مراكز كودكان همايش برپايي
منطقه 14 در دبستاني پيش
در تحصيلي افت عوامل و ژاپن
دانشآموزان ميان
درصد 6/13
نباشيد نگران
!ديرآموزند كودكان
براي مدت كوتاه دوره 82
سراسر در جديد نظام دبيران
ميشود برپا
كشور
انديشمند ارمگاردپين خانم
افكار داشتن نگه زنده
:آلماني
روح درك گرو در امامخميني
اواست
افكار
دانشپژوهان باشگاه سوي از
جهاني المپياد برگزيدگان جوان
و فيزيك شيمي ، رياضي ،
شدند معرفي كامپيوتر
ارشاد و فرهنگ وزير
مبتني نظام در دينداري
:اسلامي
توام و آگاهانه بايد دين بر
باشد اغنا
با
كودكان فرهنگنامه چهارم جلد
شد منتشر نوجوانان و
ريال ميليون تصويب 275 با
پژوهشي ملي طرح اجراي 4 بودجه
شد آغاز ژنتيك مهندسي زمينه در
دانشپژوهان باشگاه سوي از
جهاني المپياد برگزيدگان جوان
وكامپيوتر شيمي رياضي ، فيزيك ،
شدند معرفي
مراكز كودكان همايش برپايي
منطقه 14 در دبستاني پيش
پرورش چون اهدافي با تهران منطقه 14 پرورش و آموزش
عاطفي ، ذهني ، جسمي ، قواي رشد نوآموزان ، خلاقيت و استعدادها
رياضي مفاهيم مقدمات با آشنايي و كودك اجتماعي و اعتقادي
برگزار را دبستاني پيش نوآموزان روزه دو همايش علوم ، و
.كرد
حضور با كه همايش اين در ما ، خبرنگار گزارش به
و مسئولان و تهران شهر پرورش و آموزش كل اداره مسئولان
و دبستاني پيش مراكز مربيان منطقه 14 ، كارشناسان
مظلوم ابتدا در:شد برگزار آنان اولياء و نوآموزان
پرورش و آموزش تاثير با ارتباط در ابتدايي ، مسئولمقطع
نونهالان اين تحصيلي پيشرفت و آمادگي در دبستان پيشاز
از پس ادامه در و داشت بيان را نكاتي اول درپايه
شروع معين زمان در نوآموزان طنز ، نمايشهاي و اجرايسرود
درحين كه كردند همايش محل در نقاشي و دستي كارهاي بهساخت
آنانبازديد عملكرد از كارشناسان و مسئولين كار ، انجام
.كردند
منطقه 14 نوآموزان نقاشي و ساختهها دست است گفتني
آموزشو كل اداره طرف از كه نمايشگاهي در و شده جمعآوري
برايبازديد شد ، برگزار بهمن فرهنگسراي در تهران شهر پرورش
.شد گذاشته نمايش معرض به عموم
در تحصيلي افت عوامل و ژاپن
دانشآموزان ميان
محيط درباره ژاپن پرورش و آموزش شوراي تحقيقي يافتههاي
بزهكاري به نوجوانان برگرايش آن اثرات و خانواده
تحصيل ، به دانشآموزان بيعلاقگي و تحصيلي افت ;اشاره
كشورهاي در يا و سوم جهان جوامع صرفادر كه نيست پديدهاي
كشورهاي اكثر بلكه باشد ، رديابي و مشاهده قابل رشد حال در
كاهش درگير نوعي به كدام هر هم ، صنعتي يافته توسعه
و بوده خود يادگيري -ياددهي سامانههاي در آموزشي بهرهوري
ميآيد پي در آنچه.برآمدهاند آن وجبران چارهجويي دنبال به
به خود اخير درسفر آروندي ، سعيد مهندس كه است گزارشي
راديو)NHKبويژه مختلف ، منابع از استفاده با ژاپن ،
آن فرهنگي ، علمي صفحه در انتشار براي و كرده ، تدوين(ژاپن
.همميخوانيم با.است سپرده ما به را
از بسياري در امروزه دانشآموزان ، تحصيلي پيشرفت وضعيت
تاكنون.است گرفته قرار توجهات كانون در ديگر بار كشورها ،
بهرهوري بر درتاثير متفاوت گروههاي در گوناگوني عوامل
روي بسياري تحقيقات و گرفته قرار نظر مورد آموزش
را زمينه اين در عوامل مختلف دستههاياست شده آنهاانجام
:برشمرد چنين ميتوان
آموزشي سيستم به مربوط عوامل گروه -1
فرد آموزشي ، وسائل و مواد مطالب ، :چون عواملي شامل
.آن مانند و (معلم مربي ، ) آموزشدهنده
خانواده به مربوط عوامل گروه -2
اعضاء رفتاري و روحي ويژگيهاي:قبيل از عواملي شامل
و باورها خانواده ، اجتماعيواقتصادي وضعيت خانواده ،
با اعضاء وروابط متقابل رفتار خانواده ، در حاكم اعتقادات
.قبيل اين از و خانواده اعضاء ديگر تحصيلي درجه يكديگر ،
اجتماعي عوامل گروه -3
عمومي باور رسانهها ، تاثير و وضعيت:مانند عواملي شامل
.ومانندآن تحصيلات درباره
فردي عوامل گروه -4
و كوشش و تلاش به عادت هوشي ، ضريب:چون عواملي دربرگيرنده
مربوطه عوامل ديگر
