داروسازي دبيرستان نخستين
يافت گشايش كشور پسرانه
آموزش درباره دانشآموزان
!دارند ديدگاهي چه جمعيت
پرورش آموزشو وزارت توسط
دورهكارداني انجامميشودتاسيس
معلم دانشسراهايتربيت پيوستهدر
داروسازي دبيرستان نخستين
يافت گشايش كشور پسرانه
وزارت حضورمعاونان با مراسمي طي ديروز داروپخش ، شركت
و مديريت و آموزشپزشكي و درمان بهداشت ، و پرورش و آموزش
خبرگزاري بهگزارش.يافت گشايش پخش دارو شركت كاركنان
در پرورش و آموزش معاونوزير علاقمندان جعفر اسلامي ، جمهوري
دارالفنون ، از بعد: گفت دبيرستان اين گشايش مراسم
تربيت براي مدرسه داروپخشاولين شركت داروسازي دبيرستان
شده تاسيس كه است صنعتداروسازي در كار جهت متخصص نيروي
دانشآموز هزار و 800 ميليون يك سال1370 در: افزود وي.است
رقم اين امسال و كردند ثبتنام مقطعمتوسطه در كشور سطح در
كه است حالي در اين و رسيده نفر هزار ميليونو 150 چهار به
روي حرفهاي آموزش به دانشآموزان درصد سال 70فقط 5/12 در
فني رشتههاي در متوسطه دانشآموزان درصد امسال 24 آوردندو
و800 هزار دو هماكنون: افزود وي.ميبينند آموزش وحرفهاي
از ميكنندو فعاليت دانش و كار مختلف رشتههاي در مدرسه
كار وبا كرده استقبال زمينه اين در بيشتر مدارس تاسيس
هدف اين آن ، برنامهريزي و حرفهاي آموزش روي بر كارشناسي
از داروسازي تاسيسدبيرستان مجوز دريافت.ميكنيم پيگيري را
متخصص نيروي تامين هدف آنبا تاسيس و پرورش و آموزش وزارت
با داروسازي فوقليسانس و دكترا ، ليسانس مقاطع بين فاصله در
شده انجام كشور داروسازي صنعت شغليدر پائين ردههاي
و پرورش و آموزش پوشش تحت و دولتي دبيرستانبهصورت اين.است
سه سرانه هزينه و ميشود اداره داروپخش نظارتشركت با
بهعهده دبيرستان اين دانشآموزان براي ميليونريال
پرداخت شهريهاي دانشآموزان و است شركتداروپخش
با دبيرستان اول سال اتمام از پس دانشآموزان.نميكنند
به ورود امكان دبيرستان ، اين ويژه آزمون يك موفقيتدر
غير در و دارند را خود تخصصي دوره آغاز و سالدوم
معمولي دبيرستانهاي به بايد تحصيل ادامه اينصورتبراي
عامل مدير نجفي محمود دكتر مراسم اين ادامه در.مراجعهكنند
اين تاسيس اهداف و اهميت بيان به سخناني طي شركتداروپخش
.پرداخت داروسازي صنعت در آن جايگاه دبيرستانو
آموزش درباره دانشآموزان
!دارند ديدگاهي چه جمعيت
سمت به حركت و جمعيت مساله به نسبت افراد ورفتار
نوعي جمعيت ، آموزش است جامعه افراد زندگي در بهبودكيفي
نشان خصوص ، به و ايجادآگاهي پي در كه است برنامهآموزشي
به زندگي وكيفيت جمعيت رشد بين متقابل رابطه دادن
و تعليم مسئولان عملكردهاي و وظايف جمله از است دانشآموزان
و كنند شناسايي اجتماعي زندگي در را مسايل استكه آن تربيت
جهت در هستند ، كشور آينده آفرينان نقش كه دانشآموزانرا
يكي امروز ، شرايط در.سازند آماده مسايل آن منطقيبا مواجهه
اين از مساله ;است مسئلهجمعيت ما ، جامعه اساسي مسايل از
كشور شرايط و نيازها و وامكانات جمعيت بين است لازم كه نظر
