داروسازي دبيرستان نخستين
يافت گشايش كشور پسرانه
آموزش درباره دانشآموزان
!دارند ديدگاهي چه جمعيت
پرورش آموزشو وزارت توسط
دورهكارداني انجامميشودتاسيس
معلم دانشسراهايتربيت پيوستهدر
![](../imgs/bar.jpg)
داروسازي دبيرستان نخستين
يافت گشايش كشور پسرانه
وزارت حضورمعاونان با مراسمي طي ديروز داروپخش ، شركت
و مديريت و آموزشپزشكي و درمان بهداشت ، و پرورش و آموزش
خبرگزاري بهگزارش.يافت گشايش پخش دارو شركت كاركنان
در پرورش و آموزش معاونوزير علاقمندان جعفر اسلامي ، جمهوري
دارالفنون ، از بعد: گفت دبيرستان اين گشايش مراسم
تربيت براي مدرسه داروپخشاولين شركت داروسازي دبيرستان
شده تاسيس كه است صنعتداروسازي در كار جهت متخصص نيروي
دانشآموز هزار و 800 ميليون يك سال1370 در: افزود وي.است
رقم اين امسال و كردند ثبتنام مقطعمتوسطه در كشور سطح در
كه است حالي در اين و رسيده نفر هزار ميليونو 150 چهار به
روي حرفهاي آموزش به دانشآموزان درصد سال 70فقط 5/12 در
فني رشتههاي در متوسطه دانشآموزان درصد امسال 24 آوردندو
و800 هزار دو هماكنون: افزود وي.ميبينند آموزش وحرفهاي
از ميكنندو فعاليت دانش و كار مختلف رشتههاي در مدرسه
كار وبا كرده استقبال زمينه اين در بيشتر مدارس تاسيس
هدف اين آن ، برنامهريزي و حرفهاي آموزش روي بر كارشناسي
از داروسازي تاسيسدبيرستان مجوز دريافت.ميكنيم پيگيري را
متخصص نيروي تامين هدف آنبا تاسيس و پرورش و آموزش وزارت
با داروسازي فوقليسانس و دكترا ، ليسانس مقاطع بين فاصله در
شده انجام كشور داروسازي صنعت شغليدر پائين ردههاي
و پرورش و آموزش پوشش تحت و دولتي دبيرستانبهصورت اين.است
سه سرانه هزينه و ميشود اداره داروپخش نظارتشركت با
بهعهده دبيرستان اين دانشآموزان براي ميليونريال
پرداخت شهريهاي دانشآموزان و است شركتداروپخش
با دبيرستان اول سال اتمام از پس دانشآموزان.نميكنند
به ورود امكان دبيرستان ، اين ويژه آزمون يك موفقيتدر
غير در و دارند را خود تخصصي دوره آغاز و سالدوم
معمولي دبيرستانهاي به بايد تحصيل ادامه اينصورتبراي
عامل مدير نجفي محمود دكتر مراسم اين ادامه در.مراجعهكنند
اين تاسيس اهداف و اهميت بيان به سخناني طي شركتداروپخش
.پرداخت داروسازي صنعت در آن جايگاه دبيرستانو
آموزش درباره دانشآموزان
!دارند ديدگاهي چه جمعيت
سمت به حركت و جمعيت مساله به نسبت افراد ورفتار
نوعي جمعيت ، آموزش است جامعه افراد زندگي در بهبودكيفي
نشان خصوص ، به و ايجادآگاهي پي در كه است برنامهآموزشي
به زندگي وكيفيت جمعيت رشد بين متقابل رابطه دادن
و تعليم مسئولان عملكردهاي و وظايف جمله از است دانشآموزان
و كنند شناسايي اجتماعي زندگي در را مسايل استكه آن تربيت
جهت در هستند ، كشور آينده آفرينان نقش كه دانشآموزانرا
يكي امروز ، شرايط در.سازند آماده مسايل آن منطقيبا مواجهه
اين از مساله ;است مسئلهجمعيت ما ، جامعه اساسي مسايل از
كشور شرايط و نيازها و وامكانات جمعيت بين است لازم كه نظر
