تكرار چرخه در عمومي روابط
تشريفات و خدمات
حساسترين عنوان به عمومي روابط جايگاه و نقش به نو نگاهي
(پاياني بخش) سازمان يك بخش
دهنده ارائه بايد واقع در دانشگاهي رشته هر در آموزش بخش
پرورش براي كاربردي روشهاي و نظريهها و يافتهها جديدترين
آموزش اينباشد كارآمد و باانگيزه قوي ، فارغالتحصيلاني
دانشجويان فراروي را گستردهاي عملي و نظري افقهاي بايد
آنان در را پژوهش و تحصيل ادامه انگيزه كه دهد قرار
بينش و دانش ارتقاي زمينههاي بيشتر هرچه و دهد افزايش
ايران ، در عمومي روابط رشته در اما و آورد فراهم را آنان
نمود توجهي قابل كاستيهاي آموزشي تجربه سيسال داشتن با
رشته اين در را آموزشي برنامهريزي بازبيني ضرورت كه دارد
.مينمايد مطرح
امريكا دانشگاههاي در ابتدا سال 1920 از عمومي روابط رشته
روزنامهنگارانحرفهاي را رشته اين واستادان گرفت شكل
تحولات و دوم جهاني جنگ پساز اماميدادند تشكيل برجسته
گسترش ضرورتايجاد آن ، از بعد اقتصادي و اجتماعي ، سياسي
قرار توجه مورد بيشتر عمومي روابط رشته در آموزشي دورههاي
اين آموزش اصلي دروس جانبهاي ، همه تحقيقات براساس و گرفت
روندي چه آموزش اين ايران ، در اما و شد تدوين و مشخص رشته
است؟ كرده طي را
اين در عموميدانشگاه ، روابط مدرس قاضي ، ميرسعيد علي
را ايران در عمومي روابط آموزش تاريخ:مينويسد زمينه
اوليه دورههاي:الف:كرد تقسيم مجزا دوره دو به ميتوان
صورت به سالهاي 461343 در كه عمومي روابط معرفي كوتاهمدت
ارتباطات علوم دانشكده تاسيس:ب شد ، برگزار سمينار
.آن از بعد و سال 1346 در اجتماعي
سخنرانيها كلاسها ، نخستين كه ميدهد نشان بررسيها
نفت ملي توسطشركت ايران در عمومي روابط سمينارهاي و
و آغازشد سال 1343 از جهانگردي و وزارتاطلاعات و ايران
روابط و مطبوعات عالي موسسه تاسيس زمان) سال 1346 تا
اجتماعي ارتباطات علوم دانشكده نام به بعدها كه (عمومي
.داشت ادامه داد ، نام تغيير
كه دلايلي به عمومي رشتهروابط اسلامي ، انقلاب پيروزي از پس
در روابطعموميها نادرست عملكرد جمله از اشارهشد قبلا
.شد حذف كشور عالي آموزش تحصيلات فهرست از انقلاب ، از قبل
علوم از شاخه يك عنوان به سال 1369 از مجددا اينكه تا
.شد بازگشايي ارتباطات
رشته اين برنامههايآموزشي مورد در معتمدنژاد دكتر
عمومي روابط زمينه در شده تدريس دروس:ميسازد خاطرنشان
پيش سال هفت حدود نطقي ، حميد دكتر كه است برنامهاي همان
براي (درآمد مجزايي رشته صورت به عمومي روابط كه سالي)
اين بعد به زمان آن از و دادند ارائه دانشگاه در تدريس
.ميشود تدريس برنامه همان براساس رشته
ميگويند؟ چه دانشجويان
ميرسيم جمعبندي بهاين رشته اين دانشجويان با گفتگويي در
مواردنحوه ايران ، در عمومي روابط كاستيهايآموزش كه
اعضاي كمبود تحصيل ، برايادامه بيانگيزگي دانشجو ، گزينش
دفاتر مديران همكاري عدم باذوق ، و علميباتجربه هيات
كمبود عملي ، كار انجام براي دانشگاه با عمومي روابط
عمومي روابط انجمن محدود فعاليت و آموزشي متنهاي و كتابها
