آغاز دانشگاه از همهچيز
...ميشود
و مباني مورد در دانشگاههايكشور روساي با همشهري گفتوگوي
جامعه و دانشگاه امور در مشاركتدانشگاهيان چگونگي
كشور در مشاركتدانشجويي كشورها ، ساير با مقايسه در
چون اموري كشورها ، از دربسياري.است كمتر ما
ورزشي رستورانها ، سالنهاي آزمايشگاهها ، ادارهكتابخانهها ،
انديشه و فكر از و دانشجويانميسپارند به را...و
ميكنند آنهااستفاده
براي كه باورند براين كشور دانشگاههاي روساي اكثر
امورمختلف ، در دانشجويان مشاركت و تشكلهايدانشجويي تحقق
ندارد وجود قانوني مشكل
سرآغاز
مردم ، چشم از دانشگاهها ، در دانشجويي گروههاي و دانشجويان
جامعه ، مسايل به نسبت حساس و آگاه قشري عنوان به همواره
سالهايپيش در.شدهاند شناخته خودگذشته از و پيگير متشكل ،
آگاهي و انقلابي تداوممبارزات عمده بار اسلامي انقلاب از
از پس دانشجويان.بود سالها آن مبارز برعهدهدانشجويان بخشي
شايستهاعتماد كه دادند نشان خود سنتانقلابي تداوم با انقلاب
و دانشگاهيان حضور يادنبردهايم از.بودهاند عمومي
مبارزه صحنههاي رادر دانشجويي مذهبي "عمدتا بويژهتشكلهاي
ثمربخشآناندر و فعال مشاركت نيز و جنگتحميلي استعمار ، با
نيز خرداد دوم حماسه.واجتماعي سياسي توسعه عرصههاي
مشاركت و جويي ازمشاركت بود ديگري ارزنده برگ درحقيقت
.امروز ايران جامعه در دانشگاه آگاهيبخشي و خواهي
آحاد مشاركت از است ، كرده تاكيد بارها كه آنچنان دولت ،
مشاركت در موءثر عامل تنها اين ، اما.ميكند حمايت جامعه
و قانوني مناسب بستر و فرهنگمشاركت و انگيزه ايجاد.نيست
ديگري اصلي جامعه ، عوامل كل در شكيبايي و تحمل ايجادظرفيت
كشور دانشگاههاي روساي همايش.شود بايدفراهم كه هستند
خبرنگار براي فرصتيبود شد ، برپا مقدس مشهد در "كهاخيرا
در كشور سرپرستاندانشگاههاي و روسا از ازتعدادي كه همشهري
مربوطبه امور در دانشجويان مشاركت مربوطبه مسائل مورد
.بكند جامعهپرسشهايي كلي موضوعات نيز و دانشگاه
تلقي مهم بايد مختلف جهات از دانشگاهها مديران ديدگاههاي
مديرانآموزش ذهني فضاي شود دانسته كه جهت آن از نخست شود ،
سياستگذاران تا است دانشجويانچگونه مشاركت مورد در عالي
يا راتدوين خود سياستهاي آن ، برپايه عاليبتوانند آموزش
مشاركت -شد گفته كه چنان-كه آن ديگر.كنند اصلاح
در جاري مجموعهقوانين به تام بستگي طرف يك دانشجوياناز
و دارد اينقوانين اعمال در مديريتي وسليقههاي دانشگاهها
، روزگار"تحقيقا دانشگاه فعلي كهمديران است آن سوم جهت
كه گذراندهاند را وپرتجربهاي وتاب پرتب دانشجويي
.است آنهاموثربوده امروزي ديدگاههاي درشكلگيري
كليت مورد در را روسا نظر كه است بوده گونهاي به پرسشها
است خواسته مربوطه قوانين و آن بسترهاي آن ، نحوه مشاركت ،
با گفتهاند ، سخن كوتاهتر برخي و جامعتر برخي البته كه
عالي آموزش و فرهنگ وزارت ارتباطات اداره مسئول از تشكر
