ويژه افراد خاص خلاقيت آيا
هنرمندان يا مخترعان همچون
است؟
باوركن
بزن حدس
پرونده مطبوعات بر نظارت هيات
دادگستري
به را خانه هفتهنامه
كرد ارجاع تهران
:بودجه و برنامه سازمان رئيس
كاربردي نتيجه اقتصاد بالندگي
پرورشاست و آموزش شدن
و 500 سههزار حضور با
ملي همايش
دانشآموز
رامسر در فرزانه دانشآموزان
يافت گشايش
ويژه افراد خاص خلاقيت آيا
هنرمندان يا مخترعان همچون
است؟
-خلاقيت كاربردهاي و ضرورت ، شيوهها عوامل ، مفاهيم ، شناخت ،
2
;اشاره
دروس ارائه چگونگي پيشين ، شمار در خلاقيت ، بحث سرآغاز در
سخن ، ديگر به و شد مطرح ي تا ازالف خلاقيت وآموزشهاي
مربوطه تمرينهاي طيدوره ، از شمايي كلي ، تصوير دريك
در امروز.شد ذكر سلسلهمباحث اين اجرايي وراهكارهاي
قرار بررسي مورد يكسوال ، پاسخ بحث ، اين از دومينبخش
.گرفتهاست
.هستند خلاق گوناگون انحاء به مردم بيشتر همه ، نگوئيم اگر
افراد برخي كه است آن آناندر غير با خلاق افراد تفاوت
آن از ديگر برخي ميكنندو عمل خود ايدههاي برمبناي
به را خود ايدههاي هنرمندان و مخترعين.صرفنظرميكنند
:گفتهاند خود با تاكنون افراد تعداد چه.درميآورند اجرا
چرا خوب ، :كه است پاسخآنميدادم انجام را آن بايد من
قبلا ديگر نفر يك...ديرشده خيلي ديگر:يا انجامندادي؟
خلاقيت ، پرورش و آموزش از هدف اصل.رسيده فكرش به اين
ايدههاي بتواند كه نحوي به فرد ، توان تقويت:...است همين
.گيرد كار به را آنها و كرده ايجاد را نو
مهارتها ، ديگر مانند درمييابيمخلاقيت كه است اينجا در و
.نيستند خلاق كه ميپندارند اغلب افراد.يابد رشد ميتواند
خود ، مهارتهاي روي قضاوت در اغلب باشيد كرده دقت اگر
آن عهده از خوبي به نميتوانند كه كارهايي مبناي بر افراد
بدي نقاش من:ميگويند مثال عنوان بهميدهند نظر برآيند ،
يك مانند نميتوانم من كه نيست معنا آن به اين اماهستم
بد نقاش.كنم عرضه هم بدي كارهاي اگر حتي باشم ، خلاق نقاش ،
.نيست خلاقيت كمبود معناي به بودن
در بديع حلهاي راه تواناييايجاد از است عبارت خلاقيت
برخي.انسان حدتوان در دشوار ، موقعيتهاي مسائليا
از بيش را خود خلاقيت قدرت كه دارند را شجاعت اين افراد
خود رفتار اين اثر بر است ممكن حتي و كنند ابراز ديگران
بر علاوه هنرمندان.كنند دريافت هم مناسبي پاسخ و پاداش
نيز ديگري تواناييهاي معمولي ، اشكال در خلاقيت ابراز امكان
.دارند
و چشم و دست حركات هماهنگيمناسب قبيل از مهارتهايي
به را خود خلاقيت ميسازد راقادر آنها كه تواناييها ديگر
معلمين ، ورزشكاران ، همينترتيب ، به.دهند بروز احسن نحو
ويژهاي مجموعههاي اتومبيلداراي مكانيكهاي و دانشمندان
خلاقانه ايدههاي ميسازد قادر را آنها كه هستند مهارتها از
.كنند ابراز راحتي به را خود
تواناييهاي كه است آن عادتبر معمولا جوامع ، اكثر در
جامعه از ويژهاي گروههاي به را خلاقيت قبيل از انسان عمومي
بينش اين(وآرشيتكتها آهنگسازان هنرمندان ، ) ميدهند نسبت
طرز اين.بدانند راخلاق خود كمتر گروهها ديگر سببميشود
غلبه آن بر بايد و غربيدارد بينشهاي در ريشه نگرش ، بيشتر
.كرد
شگرفي استعدادهاي خاصيداراي زمينههاي در افراد ، بعضي
اين وقتي.شدهاست شناخته عنوانخلاقه به هستندكه
ميشود تركيب استقامتكافي و فعاليت با استعدادهايخلاقه