قادر برنامهريزان تا باشد داشته لازموجود هماهنگي و همسويي
اقدامات خود ، ثمربخش برنامههاي واجراي طرح براي باشند
برنامه نوعي جمعيت ، آموزش (1).عملآورند به را اساسي
دادن نشان بهخصوص ، و آگاهي پيايجاد در كه است آموزشي
دانشآموزان به زندگي كيفيت و رشدجمعيت بين متقابل رابطه
چون مفاهيمي تا ميكند كمك بهدانشآموزان آموزش ، اين.است
پيامدهاي و جهان و كشور اجتماع ، درخانواده ، جمعيت تغيير
افزايش خدمت در است ابزاري جمعيت ، آموزش.كنند درك را آن
به نسبت افراد رفتارهاي و نگرشها در ايجادتغيير و آگاهي
دانش ، ميتوان آموزش ، اين كمك به.آن رشدبيرويه و جمعيت
به دانشآموزان در را جمعيت به نسبت لازم ونگرشهاي مهارت
و تصميمات تا شوند آماده نهايت در كه كرد نحويايجاد
به توجه با و منطقي طور به فردا زندگي در را رفتارهايخود
را جمعيت آموزش هدف ميتوان اين ، بنابر.كنند واقعياتتنظيم
به نسبت افراد رفتار و نگرش جهانبيني ، در ايجادتغيير
بهبود موجب آموزش ، اين كه بود اميدوار و دانست مسالهجمعيت
از بيش حاضر ، حال دربشود جامعه هر افراد كيفيزندگي
جمعيت آموزش اجراي حال در اقيانوسيه و آسيا بيستكشور
يكديگر با اجرا و محتوا نظر از برنامهها اين واگرچه هستند
رشد به دستيابي برنامهها اين تمام هدف ولي تفاوتدارند ،
كشورها اين مردم زندگي كيفيت بهبود منظور به متناسبجمعيت
تخريب جمعيت ، بيرويه رشد نظير جهاني مهم مسايلاست
را انسان زندگي ابعاد تمام "تقريبا آن آلودگي محيطزيستو
تاثير تحت را بشر زندگي مسايل اين اثرات و دربرگرفته
نظر به روند ، اين ادامه از جلوگيري براياست قرارداده
كه است نسلي پرورش آن و دارد وجود راه يك تنها ميرسدكه
را آن مسايل و آينده درباره تفكر و تواناييدورانديشي
برابعاد جمعيتي تغييرات تاثير به توجه با(2).باشد داشته
در امروز نوجوانان و كودكان نقش وهمچنين توسعه مختلف
با جامعه از عظيم بخش اين آگاهسازي جمعيتفردا ، تغييرات
رسمي آموزشهاي طريق از جمعيت ، نامتعادل مشكلاترشد و مسايل
كنفرانس در.شد تبديل اهميت با و امريضروري يك به
مصر كشور در سال 1994 در كه توسعه جمعيتو بينالمللي
شدن كارآمدتر براي":كه گرديد تاكيد اينامر به شد ، برگزار
آموزشها اين جمعيت ، مسايل به مربوط بيشترآموزشهاي هرچه
سطوح تمام در و شده شروع دبستان از قبل دردورههاي بايد
اين در كه آن ضمن يابد ، ادامه غيررسمي و آموزشهايرسمي
كودكان نيازهاي و والدين مسئوليتهاي و حقوق آموزشها ، بايد
با كشور پرورش و آموزش فعال برخورد"شود لحاظ جواناننيز و
مختلف پايههاي درسي كتابهاي لابلاي در راميتوان جمعيت پديده
در جمعيتي مطالب گنجاندنكرد جستجو رسمي تحصيلينظام
و آموزش نظام حساسيت از نشانهاي بايد را كتبدرسي محتواي
جامعه عمده معضلات از يكي با برخورد در رسميكشور پرورش
با اسلامي شوراي مجلس ماه 1372 ارديبهشت در.كرد قلمداد
پرورش و آموزش وزارت "جمعيت و خانواده تنظيم"قانون تصويب
تامين و جمعيت به مربوط آموزشي مطالب" تا موءظفساخت را
