مادري و پدر ميتوانيد چگونه
:باشيد مسئول
ميشناسيد؟ را خودتان چقدر
كودك حقوق پيماننامه مسابقه
(1989)
حقوق مورد در بيان زيباترين
كودكان
جوان جمعيت سازندگي جهاد وزير
به 840 آينده ، سال در 10 كشور
دارد نياز
جديد شغل هزار
مادري و پدر ميتوانيد چگونه
:باشيد مسئول
.كنيد مطالعه را كودك حقوق پيماننامه o
را آن محتواي يا بخوانيد خود فرزندان براي را پيماننامه o
آشنا خود حقوق با فرزندانتان تا كنيد آنهابازگو براي
.شوند
و محبت عشق ، با خود ، فرزندان با.انسانند نيز كودكان o
براي ولي ندارد زيادي خرج روش اينبرخوردكنيد احترام
و عشق با o.است بهترينسرمايهگذاري كودكان ، آينده تامين
به o.ترس و زور با نه كنيد ، راهنمايي را آنها محبت
و كنيد گفتگو آنها با.دهيد پاسخ خود فرزندان پرسشهاي
كودكان پرسشهاي به بيتوجهي.دهيد توضيح برايشان را مسائل
كه ميشود سبب نكنند ، سوال بخواهيد آنها از اينكه و
شما ندادن جواب دليل فهميدن براي آنها اشتياق و كنجكاوي
افراد به خود سوالات پاسخ گرفتن براي يا و شود بيشتر
شما كه بزنند كارهائي به دست يا و كنند مراجعه نامناسب
محبت عشق ، .هستند شما فرزندان هم شما دختران o.نميخواهيد
.كنيد خود پسر و دختر نثار طورمساوي ، به را احترام و
ميشناسيد؟ را خودتان چقدر
.ميآيي دنيا به دوباره بشناسي را خودت امروز اگر
(سقراط)
اين مردم اغلب.هستيد فردجهان مهمترين خودتان براي شما
.ندارند باور را حقيقت
خودشناسي بدون بسياري
ميتوانيم كنيم تلاش و اگربخواهيم ماست ، مسلم حق موفقيت
.دارند باور را حقيقت مردماين از كمي درصد.شويم موفق
فقط 3 معمولي افراد كه كردهاست ثابت دانشمندان تحقيقات
.ميكنند خوداستفاده ذهني توانايي از درصد تا10
از ولي.داريم دوست تفريحيرا و ورزشي چه ميدانيم ما
خود هنوز و كمترآگاهيم هيجانهايمان و افكار ، احساسات
.خوبنشناختهايم را
و مقام به آنكه از قبل برجستهجهان ، و موفق مردان و زنان
.شناختهاند را خود نخست برسند ، موقعيتي
پي تواناييهايتان به بشناسيدو خوبي به را خودتان اگر
به و ميشويد زندگيمقاوم طوفاني درياي مقابل ببريددر
.ميرسيد ذهن آرامش و موفقيت ، شادي
كه گويي كنيد زندگي روزطوري هر بشمريد ، غنيمت را دم
.است زندگيتان روز آخرين
را ديروز.بكنيد استفادهرا حداكثر روزتان هر از
تنها امروز.نيايد شايد فردا.دهيم نميتوانيمتغيير
آينده گذشتهيا در ما از بسياري.دسترساست قابل زمان
.ميكنيم زندگي
موفقيت.نميگردد باز ديگر گذشته كنيد ، فراموش را گذشته
.دارد بستگي امروزمان تلاش به زيادي حد تا فردا
تلاش بيشتر روز هرشروعميشود جديدي روز آفتاب طلوع با
.كنيد
رادر روز خوب رويدادهاي بيدارميشويد خواب از وقتي صبح
را استفاده حداكثر خود ازامروز اگر.كنيد مرور ذهنتان
امروزتان كنيد تلاش.بود خوبخواهد نيز ما فرداي بكنيم ،
روز از معنيتر با جديدبرايتان روز هر و ديروز از بهتر
حتي و كوچك و بزرگ همهمشكلات وجود با امروز.قبلباشد
مقاومتر ، امروز ميكنيم ، تلاش بيشتر حل غيرقابل مشكلات
زيباتر زندگي امروزبود خواهيم موفقتر و شادتر سالمتر ،
.بود خواهد ديروز از
از بهتر امروز وبكوشيم كنيم زندگي حال زمان در اگر
ميكنيم؟ ضرر آيا ديروزباشد ،
چيست؟ موفقيت