قادر برنامهريزان تا باشد داشته لازموجود هماهنگي و همسويي
اقدامات خود ، ثمربخش برنامههاي واجراي طرح براي باشند
برنامه نوعي جمعيت ، آموزش (1).عملآورند به را اساسي
دادن نشان بهخصوص ، و آگاهي پيايجاد در كه است آموزشي
دانشآموزان به زندگي كيفيت و رشدجمعيت بين متقابل رابطه
چون مفاهيمي تا ميكند كمك بهدانشآموزان آموزش ، اين.است
پيامدهاي و جهان و كشور اجتماع ، درخانواده ، جمعيت تغيير
افزايش خدمت در است ابزاري جمعيت ، آموزش.كنند درك را آن
به نسبت افراد رفتارهاي و نگرشها در ايجادتغيير و آگاهي
دانش ، ميتوان آموزش ، اين كمك به.آن رشدبيرويه و جمعيت
به دانشآموزان در را جمعيت به نسبت لازم ونگرشهاي مهارت
و تصميمات تا شوند آماده نهايت در كه كرد نحويايجاد
به توجه با و منطقي طور به فردا زندگي در را رفتارهايخود
را جمعيت آموزش هدف ميتوان اين ، بنابر.كنند واقعياتتنظيم
به نسبت افراد رفتار و نگرش جهانبيني ، در ايجادتغيير
بهبود موجب آموزش ، اين كه بود اميدوار و دانست مسالهجمعيت
از بيش حاضر ، حال دربشود جامعه هر افراد كيفيزندگي
جمعيت آموزش اجراي حال در اقيانوسيه و آسيا بيستكشور
يكديگر با اجرا و محتوا نظر از برنامهها اين واگرچه هستند
رشد به دستيابي برنامهها اين تمام هدف ولي تفاوتدارند ،
كشورها اين مردم زندگي كيفيت بهبود منظور به متناسبجمعيت
تخريب جمعيت ، بيرويه رشد نظير جهاني مهم مسايلاست
را انسان زندگي ابعاد تمام "تقريبا آن آلودگي محيطزيستو
تاثير تحت را بشر زندگي مسايل اين اثرات و دربرگرفته
نظر به روند ، اين ادامه از جلوگيري براياست قرارداده
كه است نسلي پرورش آن و دارد وجود راه يك تنها ميرسدكه
را آن مسايل و آينده درباره تفكر و تواناييدورانديشي
برابعاد جمعيتي تغييرات تاثير به توجه با(2).باشد داشته
در امروز نوجوانان و كودكان نقش وهمچنين توسعه مختلف
با جامعه از عظيم بخش اين آگاهسازي جمعيتفردا ، تغييرات
رسمي آموزشهاي طريق از جمعيت ، نامتعادل مشكلاترشد و مسايل
كنفرانس در.شد تبديل اهميت با و امريضروري يك به
مصر كشور در سال 1994 در كه توسعه جمعيتو بينالمللي
شدن كارآمدتر براي":كه گرديد تاكيد اينامر به شد ، برگزار
آموزشها اين جمعيت ، مسايل به مربوط بيشترآموزشهاي هرچه
سطوح تمام در و شده شروع دبستان از قبل دردورههاي بايد
اين در كه آن ضمن يابد ، ادامه غيررسمي و آموزشهايرسمي
كودكان نيازهاي و والدين مسئوليتهاي و حقوق آموزشها ، بايد
با كشور پرورش و آموزش فعال برخورد"شود لحاظ جواناننيز و
مختلف پايههاي درسي كتابهاي لابلاي در راميتوان جمعيت پديده
در جمعيتي مطالب گنجاندنكرد جستجو رسمي تحصيلينظام
و آموزش نظام حساسيت از نشانهاي بايد را كتبدرسي محتواي
جامعه عمده معضلات از يكي با برخورد در رسميكشور پرورش
با اسلامي شوراي مجلس ماه 1372 ارديبهشت در.كرد قلمداد
پرورش و آموزش وزارت "جمعيت و خانواده تنظيم"قانون تصويب
تامين و جمعيت به مربوط آموزشي مطالب" تا موءظفساخت را
