آموزگاران روزه يك تعطيلي آيا
است؟ ضروري ابتدايي مدارس در
اعلام فرهنگي ميراث سازمان
طرشتي عبدالله شيخ بقعه
:كرد
پيوست ملي آثار به تهران در
دانش شوراهاي تشكيل طرح
ميشود اجرا دبيرستانها آموزي
آموزگاران روزه يك تعطيلي آيا
است؟
ضروري ابتدايي مدارس در
و ابتدايي دوره آموزگاران روزه يك تعطيلي طرح بررسي
قالب در طرح اين اجراي از ناشي منفي و مثبت پيامدهاي
سنجي نظر يك نتايج
;اشاره
آموزش دورههاي از مهمتريندوره ابتدايي دوره آموزش نظام
.شمارميرود به دانشافزايي و آگاهي وپايه كشور عمومي
پيشرفت در ابتدايي دوره پنجساله پايههاي تاثير و اهميت
از كهبسياري است اندازهاي به آيندهدانشآموزان ،
به دانشآموزان اگر كه دارند اعتقاد مسئولان و برنامهريزان
آماده مختلف مسائل درك براي و نكنند طي را دوره اين درستي
.بود نخواهد ميسر ديگر دورههاي اهداف به دستيابي نشوند ،
با ارتباط لحاظ به دوره اين آموزگاران ميان اين در
آموزش كيفي بهبود در كنندهاي تعيين نقش همواره كودكان ،
و مسئولان ميرسد نظر به ضروري لذا.داشتهاند ابتدايي
زحمتكش فهيم ، قشر اين كشور عمومي آموزش دوره سياستگزاران
درسالهاي.دهند قرار عنايت مورد پيش از بيش را صبور و
ابتدايي دانشآموزگاران سطح در فزايندهاي رشد شاهد اخير
ميان ابتدايي كارشناسي مدرك دريافت افزايش كه بودهايم
ابتدايي آموزش رشته آموزشي پوشش گسترش دوره ، اين معلمان
نداريم ترديد.مدعاست براين دال كشور سطح دانشگاههاي در
به مهم ضرورتي آموزگاران ، در عملي و علمي تخصص وجود كه
تدريجي مهاجرت مينمايد ، نگرانكننده آنچه اما.ميآيد حساب
جايگزيني يا و ديگر دورههاي به تحصيلي ، مقطع اين معلمان
اين مانع بخشنامههاي چه اگر.ديگراست سازماني فهرستهاي در
اين ليكن كاست ، جابهجايي اين بحران از اندكي مهاجرت ،
و كرده حس را آن همواره ابتدايي آموزگاران كه است تبعيض
علت ، تنها نگوييم اگر.برآمدهاند فردي چارهجويي درصدد
براي تعطيلي وجود جابهجايي ، اين قوي دلايل از يكي قطعا
اين از ابتدايي معلمين محروميت و ديگر دورههاي آموزگاران
كه هستند دارا را امكان اين ديگر مقاطع معلمين.است مزيت
كردهو متمركز روز تا 4 مدت 3 در را خود موظف تدريس ساعات
.شوند بهرهمند امورديگر انجام براي باقيمانده روزهاي از
در هفته طول تمام در موظفند ابتدايي كهآموزگاران حالي در
انجام براي ديگر فرصت هرگونه از عملا و داشته حضور مدرسه
به.باشند محروم مطالعاتي و اداري خانوادگي ، شخصي ، امور
معلمين براي آن ضرورت حس درك و تعطيلات اين اهميت لحاظ
سال دو طي در سياستگزارانآموزشي ، توسط ابتدايي دوره
درمحافل ابتدايي معلمين روزه يك زمزمهتعطيلات گذشته
طور به بار هر اما ميانآمده ، به كشور آموزشي مختلف
سبب به وسپس پخش رسانهها در و اخذ مقطعيتصميماتي
به و عقيم همهجانبه ، و اصولي برنامهريزيهايمدون ، فقدان
و مدارس بازگشايي سبب به اكنون.است شده سپرده فراموشي
از آمده دست به نتايج از تحليلي مهم ، اين مجدد فراموشي
در كه ابتدايي معلمان روزه يك تعطيلي خاص معلمان ، نظرسنجي
