هنري جديد عناصر از آميختهاي
تصاوير در خواب روايت
شاهنامه نقشهاي نمايش
هنري جديد عناصر از آميختهاي
شيشه پشت نقاشي گنجينه افتتاح مناسبت به
مبانيمذهبي محور بر شيشهنگاران گرايش و شمايل بيشترين
پشت دوبارهنقاشي تحول ميتوان كه آنجا تا است چرخيده
دانست مردم مذهبي اعتقادات براساس هنري نهضتي را شيشه
حضوردكتر با گذشته هفته شيشه پشت نقاشي گنجينه نخستين
غلامحسينكرباسچي جمهوري ، رئيس اول معاون حبيبي حسن
ميراث دستاندركارانسازمان از تن چند و تهران شهردار
و زيبا آثاري برگيرنده در گنجينه اين.شد افتتاح فرهنگي
خانههاي از يكي در كه است شيشه پشت نقاشي هنر از متنوع
شقاقي دكتر خانه نام به اخير سده معماري با تهران قديمي
شقاقي دكتر مرحوم ورثه سوي از گنجينه بناياست شده برپا
فضاهاي توسعه شركت توسط و شده واگذار تهران شهرداري به
نقاشي گنجينه ايجاد منظور به شهرداري به وابسته فرهنگي
و تجهيز بازپيرايي ، هنر ، اين معرفي اهداف با شيشه پشت
بناي گذشته ماه فروردين در.است شده آمادهسازي
فرهنگي ميراث سازمان اختيار در شيشه پشت گنجينهنقاشي
.گرفت كشورقرار
و معكوس طراحي اجراي دليل به شيشه پشت نقاشي تكنيك
وقدرت مهارت به نياز اكليلي و روشن رنگهاي از استفاده
شيشه نقاشيهايپشت موضوع.دارد ويژه ظرافت و طراحي قلم ،
در گوناگون شاملموضوعات گنجينه اين در درآمده نمايش به
:است زير زمينههاي
شخصيتهاي چهرهها ، تك شامل:انسان به مربوط تصاوير.
در مردم عامه از تصاويري و تاريخي درباري ، مذهبي ،
كتاب خواندن موسيقي ، نواختن جمله از مختلف حالتهاي
ونوع شده داده اختصاص زنان به تصاوير اغلب.است ورزش و
وكارهاي قاجار سبك نقاشي از شيوههايي برگيرنده در طراحي
در و شده تصاويرمسبك نمونهها از بسياري در.است مينياتوري
مشاهده نقاشيهايقهوهخانهاي با بسياري شباهت ديگر برخي
پادشاهان ، تاريخي ، اغلبشخصيتهاي در شخصيتپردازي.ميشود
.ميگيرد قرار دسته دراين نيز هنرمندان و شاعران
گياه و گل نقاشيهاي گروه اين در:مرغ و گل تصاوير.
گاهي و گلها نمايش به صرفا گاهي كه ميشوند مشاهده
.است پرداخته مرغ و گل نقاشي يعني پرندگان با همراه
ازشيشههاي بريده قطعات شامل دسته اين:هندسي تصاوير
و بوده منظم مشخصو هندسي طرحهاي داراي كه است شده نقاشي
را واحدي شكل كناريكديگر در گرفتن قرار با قطعات گاهي
و گل طرحهاي شامل دستهبيشتر اين موضوعات.ميكنند عرضه
.است ماهي و پرنده نظير حيواناتي با همراه گياه
شير ، مانند حيواني صورتهاي گروه اين:حيواني تصاوير.
.ميدهند نمايش را بز و اسب
مثل مناظري شامل كه دستهاي:منظره و بناها تصاوير.
شكار و درباري مناظر و گلهها دشتها ، شهرها ، از نمايي
.است
دستهاي قرآني عبارات يا خطوط:قرآني خطوط و نوشتهها.
باحاشيهها همراه كه ميباشند نظر مورد نقاشيهاي از ديگر
انواعي ودر مذهبي شخصيتهاي از تصاويري و گياهي نقوش و
.شدهاند ثبت شيشه پشت در ثلث و نسخ شكسته ، نستعليق ، چون
نقاشيهاي گروه:مذهبي شخصيتهاي به مربوط تصاوير.