ژاپن پرورش و آموزش وزارت به وابسته آموزش شوراي ، اخيرا
را دانشآموزان تحصيلي پيشرفت وضعيت گزارشتحليلي ، يك طي
توجه گزارش ، اين در مهم نكتهاست داده قرار بررسي مورد
به موضوع ، ايناست دانشآموزان در جرم ميزان افزايش به
كه اوزاكا در گذشته سال دانشآموزي جنايت به توجه با ويژه
بيشتري اهميت گرفت ، صورت راهنمايي دوره يكدانشآموز توسط
.مييابد
بيعلاقگي علل برخي بررسي ضمن ژاپن ، آموزش شوراي گزارش
شئون خلاف اعمال به آنان رويآوردن و تحصيل از دانشآموزان
تحقيق ايندارد تاكيد خانوادگي عوامل گروه بر جامعه ،
داشته تاكيد خانوادگي صميمي محيط تقويت اهميت بر خصوصا
تاكيد جمع تفاهم و هماهنگي بر خانواده هر در ميكند وتوصيه
.شود
در حداقل هفته طول در كه ميخواهد خانوادهها از بنابراين ،
گردهمائي چنين.باشند حاضر همهاعضا شام ، جلسه چند
و جمعي باحالت تدريج به كودكان ميشود سبب خودبخودي ،
واحتمالا انزوا از و خوگرفته بيشتر مساعي تشريك روحيه
سوالات ، حالت ، اين دربمانند دور به بعدي انحرافهاي
به او ذهن درون از بهتدريج دانشآموز ذهني معضلات و ابهامات
وي اگر حتي صورت ، اين در.ميشود ابراز و يافته راه بيرون
آنها نيابد ، خود معضلات يا پرسشها براي نيز مناسبي پاسخ
.يافت خواهد واغواكننده دهنده آزار كمتر خود ، ذهن در را
آشنائي والدين ، بيشتر ، ايجادارتباط با آن ، از گذشته
اين به.ميآورند دست به او افكار و ذهنيات از عميقتري
نظر از را مناسبتري شرايط بود خواهند قادر آنان ترتيب ،
و افكار كردن بيان.آورند فراهم خود برايفرزند رفتاري
و مثبت روحيه داردكه براياو را اثر اين فرد ، توسط ذهنيات
.ميكند تقويت وي در را فعالتري
به بحث آن روي ژاپن آموزش شوراي تحقيق كه ديگري مهم عامل
و خانواده اعضاي همه شخصيت و حفظحرمت ميآورد ، ميان
بر تحقيق اين كه آنجا از.است خانه در احترام و ادب رعايت
بسياري در دانشآموزان رفتار وضعيت بررسي و مطالعه مبناي
كه دريافت ميتوان گرفته ، انجام ژاپن سرتاسر از مدارس
را واقعي موارد آن ، توصيههاي نيز و نتايج يافتهها ،
گزارش فراوان تاكيد مورد بخش اين در كه آنچه.دربرميگيرد
شخصيت و حرمت حفظ و احترام رعايت ويژه به دارد ، قرار
از مادر و پدر به احترام عليالخصوص و والدين ميان متقابل
كه ميخواهد مادران از ژاپن ، آموزش شوراياست مادر جانب
روي پيش در ويژه به خود همسر با كردن صحبت هنگام در
بر تحقيرآميز سخنان شرايطي هيچ تحت و وجه هيچ به فرزندان ،
.نياورند زبان
از را خانواده بنيان استحكام مزبور گزارش ميرسد نظر به
را آن اثر و داشته نظر مد افراد وشخصيت حرمت حفظ طريق
به.ميداند فراوان اهميت حائز فرزندان وذهنيات روحيه در
بستگي فرزندان رواني تعادل و ثبات و شخصيت رشد ترتيب ، اين
.دارد خانواده مادر و پدر ارتباط نحوه به بسياري
از را افراد شخصي حرمت حفظ و احترام كه كودكي طبعا
اجتماع با تماس در كند ، مشاهده خانواده در زندگي ابتداي
خواهد جامعه ارزشهاياخلاقي به احترام به بيشتري تمايل نيز ،
وي رفتار در خلاف عمل انجام احتمال نتيجه در.داشت
اعتبار و اهميت پاگذاردن زير طفل كه هنگامي.كاهشمييابد
به را خود مادر و پدر يعني كانونخانواده اركان مهمترين
نظر در ارزشها شكستنديگر يا رفتن بين از كند ، مشاهده كرات
است علت اين بهكرد خواهد جلوه طبيعي و عادي امري وي
بيعلاقگي از پيشگيري منظور به ژاپن ، آموزش كهشوراي
نهايتاگرايش و آموزش كاهشبهرهوري تحصيل ، از دانشآموزان
بهشرحي را مهمترينعوامل از مورد دو جرم ، ارتكاب به آنان
حياتي شايد ، حتي و اساسي راهحلهاي عنوان به شد گفته كه
.ميكند معرفي بهجامعه
شده منتشر نسخه ميليون تعداد 2/1 به مزبور گزارش است قرار
و پدران دسترس در تا شود توزيع ژاپن مدارسسراسر بين و
خواهد منتشر آينده چندروز در گزارش اين.گيرد قرار مادران
.شد
درصد نباشيد 6/13 نگران
!ديرآموزند كودكان
