اتللو در معنا و طرح
بخوانيم؟ كتاب چگونه و چرا
شد اعلام داد توسطسيفالله
از ايران سينماي خروج راههاي
بحران
اتللو در معنا و طرح
نويسندگان از را خود آثار طرح شكسپير كه ميدانند همه
را منابعي او موشكاف دانش اما.است ديگرميگرفته
بهترين به را او دراماتيك نبوغ بتوانند تا انتخابميكرده
اصلي منابع با را نمايشنامهها اين اگر.سازند نحوبيان
گرفتن قرض است ، شگفتانگيز كه چيزي نماييم ، آنهامقايسه
بهتشديد نياز آثار آن اغلباست او تغييرات بلكه اونيست ،
.داشتهاند معنا تمركز و دراماتيك كشمكش
ايتاليايي ، نويسنده از داستاني برپايه اتللو نمايشنامه
از دوم نيمه سينسيو داستان.ميباشد Cinthio سينسيو
سه با برابر تقريبا و ميگيرد ، دربر را نمايششكسپير
برخلاف دزدمونا با اتللو اصلي منبع در.است پردهپاياني
همسر و ياگو اتللو ، اما.است كرده ازدواج او ميلخانواده
و ميرسد قبرس به اينكه تا نميشناسد ، را وكاسيو اواميليا
دلباخته سينسيو اثر در ياگو.ميافتد اتفاق آنجا در حوادث
را سياه مرد اين دزدمونا چطور كه نميفهمد او.دزدموناست
عاشق را دزدمونا تا ميكند تلاش ياگو.ميدهد ترجيح او به
دستمال از و.ميكند بدنام را كاسيو او.سازد وانمود كاسيو
.ميبرد بهره اتللو نمودن مشكوك براي وسيلهاي عنوان به
را كاسيو ياگو ، .ميكشند هم با را دزدمونا اتللو و ياگو
اتللو كاسيو ، پس.كرد خواهد اخراج را او اتللو كه ترسانده
محكوم ولي ميشود ، دستگير اتللو.ميكند قتل به متهم را
كشته دزدمونا خانواده وسيله به او عاقبت اما.نميگردد
به آنجا در ميافتد ، زندان به ديگر جرمي به ياگو.ميشود
.ميكند اقرار ماجرا اين در خود نقش
در.است كاملاآشكار شكسپير و سينسيو داستان بين تفاوت
دزدمونا به نسبت او شهوت ياگو انگيزه سينسيو اثر
اصلي منبع در اميليا.اتللو از نفرت و حسادت ميباشد ، نه
او شكسپير ، اثر در حاليكه در ميداند ، را همهنقشهها
اثر در قاتلميكند محكوم را شوهرش و مجذوبدزدموناست ،
علاوه و.ميباشد جرم شريك ياگو.است سينسيوكاملامتفاوت
و ندارد ، وجود رودريگو كننده درگير فرعي طرح اينها برهمه
.نيست سينسيو اثر در شكسپير اول پرده از دومجلس
حسادت را او داستان معناي شده ، سينسيو اثر بر كه نقدهايي
چرا باشد ، درست فرضها اين اگر.ميدانند اتللو سادهلوحي و
چرا ميكند؟ ايجاد را رودريگو و ياگو بين فرعي طرح شكسپير
ميدهد ، قرار سنا مقابل در قضاوت براي را آنها ازدواج صحنه
اينطور مطمئنا ميسازد؟ آنها نامزدي مورد در داستاني و
كسي ميدهد ، نشان زيرك بسيار را ياگو شكسپير ، چون نبوده ،
طرف از.ميدهد فريب را همه بلكه را ، اتللو تنها نه كه
عشق و اتللو عظمت متوجه را ما كه داشته قصد شكسپير ديگر
چه كه كند متوجه را ما بعد وسازد او به دزدمونا برجسته
بزرگ مرد يك نه سينسيو اتللو.است شده نابود عظيمي چيز
شكسپير اتللو حاليكه در.تراژيك قهرمان يك نه و است
اينكه با اول صحنههاي همان در ولي.ميباشد برجسته شخصيتي
باعث بعدا كه ريشههايي به ميدهد ، نشان شكوه با را اتللو
است ميانسال سربازي او.ميكند اشاره نيز ميگردد او تزلزل
