عشق بر شده بنا شهري
و معنوي ميراث ارزش درباره ارجمند جمشيد با گفتگويي
اصفهان فرهنگي
-اسلامي هنرهاي متعاليترين تجليگاه اصفهان:جستارگشايي
زمين ايران كف در فيروزهاي نگين همچون كه است ايراني
آن در نهفته هنري ارزشهاي و شهر اين درباره.ميدرخشد
راستي به اما نوشتهاند كتابها و گفته سخنها تاكنونبسيار
مضمر اشراق و فلسفه و حكمت تا مرتبط كه را آن معنايعميق
هانري قول به.نماياندهاند كمتر است ايران درفرهنگ
نوشته ايران درباره كتاب همه اين است ممكن چگونه:كربن
فكري مكتبهاي و كشور اين فيلسوفان درباره كه باشد شده
عمدتا ميگويد كربن كه نكته اين.باشند كرده سكوت آنها
حكمي تجربههاي واجد كه است ايران اشراقيان مديون و مربوط
گونهاي به نيز انديشهشان ژرفاي و بودند توامان شهودي و
عبارتي ، يابه درمييافتند سختي به غربيان كه بود
!ميگرفتند اشتباه هم با را شهود و خيالبافي
نيز اصفهان ، در خاصه ايران ، اسلامي دوره بناهاي ناشناختگي
آنها باشكوه ظاهر.بازميگشت امر همين به معنا ازجهت
پيدايش فلسفه باصطلاح و عميق معناي و مفهوم اما بود چشمگير
واقع در سرزمين ، اين بود ، تحليل قابل سختي به بناها اين
عادي ، و زميني زندگي وراي در كه بود تمثيلي مدينهاي
از شعري اينجا در.ميساخت آسمان و معنويت براي مرزهايي
سروده ميلتون درمنظومه كه ميآيد خاطر به بليك ويليام
:است
آسمانهايش كند ، عوض هم را خود مسكن انسان اگر و..
...برود كه كجا هر -بود خواهند او همراه
در معنوي دنياي به نسبت اول ، وهله در اصفهان ناشناختگي
ساخته آن خاطر به كه ديني بناها ، مجموعه اين برگيرنده
تاريخي پايههاي و آنها دهنده بازتاب فرهنگي نظام شدهاند ،
.هست نيز آنها سرچشمه ايراني دنياي
انتشار اصفهان درباره كه آثاري بهترين از يكي و آخرين
جمشيد آقاي ترجمه به كه است بهشت تصوير يافته ، اصفهان
.است شده منتشر روز فرزان پژوهش و نشر سوي از ارجمند
تحصيلات معاصر ، منتقد و ويراستار مترجم ، ارجمند ، جمشيد
زبانهاي و زبانشناسي اقتصاد ، رشتههاي در را دانشگاهياش
ماهنامه سردبير انقلاب از پيش.است كرده طي باستاني
كشاورزي فصلنامهاقتصاد سردبير هماكنون و فرهنگيرودكي
زمينههاي در كتاب دهها تاكنون او از.وتوسعهاست
.است رسيده چاپ به..و جامعهشناسي و هنر ارتباطاتو
او اخير كتاب و هنري ديدگاههاي به توجه حاضربا گفتگوي
.ميرسد خوانندگان گرامي نظر به كه گرفته انجام
معارف گروه
اما است معنوي بينظير سرمايه يك ما براي اصفهان:همشهري
چه واجد جهان هنري و فرهنگي ميراث براي شما نظر به
است؟ ارزشهايي
بينظير گفت بتوان شايد حتا و نظير كم شهري اصفهان:ارجمند
در.تاريخي معماري آثار كيفيت و كميت نظر از چرا؟است
زيبا بناهاي از عظمت اين به مجموعهاي ميتوانيم شهري كمتر
اوليه ، نگاه يك در.بگيريم سراغ را تاريخي پراهميت و
و مهمتر.ميكنيم تقسيم بزرگ دسته سه به را اصفهان بناهاي
و مدرسهها و مسجدها شامل است ، مذهبي بناهاي همه از بيشتر
مسكوني بناهاي دوم دسته ;كليساها و مزارات و بقعهها
سوم دسته و قاپو عالي و بهشت هشت و چهلستون مثل سلطنتي ،
.ميدان و پل و خيابان و بازار مثل شهري عمومي بناهاي