.ميآيد پي در است ، گرفته انجام خرداد 77
اين در سوال سه به پاسخ با آموزگاران آماري جامعه
بدست نتايج تحليل ، و بررسي از پس.كردند شركت نظرسنجي
از كه پرسشنامه يك سوال به پاسخ در ميدهد نشان آمده
تعطيلي آيا بنويسند دليل ذكر با بود شده خواسته آموزگاران
علمي سطح ارتقاء و آموزشي روند بر ابتدايي معلمان روزه يك
دارد؟ مثبت يا منفي تاثير دانشآموزان
وجود و كرده مثبتتلقي را تاثير اين آموزگاران درصد 95
تنها 5 و دانستهاند ضرورت را روزهمعلمان يك تعطيلي
استاندارد به ضربهاي و منفي را تاثير اين آموزگاران درصد
مخالفت علت (مخالفان) گروه اين.كردند اعلام آموزشي ساعات
پيش ناگهاني و رسمي غير ،(مذهبي) رسمي تعطيلات وجود را خود
نوروز عيد فجر ، دهه و اياماللهها تحصيلي ، سال طول در آمده
اين فعلي ، وضعيت در و شمرده بر يخبندان و برف ريزش گاهي و
.دانستند تحصيلي -آموزشي افت عامل و منفي را تعطيلات
روزه يك تعطيلي با ((95درصد موافق معلمان نظريات از بخشي
يك تعطيلي معلمان ، از گروه اين:است شده فهرست شرح اين به
اجتماعي ، مشكلات به برايرسيدگي مناسب فرصتي ايجاد را روزه
مطالعاتيتحقيقاتي فرصت زمينهساز نيز و واداري خانوادگي
يك تعطيلي بر تاكيد ضمن گروهيديگر.نمودند تلقي خود براي
براي كه اشارهكردند مهم اين به ابتدايي ، روزهمعلمان
قبيل از معلمان از انتظار فعاليتهايمورد به رسيدگي
كلاسي دفاتر تنظيم سالانه ، ماهانه ، روزانه ، درس طرح نوشتن
انجام فعاليتهاي به رسيدگي پيچيدهاش ، مقررات با جديد
به امتحاني ، رسيدگي اوراق تصحيح توسطدانشآموزان ، گرفته
آموزشي ، كمك وسايل ساخت برنامهريزيهايكلاسي ، درسي ، دفاتر
بدون آزاد فرصت يك به نياز...و خدمت ضمن كلاسهاي در شركت
نيز نكته اين به ادامه در و ضرورتهاست از فكري دغدغههاي
آموزگاران موظف كار ساعت روند 28 كه صورتي در كردند اشاره
خلاق ، تفكر براي فرصتي ديگر يابد ، ادامه ابتدايي دوره در
براي يادگيري -ياددهي فرايند در نوآوري و ذهني قواي پرورش
و توقعات سيل به بتوانند تا ماند نخواهد باقي معلمين
.بدهند مثبت پاسخ مختلف ستادي حوزههاي از وارده انتظارات
اغلب در كه است نكته اين است ، يادآوري و توجه قابل آنچه
لازمه را شادابيخويش و سرزندگي آموزگاران پاسخآزمودنيها ،
يك وجود و دانسته فراگيران با مطلوب ارتباط برقراري
و شادي و نشاط كسب روحيه ، تجديد جهت فرصتي را روزتعطيلي
لزوم بر و دانستند روحي وتنشهاي خاطر پريشاني رفع
.ورزيدهاند تعطيليتاكيد
بوديم ، خواسته آموزگاران از كه دوم سوال به پاسخ در
با دانشآموزان همزمان تعطيلي به نسبت را خود نظريات
دانشآموزان تعطيلي موافق درصد نمايند500 اعلام معلمانشان
بامعلمان دانشآموزان تعطيلي مخالف درصد و 45 معلمانشان با
و دوم اول ، پايههاي تعطيليدانشآموزان درصد و 5 بودند خود
از برخي.برشمردند ضروري معلمانشان با همراه را سوم
در شاگرد و معلم توان بركاهش امر اين موافق آموزگاران
از اعلامكردند نيز ديگر گروهي و كردند هفتهاشاره پايان
پنجشنبه روزهاي دولتي وادارات سازمانها اغلب كه آنجا