دختر اين چرا كه نميكند درك و ميداند ، كم زن درباره كه
.است شده او عاشق فرهيخته و زيبا
نميكرد ، تبديل تراژدي يك به را سينسيو داستان شكسپير اگر
حسادت ، معناي چون.ميماند باقي احساساتي اثر يك حد در
.است بوده كمدي فكري سنتي آثار در شوهران ، حسادت بخصوص
انهدام -است متفاوت كاملا شكسپير نمايش معناي حاليكه در
اين به و -حساب و حد بي نيتي سوء و حسادت وسيله به عشق
تاسف كه وقتي ما.ميشود تحمل غيرقابل قدر اين كه است سبب
كهاتللو زماني.نيستيم آن قبول به حاضر ميشنويم ، را او
برنميخيزيم ، بلكه او حمايت به ما بود ، ياگو تقصير ميگويد
.نفهميدي چرا تو ميدانستيم ، را اين ما ميگوييم او به
فالر:نوشته
رهبر كاظم:ترجمه
بخوانيم؟ كتاب چگونه و چرا
پاياني بخش
آذرخش نويد
از است نظامي (خمسه) پنجگانه منظومههاي بعدي ، كتاب
ديدن چونميشويد آن ناب معناي به شعر وارد ديگر اينجا
عاشق مجنون همراه بيدردسر كاملا پنجره ، پشت از بهار
هزار در خود بيدردسر كاملا آوارگي و ازشوريدگي و ميشويد
ديوانه ويرانگرد زيبايي فرهاد ، و حالامجنون زبان توهاي
بدون عشقي طبيعي ، دورنماهاي شيرين ، زيباييهاي و ليلي كننده
.ميكنيد راتجربه دردسر و رسوايي
منطقالطير فارسي ادبيات ديگر خوشخوان كتابهاي ميان از
دست و زيباست و شورانگيز بسيار كتاب سراسر كه است عطار
داستانهاي همچنين.ندارد شيرين و پرحجم ازرمانهاي كمي
حلاج شبلي ، وصف در مثلا نيست بيشتر سطري چند كهگاه كوتاهي
مولوي مثنوي وقتي.دارد را كوتاه داستانهاي مجنون ، لطف و
به اگر باشيد ، نداشته كافي عربي سواد اگر ميگيريد ، دست را
باشيد ، نداشته آگاهيمختصري نبوي احاديث و قرآني آيههاي
نكتههاي و كنيد بسنده متن روخواني به آنكه جز نيست چارهاي
روخواني.دگر وقت تا بگذار زمان رااين آن دشوار و باريك
ارجاعهاي و عرفاني و ديني نشانههاي و رمزها دليل به مثنوي
هند ، فلسفي و ادبي ديني ، آثار از بسياري به اثر اين
تازهكار خواننده براي يونان حتي و ترك و روم عرب ، ايران ،
تفسير جمله از مثنوي تفسيرهاي مراجعهبه و است دشوار
و زماني كريم تا لاهوتي محمدتقيجعفري ، همايي ، فروزانفر ،
به مثنوي خواندن براي ندارد سودي تازهكار فرد براي غيره
از نيز را احاديث و كنيد ، آيهها مراجعه عمومي فرهنگهاي
كه كتاب اين مخصوص وفرهنگهاي راهنما كتابهاي و قرآن خود
اما بزرگ شهر يك كتابمانند جهان بگويم بهتر يا متن
جهانگرد خواننده.جهاناست از دروپيكرتر بي و گستردهتر
جهان يا بيكران شهر دراين پرسهزدن و سفر صرف از [ توريست]
هرجا تا و ميكند داشتاطراق دوست هرجا و ميبرد لذت گستر
پاكباخته عاشق اينخواننده.ميرود پيش ميبرد ، را او پاي
كامران مثل و افتادميخواند دستش دم كه متني هر.است متن
كم وقت برايخواندنشان كه را كتابهايي ميگويد كه فاني
در كه شما.كتابميشود در فاني ميخواند ، خواب در ميآورد ،
بخوانيد بسته باچشم نميتوانيد كه داريد مشغله آنقدر خواب
كمي از وپس بكشيد حجله دم را گربه است بهتر شما اما
كه اينجهاني در سفر از بپرسيد خودتان از پرسوجو و پرسهزدن