.نيست آساني كار آثار اين از رقمي آوردن دست به و شمردن
زيباييشناختي جنبه و آثار اين زياد تعداد از مهمتر اما
در موجود معنوي عنصر كرديد ، اشاره شما همچنانكه آنها
.آنهاست
يعني مذهبي بناهاي در بايد بخصوص را معنوي عنصر اين البته
.كرد جستجو بقعهها و مسجدها در
عنصر آنها ، تزيينات تا گرفته اصلي سازه از بناها ، اين در
چشم به آن اظهار و ابراز به تمايل و اعتقاد و عشق
سفرهاي و تعطيل روزهاي در توريستي نگاه با البته.ميخورد
چنين با.كرد كشف آساني به را عنصر اين تفريحينميشود
ديگر ، ميشود ديده رنگها تناسب و عظمت و زيبايي فقط نگاهي
دليل يا كاشيها ، براي آبي رنگ انتخاب علت مثال ، براي
كشف ايوانها برابر در و مسجد حياط ميان در حوض احداث
در اما.است گرفتن وضو يا زيبايي براي ظاهرا حوض.نميشود
تصوير انعكاس براي آب ، حوض كه ميشود معلوم عميقتر كاوش يك
و فضايي بعد ايجاد براي يعني طاقگانهاست ، و ايوان نماي
آسمان سوي به را چشم ايوان ارتفاع.عمودي جهات با ارتباط
امتداد اما.ميكند مرتبط بالا عالم با را بيننده و ميكشاند
ديده حوض در ايوان تصوير طريق از فقط پايين به رو جهت اين
ايفا را مثالي آينهاي نقش اينجا در حوض آب و.ميشود
ايراني اسلامي معماري در فقط معنوي ظرائف گونه اين.ميكند
اصفهان در فراواني به هم آن اعلاي نمونههاي كه ميشود ديده
در آن از مختصري گوشههاي به فقط كه علتها اين.است موجود
ميراث در اصفهان كه شده موجب كرد ، اشاره ميشود اينجا
.باشد يگانهاي ارزش داراي هنر ، و فرهنگي جهاني
است تاريخي دورههاي چه محصول اصفهان مذهبي بناهاي:همشهري
چيست؟ معماري نظر از -آنها هنري ويژگيهاي مهمترين و
زمان از اصفهان در مذهبي بناهاي ايجاد شروع:ارجمند
پايتختي به بار اولين براي اصفهان كه است سلجوقيان
آغاز هجري پنجم قرن نيمه از كه دوره اين از.انتخابشد
تزيينات و محراب و ايوان و مناره از زيادي ميشودبناهاي
از ارزشي با بسيار مجموعه كه دارد وجود دراصفهان آنها
زيادي بناهاي هم ششم قرن در.شده ايجاد مسجدجمعه در آن
مغول ، شاهان كه ميرسيم مغول دوره بعدبهشده ساخته
عمق و عظمت تسليم خود ، اجداد ازويرانگريهاي بعد اندكي
مهمي سازندگيهاي به دست و ميشوند ايراني-اسلامي فرهنگ
و بينظير شاهكار جمعه ، مسجد در محراباولجايتو.ميزنند
دوره.ندارد همتا دنيا در و است ايندوره گچبري مسلم
كه تزيينات نظر از بخصوص چه و نظرسازه از چه سلجوقي
اما.است مشخص ديگر دورههاي از دارد قرار گچ و آجر برپايه
و صفوي شاهاناست صفوي دوره اصفهان ، هنري درخشان دوره
بناهاي ايجاد كار در پيشرو انديشهاي با شاهعباس ، بخصوص
سهم.شدند اصفهان در بزرگ تحولي كار به دست عمومي و مذهبي
داد شاهعباس به بايد پيشگام ، عنوان به اينجا در را اصلي
زندگي الزامات و نوين شهرسازي براساس را اصفهان كه
شاه به حتي زيباسازي و عمران فكر.كرد رو و زير پايتختي ،
مدرسه.رسيد ميراث به هم حسين سلطان شاه مثل بيكفايتي
كار ديگر صفويه ، از بعداوست دوره آثار از چهارباغ زيباي
هم تعميراتي و قاجار دوره در مختصري نشده ، اصفهان در مهمي