.است مهم انسان زندگي در كه آنچه به دستيابي يعني موفقيت
بعضي براي.دارند خواستههايمتفاوت و آرزوها افراد
ديگر گروهي براي ياشهرت مقام ، و جاه يا ثروتاندوزي
به پرتلاش و سالم ، متفكر خوب ، فرزندان تحويل تربيتو
پرستاران پزشكان ، دبيران ، نظير بسياري.است جامعهموفقيت
.ميدانند موفقيت را انسانها به خدمت مددكاران و
موفقيت ميكند تلاش آن انسانبراي كه آنچه به دستيابي
.ميشود ذهن وآرامش شادي باعث موفقيت.است
است لازم زندگي در گرچه موفقيتنيست ، عامل تنهايي به پول
نبايد هرگز.ميكند ايجاد انسان براي را زيادي مشكلات فقر و
.دهد قرار شعاع تحت انسانرا زندگي تمام ماديات و پول
و معقول آرزوهاي و بهخواستهها ميتوانيد بخواهيد اگر
افزايش با.است خواستنتوانستن.برسيد خود منطقي
خودتان جز به كس هيچ.شويد موفق ميتوانيد اراده توانايي
.شود موفقيتتان مانع نميتواند
مودب الهام:مترجم
كودك حقوق پيماننامه مسابقه
(1989)
عمومي مجمع در (1368) سال 1989 در كه كودك حقوق پيماننامه
جامعترين و مهمترين است ، رسيده تصويب به متحد ملل سازمان
حقوق رعايت و حفظ و كودكان از حمايت براي بينالمللي سند
اين به جهان كشورهاي اتفاق به قريب اكثريت.است آنان
پيگيري اثر بر كشورها از بسياري در.پيوستهاند پيماننامه
كودكان بر حاكم شرايط پيمان اين در مندرج تعهدات و مفاد
انگيزهاي خود نوبه به و يافته بهبود ملاحظهاي قابل طور به
در كه آيندهاي سوي به بيشتر شتاب و پيشرفت براي است شده
بسر بيشتري روحي و جسمي امنيت در تنها نه كودكان آن
مشاركت فعالانه و آزادانه آن در خود بلكه برد ، خواهند
پيمان اين به سال 1372 در ايران اسلامي جمهوري.داشت خواهند
درست اجراي زمينه در اساسي شرايط از يكي.پيوست بينالمللي
ويژه به جامعه ، افراد همه آشنايي كودك حقوق پيماننامه
و كودكان سرپرستان و والدين كودكان ، امور با مرتبط مقامات
از يكي مقاله اين در.است پيمان اين با كودكان ، خود البته
نقش با مستقيمي ارتباط كه كودك حقوق پيماننامه مواد
و است شده تشريح دارد ، كودك حقوق رعايت و حفظ در والدين
تلاش اين عزيز ، والدين شما عنايت و توجه با كه اميدواريم
در كودكان ، حقوق رعايت شدن فراگير راستاي در بتواند
اين به است شايسته.شود واقع موثر ايران ، اسلامي جمهوري
و باشند آشنا خود حقوق با كودكان وقتي كه كنيم توجه نكته
رعايت آنها والدين توسط اول وهله در حقوق اين كه ببينند
چه و كوچكترها چه ديگران ، حقوق به خود نوبه به ميشود ،
آنان توسط كه دنيايي و گذاشت خواهند احترام بزرگترها
خواهد انسانيتر و قانونمندتر دنياي بيشك ، ميشود ، ساخته
.بود
مسابقه در شركت شرايط
در ايراني خانوادههاي آگاهي سطح بردن بالا انگيزه به
صندوق حقوق ، اين رعايت حياتي اهميت و كودكان حقوق زمينه
و (يونيسف) ايران اسلامي جمهوري در متحد ملل سازمان كودكان
عنوانزيباترين با مسابقهاي دارند نظر در همشهري روزنامه
.كنند برگزار كودكان حقوق مورد در بيان
حقوق رعايت اهميت به عمومي افكار توجه جلب -اهداف1
.كودك حقوق جهاني پيمان مواد درست درك و كودكان
شيوهاي به حقوقي مواد اين بيان به خوانندگان تشويق -2
.نثر يا شعر بهصورت روشن ، و گيرا
پيمان ماده شانزده پياپي ، هفته طي 16 -:برگزاري شيوه