در ابتدايي اول سال نوآموزان ثبتنام آغاز با همزمان
كشور سراسر مدارس
اما هستند ، دانشآموزان مانندديگر تقريبا ديرآموزان ،
شكست احتمال و خطر معرض در و دارند ويژه آموزشي نيازهاي
در و ويژه كلاسهاي بايددر اينرو ، از.هستند تحصيلي
عادي ، آموزش درفرآيند و شوند آموزشي جايابي دبستانهايعادي
.گيرند قرار ويژه تحتآموزش
تا دامنه 7570 با ازهوشبهري كه مرزي دانشآموزان:سرآغاز
رو اين از تلقينميشوند ، ذهني عقبمانده9085برخوردارند
ذهني ، نظير عقبماندگي از شده ارائه طبقهبنديهايمعتبر در
دليل به معهذا.است آنهانشده به اشارهاي نيز ، گراسمن
آموزشگاهي بويژهيادگيري و يادگيري در كه ومشكلاتي دشواريها
كندآموزياديرآموز عنواندانشآموزان مواجهند ، تحت آن با
اصطلاح.ميگيرند قرار موردبررسي (Slow Learner)
و كمتر هوش عاديكه كلاسهاي دانشآموزان تمام ديرآموزبراي
.ميرود كار به دارند كمتري قدرتيادگيري نتيجه در
كارهاي در كه دارد دانشآموزياشاره به ديرآموز عنوان
همسالانش عموم كه اجرايوظايفي از و ميخورد مدرسهشكست
اصطلاح (1970)ويليامز.است ناتوان انجامميدهند ،
محدود هوش كهداراي كرده محدود كودكاني رابه ديرآموز
كودكي كهديرآموز ، بود معتقد (1969) گاليفورد.هستند
نوعي اما برخورداراست ، خوب يا كهازهوشمتوسط است
چشم به هوشياو توانايي و تحصيلي بينپيشرفت ناهمخواني
تواناييكودك كه بود معتقد نظيرويليامز(1970) بل.ميخورد
ميآيد ، پي در آنچه.است هنجار زير آموزشي لحاظ به مرزي
كودكانديرآموز با مادران و پدران برايآشنايي كه است مطلبي
ابتدايي ، پايهاول در ثبتنامدانشآموزان آغاز آستانه در و
.است درآمده تحرير بهرشته
عملكرد كه هستند مرزي ، دانشآموزاني هوش داراي دانشآموزان
استاندارد تا 2انحراف درفاصله 1 هوشي ، آزمونهاي آنهادر
ايندانشآموزان به.ميگيرد قرار جامعه ازميانگين پايينتر
جايگاه نمودار.ميشود گفته نيز ديرآموز يا كندآموز
مقياس حسب بر -هوشبهر نرمال توزيع در را افراد اينگونه
كودكانمرزي پيداست ، شكل از كه همانگونه.ميدهد نشان وكسلر ،
هوشبهر و ميدهند تشكيل دانشآموزانرا جامعه از درصد 6/13
.ميگيرد قرار نمره تا 85 بين 70 مقياسوكسلر ، در آنها
هستند؟ كساني چه ديرآموز دانشآموزان
كودكاني به ChildrenBorder lineيا مرزي كودكان اصطلاح
كودنها طبقه در را آنها ميتوان دشواري به كه ميشود گفته
بهره نظر از كودكان اين.داد جاي عادي كودكان يا (Moron)
تا هوشبهريبين 70 (Terman) ترمن اوليه طبقهبندي طبق هوشي ،
اينگونه هوشي بهره طوررايج وبه امروزه اما.دارند 85
مواقع بعضي مرزي ، كودكانميدانند تا95 بين 75 را كودكان
خود دادن برايوفق معمولا و شده وارد دبستان عادي بهكلاسهاي
.ميكنند ايجاد را بسياري خود ، مشكلات همكلاسهاي و ديگران با
با گروهكودكان به اوقات بعضي در كودكان همچنين ، اينگونه
مواقع بسياري در آنجاهم در كه ميروند كمتر هوشي بهره
كه كودكاني با برخورد دليل به ناراحتيهايآنان و اشكالات
.ميشود تشديد دارند آنان از رفتارينامساعدتر
با نيستند قادر ازدانشآموزان برخي عادي ، كلاسهاي اكثر در
در نتيجه در و رقابتبپردازند به خود همكلاسيهاي ديگر
حتما.ميگردند وناموفق ميشوند مردود تحصيلي پايانسال
از برخي كه كردهاند تجربه و مشاهده معلمانباتجربه
بگيرند ، دست به را مداد خوبي به نميتوانند دانشآموزان
دچارحواسپرتي ، يا و بنشينند صندلي روي درستي به نميتوانند
به دانشآموزان از برخيهستند توجه اختلال و تمركز عدم
از كدام هر.ندارد حس دستهايشان يا و ميروند راه دشواري
تاثير ياددهي و يادگيري فرآيند بر ميتواند دشواريها اين
روبهرو موفقيت عدم با را دانشآموز و معلم و بگذارد منفي
.گردد ناكامي موجب و سازد
.هستند عاطفي محروميت دچار ديرآموز ، دانشآموزان از برخي
از يكي مرگ مانند شرايطخاصي از ميتواند محروميتي چنين
و والدين لياقت عدم نامناسب ، شرايطاجتماعي طلاق ، والدين ،
