پيمانه با آينده بحر كشيدن
...گذشته
در رئيسجمهوري اول معاون
نشان اهداي مراسم
:يونسكو سوادآموزي افتخار
بايد ايران در سوادآموزي جريان
شود كاربردي
دانشگاههاي به نفر هزار 152
مييابند راه دولتي
پيمانه با آينده بحر كشيدن
...گذشته
بخش - اسلامي شوراي مجلس از دانشگاهيان انتظارات بررسي
پاياني
.شدهاند بزرگ مدرسه يك به تبديل متاسفانه ما دانشگاههاي
درصد.دهد انجام پژوهش و بكند دانش توليد بايد دانشگاه
در پژوهش صرف مليرا ناخالص درآمد از اندكي بسيار بسيار
ميكنند مملكت اين
مديران با همشهري گفتوگوي نخست بخش;اشاره
انتظارات پيرامون كشوررا عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
علميفرهنگي صفحه در ديروز اسلامي شوراي مجلس از دانشگاهيان
.خوانديد
تعداد نظريات و ديدگاهها اينگفتوگو ، پاياني بخش در امروز
درپي را آموزشي موسسات و روسايدانشگاهها از ديگري
.آوردهايم
از بعد كلا:شيراز دانشگاه سرپرست مصطفوي ، محمود دكتر.
زياد خيلي خوب صحبتهاي عالي آموزش با ارتباط در انقلاب
انقلاب فرهنگي ارزشهاي خور در و اساسي كار عملا ولي شده ،
فرهنگي و اسلامي انقلاب يك تمايز وجهاست نگرفته صورت ما ،
عالي آموزش به كه است اين انقلابها بقيه با ما ، انقلاب مثل
.بشود ويژه توجه
دستگاههاي ساير و بودجه و برنامه سازمان در متاسفانه
مصرف موسسه يك عنوان به دانشگاهها و عالي بودجهاي ، آموزش
آموزش به بزرگ ظلم يك اين كه ميشود گرفته درنظر كننده
و بزرگترين عالي آموزش كه داريم اعتقاد ما.است عالي
نيروي كننده توليد بخش اين ;است كننده توليد بهترين
توليدات ساير منشاء انساني نيروي اين خود و است انساني
از كه حالي در.است..و فرهنگي تكنولوژيكي ، و اقتصادي
كننده توليد يك تنها برنامهريزان ، و مديران برخي ديدگاه
بودجه از و ميشود محسوب توليدي واحد يك عنوان به اتومبيل
متخصص انسان كه عالي آموزش ولي !دارد خوبي سهم هم كشور
از و ميشود مطرح مصرفي بخش يك عنوان به ميكند ، توليد
.ميشود بخش اين نصيب ناچيزي سهم هم بودجه
در كشور كل تحقيقاتي نيروي و پژوهشگران درصد حدود 70 الان
اين براي كه بودجهاي كه حالي در هستند ، متمركز عالي آموزش
كشور تحقيقاتي بودجه درصد از 30 بيش شده گرفته نظر در بخش
آموزش به كه است حاكم غلط هماننگرش از ناشي هم اين و!نيست
.نميشود توجه توليدكننده ارگان يك بهعنوان عالي
اسلامي ، شوراي مجلس عملكرد و عالي آموزش با ارتباط در
سراغ كه جايي اولين مشكل ، و كمبود محضبروز به متاسفانه
به كه فشاري بيشترين استو تحقيقات بخش ميگيرند ، را آن
كهرسالت صورتي در است ، بعد همين در ميآيد عالي آموزش
تنگناهاي رفع و تحقيقاتي بعد در حركت عالي آموزش اصلي
خاصي توجه آن بگويم بايد راستا اين در.است مملكت تحقيقاتي
تا متاسفانه دارد ، مبذول عالي آموزش به بايد مجلس كه را
مجلس محترم نمايندگان از دانشگاهيان.است نشده عملي الان
مسايل به پرداختن ضمن كه دارند را انتظار اين اسلامي شوراي
