...مييابد را خدا علم ،
معاصر ستارهشناس سنديج ، آلن علمي يافتههاي بررسي
بيشتر دانشمندان چه هر كه ميپنداريد اينگونه شما احتمالا
دست به بيشتر را خدا پيميبرند ، رازهايهستي اعماق به
سنديج آلن براي كه نيست چيزي اين اما.ميسپارند فراموشي
سال كه 72 سپيد موهاي با خميده است مردي او.افتاد اتفاق
از عظيم تلسكوپهاي درون از آسمان اكتشاف صرف او عمر.دارد
آغاز جز چيزي دنبال به ميان اين در و است شده چين تا شيلي
قرن در ديگري ستارهشناس هر مانند.است نبوده هستي انجام و
نگاههاي:يافت ميخواست ، كه را آنچه نهايت در سنديج بيستم ،
چه با جهان كه داد نشان دور ، ستارگان ميان در او جستجوگر
حدود 15)دارد عمر سال چند و است گسترش حال در سرعتي
گفته به كه سنديج مدت ، اين تمام در اما.(سال ميليارد
كه شد مواجه سوالاتي با ميآموخت ، دين علم كودكي در خود ،
.بيابد نواخترها ابر درخشان زره در را آنها پاسخ نتوانست
آنكه حال هست ، چيزي اصلا چرا:بود اين سوالات ازآن يكي
كه بود اينجا در باشد؟ ، نداشته وجود چيز هيچ ميتوانست
علمي كاملا گونهاي به سوالات اين به دادن پاسخ از سنديج
خودش ، ميل به او سالگي در 50 بنابراين و شد مايوس
.پذيرفت را پروردگار
بسي دنيا كه رساند نتيجه اين به مرا كه بود من دانش
علم تنها و علم با را آن بتوان كه است آن از پيچيدهتر
طبيعت مافوق طريق تنهااز:ميگويد همچنين او.داد توضيح
.دريابم را هستي راز ميتوانم من كه است
-دين و دانش -قديمي دشمن دو بين كننده خيره اتفاق يك
.است وقوع درحال
گاه و هم پشتيبان گاه دين و دانش تاريخ ، ديدگاه از
به پيش قرنها ديني دكترين گرچهبودهاند سرسخت دشمناني
از زودي به ودانش دين كرد ، كمك آزمايشگاهي روشهاي ايجاد
تحقيقاتشان كه ديگراني و داروين گاليله ، .شدند جدا يكديگر
.ديدند را تفاوت اين داغ نداشت ، مطابقت كليسا باتعليمات
كدام هر كه بود اين دين ، و دانش برايپيوند مودبانه راهي
و كردن طرح به دانش.بدانند بسط قابل خود قلمرو براي را
و چگونهميپردازد و چيز قبيلچه از تجربي سوالات گفتن پاسخ
با اما.ميشود رو در رو قبيلچرا از روحي مسايل با دين ،
آغاز روشنگري دوران از كه تسلط و قدرت لحاظ از دانش رشد
خدا دانشمندان ، بزرگترين از برخي.ريخت فرو حصار اين شد ،
نيازي كه چرا كردند ، رد بيمورد فرضيه يك عنوان به را
درخشندگي به شروع كهكشانها چگونه كه بدهند توضيح نداشتند
تولد كه آنجا از.شد پيچيده چنين اين حيات چرا يا و كردند
كارل بود ، توضيح قابل فيزيك طريققوانين از تنها جهان ،
به كهنيازي نتيجهگرفت متاخر و ملحد ستارهشناس ساگان
بودكه مجبور متفكري انسان هر بنابراين و.ندارد وجود خالق
.كند باور را پروردگار غيبت
خوار را ايمان آنچنان علمي جامعه امروزه:ميگويد سنديج
و دهد نشان مومن را خود اكراهدارد ، انسان كه ميكند
.است زياد و شديد بسيار آن رسوايي