.آسيبرساند كودك همهجانبه رشد به و شود ناشي نظايرآن
كرد؟ بايد چه ميشود؟ كجاناشي از مشكلات اين چيست؟ علت
مهارتهاي دانشآموز ، كه ميكند بروز هنگامي مشكلات اكثراين
فاقد نكرده ، كسب دبستان از پيش سالهاي در را نياز پيش
دچار و ندارد اعتماد خود به است ، پيشرفت انگيزه
ايران ، مناطق از برخي در.است شده يادگيري ناتوانيهاي
و ميشود علت بر مزيد نيز مهاجرت مساله و دوزبانگي مساله
.ميافزايد دانشآموزانديرآموز مسائل بر
از بسياري در مرزي كودكان امروزه است مشخص كه آنچه
خاص كلاسهاي در و كرده پيدا را خودشان خاص جايگاه كشورها ،
يادگيري به متخصص مربيان و مختلف وسايل و ابزار كمك به
بسيار درقرون و ابتدا از اما.ميباشند مشغول وآموزش
و توارث بيماري ، واسطه كهبه افرادي با مختلف جوامع اوليه ،
بودهاند محروم عادي افراد حد در يادگيري قدرت از ياتصادف
و بپردازند يادگيري به عادي افراد مانند نميتوانستهاند و
با معلومات داراي باهوش يا و عادي افراد از بعضي مانند
.داشتهاند نامناسب باشند ، رفتاري تخصص
به همراهي و كمك باعث ديني و مذهبي اعتقادات شروع ، در
غذا ، آنها به ميكردند سعي كه شد مانده عقب كودكان و افراد
مواقعافراد از بسياري در موقع آن تا و مسكنبدهند و لباس
قرار اذيت و آزار مورد عادي افراد توسط كمتر هوش داراي
كلمه يوناني ريشه از كانا يا Idiot كلمه حتي و گرفته
خلاص او شر از را خود بايد كه ميشد گفته فردي به Idios
.كرد
ميلادي سال 1800 حدود از استثنايي افراد پرورش و آموزش اما
،(Seguin)سگوين ،(Itard)ايتار مانند افرادي و شد شروع
كردند سعي (Decroly)دكرولي و (Montesori)مونتهسوري
.بپردازند مانده عقب افراد تربيت و تعليم به
هم امروزه مواقع ، بعضي دانشمندان ، در اين ابزار و روشها
مراكز در مواقع دربسياري و بوده استفاده قابل بهخوبي
كاربرد واستثنايي عادي كودكان كلاسهاي و ازدبستان قبل
.دارد
نظام شرايطي ، چنين در چيست؟ پرورش و آموزش نظام وظيفه
غنيسازي روشهاي از استفاده با دارد وظيفه پرورش و آموزش
قبيل اين ويژه آموزشي نيازهاي به محيطي و آموزشي
(ترميمي آموزش) ويژه آموزشي خدمات و كند توجه دانشآموزان
مناسب امكانات و (كاردرماني و درماني گفتار) ويژه خدمات و
تا شوند قادر دانشآموزان گونه اين تا كند فراهم را ديگر
را خود كمبودهاي و شده بهرهمند عادي درسي برنامه از حدي
از خاطر دغدغه ناكامي ، عوامل شرايطي چنين در.كنند جبران
و ميرود بين از تدريج به تحصيلي شكست و ماندن عقب
.ميشود فراهم شكوفايي و پيشرفت زمينههاي
فقط و ميشود ديده جوامع درتمام ديرآموز كودكان حقيقت
گذشتهآموزش سالهاي در درايران ، .نيست ما جامعه خاص
.بود شده واقع موردغفلت ديرآموز برايدانشآموزان مناسب
اختصاص با بار نخستين براي تحصيلي 751374 ، سال از اما
نظر در با تحصيلي 761375 سال در و دبستان يكصد دادن
شده توجه ديرآموز دانشآموزان آموزش به دبستان پانصد گرفتن
.است
دانشآموزان ديگر تقريبامانند ديرآموز ، دانشآموزان
و خطر معرض در و دارند ويژه آموزشي نيازهاي اما هستند ،
ويژه كلاسهاي در بايد رو اين از.هستند تحصيلي شكست احتمال
فرايند در و شوند آموزشي جايابي عادي دبستانهاي در و
.گيرند قرار ويژه آموزش عادي ، تحت آموزش
از كمي تعداد كهبا هستند كلاسهايي ويژه كلاسهاي
يك در نفر حداكثرپانزده) ويژه نيازهاي دانشآموزانبا
را بسياري وفرصتهاي ميشود تشكيل عادي درمدرسه (كلاس
.ميكند فراهم مدرسه فعاليتهايعادي در شدن براييكپارچه
بهطور كه دارند معلماني معمول بهطور ويژه ، كلاسهاي
:مانند كودكان ، مسايل كليه به و ديدهاند آموزش اختصاصي
.ميپردازند خانوادگي و عاطفي ، تحصيلي مسايل
مرزي ، ) ناتوان دانشآموزان پرورش و آموزش در كلي راهبردهاي
(كندآموز و ديرآموز
به بايد يادگيري ، ناتوانودچارمشكلات دانشآموزان درباره
:كرد توجه زير نكات
و پذيرش به قادر ناتوانهميشه دانشآموزان -الف.