هيات اعضاي براي امكاناتي حداقل ، عالي ، آموزش مهم و اصلي
اين بدون آسوده خاطري با ما استادان تا كنند فراهم علمي
ديگر واحد به واحد يك از معاش امرار براي باشد لازم كه
خود وقت از بخشي باشند ، آمد و رفت حال در مدام دانشگاهي
ما تا بكنند كشور معضلات حل و تحقيقاتي كار انجام صرف را
دانشگاهي نيروهاي.دهيم نجات وابستگي از را ايران بتوانيم
مشكلات علت به متاسفانه ولي دارند ، را توان اين قطعا
پژوهشي كارهاي انجام به نميتوانند مناسبيرا وقت اقتصادي
تدريس ساعت الي 40 هفته 30 طول در ما استاد.دهند اختصاص
نخواهد تحقيق براي وقتي كه است واضح كسي چنين و ميكند
اساتيد براي تحقيقاتي امكانات زمينههاو اگر لذا.داشت
.شد خواهد حل ازمشكلات خيلي شود ، فراهم ما ودانشگاهيان
شوراي مجلس در ما قانونگذاران كه است اين ديگر مساله
انديشه و فكر از را حداقلاستفاده تاكنون اسلامي
عظيم اينسرمايه از كه است خوب و بردهاند دانشگاهيان
تا بشود ، مطلوبي و بهينه استفاده تصميمسازيها در فكري
باشند اصوليتر عالي ، آموزش بخش مهم تصميمگيريهاي و لوايح
.نشوند روبهرو شكست با عمل در و
.است كنكور كردن مرحلهاي يك لايحه همين زنده ، نمونه يك
از بايد چيز هر از قبل موضوعي چنين وتصويب طرح براي
شود استعلام پرورش و آموزش يا و عالي آموزش و فرهنگ وزارت
ما كه صورتي در.شود جمعآوري آنها كارشناسي نظرات و
به طرح اين بشود ، نظرخواهيهايي چنين كه اين بدون ميبينيم
.ميشود هم تصويب و ميرود مجلس
كارشناسي كاري هر براي ميبايست ما اسلامي شوراي مجلس لذا
استفاده دانشگاهيان انديشه و فكر از كار ، اين براي و بكند
كلي مسايل به بايد چيز هر از بيش ما محترم نمايندگان.كند
.آن جزيي مسايل نه بينديشند ، عالي آموزش كلان و
به:اصفهان صنعتي دانشگاه رئيس منش ، آهون علي دكتر.
دست به مستحكم و كافي اطلاعات كه مواردي در من تصور
مواردي در و است كرده كار خوب رسيده ، مجلس در قانونگذار
بوده اين دليل به نيستند ، شفاف يا و دارند نقص قوانين كه
حالا ;است نگرفته قرار قانونگذار اختيار در كافي اطلاعات كه
وجود مجلس در خوب كارشناسي كميته يك يا.دليلي هر به
ياسازمان و نكرده عمل خوب مجلس پژوهشهاي مركز يا نداشته ،
خوبي به را خود نظريات نقطه است نتوانسته مربوط اجرايي
جلب را مجلس محترم نمايندگان نظر بتواند تا كند منعكس
است ، ملت فضيلت عصاره كه اين به توجه با مجلس لذا.كند
و ملي مصالح كه آنجا سياسي ، متفاوت سلايق عليرغم قطعا
در كه ، داده نشان مجلس دوره است ، تجربه 5 ميان در ما كشوري
متاسفانه البته.ميكند عمل خوب تصميمگيري مرحله
قرار حاشيه در ملي توسعه برنامههاي در دانشگاهيان
موجود ظرفيت از ميان اين در و شدند زده دور و گرفتهاند ،
مراتب به ما دانشگاهيان.است نشده استفاده ما دانشگاهي
در ميتوانند شده ، عمل تاكنون كه آنچه از بيشتر و بهتر
به وليكنند كمك مجلس به فني و تكنيكي نظرات نقطه ارايه