كارمند خصوصااولياي اوليا هستند ، تعطيل نيمه ويا تعطيل
كرده مراجعه مدرسه به اجازهفرزندانشان گرفتن جهت اغلب
نيز ديگر گروهي.رادارند فرزندانشان تعطيلي اجازه وتقاضاي
روز يك ووجود دانسته استراحت و ميهماني روزنظافت ، را جمعه
ضروري را درسي بهعقبماندگيهاي رسيدگي جهت تعطيلي
.اعلامكردند
دانشآموزان تعطيلي با مخالف آموزگاران نظريات از برخي
پاسخ 5 به خود ، مخالفت علت به پاسخ عدهايدر:بود چنين
اعلام ديگر گروهي و كردند اشاره يك يك سوال مخالفان درصد
دانشآموزان علمي سطح ارتقا براي مكاني مدرسهفقط داشتند
يادگيري و تجارب كسب براي است مكاني مدرسه.نيست
امروزبرآورده شهري جامعه به را كودكان نياز مهارتهاييكه
قوي ، غني ، محتواي با همراه تعطيليمعلمان روز يك لذا.سازد
يادگيري سطح ارتقا استجهت گامي فوقبرنامهها ، متنوع و جذاب
و بنابراينبرنامهريزي...و اخلاقي فردي ، اجتماعي ، مهارتهاي
و دقيق نظارت و قوي ضمانتاجرايي با طرح اجراي
مفيد و بسيارموثر ميتواند پرورشي و تربيتي پويايمتوليان
تعطيلي با كه ازمعلماني دسته آن.شود واقع
تعطيلي هنگام به سوم و دوم اول ، دانشآموزانپايههاي
مسئله اين به خويش ذكردلايل در بودند ، موافق معلمانشان
خاص سببويژگيهاي به پايهها اين دانشآموزان كه كردند اشاره
زمان مدت كه دارند نياز وعاطفي شناختي رشد دورههاي
اشاره همچنين.نمايند حس خانواده كنار در را بيشتريخود
فوق مطلوبيت موارد رعايتكليه صورت در كردند
روحي ، و نظرجسمي از پايهها اين دانشآموزان برنامهها ، بازهم
.داشت نخواهند را ويادگيري جذب كشش و توان
خواسته آموزگاران از كه ما پاياني سوال به پاسخ در
كلاسها برنامه برگزاري كيفيت با ارتباط در بوديم
را خود نظر تعطيليمعلمانشان روزهاي در دانشآموزان براي
داشتندمربيان اعتقاد آموزگاران درصد نمايند50/97 اعلام
پرورشي و فرهنگي امور در نيروهايمتخصص از بايد كلاسها اين
برنامهها محتوايفوق كه صورتي در داشتند اعلام نيز و باشند
نميتواند بپردازد ، ورزشي وصرفا تئوري خشك بحثهاي به
علت را اينبرنامهها وجود و باشد دانشآموزان پاسخگوينياز
كردهو پيشبيني روزها آن در احتماليدانشآموزان غيبتهاي
دانشآموزان سن با تناسببرنامهها و جذابيت تنوع ، علاقهمندي
.اهميتبرشمردند حائز نكات از را برنامهها فوق تدوين در
سر بر ديگر مربيان مخالفحضور معلمان ، درصد 5/2
همان كه معلماني از دسته اين بودند ، كلاسهايدانشآموزان
سومبودند ، و دوم اول ، پايههاي تعطيليدانشآموزان موافقان
چنين را خويش مخالفت وعلت كردند رد را ديگر مربيان حضور
الگويي نقش وتاثير پايهها اين حساسيت سبب به:اعلامداشتند
و پايههاياول در خصوصا يادگيري ، -فرايندياددهي در معلم
اين دانشآموزان كه ميكند پيشبيني را امكان اين دوم ،
در درگيريهايمختلف و تضاد نوعي دچار درالگوبرداري پايهها
آيد پيش ضرورتي چنانچه مختلفگردند مربيان سوي از سطحي
نيز را فوقبرنامهها مربيگري پايهها همان معلمان شايستهاست
.باشند داشته برعهده
برنامههاي فوق رابراي زير محتواي آموزگاران درصد 5/97
بازديدگردشهاي و ديد و اردو:كردند دانشآموزانپيشنهاد