فراهم عادي دانشآموزان كهبراي آموزشي نوع سازگاريبا
ناتوان و عادي پاسخهايكودكان نوع.نيستند ميآيد ،
گزينشمحتواي امر در كه است ضروري رو اين از.مختلفند
براي مثلاگيرد صورت سازگاريهايي آموزش وروش آموزش
نسبتا راهبردهاي يا روشها مرزي ، دانشآموزان آموزش
كارآيي (Directive) رهنمودي و (Structured) ساختدار
.دارند بهتري
بايد مرزي دانشآموزان درسي برنامه محتواي ديگر ، طرف از
كوچكتر تواليهاي به شناختيآنها ، ساختهاي به توجه با
درك به قادر معمولا آنها.شود داده آموزش و شده تقسيم
براي لازم نيازهاي پيش يافاقد و نيستند درس مفاهيماساسي
.است ضروري نكته اين به توجه لذا.هستند آموزش
ناكام موقعيتهاي از واجتناب اوليه موفقيت كسب-ب.
به بايد كه هستند عاطفي نكات مهمترين از كننده
از بسياري.توجهداشت بدان مرزي كودك آموزش هنگام
دارند سر پشت شكست از طولاني تاريخچهاي ناتوان ، دانشآموزان
.نبردهاند بهره آن از كه گرفتهاند قرار موقعيتهايي در و
حتي موفقيت ، موقعيت در مرزي دانشآموزي قراردادن رو اين از
عزت افزايش با.ميشود قلمداد موثري روش باشد ، موقتي اگر
افزايش را آنان موفقيت ضريب ميتوان مرزي ، دانشآموز نفس
برنامهاي وآموزش تكليف فنونتحليل از استفاده با.داد
شناختي باسطح را محتوا آموزش گامهاي يا مراحل ميتوان
حداكثر به را او موفقيت ميزان و كرده منطبق دانشآموز فعلي
.رساند
در نوين پژوهشهاي اساس بر كه امر اين بداهت به نظر -ج
و دانشآموزان استعداد بين روش ، -استعداد تعامل زمينه
زمينه در است بهتر است ، برقرار تعاملي رابطهاي تدريس ، روش
برخوردار كمتري تواناييهاي از كه دانشآموزاني به آموزش
(Structured ساختدار) ساختمندتر روشهايآموزشي از هستند ،
به روشهايساختمند در.شود استفاده برنامهاي نظيرآموزش
كمتري اضطراب معلم ، دانشآموز قبلي آموزشي طراحيهاي دليل
.ميشود مواجه كمتري برنامهريزي باچالشهاي و ميكند راتجربه
و مفاهيمآموزش مفهوميكپارچهسازيامروزه ويژگيهاي
ناتوان ، دانشآموزان عاديبراي و جدا پرورش
ومفهوميكپارچهسازي است شده عميقي تغييرات دستخوش
ميان در جايگاهارزشمندي بتدريج (Integration)
.ميدهد اختصاص خود به ناتوان دانشآموزان آموزشي خطمشيهاي
عملكرد بهبود در آموزشيكپارچه اثربخشي رو اين از
.است شده تبديل پژوهش خور در موضوعي به ناتوان دانشآموزان
تاثير بررسي به مقالات از مجموعهاي در پژوهشگران
.پرداختهاند ناتوان دانشآموزان برعملكرد يكپارچهسازي
حداقل با ومحيط سازي مفهومبهنجارسازي ، عادي سه
اساس بر و هستند يكپارچهسازي مفهوم خاستگاههاي محدوديت ،
فرصتهاي از بايد ناتوان دانشآموزان آن ، مباني
به.باشند برخوردار دانشآموزان ساير برابربا پرورشي
در ناتوان برايدانشآموزان ويژه آموزش تدارك ديگر ، عبارت
را وقت تمام يا وقت طورنيمه به عادي مدارس
.يكپارچهسازيميگويند
يكپارچهسازي انواع
و عادي دانشآموزان:كنشي يا كامل يكپارچهسازي -الف.
آموزش را مشتركي درسي برنامه معمولي ، كلاسهاي در ناتوان
.ميبينند
به رسمي آموزش:اجتماعي يا نسبي يكپارچهسازي -ب.
انجام جداگانه محيطهاي در عادي و ناتوان دانشآموزان
از خارج در بينآنان اجتماعي مبادله امكان ميگيرد ، اما
.دارد وجود آموزشگاه
و عادي دانشآموزان:مكاني يا ناقص يكپارچهسازي -ج.