.ميگيرد بر در را..و
در آزاد عموميدانشگاه روابط رشته سوم سال دانشجوي يك
هيچ رشته اين كه ميكنيم احساس ما:ميگويد زمينه اين
به.است ناشناخته جامعه در آن كاركردهاي و ندارد كاربردي
اهميت تحصيلي رشتههاي ديگر به كه آنگونه ميرسد نظر
استاد كمبود.نيستند قايل ارزش رشته اين براي ميدهند ،
نو محتواي با آموزشي متون نبود علمي ، تجارب با و باسابقه
به ضعفها اين.است چشمگير رشته اين در شدت به كاربردي و
اين سوم سال دانشجوي كه ما خود حتي كه دارد نمود گونهاي
و رشته اين از درستي تعريف نميتوانيم هستيم رشته
نظرات تكميل در ديگري دانشجوي.دهيم ارائه آن كاركردهاي
ما براي رشته اين آموزش متاسفانه:ميافزايد خود دوست
عرصه وارد ما اصلا و ميشود انجام صرف نظري صورت به صرفا
متن و كتاب اين ميگويند ما به واقع درنميشويم عمل و كار
كه حالي در.ميگيرند ما از آزموني هم بعد و بخوانيد را
كاربردي شكل رشته اين باشيم ، داشته كارآموزي نوعي به اگر
.ميكند پيدا
از نگراني با راميگذراند رشته اين آخر سال كه دانشجويي
قائلنيست ، ارزشي عمومي روابط رشته جامعهبراي اينكه
ناشناخته جامعه در آن جايگاه و رشته اين هنوز:ميگويد
زيادي مشكلات كار محيطهاي به جذب براي ما.است مانده
كندي به كنيم مراجعه عمومي روابط انجمن به هم اگر.داريم
محلي ميتوانيم ماه سه يا دو مثلا كوتاهي مدت براي هم آن و
در كه نظريههاي و درسهايي حتيكنيم پيدا كارورزي براي را
همه و است كهنه و ضعيف بسيار ميشود تدريس رشته اين
بخش در واقع در.دربرنميگيرد را كار عرصههاي
وجود جدي بازنگري به نياز رشته اين آموزشي برنامهريزيهاي
.دارد
ارزيابي براي كه است باور براين نيز فرهنگي اكبر علي دكتر
تدريس نوع بايد تحصيلي رشته يك از استقبال ميزان
كه نوآوريهايي و تحقيقات و تاليفات ، و مقالات استادهايش ،
.گيرد قرار توجه مورد ميگيرد انجام زمينه اين در
رشته اين در كه عمدهكتابهايي:ميدارد اظهار همچنين وي
پيش به 30سال متعلق ميشود تدريس دردانشگاهها تحصيلي
و نشده انجام توجهي قابل مدتكار اين در متاسفانه و است
در كه ميدهد ايننشان و ميشوند تكرار قديمي همانحرفهاي
.ندارد تحركوجود خيلي رشته اين
...بودن جوان رغم به
روابط كه است معتقد اسلامي آزاد دانشگاه مدرس عاملي ، جبل
امروزي مفهوم به دنيا در بلكه ما جامعه در نهتنها عمومي
.ميباشد مطرح تازهاي علم بهعنوان و است جوان
استكه اين من اعتقاد البته:ميدهد توضيح دراينباره وي
بهمفهوم ولي داشته وجود تاريخ طول تمام در عمومي روابط
.است جوان كردهباشد ، پيدا مشخص چارچوب و نظم كه امروزي
روابط اداري سيستم در چه مساله اين.ما جامعه در بخصوص
ولي.است مشاهده قابل آن آموزشي سيستم در چه و عمومي
سال ده به ايستادهايمنسبت ما اكنون كه جايي گفت ميتوان
حركت اين و بسيارپيشرفتهايم پيش سال پنجاه به نسبت پيش ،
فارغالتحصيلان تعداد همينافزايش.دارد ادامه جلو سمت به
به عموميها روابط كه است اين عمومينشاندهنده روابط رشته
يك.ميافتد جا دارد مقوله اين وشدهاند خودنزديك جايگاه