بودن پايتخت مسئله همواره هم علتش ظاهرا.پهلوي دوره در
اين چشمگير ويژگي عنوان بهاست بوده اصفهان نبودن يا
ايوانهاي منارهسازي ، هنر از سلجوقي دوره در ميتوان دورهها
استفاده و سازهسازي در كمخيز گنبدهاي و بلند و بزرگ
ياد تزيينات در بخصوص هم و سازه در هم آجر از هنرمندانه
به خيلي جز نبود ، معمول سلجوقي دوره در كاشيكاري.كرد
مقدس عبارات و كلمات نقش در اصلي مصالح صورت به ندرت ،
منارهها بدنه بر مذهبي ، شعارهاي عنوان به قرآني و اسلامي
آجر از استفاده نيز تزيينات هنر در.گنبدها گلويي يا
بينظير و شگفتآور شيوه داشته غلبه سلجوقي دوره در بيرنگ
بخصوص و جمعه مسجد در آن نمونههاي كه معقلي يا بنايي كوفي
خلق در هنرمند آزادي اوج دارد ، وجود بكران پير كتيبه در
آنقدر هم آن.ميدهد نشان را حروف براي متنوع بسيار شكلهاي
خط اين.است تعجبآور هجري ششم قرن براي تصورش كه پيشرو
صفوي دوره در.است آجر با تزيين مقتضيات و فرمها تابع
انواع در كاشيكاري تزيين بخصوص اما شده تلطيف اندكي سازه
.است دوره اين ويژگي پايدار و شگفتانگيز رنگهاي با مختلف
عنوان به جمعهاصفهان ، مسجد كه گفت بايد مناسبت اين به
سدههاي از وايماني مذهبي معماري شاهكارهاي از مجموعهاي
كه دارد عظيم چنان اهميتي صفويه دوره تا اسلامي نخست
.كرد مقايسه تختجمشيد مجموعه با را آن ميتوان
نوع يك عنوان به اصفهان ، در شهري زندگي فلسفه:همشهري
تبلور شهر اين كالبد در كه جهانبيني يك و زندگي به نگاه
است؟ ارزيابي قابل چگونه يافته ،
مشرق شايد و ايران تاريخ در كه گفت ميشود جرئت به:ارجمند
معماري كه است عباس شاه دوره در بار نخستين زمين ،
و مردم روزمره نيازهاي و زندگي شيوه از پيروي شهرسازيدر
مهمي بخش تخريب با شاهعباس.ميآيد وجود به شهري زندگي نوع
پاسخگوي كه انداخت پي را بافتي اصفهان ، شهر قديم مركز از
يعني بود ، پايتخت عنوان به جديد شهري زندگي ضرورتهاي
به بازار ،(جهان نقش ميدان) مركزي عظيم ميدان يك ايجاد
آغاز ميدان اين موسسه يك از سرش كه اقتصادي شاهرگ عنوان
مسجد يك ميدان ، ديگر گوشه در عمومي بزرگ مسجد يك ميشود ،
يك با طبقهاي چند سلطنتي كاخ ،(لطفالله شيخ) اختصاصي
در چوگان مسابقات تماشاي براي ميدان به رو زيبا ايوان
پايتخت زندگي محور و مركز در ترتيب اين به شاه... ميدان
و آفتاب از پناه در سرپوشيده ، بازار در مردم ميبرد ، سر به
با ميكردند ، كسب زمستان سرماي و سوز و تابستان گرماي
بازار ، متعدد سراهاي در ميرفتند ، مسجد به كوتاه فاصلهاي
دريافت عمدهفروشها از يا انبارميكردند را خود كالاهاي
گردشگاهي شكل به باند ، چهار خيابانيبا اين جز.ميكردند
باغ چهار نام به سوارهها پيادههاو براي آسوده و صفا با
شده برپا شاهي آنعمارتهاي سوي دو در كه شد ساخته
و پويايي از آكنده وضوح به شهرسازي شيوه اين..بوده
اقتصادي و مردمي و شهري ترقي و توسعه انديشه و آيندهنگري
از برگرفته نامچهارباغ كه است آن بر كتاب نويسنده.است
.است بهشت به اشاره براي قرآني مفهومي
ومهمترين علاقهمندند اصفهان به چرا غربيها:همشهري
است؟ كدام دارد وجود زمينه اين در كه كتابهايي و تحقيقات
