شوراي اجرايي دستگاههاي در
ميشود تشكيل رساني اطلاع
براي مسئولان تاكيدهاي وجود با
عرضه توزيع سيستم اصلاح و بهبود
دكههاي طريق از نشريات
متوقف همدان در مطبوعاتي
ميشود
پنجاهمين در ايران نماينده
در بشر حقوق فرعي كنفرانس
از نكردن حمايت
:گفت
ژنو
عامل مهمترين خانواده ،
است زنان خشونتعليه
تفنن و تفريح ;رسانهها افسون
عمره حج ثبتنام تاريخ
شد تمديد روزنامهنگاران
سه اتهامات به رسيدگي دادگاه
ميشود برگزار امروز نشريه
شوراي اجرايي دستگاههاي در
ميشود تشكيل رساني اطلاع
رساني اطلاع شوراي دبير و دولت سخنگوي معاون:اجتماعي گروه
كه كشور رساني اطلاع شوراي تصميم و اساسمصوبه بر:گفت كشور
يك اجرايي تمامدستگاههاي در شده ، ارجاع وزيران هيات به
ابيانه قديري.ميشود تشكيل رساني اطلاع شوراي و سخنگو
و ها شركت سازمانها ، عمومي روابط مديران مجمع درشانزدهمين
تعيين نامه آئين:افزود جهادسازندگي وزارت تابعه موسسات
دستگاههاياجرايي بهتمام رساني اطلاع شوراي ايجاد و سخنگو
.است ابلاغ و مطالعاتي مرحله در و شده ارسال
براي مسئولان تاكيدهاي وجود با
توزيععرضه سيستم اصلاح و بهبود
دكههاي طريق از نشريات
متوقف همدان در مطبوعاتي
ميشود
و مطبوعات دكهداران:همشهري خبرنگار - همدان.
شهرداري ايذايي بهبرخوردهاي اعتراض در جرايد توزيعكنندگان
.كردند مطبوعات عرضه از خودداري به تهديد همدان
كه ميدارند اظهار شهر سطح در توزيع مركز ادارهكنندگان 30
شهرداري مسئولان و مطبوعات باسرپرستان گفتگوهايشان
قانون به باتمسك همدان شهرداري كماكان و نبوده نتيجهبخش
اخيرا و نموده مطبوعاتي دكههاي بهجمعآوري مبادرت سدمعبر ،
و كنده جا از شبانه را همدان قديمي روزنامهفروشي يك دكه
.دادهاند انتقال نامعلومي نقطه به
شهرداري ماه شهريور اول تا اگر كه كردهاند تهديد دكهداران
وضعيت شدن روشن تا بماند ، بيتفاوت خواستهايآنان به نسبت
نشريه ارائههرگونه از شغلي ، آينده از اطمينان و خود
و جرايد محلي مسئولان زمينه اين در.كرد خواهند خودداري
جلسه تشكيل بارها استان در سراسري سرپرستانروزنامههاي
شهرداري مسئولان به جرايدرا عرضه و توزيع مشكلات و داده
بر اصرار كماكان شهرداري اما كردهاند منتقل همدان
دامنه كه است اين اصلي نگراني و دارد فروش تعطيليدكههاي
را دكهها ساير و نشده محدود بهبرخوردها شهرداري اقدامات
.گيرد دربر
پنجاهمين در ايران نماينده
در بشر حقوق فرعي كنفرانس
از نكردن حمايت
:گفت
ژنو
عامل مهمترين خانواده ،
است زنان خشونتعليه
مهمترين خانواده بنيان از حمايت فقدان - اجتماعي گروه
جمهوري گزارشخبرگزاري به.است زنان عليه خشونت عامل
ژنو ، در ملل سازمان ايراننزد دايم نماينده خرم علي اسلامي ،
در زنان حقوق تشريح به بشر ، فرعيحقوق كنفرانس پنجاهمين در
:افزود فوق مطلب بيان ضمن و پرداخت ايران اسلامي جمهوري
حقوق كامل رعايت در مشكل عمدهترين هنوز زنان عليه خشونت