موءثر نحو به خود درسي متون در را كودكان و سلامتيمادران
و بخشيدن نظم منظور به سال 1373 اواخر از."بگنجاند
تازهاي تلاش كشور ، مدارس در جمعيتي كردنآموزشهاي هدفمند
و جامع برنامه يك كه است برآن سعي تلاش ، اين در.گرديد آغاز
دانشآموزان آگاهي افزايش و جمعيت پديده بهتر برايدرك منظم
ارتباط و جمعيتي تغييرات نتايج و عمل ماهيت ، درزمينه
تلاش اين.شود تدوين كشور و جامعه خانواده ، فرد ، جمعيتبا
محتواي تدوين و جمعيت مفاهيم آموزش سرفصلهاي باتدوين
دوم سال تا دبستان چهارم تحصيلي پايههاي درسيبراي
خارج و داخل در مختلف آموزشي دورههاي وبرگزاري دبيرستان
.كرد پيدا ادامه سال 75 اول نيمه و درسال 74 كشور از
مساله اهميت به توجه با جمعيت ، آموزش كميتهبرنامهريزي
زندگي مختلف برابعاد جمعيت نامتعادل رشد وتاثير جمعيت
عميق و وسيع بينش به توجه با و كشور وتوسعه اجتماعي
تكيه و جمعيت بيرويه رشد پيامدهاي از كشور ودبيران معلمان
سعادت و ترقي پيشرفت ، به قشر اين توجه و برعلاقهمندي
مدارس در جمعيت مفاهيم آموزش حاصل كه دارد اطمينان جامعه ،
تصميمگيري كه بود خواهد مادراني و پدران كشور ، تربيت
در آنها اعمال تمام راهنماي مسئولانه ، و آگاهانه ، منطقي
پرورش و آموزش وزارت.بود خواهد فردا اجتماعي فرديو زندگي
و آموزشي تنظيمبرنامههاي طريق از تا دارد را امكان اين
تحصيلي ، مختلف دانشآموزاندورههاي براي مناسب محتواي تدوين
تاثيرات و جمعيت مسايل نسبتبه را جامعه جوانان و نوجوانان
و كرده حساس زندگي وكيفيت كشور توسعه بر جمعيت سريع رشد
جمعيت تغيير ازمفاهيم آنان بهتر درك براي را زمينه
فعاليتهاي.آورد اطراففراهم جهان و كشور اجتماع خانواده ،
سالهايتحصيلي 7675 در آزمايشي طرح يك براساس پروژه عملي
تهران ، مازندران ، شهر شامل استان پنج سطح در و 7776
دوره درسه بلوچستان و سيستان و لرستان غربي ، آذربايجان
مهر و شهريور در.ميشود اجرا متوسطه و راهنمايي ابتدايي ،
و معلمان آشنايي)شده تهيه مطالب توزيع و تهيه با همراه 75
روشهاي جهان ، و درايران جمعيت به مربوط مسايل با دبيران
مطالعه اكتشافي ، ارزشها ، روش تبيين جمعيتي ، مطالب تدريس
و معلمان تمام (عمليآن نمونه و آموزشي كارتهاي موردي ،
كشور استان درپنج جمعيت آموزش پوشش تحت مدارس دبيران
فراگرفتند را كلاسهايدرس در مطالب تدريس جهت لازم آموزشهاي
.شد شروع صورترسمي به مدارس در جمعيت آموزش برنامه و
همچنين و تحصيلي7675 سال آغاز يعني آموزش شروع با همراه
نگرش و آگاهي ميزان-و 77 75-تحصيلي 76 سالهاي پايان در
طريق اين از و جمعيتياندازهگيري مسايل به نسبت دانشآموزان
در مطلوب نگرش ايجاد و رشدآگاهي در پروژه موفقيت ميزان
ديدگاههاي از بخشي(3).شد شدهخواهد ارزشيابي دانشآموزان
محتواي و فعاليتها توسطمركز كه جمعيت زمينه در دانشآموزان
آثار و هنري فعاليتهاي درقالب هنر آموزش درسي برنامههاي
جوفيان ، سرشار (4).قراراست اين از شده تدوين ادبي ،
از هيچكس كه مطمئنم اولمن كلاس نوري ، فضلالله شيخ راهنمايي
