يا كارآمد تحصيل سال 12
بيمصرف؟
طرحهاي بار نخستين براي
درجشنواره دانشجويي برگزيده
معرفي
خوارزمي بينالمللي
ميشوند
فرهنگي ميراث سازمان توسط
ايران كتيبه هزار ساماندهي 70
شد آغاز باستان
وزارت انساني نيروي معاون
تعطيلي ساعت يك
:پرورش و آموزش
تومان ميليارد كشور 5/1 مدارس
راهدر پرورش و آموزش بودجه
ميدهد
يا كارآمد تحصيل سال 12
بيمصرف؟
;عالي
و عمومي آموزشهاي در تجديدنظر ضرورت بر تحليلي نگرشي
مدارس يادگيريدر -ياددهي فرآيند كردن كاربردي
به بايد آموزشيما ، نظام چرخش فعلي ، پرتكاپوي عصر در
و مطلوب انساني روابط دايمي ، ايجاد آموزشهاي گسترش سمت
با و كند حركت فراگيران در انساني پرورشمنش و رشد
را دورانتحصيل طولان بيدليل تخصصي ، يادگيريهاي اعمال
توسعه كشورهاي در آموزشعمومي مدت كه چرا نكند ، طولاني
نيست هم سال و 9 الزاما 12حتي 11 ، 10 يافته ،
و دارند را خشونت عليه مقابله قدرت حد چه تا دختران
دختر دانشآموزان دروس عناوين بين در شخص دفاع جايگاه
دارند ، دفاعي آموزش پسران كه نميتوانهمانطور آيا كجاست؟
موقعخطر در تا داد آموزش مناسب سني در نيز دخترانرا
دفاعكنند؟ خود از نفس به اعتماد با بتوانند
دركنكور كه دبيرستاني فارغالتحصيل هزاران سالانه
در با نشدهاند ، قبول كشور عالي آموزش مراكز و دانشگاهها
از غير.ميشوند جامعه وارد متوسطه ديپلم مدرك داشتن دست
پيداميكنند ، راه دانشگاه به دبيرستان از پس ديپلمههاييكه
مراكز در بيشتر -ضمناشتغال آموزش چارچوب در نيز تعدادي
خود آموختههاي از تا ميپردازند ، ادامهتحصيل به -دولتي
ولي استفادهكنند ، دانشگاهها در عمومي ، تحصيلات دردوره
فارغالتحصيلان ازكل كمي درصد دانشجويان اين مجموع
عده ، اين برابر چندين واقع ودر ميدهند تشكيل را دبيرستاني
شده كار بازار وارد پايينتر تحصيلي يامدرك ديپلم با
تحصيلات بهلحاظ تخصصي غير مختلف عرصههاي در حضور وآماده
عمرشان از ساعت هزاران ديپلمههاييكه خيل.ميشوند عاليه
هندسه ، شيمي ، فيزيك ، :مانند درسي مجرد يادگيريمطالب صرف
راهيابي عدم دنبال شده ، به...و آمار اقتصاد جغرافي ، جبر ،
از و ميشوند دلمردگي و ياس دچار آموزشعالي ، مراكز به
اين صرف درسچيست؟ همه اين يادگيري حاصل ميكنند خودسوال
نمره گرفتن و درس همه سپارياين ياد به براي انرژي همه
آنها زندگي نيازهاي برآوردن در تاچهحد آنها از قبولي
است؟ موثر دراجتماع
مورد درجامعه ، سالم و موثر حضور براي كه آنچه تمامي آيا
همه اين حبس يا ، است دادهشده آموزش ما به است نياز
دانشكده وارد كه است درصدي چند آن فقطبراي محفوظات ،
عموم براي كه مطالب همه اين چرا است ، چنين اگر ميشوند؟
و پرورش و آموزش وزارتخانههاي توافق با ندارد ، كاربردي
دروس و دانشگاهي پيش دورههاي وارد عالي آموزش و فرهنگ
مورد در دبيرستان ، چهارم شيمي در وقتي نميشود؟ پيشنياز
معدني و آلي شيمي مختلف تركيبات و الكلها و آلكانها انواع
دانشآموز كار به صورتي در فقط مطالب اين ميشود ، گفته سخن
شيمي ، رشتههاي در تحصيل ادامه قصد وي كه آمد خواهد
را دانشگاهها مشابه رشتههاي و پزشكي داروسازي ، بيوشيمي ،
كه دانشآموزي هزار هزاران از پرسيد بايد حالباشد داشته
وارد درصد چند ميكنند ، درس اين يادگيري صرف را خود وقت