مورد در ملاحظه قابل پيشرفتهاي رغم به متاسفانه و است زنان
و دارد وجود خشونت خاتمه تا زيادي فاصله هنوز زنان ، وضعيت
مناسب محيط يك ايجاد در منسجم سياستهاي به نياز كار اين
عمومي آگاهيهاي ارتقاي طريق از تا دارد اجرايي و قانوني
با دررابطه ايران نماينده.كند تقويت را زنان موقعيت
ريشهكني موضوع كهبه زنان جهاني اجلاس چهارمين مصوبات اجراي
كشورمان در آن اجراي بهنحوه ميپردازد ، زنان عليه خشونت
اجرا ذيل اقدامات تاكنون اينزمينه در:گفت و كرد اشاره
:است شده
وتقويت زنان حقوق مورد در عمومي اطلاعات ارتقاي -1
مناسب كهمحيط بگونهاي جامعه ، اخلاقي و مذهبي ارزشهاي
.شود فراهم زنان عليه خشونت از جلوگيري براي
ارزيابي و زنان عليه خشونت عواقب و دلايل به راجع تحيق -2
.زمينه اين در بازدارنده اقدامات
ضروريبراي اقدامات ديگر و قوانين تقويت و تصويب -3
در كه اقداماتياست جمله از زنان عليه خشونت از جلوگيري
.است شده اتخاذ ايران
جنسي ، استثمار براي زنان قاچاق:افزود همچنين خرم دكتر
شرافت عليه تهديدات جمله از فحشا زمينه در اجباري كار
زنان ميان اين در و گردد متوقف بايستي كه است انساني
اين حل.هستند آسيبپذير ديگران از بيشتر مهاجر و پناهنده
راستا اين در و دارد بينالمللي و ملي تلاش به نياز مشكل
براي محيطمناسب نمودن فراهم همچنين اجراييو قوانين تصويب
ترديد بدون بينالمللي سطح در همگاني ومشاركت موثر همكاري
.ضرورياست
تفنن و تفريح ;رسانهها افسون
بيخيالي ، وقت ، اتلاف جز چيزي سرگرمي و لذت ماهيت در برخي
شرنميبينند و ولنگاري
حيات از جزيي صورت به تفريح و سرگرمي امروز جهان در
پايين از ناشي كه فراغت اوقاتاست درآمده انسانها روزمره
سرگرمكننده ، كالاهاي و امكانات وجود است ، كار ساعات آمدن
از درآمد بودن بيشتر تفريحي ، كالاهاي توليد شدن صنعتي
متعددي مراكز وجود ،(تغذيه بهداشت ، مسكن ، ) اوليه نيازهاي
سرگرميها و تفريحات حوزه در را مولد انساني نيروي كه
...و دولت توسط لازم لوازم و بودجه تخصيص ميدهند ، آموزش
و تفريح نام به پديدهاي براي كافي و لازم شرايط و مقدمات
.هستند سرگرمي
براي كه فعاليتي هرگونه عنوان به را تفنن و تفريح اگر
و خوشيها بيان طريق از دادن آگاهي حدي تا و لذتبخشي
كه ميشود روشن كنيم ، تعريف شده ، طراحي ديگران ناخوشيهاي
عمليات نمايش ، بازي ، نوع هر قالب در ميتواند تفريح
رقابتآميز غير يا رقابتآميز فعاليتهاي و ورزشي قهرمانانه
.شود متجلي...و ديگران حضور در
توجه كه است اجتماعي پديده يك تفنن و تفريح ترتيب بدين
برخي كه است حالي در اين.ميكند جلب بهخود را علاقهمندان
خنده و سرگرمي بالاخص بردنو لذت ماهيت مورد در افراد از
مثلا.نديدهاند آن در شر جز چيزي و پرداختهاند تامل به
و است قائل تفنن براي اندكي اجتماعي شايستگي افلاطون
را تفنن مسيحي ، كتب برخي در ميداند اندك را آن كاركرد
خندهاكثرا كه بود معتقد هابز.نميدانستند نجاتبخش