شناخته خلاق بهعنوان فرد شود ، ارائه كاراستادانهاي تا
خود خلاقيت قادرباشند بهتر مخترعين ميرسد بهنظر.ميشود
خلاقيتهاي ابراز در هنرمندان كه حالي در درآورند عمل به را
.باشند موفقتر خود
با.دارد وجود بودن برايخلاق بسياري راههاي حال ، هر به
در مهارت كسب خويشو فرد به منحصر تشخيصاستعدادهاي
معني آن به اينباشيم خلاق ميتوانيم ما از هركدام آنها ،
به بلكه كنند ، راتاييد ما خلاقيت افراد همه كهبلافاصله نيست
خواهيم راضيتر ايننظر از خلاق ، زندگي يك ادامه ترتيببا اين
.بود
يافت همه وجود در خلاقيت ميتوانگفت جرات به اين بنابر
.داد رشد آموزش با راميتوان خلاقه استعدادهاي و ميشود
باوركن بزن حدس
چه از و كنيم انتخاب درسيمانرا مطالب چگونه و چطور
تا كنيم استفاده ياددادنهايموفقيتآميز براي شيوههايي
و استعدادها به آزادانه و يابند فرصت نوجوانان و كودكان
نموبدهند؟ و رشد مجال خود توانمنديهاي
حرف جا همه و است بازندگي برخورد راستين شيوه بازي ،
به درس ساختن يعنيمتعلق تدريس بازي.ميزند اولرا
درس به بچهها دادن وتعلق بچهها
فعاليت هر كه باشيم قبولداشته بايد را واقعيت اين
و بزند تلنگر ازاستعدادها بسياري به ميتواند آموزشي
از بعضي در ايناستعدادها از بعضي.بشود آنها مشوقبروز
ديگر برخي و غالبهستند ، يا اصلي استعدادهاي افرادجزو
حساب به معمولي يا فرعي استعدادهاي جزو افراد ، از برخي در
دادن ياد براي كه مناسبي شيوههاي با بسا چه.ميآيند
در را ، معمولي يا فرعي استعدادهاي بتوانيم ميكنيم ، انتخاب
توانمنديهاي به ميآورند ، دست به جولان براي كه ميداني
.سازيم مبدل نيز بهتر و بيشتر
گيرندگان ياد كنيم فرض.شروعكنيم رياضي درس از بياييم
دوره در يا هستند پنجمابتدايي كلاس دانشآموزان ما
اجسام دربارهوزن ميخواهيم.ميخوانند درس راهنمايي
شدهايم ، متوجه چون.بدهيم اطلاعاتي آنها به مختلف
و ميشوند اشتباه وزنهادچار تشخيص در غالبا يادگيرندگانما
مختلف ، وزناجسام تعيين در كافي تجربه خاطرنداشتن به
رابطهاي بينوزنوحجم گاه و ميزنند ازواقعيت دور حدسهاي
كه باشيم فكر اين به چيز هر از قبل پيداميكنند ، واقعي غير
چون.بگذاريم اجرا به قالببازي در را آموزشي فعاليت اين
اول حرف جا همه و است زندگي با برخورد راستين شيوه بازي
و بچهها به ساختندرس متعلق يعني تدريس بازيميزند را
.درس به دادنبچهها تعلق
ميتوانيمحدس هم را بازيگونهرياضي فعاليت اين عنوان
كه است شده طراحي طوري بازي اين.بگذاريم كن باور و بزن
هم مادرها و پدرها اما ، .است مناسب كلاس شاگردان براي
به صورت ، اين در.بگذارند اجرا به را آن خانه در ميتوانند
بازي درساختار بايد يادگيرندگان بودنتعداد محدود خاطر
.وجودآوريم به تغييراتي
با سپس ، ميسپاريم ، بهخاطر را آن اجراي شيوه ابتدا ،
داريم نياز كه ابزاري.ميكنيم خودبازي يادگيرندگان
:از است عبارت
كه چيزهايي.مختلف فرآوردههاي يا چيزها از كمي مقدار.1
.دارند هم به نزديك تفاوتهاي يا زيادي تفاوتهاي وزن ، در
كمي گندم ، مقداري آلومينيوم ، تكه يك آهن ، تكه يك:مانند
تهيه كه چيزي هر يا شن ، يا سنگ پنبه ، كاه ، خاك ، حبوبات ،
روي داريم عهده كه چيزهايي يا وباشد آسانتر ما براي آن
.باشيم داشته خاص تاكيد آنها وزن
آنها محتواي كه بطوري.كوچكشفاف پلاستيكي كيسه چند2