.نيستند صبور دانشمندان برابر در روحانيون ، ديگر از برخي
از يكي به انجيل از برداشتي اساس بر روحاني پيشواي يك
باور زمانيكه تا:بود گفته هست ، نيز سنديج دوست كه محققان
نميتواني دارند ، عمر سال هزار تنها 6 جهان ، و زمين نكني
ايمان با مردم چرا كه نيست تعجبآور هم چندانباشي مسيحي
يك به زندگي معجزه دادن تغيير با:ميايستند علم برابر در
سكسكهاي عنوان به خلقت بامعرفي و بيوشيميايي واكنشهاي سري
را راه علم ، ميرسدكه نظر به اينگونه زمان ، -فضا در
ودنياي ميكند توصيف بيمعني را وجود ميبندد ، برايمان
.ميزند برهم را روحي شگفتيهاي
آورد ، روي الهيات به كه فيزيكداني راسل جان رابرت اما
جديد رابطه نوعي وارد اكنون وخداشناسي دانش:ميگويد
رادر طبيعي علوم خداشناسيو مركز سال 1981 در او.شدهاند
به.كرد پايهگذاري بركلي در الهيات فارغالتحصيلان اجتماع
علمي ، اكتشافات روحاني ، واحساسات ايمان بردن بين از جاي
-خداشناسان ذهن در حداقل -آنها براي دلايلي عنوان به اكنون
به زماني كه بزرگ انفجار نظريه مثال براي.ميشوند مطرح
براي اكنون ميشد ، تعبير خدا حضور براي مكاني وجود عدم
در هدفي و طراحي كه ميشود تعبير اينگونه دانشمندان برخي
خداشناس ازدانشمندان تعداديدارد وجود هستي اين پشت
و حقيقت يافتن براي كليدهايي تكامل ، نظريه كه ميگويند
كه آشوب نظريه و.ميگذارد انسان اختيار در پروردگار طبيعت
عنوان به ميكند مطرح را جوي تغييرات قبيل از دنيوي مسايلي
.ميكند عمل جهان در آن طريق از پروردگار كه است دريچهاي
غنيمت را علم كه اللهيوني بركلي ، تا تاون جورج از
تجربي علم بودن خالي نميتوانند كه دانشمنداني و ميشمارند
كه هستند موسساتي ايجاد حال در بپذيرند ، روحانيت از را
.كنند تركيب هم با را دو اين
به اعتقاد و جديد توافق:خداشناسي و همچونعلم كتابهايي
يك هستند انتشار حال در روزافزون شدت دانشبه عصر خدادر
تمنيات و سال 1998بهنامدانش ژوئن ماه در كه سمپوزيوم
شد شركتكنندهاي از 320 بيش جلب باعث بود ، شده برپا روان
اين بر علاوه.بودند كرده پرداخت نام ثبت حق شركت ، براي كه
.بودند پرداخته سخنراني به محقق 33
نوبل جايزه برنده فيزيكدان وينبرگ استيون سال 1977 در
كه چه هر:راند زبان بر كننده مايوس سخني تگزاس ازدانشگاه
است ، شده فهم قابل بيشتر گيتي انتظام فلسفه طريق از جهان
پروردگار كه دانشي همان هماكنون امامينمايد بيهدف بيشتر
.است ايمان بازسازي حال در معتقدان چشم كرد ، در نابود را
اصول كه ميدهد نشان كه برخوردهاند شواهدي فيزيكدانانبه
.دارد انطباق موجود حياتهوشمند بر دقيقا گيتي بر حاكم
غيرقابلتغيير ، اعداد -طبيعي ثوابت كه است شده ثابت
اگر-...پروتون يك جرم و الكترون يك بار جاذبه ، قدرت همچون
يكديگر كنار در اتمها ديگر بودند ، ذرهايمتفاوت
وجود به هيچگاه وحيات نميسوختند ستارگان نميماندند ،
.نميآمد
كشيش يك سال 1982 در كه ازاين قبل كه پاكلينگهورن جان.