پاسخ است ، داده ياري را گزارشما اين تهيه در كه
.پيآوردهايم در را همشهري پرسش به مديراندانشگاهها
مشاركت بحث:مدرس دانشگاهتربيت مسئول سمنانيان ، دكتر
ميتوان بيروني و داخلي جنبه دو از را دانشگاهها در
چون مقولاتي با ما مشاركتداخلي ، بخش در.كرد ردهبندي
وكارمندان اساتيد دانشجويان ، مشاركت و ميزانفعاليت
چگونگي و سيستم ساختن وبهينه تصميمسازيها در دانشگاه
اصليمشاركت موضوع بعدي ، بخش در و آنمواجهيم اعمال
جامعنگر يعني.است دانشگاه سازمانآن از بيرون با دانشگاه ،
.شدندانشگاه
زد ، ميتوان دانشگاهها در مشاركت بحث براي كه روشني مثال
مرحله در.است پاركها اطراف از حصارها و نردهها برداشتن
تدريج به بعد و ميكردند نگراني احساس عده يك اول
كار اين ومحاسن شد تبديل جامعه در عرف يك به موضوع اين
درطول ميبايست باشد داشته هم اگرمعايبي البته و شد لمس
و مديران كه اينسوءال به پاسخ در.شود رفع زمان
دانشگاه ، اساتيد ، اصلي بدنه تا بكنند دانشگاهچه گردانندگان
فعال دانشگاهها به مربوط درامور كارمندان و دانشجويان
باشند ، داشته صحنهحضور در و كنند ايفا موءثري نقش باشندو
درامور مثال بطور ما.كرد معرفي را راهكارهايزيادي ميتوان
هستند ، هم متعددي كهمقولات دانشجويان ، خود به مربوط
اموري.بهرهبگيريم فكر خوش و جوان نيروي اين ميتوانيماز
بدنيو تربيت اداره رستوران ، كتابخانهدانشگاه ، اداره مثل
...و ورزش
در "مثلا.شود آن وارد نبايد دانشجو كه قسمتهاست بعضي بله ،
كمك دانشجويان از "مستقيما نميتوانيم ما سئوال طراحي
نيست صلاح و كنيم رارعايت قرمزها خط بايد لذا.بگيريم
كه دارد زياديوجود مقولات اما.شود حوزهها واردآن دانشجو
كهالبته باشد داشته مشاركت فعالانه درآنها ميتواند دانشجو
رئيسه هيات و رئيس وسليقه روحيه به بستگي موضوع اين
جذب را اينمشاركت درصدي وچه حد چه تا كه دانشگاهدارد
.ميكند
دانشگاههايمان ، در مشاركت جلب زمينه در ما من عقيده به
ضوابط وضع كه آن ضمن نداريم ، آييننامهاي و قانوني مشكل
و هست دانشگاهها مسئولان اختيار در زمينه اين در خاص و ريز
.چشمنميخورد به آنها براي محدوديتي جهت اين از
اشاعه و شيوع و قبلي ديدگاههاي اصلاح ضرورت ما ، اصلي مشكل
.است دانشگاهها مديريتي سطوح در جويانه مشاركت ديدگاه
و فرهنگ وزارت سوي از مقياسي يا حد يك است خوب من ، نظر به
و تعيينشود دانشگاهها در مشاركت جلب براي عالي آموزش
.باشند آنحدومرز رعايت به ملزم دانشگاهيان
ما براي اين و نيست مجزا جامعه بدنه از قطع بطور دانشجو
تحصيل سال چندين از پس دانشجو كه است مهم بسيار
و پختگي از حد چه در فارغالتحصيلي هنگام دانشگاه ، در
در بيشتر دانشجو هرقدر.خارجميشود دانشگاه از تجربه
بگيرد ، قرار..اقتصاديو اجتماعي ، سياسي ، مختلف معرضتجارب
اتمامتحصيل از بعد خود اجتماعي درزندگي ميزان همان به