رشته چند اين در تحصيل به تعداد ازاين درصد چند و دانشگاه
و واقعيتر نيازهاي آيا پرسيد بايد باز و ميپردازند خاص
ندارد؟ وجود دروس عناوين در گنجاندن براي همهگيرتري
همچون دائميطبيعي بلاياي معرض در كه ايران مانند كشوري
مراقبتهاي به احتياج زمينقراردارد ، رانش و زلزله سيل ،
مدارس آموزشهاي در را آن سرچشمه ميبايد داردكه همگاني
را لازم آمادگي بايد ما نوجوانان و جوانان.آورد وجود به
و روحي لحاظ از چه طبيعي ، مختلف حوادث با رويارويي براي
ارزش شايد.باشند داشته فني و علمي نظر از چه و رواني
برود سوال زير بيشتر وقتي عمومي آموزش دوره تحصيلي مدارك
ديپلمه فرد يك دانش غيرعادي ، شرايط يك در كنيم سوال كه
ميتواند وي حد چه تا عبارتي به و داشت خواهد كارايي چقدر
موفق خود اوليه نيازهاي برآوردن و احتمالي مشكلات رفع در
و نداشت را تحصيلات ميزان اين وي اگر سخن ديگر به.باشد
برابر خاليدر دست با و طبيعت در را عمري چوپان ، يك مانند
توانمنديهاي آيا بيشترينداشت؟ كارآيي بود ، سركرده مشكلات
نوجوان و كودك يك همپايه نوجوانشهري ، و كودك يك
وجودتقسيم با متمدن جامعه يك در كه چند هر روستايياست؟
آشنايي جمله از -مهارتها از بسياري يادگيري به نيازي كار ،
آن مواهب از بهرهگيري براي زندگي در موجود طبيعي مشكلات با
از كداميك كه كرد قضاوت و انديشيد بايد ولي ندارد ، وجود
به.باشد مفيدتر همواره ميتواند دانشآموزان براي آموزشها ،
ما ، آموزش نظام چرخش فعلي ، تكاپوي پر عصر در ديگر عبارت
ميكنيم ، مشاهده هم را آن از رنگي كم رگههاي هماكنون كه
انساني روابط ايجاد آموزشهايدايمي ، گسترش سمت به بايد
وبا كند حركت فراگيران در انساني منش وپرورش رشد و مطلوب
طولاني را دورانتحصيل طول بيدليل تخصصي ، يادگيرهاي اعمال
يافته ، توسعه كشورهاي در آموزشعمومي مدت كه چرا نكند ،
.نيست هم سال و 9 حتي 11 ، 10 و ، 12سال الزاما
را نگراني و ازترس موجي يكجاني ، جنايت اخبار پيش چندي
زنان جنايت ، اصلي هدفراهانداخت به خانوادهها ميان در
عليهدختران خشونت مورد در اخباري هرازگاهي هنوزهم ، .بودند
تا دختران كه است سوالمطرح اين حال.ميشود شنيده زنان و
شخصي دفاع جايگاه و دارند را خشونت مقابلهعليه قدرت حد چه
نميتوان كجاست؟آيا دختر دانشآموزان دروس عناوين دربين
سني در نيز را دختران دفاعيدارند ، آموزش پسران كه همانطور
بهنفس اعتماد با بتوانند خطر موقع در تا آموزشداد مناسب
وجههاي عنوان به خودرا ترس كه دختراني كنند؟ دفاع خود از
بروز شدت به موذي حشرات مقابلكوچكترين در خود ، جنسيت از
غيرعادي ، شرايط در و ميكنند دروني خود در را ميدهند ، ترس
شخصيت پرورش.خواهندبود خشونت هرگونه پذيراي منفعلانه
ايشان به ادبي و مذهبي عقلي ، ابعادرشد در دختران انساني
سكوت جا همه كه كنند پيدا ايمان تا خواهدكرد كمك
اعتراضي ، نوع هر و دهد جلوه باحيا را ايشان كردننميتواند
.نيست بيحيايي و دري پرده منزله به
كاردانش ، و هنرستاني رشتههاي فقط دبيرستاني ، رشتههاي در
در آنها از ميتوان كه دارند را آموزشهايي خود بطن در
مورد در آيا كرد ، استفاده معاش امرار و روزمره زندگي
استفادهاز ديپلمهها اغلب چرا است؟ چنين نظرينيز رشتههاي
در اصلي عمل ازچهار استفاده به محدود را خود آموختههاي
ميدانند؟ مطالعهروزنامه يا و روزمره معاملات
