!بود خواهد ما با سالها ايدز
آزرده را خود كوچك اينشتين
!نكنيد
محيط ايمنسازي همايش برپايي
كانادا در مدارس
معاون با همشهري وگوي گفت در
و آموزش وزارت پرورشي
پرورشي برنامههاي رئوس
:پرورش
تحصيلي سال در كشور مدارس
شد اعلام
آينده
فرهنگي ميراث سازمان سوي از
ملي آثار به سعدآباد موزه كاخ
پيوست ايران
مطبوعات قديمي همكار درگذشت
!بود خواهد ما با سالها ايدز
در ايدز جهاني كنفرانس دوازدهمين:خارجي رسانههاي واحد
اين به مبتلايان و دانشمند پزشك ، هزاران.شد ژنوبرگزار
به ايدز با مبارزه راههاي درباره و ميآيند بيماريگردهم
برطرفسازي امسال كنفرانس فعاليت محور.مينشينند گفتگو
زيادي پيشرفتهاي آن در كه يافته توسعه كشورهاي ميان اختلاف
كه بود يابنده توسعه كشورهاي و ميشود ايدز درمان راه در
.ميگيرد روزافزونيقرباني طور به آن در همچنان ايدز
ايدز كنفرانس هواي و حال سي ، .بيبي تلويزيون گزارش به
.بود آرامتر بسيار قبلي دوره به نسبت ژنو در امسال
.ندارد وجود معجزهآسا گشايشهاي مورد در زيادي انتظارات
ونكوور در پيش سال دو كنفرانس هواي و حال با امر اين
جديد درمانهاي به نسبت خوشبيني آن ، در كه است متفاوت
.بود آشكار
كرده پيشرفت حدي تا پزشكي دانش پژوهش ، دهه دو حدود از پس
كه كساني به داروها از تركيبي تجويز ميرسد ، نظر به.است
عقب به را ايدز شروع هستند ، وي.آياچ ناقلويروس
ايدز 75 اثر بر مير و مرگ ميزان درامريكا ، .مياندازد
هزينه داروها تركيبي تجويز اما.است يافته كاهش درصد
پرداخت يابنده توسعه كشورهاي بيماران براي كه دارد زيادي
شمار ميشود پيشبيني سال 2000 ، تا.است دشوار بسيار آن
در نفر ميليون حدود 40 به وي.آي.اچ ويروس ناقل افراد
توسعه كشورهاي در افراد ، اين درصد كه 90 برسد جهان سراسر
دسترسي جديد پرهزينه درمانهاي به كه بود خواهند يابنده
.ندارند
آزرده را خود كوچك اينشتين
!نكنيد
آلمان در سرآمد كودكان درباره پژوهشي كار يك نتايج بررسي
والدين ، از بسياري مونيخ ، از آلمان خبرگزاري گزارش به
.ميپرورانند سر در را كودكانشان شدن اينشتينكوچك روياي
بخوانند ، كتاب سالگي سن 4 در كودكانشان دارند دوست آنان
سن 10 تا و كنند حل را رياضي پيچيده مسايل سالگي در 6
داراي كودكان والدين ليكن.بگيرند ياد را زبان سه سالگي ،
در هميشه كودكان ، گونه اين كه دريافتهاند درخشان ، استعداد
و.نميگيرند درخشاني نمرههاي مدرسهايخود ، تكاليف
مدام و ميشود منزويشدنشان باعث آنان ، غيرعادي درخواستهاي
.ميكنند سئوالپيچ را آموزگارانشان و والدين
اعلام آلمان غرب در بوخوم شهر در درخشان استعدادهاي سازمان
هوش كودك ، كه نيست آن منزله به استعداددرخشان ، :كرد
درخشان ، استعداد داراي كودكان.باشد داشته ويژهاي وذكاوت
و ميانديشند كودكان ديگر به نسبت متفاوتي نحو به عموما
.است پيچيدهتر و سريعتر آنان ، انديشيدن و تامل
يا 5 سن 4 در خودشان اغلب كودكان گونه اين نتيجه ، در
مسايل به و ميآموزند خود خودي به را رياضي و خواندن سالگي
با را والدينشان نيز و ميشوند علاقهمند خود سن با غيرعادي
.ميكنند كلافه فشرده و پيچيده سئوالهاي
ملول و خسته مدرسه در اغلب درخشان ، استعداد داراي كودكان
كلاس ، در تدريس سرعت و درسي كتابهاي ميشوند ، زيرامحتواي
يادگيري توانايي دارايميانگين كودكان با متناسب
درخشان داراياستعداد كودك دو مادر.است شده برنامهريزي
روي را سرعت دونده يك كه است اين مانند موضوع:گفت
.برسند وي به يادگيري در ديگران تا بنشانيم نيمكتي
وضع اين به درخشان ، استعداد داراي كودكان كه زماني ليكن ،
علاقه همه استثنا بدون آنان ، از بسياري دادهميشوند ، سوق