خويشتن در تواناييها كمترين به كه ميدهد رخ كساني براي
نقص مشاهده با را خود مجبورند كه كساني يعني هستند ، واقف
(1).نگهدارند راضي افراد ديگر
محكوم را سرگرمي و تفريح بشدت فيلسوف ، يك عنوان به پاسكال
كه هستند غريزهاي داراي انسانها كه بود اومعتقد ميكرد ،
الزام اين و ميكند سرگرمي دنبال به رفتن به وادار را آنها
و (2)ميشود ناشي آنان دائمي بدبختي و شادماني عدم از
.ميداند بدبختي اين از رهايي براي نامقبول ابزاري را تفنن
نيز ، سرگرمي و تفريح مسئله با سنتگرايان برخورد روي هر به
بسط با كه تفاوت اين با است ، گذشته برخوردهاي دنباله
در تصويري ، رسانههاي در بهويژه صنعتي تحولات و جمعي زندگي
بسا چه و داده رخ تحولاتي نيز برخوردها از اينگونه اشكال
اين عللاست گرديده برخوردار شدت افزايش از شكلي ، در
:كرد ذكر ترتيب اين به ميتوان را برخورد تشديد
خود ميكند تلاش مخاطب كه جايي تا است افسونگر تصوير ، -الف
در تفريحات و دهد قرار فرافكني و فرآيندهويتيابي در را
در تصويري هنر كهبا آنهايي ويژه به امروز دنياي
.دهند جلوه زيبا را مسايل همه قادرند ميآميزند
(صداها انواع دود ، ) ابتدايي پيامهاي از بيشتر قدرتي كلام
كمتر متحرك تصوير بالاخص و تصوير آناز قدرت ولي.دارد
برنامههاي با مشكلكمتري سنتگرايان دليل همين به.است
ثبت به كه آنجا نوشتار و كتاب.دارند راديويي تفريحي
كه هنگامي.داشتند بيشتري حساسيت ميپرداختند واژهها دائمي
مسئله گرفتن ياد با آهنگين گفتار و روايت زبان نوشتار ،
تصوير نمايش ، روايت ، از جمعي به بالاخره و شد حساستر
ميتواند بالقوه كه ميرسيم گفتار و موسيقي متحرك ،
در.دهد جلوه زشت را اخلاقي درستهاي و زيبا را نادرستها
طريق از انسانها تفنن و تفريح بيشترساعات حاضر حال
اجتماعي عليرغمفشارهاي كه ميشود پر تصويري رسانههاي
چندان سنتي گروههاي قدرت و سانسور مختلف گونههاي
.كنترلپذيرنيستند
از پيام انتقال كه است مهم عمومي فرهنگ بر تاثير نظر از
را نكته اين و تلويزيون يا گيرد صورت جيبي طريقكتاب
درك بخوبي رسانهها همانندمتخصصان نيز سنتگرايان
تصويريبا رسانههاي تفاوت كه ميدانند آنها.كردهاند
بلكه نيست ، وسيع عمل شبكه و فراگيري در فقط ديگر رسانههاي
عناصري ورود پيام ، ارائه شيوه و قدرت تاثير ، شدت حيث از
به كمكم كه (زيباييشناسي مثل) آن كنار در پيام نفس از غير
آني و فوري تاثير و ميشود مبدل آن ذاتي عنصر يا مقوم جزء
از درست لوهان مك كار ارزشمندي.دارند تفاوت آنها با نيز
آن ارائه تكنيك به پيام نفس از را توجه كه است جهت همين
لوهان مك شايد.است پيام خود وسيله:ميگويد و كرده جلب
كرده مبالغه حدي تا پيام محتواي اهميت به بخشيدن تنزل در
خرج به هشياري خود از تكنيك اهميت بر تاكيد در ولي باشد
واهمه تكنيك آسان كنترلپذيري عدم از سنتگرايان.است داده
نقادي مورد اخلاقي اصول با نميتوان را تكنيك كه چرا دارند
