مشاركت مقدس نماد مدرسهسازي
مردمي
آغاز در كشور آموزشي فضاهاي كمبودهاي و مشكلات به نگاهي
جديد سالتحصيلي
مدارس ساختمانهاي از بسياري آشكار ، كمبودهاي بر علاوه
و آموزشي برنامههاي اجراي براي و استاندارد غير كشور
ميباشند نامناسب پرورشي
گروههاي در آموزشي فضاي به ونياز جمعيت رشد به توجه با
زمان بخصوص ساله هر آموزشي فضاي كمبود زمزمه سنيمختلف ،
مدارس ساز و ساخت.ميشود شنيده مدارس بازگشايي و نام ثبت
و است داشته را اميدواركنندهاي روند حدودي تا انقلاب از پس
حدود حاضر حال در كشور مدارس نوسازي آمارسازمان برپايه
كشور سطح در كلاس هزار با 401757 ساختمانمدرسه 8/73هزار
انقلاب از قبل دوران به متعلق كلاس حدود121522 كه است داير
به توجه با اماشدهاند ساخته ازانقلاب پس بقيه و بوده
بيش به دانشآموزي جمعيت ميليون سالحدود 9/7 از رشدجمعيت
.است رسيده سالجاري در ميليون از 1/18
كمبود با را حال آموزشي فضاهاي دانشآموزي نفرات رشد اين
مدارس صورت به آن پيامدهاي و است كرده روبهرو چشمگيري
مدارس و بازسازي قابل و نامناسب قديمي مدارس و چندنوبته
مدارس بيشتر ديگر سوي از.است كرده استيجاريبروز
آموزشي فضاي از سنگين هزينههاي نيزعليرغم غيرانتفاعي
در آموزش روند ترتيب اين به و.برخوردارهستند نامناسب
مشكلات با آموزشي فضاي كمبود تنگناهاو تحتتاثير كشور ،
.ميباشد روبهرو گوناگوني
مطلوب مدرسه
مسلم قدر اما است ، دانشآموزان دوم خانه مدرسه ميگويند
و تعليم كانون در را روز پرانرژي ساعات گروه اين اينكه
محيط با تنگاتنگي ارتباط ميان اين در و ميگذرانند تربيت
دست و معلم و همكلاسيها آموزشي ، فضاي ازجمله تربيتي
فيزيكي فضاي عبارتي به دارند ، خود محيطآموزشي اندركاران
عامل ميتواند تربيتي و آموزشي سايرعوامل كنار در مدرسه
رشد و يادگيري ميزان به و باشد برايدانشآموزان دهنده پيام
كمك آنها رواني بهداشت تامين نيز و واجتماعي فردي شخصيت
.كند
تنها آموزش از هدف اگر ميگويند كارشناسان از بسياري
فيزيكي فضاي و معماري نتيجه در پس است مطالب كردن بازگو
در اما بود ، خواهد سودمند ثابت صندلي و ميز جمله از حاضر
معماري شيوههاي است پيشرفت و رشد خلاقيت كهملاك شرايطي
.شود محسوب تربيتي روش كننده ميتواندحمايت آموزش
همواره كه كلاسيك مدارس تربيتي امور متخصصان گفته به
گرفتن ياد "صرفا نه دادن ، ياد مبناي بر را اصلي جوهره
بدان اين ميآموزند را خودباوري و ومسئوليتپذيري ميگذارند
و بنشين" مفهوم در را پرورش و آموزش كهفلسفه است معنا
.قرارنميدهند "يادبگير
بيرغبتي كه نامناسب و فرسوده تخته مختصر ، و كوچك كلاسهاي
با سال هر كه مدرسه حياط محوطه ميكند ، تداعي را بينظمي و
يا و ميشوند كوچكتر جديد كلاسهاي ساخت و جمعيت وجودتراكم
فضاي و حياط فاقد بيشتر كه غيرانتفاعي و مدارساستيجاري
را تحصيل و درس نتيجه در هستند مطلوب وورزشي تفريحي
.است كرده كسلآور
متفاوت آموزشي شرايط در دانشآموزان با كه گفتگوهايي در
بخصوص آنها پاسخ داديم انجام آموزشي فضاي تعريف درمورد
