ميشود برگزار امسال آذر
در موزهها نقش همايش نخستين
فرهنگي توسعه
اوليها كلاس مادران و پدران
به كه را روزي اولين
بخوانند
ميآوريد؟ خاطر به رفتيد مدرسه
قلبي خواستههاي از فرازهايي
همزمان دانشآموز يك
آموزگارم
;مدارس بازگشايي
با
!درياب مرا
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
است مشاركت تجلي عرصه دانشگاه
ميليون دو گذاشتن قدم با
و دانش كانونهاي به نوآموز
مدرسههاي در شكوفهها تربيتجشن
شد آغاز كشور
امروز دانشآموز ، ميليون 19
را روستاها و شهرها چهره
ميكنند دگرگون
ميشود برگزار امسال آذر
در موزهها نقش همايش نخستين
فرهنگي توسعه
در موزهها نقش همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار ايران ملي موزه در امسال آذر توسعهفرهنگي ،
استفادهاز زمينه كردن فراهم همايش اين برگزاري از هدف
به باتوجه كشور فرهنگي توسعه براي ابزاري عنوان به موزه
در وآموزشي تاريخي علمي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، عوامل
.است شده اعلام فرهنگي ميراث معرفي و حفظ
اوليها كلاس مادران و پدران
به كه را روزي اولين بخوانند
ميآوريد؟ خاطر به رفتيد مدرسه
كلاس كودكان حضور بهرهوري افزايش براي توصيههايي
مدارس در اولابتدايي
استفاده.است تخيل از سرشار و رنگي دنياي بچهها ، دنياي
مرتب تميزيو تنها نه مناسب ، و متنوع رنگين ، لباسهاي از
او رنگي ميتوانددنياي بلكه ميكند ، القا كودك به را بودن
كند كامل نيز را
;اشاره
و پذيرفته پايان مدرسه ، به ورود براي دانشآموزان نام ثبت
خودآغاز خاص زيبايي و شكوه با ديگر بار جديد ، تحصيلي سال
درصحنههاي پاي ايراني دانشآموز ميليون بيست و است شده
قريب اينميان ، در و گذاردهاند رسمي تربيت و تعليم اصلي
را چنينتجربهاي بار ، نخستين براي كودك ، ميليون نيم يكو
اوليها ، مادرانكلاس و پدران آشنايي براي.ميآزمايند
منطقه اسلام پيام مديردبستان -سركاني مهدي" از را مقالهاي
.پيآوردهايم در كه داشتهايم ، دريافت "17
ميآوريد؟كمتر خاطر به رفتيد ، مدرسه به كه را روزي اولين
فرزند اگر.كند فراموش را يادماندني به روز اين كه است كسي
از اگر حتي ميرود ، دبستان به بار اولين براي امسال هم شما
دبستان به باشد ، ورود رفته آمادگي و كودكستان به هم قبل
به ورود نوعي را بهدبستان رفتن او.است هيجانآور او براي
غيرعادي و بزرگ اتفاق ميكنديك احساس.ميكند تلقي جامعه
و بزرگ اتفاق اين دربرابر او.است افتاده اتفاق برايش
دلشوره و اضطراب گاهي و وتعجب حيرت جز عكسالعملي غيرعادي ،
درباره زيادي مطالب ازاطرافيانش مدرسه ، از قبل تا.ندارد
تصوراتي.دارد خود ذهن در تصوراتزيبايي و است شنيده مدرسه
!دارد رفتاري چه !است شكلي چه درمدرسه معلم اينكه قبيل از
را مدرسه فراش چهره حتي و كرد برخوردخواهد چگونه او با
براي بارها ،(است صميمي و مهربان نيزپيرمردي "غالبا كه)
و خواهر از تقليد به موارد ، بسياري در.كردهاست تجسم خودش
تحول ، اين براي و نوشته تكليف خانه در بزرگترخود ، برادر
كودك زندگي در بزرگي تحول ميتواند مدرسه.اشتياقدارد نوعي
;كودك باشدزيرا
را مدتي و شده جدا خانواده و خانه از بار اولين براي