به من خود.است نشده توجهي متاسفانه موجود ، عظيم ظرفيت اين
سوم برنامه زمينه اين در كه ميكنم تصور دانشگاهي يك عنوان
مجلس توجه مورد ميتواند الگو يك عنوان به كشور توسعه
قبل و باشند داشته تماس دانشگاهيان با و بگيرد قرار محترم
.كنند استفاده دانشگاهيان ايده و فكر از تصميمگيري ، از
و ميكنيم اعلام را برنامه ما كه اينجاست در ما كار مشكل
تعيين كارشناسان نظر ارايه براي محدوديرا فرصت بعد
ديدگاههاي كه كنيم مشخص اول بايد ما.نميشود اين.ميكنيم
بحثو براي بعد و برسيم ميخواهيم كجا به و كجاست كلانمان
نهايت در و بدهيم دانشگاهيان به را آن دردانشگاهها بررسي
در را سوم برنامه ما لذا.بياوريم در صورتقانون به را آن
اين در ميتواند دانشگاهها عظيمعلمي ظرفيت داريم ، رو پيش
محترم مجلس داريمكه توقع ما.باشد مجلس خدمت در راستا
اختيار در كه ظرفيتي اين از شده ، كه هم يكبار براي
.ببرد خوبي دارد ، استفاده
كه هستند مشكلاتي درگير واقعا دانشگاهها كنوني شرايط در
دور به مملكت اين سياستگزاران و نظرتصميمگيران نقطه از
.است
.شدهاند بزرگ مدرسه يك به تبديل متاسفانه ما دانشگاههاي
درصد.دهد انجام پژوهش و بكند دانش بايدتوليد دانشگاه
در پژوهش صرف را ملي درامدناخالص از اندكي بسيار بسيار
از تكنولوژي وخريد واردات كه حالي درميكنند مملكت اين
از ما استدعاي.ندارد كشور كردن وابسته جز سودي هيچ خارج
به كه است اين مردم ، محترم نمايندگان و عزيز قانونگذاران
انجام نتيجه در چون كنند ، توجه دانشگاهها پژوهشي مسايل
نهايت در و شد خواهد هم تكنولوژي و علم توليد پژوهش ،
موضوع اين ميكنم فكر من.گرديد خواهد كمتر كشور مشكلات
متاسفانه (دليلي هر به)زمان اين تا كه بوده چيزي مهمترين
.است مانده مخفي مجلس ديدگاه از
من نظر به:پيامنور دانشگاه مسئول ظهور ، حسن دكتر.
آموزش كلان مسائل كه شود تدوين گونهاي به بايد مجلس قوانين
يا و كميسيونها به بايستي جزء ، مسائل و ببيند را عالي
بايد عالي آموزش كلان مسائل در.شود واگذار تخصصي شوراهاي
و برنامهريزي سياستگزاري ، كه باشد گونهاي به قوانين
مرحله و بگيرد انجام واحد وزارت يك توسط مسائل ارزيابي
به.شود انجام مختلف واحدهاي در متمركز غير صورت به اجرا
به نظارت و ارزيابي و برنامهريزي سياستگزاري ، بهتر عبارت
.متمركز غير اجرا و باشد متمركز كلان مسائل عنوان
در هم كوچكتر ازدستگاههاي بسياري و نيست چيزي چنين الان
و ميكنند سياستگزاري و برنامهريزي عالي آموزش مسائل خصوص
پيدا تمركز جنبه هم اجرايي مسائل از بعضي حال عين در
لازم لذا و ميشويم اشتباه مرتكب ما حال دو هر در كه ميكنند
آموزش مشكل اين كه شود تدوين گونهاي به قوانين كه است
.شود حل عالي
با حتي متاسفانه.عالياست آموزش بودجه معضل دوم ، مساله
بودجهاي منابع و مالي محدوديتهاي گرفتنتمامي نظر در
پژوهش و آموزش اهميتبراي خور در و مناسب بودجه كشور ،
در ولي است ، محدود مالي منابع كه است قبول.نميشود صرف