روزهاي ماده هر توجيهي متن با همراه كودك ، حقوق جهاني
.شد خواهد درج همشهري اجتماعيروزنامه صفحه در پنجشنبه
فرم با همراه بايد شركتكننده شعرهاي و پيامها تمامي -
پشت در مسابقه عنوان ذكر و مسابقه شركتدر شده تكميل
.شود ارسال شماره 117619395 پستي صندوق به پاكت ،
هر به مربوط شعرهاي و پيامها ارسال براي زماني محدوده -
.بود خواهد آن انتشار تاريخ از هفتهپس سه تا ماده
خواهد بررسي را شده ارسال شعرهاي و پيامها داوران هيئت -
:نمايندگان از بود خواهد متشكل اينهيئت.كرد
(يونيسف) متحد ملل سازمان كودكان صندوق -
همشهري روزنامه -
حقوق پيماننامه با رابطه در بيشتر اطلاعات دريافت براي
پستي 1176 صندوق - تهران كنيد مكاتبه نشانيزير با كودك
2220295(فاكس) شمارهنمابر كودك حقوق بخش 19395-
در مسابقه اين برندگان براي يونيسف طرف از ويژهاي جوايز
دوم نيمه در نتايج اعلام از پس كه است ، گرفتهشده نظر
.شد اهداءخواهد آنها به ماه آبان
مسابقه در شركت فرم
:سن.........................:خانوادگي نام و نام
..........................
نثر شعر................. مسابقه در شركت نحوه
تاريخ..........................:مسابقه موضوع ماده
................:انتشار
شماره و نشاني
.......................................................
حقوق مورد در بيان زيباترين
كودكان
بگيريم جدي را كودكان حقوق
را خود فرزندان حقوق و بايد مسئوليتپذير مادري و پدر o
حفظكنيد و رعايت
مسئول والدين:خودآزمايي
حقوق با بيشتر آشنايي براي را كودك حقوق پيماننامه آيا
كردهايد؟ مطالعه خود ، وظايف حقوقو و كودكان
آشنايي كودك حقوق پيماننامه با شما فرزندان يا فرزند آيا
دارند؟
اختصاص خود فرزندان به را وقتي شبانهروز هر در آيا
ميدهيد؟
جواب كافي اندازه به خود فرزندان يا فرزند پرسشهاي به آيا
ميدهيد؟
سرزنش سوالاتشان دليل به را خود فرزندان يا فرزند آيا
ميزنيد؟ غر بهآنها يا ميكنيد
توجه و وقت خود پسران يا پسر براي كه اندازه همان به آيا
ميپردازيد؟ هم خود دختران يا دختر به ميكنيد ، صرف
كودكان حقوق و والدين كودك ، حقوق پيماننامه ماده 5
مسئوليتهاي و وظايف حقوق ، بايد نامه پيمان عضو دولتهاي
مرسوم بزرگتر خانواده اعضاي مورد ، برحسب كودك ، يا والدين
كه را ديگري اشخاص يا و قانوني سرپرستان محلي ، عرف در
با بتوانند آنان تا بشمارند محترم كودكند مسئول قانونا
شناخته حقوق از استفاده در را او كودك ، رشد با مناسب روشي
.كنند كمك و راهنمايي پيماننامه ، اين در شده
قانوني سرپرستان با والدين مسئوليتهاي و وظايف ماده اين
در.ميكند مشخص فرزندان ، حقوق تامين مورد در را كودك
سال از 18 كمتر كه است كسي كودك كودك ، حقوق پيماننامه
فرزندان دارند وظيفه والدين ماده اين موجب به.باشد داشته
را خود حقوق خود ، رشد با متناسب تا كنند راهنمايي را خود
.كنند استفاده آنها از و بشناسند
زمينه اين در را خود كودكان ميتوانند چگونه والدين اما
كنند؟ راهنمايي
متفاوتي روشهاي با و خود وضعيت بنابر والدين ، از يك هر
به مادر و پدر راهنمايي.ميكنند راراهنمايي خود كودكان
زير شرح به آنها مهمترين كه دارد ، بستگي مختلفي عوامل
:است
كودك ، حقوق با والدين آشنايي ميزان -