بخصوص غربيها ، يعني كردم عرض آنچه همه دليل به:ارجمند
زيبا حس از كهمعمولا آنها حادثهجويان و خاورشناسها
.شدند علاقهمند اصفهان به برخورداربودند كلاسيكي دوستي
بودند هم سياسي ماموريتهاي داراي افراد اين از بعضي
ميكردند انتخاب اشخاصي بين از را سياسي ماموران معمولا)
(.باشند داشته ماموريت محل با فرهنگي آشنايي و علاقه كه
نامههايشان سفر در خاورشناسان اين شكافنده و تيز نگاه
از و.شد الايام قديم از جهانيان به شناساندناصفهان موجب
ايناشخاص ميان در.دارند حق اصفهان برگردن ايننظر
عصر هفدهم ، درقرن كه (باتيست -ژان) تاورنيه به ميتوان
(ژان) شاردن نوشت ، وسفرنامهاي كرد سفر ايران به صفويان
با وسفرنامهاي كرد سفر ايران به دوبار همانعصر ، در نيز
نويسنده پيرلوتي نوشت ، هندشرقي و ايران به عنوانسفر
سفر اصفهان به قاجار دوره نوزدهم ، قرن در فرانسوي معروف
و تاورنيه آثار.دارد نام اصفهان سوي كتابشبه و كرد
اما.دارد صفويان دوران مورد در زيادي ارجاعي ارزش شاردن
كه ايران مورد در هنري تحقيقي اثر بزرگترين و مهمترين
درباره پرداخته ، تحقيقي هم اصفهان معماري آثار به طبعا
كه.است پوپ آرتور جاوداني و ارجمند اثر ايران هنر
كه بود ايران عاشق و شيفته آنقدر و بود بيبديل ايرانشناسي
.شد سپرده خاك به رود زاينده كنار اصفهان در وصيتش طبق
.درگذشت انقلاب از پيش سالي چند پوپ
اصفهانچيست؟ بناهاي در رنگها انتخاب فلسفه:همشهري
چنين ميشود.است دامنه پر و مهم بحث يك اين:ارجمند
روكار كه كاشيكاري تزيينات در غالب رنگ كه كرد استنباط
ديگر رنگهاي همه از البتهاست آبي ميدهد تشكيل را بناها
رنگ هفت كاشي ، انواع معروفترين از يكي.شده استفاده هم
گذشته زياد ، احتمال به.است آبي اصلي زمينه اما.دارد نام
و وحدت ايجاد مسئله رنگها ، وتضادهاي هماهنگيها رعايت از
مظهر كه آسمان به توجه و مذهبي بناهاي نماي بين همساني
گنبدهايي البته.است داشته دخالت مورد اين در است ملكوت
به لطفالله شيخ مسجد گنبد نيست ، آبي كه داريم اصفهان در
تضاد بگويم بهتر يا تركيب.است بژ يا نخودي رنگ
بامهاي پشت خاكي زمينه بر كاشيها فيروزهاي آبي تحسينانگيز
.دارد مهمي جايگاه هم دور ، از بيابان يا شهر
يك با مثلاصفهان نمونهوار اسلامي شهر يك تفاوت:همشهري
چيست؟ ونيز مثل غربي شهر
فقط استكه عميق و مفصل بسيار مباحثي اينها:ارجمند
شهرسازي:كرد بسياركوتاهي اشاره آنها به اينجا در ميشود
روحيه و فرهنگ اعتقادات ، نوعزندگي ، تابع اسلامي ايراني
را ملاحظات همين هم غربي شهرسازي است ، همچنانكه مردم
مثل كهن اسلامي شهر يك در عوامل ، اين دليل به.ميكند دنبال
ديوار (كنوني بافت نه آن ، كهن بافت در البته) اصفهان
چيز هيچ بيرون از و بوده بلند بسيار باغها و حياطها
پشت در همه آرايشها و تزيينات نميخورده چشم به گويايي
متصل هم به خانهها.داشته وجود خانهها داخل در و ديوارها
سطح يك يكديگر با پيوند در بامها كه طوري به بودهاند ،
غربي شهرهاي برخلاف است ، بوده زندگي ، براي مرتبط ، و فوقاني
به شده جدا و يكديگر ، از مجزا بلوكهاي در ساختمانها كه
در مورد ، اين در).ميشود ساخته خيابانها و كوچهها وسيله