با مقايسه در) توجهي قابل بخش يك محدودهم ، منابع همين
.شود داده اختصاص پژوهش و آموزش به بايستي (هزينهها ساير
مقايسه در حتي عمومي ، بودجه كل به نسبت است ممكن درصد اين
بودجه سرجمع كه حالي در كند ، پيدا افزايش كشورها ، ساير با
است ممكن كه جايي تا لذا.است كرده پيدا كاهش عمومي
تكافوي ميكند ، پيدا اختصاص عالي آموزش به كه سهمي بايستي
.بكند را زيربنايي و مهم بخش اين
و اساسي امور جزو كه..و غذا آموزش ، بهداشت ، چون اموري
شايسته گونهاي به ميبايست است ، جامعهاي هر اوليه نيازهاي
اگر بحران ، مواقع در.بگيرد قرار قانونگذاران توجه مورد
برنامهريزي به قادر جامعه آن نكند ، كار خوب جامعه يك مغز
و مغزها اين تربيت مسئوليت كه است طبيعي.بود نخواهد خوب
بويژه ما قانونگذاران.است عالي آموزش انساني ، منابع
كافي انساني نيروي خصوص در كشور كلي كمبودهاي به باتوجه
توسعه براي مهم منبع اين به ويژهاي عنايت با ميبايست
منابع از يكي هرگاه كه ميبينيد شما.كنند نگاه پايدار
دچار كشور ميشود ، اشكال دچار نفت مثل ما درآمد كسب طبيعي
توجه قابل ما انساني منابع اگر اما ميشود ، زيادي مشكلات
كه اين كما.كند جبران ميتواند را خسارتها اين باشد ،
زياد خود طبيعي منابع از پيشرفته كشورهاي از بسياري
آنها درآمد.كنند استفاده كه ندارند يا نميكنند استفاده
در ما كه ميدهد نشان اين.است انساني منابع از عمدتا
در اميدوارم.كردهايم عمل ضعيف انساني منابع از استفاده
.شود توجه مهم اين به توسعه سوم برنامه
دانشگاهيان كارشناسي ديدگاههاي از بايد كه قدر آن اصولا
و ميآيد پيش كه موضوعي.نميشود استفاده تصميمگيريها در
خود به مربوط مسالهاي حتي و تخصصي و علمي مسائل جزو
وزن علمي كارشناسيهاي بايد كه آنقدر است ، دانشگاهيان
باشد ، تخصصي كارشناسيهاي براساس تصميمگيريها و باشد داشته
.نيست
و سيستان رئيسدانشگاه ابوسعيدي ، رستمي اصغر دكتر.
.قرارداد اولويت در بايد را مسائلدانشگاهها:بلوچستان
بيشتر روز روزبه صنعتي دنياي با تكنولوژيكي ، فاصله
بتواند كه نيست دانشگاه غيراز جايي طبيعتا.ميشود
بعدي ، هر دركند فراهم فاصله اين كردن كم براي بستري
بايد قانونگذاران.است مشكلات رفع براي جا بهترين دانشگاه
است قرار كه دانشگاهي به اگر.باشند قائل ويژهاي ارزش
با ما فاصله نكنيم ، توجه كند ، حل را مملكت مشكلات فردا
دانشگاهها تقويت جز راهي ماشد خواهد زيادتر و زياد دنيا
دانشگاه كه كنيم تدوين را قوانيني بايد طبيعتا و نداريم
.كنند ارائه را خود خدمات بتوانند بيشتر سهولت با
اگر.دارند معنوي و مالي حمايت به نياز دانشگاهها
بدهند ، نظر نتوانند خودشان مملكت مهم مسائل در دانشگاهيان
قانونگذاري زمينه در باشند؟ مفيد ميتوانند ديگري جاي چه
و دانشگاه رفاه و مالي زمينه در عديدهاي مشكلات ما
.داريم زيادي حمايتي قوانين به نياز ما.داريم دانشجويان
پيش مجتمعهاي امورتوسعه در وزير مشاور دهمرده ، دكتر.
