به دعوت قرآني علوم كارشناسان و متخصصان از فراخواني طي
.كرد همكاري
رسيد همايش دبيرخانه به مقاله آن 300 از پس:كرد اضافه وي
دفتر مديركل.شد انتخاب مقاله بررسيتعدادي از پس كه
مقاله همايش 30 اين در:گفت درسي كتب تاليف و برنامهريزي
در كه كميسيون در 6 مقالات بقيه و ارائه سخنراني بهصورت
.شد خواهد مطرح ميشود ، برگزار همايش حاشيه
و علمي سطح ارتقاي بهمنظور:شد يادآور همچنين ملكي دكتر
براي متخصصان نظرهاي ارائه و درسي كتب در قرآن آموزش عملي
.است شده پيشبيني همايش اين در آزاد بارتريبون نخستين
درك و استماع توانايي قرآن ، آموزش:گفت پايان در وي
افزايش بهشدت علمي مختلف آموزشمفاهيم در را كودكان
سنين كودكان براي قرآن آموزش مواد منظور ، همين به و ميدهد
.است ارائه و تهيه دست در سال ، 5
گراميداشت در خانيكي دكتر
در خرمشهر فتح سالروز
شاه
:عالي آموزش و فرهنگ
وزارت
آزاد خرمشهر و آمد امام رفت ،
ايران مطبوعات اصلي اسناد شد ،
است
فتح سالروز ماه خرداد سوم بهمناسبت:علميفرهنگي سرويس.
مراسم عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت بسيجيان سوي از خرمشهر
اين عضدي شهيد تالار در مصطفيمعين دكتر حضور با بزرگداشتي
.شد برگزار وزارتخانه
اين در عالي آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
طي وزير ، اجتماعي فرهنگي مشاور خانيكي دكترهادي مراسم
حماسه ، مفهوم:گفت و حماسهپرداخت شكلگيري تشريح به سخناني
كه است حماسهواژهاي زيرا نيست ، تبليغي مفهوم يك صرفا
به منحصربهفرد ، خصوصيات و ويژگي از برخورداري بهدليل
.ميشود اطلاق حوادث برخياز
ارتباطي عشق و مدرسه بسيج ، واژههاي بين:گفت خانيكي دكتر
اسلامي جمهوري بنيانگذار ارتباط اين حلقه كه دارد وجود
نگاه نميتوانيم ما نيز علتها ، همين به و بودند ايران
خرمشهر ميخواهيم ما.باشيم داشته خرمشهر حماسه به موزهاي
.دهيم پيوند امروزمان به و زندگي رابه
بزرگ تيتر سه ايران مطبوعات سند در ما:گفت خانيكي دكتر
آزاد خرمشهر و آمد امام رفت ، شاه:از كهعبارتند ميبينيم
اين ايجاد حلقه (ره)خميني ميبينيمامام ترتيب اين به.شد
.بودند تاريخي تحول سه
معلمان
:رئيسجمهوري معاون
مالي و اداري دغدغههاي نبايد
باشند داشته
امور سازمان رئيس و رئيسجمهوري معاون:فرهنگي علمي سرويس.