نقشه و طرح با توام كافي توضيحات بهشت تصوير كتاباصفهان
دروني بافتي شهري ، بافت رفته هم روي و (است شده داده مقطع
هميشه هم شهري عمومي زندگي در حتي انسان بوده ، درونگرا يا
و دالان سرپوشيده ، بازار مثل داشته ، قرار فضا يك دردرون
به دروني فضاي يك از هميشه و كاروانسراها ، و مسجدها رواق
كلا و مسجد به بازار از مثلا داشته راه ديگر دروني فضاي
فضاي و بريدگي و گسست كنيم ، تماشا را شهري مقطع نقشه اگر
سرسبزي اصفهان ، ديگر مهم ويژگي.نميبينيم گود يا خالي
اصفهان كه شده نوشته سفرنامهها بيشتر در.بوده آن چشمگير
باغ يا باغچه داراي خانهها بيشتر.است جنگل يك مثل دور از
اين رود ، زاينده از منشعب نهرهاي پيچيده شبكه و بوده
.ميكرده آبياري را باغها
به آن ، وارزشهاي ويژگيها و اصفهان كتاب درباره:همشهري
.توضيحبفرماييد اثر ، مترجم عنوان
با بزرگ بهقطع كه بهشت تصوير كتاباصفهان ، :ارجمند
از شده ، چاپ نفيس چاپيبسيار با و زيبا و گويا تصاوير
استيرلن ، آنهانري نويسنده.شده ترجمه فرانسوي اصلي متن
توصيف او نوشتهاست فلسفه و كلام اهل و شناس هنر آرشيتكتي
و عميق بسيار نگاهي با بلكه نيست ، اصفهان شهر توريستي
اين و نگريسته را اصفهان مسجدهاي مذهبي معماري تازه ،
مذهبي و معنوي اعتقادات برمبناي را آن تزيينات و معماري
اين به و كرده تحليل صفوي عصر هنرمند كاشيكاران و معماران
جزئيات از اسلامي -ايراني سازي مسجد سبك كه رسيده نتيجه
ايمان پيام ابلاغ درپي تزييني كاشيكاري تا گرفته سازهها
معماران و است تشيع مباني و اصول به و خداوند به هنرمندان
استحكام و زيبايي حيرتآور ، دانشي و سلطه با كاشيكاران و
درهم مذهبي و ايماني تراوشات و عيني نيازهاي با را
و عميق معنويتي از رمزآميز مجموعهاي و آميختهاند
و مسلط سبك اين و آوردهاند وجود به علمي و آگاهيهاييفني
ومعنوي لطيف روحي و زيبا چهرهاي اصفهان به حاكم ،
واجد را شهر كربناين هانري قول به كه آنجا تا بخشيده ،
آسماني شهري يعني است ، تمثيليكرده فلسفيمدينه خصوصيات
و دارد تعلق بالا عالم به باشد آنكهزميني از بيش كه
برروي است بهشت تصوير قرآني تعبيرات و براساسمباني
فقيدفرانسوي فيلسوف و نامدار متفكر كربن ، هانري.زمين
آثاري و ناميد غرب شناسبزرگ شيعه حق به را او ميتوان كه
به ايراني اشراق فلسفه بخصوص و شناساندنتشيع در پراهميت
عميق ارزشهاي معرفي در فاضلانه مقدمهاي دارد ، غرب دنياي
خواننده مقدمه اين خود كه نوشته بهشت تصوير كتاباصفهان
روح با آن ارتباط و شهر معماري بر حاكم فلسفه درك به را
بسيار حقوق كه كربن.ميدهد ياري بسيار ايراني اسلام معنوي
ايران به بارها و دارد ايراني اشراق فلسفه و حكمت گردن بر
نوشتن با است شده ترجمه فارسي به نيز مهمش آثار و آمده
ميتوانم.دارد حقوقي نيز اصفهان شهر برگردن مقدمه همين
در عميق و تازه نگرشي اصفهان كتاب خواندن با بگويم
يا جمعه مسجد پس اين از كه طوري به ميشود ، ايجاد خواننده
نگاهي با را اصفهان (سابق شاه) (ره)خميني امام مسجد
حياط احداث علت از ;ديد خواهد جهانگردانه نه و تحليلگر
داخلي ، سطوح كاشيكاري آب ، حوض چهارگوش ، يا مستطيل