.داد قرار
آنها نبودهاند ، غيرواقعبين مردمي هم چندان سنتگرايان:ب
رسانههاي ولي ميكردهاند تحمل را عرف مسائلخلاف نيز
تودهاي يا عمومي را اينمسائل معاصر جهان در تصويري
گيرندههايتلويزيوني ، ارقام و آمار به نگاهي.ميكنند
كابلي ، تلويزيونهاي اشتراك ويدئو ، ميزان پخش دستگاههاي
سينما سالنهاي و ماهوارهاي تلويزيونهاي بينندگان تعداد
و رسانهها ارتباط.ميكند حكايت را آنها زياد پوشش جهان در
رسانهها اين مخاطب كه مردمي توده.است دوسويه نيز مخاطبين
سنتگرايان.ميگذارد هم تاثير رسانهها بر ميروند ، شمار به
عموم روش و راه چون خوشنميدارند نيز را تاثيري چنين
اشتراكي حق تلويزيون.نيست درست روشي و راه مردم ، لزوما
خيال يكنظر از (PPV) تقاضا حسب بر ونمايش (Pay TV)
و عمومي تاثير از ميكندچون راحتتر را سنتگرايان
.ميشود محدود فرد به مسئله و ميكاهد ناخواستهبرنامهها
در كه ميكنند؟ عمل سمعيبصري سنت براساس تصويري رسانههاي
ولي.بيشتريدارند سهم شفاهي ادبيات و هنر ، فولكلور آن
سمعي سنتاست متكي جدي وعمدتا مكتوب فرهنگ بر كتاب
و فرهيختگان تا بردهاند پيش به عوام بيشتر را بصري
نخبگان چهره تصويري ، رسانههاي گسترش دليل همين به.نخبگان
نظر ازاست كرده عوض حدي تا نيز را فرهيختگان و
حاكم نيز آنها ارزشي نظام باشند ، محور عوام اگر سنتگرايان
عامه.گيرد قرار نظارت تحت و شده تحديد بايد كه ميشود
.است سنتگرايان براي جدي مشكل يك تصويري رسانههاي پسندي
آنكه جاي به مردم و حيرتآورند و كننده افسون تصاوير ،
تصاوير تحتاعجابانگيزي كنند حيرت ناب سنتي رفتارهاي از
سنتي حكايات از آنكه جاي به فرد اكنون.ميگيرند قرار
تلويزيون صفحه يا سينما پرده روي تصاوير از كند ، حيرت
نوع اين از طبيعتا سنتگرايان و ميگيرد دهان به انگشت
.ناراضياند حيرت ، منطق در جابجايي
حد تا و ميگرفت قرار زبانيخاص چارچوب در مكتوب فرهنگ:ج
زباني حوزه يك درون در ارزشي نظامهاي تحكيم باعث زيادي
تصويري فرهنگ ولي.ميشد (بودهاند دولت -ملت عمدتا كه)
اين.گيرند قرار آن برابر در ميتوانند همه و است عام
ساخته خارج آن ناب شكل از را ارزشي نظامهاي ميتواند فرهنگ
ارزشي نظامهاي حال اين در.دهد قرار يكديگر مقابل در و
مورد ريختن درهم اين حاصل كه نيست معلوم و ميريزند درهم
.باشد سنتگرايان قبول
و استعاره و مجاز) گوناگونلفظي صنايع بر مكتوب فرهنگ:د
صريح چندان جهت اين از و دارد بسيار تكيه(آنها مانند
ولي.است بوده نويسندگان عموم پيشه نمادپردازي.نيست
در همه تصويري رسانههاي در شده گرفته كار به بديعي صنايع
نيز صراحت اين.هستند بيشتر صراحت و باورپذيري خدمت
قبح مسائل صريح نمايش و بيان چون نميآيد خوش را سنتگرايان
.ميريزد فرو را آنها
دارند ، تعلق غرب عمدتابه كه تصويري رسانههاي قدرت:-ه
بهدنبال را غربي و جهاني فرهنگ در ادغامشدن از ترس
اطلاع به عمومي تشنگي كه چنينميپندارند سنتگرايان.دارد