كودك ، حقوق مورد در والدين نظر -
تواناييهاي و ويژگيها نيازها ، با والدين آشنايي ميزان -
بلوغ ، دوران در ويژه به مختلف سنين در كودكان
كودكان ، مطلوب رفتارهاي مورد در والدين نظر -
ويژه به كودكان پرورش زمينه در والدين تربيتي شيوههاي -
انضباط ، درمورد والدين نظر
خود ، كودكي دوران در والدين تجربيات -
ديدگاههاي ديگر ، احتمالي عوامل و عوامل اين نتيجه در
و است متفاوت مختلف ، خانوادههاي در كشور ، هر در والدين
.ندارند خود فرزندان با يكساني رفتار مادرها و پدر همه
رفتارهاي والدين همه كه نيست اين هم كودك حقوق پيمان هدف
ابتدا والدين اما باشند ، داشته خود فرزندان با مشابهي
فرزندان بتوانند تا باشند آشنا خود كودكان حقوق با بايد
.كنند راهنمايي خود حقوق از استفاده و شناخت براي را خود
هماهنگ آنان تواناييهاي و سن با بايد كودكان راهنمايي
متفاوت خردسال كودك يك حقوق با يكنوجوان حقوق.باشد
و عاطفي جسمي ، نيازهاي خود ، رشد مراحل در كودكان.است
مسائل درك براي آنان توانايي نتيجه در و دارند خاصي ذهني
تغيير مسئوليت پذيرش و خود عقايد و افكار به دادن شكل و
متناسب رشد ، از مرحله هر در بايد والدين رو اين از.ميكند
حقوق از برخورداري و آشنايي براي را او كودك ، نيازهاي با
.كنند راهنمايي خود ،
حقوقي از برخورداري و شناخت جهت در بايد كودكان راهنمايي
مادر و پدر.است شده آورده كودك حقوق درپيمان كه باشد
سبب خود ، مستبدانه رفتارهاي يا حد از بيش حمايت با نبايد
.شوند خود اساسي حقوق از كودك محروميت
محترم زمينه اين در را والدين وظايف و حقوق بايد دولتها
را خود كودكان حقوق دليل ، هر به والدين امااگر بشمارند ،
را مادر و پدر و كنند بايدمداخله دولتها نكنند ، رعايت
.رسانند ياري خود وظايف انجام در
جوان سازندگيجمعيت جهاد وزير
به 840 آينده ، سال در 10 كشور
دارد نياز جديد شغل هزار
كشور كار جوياي و جوان جمعيت:كرد اعلام سازندگي جهاد وزير
.است جديد شغل هزار نيازمند 840 سالآينده ، ده طي
در كه وپژوهش روزآموزش مراسم در كيا سعيدي مهندس
شد ، برگزار كرج رازي واكسسازي و سرم تحقيقات محلموسسه
فعاليتهاي تنوع و سياستگزاري سازندگيباتوجهبه جهاد:افزود
داشته برعهده اشتغالزايي در مناسبي سهم ميتواند خود ،
.باشد
كيفيت بردن بالا در پژوهشگران و محققان نقش به اشاره با وي
بسوي وحركت زدايي محروميت درجهت بايد نقش اين:گفت توليد
آموزش معاون همچنين اينمراسم در.باشد اجتماعي عدالت تحقق
اكنون 75درصد هم:گفت سازندگي جهاد وزارت تحقيقات و
اما هستند ، بهرهمند زيربنايي خدمات از كشور روستاهاي
.است نگرفته صورت روستاها اين پايداريدر و جامع توسعه
و خواند توسعه عدم اين عامل را مناسب الگوي نبود وي
بنام ديگر جهادي حركت يك نيازمند جامعهما امروز:افزود
براي الگوسازي به بتواند آن درچارچوب كه علمياست جهاد
جهادگران تحصيل سطح ارتقاء امانپور.بپردازد توسعه
كشاورزي بخش شاغلين آموزش و آنان خدمت ضمن آموزش سازندگي ،
.كرد ذكر جهاد وزارت علمي وحركت جهاد اين راستاي در را
از تن به 24 سازندگي جهاد وزير سوي از مراسم اين در
لوح سال 76 نمونه دانشجويان و محققان مدرسان ، مديران ،
.شد اهداء تقدير
|