تاثير زندگيافراد در چقدر ديپلم مدرك گرفتن راستي به
لوازم از يكي عنوان به ديپلم مدرك از استفاده جز به دارد؟
ادارات ، در استخدام و موسسات به راهيابي براي نياز مورد
آموزش ازمناطق يكي در دارد؟ هم ديگري كاربرد مدرك آيااين
محصلان آموزش براي حدود 14دبستان تهران ، شهر پرورش و
كه است اين جالب نكته و دارد وجود اقليتمذهبي يك ابتدايي
دو تنها ، به متوسطه و راهنمايي دوره در دبستان ، اينتعداد
دانشآموزان اين اشتباهنكنيد ، .ميكند پيدا كاهش مدرسه سه
ابتدايي ، دوره پايان از پس نميشوند ، بلكه خارج ايران از
رشتههاي در آموزش و كار به و تحصيلميكنند ترك
كارجستجو در را زندگي راه ترتيب بدين و صنعتيميپردازند
زود خيلي را بودن احساسمفيد و اقتصادي استقلال لذت و كرده
پشت آرزوي شاهد ما پديده ، مقابلاين در.ميكنند درك
مرز به رسيدن تا كه هستيم سويدانشآموزاني از ميزنشيني
ازمحيطهاي كه دانشآموزاني.ميدهند ادامه را خود ديپلم ، درس
.دارند وحشت ودستگاه روغن و آهن و آتش ديدن و كارگاهي
انساني ايجادروابط حوزه در كه مثبت رفتارهاي از بسياري
تحصيلي دورههاي در شمارميرود ، به اصلي لوازم از مطلوب
نهادينه دانشآموزان در هيچگاه يا و نميشود عنوان يا
حياط در دانشآموزان ايستادن صف در آن ساده مثال.نميشود
نوبت و ميشوند كلاس وارد صف با سالها بچهها ، .است مدرسه
ميكنند ، تمرين را ديگران حق گذاشتنبه احترام و ايستادن
تا ميكنند ، فراموش را چيز همه مدرسه ، خروجاز بهمحض ولي
بهدليل واحد ، شركت اتوبوس رانندههاي از بسياري جاييكه
ايستگاههاي توقفدر از ايستگاهها ، به دانشآموزان هجوم
زيرا ميكنند ، خودداري تعطيليآنها هنگام به مدارس نزديك
وجود حادثهاي هر وقوع احتمال و هلميدهند را يكديگر بچهها
به دانشآموزاننسبت عكسالعمل ديگر ، مثالي بهعنواندارد
ديگران توسط برتر دانشآموزان كشورها ، برخي در.است نخبگان
از آن ، از تخطي هرگونه كه جايي تا تشويقميشوند شدت به
ما درمدارس ولي.ميشود مواجه شديد واكنش با طرفديگران
و كردن تشويق لذت دانشآموزان و ندارد وجود تجربهاي چنين
و حسادت بيشتر و ميكنند درك راكمتر شدن تشويق
.دارد وجود رقابتلجوجانه
حضور كه است اين بر پرورش و آموزش مسايل كارشناسان اعتقاد
به اعتماد افزايش با سواد ، سطح افزايش و آموزش محيط در
ارتباطمستقيم قانونگرايي و فرهنگپذيري جامعهپذيري ، نفس ،
.دارد
به را عمده چهارهدف دنيا ، معتبر آموزشي نظامهاي اكثر در
دانشآموزان قبال در آموزشي يكنظام وظيفه مهمترين عنوان
آخر مورد از بيش سوم ، تا يكم موارد بر و ميكنند تلقي
مطلوب انساني روابط ايجاد:از عبارتند كه ميورزند تاكيد
در انساني منش پرورش و شخصيت رشد دانشآموزان ، در
آن ديگر عبارت به و دائمي يادگيري فراگيران ،
آمد خواهد دانشآموز كار به عمر آخر تا آموختنيهاييكه
يا تخصصي ويادگيري ندارد مصرف تاريخ آن به مربوط واطلاعات
تحصيل ادامه صورت در فقط كه آموختنيهايي از گروه آن
قرار استفاده مورد آن با مرتبط رشتهتحصيلي يك در فراگيران
ايننظامهاي درسي كتب محتواي راستا ، اين در.خواهدگرفت
دانشآموز ، مداوم نظيرآموزش اهدافي دنبال به نيز آموزشي
در و فرهنگي ميراث با جدي روز ، ارتباط مسايل با آشنايي
يادگيري فعاليتهاي براي مناسب فرصتهاي دادن قرار اختيار