و بيتابي يا آنان.دستميدهند از مدرسه به را خود
مدرسه كلاس ، برنامههاي در بازي لوس يا و ميكنند بيقراري
حتي نيز ، كودكان اين از بعضي.ميشود دهنده آزار برايشان
از بسياري.ميكنند تحصيل ترك يادگيري ، مشكلات سبب به
مشكلاتي چنين داراي كودكاني با كه آموزگاران و والدين
راه خود مخيله به را درخشان استعداد امكان ميكنند ، برخورد
با برخورد رابراي آنان نيز ، آموزگاران آموختههاي نميدهند
.نميسازند آماده مواردي چنين
همه:گفت مونيخ در پرورش و آموزش انجمن مسئول يك
تشخيص زمينه در بايد ويژه به دورهابتدايي آموزگاران
.آموزشببينند استثنايي استعدادهاي
گام نخستين اغلب هوش ، آزمون كه ميشود نتيجهگيري رو اين از
.است درست مسير در درخشان استعداد با كودك قراردادن براي
عنوان به بگذارند ، سر پشت موفقيت با را امتحان آنان اگر
راه اين كه بروند بالاتر كلاس به ميتوانند مدرسه در مثال
كمتر كودك ، حوصله ميشود باعث كم دست و است مدت كوتاه حل ،
از كودك كردن جدا با نبايد موارد بعضي در اما ، .برود سر
ميدانند آنان از بعضي آورد ، زيرا در را وي اشك دوستانش
.دهند وفق اوضاع با را خود چگونه
كه معتقدند كارشناسان از عدهاي:گفت آموزشي كارشناس يك
گرفت ، بالا دست ميتوان راحتي به را درخشان استعداد پديده
درخشان استعداد دليل كودك ، بيقراري و بيتابي گونه هر اما
.نيست وي
مانند استثنايي ، و درخشان استعداد گرفتن ناديده:افزود وي
نيازمنديهاي از بايد و است زيانآور ضعف گرفتنيك ناديده
.آورد دست به بيشتري آگاهي درخشان استعداد با كودكان
محيط ايمنسازي همايش برپايي
كانادا در مدارس
كانادا تورنتوي در كه مدارس محيط ايمنسازي همايش در
در مدارس امنيت افزايش و باخشونت مبارزه موضوع برگزارشد ،
.گرفت قرار نظر وتبادل بحث مورد شمالي آمريكاي
همايش در تورنتو وپرورش آموزش مسئولان از يكي ليپست هولي
خشونت چهره:گفت شمالي آمريكاي مدارس در امنيت مراقبان
نيز ، آن با مبارزه روشهاي لذا و كرده تغيير گذشته به نسبت
.كند تغيير بايد
كه تورنتو ازمدارس يكي محيط در درگيري به اشاره با ليپست
دچار مضروب آموز دانش آن طي و افتاد ، اتفاق ماهپيش چند
از بسياري كه گرفت صورت واقعهدرحالي اين:گفت شد ، اغما
دفتر ، به را حتيموضوع و بودند ماجرا شاهد آموزان دانش
.ندادند گزارش
آموزان دانش آن طي كه حمايتي نظام يك ايجاد وي ، عقيده به
.است لازم كنند ، حمايت كوچكتر ازافراد بتوانند نيرومندتر ،
كانادا مدارس اگرچه كه داشت عقيده سخنرانان از ديگر يكي
هم از اما بارهستند ، خشونت درگيروقايع آمريكا از كمتر
.كرد آغاز را گيرندهاي پيش اقدامات بايد اكنون
ندارد وجود معضل اين حل براي سادهاي حل راه او ، عقيده به
بازرسي نظير مختلف برنامههاي تركيب از بايد همينرو از و
را موضوع آموزان دانش آموزش و پليس با كارمشترك و بدني
.كرد دنبال
اشاره با نيز مدارس امنيت مشاوران از يكي هرينگتون مايكل
دنبال به اكنون هم ما:گفت خود ساله تجربه21 به
دانش به متقابل آموزشاحترام ضمن كه هستيم برنامههايي
.نيزبياموزيم را خشونت با مقابله درسهاي آنها به آموزان ،
نيزاعمال درگذشته اگرچه روش اين عقيدههرينگتون ، به
.است نميشده تاكيد آن اماروي ميشده ،
براي آموزان دانش آموزش درخصوص همايش ، دراين شركتكنندگان
كليدي عنصر يك عنوان به خشونتبار ، مشاجرات گزارش
.داشتند نظر اتفاق مدارس ، محيط درسالمسازي
معاون با همشهري وگوي گفت در
و آموزش وزارت پرورشي
پرورشي برنامههاي رئوس
:پرورش
تحصيلي سال در كشور مدارس
شد اعلام
آينده
رسيد دولت هيات تصويب به دانشآموزي سازمان اساسنامه
شيوه به پرورشي برنامههاي اجراي:فرهنگي علمي گروه.