:ميگويد بود ، كمبريج دردانشگاه فيزيكدانينامي شود ،
باشند سازگار دقتي چنين حد در بايد طبيعت قوانين كه وقتي
اين به ناگزير آورند ، وجود به ميبينيم ما كه را جهاني تا
بايد بلكه نيست ، ساده اتفاقي فقط هستي كه ميرسيم باور
نوبل جايزه كه تونز چارلز.باشد نهفته آن وراي در هدفي
هم اين از آورد ، بدست ليزر اصول كشف خاطر به را سال 1964
به بايد ذكاوت كه باورند اين بر بسياري:ميرود فراتر
.باشد رفته كار به جهان قوانين در گونهاي
مسايل دشمن عنوان به دانش از كوچكي بسيار بخش كه اين با
ميتواند ديگر نگرش نوع يك هم اينجا ميشود ، در تلقي روحي
نيوتون زمان از.ببخشد قوت آن به ايمان ، كردن منع جاي به
ثابتي قوانين از جهان:است داشته واضحي پيام علم تاكنون ،
كه قوانيني هستند ، رياضي اساسا كه قوانيني ميكند ، تبعيت
را محض رياضي انسانها.هستند آنها تشخيص به قادر انسانها
ودر مينهند ، بنيان خويش تخيلات از را آن ميكنندو اختراع
را جهان ميتواند آسا معجزه گونهاي به رياضيات حال ، اين
را دايره محيط يوناني ، مثال ، رياضيدانان برايكند توصيف
آوردند ، دست به را پي عدد و كردند تقسيم آن قطر بر
نور اتمي ، ريز ذرات كه معادلاتي در پي عدد همين.14159000/3
اين آنكه حال.ميشود ظاهر ميكند ، راتوصيف مقادير وديگر
.ندارد دايرهها با ومشخصي معلوم رابطه هيچ معادلات
ژرف بسيار حقيقت يك به واقعيات اين:ميگويد پاكلينگهورن
را رياضيات كه ما مغزهاي.دارد اشاره جهان طبيعت درباره
گونهاي به ما.هستند منطبق هستي اصول با آوردند ، وجود به
.شدهايم همسو آن حقايق با
نيويورك در يشيوا دانشگاه در سرطانشناس زيست يك فيت كارل
راه هستي رازهاي به ميتواند مطلق فكر كه ازآنجا:ميگويد
پروردگار فكر با انسان درهوش چيزي كه ميرسد نظر به يابد ،
.است همآوا
ناديدني يك عنوان به پروردگار احساس معتقدان ، بيشتر براي
واقعا آنان كه آنچه اما مينمايد ، خيليخوب جهان پشت در
.ميكند عمل جهان در كه است پروردگاري دارند ، را آرزويش
در پروردگاري چنين براي ورود راه نوعي ازدانشمندان بعضي
قلمرو اين در.ميبينند اتمي ريز ذرات يا كوانتوم سطح
از يكي.است پيشبيني غيرقابل ذرات رفتار ترسناك ،
ممكن راديواكتيو عنصر يك:است چنين آن مثالهاي معروفترين
يعني عمر نيمه.باشد داشته ساعت يك برابر عمري نيمه است
بين از زماني چنين در نمونه آن در موجود اتمهاي از نيمي
اتم يك فقط ما اگر اما.ميمانند باقي ديگر نيمي و ميروند
اتم ، آن ساعت يك گذشت از پس صورت اين در چه؟ باشيم ، داشته
اگر.دارد ماندن ياباقي رفتن بين از براي شانس 5050 يك
رفتن بين از درصورت كه باشد شده طرح گونهاي به آزمايش
در گربهاي اگر ميشود؟ چه شود توليد سمي گاز اتم ،
زنده ساعت يك از بعد گربه آيا باشيم ، داشته آزمايشگاه
ميميرد؟ يا ميماند
تصميم ميتواند خداوند كه است لحظاتي ازآن يكي اين -
ميدهد اجازه ما به كوانتوم مكانيك:راسلميگويد.بگيرد