.بود خواهد موفقتر
در دانشگاهها در مشاركت:اصفهان دانشگاه رئيس طالبي دكتر
در) داخلدانشگاه در دانشگاهيان خود مشاركت ;دونوع به واقع
(اجتماعي فرهنگي ، مسايل و پژوهش ، مديريت آموزش ، مختلف سطوح
تقسيم دانشگاه ، ازسازمان بيرون در دانشگاهيان ومشاركت
.ميشود
دانشگاهها داخلي امور در دانشگاهيان مشاركت اول ، مرحله در
البته.است فراهم حدودي تا زمينه و است وممكن عملي "كاملا
قوانين همان اميدوارم نبودهايم ، كه موفق اجرا در شايد
از را مشاركتبيشتري بتوانيم تا بنديم بكار رابهتر موجود
باشيمو داشته دانشگاهي مختلف درجنبههاي دانشگاهيان قشر
.دهيم انجام اصلاحات با همهست نقيصهاي و كمبود "احيانا اگر
برميگردد كه دانشگاه از بيرون با مشاركت يعني دوم ، مساله
نظر به كه دانشگاه مسايل در مردم عامه و جامعه مشاركت به
ساختار و برنامه تدوين مشاركت ، اين اصلي زمينهساز من
را قوانين اينبرنامهها ، براساس بتوانيم بعد تا لازماست
.باشد اينمشاركت تسهيلكننده قوانين كه بطوري.كنيم تدوين
.است شده آغاز كه دارد بهكارشناسي نياز امر ، اين البته
در متاسفانه بگويم دانشگاهيان ، بايد مشاركت يعني اول دربعد
نشده ديده مشاركتدانشجويان شايد و بايد كه قوانينآنطور
صنفي تشكيلشوراهاي چون جديدي كارهاي با مناميدوارم و است
فرهنگي ، بتوانيم شوراهاي ساختار نيزتغيير و دانشجويان براي
.كنيم استفاده دانشگاهي دربرنامههاي دانشجو قشر وجود از
تشكلهاي آمدن و فضا بازشدن با كه ميكنند فكر عدهاي
برخلاف بنده ولي.شود ايجاد مشكل قدري است ممكن دانشجويي ،
دانشجويان شركت و فضا بازشدن ميكنم فكر تفكر ، طرز اين
نهايت در دانشگاهي امور و سياسي و فرهنگي مختلف ابعاد در
اينتجربه ، كه چرابود خواهد ما جامعه دانشگاههاو نفع به
است ، جامعه بهترآنهابه ورود كارآموزيبراي و بازآموزي نوعي
ما لذا.ايفاكنند جامعه در را بهتري نقش تابتوانند
در البته)دانشگاهها در دانشجويي توسعهتشكلهاي با ميتوانيم
.كنيم فراهم را آنها بيشتر جلبمشاركت زمينه (قانون چارچوب
هم اگر و نداريم هم قانوني مشكل يا مانع زمينه اين در ما
كردن اجرا بد علت به داريم ، يا و داشته مشكلي
.است موجود قوانين
در گذشته سال طي اصفهان ، دانشگاه در ما خود مثال ، بطور
چارچوب در)دانشجويان فرهنگي و سياسي بافعاليتهاي ارتباط
شده روبرو ممانعت با كه خاصينداشتيم مورد هيچ (قانون
ميتواند "جوانواقعا قشر كه اعتقاد اين به توجه با باشدو
مجوزلازم فعاليتها ، گونه اين همهمتقاضيان به باشد ، موءثر
دانشگاهها بهترين از يكي گذشتهشايد سال در لذا.داديم را
.كنيم دانشجويانراجلب از خوبي مشاركت توانستيم بوديمو
شركت دلايل از يكي كه داريم را خرداد 76 دوم تجربه ما
اكثريت كه آن به باتوجهبود جوانان اقبال مردم ، همهجانبه
عظيم قشر اين مشاركت جلب درصورت است ، جوان جمعيت ما جمعيت
