تا خانه از اميدها ، و ها بيم
مدرسه
مدارس سرويس و دانشآموزان آمدوشد وضعيت به نگاهي
و محروم مناطق مدارس كنوني كمبودهاي و مشكلات اگر
آموزشي لازم وامكانات كافي فضاي و شود برطرف حاشيهايشهر
به دانشآموزان رفتوآمد مشكلات از گردد ، تامين آنها براي
ميشود كاسته قابلتوجهي ميزان
شهرها بيرويه گسترش و ايران جمعيت افزايش
كرده تازهاي روشهاي تابع ، را مدرسه به دانشآموزان رفتوآمد
عنوان تحت مبلغي سال هر كه پذيرفتهاند خانوادهها و است
ميان راه دوري اما.بپردازند فرزندانشان هزينهرفتوآمد
آغاز تحصيلي سال با كه است دغدغهاي نيز ومدرسه خانه
جابجايي براي ترابري متمركز شبكه تامينيك.ميشود
و مشكل بسيار پرورش و آموزش برايوزارت مدارس ، دانشآموزان
گوناگون و مستقل شبكههاي اما ، ساماندهياست هزينهبر
و نزديك همكاري با بيشتردانشآموزان ايمني براي رفتوآمد
كارشناسان.بود خواهد پرورشممكن و آموزش وزارت مجدانه
هر ثبتنام كه پرورش آموزشو بخشنامه اين پذيرش ميگويند ،
شود ، انجام او اقامت مدرسهمحل نزديكترين در بايد دانشآموز
آن بخصوص دولتي وضعيتمدارس كه اجراست قابل سهولت به زماني
كمبود با همواره دارندو نفره تا 65 كلاسهاي 60 كه تعداد
به امكانات و بهبوديابد ميباشند ، روبهرو دبير يا معلم
آمد و رفت.شود فراهم خانوادهها همه براي برابر نسبت
واميد بيم با بالعكس ، و مدرسه تا خانه از دانشآموزان
ميزانقابل به ميتواند رفتوآمد شبكههاي بهبود است ، همراه
.كند برطرف را بيمها توجهي
به مربوط مشكلات مدارس ، كار شروع با سال هر
از يكي صورت به مدرسه و خانه ميان دانشآموزان رفتوآمد
طول زماني معمول طور به و درميآيد دغدغههايخانوادهها
نگرانيها اين از و بيفتند جا رفتوآمد تاسرويسهاي ميكشد
رفتوآمد براي منظم سرويس تدارك البته.شود كاسته
سواري ، خودروي يا و مينيبوس وسيلهاتوبوس ، به دانشآموزان
تامين اين ، سواي و زيادميباشد بررسي و دقت مستلزم
درآمد ، كم اقشار ويژه به برايخانوادهها رفتوآمد هزينههاي
.است دشوار بسيار
دوگانه وضعيت
فعاليت به توجه با مردمي ، نمونه مدارس انحلال از پيش تا
وسايل غيرانتفاعي ، و مردمي نمونه دولتي ، مدرسه نوع سه
روشهاي به مدارس اين توسط دانشآموزان بهرفتوآمد مربوط
و دولتي مدرسه نوع دو كه اكنون و تامينميشد مختلف
دارند ، فعاليت كشور روستاهاي و سطحشهرها در غيرانتفاعي
.دارد دوگانه وضعيتي نيز ، شددانشآموزان و آمد وسيله تامين
دبيرستان و راهنمايي ابتدايي ، اعماز غيرانتفاعي مدارس
همراه به تحصيلي سال آغاز در رفتوآمدرا به مربوط هزينههاي
، "معمولا و ميكنند دريافت ازوالدين هزينهها ساير و شهريه
و است بيشتر دولتي ، بامدارس مقايسه در هزينه اين
غيرانتفاعي بهمدارس را خود فرزندان كه خانوادههايي
پرداخت براي تمكنكافي و توان از معمول طور به ميفرستند ،
.برخوردارند نيز رفتوآمد هزينه
نسبت به دانشآموزان رفتوآمد هزينه دولتي مدارس در اما
كه بالاست چنان هزينه ارقام گاهي و است متغير راه ، دوري
پرداخت.بپردازند اقساط طور به را آن خانوادههاناچارند
دانشآموز فرزند چند كه پراولاد برايخانوادههاي هزينه اين
كه ميدهند ترجيح خانوادهها حال ، عين در.مشكلتراست دارند ،
از تا كنند تامين را خود فرزندان رفتوآمد قيمتهزينه هر به
.باشند نداشته بابتدغدغهخاطر اين
دورههاي در ترتيب به كه دانشآموز سه پدر "فراهاني"
مورد اين در ميكنند ، تحصيل دبيرستان و راهنمايي ابتدايي ،
تحصيل راهنمايي مدرسه و دبيرستان در كه فرزندم دو:ميگويد
خانه تا آنها تحصيل محل فاصله بودن نزديك دليل به ميكنند ،
پنجم سال كه كوچكم فرزند اما نميكنند ، سرويساستفاده از
براي بعدازظهر و صبح نوبت دو در تناوب است ، به دبستان
.ميكند استفاده سرويس از خانه به وبازگشت مدرسه به عزيمت
متواضع و مهربان بسيار است ، جواني كهمرد مينيبوس راننده
مقصد به و ميكند سوار را بچهها وبردباري ، حوصله با و است