برخورد نحوه تحصيلي ، كيفيت همه.بود پراكنده دورهراهنمايي
فضاي كمبود معيار را ورزشي فضاي كمبود هم عدهاي معلمانو
عدم دليل به كه است معنا بدان اين و كردند آموزشياظهار
آموزشي فضاي از مطلوبي و مثبت تصور مناسب بافضاي همجواري
رويارويي با خصوصي مدارس دانشآموزان وحتي نيست ميان در
برخوردار كمتري فيزيكي فضاي ازامكانات اقتصادي تنگناهاي
.هستند
به نام ثبت براي كه دانشآموزي مادر نبوت الهه
آموزشي فضاي درمورد آمده (س)زهرا فاطمه مدرسهغيرانتفاعي
مدرسه از اوليا كه چيزي تنها حاضر حال در:مطلوبميگويد
فرزندشان كه است نيمكت يك با ديواري چهار كلاس ميداننديك
محض به فضاوالدين كمبود اين وعليرغم درسبخواند آن در
مدرسه يك اينكه و كنند آرامش احساس مدارسفرزندشان نام ثبت
.نميكند چنداني فرق است چگونه آموزش لحاظامكانات از مطلوب
مادران و پدران بيشتر:ميگويد ازمادران ديگر يكي
تا كنند خصوصي مدارس خرج را زيادي هزينههاي حاضرند
.باشند داشته كمتري مشكلآموزش فرزندانشان
درامدها بيشتر خصوصي مدارس از بعضي در كه حالي در اما
فضاي مدرسه ، تجهيز به كمتر و ميشود بها اجاره پرداخت صرف
.ميگردد توجه آموزشي كيفيت بردن بالا و آموزشي
:ميگويد دولتي مدرسه يك دانشآموز پدر صادقي ابراهيم
تعداد.نيست استاندارد مناطق بيشتر در فضايآموزشي
نتيجه ودر ندارد هماهنگي آموزشي فضاي با جمعيتدانشآموزي
.ميشود بچههاكم كيفيتتحصيلي از
هر در كه شيفته سه يا و شيفته دو مدارس:ميافزايد وي
در دانشآموز يا 60 و ميكند تربيت را دانشآموز هزار نوبت
شيوه اين آيا ميخوانند درس هم كنار در تنگاتنگي بهطور كلاس
.كند پر را آموزش ميتواندجايگاه
در":ميگويد دانشگاهي پيش دوره آموز دانش اعتمادي منصور
بدتر وضع است عمومي و خصوصي گونه دو به مدارس كه حاضر حال
خصوصي مدارس از بعضي.دارند مشكل جور يك كدام هر يعني.شده
مساحت با دولتي مدارس و است باغچه يك اندازه حياطآنها كه
مناسبي محيطهاي نميتوانند نفره تا 60 اماكلاسهاي 50 زياد
فضاي و محيط به توجه حال هر به پس.باشد دروس برايفراگيري
.دارد قرار اهميت اول درجه آموزشيدر
مشاركتهاي امور برنامهريزي معاون اهم ، نويد مهدي
يك ويژگيهاي زمينه در كشور مدارس وتجهيز نوسازي سازمان
پايگاه و تعليم جايگاه مدرسه:ميگويد استاندارد مدرسه
به دارند احتياج كلاس به كه دليل همان به بچههااست تربيت
.نيازمندند ورزشي فضاي و آزمايشگاه كتابخانه ، نمازخانه ،
يك به كلاس كه ندارد توقع تربيت و كارشناستعليم هيچ
.شود محدود چهارديواري
و اجتماعي سيستم از بخشي عنوان به مدرسه:ميافزايد وي
داشته را شهروندي تربيت قابليت بايد جامعه با ارتباط در
ايفاي و بپذيرد را شهر آن مسئوليت درآينده كهبتواند باشد
كه حاضر كلاسهاي اكثر در كه معنا آن به يعني.كند نقش
فضا يعني.است برقرار شاگرد و معلم سويهميان يك ارتباط
علم چون كه است معنا بدان اين نمايشميدهد را تابعيت شكل
آن طبيعي بهطور ميشود منتقل پايين بالابه از تحميل حالت به
.داشت نخواهد را خلاقيت
در زهرا فاطمه غيرانتفاعي دبيرستان مدير ذاكري زمان گيتي