تا كنند عمل طوري خواست مسئولان از كشور ، استخدامي و اداري
محمد مهندس.نشوند مالي و اداري دغدغههاي دچار معلمان
اداري معاونان گردهمايي از روز دومين در ديروز باقريان
عامل مهمترين:گفت استانها پرورش و آموزش كل ادارات مالي
نيرو اين تربيت كار كه است انساني نيروي توسعهپايدار ،
توسعه اين به دستيابي راه بهترين و است معلمان برعهده
مراكز:افزود وي.است پرورش و آموزش مشكلات رفع نيز ،
در را معلمان قانوني ، اختصاصتسهيلات با ميتوانند پشتيباني
.دهند ياري انديشه اهل و كارآمد خلاق ، انساني نيروي تربيت
بايد ومالي اداري معاونت:كرد تاكيد رئيسجمهوري معاون
پناه آنجا به گرفتاريكرد ، احساس كس هر كه باشد جايي
.شود كردن التماس براي فضايي به تبديل آنكه نه ببرد
وجود صورت در كه دانست نهادي را پرورش و آموزش وزارت وي ،
.كرد متحولخواهد نيز را كشور آن ، در تحول
فرهنگنويسي ، فرهنگ ، :ف
...فرهنگنامه
كتاب بينالمللي نمايشگاه يازدهمين برپايي با همزمان
تهران
كودكان فرهنگنامه تاليف دستاندركاران از تن دو با گفتگو
نوجوانان و
به دايرهالمعارف يك تدوين و تاليف به دستيازيدن.;اشاره
دل يك دانشمند گروهي كه است جانفرسا و عظيم كاري خود خودي
جلو روبه علمي جامعه نياز كه ميطلبد را توانمند و شكيبا و
تعيين مدخلها ، محدوده سر بر توافقباشند كرده درك را
بهترين حصول براي عملي و علمي راهكار يك تدوين و آنها
.است دايرهالمعارف يك تاليف ابتدايي كارهاي ازجمله مقالات
از پس سالهاي در دايرهالمعارفهايگوناگون به نياز
ميشد احساس داده ، روي اجتماعي و فرهنگي تحولات با و انقلاب
بهتدوين گوناگوني علمي گروههاي روي ، همين از و
دايرهالمعارف تشيع ، چوندايرهالمعارف دايرهالمعارفهايي
.آغازيدند اسلام جهان دانشنامه و اسلامي بزرگ
دايرهالمعارفهايي از نوجواناننيز و كودكان فرهنگنامه
خود پيشين انديشه انقلاباسلامي ، از پس آن مولفان استكه
بهچاپ آن از جلد چند نيز اكنون و پوشاندند جامهعمل را
و كودكان خاص دايرهالمعارفي وجود بيشك.است رسيده
ما گفتگوي در كه دارد نيكي علمي و فرهنگي آثار نوجوانان ،
و كودكان اجراييفرهنگنامه دبير ميرهادي توران خانم با
هياتمديره دبير عضوو انصاري نوشآفرين دكتر وخانم نوجوانان
بررسي به همچنين اينگفتگو ، است شده مطرح كتابكودك شوراي
و مسائل و اينفرهنگنامه توسط شده گرفته شيوههايدرپيش
.ميپردازد آن مشكلاتجنبي
و كودكان براي دايرهالمعارفي تاليف و تهيه به اقدام
ابتدا در نيست بد است ، سنگيني مسئوليت پذيرفتن نوجوانان ،
.بگوييد كار آغاز انگيزههاي از
ساليان طول در اتفاقا كه انگيزهما.:ميرهادي توران.
دستاندركاران همه كه بوده اين نكرده ، تغييري نيز اخير
سرزمين ، اين بچههاي دارندكه و داشته اعتقاد فرهنگنامه
برخوردار درستتريناطلاعات از دارندكه را آن وحق شايستگي
تمام به باشندو داشته پژوهش و تحقيق ابزاركار و شوند
يعني ;ميگوييمفرهنگ وقتي.بشناسند را فرهنگخود درست معنا ،
.معاصر فرهنگ نيز و تاريخيگذشته سابقه تمام
از هيچيك كه رساند باور اين به عملا را ما برداشت ، اين
