كيستم؟ من
در مسئوليت و اختيار مشكل
كيست؟ با مسئوليت
اداري نظام
كيستم؟ من
نوجواني دوران در هويت بحران
و ذهني رشد با توام جسمي ، تغييرات نوجواني دوران در
من":است خودشناسي دوران نوجواني.ميباشد عاطفي
ميكوشد و ميكند مشغول را نوجوان ذهن سوءال اين "!كيستم
.كند پيدا را آن جواب
به امر اين زيرا.است پيچيده او براي هويتيابي
و ورزشكاران جامعه ، معلمان ، دوستان ، خانواده ، خودش ،
.دارد بستگي علاقهاش مورد هنرمندان
دوران ، اين در ، اما نيست نوجواني مختص فقط هويتيابي البته
زندگيش وراه ميپذيرد را گفتههايش و اعمال مسئوليت نوجوان
پاسخ اطرافيان وخواستههاي نيازها به او.ميكند انتخاب را
.ميآموزد را آن ارتباطبا برقراري طرز و ميدهد
را خود سرعت به ميتوانند ميكنند فكر نوجوانان از بسياري
و كشف و بيشتر تلاش و تجربه به نياز و بشناسند
زندگي سراسر در انسان حقيقت در.نيست پرورشاستعدادشان
كند اصلاح و بررسي را گفتارش و رفتار احساسات ، بايدافكار ،
نيازها احساسات ، توانايي ، به بيشتر تجربههاي كسب وبا
.پيببرد خود وخواستههاي
ارزشها ، اثبات تجربه ، اندوختن دوران نوجواني
شديد تغييرات يادگيري ، به شديد علاقه شناختتواناييها ،
.است بزرگسالي براي آمادگي رفتاريو
خانواده تاثير
در والدين ، .دارد مهمي نقش نوجوان هويتيابي در خانواده
و توضيحميدهند برايش را مختلف مسائل فرزند كودكي دوران
طولاني راه درابتداي او تا ميكنند فراهم برايش را شرايطي
كودك ، پيشرفت مستمر باارزيابي والدين.گيرد قرار خودشناسي
شكل را او شخصيت ياناآگاهانه ، آگاهانه پاداش تنبيه ،
.ميدهند
تغيير والدين وظيفه فرزندان ، نوجواني دوران در
كسب براي او.دارد نياز بيشتر استقلال به نوجوان.ميكند
خارج محيط و خود شناخت و ارزيابي رفتار ، تجربه ، بررسي
.باشد مستقل ميكوشد ازخانواده ،
اختلاف باعث استقلال و خودكفايي به رسيدن براي نوجوان تلاش
.ميشود خانوادهاش و او بين
و ميدانند كودك هنوز را نوجوان والدين برخي
نوجوان نتيجه در.نميكنند درك را او جديد اجتماعي موقعيت
معيارهاي و تصميمات نبايدها ، و بايدها بيميلي با
.ميپذيرد "بودن خوب" براي را والدين
و هنوزسرد تجربه كم و سن كم نوجوان ميدانند منطقي والدين
به مسائلرا برخي نميتواند و است نچشيده را روزگار گرم
برخورد مسائلاحساساتي با دليل اين به.كند درك آنان خوبي
بگيرند ناديده حقيقترا اين والدين اگر.منطقي تا ميكند
.ميشود فرزندانايجاد و آنان بين شديدي اختلاف
دوران مسائل با امروز نوجوانان مشكلات و مسائل از بسياري
.دارد تفاوت والدين نوجواني
از و است ضعيف رياضياش زياد تلاش وجود با سالهاي نوجوان 15
وقتي:ميگويد پدر.بگيرد خصوصي معلم او براي ميخواهد پدرش
پدرم كنار در ميكردمو كار شب تا صبح از" بودم تو سن هم
خرج كلي كني ، كمك بهمن اينكه عوض حالا بودم ، خانه نانآور
"ميگذاري؟ دستم روي خصوصي معلم
سن در تحصيل و دانش بدون كار كه است آن نشانه پدر حرف اين
.است خوب پايين
تغييرات و نوجواني دوران ويژگيهاي دانا والدين
لزوم صورت در فقط آنانميشناسند خوبي به را رفتارفرزندان
اوكمك شخصيت رشد به و ميكنند نصيحت را نوجوان وغيرمستقيم