در ما آنان ، انديشهپوياي و جوان نيروي از شدن وبرخوردار
.داريم و داشتيم صحنه در را مردمجامعه اكثريت واقع
كه هستند هم جوانانديگري بيايد ، دانشجو وقتي بههرحال
همبستگيميكنند احساس لذا و است هماندانشجويان حرف حرفشان
از ما دانشجوي قشر الحمداللهآمد خواهند صحنه داخل و
چنانچه اگر هستندو ما جامعه افراد فهميدهترين بهترينو
با باشيم ، داشته هم دانشجو جوانانغير ميان در مشكلاتي
ما جامعه ازمشكلات بسياري دانشجويان همين دادن الگوقرار
.بود خواهد ما نفع اينبه و شد خواهد رفع
و خواجهنصير صنعتي دانشگاه رئيس امرالهي ، رضا دكتر
با مقايسه در:جمهور رئيس فني و علمي مشاور
در.است كمتر ما كشور در دانشجويي مشاركت خارجي ، كشورهاي
اداره چون كشورها ، اموري از بسياري
را...و سالنهايورزشي رستورانها ، كتابخانهها ، آزمايشگاهها ،
آنهااستفاده انديشه و فكر از و دانشجويانميسپارند دست به
.ميكنند
استفاده دانشگاهي جوانان فكر از كه است اين مهم ما براي
.بود موءثرخواهد نيز هزينهها صرفهجويي در اينكار كه كنيم
در دانشجويان مشاركت يعني هدف اين كردن عملي براي
بلكه نداريم ، قانوني محدوديت خيلي ما دانشگاهها ،
مديريت بودن سليقهاي از ناشي داشتهايم ، مشكلي اگر
.است بوده دانشگاهها
دانشجويي تشكلهاي از ميتوانيم ما هدف ، اين تحقق راستاي در
اين.كنيم استفاده مفيد ابزاري بهعنوان دانشگاهها در فعال
سالي تا 4 شايد 3.هستند كارامد بسيار تشكلها
هر به ولي باشد ، نياز وقت تشكلها اين كردن قانونمند براي
كه است حيف "واقعا.بود خواهد باارزش سرمايهگذاري اين حال
بطالتبگذرانند به را خود فراغت اوقات دانشگاهيما ، جوانان
.كنند فعاليت و كار نتوانند -دانشگاه-خود دوم خانه در و
اموري در دانشجويان ، نيروي از نصير ، خواجه دانشگاه در ما
نظايرآن و آزمايشگاهها ورزش ، كتابخانه ، رايانه ، چون
.كرد خواهيم استفاده
صحرايي فريبا
دارد ادامه
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
ميآورند خاطر به را تولد نوزادان
چمبرلين.ديويدي دكتر:نوشته
خزليان منيژه -زاهدي زهره:ترجمه
جيحون انتشارات
تومان صفحه ، 800 244
است روانشناسي محققين از يكي كه چمبرلين دكتر كتاب اين در
ميكند ، شواهد حس و ميداند حد چه تا اينكهنوزاد درباره
.ميكند عرضه تازهاي
محدوده به شده انجام مطالعات تازهترين مبناي بر كتاب اين
نشان واكنش آنها به نسبت نوزاد كه محركاتي از غريبي
كه هنگامي واقع در ميسپارد ، خاطر به و ميكند درك ميدهد ،
نفس هيجان ميكنند ، از اخم يا نگاه كنجكاوي سر نوزاداناز
به ميكنند ، غون و غان بارضايت يا ميزنند نفس
.ميكنند افكار مبادله زبانيغيرشفاهي
نسبت كه است كتابي "ميآورند بخاطر را تولد نوزادان" كتاب
به اطلاعاتي سالهايزندگي نخستين طول در انسان تجربيات به
.ميدهد دست
|
|