معمولا كه كيسههايي شبيه.داد تشخيص چشم با بتوان را
.ميكنند بندي بسته را ادويهجات
به را اجسام وزن معمولا آشپزخانهكه ترازوهاي ترازو ، يك3
.مناسبترند ميكنند تعيين كيلو و گرم
.وكاغذ قلم.4
در جداجدا را فرآوردهها يا اشيا ابزار ، اين تهيه از پس
نخ با را آنها سر و ميگذاريم شفاف پلاستيكي كوچك كيسههاي
.ميبنديم
شاگردان تعداد اگر.شمارهگذاريميكنيم را سربسته كيسههاي
اشياء تعداد) كيسهها استتعداد بهتر هستند ، زياد كلاس
كلاس يك براي.باشند كم (كردهايم جمعآوري كه فرآوردههايي
خواهد كافي مختلف اشياء و مواد از كيسه تا 5 نفري ، 3 30
.بود
اول اجرامرحله طرز
ميدهيم نشان بچهها به بهترتيب را سربسته كيسههاي ابتدا
شماره ميگوييم بچهها به.تشخيصدهند را آنها محتواي تا
از سپس.بنويسند خود رويكاغذ را كيسه هر محتواي نام و
و بزنند حدس نيز را كيسه هر محتواي ميخواهيموزن آنها
.بنويسند آن جلو را خود حدس
دوم مرحله
وكيسه بيايند ترتيب به دعوتميكنيم خود شاگردان از حالا
را آن حقيقي وزن و كنند ترازووزن با را يك شماره
.كنند يادداشت زدهاند كه حدسي جلو
تكرار كردهايم ، آماده كيسههاييكه تمام براي را كار اين
.ميكنيم
بازي اين اجراي براي باشيمو دقيقتري معلم است ممكن
صورت اين در.كنيم محاسباتخود وارد هم را آموزشيزمان
تا ترازوهابيفزاييم تعداد بر كرد سعيخواهيم
وزن را كيسهها تمام بيشتر سرعت با بتوانند دانشآموزان
مرحله اين در كه ديگري كار.بنويسند خود كاغذ روي و كنند ،
كوچك گروههاي به را بچهها كه است اين داد انجام ميتوان
كنيم تعيين (سرپرست) سرگروه يك گروه هر براي كنيم ، تقسيم
كار بر نظارت هم و آيد فراهم بيشتري ترتيب و نظم هم تا
.باشد ممكنتر و سادهتر بچهها
حدس كه شد خواهد متوجه بهتنهايي دانشآموز هر اينجا ، تا
دانش برگههاي اگر.دارد چقدرفاصله واقعيت با او گمان و
گمان و حدس بين فاصلههاي ميبينيم كنيم نگاه را آموزان
واقعيت به نزديك برخيحدسهاي.ميدهند نشان را درجاتمتفاوتي
سوم مرحله.واقعيت از دور حدسهاي وبرخي زدهاند
به خودشان با بچهها اجازهميدهيم دوم مرحله اجراي از پس
برگههاي و بپردازند صميمانه و دوستانه گفتگوي و بحث
مقايسه و گفتگو و بحث.كنند مقايسه هم با را يادداشتشان
بعضيها براي ميآفريند ، غرور بعضيها براي گمانها ، و حدسها
تفكر به را آنها كه بطوري بود ، خواهد دهنده هشدار
بچهها ذهن در كه منفي نكته هيچ مجموع در اما ، واميدارد
بلكه.آمد نخواهد وجود به كند درست نامطلوب اثرات
شدن متفكر همان كرد خواهيم مشاهده كه مثبتي نكته بزرگترين
.است بوده واقعيتزياد با حدسشان فاصله كه دانشآموزانياست
كدام كه كرد خواهند مشخص خوبي به دانشآموزان برگههاي
زدهاند واقعيت با نزديكتري حدسهاي دانشآموزان يا دانشآموز
.بالعكس و
دهندگان ياد ما اصلي وظيفه تفكر ، همين به بچهها رساندن
است
چهارم مرحله
طرح بچهها براي ميخواهيم ، كه كلاسيكي مسئله نوع هر حالا
مثل وزن مختلف واحدهاي خود مسئلههاي صورت در و ميكنيم
مقايسهاي طرز و ميگنجانيم ، را تن يا خروار كيلو ، گرم ،
اگر.ميخواهيم آنها از را همديگر به آنها تبديل يا واحدها
كيسههاي در كه همانچيزهايي درباره را مسئلههامان
توانست بچههاخواهند كنيم ، طراحي پلاستيكيگذاشتهايم ،
عمل به خود ذهن رادر صحيحتري و درستتر مقايسههايحجمي