تحت جداگانه مدارس و كلاسها در اما محل ، يك در ناتوان
.ميگيرند قرار آموزش
بيشتر ناتوان ، دانشآموزان پرورش و آموزش در يكپارچهسازي
پندارهاي از باشد ، روانشناختي اصول زائيده آنكه از
ديگر طرف از.گرفتهاست سرچشمه جامعهشناختي و فرهنگي-اخلاقي
ناتوان دانشآموزان آموزش در كلان نوعيخطمشي سازي يكپارچه
و طراحي دربارهانتخاب ، تصميمگيري طبعا و ميرود بهشمار
نظام اولويتهاي و امكانات تابع مختلفآن ، انواع از استفاده
-اداري سلسلهمراتب بالاي مقامات عهده بر و كشور ، آموزشيكل
جزيي خطمشيهاي برخي كلي ، اينخطمشي بر علاوه.است اجرايي
معلمانميتوانند كه دارند وجود مرزي آموزشدانشآموزان براي
.كنند تصميمگيري ازآنها استفاده ياعدم استفاده درباره
پيروينيا فاطمه
براي مدت كوتاه دوره 82
سراسر در جديد نظام دبيران
ميشود برپا كشور
در پرورش ، و آموزش وزارت سوي از:فرهنگي علمي سرويس.
متوسطه ، دبيران براي كوتاهمدت دوره جاري ، 82 سال تابستان
و هنرستانها آموزان كاردانش ، هنر مربيان وپيشدانشگاهي ،
عملي و نظري بهصورت حرفهاي و فني مدرسانآموزشكدههاي
.خواهدشد برگزار
دوره شروع 20 زمان برايناساس ، ما ، خبرنگار گزارش به
دوره و 62 وپيشدانشگاهي متوسطه دبيران براي كوتاهمدت
مدرسان و هنرآموزانهنرستانها و كاردانش برايمربيان
كرمانشاه ، تاريخ 13/4/77در از حرفهاي و آموزشكدههايفني
دماوند ، اصفهان ، سنندج ، تهران ، نوشهر ، فرخشهر ، ايلام ، همدان ،
.بود خواهد ومحمودآباد اراك لاهيجان ، ورامين ، تبريز ، پاكدشت
:زيراست شرح به دورهها اين از فهرستبرخي
مدت 30) پيشدانشگاهي و شيميمتوسطه مدرسان تكميلي آموزش
مدت) فارسي ادبيات تكميليمدرسان آموزش (نوشهر - ساعت
عمومي 1 رياضي مدرسان تامين (همدان - كرمانشاه - 60ساعت
مدرسان تامين (تهران - ساعت مدت 100) و 2پيشدانشگاهي
هر) پايه رياضيات و خطي جبر تحليلي ، هندسه گسسته ، رياضيات
و حسابدينفرانسيل مدرس تامين (تهران -ساعت كدام 60
45) دروسانگليسي تامين (اصفهان - (100ساعت و 2 انتگرال 1
(تهران - (40ساعت روانشناسي تكميلي آموزش(تهران - ساعت
- ساعت 90) پيشدانشگاهي و متوسطه كامپيوتر مدرس تامين
و متوسطه كامپيوتر مدرسان تكميلي آموزش (تهران
صورت به دورهها ، اين كليه (تهران - ساعت 32) پيشدانشگاهي
.بود خواهد كشوري
انديشمند ارمگاردپين خانم
افكار داشتن نگه زنده
:آلماني
روح درك گرو در امامخميني
اواست
افكار
امام نام و ياد داشتن زندهنگاه:فرهنگي علمي ، سرويس
خانم.است او عقايد افكارو درك گرو در (س)خميني
بينالمللي كنگره در شركت براي كه آلماني محقق ارمگاردپين
است كرده سفر ايران به ديني تفكر احياء و (س)خميني امام
را ديگران حرفهاي خميني امام:افزود مطلب اين بيان با
زمان با متناسب و عقيده استقلال با بلكه نميكردند تكرار
و افكار بيان امروز:گفت وي.ميكردند حل را مشكلات و مسائل
همين به و نيست ممكن مستقيم صورت به غرب در (س)امام عقايد
نام به سپس و داده توضيح را امام انديشه اول بنده دليل
.ميكنم اشاره ايشان
از ديگر يكي سوري ، نويسنده و شاعر شاهيني كوثر مهندس خانم
تا شد باعث (س)خميني امام حركت:گفت نيز كنگره مهمانان
هويت و يافته باز را خود انساني كمالات جهان مسلمانان
.كنند كسب تازهاي
مورد اين در نيز رباط استاددانشگاه الكتاني ادريس دكتر
اسلامي شخصيت تنها بيستم قرن در خميني امام حضرت:گفت
گسترش براي:گفت وي.است استكبار با مبارزه پايهگذار
فرهنگي تهاجم با مقابله و امام افكار بويژه اسلامي فرهنگ
.يابد توسعه مسلمان ملل فرهنگي متقابل روابط بايد غرب
نيز كنگره مهمان شخصيتهاي از ديگر يكي سييرا كاسيو دكتر
زندگي تمام در خميني امام:گفت (ره)خميني امام مورد در
در پايداري اين و بود اسلام و خود عقيده به وفادار مردي