عمومي روابط در را فردي ميخواستند وقتي زماني
افراد ناكارامدترين و بياستفادهترين معمولا بهكارگمارند ،
در استخدامافراد آگهيهاي اگر حالا ولي.ميكردند انتخاب را
از يكي دهيم ، بررسيقرار مورد مطبوعات در را عموميها روابط
.است عمومي روابط رشته در بودن فارغالتحصيل انتخاب ، شرايط
سيستم در عمومي روابط جايگاه جامعهبه اقبال نشاندهنده اين
در عمومي روابط رشته به عاملي ، گفتهجبل به.است اداري
نگريسته صرف نظري رشته يك بهعنوان آموزشعالي ، سيستم
است ، نظري رشته اين دروس درصد اگر 50 كه درحالي.ميشود
بسياري.باشد كارورزي بهصورت نيز درصد بايد 50
سيستم در كه وقتي عمومي روابط رشته فارغالتحصيلان از
روابطعمومي واقعي كار از چيزي چون ميگيرند ، قرار اداري
دركادرهاي و ميشوند منفعل بهشدت متاسفانه نميدانند ،
.ميكنند فعاليت عمومي روابط با غيرمرتبط
عمومي روابط انجمن
و جايگاه تبيين هدف با سال 1370 در عمومي روابط انجمن
مطهرينژاد ، .رسيد بهثبت عموميها روابط اعضاي بينش ارتقاي
و عمومي روابط كار ماهيت مورد عموميدر روابط انجمن مدير
;عمومي روابط كار ماهيت:آنميگويد عملكرد
ما.است مشاركت گسترش و ترغيب و اطلاعرساني ، اقناع
درحال يعني رسيدهايم خوبي خيلي جاهاي به بهلحاظنظري
و تعريفكنيم ارتباطي نظام عمومي ، روابط براي حاضرميتوانيم
ما مشكل كردهايمولي آغاز را آموزشهايي نيز عملي نظر از
بيست فن و علم هنوزبا مخابرات دانشكدههاي.دانشكدههاست
با دانشكدهها اين دانشآموختگان.ميكنند فعاليت پيش سال
مسئولين از ما.نيستند آشنا روابطعمومي جديد مفاهيم
خود درسي سطوح در تحولي يك كه دعوتكردهايم دانشگاهها
عمومي روابط در را آموزشهايي نيز ما خود و آورند بهوجود
به اينكه ولي ميرويم پيش زمينه اين در و شروعكردهايم
اينكهخود يكي است مورد دو علت.نه موفقيم ، خيلي شمابگويم
.نيستند برخوردار عمومي روابط مورد در لازم بينش از مديران
هم يكي و نميكنند حرفهايطلب كار عموميشان روابط از يعني
كنيد قبول شما ولي.مسلطنيست قضايا بر عمومي روابط خود
را اين پيش سال ده كه بكنيم ميدانيمچه كه اينجا به رسيدن
.است گامبزرگي خود نميدانستيم ،
پرسش اين به پاسخ در نيز عمومي روابط انجمن اعضاي از يكي
است ، نداشته توجهي قابل عملكرد عمومي روابط انجمن چرا كه
.برميگردد سازمانها مديران خواسته بههمان مساله:ميگويد
بهخاطر نيز را سالهايدورتر هستيم ، شاهد را امروز ما
و دروني بهصورت اگرمديران كه است اين واقعيت ;داريم
اين محكم پشتبندهاي از بدهند ، يكي بها جامعه به خودجوش
بايد يعني.است قوي و جاندار روابطعمومي يك پاگرفتن قضيه ،
روابط واحد كار بابت كه هزينههايي سازمانيبداند هر مدير
در واحد اين كه است اين بهخاطر ميشود عموميپرداخته
شناخت اين اگر ولي.كند مسئوليت احساس برابرجامعه
از يكي كه نيز عمومي روابط اولي ، بهطريق نباشد ، درمديران
وسايل ونمايندگان مردم با مناسبي برخورد است مدير بازوهاي
نميبيند خود در را هيچتعهدي يعني.داشت نخواهد ارتباطجمعي