.ميبرد بسر خانه از بيرون محيط در
.ميشود آشنا متعدد مهارتهاي و علوم با
.ميآموزد را ديگران با برخورد طريقه و جمعي رفتار
.ميگيرد قرار مختلف آموزشهاي تاثير تحت
ميكنيم جلب نكاتي به را مادران و پدران توجه لذا
:گيرد قرار توجه مورد فرزندان مورد در ميتواند كه
حاضر موقع به ييد ، آ مي مدرسه به كودك همراه اگر
هم ، زياد كشيدن انتظار و رسيدن زود نكنيد فراموش.شويد
ضمن ميتوانيد.شود كودك تشويش و خستگي باعث است ممكن
همراه يك عنوان به را شما وجود كه بياموزيد او به همراهي ،
او اندازه از بيش اتكاي موجب شما مراقبت تا موقتبپذيرد ،
.نشود بهشما
دقت.دارد زيادي اهميت كافي ، و موقع به خوابيدن
استراحت كافي اندازه به و خورده موقع به را غذايش كنيد
به ورود آغاز كه اكنون هم از فرزندتان اگر.باشد كرده
آشنا انضباط و نظم رعايت و برنامهريزي لزوم با دبستاناست ،
رنج بينظمي از ناشي مشكلات از آينده در شك بدون شود ،
تاثير تحت كودك كه شود دقت بايد خصوص ، اين در.نخواهدبرد
تحميل او به انضباط و نظم و گيرد قرار منظم يكبرنامه
كار اين ميتوان.نگردد دلزدگياش و ملال موجب نشود ، تا
ميلو با تا داد ، انجام او معقول سليقههاي و علايق رامطابق
.كند همكاري شما با بيشتري رغبت
مناسب و تميز منزل از خارج در بايد او لباس و كفش
و نشانه و آرم بدون لباسهاي از كنيد سعي.باشد بيرون
سالهاي در كودك پوشاك نوع.كنيد استفاده عكسهايخارجي
او بعدي انتخابهاي در زيادي تاثير ميتواند آغازدبستان
سرشاراز و رنگي دنيايي بچهها ، دنياي. بگذارد بالا درسنين
بهعكس منقوش و آرمدار لباسهاي از استفاده عدم.است تخيل
متنوعنيست ، و رنگين لباسهاي از نكردن استفاده معناي به
به بودنرا مرتب و تميزي تنها نه باشد ، مناسب اگر لباس
رانيز او رنگي دنياي ميتواند بلكه ميكند ، القا كودك
.كند كاملتر
كودككلاس به ديگر چيزهاي و خوراكي خريد براي پول دادن از
"راقبلا او نياز مورد و مناسب خوراكي.كنيد خودداري اولي
.دهيد قرار او اختيار در و كرده تهيه
درون را آن بفرستيد مدرسه به پولي است قرار اگر
ارسال دليل و خانوادگي نام و نام پاكت روي و بگذاريد پاكت
پيوند ، مجله اشتراك حق بابت "مثلا).بنويسيد را پول
(...و تربيت مجله دانشآموز ، رشدنوآموز ،
دارد همراه شخصي وسايل و دستمال ليوان ، كه شويد مطمئن
.اوست خود استفاده مخصوص فقط وسايل كه شويد يادآور و
معناي به نبايد ديگران با همكاري و مشاركت كودك ، براي
بداند بايد او.دهد معنا ديگر فرد شخصي وسايل استفادهاز
صورت در و هستند او خود از جزئي شخصي ، كهوسايل
يا بيماريها دچار است ممكن نكته ، اين به بياعتنايينسبت
به رفتن از شما فرزند كه ميكنيد احساس اگر.شود عوارضي
اطمينان او به و كنيد صحبت او با راه در بيمدارد ، مدرسه
او گذشته خاطرات كردن بازگو.نيست نگراني هيچ كهجاي دهيد
جدا نتيجه كاذب ، بيم اين.كرد خواهد دلگرم و راسرگرم
كه است محيطي به او ورود و خانه محيط از شدنكودك
جمع به پيوستن همچنين و ندارد موردش در هيچگونهآگاهي
خانواده و مدرسه تفاوتهاي اگر لذا.است سايردانشآموزان
بازگو برايش دوم محيط برتريهاي و شده تشريح برايكودك
اين از قسمتيميشود كاسته كاذب بيم از مرور شوند ، به