كه ميبينيم.ندارد هم خاطرهخوبي و نميآيد خوشش شلوغ جاهاي
بايستيم صف در طولاني مدت بايد.است شلوغ بسيار نانوايي صف
به برويم و بگذريم كه ازنانوايي.برسد نوبتمان شايد تا
هجوم با مسافران ميشود ، باز درسالن كه وقتي فرودگاه ، سراغ
پاي و دست زير كه باشيم مواظب ميشوند ، بايد سالن وارد
سينما سراغ به و بگذريم كه ازفرودگاه.نشويم له ديگران
جمعيت زيادي با بالاخره زد را نميتوانحرفش "اصلا برويم ،
راهنمايي فصيحي ، النازبكنيم بايد چهكار نميدانم كشورمان
اگر.است جمعيت افزايش ما سوممشكل كلاس نوري ، الله شيخفضل
هم نياورند ، روي شهرها به و خودبمانند روستاهاي در مردم
توليدات همچنين و اطرافيانشان وهم هستند راحت خودشان
است دريايي چون جمعيت ازدياد.كاهشنميرود به رو كشاورزي
را جمعيت بيائيد پس.ميغلطند درهم اززيادي مردم كه موج پر
قرمز چراغ دوموقتي كلاس شاهد ، راهنمايي جليلي ، .كنيم كم
بوق "مرتبا ايستادند ، ماشينها سرهم پشت زيادي ماشينهاي شد ،
اثر در قرمز چراغ.ميكردند ايجاد صوتي آلودگي و ميزدند
خط حتي ميشد ، ديده بهسختي و بود شده تيره رنگش هوا آلودگي
بالاخره.بودند شده همسياه ماشين شيشههاي و پياده عابر
تصادف هم با سبز چراغ خاطرنديدن به ماشينها و شد سبز چراغ
بعضي نميشد ، ديده خوب پياده خطعابر اينكه خاطر به و كردند
مدت در كه بود مناظري اينكردند عابرينبرخورد با ماشينها
تمام با "واقعا و كردم مشاهده قرمز پشتچراغ در دقيقه چند
.زيادند بسيار ماشينها و آدمها تهران كردمدر احساس جان
دستغيب ، شهيد راهنمايي فودازي ، فاطمه و مرداني الهه
به خدمت روز شبانه كارم (راهنمايي چراغ زبان از) كلاسسوم
مقررات و ما به كه آناست ما انتظار.است انساني جوامع
به مردم از زيادي چونجمعيت.كنند توجه رانندگي و راهنمايي
همين اثر بر هزارانتصادف روزانه نميكنند ، توجه ما
و مكان و جا كمبود جمعيتموجب ازدياد.ميدهد رخ بياعتنايي
خود كه است آن بهتر.شدهاست لازم آموزشهاي به دسترسي عدم
اسكندري ، عباس.شود جمعيتكاسته ازدياد از تا بكوشند جوامع
پارك به وقتي پنجم كلاس نوري ، شيخفضلالله شهيد دبستان
.كرديم جاييپيدا سختي به نبوده انداختن سوزن جاي رسيدم ،
بود بچه كهآنقدر بگم چه بازي زمين از.بود شلوغ خيلي پارك
بايد بازي برايهر.بود درآمده هم سرسره و تاب صداي كه
دبستان -صدفي بامداد ستاره...ميايستاديم نوبت توي خيلي
خريدن براي عدهاي وقت(شلوغ زبانبازار از) پنجم كلاس اخلاص ،
اذيت مرا و نيستند من بهفكر ميآيند اينجا به مختلف چيزهاي
و مياندازند من روي را پفك پاكتخالي بچهها "مثلا.ميكنند
بيشتر را من باشند ، من در زيادي اگرعده.ميكنند كثيف مرا
بيشتر مرا آنها مغازهدارها ، اين دست واياز.ميكنند آلوده
اخلاص ، دبستان ثابتي ، مينا.ميكنند وآلوده كثيف مردم از
در ايستاديم ، صف آخر كرديم ، حركت نانوايي طرف پنجمبه كلاس
حركت كه اتوبوس ايستگاه سمت به.بودند نفر حدود30 صف
شده خسته خيلي من.بودند نفر از 50 بيش تويصف كرديم ،