.ميكنند
دوستان
نقش نوجوان عاطفي رشد در سن ، هم نوجوانان دوستان ،
به نسبت دوستانش نظر به نسبت نوجوان.ميكنند ايفاء مهمي
علاقه.كنند طرد را او دوستان ميترسد او.است خودحساس
.دوستاناست جمع در شدن پذيرفته از ترس با همراه او ودوستي
را ديگردوستانش رفتارهاي و كردن صحبت پوشش ، طرز اينرو از
شكلگيري مهميدر تاثير دوستان نتيجه در.ميكند تقليد
.دارند نوجوان رفتارهاي و نگرشها ارزشها ،
زندگي اساسي اصول يادگيري براي را ، اجتماعي موقعيت دوستان
مشكلات ، با نوجوان و ميكنند فراهم مختلف فعاليتهاي انجام و
را گروه ميكوشد او.آشناميشود جديد تجارب و عقايد مسائل ،
.قراردهد تاثير تحت را آنان و كند رهبري
جمع در ميدانند ، كودك هنوز را او خانواده در كه حالي در
آنان با اجتماعي موقعيت نظر از كند ثابت ميتواند دوستان
.ميپذيرند را او رهبري دوستان حتي و است برابر
وفادار گروه اهداف به نسبت شدن ، طرد ترس از نوجوان
ميپذيرد را گروه اجتماعي قوانين كه نوجواني.است
احساس و ميباشد گروه اعضاي پذيرش و مورداحترام
.امنيتميكند
نوجوان شخصيت رشد باعث گروه قوانين هميشه البته
اشتباهاتش مسئوليت نوجوان كه دارد وجود خطر اين.نميشود
".هستند طور اين گروه در دوستانم همه" بگويد و رانپذيرد
صحبت طرز جمله از را گروه معيارهاي بايد نوجوان
را...و علاقه مورد هنرمندان و ورزشكاران پوشش ، كردن ،
است مهمي سلاح گروه در فرد نپذيرفتن و كردن مسخره.بپذيرد
گروه اجتماعي موقعيتميترسد شدن طرد از كه عليهكسي
ميبرند لذت تشويق و تحسين از كه برايكساني
دوستان ، گروه در.ميكند ايجاد را موفقيتفريبندهاي
رقابت و نفوذ اعمال همكاري ، اجتماعي ، مهارتهاي"نوجوان
".راميآموزد
رانميپذيرند گروه معيارهاي و قوانين نوجوانان برخي البته
اغلب.گروهميشوند غيرفعال عضو به تبديل و خارج گروه از و
در اما.ميشوند گروهخارج از متفكر و هنرمند خلاق ، نوجوانان
حسادت ، يا تعقيبكوركورانه علت به گروه اعضاي مواردي
در البته.ميكنند راطرد....و موفق يا فقير نوجوانان
عضويت شرايط كه كساني با وبزرگسال نوجوانان مختلف گروههاي
را گروه شرايط كه كساني يا نداشتهباشند را گروه در
.ميشود شدتبدرفتاري به بپذيرند
رقابت
موفق"و "بودن خوب" براي را زيادي فشار مدرسه در نوجوانان
.احساسميكنند اجتماعي فعاليتهاي و ورزش درس ، در "شدن
عضو خوببگيرند ، نمره دارند انتظار نوجوانان از كه والديني
.فشارميافزايند اين بر شوند سرگروه يا مدرسه ورزش تيم
والدينفكر برخي !ميگذارند فشار تحت را فرزندان والدين چرا
عقيده به.ميكنند عمل نوجوانان خواسته و ميل مطابق ميكنند
او موفقيت تحصيلمتضمن در نوجوان موفقيت والدين از بسياري
باعث گرفتن خوب ونمره خواندن درس خوب.است بزرگسالي در
.كند پيدا خوب كار يا واردشود دانشگاه به نوجوان كه ميشود
والدين ظلم مورد ميكنند احساس نوجوانان اغلب اما
كسب براي را فرزندانشان كه والديني.ميگيرند قرار
كمبودهاي ميكوشند ميگذارند ، فشار تحت شدت به موفقيت
.كنند جبران را خود نوجواني دوران
شدهآنان سركوب آرزوهاي فرزندان دارند انتظار والديني چنين
.بخشند تحقق را
هرگز اما.شود دانشگاه فوتبال تيم قهرمان داشت آرزو پدري