اين جوابگوي ديگر كشورهاي در شده تاليف مراجع و منابع
يكي.است كاملااساسي حوزه سه در نياز ، اين.نيستند نياز
اين مساله متوسطه ، پاياندوره تا اول كلاس از وپرورش آموزش
مگر بگيرد ، صورت پرورشنميتواند و آموزش در كهتحولي است
بهجاي بچهها ميگوييم وقتي.باشد مهيا آن روش و ابزار اينكه
ابزار بايد كنند ، وجستجو بگيرند ياد بايد مطالب ، حفظكردن
مجموعه شامل لازم ، هم ابزار اين.باشند داشته راهم لازم
براي را ايناطلاعات به دسترسي كه وسايلي وهم است اطلاعات
به دسترسيسريع امكان كه شيوههايي يعنيكند آسان آنها
.است مهم خيلي كندهم ، فراهم را اطلاعات
انقلاب بعداز جامعه كنيد نگاه مجموع در اگر اينكه ، دوم
ناكامل ايران ، فرهنگ و ايران شناساندن مساله هم هنوز را ،
تاريخ ، حيطه در ميآيد درسي كتابهاي در كه مطالبي.است
با كه است گريختهاي جسته اطلاعات هنر ، و جغرافي ادبيات ،
اين بچههاي هم يعنيهنوز.نيستند منطقي همديگردرارتباط
و ميشناسند قالبهارا فقط دين و ادب ازبزرگان سرزمين ،
تلويزيوني ازسريالهاي كه آنقدر و رانميشناسند محتواها
دانش و دين وبزرگان ادبا انديشههاي از متاثرميشوند ، خارجي
و هستند ناقص درسيخيلي كتابهاي خلاصه ، .متاثرنميشوند خود
هم سعدي و مانظامي كه بدان:كه است اين آموزشآنها نهايت
!داشتهايم
شوخيبردار امروز متحول كهدنياي است آن درواقع سوم مساله
هم را يادگرفتن راه و يادميگيرند ما بچههاي يا.نيست
را ديگران آموختههاي و يافتهها ابدالدهر تا يا ميآموزند
.ميكنند بر از
معرفي در درسي ضعفكتابهاي مورد در ميرهادي ، خانم
نميرسد بهنظر گفتيد ، فرهنگسخن و علم مشاهير محتوايي
فرهنگنامه.ببرد فراتر حدود اين از را كار هم فرهنگنامه
ميكند؟ پيروي طرحي ازچه محتوا به پرداختن براي
در مشاهيرمختلف ، مورد درجالبياست نكته اين ببينيد ،
آنها آثار وهم ميآوريم را آنها همزندگينامه فرهنگنامه
اما داريم ، محدوديت ما كه است درست زمينهآثار در و را
را ، او آثار و را انديشمند يك فكري كلي خط كه كردهايم سعي
يعني.شوند هدايت كتابها اصل به بچهها كه كنيم معرفي طوري
در مثلا.ميشود ياد برانگيزانندگي بهعنوان آن ، از كه آنچه
شده آماده ششم جلد براي كه سعدي بوستان به مربوط مقاله
بهطوري.شدهاند محتوا مقوله وارد ما نويسنده دوستان است ،
ما نظر عملا.ميكند حركت فقطقالب فراتراز قدم چهار كه
آن بروند بچهها كه كنيم معرفي طوري را بوستان كه بوده اين
از نمونههايي هم مقاله ، اين در كه اين ضمن.بخوانند را
.ميشود بررسي اثري چنين شكلگيري چگونگي هم و ميآيد بوستان
دشوار بسيار را فرهنگنامه كار پيشرفت كارها ، اين البته
.ميدهيم انجام علاقه با را كار اين ما اما ميكند ،
هم ميشود چگونه محدود مقاله يك دراست مشكلي كار اين
كرد؟ محتوايي تحليل هم و داد اطلاعات هم كرد ، انگيزش ايجاد
كه ميكنم روشنتر نكته اين به دادن توجه با را سوال اين
دانشگاه در ما.خبرداريد خوب هم ما دانشگاههاي وضع از شما
با قالب سطح در فقط هم ، فارسي ادبيات و زبان رشته در و
واحدهاي تركيب حتي.ميكنيم برخورد درسي عناوين و موضوعات