و داستانها وقايع ، روايتها ، برگيرنده در كه مذهبي
پيشوايان و پيامبران امامان ، جمله از مذهبي شخصيتهاي
از گروه آخرين جنگ صحنههاي همچنين و دراويش و مذهبي
.هستند ايننقاشيها
بامكتب همزمان شيشه پشت نقاشي رواج و رونق كلي بطور
شهر.قرارميگيرد توجه مورد زنديه دوره مرغ و گل نقاشي
مكتب اين ميعادگاههنرمندان زند كريمخان زمان در شيراز
و صفوي عصر نقاش چونمحمدزمان نقاشاني آثار و ميشود
و ميگردد هنرمندان بخش الهام افشاريه دوره در اشرف علي
نجف ، آقا باقر ، آقا چون هنرمنداني توسط شيشه پشت نقاشي
.ميشود عرضه صادق مهمترآقا همه از و زمان آقا
كارساز و موثر عاملي كريمخان روزگار معماري گسترش و رواج
كه است زمان همين در و است مرغ و گل مكتب رونق و گسترش در
.ميگيرد ديگري حيات و جان شيشه پشت بر مرغ و گل نقاشي
نقش مسطح ، سختي شيشهاي كوچك قطعات ياري به ذوق با نقاشان
تحمل را برپشتشيشه انداختن وارونه رنگ و كشيدن معكوس
پشت نقاشي هنرمندان كار تجربه از آفرينش اين كه كردهاند
كاروانيان و تجار هند ، چين ، و شرقي اروپاي كشورهاي شيشه
.آمد عمل به بهرهگيري ميشد ، آورده ايران به
هنرهايديگر ساير همپاي تولدي چنين با شيشه پشت نقاشي
كه شيراز بجز و ميگيرد قرار هنر دوستداران توجه مورد
هنرمند نقاشان نيز ايران شهرهاي ديگر در بود آن خاستگاه
مورد را شيشه پشت نقاشي صادق آقا هنري ابتكار از تبعيت به
.دادند قرار توجه
اين تا ميشود باعث آن نگهداري و حفظ ضرورت و شيشه شكنندگي
اتاقهاي در تالارها ، ديوار جاي بالاترين در هميشه آثار
طاقچههاي در و نقاشي به مزين سقفهاي در شده ، آينهكاري
دايره نيم يا و شكل دايرهاي كوچك اندازههاي در شده گچبري
از ايام گذر در شيشه پشت نقاشي.ميگيرد قرار مربع و
گرايش با هنرمندان و ميآيد بيرون پرنده و گل نقش انحصار
نماي و رودخانه و پل چشمانداز:همانند مناظري نقاشي به
نمونههاي از تقليد به فرنگ كليساهاي مثل بناهايي بيروني
رنگ و نقش تنوع به تازهاي هواي و حال ايران در فرنگي رايج
نقاشان گرايش ق.-ه قرن 13 نخستين نيمه از.ميبخشند آن
نظر مورد كشي شبيه ويژه به فرنگي نقاشي مظاهر به ايران
محور گرد بر درباري نقاشي اشاعه آن نتيجه و ميگيرد قرار
.است درباريان و شاهان اندام و صورت كشي شبيه
و پرسپكتيو رعايت در نقاشان آگاهي عدم قاجار دوره در
از شدن دور و اندامها طرح و رسم اصول و قاعده صحيح اجراي
زماني در شيشه پشت نقاشي ميخورد چشم به هنر اين اصالت
محدوديت.ميشود قهوهخانهاي نقاشي مكتب با همزمان و همگام
به علاقه و زدن وارونه نقش مرارت و سختي شيشهها ، ابعاد
از گذشته تا واميدارد را هنرمند مذهبي روايات انتخاب
تكچهره ساختن و بهشمايلنگاري بيشتر مذهبي روايات تكرار
دراويش.كنند بسنده افسانهها برخوردبا در حتي و آورند روي
موضوعات با شيشه پشت نقاشيهاي دهندگانپروپاقرص سفارش از
.بودند (ع)امامان مقدس شمايل و رواياتمذهبي
مبانيمذهبي محور بر شيشهنگاران گرايش و شمايل بيشترين
پشت دوبارهنقاشي تحول ميتوان كه آنجا تا است چرخيده
.دانست مردم اعتقاداتمذهبي براساس هنري نهضتي را شيشه
موضوعات و سبكها تمامي از تلفيقي با هنر اين ما زمان در
ادامه خود حيات به هنري جديد عناصر از آميختهاي و گذشته
.ميدهد
تصاوير در خواب روايت
نوري بابك عكس نمايشگاه برپايي از گزارشي
نوري ، بابك عكس آثار نمايشگاه خرداد تا 7 ارديبهشت از 31
جوان ، روزنامهنگاران خانه در خواب عنوانروايت با
معرض در قطعهعكس آن 40 در و شد برپا فهميده شهيد نگارخانه
رشته دانشجوي و سالدارد نوري 24.گرفت قرار علاقهمندان ديد
كرده ، آغاز سال 70 از خودرا فرهنگي كار كه وي.است تئاتر
است داشته فعاليت سينما و مختلفتئاتر زمينههاي در تاكنون
به طنز نامنگاهي به وي از نيزنمايشگاهي گذشته سال و
.بود شده برپا هميننگارخانه در كتاب
:نمايشگاهگفت اين برپايي از خود انگيزه درباره نوري.