خلاق نمايش و قصهگويي درصد ، فيلم5/12 نمايش علمي 5/17 ،
پرورشي ، درصد ، بازيهاي موسيقي 5/12 و سرود 5/17درصد ،
و مطالعه دستي ، سفالگري ، كارهاي نقاشي ، و خط
اما درصد مجموعا 5/37 فكري بازيهاي كتابخواني ، تندخواني ،
كه بود شده اشاره سايرپيشنهادها كنار در نيز مواردي به
تحقيق ، و روشمطالعه قبيل ، از نبودند سازي قابلگزينه
آموزش مشاغل ، و هنر صاحبان از فيزيك ، دعوت آزمايشهاي
است اميد.انديشيدن نحوه و سكوت آموزش يادگيري ، تكنيكهاي
عمومي آموزش دوره آموزشي سياستگزاران و برنامهريزان
پيرامونضرورت مختلف تحقيقات از آمده بدست نتايج به باتوجه
نظرسنجي نتايج به باعنايت نيز و ابتدايي معلمان تعطيلي
مهم اين گذاشتهو صحه مجددا خويش ، شده قصدفراموش بر حاضر
.بخشند تحقق را
فرزاد سارا /صفايي حميد:از پژوهش
اعلام فرهنگي ميراث سازمان
طرشتي عبدالله شيخ بقعه
:كرد
پيوست ملي آثار به تهران در
شماره با (ص)اكرم رسول هفتگانه صحابه از (طرشتي)دوريستي
روابط گزارش به.رسيد ثبت به ايران آثارملي فهرست در 2021
سال 566 تا كه بقعه اين كشور ، ميراثفرهنگي سازمان عمومي
بوده ، وي خانواده و بزرگ اينروحاني سكونت محل قمري هجري
ميدان به نرسيده آزادي درخيابان طرشت پارك شمالي ضلع در
.است شده واقع طرشت بلوار آزادي
ندارد ، تاريخي سال و كتيبه هيچگونه بنا اين كه آنجا از
.نيست امكانپذير اساس اين بر دقيق تاريخگذاري
بناهاي مستقيم تداوم فرم و طرح به توجه با بنا اين
است سنتي ادامه و قمري هجري هشتم قرن آرامگاهيگنبددار
شده معرفي سمرقند در تيمور امير گور با كامل طور به كه
.است
تعميرات صفويه دوران در و شده بنا خام خشت با بقعه اصل
گنبد محلي بررسيهاي طبق.است گرفته انجام آن روي بر اساسي
و گشته تخريب پيش سال چهل حدود بوده خام خشت از كه بنا
.است گرديده برپا آن جاي بر گچ و آجر و بامصالح فعلي گنبد
عبدالله جعفربن به معروف موسي محمدبن بن جعفر عبداللهبن
به يماني حذيقه اولاد از است ، دوريستي ابومحمد او كهكنيه
اصحاب از و اماميه شيعه فقهاي از يكي وي.شمارميرود
بغداد به هجري سال 566 در كه است (ص)اكرم پيامبر هفتگانه
موسي محمدبن خود جد از كه را بيت اهل ائمه احاديث تا رفت
موطن به بعدها وي.نمايد تبليغ و تعليم بود ، گرفته فرا
بعد اندكي و بازگشت ميباشد فعلي (طرشت)كهدوريست خود اصلي
.يافت سال 600وفات در
دانش شوراهاي تشكيل طرح
ميشود اجرا دبيرستانها آموزي
در دانشآموزي شوراهاي تشكيل طرح:فرهنگي علمي گروه
مراجع به تصويب براي و است شده آماده دبيرستانها
جاري سال مهرماه از تصويب صورت در و شد خواهد ذيصلاحارسال
و مشاوره كل مدير سيدمختارموسوي ، .درميآيد اجرا به
مطلب اين بيان با وپرورش تربيتيآموزش امور برنامهريزي
سالي نظام اجراي توجهبه با تحصيلي7778 سال از:افزود
جلسه 196 مصوبه و كشور دبيرستانهاي اول پايه در واحدي
تا ميزان 2 متوسطهبه پرورش و آموزش جديد نظام اجرايي هيات
و پرورشيپيشبيني فعاليت واحدهاي قالب در پرورش ساعت 4
.شد خواهد اجرا
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