راهاندازي دانشآموزي ، تشكلهاي توسعه محوري ، دانشآموزان
در نشاط از سرشار محيطي ايجاد كشور ، دانشآموزي سازمان
مهمترين جمله از اردوگاهها گسترش و توسعه و مدارس
.بود خواهد آينده تحصيلي سال در مدارس پرورشي برنامههاي
حاشيه در پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون عبادي ، رحيم
فرزانگان تشكيلات عضو دانشآموزان ملي سومينهمايش برگزاري
گفتوگويي در رامسر تربيتي-كانونهايفرهنگي انجمنهاي و
با مطلب اين ضمناعلام همشهري اعزامي خبرنگار با اختصاصي
امور در نوجوانان و جوانان مشاركت جلب ضرورت به اشاره
نوجوانان و جوانان سازمان طرح:گفت جامعه ، مختلف
فعال تشكيلات به بهتر سازماندهي هدف با دانشآموزي
مشاركت جلب نيز و آنها در مسئوليت حس افزايش و دانشآموزي
هيات تصويب مورد اخيرا و شده تدوين درامور ، دانشآموزان
فراگير به توجه با و گرفته قرار محبوب رئيسجمهوري و دولت
انقلاب عالي شوراي به نهايي تاييد جهت مزبور تشكيلات بودن
.است شده ارائه فرهنگي
سال آغاز با همزمان كشور دانشآموزي سازمان:افزود وي
سازمان يك عنوان به و شد خواهد راهاندازي جديد تحصيلي
خود و دولت مردم ، سوي از همهجانبه حمايت با ملي ،
.گرديد خواهد اداره دانشآموزان
سازمان ، اين مديريت و برنامهريزيها در:گفت همچنين عبادي
سازمان اين ويژگي و داشت خواهند را نقشاصلي دانشآموزان
محدوديت هيچ دانشآموزانبدون تمامي عضويت و حضور امكان
.بود خواهد آن در خاصي
تشكيلات عضو دانشآموزان تعداد پرورش ، و آموزش پرورشي معاون
و كرد ذكر نفر هزار حدود 520 را وپيشتازان فرزانگان
و آموزش وزارت براي تشكيلات اين اهميت به توجه با:گفت
دانشآموزان تعداد آينده تحصيلي سال در نظام ، تمام و پرورش
افزايش نفر ميليون يك به كشور سطح در فرزانه و پيشتاز
تعداد همين با حداقل نيز دانشآموزي سازمان كه يافت ، خواهد
.كرد خواهد آغاز را خود كار عضو ،
توسعه براي دولت سوي از شده پيشبيني بودجه ميزان وي
:گفت و كرد اعلام تومان ميليون را800 دانشآموزي تشكيلات
مبلغ 50 تحصيليآينده ، سال در پرورشي فضاهاي توسعه براي
به توجه با اميدواريم كه است رسيده تصويب به ريال ميليارد
تربيتي و پرورشي مسايل به مربوط امور حساسيت و اهميت
خاتمي ، آقاي دولت شعارهاي تحقق راههاي از يكي و جوانان ،
كامل بهطور بودجه و برنامه سازمان توسط مالي اعتبار اين
.گيرد قرار كشور مدارس و پرورش و آموزش دراختيار
ديگر جمله از را كشور اردوگاههاي و كانونها گسترش عبادي ،
ذكر آينده تحصيلي سال در پرورش و آموزش وزارت برنامههاي
جديد تحصيلي سال در كشور مدارس پرورشي سرانه:گفت و كرد
سال به نسبت كه) بود خواهد تومان دانشآموز 460 هر ازاي به
مشاركت افزايش بهمنظور و (است نكرده تغييري هيچ گذشته
سال از پرورشي ، برنامههاي اجراي در مدارس و پرورشي مربيان
خود توسط مستقيما پرورشي سرانه درصد آينده 70 تحصيلي
.شد خواهد هزينه مدارس
در پرورشي برنامههاي توسعه بهمنظور:گفت ادامه در وي
از 8 بيش وبودجه ، برنامه سازمان سوي از كشور ، مدارس
.گرفت خواهد قرار پرورش و آموزش اختيار در تومان ميليارد
اوقات ويژه برنامههاي تشريح ضمن ادامه در عبادي
كه آن عليرغم:گفت جاري تابستان در دانشآموزان فراغت