آگاه اصفهان مسجدهاي در آنها مانند و چهارگانه ايوانهاي
رابطه ستايشگرانه هم كربن هانري ;اينها جز و شد خواهد
.ميكند بازگو ايراني اشراق فلسفه با را مسجد معماري
آنبه عكسهاي دارد ، بزرگ صفحه بهشت 200 تصوير كتاباصفهان
برداشته روشنگريمتن هدف با و آن فاضل نويسنده خود وسيله
شرح و دارد ، بينظيري زاويههاي غالبا جهت اين از و شده
ارائه جهت در كه عكسها ، توصيف براي نه فقط هم عكسها
شده تنظيم عكس مورد موضوع فلسفه و فن درباره تازه اطلاعاتي
كمك موضوعات يافتن در را خواننده كتاب عمومي نمايه و
.ميكند
.سپاسگزاريم صميمانه گفتگو ، اين در شما شركت از:همشهري
معارف كتابخانه
|
(ع)علي اميرالمومنين زندگي در سيري
(شيعه اسلامي دائرهالمعارف از برگرفته)
:ناشر /رضارجبزاده:ترجمه /امين حسن سيد:تاليف
صفحه تومان 232 قيمت 600 /اول 1377 رستگار ، چاپ انتشارات
اسلامي ازدائرهالمعارف بخشي واقع در...زندگي در سيري
(ع)امامعلي زندگاني و حال شرح بخش آن كهدر است شيعه
مورد بيشتر ترجمه دراين آنچه.است شده ترجمه و انتخاب
دوران سياسي تحليلاوضاع باب در كه است مقالاتي نظربوده
حضرت آن با مخالف جريانهاي ريشهيابي و (ع)امام حكومت
.است رفته اشاره آن به كمتر ديگر جاي در كه شده ، نگاشته
سياسيدين اقتدار و دولت ديني مشروعيت
چاپ تبيان ، انتشارات:ناشر /زند شجاعي عليرضا:نويسنده
صفحه 220/اول 1376
عنوان به دولت و بشري ، دين جوامع نخستين گيري شكل بدو از
و بودهاند بايكديگر وتعامل تبادل كار در پديدهجمعي دو
جمعي ، انسجام وجدان مانند دين ارتباطتوليدهاي اين در
هماره... و مشروعيت كنترلدروني ، الگوسازي اجتماعي ،
سياسي نهاد خصوصا غيرديني ، نهادهاي در را طلبي و نياز
اقتدار ، حمايت ، به را خود نياز متقابلا و ميساخته برآورده
سياسي نهاد طريق از تحققآرمانها و تبشيري فعاليتهاي
.است تامينميكرده
و شده نوشته انگارهاي چنين با... و ديني كتابمشروعيت
مناسبات شناختي جامعه بررسي به گفتار نه و فصل چهار در
.ميپردازد اسلامي ايران در دولت و دين
كور بوف در اسطوره بازتاب
(جان؟ مادينه يا اديپ)
اول 1377 چاپ توس ، انتشارات:ناشر / ستاري جلال:نويسنده
صفحه تومان ، 128 قيمت480 /
گوناگوني نوشتههاي هدايتتاكنون صادق كور بوف درباره
جلال دكتر قلم واز دفتر اين در آنچه اما.است نوشتهشده
موقعيتيخاص و صلاحيت صاحب اسطورهشناسي حوزه در كه ستاري
فهم نيز و است كور بوف در اديپ عقده نشان بررسي آمده ، است
بوف گره اديپي ، فرضي عقده تميز و شناسايي آيا كه معني اين
از بايد و نميبرد دهي به راه يا گشود ، خواهد را كور
مبسوطي بحث نخست كتاب اين در.نگريست آن در ديگر ديدگاهي
هدايت صادق اديپي فرضعقده سپس و ميآيد اديپ عقده درباره
نظريهمادينه شرح از پس گاه آن و ميشود بررسي كور بوف در
شده ياد داستان در منظر آن از تا ميكوشد ، نگارنده جان
.بنگرد
يوناني معتبر متنهاي پايه بر ايراني ، دين
نشر:ناشر /بهمنسركاراتي دكتر:ترجمه بنونيست ، اميل
صفحه تومان ، 124 قيمت450/قطره ، 1377
كه است سخنراني متنچهار بازنويسي...ايراني كتابدين