.است مدرسه وظيفه ديگر قسمتي و والدين عهده وظيفهبر
در آموزگارش با را خود مشكلات كه كنيد تشويق را او
است مهربان آموزگارش كه دهيد اطمينان او به.بگذارد ميان
بيرون محيط در هيچكس كودك ، برايكرد خواهد حمايت را او و
آموزگارش از موءثرتر و دلسوزتر نميتواند خانه ، از
سرپرست دومش ، خانه يا محيط در كه دريابد بايد كودك.باشد
بفهمد خوب را نكته اين بايد و.است معلم او و دوميدارد
پدر از بهتر حتي ميتواند موارد از بعضي در كهآموزگارش
.بشتابد ياريش به مشفقانه و كند درك را او ومادرش
اولياءدبستان توصيه ، به هستيد مدرسه در كه مدتي كنيد سعي
ميان تعارضات.بپرهيزيد غيرمنطقي درخواست از.كنيد عمل
برجاي دانشآموز شخصيت بر سوئي اثرات مدرسه خانهو محيط
تعارضات اين كاستن بايد مدرسه و خانه اولياء نقش.ميگذارد
مدرسه اولياء و مادر و پدر ميان رفتاري تعارض كمترين.باشد
.است موءثر كودك شخصيت و بررفتار
او حرفهاي به و بياييد خود فرزند دنبال به موقع به
و او به شما احترام نشانه اين.بدهيد گوش علاقه با
.شماست سوي از شخصيت يك عنوان به او ، پذيرفتن
حتي نزاع و درگيري از كه است اين ديگر مهم نكته
جلوه كم از و نماييد پرهيز فرزندتان حضور در لفظي بهصورت
شوخي و طنز قالب در حتي دانش كسب و تحصيل اهميت دادن
موجب كم كم رويه ، اين تكرار كه چرا.كنيد خودداري "جدا
خواهد تحصيلياش آينده به دانشآموز اطمينان عدم و دلسردي
.شد
براي را خانه محيط كه باشد اين شما تلاش و سعي تمام
جسمي آمادگي.كنيد آماده او تكاليف انجام و خواندن درس
.است اجتنابناپذير و ضروري فراگيري براي دانشآموز ، روحي و
ومربيان اولياء انجمن با را خود ارتباط تحصيلي سال طول در
با وهمكاري پيشنهادات ارائه در و كرده حفظ معلمان و مدرسه
.نورزيد دريغ آنان
بعد شما ، نخست وهله در فرزندتان روحي ناملايمات كننده حل
بروز صورت در.هستند مشاوره هستههاي و مدرسه مشاوران
"ميبينيد ، حتما ناتوان آنها رفع در را خود كه حادي مشكلات
مربوطه بهمشاورين را شما تا كنيد مراجعه مدرسه مسئولين به
.كنند معرفي
توجه شما با مدرسه كاركنان و آموزگاران ملاقات برنامه به
.فرماييد خودداري مدرسه در بيموقع حضور از و كنيد
قلبي خواستههاي از فرازهايي
همزمان دانشآموز يك
آموزگارم
;مدارس بازگشايي
با
!درياب مرا
اينكفصل فاصله ، و فراق روز صد به نزديك از بعد !آموزگارم
علم ، سبكبال كوچك كولهبارهاي.است فرارسيده فاصلهها پايان
شكسته سكوتنيمكتها و بهت ميكند ، پرواز مدرسه به سبكبار و
سرپناهي پرسشدوستان ، و نگاه از گريز در من اينكه است ،
از دلمردگي و ياس ميطلبمتا عنايتي و حمايتي اينك ميجويم ،
سادگي به تحصيلي سال درآغاز ميترسم شود ، رانده قلبم قلمرو
.گردد تندتر هرچندلحظه سقوطم شيب و شوم فراموش
خواهي گره شكوفا ، بهار كدام به را پاييز !آموزگارم
مدرسه ، روز پايان در بذرافشاني ، اين حاصل آيا زد؟
و شكوفا گلزارهايي و خرم و سبز جنگلهايي شاداب ، گلهاي
شد؟ خواهند زيبا
بهمن را زدن حرف درست و شنيدن درست ديدن ، درست !آموزگارم
آيات كشف و آموزش به طبيعت مدرسه در تا بده ياد
پراكنده و پريشان درون از من وقتي كه زيرا الهيبپردازم ،