هميشه امانرسيد آرزويش به و نيافت راه دانشگاه به
با رو اين از.كند عملي را او آرزوي ، فرزندش داشت انتظار
در كرد مجبور اورا نداشت ، فوتبال به علاقهاي فرزندش كه آن
به پدر و نشد پسرشموفق اما.كند بازي مدرسه فوتبال تيم
خودش؟ يا بود برايفرزند پدر ناراحتي آيا.شد ناراحت شدت
بودن خوب و رقابت به تاكيدزياد احساس؟ دو هر از تلفيقي يا
اينرو از.بترسد تحقير و ازشكست شدت به نوجوان ميشود باعث
خوب نمره نتوانند كه هستند نوجواناننگران از بسياري
.يابند دانشگاهراه به و بگيرند
گوردون:نويسنده
مودب الهام:مترجم
در مسئوليت و اختيار مشكل
كيست؟ با مسئوليت اداري نظام
و اختيار ميتوان را اختيار لغوي معناي بيان در
و عقد ازاله يا ايجاد بر قراردادي يا و عرفي تسلطقانوني ،
شده ، معني گذارده شخصي عهده طريق هر به كه عملي هر ياانجام
بهديگري كه ضرري رفع بر قانوني تعهد را مسئوليت و كرد
ناشي وييا خود تقصير از ناشي ضرر اين خواه است كرده وارد
.باشد شده او فعاليت از
اين به مكرر طور به كشورمان حقوقي متون و قوانين در
و اراده و قصد عامل به و شده پرداخته موضوع دو
و حقيقي اشخاص سوي از خسارت جبران و وجودمسئوليت
و مقصر را سبب "بعضا و است شده داده خاص حقوقياهميتي
.است دانسته مبرا مباشررا
از مادي لحاظ از چه و معنوي لحاظ از چه مسئوليت و اختيار
را قدرتخود و اراده حوزه فرد كه آنجا نيستند ، مجزا يكديگر
اين داردكه دنبال به را معنا اين همواره ميبيند وسيع
را وجودمسئوليت كه آنجاست و است محدود درجايي اختيار
نتيجه اين فردبه درون و روان بايد و ميبيند خود روبروي
كه اينجاست و وجوددارد دو اين بين ارتباطي همواره كه برسد
دادن كه ميگويد بهخود و ميآيد فرد سراغ به شخصي تعهد
خواهم مسئول طريقي به و بيجهتنيست مسئوليت داشتن و اختيار
.بود
لازم ابزار به را اختيار ميتوان نيز مادي لحاظ از
حصول و كار انجام به را مسئوليت و كار انجام جهت
انجام جهت وسايل و ابزار تا "مطمئنا.كرد نتيجهتشبيه
.است ممكن غير نتيجه حصول نباشد كاريفراهم
و دارد را مقصد به ماشين رساندن قصد كه رانندهاي
اين انجام براي كه است بديهي ميپذيرد را مسئوليت اين
ابزار بايد ماشين راندن اختيار داشتن بر علاوه كار
در نيز را مقصد به ماشين سالم رساندن وامكانات
نيز آن عكس و برآيد كار آن عهده از تا باشد اختيارداشته
حصول اختيارات و امكانات كليه وجود با كه متصوراست
ضرر و صدمه هرگونه مسئوليت صورت هر به كه است نتيجهمدنظر
مقصرنخواهد راننده همواره و محرز فوق حالت دو در ونقصاني
.بود
دو آن ارتباط و مسئوليت و اختيار مفهوم با تاحدودي كه حال
سازمانهاي و نهادها در كه ميشود مطرح سوءال اين شديم آشنا
شخص چه "واصولا چيست مسئول تشخيص چگونگي و ضابطه كشور
پاسخگو "اصطلاحا زيانو كننده جبران بايد (حقيقي يا حقوقي)
.باشد
زيان است ممكن اشخاص ادارهاي ، هر روزانه فعاليتهاي پي در
مظنون ناحق و توبيخ مورد نابجا يا و سرزنش مورد يا و ديده
كشور اداري وسازمانهاي نهادها.شوند قلمداد خلافي انجام به
و وسيله گوناگونشان تحققبرنامههاي و هدفها به رسيدن براي
همه اين گرفتن كار به نفس.كارميبرند به بسيار ابزارهاي
