امام خجسته ميلاد بهمناسبت
(ع)كاظم موسي
شيعيان معصوم رهبر و امام هفتمين كه (ع)كاظم موسي امام
و شد متحمل را رنجها بيشترين خود طولزندگي در بود ،
آرمانهاي راه در پايداري با را حبسها و شكنجهها شديدترين
از و بندي به بندي از حضرت آن.خريد جان به خود الهي
هيچگاه كه آنجا از و بود آمد و رفت در زنداني به زنداني
ستمگر حكام آن نگرديد ، جابرعباسي خلفاي با همكاري به حاضر
امام بيت به مدام پيروانش ، و حضرت آن از دائم هراسي در
قرار ايشان پيشاروي را تازه تعبي و رنج و كرده حمله
همچون امام سوي از شكنجهها ، و رنجها اين اما.دادند
صبر از بزرگي درسهاي و ميشد تحمل عبرتآموز و الهي آزموني
در درستانديشي و بحران در رهبري و رنج در متانت و شدت در
.ميداد آموزش شيعيان به را دشوار شرايط
خويش پيروان رشد و تعليم به ويژه اهتمامي هفتم ، امام
توسط كه تشيع بزرگ دانشگاه تداوم حضرتدر آن.داشتند
و شده نهاده بنيان (ع)امامصادق و (ع)باقر امام ;پدرانش
حيرتانگيز اعتلايي و اوج به را شيعه كلامي تفكر و حكمت
تازهاي درهاي و نموده علويان تربيت در سعي بود ، رسانيده
.بازميكردند آنان بهروي را حكمت و انديشه از
دو وتفكر كهخرد بود دانشورانه و علمي سنت همين طبق بر
از ناشي رفتارهاي و تبعات و ميگرفت قرار شيعيان راه چراغ
.باشد اطهار ائمه پيروان عملكرد و سيره سرلوحه ميبايست آن
آمده حكم بن هشام به خطاب (ع)كاظم موسي امام از خبري در
:است
خردمند دليل و است راهنمايي و دليل چيز هر براي هشام ، اي
مركبي را چيزي هر و است خموشي انديشيدن دليل و است انديشه
.است فروتني خردمند مركب و است
دانايي لمعات والاترين و رستگاري به هنگامي خردمند اما
يعني شود ، ديني تربيت و الهي حقايق كهوامدار رسيد خواهد
را شريعت و خدا رهنمودهاي و كند پيشه تقوي و ايمان
خردمند ، مومندهد قرار خويش عمل و زندگي سرلوحه
را كبر سر و بود خواهد فروتن و خاضع حق برابر در بدينگونه
:(ع)امام فرمايش به.افكند فروخواهد حق آستان در
خردمندترين تا (باش فرمانش زير و) كن فروتني حق براي...
جهاني كه است ژرف دريايي دنيا بهراستي ، ..باشي مردم
آن ، در تو كشتي بايد غرقهاند ، آن در (مردم از) بسيار
و توكل بادبانش و باشد ايمان از پربار و الهي تقواي
.شكيبايي لنگرش و دانش راهنمايش و خرد ناخدايش
وجود در تقواپيشگي و خردمندي يعني صفت ، دو اين كه هنگامي
مرحله عاليترين به ورود مستعد وي آنگاه آمد ، جمع مومن
صاحب نابيزدانشناسي و برين دستگاه در و شد خواهد معرفت
معارف جايگاه والاترين و حدود نهاييترين كه شريف دانشي
.رسيد خواهد است بشري
بزرگ انبياء كه ميرسد توفيقي به خداشناسي در مومن ، خردمند
مقصود اين راستين آموزگاران و شده هدفارسال آن براي
و بيان چنين با را متعالي هدف اين هفتم امام.بودهاند
!نهادهاند مومنان فراروي تبييني
گسيل بندگانش بر را خويش رسولان و پيامبران خداوند..
از) پس.ورزند خرد خدا جانب از آنكه براي مگر نفرمود
خدا كه باشند كساني شوند پذيرفته نيكوتر كه آنان (بندگان
بهتر خردشان و داناترند خدا فرمان به و شناختهاند بهتر را
و دنيا پايگاه والاترين كه آنانند خردمندترينشان و است
.دارند را آخرت
استاد تحفالعقول ، ترجمه خرد ، رهاورد:از نقلقولها)
(فرزان نشر اتابكي ،
نخست آن ، هدف و پرهيزگاري و است خرد مومن معرفت اركان پس
سليم و صحيح خداوندبهكارگيري فرمان به سپس و (خداشناسي)
...انسانها اجتماعي و زندگيفردي تعالي براي عقل
(ع)كاظم موسي امام امامت ، بوستان سرو هفتمين تولد سالگرد
.باد مبارك خوانندگانعزيز بر
|