جهان رهبران ساير چون و كرد حفظ عمر آخر تا را عقيده راه
.نداد رويه تغيير
دانشپژوهان باشگاه سوي از
جهاني المپياد جوانبرگزيدگان
و فيزيك شيمي ، رياضي ،
شدند معرفي كامپيوتر
فيزيك جهاني المپياد نهمين و بيست به اعزامي تيم
محققزاده سروش
عقيليان ايمان
حافظي محمد
احمديان ياشار
آذر رخساري حسين
كامپيوتر جهاني المپياد دهمين به اعزامي تيم
اويسقرن شهاب
بهزادي بهشاد
فرامرزپور ناصر
خواجهپور پويان
شيمي جهاني المپياد سيامين به اعزامي تيم
نجفي مهدي
انصاري پدرام
شرقي رضا
قاسمي اميرمسلم
رياضي جهاني المپياد سيونهمين به اعزامي تيم
فراهاني فرهاد
كشاورز عليرضا
حاجيعلي سهند
آجرلو امير
اميني اميد
عليشاهي كسري
ارشاد و فرهنگ وزير
مبتني نظام در دينداري
:اسلامي
توام و آگاهانه بايد دين بر
باشد اغنا
با
مردم اغناي بر بنا ديني ، نظام يك در:شهرستانها سرويس
توام و آگاهانه دينداري ، تا شود فضاييفراهم بايد و است
.باشد اغنا با
اين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني الله عطاء دكتر
.كرد اعلام ايلام به درسفر ديروز را مطلب
نظام يك ديني ، حكومت نظام كه اين به اشاره با همچنين وي
و دارند بالايي فرهنگي ظرفيتهاي مردم:گفت است فرهنگي
و پرنشاط فضايي كه كرد فراهم بهگونهاي بايد نيز را شرايط
.شود ايجاد فرهنگي نظر از اميدواركننده
و شده واقع توجه مورد فرهنگ هماكنون خوشبختانه:افزود وي
.است فرهنگ اهميت نشانگر انتقادهانيز و حمايتها
فرهنگي مسائل ادامهو در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
كرد ذكر استانها ساير با متفاوت را كشور جنگزده استانهاي
كشور جنگزده استانهاي فرهنگي مسائل به بايد:داشت اظهار و
ويژهاي بهشكل تحميلي جنگ سخت شرايط گذراندن سر از دليل به
.شود نگاه
كه ميكند ايجاب جامعه شرايط:كرد تصريح مهاجراني دكتر
و شود تبديل شوق و سرزندگي فضاي به دلسردي و دلمردگي فضاي
بهجاي تلاش و كار فضاي گرفتن قرار با كه است طريق اين از
مبدل زندگي جريان يك به جامعه فرهنگ ركود ، و تحركي كم
.شد خواهد
شده گذاشته اجرا به بتازگي كه طرحي با:ساخت خاطرنشان وي
در روز دو ظرف حداكثر تهران ، در شده منتشر كتابهاي است
.ميشود عرضه استانها مراكز
كودكان فرهنگنامه چهارم جلد
شد منتشر نوجوانان و
و كودكان فرهنگنامه چهارم جلد:فرهنگي علمي سرويس.
و نويسنده مداوم 52 كار نيم و سال يك از پس نوجوانان
جلد.شد منتشر تصويرگر و ويراستار زيادي تعداد همچنين
مقاله تصوير ، 18 مقاله ، 457 داراي 74 فرهنگنامه اين چهارم
جلد سهاست الف حرف به مربوط جلد آخرين و بوده نقشه و 61
بوده الف و آ حروف به مربوط نيز فرهنگنامه اين قبلي
.است
در و كودك كتاب شوراي توسط نوجوانان و كودكان فرهنگنامه
جلد جالب بخشهاي از يكي.شد خواهد منتشر مرور به جلد 22
صفحه كه 70 است ايران مقاله به مربوط فرهنگنامه چهارماين
كشاورزي ، محصولات از بسياري مقاله اين در.شاملميشود را
.است شده داده توضيح غيره و فرآوردههايصنعتي
ريال ميليون تصويب 275 با
پژوهشي ملي طرح اجراي 4 بودجه
شد آغاز ژنتيك مهندسي زمينه در
تحقيقات ملي مركز همت به سالجاري ، در:علميفرهنگي سرويس
در پژوهشي ملي طرح زيستي ، 4 وتكنولوژي ژنتيك مهندسي
اجرا كشاورزي بيوتكنولوژي و انسان ژنتيكي بيماري زمينه
.ميشود
ژنتيك مهندسي تحقيقات ملي مركز رئيس صنعتي ، محمدحسين دكتر
خبرنگار با اختصاصي گفتوگويي زيستيدر تكنولوژي و
مهندسي اهميترشته به اشاره با خبر اين اعلام ضمن همشهري ،
امروز ، جهان زيستي علوم در عظيم انقلاب يك بهعنوان ژنتيك
چهار براي ريال ميليون حدود 275 بودجهاي تصويب با:گفت
پژوهشهاي شوراي سوي از ژنتيك مهندسي تحقيقاتي ملي طرح
گذشته سال اواخر از طرح چهار اين اجراي كار كشور ، علمي