آنجا از آن ، از برتر حتي.كنيم فكر الهي خاص اعمال به تا
نميكنند ، خداوند باور را معجزات دانشمندان ، از تعدادي كه
.كند عمل طبيعت قوانين زدن برهم بدون ميتواند
را شيميايي واكنشهاي از وبرخي جوي تغييرات آشوب نظريه
.ميدهد توضيح نيست ، قابلپيشبيني دقيقشان محصولات كه
خداوند باشدكه ميتواند اينگونه:پاكلينگهورنميگويد
اين.حقيقتببخشد و كند قطعي را كدامممكن ميگيرد تصميم
بيشتر.نميكند نقض را فيزيكي نيزقوانين الهي عمل
درون به خود با را نيزاعتقادشان معتقد دانشمندان
ميتواند ايمان كه اماهمانگونه.نميبرند آزمايشگاه
از الهاماتي ميتواند علمنيز بگيرد ، علم از الهاماتي
تهران شريف صنعتي دانشگاه استاد گلشني مهدي.بگيرد ايمان
خداوند نشانههاي طبيعي حوادث است آمده قرآن در كه ميگويد
دستورات از يكي آنها ، مورد در تحقيق و ميباشند جهان در
كنيد ، سفر زمين در:كه ميخواهد مردم از قرآن است ، دين
گلشني.نهاد بنا را آفرينش چگونه او كه بيابيد سپس
از بيشتري شگفتيهاي كه چرا است ، عبادت تحقيق:ميگويد
يهود دين در مساله همين.ميسازد آشكار را خداوند آفرينش
كه ميآورد مايمونايدز از فيت كارل.ميخورد چشم به نيز
طريق از پروردگار ، عشق به رسيدن راه تنها:است گفته
اينكه دانستن.است طبيعت جهان همان كه اوست كارهاي فهميدن
چرا است ، واجب مذهبي انسان يك براي ميكند ، كار چگونه جهان
راه اين در فيتآفريده پروردگار كه است جهاني اين كه
شد ، 40 منتشر سال 1997 در كه تحقيقي طبق بر نيست ، تنها
اعتقاد شخصي پروردگار يك به امريكايي دانشمندان از درصد
مرموز حضوري و تفسير غيرقابل قدرت يك بهعنوان نه -دارند
جول براي.ميكنند عبادتش آنان كه پروردگاري بلكه جهان ، در
سانتاكروز كاليفرنيا ، دانشگاه در فيزيكدان اختر يك پرايمك
يافتن مثلا -.دارد هم عرفاني هدف يك حتي كاربردي ، دانش
اندازه بزرگترين بدانيم است جالب:ميگويد پرايمك الهامات
به سانتيمتر ، 10 حسب بر است هستي كل از كه تصور ، قابل
اتمي زير ذرات جهان كه اندازه كوچكترين و ميباشد توان 29
دقيقا بشر.ميباشد منهاي 24 توان به ميكند 10 توصيف را
كه نيست مكاني همان اين آيا دارد ، قرار دو اين ميان در
در پرايمك است؟ داده قرار هستي مركز در ما ، براي خداوند
انتظام نظريه يك عنوان به را آن ولي ندارد ، نظري باره اين
.ميكند ارضا را روحي مسائل ميداندكه گيتي
دين به نيازي دانش كه ادعاميكنند كافر دانشمندان گرچه
دانش به دين كه باورند اين بر نظريهپردازان ولي ندارد ،
مردم كه ندارد را اين توان دين:ميگويد راسل.دارد نياز
روحي آسايش يا بسازد متقاعد خود اخلاقي مباحث قبول به را
.باشند مستدل كلياش ادعاهاي اينكه مگر كند ، ايجاد موثري
خصوصي خداي يك به امريكا مردم درصد از 90 بيش اينكه با
از را درياها كه خدايي به كمتري تعداد اما دارند ، اعتقاد
معتقد آفريده تك تك را موجودات وگونههاي ساخته جدا هم
براي را ديني مسائل اينكه براي:ميگويد تدپيترز.هستند