قابل كهبرايشان برسند تعجبهايي و بهشگفتيها و آورند
يك حجم با آهن تن يك حجم بين تفاوت كشف.نبودهاست تصور
.است شگفتيآفرين بچهها تصور و خيال در پنبه يا كاه تن
ذهن به كه كنند طراحي را مسئلههايي ما براي آنها شايد
!باشد نكرده خطور هم خودمان
:آموزشي بازي اين با
.كردهايم تحقيق و تجسس فعاليت ، به وادار را بچهها
خود را كشفشان نتيجه و كشفكنند كردهايم تشويق را بچهها
.ببينند
.كنند لمس را حقيقت توانستهاند بچهها
.كنند تفكر كردهايم رها را بچهها
.بيازمايند را خودشان كردهايم هدايت را بچهها
فرق واقعيت و وگمان حدس بين كردهايم كمك را بچهها
.بگذارند
شخصي بهاي كس هر به.مقايسهنكردهايم همديگر با را بچهها
را بچهها مهمتر ، همه ازدادهايم فردي و
كه را مواردي و كنند فعاليت گروهي بطور شدهايم رهنمون
به است لازم مسالمتآميز وزيست همفكري همكاري ، براي
.تمرينبگذارند
بهتر و باشند تر دقيق ببينند ، بهتر دادهايم ياد بچهها به
.كنند فكر
...
رووف علي
پرونده مطبوعات بر نظارت هيات
دادگستري به را خانه هفتهنامه
كرد ارجاع تهران
هفتهنامه پرونده مطبوعات ، بر نظارت هيات:اجتماعي گروه
چاپ علت به را جوان روزنامهنگاران خانه ويژه نشريه خانه ،
اسلام مقدس احكام و (ره)خميني امام عليه توهينآميز نامهاي
مطلب.كرد ارجاع تهران دادگستري به قضايي رسيدگي براي
و شد چاپ خانه هفتهنامه تيرماه 77 شماره 24 در مذكور
.داشت دنبال به را متعددي اعتراضهاي آن انتشار
و مطبوعاتي امور معاونت در مسئول مقام يك ديگر سوي از
كه مطلب اين اعلام با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي
روزنامهنگاران ساختمانخانه به ناشناس چند دوشنبه بامداد
و منتقدان و كرد تقبيح را حمله اين شدهاند ، حملهور
.كرد دعوت آرامش به را موسسه اين عملكرد مخالفان
مراتب خواست روزنامهنگاران خانه عملكرد مخالفان از وي
.كنند پيگيري قانوني ازطرق را خود اعتراض
دفترخانه تبليغاتي ، و مطبوعاتي معاونت مقام اين گفته به
يك ساعت تهران مطهري شهيد خيابان جواندر روزنامهنگاران
آتشزا دستساز بمب يك با ناشناس افراد توسط دوشنبه بامداد
.شد مختصري آتشسوزي به منجر كه گرفت قرار حمله مورد
ساختمان در مستقر افراد وسيله به آتشسوزي اين:افزود وي
.شد مهار
با تلفني تماس يك در حمله از بعد مهاجمان وي ، گفته به
عدم صورت در كه كردند تهديد جوان ، روزنامهنگاران خانه
.داد خواهند انجام جديتري اقدام موسسه اين عملكرد تغيير
ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاونت مقام اين
ايران مسلمان مردم باورهاي و اعتقادات اگربه:گفت اسلامي
شاهد ما ميشد كافي توجه (ره)خميني امام رفيع جايگاه و
.نبوديم فاحش خطاي اين بروز
طور به خانه نامه هفته در توهينآميز مطلب درج:افزود وي
.شد پيگيريخواهد و بررسي جدي
آزادي از حراست و قوانين به توجه ضرورت مذكور مقام
.كرد نشان خاطر را مطبوعات
نظر زير كه است موسسهاي جوان روزنامهنگاران خانه موسسه
از بعد اما ميكرده فعاليت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
مديرعامل زائري حجتالاسلام وزارتخانه ، اين در مديريت تغيير
كليه كتبي اعلام و نظر خلاف بر جوان روزنامهنگاران خانه
مهرماه از و كرد اعلام خصوصي را موسسه اين امنا ، اعضايهيات