قورباغه قصر
نشر / بازياري مهرداد:مترجم /گوردر ياستين:نويسنده
قيمت300 / نسخه شمارگان 5000 / اول 1377 چاپ / كيميا
پالتويي صفحه ، 86/ تومان
شبي از ميكنم فكر شروعشد ، كجا از ماجرا نيست يادم درست
به همينموضوع بودم ، برفها روي زدن قدم كهمشغول مهتابي
شب ، نصفههاي بچهها معمولا است ، چون عجيب خيلي خود خودي
آويزان درختانجنگلي بالاي بر بزرگي توپ مثل وقتيماه
.ندارند جنگل در گردش به عادت ميماند ،
مهتابي آنشب وباورنكردني عجيب موضوع تنها اين اما
قورباغههاست قصر داستان از پاراگراف اولين اين...نبود ،
ميكند آشنا تازه ماجرايي با را خواننده صفحه در 86 كه
به را خواننده خلالداستان ، در است كرده سعي نويسنده و
.ببرد ديگري دنياي
استالين
/سمسار مهدي دكتر:ترجمه/كانكوست رابرت:نويسنده
شمارگان 3300 /زمستان 76:چاپاول /جهان نقش انتشارات
(!تومان يا ريال) قيمت17500 /رقعي صفحه ، 526/نسخه
تازهاي چيز استالين بيوگرافياز يك ارائه كه است طبيعي
قدرت به و كمونيستشوروي حزب در او برآمدن زندگياو ، .نيست
بهويژهزندگي و كتابها فيلمها ، موضوعنوشتهها ، رسيدنش
به استالين بيوگرافي تازگي امااست بوده بسياري نامههاي
كه است اين در سابق مسائلشوروي كارشناس كانكوست رابرت قلم
از پس كه است ديكتاتور اين معتبر زندگينامه احتمالانخستين
زماني در ;شدهاست نوشته سابق شوروي جماهير ريختناتحاد فرو
است ميتوانسته رژيم ، اين بسيارسري بايگانيهاي كه
امروز روسيه به وآمد رفت و گيرد قرار نويسنده موردمراجعه
.پذيرد صورت آزادانه شورويسابق اتحاد و
بوده ، غيرعادي يا عادي موجودي ميزان چه تا استالين كه اين
پشت در.گفت خواهند ما به كتاب اين صفحات كه است موضوعي
درحالي اين و شده نوشته تومان آن 17500 قيمت كتاب ، جلد
تومان پنجاه و هفتصد و قيمتهزار جاري ، عرف طبق كه است
كرديد مراجعه بهكتابفروشيها اگر ولي.ميرسد نظر معقولتربه
برما شديد ، استالينروبهرو كتاب توماني قيمت 17500 با و
هرچيزي كتابخواني ، و كتاب بازار درآشفته نگيريد ، خرده
.است ممكن
ونگوك ونسان
انتشارات /رامبد محمود:مترجم /فرانك هربرت:نويسنده
قيمت950 /شمارگان5000نسخه /اول 1377 چاپ/هرمس
رقعي 200صفحه ،/تومان
چنين برادرش براي شهرلاهه از نامهاي در ونگوگ ونسان
شده ، كه هم يكبار براي آيا ببينمتئو بگو:مينويسد
وجود در چيرهدست و بزرگ نقاشي روح كه قبولكني نميخواهي
راه اين از و بشويم نقاش بايد ما دوي هر است؟ پنهان تو
روي از تنها و بيدليل را مطلب اين ونسان ، كنيم زندگي
ترديدي موضوع اين تكرار و تاكيد.بود هوسننوشته و هوي
كاملاجدي خاص مورد اين در وي كهگفتههاي نميگذارد باقي
خاتمه زندگياش به گلولهاي آنكهبا از پيش ونسان.است بوده
از عضو ، قطع و بهشكنجه مربوط گزارشهاي از دهد ، مجموعهاي
زندگي بهبررسي ونگوگ ونسان كتاب.بود جايگذاشته به خود
خم و پيچ با را خواننده ساده بانثري و ميپردازد ونگوگ
نيز ، كتاب پايان در.ميكند آشنا بزرگ نقاش اين زندگي
سال 1853 از ونگوگرا ونسان زندگي تقويم صفحه نويسندهدر 5
.كردهاست مرور تا 1891
|
|