در ايرادگرديد ، پاريس سوربن دانشگاه سال 1926در در
تاثيرگذاري از تازهاي چهره با خواننده سخنرانيها اين
حكيماني و يونانيان سنتي روايتهاي بر اوستا كتابش و زردشت
حكمت بر اوستا عظيم تاثير از و ميشود آشنا غورث فيثا چون
.ميشود آگاه يوناني
زردشت افسانه زمان كليدرباره آگاهيهايي كتاب اول فصل
فصل.ميشود نموده باز هرودوت نوشتههاي دوم فصل در و ميدهد
باره اين در يوناني مورخ ديگر آراءاسترابو بررسي به سوم
و متوپميوس نظريات و آراء به پنجم فصل و دارد اختصاص
انتهايي فصل در و ميپردازد ايراني دين درباره پلوتارخ
انتهايي صفحه چهل.است آمده مطروحه مباحث از نتيجهگيري
از خود كه -سركاراتي دكتر خواندني پانوشتهاي نيزبه كتاب
اشخاص و اصطلاحات درباره -است زمينه اين در نام به محققان
.دارد اختصاص كتاب متن در شده نامبرده
|
فرهنگ و علم قلمرو در
|
نشر آيينهي در عرفان و فلسفه دين ،
درآمريكا مولانا مثنوي از استقبال
كشور در بلخي جلالالدين مولانا كتابهاي از استقبال o
هشتم قرن نامي عارف اين مثنوي كتاب تا شده موجب امريكا
و منتقدان گروهياز.برود فروش به نسخه تاكنون 250هزار
مردم روحي بهوضعيت را بيسابقه استقبال اين روزنامهنگاران ،
خشن و پرتحرك وموسيقي خشونتبار فيلمهاي ميان كهدر امريكا
روزنامه يك.ميدهند نسبت ميگردند آرامش و دنبالمعنويت به
رده 10 در سال 98 پايان تا كتاب اين كرد پيشبيني امريكايي
در مولوي مثنوي كتاب.بگيرد قرار امريكا سال پرفروش كتاب
استقبال مورد نيز كشور داخل در كه است كتابهايي زمره
و است گرفته قرار جوانان خصوص به علاقهمندان ، توجه شايان
.ميرسد فروش به زماني اندك در آن متفاوت چاپهاي و تصحيحها
پرمايه اثر اين از سروش عبدالكريم دكتر تصحيح كه نحوي به
.است رسيده سوم چاپ به كم مدتي در
گوناگون نسخههاي ومقابله تحقيق سال چند از بعد o
روانه كارنامه نشر ازسوي شمس ديوان اعتناي قابل چاپمنقح
شفيعيكدكني رضا محمد استاد را سترگ اثر اينميشود بازار
از گرانسنگي كارهاي نيز ادبي پژوهش حيطه در كه معاصر شاعر
از بعد و كرده مقابله و تصحيح گذاشته ، يادگار به خود
ابتهاج هوشنگ تصحيح با ) سايه سعي به انتشارحافظه
منتشر كارنامه نشر كه است برجستهاي اثر دومين (سايه
.ميكند
چندي تا كه رضاقلي علي اثردكتر نخبهكشي جامعهشناسيo
روانه و چاپ ني نشر سوي ميبرد ، از سر به توقيف در پيش
بررسي با و شناختي جامعه نگاهي با اثر اين.شد بازار
خان تقي ميرزا فراهاني ، مقام قائم زمانه ، و زندگي
نخبگان اين سقوط و درآمدن پاي از روند به مصدق و اميركبير
پيش قلي رضا ازميپردازد اخير قرن يك طي در كشور سياسي
داستان به نگاهي با خودكامگي كتابجامعهشناسي اين از
.بود شده چاپ همينانتشاراتي توسط دوش بر مار ضحاك
ناشران اتحاديه خبرنامه كتاب شمارهگزارش هفتمين o
شماره اين در.شد منتشر صفحه در 36 تهران ، كتابفروشان و
گزارشهاي بر استعلاوه كتاب بينالمللي ويژهنمايشگاه كه
نشر پيشنويسقانون كامل متن كتاب ، دربارهوضعيت مختلف
نظر اعلام و بررسي قبلبراي چندي كه ناشران پيشنهادياتحاديه
.است رسيده چاپ به شدنيز اسلامي ارشاد و فرهنگ تقديموزير
|
|