سازند ، مناسب است ، آان.دي و اتمها عصر كه حال زمان
علوم از آمده بدست دانش كردن وارد حال در نظريهپردازان
.ميباشند مذهبي اعتقادات به طبيعي
:ميگويد استوگر ويليام انجمنعيسوي ، كشيش و شناس ستاره
كه كساني طرف از حتي كه قراردارد مساله اين خطر در دين
تاريخي يكاشتباه عنوان به دارند دانش با آشنايي كمترين
و تنهايي به را خداوند وجود تا نيست قادر دانش.شود ديده
دينداران ، از برخي براي اما كند اثبات تلسكوپ يك طريق از
.خدا وجود چگونگي بر است راهنماييهايي هستي جهان دانستن
طبيعي علوم و خداشناسي مركز عضو ماركريچاردسون ، .دبليو
پروردگار عيني يكشاهد عنوان به دانش كه است ممكن:ميگويد
.باشد او خصوصيات شاهد ميتواند اما نكند ، عمل خالق
را خصوصياتپروردگار از روزنهاي ميتوان كه جاهايي از يكي
در كه شيميدان زيست يك پيكاك آرتور.است تكامل نظريه ديد ،
با درگيرياي هيچ شد ، كشيش انگليس ، كليساي در سال 1971
طبيعت از نشانههايي آن در او بلكه.ندارد تكامل نظريه
خداوند كه ميكند استنباط اينگونه اومييابد را آفريدگار
را خود بيانتهاي دانش و مطلق قدرت تا گرفته تصميم خودش
قواعد و شانسي اتفاقات اين ديگر ، بياني به.سازد محدود
گونه و ميكنند عمل تغييرات اين در كه است دارويني تكامل
هاوت24 جانميشوند موجب را زمين كره روي حيات گوني
دانشگاه در دين و دانش تحقيقات مركز موسس و نظريهپرداز
خداوند كه است الهي تمسخر يك اين:است معتقد تاون جورج
مستقيم دخالت بدون آفرينش خوبي براي تا گرفته تصميم خودش
آميز تمسخر عقبنشيني رايك مساله اين او كند ، عمل خود ،
مهربان مادر يك كه مقدار همان:ميداند پروردگار طرف از
را آينده راه مادر ، دخالت بدون فرزندش تا ميدهد اجازه
اجازه مقدار همان نيز خداوند نميكند ، كمكي او به و بيابد
.ميدهد هستي جهان به را
دين بازسازي درحال قوي نظريات اين بگوييم كه است افراطي
اين از برخي اما.هستند كنيسه يا و مسجد كليسا ، در
.ميشوند صدا هم معتقدين و مقام عالي مومنان ايدههابا
سازمان رئيس كراكت ، بيلي كه كوانتوم مكانيك اكتشافات
آن به راجع روزنامهها در آنجل ، واكينگ دانستنيهاي
در بيشماري كهرموز باره اين در را او عقيده ميخواند ،
ديگر معتقدان براي.ميكند محكم است نهفته اجسام طبيعت
احساس يك من در دانش.ميكند عميقتر را ايمان علم ، ستايش
خواهر كه است چيزي اينايجادميكند عميق بسيار شگفتي
هدف يك داراي ودانش عرفانيت:ميگويد وايت ماري روحاني
تد همچون كسانياست حقيقت دريافتن آن و هستند نيز مشترك
اعمال و ديني افكار هنوز علم اگر كه ميكنند ادعا پيترز ،
.كرد خواهد نيز چنين است ، نكرده محكم پايه از را عبادي
اكنون و يافت راه كليساها به فمينيسم كه زماني شبيه بسيار
دانش سال ده از كمتر ميباشد ، در عبادت آداب تبيين حال در
دينداران عامه تفكر طرز تبيين در عوامل مهمترين از يكي
.بود خواهد
نيوزويك:منبع
نائيني نوري اميرعلي:ترجمه
دارد ادامه
|