دارد ، وجود ما پيرامون جامعه در كه آنچه ولياست چندگانه
مشكلات و شخصيت بر ديپلمهها تحصيلات تاثير كمرنگ حضور از
انواع مشاهده.ميكند حكايت خانوادههايشان و آنها
و مديريت ضعف مسئوليتپذيري ، عدم بيتفاوتي ، ناهنجاري ،
بيانگر دبيرستاني ، فارغالتحصيلان اطراف محيط در بزهكاري
دست و تحصيل سال آموزشهاي 12 از بسياري بودن خنثي
.است شده ياد هدف چهار نيافتنبه
ميان در شهروند يك عنوان به انسان حقوق از اطلاع عدم
اين.ماست آموزشي نظام كاستيهاي ديگر جمله از دانشآموزان
كاري حقوقدان يا قاضي يك از كهكلاهبرداري است بديهي نكتهاي
آنهااز اطلاع بخاطر مگر نيست اين و است تقريباغيرممكن
حق تضييع از سرچشمهجلوگيري قوانين ، از اطلاع.حقوقي قوانين
به مدني و حقوقي قوانين يا قانوناساسي.است مردي و زن هر
دانشگاهيو مختلف رشتههاي عمومي دروس در قرارگرفتن جاي
دوره درسي جزءعناوين ميتواند حقوق ، رشته اختصاصي دروس
آموزشي محيط در دانشآموزان بسيارياز.باشد عمومي تحصيلات
مواجه جامعه در رايج قوانين با قوانينيمتفاوت با خود
در كه ورزشكار يك عكس اگر مثال ، براي.ميشوند
ارشاد توسطوزارت كه كتابي يا و ميشود چاپ هم تماميمطبوعات
مدرك يك عنوان به ازدانشآموز دارد ، چاپ مجوز خودمان اسلامي
و اولياء به -قانون ناقض عنوان به او شودو گرفته جرم
به و قانون نسبتبه دانشآموز شود معرفي ديگر دانشآموزان
عكسالعمل -جامعه به مدرسهنسبت در آن بودن متفاوت دليل
انجام تجربه حال عين در و ميدهد بياعتنايينشان يا و منفي
خود ، بالقوه در را جرم پذيرش زمينه و ميكند راپيدا جرم
مورد در شدندانشآموزان گرفته كم دست متاسفانه.ميبيند
از تعدادي ميشود باعث خود ، موضوعاتاطراف از دركشان ميزان
گاهي و كنند محدود را آنها دائما توضيحي بدونهيچ مربيان
.كنند خرد را ايشان شخصيت غيره و بدني تفتيش با
آموزشهاي دانشآموزانكمتر نيز ، ناهمجنسخواهي زمينه در
بلوغ سن از مخالف جنس مورد در كنجكاوي.ميبينند را مفيد
اين در كافي آموزش عدم صورت درميآيد بوجود دانشآموز در
منزله به خود در را حس اين دانشآموز اينكه احتمال مورد ،
به شدت به يا و باشد داشته آن طرد در سعي و بپندارد گناه
چگونگي افراد واقع ، در.دارد وجود بياورد ، روي آن
با بيشتر مخالفرا ، جنس مقابل در خود رفتار و عكسالعمل
حدس اجتماع در رايج وهنجارهاي خانوادگي شرايط به توجه
بايد.رسمي آموزشهاي بوسيله تا تجربهميكنند و ميزنند
هدايت درصورت نوجواني ، و بلوغ دوران احساسات كه توجهداشت
كردن بسنده.باشد ازمفاسد بسياري سرچشمه ميتواند نشدن ،
كافي نميتواند احكام ، و نظري قالبدستورات در فقط آموزشها
مدتتحصيل ، طول تمامي در را مشاورهاي و خاص وكلاسهاي باشد
.ميطلبد مربيان بهترين از استفاده با
حيدري محرم
چاپار مجدفر ، مرتضي چيست؟ آموزشي بسته -منابع1
.فرزانگان ، 1375
تنگناها ، انتشارات از گذر در حرفهاي ، و فني آموزش -2
.مدرسه ، 1376
بارطرحهاي نخستين براي
درجشنواره دانشجويي برگزيده
خوارزميمعرفي بينالمللي
ميشوند
و ارشد كارشناسي برتر پاياننامههاي:فرهنگي علمي گروه
خوارزمي بينالمللي جشنواره دوازدهمين در دانشگاهها دكتراي
.ميشوند معرفي
خوارزمي جشنواره دبيردوازدهمين صدري محمدرضا دكتر
تشريح ضمن مطلب اين اعلام با خبرنگاران جمع در ديروز صبح