.شد آغاز عملا
تهيه طرح ;از عبارتند پژوهشي طرح چهار اين عناوين:گفت وي
بررسي طرح آن ، ژنتيكي واكسن و Cنوتركيبهپاتيت واكسن
كتونوري فنيل دربيماري موثر ژنهاي از يكي موتاسيونهاي
در اتوآنتيژنها نمودن كلون ايران ، جمعيتهاي در (PKU)
نمودن كلون پژوهشي طرح و (M.S) اسكلروزيس مالتيپل بيماري
تركيبات از فسفات يون آزادسازي مسئول فسفاتاز اسيد ژن
طول وي.تاليانا آرابسيس گياه از خاك در موجود غيرمحلول
و اعلامكرد سال تا 3 بين 2 را مزبور طرحهاي كامل اجراي مدت
از يكي بهعنوان C هپاتيت بيماري شيوع به باتوجه:گفت
ميتواند خود پيشرفته مراحل در كه ويروسيانسان بيماريهاي
تلاش طرح اجراياين با شود ، منجر نيز كبدي سرطانهاي به
پروتئيني روش دو به را مناسب نوتركيب واكسن تا كرد خواهيم
.كنيم تهيه بيماري اين با مقابله برايRNA و
نيز PKUيا كتونوري فنيل بيماري:گفت همچنين صنعتي دكتر
عدم صورت در كه است انسان بيماريهايژنتيكي از ديگر يكي
ذهني بهعقبماندگي ميتواند نوزادان ، تولد بدو در تشخيص
طرح اجراي با درواقع.شود منجر زندگي بالاتر سالهاي در فرد
جمعيتهاي در PKU بيماري در موثر ژن موتاسيونهاي بررسي
و ميپيوندد بهوقوع مزبور ژن در كه جهشهايي طرفي از ايران ،
ديگر سوي از و ميشوند شناسايي ميشود بيماري بروز موجب
.ميشوند مشخص بيماري اين ناقلين
با:گفت ادامه در ژنتيك مهندسي تحقيقات ملي مركز رئيس
پل مالتي بيماري در خودي نمودنآنتيژنهاي كلون طرح اجراي
شايع بيماري شناختعلل جهت در ،M.Sبيماري يا اسكلروزيس
سريع و ارزان تشخيص روش تهيه احتمالا و ايران در M.S
.نمود خواهيم تلاش آن براي
اعصاب سيستم بيماريهاي از يكي MSبيماري:افزود وي
نقاط از بعضي در ناشناختهاي كهبهدليل است انسان مركزي
بروز باعث ونهايتا ميآيد بوجود تخريبهايي نخاع و مغز
فلج حتي و خستگي عضلاني ، ضعف بينايي ، در اختلال چون عوارضي
تخصيص صورت در صنعتي ، دكتر گفته به است گفتني.ميشود
روند ژنتيك ، مهندسي تحقيقات ملي مصوبطرحهاي بودجه بهموقع
.خواهدگرفت بيشتري سرعت طرحها اين اجراي
دانشپژوهان باشگاه سوي از
جهاني المپياد جوانبرگزيدگان
وكامپيوتر شيمي رياضي ، فيزيك ،
شدند معرفي
علمي المپيادهاي نهايي برگزيدگان:فرهنگي علمي سرويس.
به ايران اسلامي جمهوري اعزامي تيمهاي اعضاي و كشور
معرفي كامپيوتر و شيمي فيزيك ، رياضي ، جهاني المپيادهاي
.شدند
دانشپژوهانجوان ، باشگاه از همشهري خبرنگار گزارش به
قالب در كشوركه علمي المپيادهاي نهايي برگزيدگان اسامي
رياضي ، جهاني بهالمپيادهاي اسلامي جمهوري اعزامي تيمهاي
رقابتها اين در جاري سال تابستان كامپيوتر ، و شيمي فيزيك ،
:است زير شرح به كرد خواهند شركت
:رياضي جهاني المپياد نهمين و سي به اعزامي تيم
ري ، شهرستان از اميني اميد تهران ، از آجرلو امير
از فراهاني فرهاد تهران ، از احمد علي حاجي سهند
عليشاهي كسري و تهران از حداد كشاورز تهران ، عليرضا
.ازاصفهان
:جهانيفيزيك المپياد نهمين و بيست به اعزامي فيزيك تيم
ايمان كرج ، از آذر رخساري حسين تهران ، از محمدحافظي
احمديان وياشار اصفهان از محققزاده سروش مشهد ، از عقيليان
.تهران از طهراني
پدرام:جهانيشيمي المپياد سيامين به اعزامي شيمي تيم
مسلم امير ازتبريز ، شرقي رضا مشهد ، از آستانه انصاري
.تهران از نجفي ومهدي تهران از ورنامخواستي قاسمي
شهاباويس:كامپيوتر جهاني المپياد دهمين به اعزامي تيم
از ناصرفرامرزپور اهواز ، از بهزادي بهشاد اصفهان ، از قرن
.كرج از خواجهپور پويان و تهران
شيمي و فيزيك رياضي ، جهاني المپيادهاي است گفتني
ايسلندو تايوان ، كشورهاي در ترتيب به جاري تيرماهسال
جهانيكامپيوتر المپياد دهمين و شد خواهد برگزار استراليا
.گرديد برپاخواهد پرتغال ليسبون شهر در شهريورماه نيز
|