در شما كار حالا.دارد قالبي نگاه يك از نشان هم درسي
چه با رفتهايد ، فراتر قالب از ميكنيد ادعا كه فرهنگنامه
.است شده انجام نگرشي و هنر
كه نويسي دايرهالمعارف فكركار:انصاري نوشآفرين دكتر
خلاق احياء جريان يك آناست ، از جزئي هم ما فرهنگنامه
است ، درسي كتابهاي شبيه نه.دارد هنري و نو جنبه كه است
اين ضد نوعي به حقيقت در.دانشگاه درسنامههاي شبيه نه
توليدات و معارف فرهنگ ، به است ديگر نگاهي و است آموزشها
سازمان در نيست ، معلم مينويسد ، فرهنگ كه كسي.بشر فكري
خود ، علم به نسبت كه است آدمي.نميكند كار درسي كتابهاي
كارهنري يك فرهنگنامه مقالههاي.دارد دانش و شيفتگي
و احياءدارد جنبه و است آن خلاقيتمولف محصول كه است
دليلاست همين به.بشري همهمعارف به مياندازد چنگ
شهامت كه هستند وملتهاييزنده كشورها كهميگوييم
اين چوندارند را ودانشنامهنويسي فرهنگنامهنويسي
نوجوانان و كودكان فرهنگنامه در كه كساني در فكري زمينه
درميآيد كار از گونهاي به مقالهها دارد ، وجود ميكنند ، كار
.است تاثيرگذار بسيار كه
توليد مقالهنويسي كه همعقيدهام شما با نكته اين در
.ميكنم نگاه قضيه به جنبهديگري از اما.است خلاق فكري
افرادعلمينويس كه كنم مجاملهعرض بدون ايران ، در ما
بودهاند كساني.داريم كم آنبسيار واقعي معناي در
نداشتهاند را لازم مهارت و دانش اما داشتهاند ، شيفتگي كه
را نوشتن توانعلمي اما بودهاند خوبي يادانشمندان
است؟ كرده چه مشكل اين فرهنگنامهبا.نداشتهاند
كار به شروع اما دارم ، قبول را كمبود اين هم من
متفاوتي افراد و است بوده بيداري كوس حقيقت در فرهنگنامه ،
از بسياري.است آورده هم كنار در توانهايمتفاوت با را
كرده كه -باشد نكرده كار هيچ اگرفرهنگنامه ميگويند دوستان
ميتوانستيم چه و ميدانستهايم چه كه داده نشان ما به -است
يك صورت به حقيقت در اينجا.نكردهايم حال به تا و بكنيم
جمع را افراد خودمان ، طلبگي مدارس شكل به و درآمد آكادمي
ديدهاند آموزش پيوسته گذشته سال طول 18 در افراد اين.كرد
كه شود توجه بايد.گذاشتهاند نقد معرض در را خود كار و
دانشمندان بهترين توسط كه مقالات از مجموعهاي فرهنگنامه
.نيست باشد ، شده تنظيم الفبايي طريق به و شده نوشته
و نظر وحدت بهيك كثرت ، عين در كه است مجموعهاي فرهنگنامه
.است رسيده سبك و وحدتتكنيك و فكر
مختلف صافيهاي از ورشته تخصص هر با كس هر مقالههاي
آموزش و آموزشجمعي دورههاي.ميگذرد متن تغيير و ويرايش
.ميكنند طي مولفانمقالهها را فردي
سرويراستار دنيا ، بزرگ دايرهالمعارفهاي در ديگر مهم مساله
نگاه در.است كثرت عين در وحدت ايجاد عامل كه است اصلي
ايراد بهمقالهاش كه نميشود حاضر نويسندهمتخصص اول
كه كند نميتواندتحمل هم پرسابقهاي هيچمولف و بگيرند
را آن و نظربدهند مطلبش مورد در ونوجوان كودك عدهاي
زدهاند ، بهفرهنگنويسي دست كه افرادي بريزند ، ولي هم به
.بشوند ساخته ولي برنجند ، حاضرند چون.هستند بسيارشجاع
ورايفرهنگنويسي در انساني مهم جريانخيلي يك اين ، بنابر
.است افتاده اتفاق