برگزيده طرحهاي:گفت امسال جشنواره چگونگيبرپايي
دانشجويي طرحهاي برتر ، طرحهاي سطح سه دوازدهمدر جشنواره
.ميشوند تقسيمبندي دانشآموزي طرحهاي و
طرح دانشجويي ، 5 بخش برنامهريزيهادر براساس:گفت وي
خوارزمي درجشنواره شركت براي دانشگاه هر از برجسته
خواهد جايزهتعلق آنها برترين به كه خواهدشد معرفي
.گرفت
ايراني متخصصين و محققين گسترده حضور منظور به:گفت وي
ازطريق جشنواره در شركت فراخوان ازكشور خارج مقيم
در خارجي دركشورهاي ايران اسلامي جمهوري سفارتخانههاي
سال با مقايسه در كه است گرفته قرار علاقهمندان اختيار
.است شده روبرو بيشتري استقبال با گذشته
مطلب اين بيان با وي جمهورياسلامي ، خبرگزاري گزارش به
ارسال مهلت طرح ، ارائه جهت محققين درخواست به توجه با كه
كنون تا:افزود ميشود ، تمديد جاري سال مهرماه تا 15 طرحها
طرحها اين از كه شده ارسال جشنواره دبيرخانه به طرح 226
ايرانيانمقيم از طرح و 20 خارجي داخلي ، 25طرح طرح 181
برنامههايدولت از حمايت منظور به:گفت صدري دكتر.است خارج
صنعتيايران و علمي پژوهشهاي جوانان ، سازمان مسائل خصوص در
طرحهاي توسعه طرح بودجه ، برنامهو سازمان هماهنگي با
آنان توسط شده ارايه معنويطرحهاي و مادي حمايت و جوانان
همچنين و برنده برايطرحهاي كه دارد خود كار دستور در را
داوران ، هيات تخصصي كميتههاي سوي از شده تاييد طرحهاي
و برنامه سازمان هماهنگي با و تبصره 4 بودجه از بااستفاده
اعتلاي و جوانان موفق طرحهاي توسعه و تداوم جهت بودجه
.پذيرد صورت مالي موثر حمايتهاي كشور خودكفايي
فرهنگي ميراث سازمان توسط
ايران كتيبه هزار ساماندهي 70
شد آغاز باستان
كشور فرهنگي ميراث سازمان كارشناسان سوي از باستان ايران
كشور فرهنگي سازمانميراث عمومي روابط گزارش به.شد آغاز
علاوه معروف ايلامشناس ارفعي ، دكتر سرپرستي به هياتي
نيز ترجمه و قرائت را آنها گلي ، كتيبههاي اين برساماندهي
سومري ، ميخي ، خطوط به منقوش كه كتيبههايمذكور.كرد خواهند
سالها باستانميباشند فارسي و ايلامي (آشوري بابلي ، ) اكدي
نگهداري ايران ملي (موزه) گنجينه در دربسته صندوق در
.ميشد
وزارت انساني نيروي معاون
تعطيلي ساعت يك
:پرورش و آموزش
تومان ميليارد كشور 5/1 مدارس
راهدر پرورش و
آموزش بودجه
ميدهد
و آموزش يك منطقه مدارس مديران همايش:فرهنگي علمي گروه.
و روستايي مدارس مديران از نفر از 400 بيش حضور با پرورش
.شد برگزار كار وزارت فرهنگي مجموعه در شهري
برنامه تبيين محوري ، مدرسه سياست اجراي براي همايش اين
جشن و مدارس بازگشايي با مرتبط طرحمسائل و يكساله
مدارس مديران همفكريميان و همسويي ايجاد و شكوفهها
.است شده برگزار
اين در پرورش ، و آموزش وزارت انساني نيروي معاون فاني
تعطيلي ساعت يك هر كه اين به اشاره سخنانيبا طي همايش
از تومان ميليارد ونيم يك رفتن هدر باعث كشور مدارس
مدارس اميدواريم:گفت شد ، خواهد كشور پرورش و آموزش بودجه
.كنند آغاز را تحصيلي سال شده ، تعيين پيش از برنامههاي با
كتب تا است شده خواسته مدارس از بخشنامهاي طي:گفت وي
.كنند توزيع ازمهر قبل را درسي
اگر و است پرورش و آموزش اصلي ركن معلم ، :داشت اظهار فاني
و آموزش مسائل از بسياري شود تكريم است شايسته كه طور آن
.شد خواهد رفع پرورش
|