اتوبوس در ديگر.شديم سوار ما و آمد بالاخرهاتوبوس بودم ،
نوري ، فضلالله شيخ دبستان بديع ، شهرزاد.نشستننبود جاي
زمان در:ميكند آغاز چنين را خود سرگذشت پنجمدرخت ، كلاس
در.بود سبز برگهايم كه بودم تنومندي و جوان مندرخت قديم
را پربرف كوههاي ميشد هميشه و بود تميز خيلي زمانهوا آن
ماشينها حالا اما بودند ، امروز از كمتر خيلي ماشينها.ديد
شايان.است كثيف خيلي هوا نتيجه در شدهاند خيليزياد
اتومبيلها اين سوماگر كلاس ايثار ، راهنمايي مدرسه مهرانفر ،
يا و نميدانند رانندگيخوب كه بيافتد انسانهايي دست به
همچنين و كاراندازد به را خود منفي جنبه آنها اعصاب
تصادفهاي شلوغيخيابانها ، موجب اتومبيلها حد از بيش آلودگي
برود ، بين از اينعوامل اگر.ميشود هوا كردن كثيف و مكرر
هم دست به دست كههمه است زماني آن و شد خواهد كم مشكلات
راهنمايي قلعهخاني ، شهرهبگذاريم احترام قانون به و داده
باعث وجودم اينكه از(زبانپارك از) سوم كلاس صادقي ، شهيد
شما به ميخواهد دلم خوشحالهستم ، ميشود آدمها خوشي و آرامش
ياسمن.بدهم آلودگي و هرگونهزشتي از دور به سالم زندگي
زبان از)كلاسپنجم نوري ، شيخفضلالله شهيد دبستان -اخوان
.ميدادند تكانم و ميآمدند بچهها كاشتند مرا وقتي(درخت
اين برابر در منكندند را شاخههايم شدم ، وقتيبزرگتر
و دادم سايه و ميوه زيبايي ، و كردم تحمل اذيت ، و همهآزار
كه است اين از من ناراحتي.كردم تميز هوارا
بسازند اينجا در بلند و بزرگ ساختمان يك شنيدهامميخواهند
منطقه ايمان ، سروش دبستان -صميمي شكورا.كنند مراقطع و
نميتوان باشد ، داشته وجود جمعيت از انبوهي كه يكهرجا
يك در ميخواهيم "مثلا.كرد استفاده محيط آن از بهخوبي
و كنيم استفاده طبيعت مناظر از اينكه براي روزتعطيل
سنگيني ترافيك راه ، در برويم ، پارك يك به يا و تفريحكنيم
در ماندن ساعتها از بعد بالاخره و ميكنيم رامشاهده
وارد كه همين.ميرسيم مقصد به زياد خستگي ترافيكبا
از بعد.ميشويم روبهرو جمعيت از انبوهي با پاركميشويم ،
نه.ميشويم سردرد و خستگي دچار پارك در نشستن چنددقيقه
با بلكه نكرديم ، استفاده پارك زيباي مناظر تنهااز
چكيده -شرفيمنابع1 حسن.برگشتيم خانه به خستگيبيشتري
آموزش دفترپروژه ;آذرماه 1374 جمعيتي ، مسايل همايش مقالات
اول فصل ;زنجاني دكتر جعفرجوادي ، محمد دكتر -جمعيت20
پروژه دفتر جمعيت ، آموزش مفاهيم تدريس علمي كتابراهنماي
راهنماي كتاب مقدمه ;كيامنش عليرضا دكتر -آموزشجمعيت30
.جمعيت آموزش پروژه دفتر جمعيت ، آموزش تدريسمفاهيم علمي
و هنري اثر يكهزار از بيش جمعيتي مسايل باره در -4
مركز به و گردآوري يك منطقه مدارس از ادبيدانشآموزان
پژوهش سازمان جمعيت آموزش پروژه دفتر و بررسيآثار
.است شده ارسال آموزش وبرنامهريزي
پرورش آموزشو وزارت توسط
دورهكارداني انجامميشودتاسيس
معلم دانشسراهايتربيت پيوستهدر
در تحصيل ادامه متقاضي ميتوانند افرادي اساس ، اين بر
جديدآموزش نظام نظري دوم سال كه باشند دانشسراها گونه اين
. رساندهباشند بهپايان موفقيت رابا متوسطه
|