.هستيد چه دنبال به است ، داده برباد را فلك ايمان
از و است شدن باسواد اصطلاح به و معلومات كسب شما هدف اگر
سبك را كتاب بايد ميبريد لذت اطلاعاتي و علمي متنهاي
نسبي فهم براي را مقدماتي لازم سواد بفهميد و سنگينكنيد
علمي كتاب يك مطالعه از قصدتان آيا نه؟ داريديا مطلب
بايد است پراكنده اطلاعات جمعآوري و اينرشته با آشنايي
بدبختي.اطلاعات بگويم بهتر يا وسبك عام كتابهاي سراغ
و معلومات زدودن يا بردن ميان علماز كار تنها كه اينجاست
به بخواهيد كه همين.شماست وپرسشهاي مجهولات بر افزودن
آموختن فقط بپردازيد ، دانشي بهتحصيل آكادميك و علمي صورت
ظاهرا كتاب صدها تا و ميگيرد شمارا وقت تمام آن مقدمات
خوب را [ كيهانشناسي براي مثلارياضيات] موضوع با بيارتباط
سرگرداني برهوت اين به شدن شمارواديدوارد به نكنيد ، حلاجي
اين در واردي و هوشمند وقتيدانشجوي تازه.شد نخواهد داده
جمع در باره اين در نميتوانيدكلمهاي حتي شديد ، رشته
مقاله يك نوشتن براي.صحبتكنيد موضوع به ناوارد علاقهمندان
مجبوريد تخصصي ، صورت علميبه موضوع فلان درباره صفحهاي چند
برداريد يادداشت و روبكنيد و زير را كاغذ و كتاب خروارها
جاي هميشه و باشد بياعتبارشده و كهنه آنها مطالب بسا كه
.بگذاريد باز درمقالهتان بايد را گريزگاه يا انكار و حاشا
يك و زمينه يك تنهادر كه است آن تخصصي مطالعه ديگر بدي
بر هميشه براي راهعلامگي و دهيد ادامه ميتوانيد فرعي شاخه
كسي و شديد برجسته يكفيزيكدان وقتي مثلا و ميشود بسته شما
نخواهيد جوابي چيست؟ پرسيدفيزيك شما از [ محل قصاب مثلا]
عمر تمام و رفت خواهيد سراغكتابهايتان به شتابان و داشت
اعتماد معلومات كسب كه حالي در.يافت نخواهيد را پاسخ هم
كه برد خواهيد پي ناگهان و داد افزايشخواهد را شما نفس به
با و ميدانستهايد را كوانتوم فيزيك عامو نسبيت نظريه مثلا
فارسي زبان به خوشبختانه كه عمومي كتابهايمعلومات خواندن
ميدانستهايد ، را آنچه تنها ميشود ، فراوانيافت حد به هم
.يادآوردهايد به دقيقتر
را مقدماتي بايد نخست فلسفه خواندن فلسفهبراي خواندن
فلسفه با آنكه شرط به رسيد ، دستتان كهبه كتابي هر شامل
[ حشرهشناسي و منطق تاريخ ، اسطوره ، مثلا]باشد بيارتباط
و بريزيد دور را خواندهها همهاين بعد و كنيد مطالعه خوب
پرسشهايي درباره تفكر وبه كنيد رها را زندگيتان و كار
.است نداشته جوابي پيشتاكنون سال هزاران از كه بپردازيد
پرسش شما براي همهچيز آرامآرام.است راه آغاز اين البته
سوال علامت يك پذيرفته هراصل بديهي ، جمله هر جلو و.ميشود
كه ميگيريد قرار راهيبيپايان آغاز در تازه.ميدهيد قرار
درام] غمگين يا [ ياكمدي ملودرام] شاد ناكجايي با را شما
.ميرساند [ تراژدي يا
شد اعلام داد توسطسيفالله
از ايران سينماي خروج راههاي
بحران
خروج راههاي مهمترين از يكي داد سيفالله:هنر و ادب سرويس
جهاني سطح در آن اعتلاي و موجود ازبحرانهاي ايران سينماي
.دانست كشور صنعت بخش تسهيلات به ايران سينماي تجهيز را
گفتوگو در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سينمايي امور معاون