همه با و خود خودي به كشور سراسر همدر آن وسيله و ابزار
و خطر زاينده ببرند كار به مسئولين ممكناست كه دقتهايي
ميتواند رويدادها و فعاليتها اين از استكه رويدادهايي
.آيد بزرگيپديد زيانهاي
اداره مسئوليت درباره كند خطور ذهن به است ممكن كه پرسشي
مسئوليت از منظور است ، اداري يا عمومي حقوق در مسئوليت يا
نه و مدنياست مسئوليت عمومي ، حقوق حقيقي اشخاص و اداره
ازقراردادها كه مسئوليتي يا و سياسي يا جزايي مسئوليت
.ميآيد پديد
حقوقي و حقيقي اشخاص رابطههاي در امروز مدني مسئوليت اصل
عدالتخواهي اصل اين ريشه است ، شده پذيرفته خصوصي حقوق در
پذيرفتهاند مردمجامعه و است اجتماعي و فردي اخلاق و آدميان
ديگر شخص يا كس به غيرعمد يا عمد به كس هر كه ميدانند و
كند ، جبران را شده وارد خسارتزيان بايد آورد ، وارد زياني
باشد قرارداد از بيرون يا ازقرارداد ناشي زيان اين خواه
در خسارات جبران مسئوليت يعني اينامرقهري ضمان مانند
يازده ماده در.است شده بيان مدني قانونمسئوليت يك ماده
موءسسات و ادارات مسئوليت به نيز مدني قانونمسئوليت
يا اداره عهده بر را خسارت جبران مواردي در و پرداختهشده
.است داده قرار موءسسهمربوطه
مطلوب شكل و مسئوليت و اختيار بين رابطه بالا سطور در
مناسب بسيار اما گرديد ، بيان باشد ميبايد كه آنچه و
حاكم روند با فوق مسائل ببينيم تا نمائيم قضاوتي كه است
مينمايد ، تطبيق ميزان چه تا موجود اداري سيستم بر
خير يا دارند منطقي رابطه يك هم با مسئوليت و اختيار آيا
.باشد بايد چگونه ندارد وجود مثبت رابطهاي واگر
سيستم اينكه آن و نمود فراموش نبايد هيچگاه را واقعيت يك
تصميمات و برنامهها منشاء بخواهد اينكه از قبل ما اداري
بگيرد حقوقيالهام واقعيتهاي از و دهد قرار قانون را خود
در و ميشده واعمال تكرار گذشته در آنچه ميكند سعي بيشتر
چه البته نمايد ، استپياده گرفته خود به قانوني شكل اذهان
اما باشند داشته نيز وقانوني صحيح شكل آنها از بسياري بسا
با "بعضا كه جديد مسائل طرح نبايداز ما كه اينجاست صحبت
چرا اينكه البته نمائيم ، استپرهيز همراه نيز مشكلاتي
نوشتار به نياز ميگيرد نشات كجا تصوراز اين و است اينگونه
.نميگنجد دراينجا كه است بيشتري
جايي هر در فرد هر مسئوليت ميزان و اختيار جايگاه و حدود
نمود خصوصآگاه اين در را افراد و گردد مشخص و تفهيم بايد
را بالاتر قدرتاجرايي و بيشتر اختيارات داراي فردي نبايد و
اين خوشبختانه كه كاردانست راحتي و خاطر آسودگي با مترادف
كه اندازه هر و دارد كمترمصداق مديريتي بالاي سطوح در امر
.ميشود محسوس بيشتر اينترادف كنيم پيدا سوق پايين به
ميتوان كوتاه و فشرده نوشتار اين از كه نتيجهاي عنوان به
و برنامهريزان به فوق مطالب تفهيم ضمن بايد اينكه گرفت
و اختيار بين منطقي رابطه يك همواره تصميمگيرندگان
مسئوليتي ازعهده فردي اينكه براي و باشد موجود مسئوليت
بيش يعني ازمسئوليت بيش همواره اختيار ميزان بايد برآيد
نحو به را وظيفه آن تابتوان باشد دارد عهده كه وظيفهاي از
ميتوان كه است دراينصورت فقط و رساند انجام به احسن
.راداشت ايدهآل نتيجه كسب انتظار
نيكافروز مسعود
|