هدايتكنندگان يعني شما ، نداردكه وجود نگراني اين آيا
شويد روش و شيوه يك به عادتكردن نوعي دچار فرهنگنامه ،
هر به اما ميشد ، محسوب نو و خلاق بسيار روزي قضا از كه
است؟ شده شدن كهنه مشمول سالها طول در حال
انصاري دكتر خانم.است خيليخوبي پرسش:ميرهادي توران
كاري چنين در من.استفادهكردند سرپرستي واژه از
مقالات از يك هيچجمعيميبينم سرپرستي يك را سرپرستي
در مقالات اين.نميگيرد شكل نفر يك نظر اساس بر فرهنگنامه ،
وجود نوجوانشناس و كودك هم آن در كه ميشود بررسي جمعي
و چاپ كارشناس هم و متخصص هم و دان زبان هم دارد ،
در نظامي يعني.امروزي نوجوان و كودك هم و صفحهآرايي
در نميدانم هم خودم من كه گرفته شكل زمان طي در فرهنگنامه
تجربه مداوم طور به اما.داشت خواهد شكلي چه بعدي زمانهاي
در مقاله.ميزند جمع هم ، را آخر حرف و ميسازيم و ميكنيم
نظريات و ميشود خوانده دوباره نفر توسط 5 نهايي مرحله
شده ، منقح دوباره متن سپس.ميشود ابلاغ نويسنده به آنها
از كه توسطكسي مقاله هم مرحله اين در و حروفچينيميشود
لحظههنوز اين تا.ميشود خوانده نگاهميكند ، مساله به بيرون
.گروهم شخصابچه من كه است آن جالب و نشدهايم ، متحجر
بچههايدبستاني ، .گرفت را ما نفس مشورتي شوراي جلسه آخرين
و بوديم گذاشته اتاق سه رادو دبيرستاني و راهنمايي
مينوشتند ، را وتكنولوژي توسعه توليد ، سرمقاله گروههاييكه
قرار و داشتند كوتاه جلسه يك گروهها اين از كدام هر با
كردند سوال به شروع وقتي بچهها.كنند سوال بچهها فقط بود
مقاله چهار ما.شد برپا غوغايي پرداختند ، بحث به هم با و
بوديم نپسنديده را كدام هيچ كه بوديم نوشته توليد مورد در
هيجان و شور باآنچنان دبستاني بچههاي.بوديم مانده عاجز و
.بوديم شده زده حيرت ما ميكردندكه پرسش
شما كه است اين كردم ، مناستنتاج كه سازوكاري اين بنابر
بچهها از گروههايي درميان را موضوعي موارد ، بعضي در
مسير شما ، مولفين به نظرهايآنها و پرسشها و طرحميكنيد
ميدهد؟ نشان را مقاله تدوين
مقاله مورد در كار واقعي البتهمسير.بله:ميرهادي توران
.بود پيچيدهتر خيلي توسعه و توليد
عام؟ يا است خاص راهكار يك اين
كل در مقاله حدود 200300 چيزي.عام هم است ، خاص هم
خود طرحخاص مشكل ، حل براي كه دارند ، اساسامشكل فرهنگنامه
.ميخواهند را
مسائل مورد در خاص ، بهطور انساني علوم حوزه در ما
غلط كدام هيچ الزاما داريمكه مختلفي ديدگاههاي مختلف
مورد در را نگرش طرز كدام شما بچهها برايهمنيستند
چرا؟ و ميكنيد انتخاب فرهنگي و ديني سياسي ، تاريخي ، مسائل
كه ميشود تلاش موارد گونه اين در:انصاري نوشآفرين دكتر
ديدگاههاي در و گيرد قرار استفاده مورد منابع پايهايترين
.شوند هممطرح كنار در ديدگاهها همه ميشود همتلاش متفاوت
اين براي را مختلفي جهانراههاي سراسر در فرهنگنامهها
نوجوان ، و كودك درفرهنگنامه.گرفتهاند پيش در منظور
و شود منتقل درست بگذاريماطلاعات كه بوده اين اصلبر
خودش متنوع ، و درست اطلاعات بر اتكاء با بتواند خواننده
كه دليل اين نميكنيم ، به حذف را ديدگاهي هيچ يا.انتخابكند
.مخالفيم آن با
دارد ادامه
|