من در بيروني امنيت و انسجام و آرامش هستم ، وناآرام
ميكند ، تهديد مرا درون ، در وضعي چنين تا و راهنمييابد
.نميكند نفوذ من در هيچپيامي
شما ، تزلزلناپذير اراده با و آرام نگاه !آموزگارم
را خود پيام استوار ، نگاه با پس.دارد تاثير من در بيشتر
.بده ارائه برايم نهان و نمادين طور به
لطافت از سرشار و شاد دنياي من ، دنياي !آموزگارم
حرف زيبايي تمام با گلها آن در كه است ، دنيايي
و ميگويند قصه شرارت همه آن با وحشي ميزنند ، حيوانات
و ميكنند پرواز دنيا سوي آن تا رنگارنگ بابالهاي شاپركها
.ميخوانند لالايي گاهياوقات
مختلف دانستنيهاي هرگونه از خالي من فكر !آموزگارم
انتقال آن به نياز مورد مطالب تدريج به بايد و علمياست
فكرم سكوت آرامي به كه دارد نسيمي به بستگي اين و دادهشود
برايم را گوناگون دانشهاي زمان مرور به و شكند رادرهم
مبدل آرام ، نسيم اين كه روزي مباد آورد ، بهارمغان
.شود ويرانگر و شديد بهطوفاني
را بهاري نسيم همچون نسيمي طوفان ، جاي به ميتواند كسي چه
سازد؟ افكارم روانه
من بين را دوستي پل ناداني ، بيماري طبيب اي !آموزگارم
و عميق و ژرف اقيانوس مانند دوستي كن ، برقرار خودت و
پرستاره و آبي آسمانهاي مانند دوستي كبير ، و بزرگ مثلدريا
معطر ، و زيبا بهار مثل دوستي بينهايت ، وكهكشانهاي
مثل و رنگارنگ پاييز مثل پربار ، و گرم مثلتابستان
.داشت دوست بايد را دوستي بلي.سفيد و پاك برفزمستان
مهرو با را دانشآموزت دست بيا خزان فصل اين در !آموزگارم
زيبايدوستي پل روي از گام به گام و آرام آرام و بگير محبت
اينجهان در او آشناي و ببر دانش و علم بيكران دنياي به
...و باش بيكران
دبستان مدير -خلخاليه شهين
:عالي آموزش و فرهنگ وزير
است مشاركت تجلي عرصه دانشگاه
و مشاركتاست تجلي عرصه دانشگاه: فرهنگي علمي گروه
را همهزمينهها در پاسخگويي انتظار سئوالو حق دانشجويان
.دارند
طيسخناني ديروز عالي آموزش و فرهنگ وزير معين مصطفي دكتر
اين اعلام با دانشگاهتهران فني دانشجوياندانشكده جمع در
برايتحقق محيطي عملي ، و لحاظفطري به دانشگاه:مطلبگفت
آن ابزار ومهمترين ;است اجتماعي رشد وتمرين مدني نهادهاي
.است قانونمندانه حركت قانونمنديو
كشور دانشگاههاي وارد امسال كه نسلي:داد ادامه معين دكتر
دوم به خود بينظير مشاركت با كه است نسلي همان ميشود
ميهن متعهد و معتقد دانشجوياناست داده معنا خرداد 76
اعتقادي فعاليتهاي و پژوهش و آموزش عرصه در تلاش با اسلامي
تبيين خودرا برجستگيهاي و وتمايزها ميدهند معنا بهدانشگاه
.ميكنند
به هرچه كه داد نشان بايد ارتباط همين در:كرد تصريح وي
او مردمي تواضع و الهي حيثيت ميشود ، افزوده انسان دانش
علمو ميان همبستگي ترتيب اين به.شد خواهد اضافه نيز
تعقل غيرتمنديو آميختگي اينهمبستگي ، .ميشود آشكار ايمان
دانشجويانمنطقي براي آن نتيجه و;شد خواهد موجب را
رفتار بروز و وانقلابي ديني عزت از وبرخورداري انديشيدن
.بود عقلائيخواهد
نسل: سخنانشگفت از ديگري بخش در عالي آموزش و فرهنگ وزير
از است ، اسلامي ميراثدارانقلاب و انقلاب نسلدوم ما جوان
بعد بهنسل بلكه ندارد تعلق نسلحاضر به تنها انقلاب سويديگر