شد خواهد باعث ميگذرد مرزها فراسوي در آنچه از كردن حاصل
ولي.بدهند كف از را سنتيشان و پيشين آداب خود مردم كه
اعتقاد بهندارد سرسازگاري واقعيتها با پندار اين
ملت اين كه بوده آن ژاپن توسعه و سريع ادغام علت مكلوهان
فرصت و گرفت قرار الكترونيك عصر با برخورد معرض در
.نكرد پيدا را خود اوليه تمدن فراموشي
زندگي در را ژاپن مردم سنتي گرايشهاي لوهان مك نظر اين
اگر حتي.نميدهد قرار توجه آناناورد خانوادگي و فردي
كشوري مورد در نظري چنين بپذيريم ژاپن مورد در را او قول
داراي عمدتا هنوز ايران جامعه چون نميكند صدق ايران مثل
در يكخود به و است (شفاهي فرهنگ شايد و) مكتوب فرهنگ
عليرغم جامعه اين ترتيب بديناست قائل ديگران برابرمن
جهاني فرهنگ پذيرفتن آماده شدت به كه ابتدايي جوامع
.نميشود ادغام فرهنگ اين در راحتي به هستند ،
مخاطب تلاش نيازمند كمتر (كتاب عليرغم) تصويري رسانههاي:و
منفعل آن برابر در را خود تماشاگران هستندو درك جهت
مستند فيلمهاي از برخي البته.(ميدانند منفعل يا)ميخواهند
و فعال مصاحبههاي و برانگيز تامل سينمايي فيلمهاي جدي ،
اندك بسيار آنها حجم ولي هستند مستثني قاعده اين از عميق
مكتوب فرهنگ.دارند اكثريت خواه ، برنامههايمنفعل و بوده
.قراردارد تصويري فرهنگرسانههاي برابر در درست جهت اين از
و بجزمطبوعات) دارند مشاركت به نياز مكتوب آثار عموم
اندكي حجم ايران در كلي طور به كه پسند عوام داستانهاي
و (است اندك چاپي مواد ديگر به نيز آنها به ونسبت دارند
بسيار ايران در مجله و كتاب ميزانمطالعه دليل همين به
و تصويري بارسانههاي جهت آن از سنتگرايان.است پايين
را مردم رسانهها اين كه دارند مشكل آن آميز تفنن كاركرد
.ميدهند عادت انفعال به
در.ميكنند نفوذ خانوادهها درون به تصويري رسانههاي:ز
غذا صرف استراحت ، براي محلي ديگرصرفا خانواده حال اين
ميتوان كه است سازماني بلكه نيست ، شديدتر عاطفي روابط و
موجب خانه يك به تلويزيون ورود.كرد تفريح و آموخت آن در
همچنين.ميشود يكديگر با خانواده افراد واكنش و كنش كاهش
مرزهاي باشد ، داشته صراحت آن برنامههاي و پيامها اگر
.ميشود سست آن بنيان و شكسته هم را خانواده سنتي اقتدار
قدرت هرم براي خاصي حريم متفاوت ، ديدگاههاي با سنتگرايان
.هستند قائل خانواده در
مسائل امروز دنياي در تصويري رسانههاي جذابيت وجه دو:ح
مقادير حاوي تصويري رسانههايخشونتهستند و جنسي
افراد و هستند جنسي مسائل و خشن و تند اعمال از فراواني
نظر ازميكنند رو سرگرميها تيپ اين به بيشتر نابهنجار
نابهنجار افراد براي توليد نوعي توليد ، نوع اين سنتگرايان
وسائل كه نيستند معتقد (آنها همه لااقل) سنتگرايان.است
معتقدند بلكه ميدهند ، تغيير را فرد سرعت به جمعي ارتباط
رسانههاي.ميكند تشديد را آنها گرايشهاي توليد نوع اين كه
بيرون به را نمايش مورد شخصيت و فرد درون دنياي تصويري