تحصيلي كيفيت تنها آموزشي فضاي:ميگويد آموزشي فضاي مورد
نيست ، دكور فقط مدرسه شكل اينكه ديگر و نيست فضايكلاس و
هم بلااستفاده و بزرگ كلاسهاي صرفا يا و طويل احداثسالنهاي
از بايد مدرسه يك در.ميدهد نمايش را آموزشي فضاينامطلوب
.شود استفاده تعادل درحد جوانب تمام در فضايمناسب
بچهها استعداد شكوفايي براي محيطي مدرسه:ميافزايد وي
امور در ولي ماهرند هنر در عدهاي.است وخودشناسي
امور در اما هستند قوي درس در عدهاي يا و درسيضعيفاند
قوت اين يكايك كه باشد بهگونهاي فضا بايد تربيتيضعيفاند ،
نمايان واقعي تربيت و تعليم معناي تا شود شناخته وضعفها
مقوله اين به باشد زياد كلاس در دانشآموزان شمار اگر گرددو
.شد توجهنخواهد
قول از آموزشي فضاهاي كتاب در مرتضوي شهناز دكتر
دانشآموزان تعداد كه را مدارسي شرايط:مينويسد گارابينو
كارشناسان.ميكند توصيف نامطلوب است نفر تا 700 آنها 500
.ميشود رفتاري انسجام كاهش موجب زياد معتقدندتراكم تربيتي
جدي تراكم با مدارس ساز و ساخت متاسفانه:ميگويد نويد
به و گرفت خود به بيروحي و خشك كالبد دانشآموزي هجوم و
تنگناهاي وجود با كه شد آن صرف طراحان غم و هم همه ظاهر
اين.بروند سركلاس بچهها حداقل تا بسازند اقتصاديسرپناهي
سركلاس فقط فرزندانشان ، كه شد منتقل هم بهوالدين پديده
عهده به تربيتشوند چگونه و هستند چهآموزشي حالا بروند ،
.بود خواهد مدرسه
به نيست مدرسه ندارد كلاس كه مدرسهاي:ميافزايد وي
يك اسم چرا.نيست مدرسه باشد نداشته اگرحياط كه هماندليل
.نميناميم مدرسه نيمكت و ميز گذاشتن با را اتاقمعمولي
مدرسه.باشد داشته فرهنگي و علمي هويت ساختمانبايد
.است كننده دلتنگ محيط يك ناخواسته ويا خواسته نامناسب
فرار و تحصيلي افت دلايل از يكي انجامشده تحقيقات براساس
.است آن فيزيكي ، تنگناهاي مدرسه از دانشآموزان
جمعيت كم دردبيرستانهاي كه دارد اشاره خود كتاب در مرتضوي
با دانشآموز هر ميدهند دانشآموزان به بيشتري مسئوليت كه
ميكند برقرار عميقتر انساني ارتباطات خود همكلاسيهاي معلمو
.ميدهد كاهش را جرم و انحراف و جمعيت بودن ومحدود
جمعيت تراكم دليل به كشور سطح مدارس بيشتر در است گفتني
و نفس به اعتماد عدم تحصيلي ، افت آموزشي فضاي كمبود و
ميزان افزايش به اغلب مشكلات قبيل اين و ميشود خلاقيتديده
.بزهكاريميانجامد
درصد حدود 15:ميگويد مدارس كنوني موقعيت مورد در نويد
بازسازي حتي و اساسي تعميرات به نياز موجود مدارس از
و پرورش و آموزش فيزيكي فضاي نسبي بهبود براي.دارند
اعتباري توسعه ، دوم برنامه آغاز در موردنياز مدارس تامين
دليل به متاسفانه كه گرديد برآورد ميلياردريال بر 28 بالغ
عنوان به ريال ميليارد هزار حدود6 اقتصادي تنگناهاي
.گرفت قرار پرورش و اختيارآموزش در مصوب عمراني اعتبارات
تخريبي فضاهاي تبديل مناسبو فضاهاي تامين امكان نتيجه در
نيامده فراهم واجدشرايط و استاندارد مدارس به نامناسب و
در دولت اعتباراتعمراني كل به نسبت اعتبار ميزان اين كه
.است داشته ملاحظهاي قابل كاهش اخير سالهاي
دارد ادامه
|