موءثر نحو به خود درسي متون در را كودكان و سلامتيمادران
و بخشيدن نظم منظور به سال 1373 اواخر از."بگنجاند
تازهاي تلاش كشور ، مدارس در جمعيتي كردنآموزشهاي هدفمند
و جامع برنامه يك كه است برآن سعي تلاش ، اين در.گرديد آغاز
دانشآموزان آگاهي افزايش و جمعيت پديده بهتر برايدرك منظم
ارتباط و جمعيتي تغييرات نتايج و عمل ماهيت ، درزمينه
تلاش اين.شود تدوين كشور و جامعه خانواده ، فرد ، جمعيتبا
محتواي تدوين و جمعيت مفاهيم آموزش سرفصلهاي باتدوين
دوم سال تا دبستان چهارم تحصيلي پايههاي درسيبراي
خارج و داخل در مختلف آموزشي دورههاي وبرگزاري دبيرستان
.كرد پيدا ادامه سال 75 اول نيمه و درسال 74 كشور از
مساله اهميت به توجه با جمعيت ، آموزش كميتهبرنامهريزي
زندگي مختلف برابعاد جمعيت نامتعادل رشد وتاثير جمعيت
عميق و وسيع بينش به توجه با و كشور وتوسعه اجتماعي
تكيه و جمعيت بيرويه رشد پيامدهاي از كشور ودبيران معلمان
سعادت و ترقي پيشرفت ، به قشر اين توجه و برعلاقهمندي
مدارس در جمعيت مفاهيم آموزش حاصل كه دارد اطمينان جامعه ،
تصميمگيري كه بود خواهد مادراني و پدران كشور ، تربيت
در آنها اعمال تمام راهنماي مسئولانه ، و آگاهانه ، منطقي
پرورش و آموزش وزارت.بود خواهد فردا اجتماعي فرديو زندگي
و آموزشي تنظيمبرنامههاي طريق از تا دارد را امكان اين
تحصيلي ، مختلف دانشآموزاندورههاي براي مناسب محتواي تدوين
تاثيرات و جمعيت مسايل نسبتبه را جامعه جوانان و نوجوانان
و كرده حساس زندگي وكيفيت كشور توسعه بر جمعيت سريع رشد
جمعيت تغيير ازمفاهيم آنان بهتر درك براي را زمينه
فعاليتهاي.آورد اطراففراهم جهان و كشور اجتماع خانواده ،
سالهايتحصيلي 7675 در آزمايشي طرح يك براساس پروژه عملي
تهران ، مازندران ، شهر شامل استان پنج سطح در و 7776
دوره درسه بلوچستان و سيستان و لرستان غربي ، آذربايجان
مهر و شهريور در.ميشود اجرا متوسطه و راهنمايي ابتدايي ،
و معلمان آشنايي)شده تهيه مطالب توزيع و تهيه با همراه 75
روشهاي جهان ، و درايران جمعيت به مربوط مسايل با دبيران
مطالعه اكتشافي ، ارزشها ، روش تبيين جمعيتي ، مطالب تدريس
و معلمان تمام (عمليآن نمونه و آموزشي كارتهاي موردي ،
كشور استان درپنج جمعيت آموزش پوشش تحت مدارس دبيران
فراگرفتند را كلاسهايدرس در مطالب تدريس جهت لازم آموزشهاي
.شد شروع صورترسمي به مدارس در جمعيت آموزش برنامه و
همچنين و تحصيلي7675 سال آغاز يعني آموزش شروع با همراه
نگرش و آگاهي ميزان-و 77 75-تحصيلي 76 سالهاي پايان در
طريق اين از و جمعيتياندازهگيري مسايل به نسبت دانشآموزان
در مطلوب نگرش ايجاد و رشدآگاهي در پروژه موفقيت ميزان
ديدگاههاي از بخشي(3).شد شدهخواهد ارزشيابي دانشآموزان
محتواي و فعاليتها توسطمركز كه جمعيت زمينه در دانشآموزان
آثار و هنري فعاليتهاي درقالب هنر آموزش درسي برنامههاي
جوفيان ، سرشار (4).قراراست اين از شده تدوين ادبي ،
از هيچكس كه مطمئنم اولمن كلاس نوري ، فضلالله شيخ راهنمايي