خواهشهاي همان درون اين از بخشي البته كه ميدهند بسط
پيدا تضاد عرف با آنها كردن رها كه هستند او نفساني
.ميكند
و مفهومي نظر از (فلسفه و علم) امروزين معرفت و دانش:ط
اين رسانهها.هستند نسبيگرا وتحليلي تبييني چارچوبهاي
و ميدهند بسط عرصهها همه به گرايي نسبي به را نسبيگرايي
.نميدارند خوش را آن سنتگرايان
دنياي ستارگان سازنده اسطوره تصويري رسانههاي:ي
كه ورزشي برنامههاي و سينما ،(تلويزيوني شوهاي در)موسيقي
تغيير را بشر قهرمانان چهره ميشوند پخش تلويزيون از
عمل خاصي ارزشي نظام قالب در قهرمانان اين.دادهاند
چارچوبهاي با تخيلي دنياي در عموما آنها زندگي نميكنند ،
معمول سنتي و نظامفرهنگي با گاه كه دارد جريان آنها خاص
.ميكند پيدا تعارض
با بلكه نيستند ، مخالف اسطورهسازي نفس با سنتگرايان
جديد دنياي مسائل اساس بر تصويري رسانههاي كه اسطورههايي
و شخصيتها امروزينيا اسطورههاي.ميكنند مخالفت ميسازند
زندگي تخيل و واقعيت فاصل حد در جمعي فرهنگ چهرههاي
.بكشانند برزخ اين رابه مخاطبين است ممكن آن وهر ميكنند
و سادگي با تلويزيون كه بود غافل نكته اين از نبايد البته
پشت نمايش) اسطورهسازياست جهت خلاف در كه برنامههايي با
نشان قلابي يا اسطورهها واقعي زندگي كردن نمايان صحنهها
.ميكند اقدام زدايي افسانه نوعي به (دادنآنها
نوعي خويش ، جذاب تفريحات با تصويري رسانههاي سرانجام:ك
رفتار همساني اين ميكند كمك رفتارها همسانشدن به
خدشهدار حدي تا يك هر قوت و رسانهها تنوع با غرب دردنياي
.است ممكن واقعا همساني اين پيرامون ، دنياي در ولي ميشود
برداشتهاي اساس بر تا داشتهاند تلاش هميشه سنتگرايان
خوش و كنند متمايز خوب از را بد و شر از را خودخير
در آنها پرداخته و ساخته دنيا دو اين آموزههاي نميدارند
.فروريزد هم
محمدي -م
:پانوشت
Hobbest, T., Leviqthan Harmondsworth: penguin ().P.
-
(W.F.Trotter,Tran), New york:The Modern library..p.
-Pascal, B, pensees
عمره حج ثبتنام تاريخ
شد تمديد روزنامهنگاران
عمره سفر براي روزنامهنگاران ثبتنام تاريخ:اجتماعي گروه.
.شد تمديد تا 29/5/77 مفرده
ميتوانند علاقهمندان روزنامهنگاران صنفي انجمن گزارش به
به مرداد اداري 29 وقت پايان تا را خود كتبي درخواست
.كنند ارسال پستي 147/13145 صندوق
نفر ارشاد 30 وزارت مطبوعاتي معاونت سوي از است گفتني
روزنامهنگاران صنفي دراختيارانجمن حجعمره سهميه
وجه پرداخت با روزنامهنگاران كه است شده قرارداده
.كنند استفاده سهميه اين از ميتوانند
سه اتهامات به رسيدگي دادگاه
ميشود برگزار امروز نشريه
مسئول مديران اتهامات به رسيدگي دادگاه:اجتماعي گروه.
در نيستان و سهيل ستاره نشريات و كارگر و كار روزنامه
ويژه قضايي مجتمع در مستقر تهران عمومي دادگاه شعبه 1410
عمومي روابط گزارش به.ميشود برگزار دولت كاركنان
و ساعت 8 امروز دادگاه اين جلسه استانتهران كل دادگستري
.خواهدشد آغاز دقيقه 30
|