براي استتا نكرده مكلف را پرورش و آموزش وزارت قانوني هيچ
و تابستانبرنامهريزي در دانشآموزان فراغت اوقات كردن پر
جهت دولتي بودجهمصوب بهعنوان هم ريال يك حتي و كند هزينه
و نيافته پرورشتخصيص و آموزش به برنامهها اينگونه
ضرورت و ما كشور بودنجمعيت جوان به توجه با اما نمييابد ،
و آموزش وزارت جامعه ، در موجودفرهنگي نارسائيهاي به توجه
اوقات پركردن بهمنظور را برنامههايي سالهاياخير طي پرورش
.ميبيند تدارك ونوجوانان جوانان فراغت
و مدرسه هزار حدود 35 امسال ، تابستان در:افزود وي
برنامههاي كه شدند تبديل فرهنگي پايگاههاي به واحدآموزشي
و ساماندهي را تفريحي و آموزشي ورزشي ، مختلففرهنگي ،
هزار از 6 بيش واحدها ، اين كنار دراجراميكنند
كانونهاي اغلب و شدند فعال امسال تابستان در پايگاهورزشي
برنامههاي كشور سراسر در پرورش و آموزش تربيتي-فرهنگي
حدود ميشود پيشبيني و ميگذارند بهاجرا را تابستانيزيادي
.بگيرند قرار برنامهها اين پوشش تحت دانشآموز 6ميليون
شركت 20 با ورزشي المپياد چهار امسال ، تابستان:گفت وي
و5 ميشود برگزار كشور سراسر پسر و دختر دانشآموز هزار
و شيراز ، مشهد سنندج ، تهران مناطق در هنري -فرهنگي جشنواره
آندانشآموزان در كه ميشود ، برپا بويراحمد و كهكيلويه
.كرد خواهند شركت كشور استانهاي منتخب
فرهنگي ميراث سازمان سوي از
ملي آثار به سعدآباد موزه كاخ
پيوست ايران
هجده با سعدآباد ، موزه كاخ تاريخي اثر:فرهنگي علمي گروه
به كشور كاخهاي زيباترين از يكي كه سبز كاخ جمله از كاخ
ثبت ايران ملي آثار فهرست در شماره 1957 با ميرود ، شمار
.شد
سعدآباد:كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
و استقرار قاجارمحل زمان در البرز كوههاي رشته دامنه در
به محله هفت از بودهو سلسله اين شاهان تابستاني سكونت
ترش قاسمآباد ، محله ، باغ جعفرآباد ، محله ، شاه نامهاي
.ميشد تشكيل اسعدآباد و عليخان تپه محله ،
سال1299 كودتاي از پس و شمسي هجري سال 1300 در سعدآباد
وي اقامتگاهتابستاني به قاجار ، سلسله انقراض و رضاخان
جهت هنرمندان بهترين از استفاده با رضاخان و شد تبديل
.آورد بهوجود را فعلي مجموعه كاخها ، ساخت
وايجاد تحولات و تغيير انجام با سال 1320 در محمدرضا
مناسبي محيطييلاقي به را آنجا سعدآباد ، در جديد امكانات
.كرد تبديل خانوادهاش و خود براي
است ، شده تشكيل آن كامل بناهاي و كاخ از 18 كه مجموعه اين
بازسازي و تعمير محمدرضا زمان در و ايجاد رضاخان زمان در
.است شده اضافه آنها به رفاهي امكانات و
اين سال1360 ، در و ايران اسلامي جمهوري استقرار از پس
خود فرهنگي فعاليت سعدآباد موزههاي كاخ عنوان به مجموعه
سفيد كاخ موزه ، به كاخها تبديل و تغيير در.كرد آغاز را
اشياء آثار ، حفظ با و مجموعه اين بناي بزرگترين عنوان به
خود فعاليت ملت عنوانموزه به آن داخل كمنظير فرشهاي و
.كرد شروع را
و برجسته آثار جمعآوري با سابق ، دربار وزارت ساختمان
تبديل زيبا هنرهاي موزه به خارجي و ايراني نقاشان معتبر
.شد
مطبوعات قديمي همكار درگذشت
ميراث پرتلاش پژوهشگر و قديمي روزنامهنگار مهرپويا جمشيد
عزيز همكار اين درگذشت.رفت ما ميان از نابهنگام فرهنگي
تسليت مرحوم آن خانواده ويژه به بازماندگان به را
.ميگوييم
|