به را اطلاعات رغبت ، و باميل و صحيح بهموقع ، سريع ، كه
هم تعللهايي اطلاعرساني در بنابراين.كند منتقل رسانهها
.ميكند
كجا؟ از اصلاحات ، شروع
عموميها روابط كاستيهاي حاضر درحال ميرسد بهنظر
از اعم همه ، كه است تعجب جاي و هستند اساسي و عمده بسيار
به:دارند تاكيد نظر اين بر كارشناسان و مسئولين
و فرهنگ كميسيون رئيس تقوي سيدرضا حجتالاسلام گفته
تملق اطلاعات ، كردن كتمان اسلامي ، شوراي مجلس اسلامي ارشاد
تضاد و صداقت عدم عمومي ، افكار به بياعتنايي وچاپلوسي ،
اطلاعات وكتمان.عموميهاست روابط آفات از عمل و گفتار بين
.دارد شيوع روابطعمومي ادارههاي بيشتر در متاسفانه
نيز ارشاداسلامي و فرهنگ وزير مطبوعاتي معاون بورقاني احمد
به گويا و سريع ، صحيح رساني اطلاع:است ساخته خاطرنشان
به مطبوعات.روابطعموميهاست ادارات مهم وظيفه جامعه
فعاليت مختلف حوزههاي دارنداز حق جامعه از نمايندگي
منتشر و جمعآوري را لازم وزارتخانههااطلاعات و سازمانها
.سازند
دروهله:ميدهد پاسخ زمينه دراين فرهنگي علياكبر دكتر
را ايننكته بايد -بيفتد10 بايد عمده اتفاق دو اول ،
و افراديفهيم بايد عمومي روابط مسئولين كه بپذيريم
مرحله در -باشند20 بالا ارتباطي قدرت و مهارتها داراي
از بعضي حالحاضر در.است مطرح سازماني ساختار اصلاح بعد ،
وصل سازمانها به زايدهاي صورت به عمومي روابط واحدهاي
ميتوانيد ميكنيد صحبت صميمانه مديران با كه وقتي و شدهاند
اصلا عمومي ، روابط مورد در كه پيببريد موضوع عمق به
ايجاد هم عمومي روابط اگر و ندارند مناسبي ديدگاه
.نمانند عقب تمدن قافله از كه است اين براي تنها كردهاند ،
پررنگ نسبتا سازماني نمودار در بايد پست اين كه حالي در
.اقتدارشود صاحب و
اگر كه كنيم توجه بحث اين به بايد اينجا در ما ،
مديريت ، ردههاي در بالا مشاغل براي خدايناكرده
شغلي رده آن اصلا مدتي از بعد بگذاريم آدمهايناتوان
يكحركت عموميها روابط وضعيت بهبود بنابراين.شد ضعيفخواهد
.ميطلبد را طرفه دو
يك عمومي روابط شغلي رده براي بايد سازمان سو ، يك از
بزرگ افراد بايد ما ديگر ، سوي از و شود قايل رفيع جايگاه
.دهيم قرار عمومي روابط پستهاي در را كارساز و
روابط دراصلاح اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نقش مورد در وي
در اسلامي ارشاد فرهنگو وزارت:ساخت نشان خاطر عموميها
و موثر ميتواند دولتي بخش در حداقل عموميها روابط غنيسازي
دفتر بخش يك خودش ساختار در ارشاد وزارت.باشد مفيد
و كارشناسان از اگر دفتر اين.دارد نيز را دولت تبليغات
روابط به كم كم ميتواند باشد ، گرفته شكل زبدهاي متخصصان
واقعاين در.بدهد قبولي قابل سوي و سمت سازمانها عمومي
به.شود برجستهتقويت افراد با ارتباط طريق از بايد دفتر
ايجاد.باشد آنجا عموميبايد روابط مركزي هسته من اعتقاد
اين در ميتواند طريقحرفهايها از عمومي روابط انجمن
اعتلاي چارچوب در بايد انجمن اين.كند كمك خيلي زمينه
انتشارات ويژه به و عمومي روابط شناساندن عمومي ، روابط
.كند فعاليت
|