كنم ، بيان ميخواستم بنده كه را مطلباساسي:دانشگاهي
چيني يكضربالمثل.است انساني نيروي تامين جايگاه
.بكاريد گندم برداريد ساله يك ميخواهيدمحصول اگر ميگويد
اگر و بكاريد ، درخت برداريد ساله ده محصول ميخواهيد اگر
انساني نيروي روي برداريد ، ساله صد محصول ميخواهيد
.كنيد سرمايهگذاري
به كشور وبرنامهريزان مسئولان در باور و اعتقاد اين اگر
سرمايهگذاري آن روي بايد كه بخشي پرسودترين بيايد ، وجود
.است انساني نيروي بخش شود
جامعه يك مركزفرماندهي عنوان به آموزشي مراكز اصولا
بايد شويم ، مواجه بودجه كمبود با حتياگر ما.ميشود تلقي
آموزش سهم به لاعلاجشديم اگر و بزنيم ديگر قسمتهاي از
موقعيت ژاپنيها كه است شده باعث عاملي چه.بزنيم دست
نفت نه كه حالي در باشند ، داشته امروز جهان در ممتازي
سرمايهگذاري انساني نيروي روي آنها.ديگر منابع نه دارند ،
بخصوص و برنامهريزان و مسئولين در مطلب اين بايد.كردهاند
زيادي فاصله ما كه بيفتد جا اسلامي شوراي مجلس نمايندگان
.كرد توجه انساني نيروي به بايد و داريم خود آرمانهاي با
عناصر همين.ديگر بعدبخشهاي و داد را آموزش سهم بايد اول
كشور متخصصان و كشور مسئولان فردا كه هستند دانشگاهي
.برهانند وابستگي از را كشور بايد كه ميشوند
بودجه كند توجه آن به بايد مجلس كه ما مساله اولين
است كهنه و فرسوده آزمايشگاهها وقتي.است ما ارزي و ريالي
پژوهشهم.كرد تربيت كيفيت با دانشجوي ميتوان چگونه
در دانشگاهي نيروهاي دادن شركت ديگر نكته.ميخواهد ابزار
.است مملكت كلان برنامهريزي
فرهنگي امور معاون و جمهور رئيس خانيكي ، مشاور هادي.
اهتمام من نظر به كلي بهطور:عالي آموزش و فرهنگ وزارت
كه مواردي در خاص طور به اما بوده ، خوب بودجه امر در مجلس
كار به نياز و است تخصصيمطرح و كارشناسانه جنبههاي
بيشتري نياز زمينهها اين در ميكنم فكر دارد ، كارشناسانه
نظر كلي طور به.هست صاحبنظران و كارشناسان از استفاده به
در اما است ، مثبت آن نيازهاي و عالي آموزش به مجلس
كارشناسان با نزديكتر گفتوگوي به كارشناسانه جنبههاي
.هست احتياج دانشگاهي
و مشاركت مساله جمهوري رياست هفتم دور انتخابات از پس
بيشتر تصميمگيريها ، در جامعه بخشهايمتفكر فعال حضور
مقررات تدوين و تنظيم در طبيعتا و گرفت قرار توجه مورد
مجلس مشاركت اين افزايش جهت در قبلي مقررات اصلاح و جديد
.باشد داشته مهمي بسيار نقش ميتواند
صحرايي فريبا
در رئيسجمهوري اول معاون
نشان اهداي مراسم
:يونسكو افتخارسوادآموزي
بايد ايران در سوادآموزي جريان
شود كاربردي
(ره)امام حضرت باارزش يادگارهاي از يكي سوادآموزي نهضت
آورده ارمغان به اسلامي ايران در را زيادي تحولات كه است
است
سوادآموزي مدال و افتخار ديپلم:فرهنگي علمي گروه.
عصر ،(يونسكو) متحد وفرهنگيملل علمي تربيتي ، سازمان
وزراي رئيسجمهوريو اول معاون حضور با مراسمي طي ديروز
نهضت سازمان به پرورش و آموزش و عالي آموزش و فرهنگ
.شد اهدا كشور سوادآموزي
اول معاون حبيبي حسن دكتر همشهري ، خبرنگار گزارش به
معلمان از تقدير ضمن سخناني مراسمطي دراين رئيسجمهوري
نهضتسوادآموزي:گفت كشور ، سوادآموزي نهضت وگردانندگان
تحولات كه است (ره)امام حضرت باارزش يادگارهاي از يكي
.است آورده ارمغان به اسلامي ايران در را زيادي
ايران در سوادآموزي نهضت موفقيتهاي اعظم بخش:افزود وي