و موسسه اين عملكرد بر ارشاد معاونتمطبوعاتي گذشته سال
هيچگونه خانه انتشارهفتهنامه جمله از آن مطبوعاتي فعاليت
.است نداشته نظارتي
:بودجه و برنامه سازمان رئيس
كاربردي نتيجه اقتصاد بالندگي
پرورشاست و آموزش شدن
رئيس و رئيسجمهور معاون نجفي ، دكتر:فرهنگي علمي گروه
اقتصادي بالنده فرهنگ:كرد اعلام بودجه و برنامه سازمان
طرحهاي از استفاده با پرورش و آموزش كه ميشود حاصل زماني
.درآيد كاربردي صورت به نگر ، جانبه همه
سالانه نشست هفدهمين در ديروز كه نجفي ، محمدعلي دكتر
را بهتوسعه رسيدن ;ميگفت سخن كشور پرورش و آموزش روساي
آن در پرورش و آموزش كه دانست اقتصادي فرهنگ اصلاح گرو در
تلاش ، و كار اقتصادي ، فرهنگ در:افزود و دارد ممتازي نقش
عنوان به صرفهجويي و مصرف صحيح الگوي سازندگي ، و خلاقيت
پرورش و آموزش رئيسان اجلاس هفدهمين.ميشود محسوب ارزش
طيآن و داشت خواهد ادامه جاري هفته چهارشنبه تا سراسركشور
پيرامونمسايل فرهنگي مسئولان و كارشناسان نظران ، صاحب
.كرد خواهند بحث تربيت و تعليم و فرهنگي
و 500 سههزار حضور با
ملي همايش دانشآموز
رامسر در فرزانه دانشآموزان
يافت گشايش
عضو دختر دانشآموزان ملي همايش سومين:فرهنگي علمي گروه.
وجوان نوجوان انجمنهاي و فرزانگان دانشآموزي تشكيلات
مراسمي طي ديروز عصر كشور ، سراسر تربيتي فرهنگي ، كانونهاي
كشور متوسطه و راهنمايي دورههاي از دانشآموز حضور 3500 با
افتتاح رامسر كوچكخان ميرزا كشوري تربيتي اردوگاه محل در
.شد
افتتاح مراسم رامسر ، به همشهري اعزامي خبرنگار گزارش به
انجام رئيسجمهوري مشاور شجاعي خانم سخنان با همايش اين
فرهنگي كانونهاي و اردوگاهها مديركل مددي رضا سپس.شد
گفتگوبا در پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت تربيتي
همايشملي ، اين برنامههاي و اهداف تشريح ضمن خبرنگاران
متنوع برنامههاي روزه ، همايش 5 اين برگزاري ايام در:گفت
آمد خواهد در اجرا به اردوگاه خارج و داخل در گستردهاي و
همانديشي ، مجامع برگزاري:از عبارتند آنها مهمترين كه
مسابقات آموزشي ، كلاسهاي در شركت سياحتي ، مراكز از بازديد
و ييلاق به قايقسواري ، عزيمت عملي ، و ورزشي هنري ، فرهنگي
.ديگر پرورشي و ورزشي برنامههاي و جنگل
آثار از نمايشگاهي همايش ، اين برگزاري حاشيه در:گفت وي
و علمي و فرهنگي هنري ، مختلف زمينههاي در دانشآموزان
همايش برپايي ايام در يافت خواهد ترتيب دستي صنايع
شوراي مجلس زن نمايندگان حضور با نيز مختلفي ميزگردهاي
استانهاي دانشآموزان با متقابل گوهاي و گفت قالب در اسلامي
.شد خواهد برگزار خود
و پسران) فرزانگان و پيشتازان دانشآموزي تشكيلات است گفتني
و وزارتآموزش پرورشي معاونت حوزه در سال 1374 از (دختران
اجتماعي درفعاليتهاي دانشآموزان مشاركت جلب هدف با پرورش ،
مدارس مديريت درزمينه لازم توانمنديهاي ايجاد و مدارس
دانشآموز هزار از520 بيش حاضر حال در و شده پايهگذاري
عضو دبيرستان و ابتدايي ، راهنمايي دوره سه در پسر و دختر
در مدرسه هزار در 20 مذكورحدودا طرح و هستند تشكيلات اين
.است اجرا حال
حضور با مراسمي در مرداد جمعه 9 روز فرزانگان ملي همايش
و آموزش وزارت مسئولان از جمعي و پرورش و آموزش وزير
.داد خواهد پايان خود كار به پرورش
|