.دارد تعلق نيز
ميليون دو گذاشتن قدم با
و دانش كانونهاي به نوآموز
مدرسههاي در شكوفهها تربيتجشن
شد آغاز كشور
به ميليوننوآموز دو حدود قدمگذاشتن با:فرهنگي علمي گروه
مدارس در جشنشكوفهها كشور ، درسراسر تربيت دانشو كانونهاي
.شد آغاز
نونهالان داشت ، ديگري هواي و حال شهر سطح خيابانهاي ديروز ،
حمل خود كوچك دستان با را زيبايي گلهاي حاليكه در
تربيتپذيران و آموزندگان ازساير زودتر روز يك ميكردند ،
.كنند آغاز 77را- تحصيلي 78 سال تا شدند مدارس راهي
ميان در وشعف شور اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
چشيدن و مدارس به رسيدن براي آنان و ميزند موج نوآموزان
.ميكنند بيتابي معلمان ، محبت مهرو
جشن برپايي براي قبل هفته يك از كشور سراسر آموزشگاههاي
معلمان و ديدند راتدارك ويژهاي برنامههاي شكوفهها ،
دادند هم بهدست دست همگي دانشآموزانوخانوادهها ومديران ،
.يادماندنيباشد به تازهواردهاپرخاطرهو جشنبراي اين تا
به مدارس در شكوفهها جشن آثار تهران ، نوزدهگانه مناطق در
.بود پيدا هفتهپيش يك از مدارسدخترانه ويژه
در لطيف و ظريف مدارس ، شكوفههاي در نوآموزان حضور با
رويش از و ميرويند كوشا و مهربان باباغباناني و وسيع باغي
.ميشود بخشيده بهمردم فراواني اميدهاي آنها ،
اين مراقبتاز در مهمي مسئوليت تربيت و تعليم متوليان
را رنجشي آنهاكمترين كه دهند اجازه دارندونبايد شكوفهها
كه ببينند محبتاست ، مهرو مهد كه فضايي مدارسو در
خواهد خسارتمعنويبسياري به مسير ، منجر اين در اندكبيتوجهي
.شد
با اينجشن كه است حاكي نيز كشور سراسر از رسيده گزارش
.برگزارميشود خانوادهها مدارسبااستقبال در شكوه
ساير چهارشنبه امروز كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
كشوري ، مسئولان حضور با را جديد سالتحصيلي دانشآموزان ،
.ميكنند آغاز سراسركشور مدارس در محلي و منطقهاي
بالغ 77-تحصيلي 78 سال در كه كرد پيشبيني وزارتخانه اين
تا ميشوند مدارس راهي دانشآموز هزار ميليونو 870 بر 18
جان با را تربيت و معرفت آموزشگاهها ، مهردر زنگ بانواختن
.كنند دريافت دل و
دوره تعداددانشآموزان از وزارتخانه ، اين پيشبيني اساس بر
دانشآموزان تعداد امابر شده كاسته ابتداييوراهنمايي
.شدهاست وپيشدانشگاهيافزوده دورهمتوسطه
امروز دانشآموز ، ميليون 19
را روستاها و شهرها چهره
ميكنند دگرگون
از 116 دربيش آغازين مراسم بابرپايي 1377 ، تحصيلي 78 سال
دانشآموز ، قريب 19ميليون حضور با و واحدآموزشي هزار
خبرنگارما ، گزارش به.برگزارميشود كشور سراسر در صبحامروز
در دكترحبيبي توسط امروز صبح تحصيليجديد ، سال آغاز زنگ
صدا به تهران درمنطقه 10( س)راهزينب دخترانهشاهد دبيرستان
ازمدارس تعدادي كار به مراسمآغاز امروز همچنين ، .درميآيد
و وزرا باحضور كشور ، سراسر نيزشهرستانهاي و تهران شهر در
در كشور ، تعداددانشآموزان.شد خواهد كشوريبرپا مسئولان
و يافت كاهشخواهد اندكي قبل بهسال نسبت جديد ، سالتحصيلي
تمركز وعدم محوري مدرسه بهسياستهاي توجه با انتظارميرود
به بخشي گرفته ، كيفيت پيش در پرورش آموزشو وزارت كه
به بيشتري مدارسسرعت در پرورشي و فعاليتهايآموزشي
.خودبگيرد
|