شهر در تهرانداشتم ، به كرمان از سفري كودكي زمان در من
اين خوابيدهاند ديدمكه را مردمي ترمينال كنار و گوشه و
پارك در شدم مجبور شبي اينكه تا بود من ذهن در موضوع
تصوير افراد اين از گرفتم تصميم موقع آن در كه بخوابم
.كنم تهيه
اين در كه كردم تهيه را عكسها اين تناوب به ماه حدود 4 من
...و خوردم كتك كشيدم ، بسيار بيداريهاي راه
به را كار ميخواست دلم بود امكانش اگرنيست من شغل عكاسي
حداقل بعنوان عكاسي از اما.دهم ارايه فيلم يك صورت
كاري افراد اين براي تا كردم استفاده داشتم كه امكاني
.دهم انجام
دست ، عكسها اين از نمايشگاههايي برخلاف نمايشگاه اين در
يكپارچه شكل روايي ، صورت به كه شده چيده و عكسبرداري طوري
گفته مورد اين در نوري.است گرفته خود به گونهاي داستان و
و بياورم بدست مورد اين در نو تجربهاي كردم سعي من:است
تماشاگر نميخواستم ضمن درنباشد كليشهاي و تكراري كارم
به.نبرد بهرهاي آن از ولي بيايد عكسها ديدن به صرفا
بيننده ذهن در جرقهاي شيوه اين با داشتم سعي سادهتر عبارت
عكسها به هماهنگ و تصويري بياني حال عين در و آورم بوجود
.بدهم
بنظر:گفت عكسها بيشتر بودن سفيد و سياه علت مورد در وي
گوشه كه اينها.است سفيد و سياه افراد اين زندگي من
.ندارد راه زندگيشان در تنوع و رنگ ميخوابند خيابانها
با كه آنها بين است نمادين مقايسهاي نيز رنگي عكسهاي
كههيچ كساني و نميآيد چشمشان به خواب امكانات همه وجود
.ميخوابند آرام و سبك اما ندارند
عكسها ميان در موجود سياه تصاوير مورد در همچنين وي
و آيريس نوعي قصد سياه تصاوير از من:داد توضيح
گذشت ميخواستم آن بوسيله و داشتهام تصويري نقطهگذاري
كمتراز چيزي سياه تصاوير اين من بنظر.كنم القاء را زمان
.ندارد بقيه
هنررا دنياي و نيست فروختني هنر كه است معتقد نوري.
هنرپرستشعاشقانه زيراكرد آلوده ماديات با نبايد
.است خداوند
خيليهابراي ميخواست دلم:ميكند اضافه پايان در نوري.
را عكسشان كه كساني بخصوص ميآمدند نمايشگاه اين ديدن
...نوشتهشدهو آن برروي كه كاغذي با نمايشگاه.گرفتم
.است ادامهدارد زندگي منو منظور كه مييابد پايان
شيبانيفر مازيار
شاهنامه نقشهاي نمايش
به نامرستموسهراب به نمايشنامهاي شديم باخبر پيش چندي
سطح در ازبزرگتريننمايشها يكي عنوان به و رسيده تصويب
نمايش اين داستانصحنهبرود روي به است قرار خاورميانه
شاهنامه پژوهنده تلاشهايپيگير و تحقيقات سال حاصل 35
.است فرجي علياكبر فردوسي ،
كشوركار از خارج در بود قرار ابتدا در سهراب و رستم
وحدت فنيتالار امكانات براساس نمايش متن سپس اما شود
نمايش براي چارت رسم كه اوليه كارهاي و شد برنامهريزي
براي نفر ميان 300نفر ، 125 از و پذيرفت انجام است ،
.شدند برگزيده هنريپروژه و فني اداري ، مختلف قسمتهاي
توسط بار اولين متن اين:ميگويد باره اين در.فرجي
در و شد ارايه ارشاد وزارت به سجادي ضياءالدين سيد دكتر
گذاشته ما اختيار در لازم تسهيلات كليه كه شد تضمين سال 75
.كردم آمادگي اعلام كتبي طور به سال 76 در نيز من و شود
اسفند 76 تا 24 ماند مسكوت كار تحولات ، برخي خاطر به اما
از اما.دادند مساعد دستور -ارشاد وزير -مهاجراني دكتر كه
اقدامي هيچ نمايشي هنرهاي مركز سوي از تاكنون زمان آن
.است نگرفته صورت
با را شاهنامه روي بر بررسي و تحقيق سال 42 از.فرجي.