متوالي سالهاي طي كه است ، سازمان اين مديريتي ثبات مرهون
.است نداشته تغييري
سوادآموزي جايگاهوالاي و اهميت به اشاره با حبيبي دكتر
جريان در روستاها به بيشتر توجه:گفت اسلام ، مبين دين در
از مرد و زن ميان تبعيض رفع براي تلاش و سوادآموزي
بوده سوادآموزي گسترش راه در ايران اسلامي جمهوري افتخارات
.است
كه آن براي:كرد تاكيد ادامه در رئيسجمهوري اول معاون
نرود ، بين از سوادآموزي امر در شده انجام سرمايهگذاريهاي
آموختههاي سوادآموزان ، تا كنيم برنامهريزي بهگونهاي بايد
كاربردي را سوادآموزي بايد.نسپارند فراموشي بهدست را خود
سواد فراگيري و يابد تحقق نهضت اين واقعي اهداف تا كنيم
.باشد پايدار توسعه و صلح به دستيابي جهت زمينهاي
جلالي دكتر حبيبي ، دكتر سخنان از پيش ما ، خبرنگار گزارش به
امر اين به اشاره با سخناني طي نيز دريونسكو ايران سفير
واز دارد وجود بيسواد ميليون نيم حدود حاضر حال در كه
:گفت است بيسواد نفر يك زن ، نفر هر 3 و مرد نفر هر 5 ميان
آرمانهايي به رسيدن براي است مقدمهاي سوادآموزي امروزه
.تبعيض رفع و صلح فرهنگ گسترش برابري ، تشويق چون
جهاني روز در همهساله يونسكو ما خبرنگار گزارش به
اعطا زمينه دراين پيشگام كشورهاي به را هدايايي سوادآموزي
منطقه در سازمان اين افتخار نشان جاري سال در كه ميكند
.گرفت تعلق سريلانكا و ايران اسلامي جمهوري به آسيا
از تبريكي پيام سوادآموزي جهاني روز مناسبت به است گفتني
سازمان مديركل براي نيز كشورمان پرورش و آموزش وزير سوي
.است شده فرستاده يونسكو
دانشگاههاي به نفر هزار 152
مييابند راه دولتي
اعلام پنجشنبه سراسري 77 آزمون نهايي شدگان پذيرفته اسامي
ميشود
سيما پيام شبكه طريق از امشب كنكور پذيرفتهشدگان اسامي
است دسترسي قابل
از نفر هزار دو و پنجاه و يكصد اسامي:فرهنگي علمي گروه.
عالي آموزش موسسات و دانشگاهها سراسري آزمون پذيرفتهشدگان
.ميشود منتشر ماه شهريور نوزدهم شنبه پنج روز
مناطق در همزمان پيكسنجش ويژهنامه سه طريق از اسامي اين
.ميشود توزيع كشور مختلف
علوم گروههاي شدگان پذيرفته اسامي شامل يك شماره ويژهنامه
اسامي شامل دو شماره هنر ، ويژهنامه و فني و رياضي
شمارهسه ، ويژهنامه و تجربي ، علوم گروه پذيرفتهشدگان
.است انساني علوم گروه پذيرفتهشدگان اسامي شامل
منظور به بود ، كرده اعلام قبلا كشور آموزش سازمان رئيس
اسامي حاوي ديسكتهاي مردم ، به سريعتر اطلاعرساني
شبكههاي از تعدادي اختيار در آزمون اين پذيرفتهشدگان
.ميگيرد قرار كشور رايانهاي
دو در كه عالي ، آموزش موسسات و دانشگاهها ورودي آزمون در
مرد و زن داوطلب هزار سيصد و ميليون يك شد برگزار مرحله
پذيرفته نفر يك نفر ده هر از متوسط بطور كه كردند شركت
.شدهاند
اغلب سراسري آزمون نهايي پذيرفتهشدگان اسامي است ، گفتني
سازمان سوي از رسمي شده اعلام زمان از زودتر روز يك اوقات
كه نيست انتظار دوراز لذا و ميشود منتشر كشور آموزش سنجش
زمان عنوان به پنجشنبه روز تعيين عليرغم هم امسال
منتشر چهارشنبه روز سنجش سازمان ويژهنامههاي انتشاراسامي ،
.شود
و صدا سازمان و كشور آموزش سنجش سازمان هماهنگي با همچنين
آزمون پذيرفتهشدگان اسامي اسلاميايران ، جمهوري سيماي
در پيامسيما ، شبكه طريق از دولتي ، دانشگاههاي سراسري
رمزگشاست ، دستگاه به مجهز آنها تلويزيون كه كساني اختيار
.دادهميشود قرار
|