كه ميبينيم.ندارد هم خاطرهخوبي و نميآيد خوشش شلوغ جاهاي
بايستيم صف در طولاني مدت بايد.است شلوغ بسيار نانوايي صف
به برويم و بگذريم كه ازنانوايي.برسد نوبتمان شايد تا
هجوم با مسافران ميشود ، باز درسالن كه وقتي فرودگاه ، سراغ
پاي و دست زير كه باشيم مواظب ميشوند ، بايد سالن وارد
سينما سراغ به و بگذريم كه ازفرودگاه.نشويم له ديگران
جمعيت زيادي با بالاخره زد را نميتوانحرفش "اصلا برويم ،
راهنمايي فصيحي ، النازبكنيم بايد چهكار نميدانم كشورمان
اگر.است جمعيت افزايش ما سوممشكل كلاس نوري ، الله شيخفضل
هم نياورند ، روي شهرها به و خودبمانند روستاهاي در مردم
توليدات همچنين و اطرافيانشان وهم هستند راحت خودشان
است دريايي چون جمعيت ازدياد.كاهشنميرود به رو كشاورزي
را جمعيت بيائيد پس.ميغلطند درهم اززيادي مردم كه موج پر
قرمز چراغ دوموقتي كلاس شاهد ، راهنمايي جليلي ، .كنيم كم
بوق "مرتبا ايستادند ، ماشينها سرهم پشت زيادي ماشينهاي شد ،
اثر در قرمز چراغ.ميكردند ايجاد صوتي آلودگي و ميزدند
خط حتي ميشد ، ديده بهسختي و بود شده تيره رنگش هوا آلودگي
بالاخره.بودند شده همسياه ماشين شيشههاي و پياده عابر
تصادف هم با سبز چراغ خاطرنديدن به ماشينها و شد سبز چراغ
بعضي نميشد ، ديده خوب پياده خطعابر اينكه خاطر به و كردند
مدت در كه بود مناظري اينكردند عابرينبرخورد با ماشينها
تمام با "واقعا و كردم مشاهده قرمز پشتچراغ در دقيقه چند
.زيادند بسيار ماشينها و آدمها تهران كردمدر احساس جان
دستغيب ، شهيد راهنمايي فودازي ، فاطمه و مرداني الهه
به خدمت روز شبانه كارم (راهنمايي چراغ زبان از) كلاسسوم
مقررات و ما به كه آناست ما انتظار.است انساني جوامع
به مردم از زيادي چونجمعيت.كنند توجه رانندگي و راهنمايي
همين اثر بر هزارانتصادف روزانه نميكنند ، توجه ما
و مكان و جا كمبود جمعيتموجب ازدياد.ميدهد رخ بياعتنايي
خود كه است آن بهتر.شدهاست لازم آموزشهاي به دسترسي عدم
اسكندري ، عباس.شود جمعيتكاسته ازدياد از تا بكوشند جوامع
پارك به وقتي پنجم كلاس نوري ، شيخفضلالله شهيد دبستان
.كرديم جاييپيدا سختي به نبوده انداختن سوزن جاي رسيدم ،
بود بچه كهآنقدر بگم چه بازي زمين از.بود شلوغ خيلي پارك
بايد بازي برايهر.بود درآمده هم سرسره و تاب صداي كه
دبستان -صدفي بامداد ستاره...ميايستاديم نوبت توي خيلي
خريدن براي عدهاي وقت(شلوغ زبانبازار از) پنجم كلاس اخلاص ،
اذيت مرا و نيستند من بهفكر ميآيند اينجا به مختلف چيزهاي
و مياندازند من روي را پفك پاكتخالي بچهها "مثلا.ميكنند
بيشتر را من باشند ، من در زيادي اگرعده.ميكنند كثيف مرا
بيشتر مرا آنها مغازهدارها ، اين دست واياز.ميكنند آلوده
اخلاص ، دبستان ثابتي ، مينا.ميكنند وآلوده كثيف مردم از
در ايستاديم ، صف آخر كرديم ، حركت نانوايي طرف پنجمبه كلاس
حركت كه اتوبوس ايستگاه سمت به.بودند نفر حدود30 صف
شده خسته خيلي من.بودند نفر از 50 بيش تويصف كرديم ،