درحال:افزود اسلامي جمهوري خبرگزاري فرهنگي اخبار گروه با
ويژهاي كميسيون دولت هيات در رئيسجمهوري دستور به حاضر
ارشاد و فرهنگ وزير دارايي ، و اقتصاد وزير از متشكل
بانك و بودجه و برنامه سازمان رئيس صنايع ، اسلامي ، وزير
تصويب كميسيون اين اصلي كهوظيفه است شده تشكيل مركزي
.فعلياست بحران از سينما صنعت نجات براي طرحهايي
به كردن نگاه كميسيون ، اين كار محور مهمترين داد ، گفته به
و محتوايي جنبه از كه بهطوري است يكصنعت بهعنوان سينما
از كشور صنايع همچونديگر نيز سينما و نشود غفلت آن هنري
در بهويژه دولت مشخص وحمايتهاي بانكي ارزي ، تسهيلات
جبران و توليد وسايل نوسازي به استناد با بخشتوليد
.شود برخوردار سينمايايران تكنولوژي عقبماندگي
درصد از 70 بيش اينكه به اشاره با سينمايي امور معاون
و توجه:كرد تاكيد هستند ، سينما فاقد كشور در شهري مناطق
تاثير بررسي و كشور در فيلم نمايش سالنهاي به رسيدگي
با فيلمهاي اكران تنگناهاي ايجاد در نمايش محل كمبود
.است كميسيون اين مهمتريناهداف از كيفيت ،
مورد در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي امور معاونت
بيكيفيتج فيلمهاي ساخت زمينه در موجود سياستهاي
گونه اين نفوذ و كيفيت كم سينماي رشد:كرد خاطرنشان
بهباتلاقي كشور سينماي كه ميشود موجب درازمدت در فيلمها
.كند هضم خود در هم را ومتوسط خوب فيلمسازان كه شود تبديل
فيلم بهساخت اقدام گذشته درسال كه فيلمسازاني:افزود داد
جبران را خود اشتباه كه دارند قصد و كردهاند درجهج با
داده آنها به اينفرصت سينمايي امور معاونت سوي از كنند ،
درجهكيفي با فيلم يك ساخت به معين مهلت يك در كه شدهاست
فيلم كه ميشود مساعدت اين بر علاوه كنند ، اقدام ياب الف
آنها معنوي خسارت تا شود داده نمايش بهتري درشرايط موجود
.يابد كاهش
خارجي جشنوارههاي در ايراني فيلمهاي حضور مورد در داد
حاضر كه داشتهباشند ملي عرق بايد سينماگرانايراني:گفت
درصد از 95 بيش تاكنون يابندو حضور جشنوارهاي هر در نشوند
سالم جشنوارههايخارجي در ايراني سينماگران بينالمللي حضور
است داده رخ خطايي كه صورتي در و بوده انحراف بدون و
.كردهاند ايستادگي آن مقابل در سينماگرانايراني
اشاره با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي امور معاون
:گفت شيشهاي فيلمآژانس عليه انتظامي نيروي شكايت طرح به
كه باشد فيلمهايي نيزشاهد آينده در ايران سينماي است ممكن
بهتنهايي اعتراض نفس بنابراين نگيرد قرار گروهي قبول مورد
صالح مرجع تشخيص به اعتراض اين است لازم و نميكند كفايت
.برسد كشور جوابگويفرهنگ
كه اختلافات گونه اين حل براي جلساتي تشكيل بر داد
شركت آن در معترض طرفهاي و امورسينمايي معاونت نمايندگان
.كرد تاكيد باشند ، داشته
تبديل اختلاف به تنشها كه اين جهت در درست مسير وي گفته به
.شوند حل انديشه و تدبير طريق از مشكلات كه است اين نشود
اين:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سينمايي امور معاون
مقولههاي چون دادگاه ، با نه شود حكميتحل با بايد قضيه
.است پيچيده هنر و فرهنگ به مربوط
|