و دانشكدهادبيات رييس) سجادي دكتر و مينوي ;استادان كمك
و كرده آغاز (آنزمان در طوس جشنواره سرپرست و فارسي زبان
قرن از را شاهنامه در نقاشيهايموجود و تصاوير مدت اين در
.است تصويركشيده به و استخراج پنجم
يكياز از (برجستهكاري) تنديس بار اولين براي همچنين وي
xسانتيمت215سانتيمترر اندازه 315 در شاهنامه رزمي تصاوير
اين.انجاميدهاست طول به آن تهيه ماه كه 8 كرده تهيه
.شدهاست گرتهبرداري سومريان شيوه از تنديس
جنگ ، رسم آلات شخصيتي ، ظاهري ، فردي ، خصوصيات كليه فرجي
ايراني فرهنگغني در ريشه كه را سنتي گرفتن كشتي و جنگيدن
.است كرده لحاظ دارد ،
كيكاوس ، افراسياب گيو ، رستم ، نمونه براي:است گفته وي
:آمده رستم مثلادرباره.دارند را خود ويژه صفات..و
شاخ دو ريش و دارد گرد سر
فراخ سينه و باريك كمر
در هميشه كه -رستم اسب -دربارهرخش مثال براي يا
شده ، آمده تصوير اشتباه به امروز تا شده ارايه نمايشهاي
:است
كران تا كران از پرنگار تنش
زعفران بر سرخ گل دانه چو
انگيزه داستان هر ميان از ادبي ، جنبههاي از گذشته فردوسي
نيك نام كردن ، نيكي خوب ، زندگي آموختن كه داشته را خاصي
اين جمله از كينهتوزي و بدسرشتي نتيجه گذاشتن ، جاي بر
.است بوده اهداف
پايان تا فريدونشاه زمان از را شاهنامه داستانهاي.فرجي.
اكنون و كرده استخراج را او پهلواني دوره يعني رستم مرگ
و سياوش سهراب ، خون و رستم ، رستم خوان داستانهايهفت
فيلمنامه هم و نمايشنامه عنوان به نيز اسفنديار و رستم
.شدهاند آماده
تصرف و دخل نبايد فردوسي بزرگ اثر در اعتقادفرجي ، به
بيشتر تاكنون ديگر طرف از.است بوده حكيم خود او زيرا كرد
زيرا.است نبوده موفق شده ، انجام جهت اين در كه كارهايي
.داشتهاند نوآوري قصد
:افرند گالري
ساعت از.خرداد تا 21 از 12 يعقوبزاده ژان نقاشي نمايشگاه
پلاك 10 ، اورامان ، خيابان خيابانمطهري ، .تا 19 15
.تلفن834944.آپارتمان 2
:گلستان گالري
تا 21 از 16رخام شكوفه آثار نو نمايشگاهقلمكارهاي
خيابان دروس ، خيابان.تا 20 و 17 تا 12 ساعت 10 از.خرداد
.تلفن2541589.پلاك 42 كماسايي ، شهيد
:آريا نگارخانه
تا ساعت 16 از.خرداد تا 13 فرقداني فريبا نقاشي نمايشگاه
پلاك زرين ، كوي بهشتي ، سهراه از بالاتر وليعصر ، خيابان.19
.تلفن8716401.17
:برگ نگارخانه
ساعت 30/9 از.خرداد تا 13 بهبهاني بهار نقاشي نمايشگاه
شماره دامنافشار ، كوچه وليعصر ، خيابان.تا 19 و 16 تا 12
.تلفن8785334.1/12
:بامداد نگارخانه
جام فوتبال عنوان با شيشهگران اسماعيل نقاشي نمايشگاه
.تا 20 ساعت 17 از تا 19خرداد ، فرانسه جهاني 1998
:تلفن.شماره 35 ماگنوليا ، فجر ، خيابان مطهري ، خيابان
8845416
|
|