اتوبوس در ديگر.شديم سوار ما و آمد بالاخرهاتوبوس بودم ،
نوري ، فضلالله شيخ دبستان بديع ، شهرزاد.نشستننبود جاي
زمان در:ميكند آغاز چنين را خود سرگذشت پنجمدرخت ، كلاس
در.بود سبز برگهايم كه بودم تنومندي و جوان مندرخت قديم
را پربرف كوههاي ميشد هميشه و بود تميز خيلي زمانهوا آن
ماشينها حالا اما بودند ، امروز از كمتر خيلي ماشينها.ديد
شايان.است كثيف خيلي هوا نتيجه در شدهاند خيليزياد
اتومبيلها اين سوماگر كلاس ايثار ، راهنمايي مدرسه مهرانفر ،
يا و نميدانند رانندگيخوب كه بيافتد انسانهايي دست به
همچنين و كاراندازد به را خود منفي جنبه آنها اعصاب
تصادفهاي شلوغيخيابانها ، موجب اتومبيلها حد از بيش آلودگي
برود ، بين از اينعوامل اگر.ميشود هوا كردن كثيف و مكرر
هم دست به دست كههمه است زماني آن و شد خواهد كم مشكلات
راهنمايي قلعهخاني ، شهرهبگذاريم احترام قانون به و داده
باعث وجودم اينكه از(زبانپارك از) سوم كلاس صادقي ، شهيد
شما به ميخواهد دلم خوشحالهستم ، ميشود آدمها خوشي و آرامش
ياسمن.بدهم آلودگي و هرگونهزشتي از دور به سالم زندگي
زبان از)كلاسپنجم نوري ، شيخفضلالله شهيد دبستان -اخوان
.ميدادند تكانم و ميآمدند بچهها كاشتند مرا وقتي(درخت
اين برابر در منكندند را شاخههايم شدم ، وقتيبزرگتر
و دادم سايه و ميوه زيبايي ، و كردم تحمل اذيت ، و همهآزار
كه است اين از من ناراحتي.كردم تميز هوارا
بسازند اينجا در بلند و بزرگ ساختمان يك شنيدهامميخواهند
منطقه ايمان ، سروش دبستان -صميمي شكورا.كنند مراقطع و
نميتوان باشد ، داشته وجود جمعيت از انبوهي كه يكهرجا
يك در ميخواهيم "مثلا.كرد استفاده محيط آن از بهخوبي
و كنيم استفاده طبيعت مناظر از اينكه براي روزتعطيل
سنگيني ترافيك راه ، در برويم ، پارك يك به يا و تفريحكنيم
در ماندن ساعتها از بعد بالاخره و ميكنيم رامشاهده
وارد كه همين.ميرسيم مقصد به زياد خستگي ترافيكبا
از بعد.ميشويم روبهرو جمعيت از انبوهي با پاركميشويم ،
نه.ميشويم سردرد و خستگي دچار پارك در نشستن چنددقيقه
با بلكه نكرديم ، استفاده پارك زيباي مناظر تنهااز
چكيده -شرفيمنابع1 حسن.برگشتيم خانه به خستگيبيشتري
آموزش دفترپروژه ;آذرماه 1374 جمعيتي ، مسايل همايش مقالات
اول فصل ;زنجاني دكتر جعفرجوادي ، محمد دكتر -جمعيت20
پروژه دفتر جمعيت ، آموزش مفاهيم تدريس علمي كتابراهنماي
راهنماي كتاب مقدمه ;كيامنش عليرضا دكتر -آموزشجمعيت30
.جمعيت آموزش پروژه دفتر جمعيت ، آموزش تدريسمفاهيم علمي
و هنري اثر يكهزار از بيش جمعيتي مسايل باره در -4
مركز به و گردآوري يك منطقه مدارس از ادبيدانشآموزان
پژوهش سازمان جمعيت آموزش پروژه دفتر و بررسيآثار
.است شده ارسال آموزش وبرنامهريزي
پرورش آموزشو وزارت توسط
دورهكارداني انجامميشودتاسيس
معلم دانشسراهايتربيت پيوستهدر
در تحصيل ادامه متقاضي ميتوانند افرادي اساس ، اين بر
جديدآموزش نظام نظري دوم سال كه باشند دانشسراها گونه اين
. رساندهباشند بهپايان موفقيت رابا متوسطه
|