مينيبوس دستگاه يك با من فرزند همين سالپيش اما ميرساند
و بود تندخو و بيحوصله بسيار آن كهراننده ميكرد آمد و رفت
سيگار غليظ دود از مينيبوس داخل ميكشيد ، هميشه سيگار بس از
به مينيبوس جلو چرخ نيز بار يك او ، براثربيمبالاتي.بود پر
سطحي جراحات دانشآموز سه و افتاد نهرعميق يك داخل
.هستيم راضي جديد راننده امسالاز امابرداشتند
در بايد مدارس و است مهم بسيار دانشآموزان رفتوآمد
به را لازم مراقبتهاي آن راننده و نقليه وسيله موردانتخاب
.عملآورند
اين:ميگويد تهرانپارس دخترانه دبستانهاي از يكي مدير
است شده دولتي امسال و بود مردمي نمونه پيش سال تا مدرسه
با مينيبوس دستگاه چند كه است سال از 6 بيش حال اين با
صورت به آنها دارند همكاري دانشآموزان برايجابجايي مدرسه
بچهها به وجود اين با درآمدهاند ، ما بزرگ ازخانواده بخشي
سفارش ميشويم ، ديدارشان به موفق كه مادراني پدرانيا و
وقت اسرع در شدند ، روبهرو خاصي مشكل با كهاگر كردهايم
تغيير به نسبت لزوم صورت در تا بگذارند درجريان را مدرسه
بايد نيز خانوادهها متقابل طور به.شود نقليهاقدام وسيله
توصيههاي به سرويسها داخل در كه خودبياموزند فرزندان به
بشمارند محترم را خود همكلاسيهاي حقوق كنندو توجه راننده
را مدرسه و خانه ميان مسير وپرنشاط ، آرام فضايي در تا
.بپيمايند
در تهران غرب در پسرانه دولتي دبستان يك مدير "صادقي"
به سال هر:ميگويد دانشآموزان آمد و رفت وسيله تامين مورد
براي خودروها با قرارداد عقد هزينه گراني ، و تورم نسبت
براي حرفهايي هم آنهاميشود بيشتر نيز جابجاييدانشآموزان
غيره و يدكي لوازم روغن ، لاستيك ، گراني به و گفتندارند
سالهاي روال به هزينه تثبيت خواستار اگر و اشارهميكنند
رانندههاي ما اينكه حداقل و نميكند صرف باشيمميگويند قبل
و ميدهيم دست از را اعتماد مورد و تجربه با ماهرو خوب ،
جديد رانندههاي به ميشويم ناچار زيرا است خسارتبزرگي اين
و دانشآموزان اولياي بنابراين.كنيم ناشناختهمراجعه و
قرار مسايل قبيل اين جريان در است بهتر محترمنيز مسئولان
يك با كه رانندهاي براي گاهي كه است ديگراين مشكل.بگيرند
را خود او اگر ميرسد بهتري بسته ، سفارش قرارداد مدرسه
ناديده را مدرسه با قرارداد ممكناست نداند ، مقيد "اخلاقا
مسايلي چنين با ندرت كهبه كنم اذعان بايد اما بگيرد ،
.شدهايم روبرو
مورد در تهران منطقه 8 پرورش و آموزش در مسئول مقام يك
آنكه وجود با:داشت اظهار دانشآموزان آمد و سرويسرفت
اشراف كافي اندازه به خود كار به مدارس ازمديران بسياري
آمد و رفت براي راننده و وسيله انتخاب در دقتكافي و داشته
نيز منطقه سوي از مراقبتها اين ميدهند ، بهخرج دانشآموزان
آموزش وزارت بخشنامه طبق امسال اين بر علاوه.ميگردد اعمال
مدارس در شهري منطقه هر دانشآموزان از شدهاست سعي پرورش و
برقراري به كمتري نياز تا آيد عمل به منطقهثبتنام همان
براساس كردهايم سعي بهرحال باشد وآمد رفت سرويسهاي
آمد و رفت امكان مدارس ، مسئولان باهمكاري موجود ، امكانات
و همكاري مستلزم بيشتر اين و برقراركنيم را دانشآموزان
هزينههاي زيرا است ، بوده نيز اوليايدانشآموزان رغبت و ميل
.ميكنند آنانپرداخت خود را مربوطه
دانشآموزان از بسياري دور ، چندان نه روزگاري در
عمومي نقليه وسايل با را مدرسه و خانه ميان دور فاصلههاي
.سازند دلواپس را خود خانواده بيآنكه ميكردند ، طي
غرب ساكن و پرورش و آموزش بازنشسته دبير "شاهحسيني.م"
از من:ميگويد خود تحصيل دوران خاطرات به اشاره تهرانبا
درس دارالفنون ميرفتم واحد شركت اتوبوس تهرانبا غرب
مدارس ، از بعضي و كودكستانها جز به آنوقتها.ميخواندم
شهر خيابانهاي در عوض در اما نبود ميان آمددر و رفت سرويس
نيم حداكثر و نبوديم روبهرو امروز سنگينترافيك بار با
با آمد و رفت حالا ، اما.ميآمديم غرب شهربه مركز از ساعته
سنگين ترافيك زيرا ، است ، شده مشكل هم شركتواحد اتوبوسهاي
بتوانند شهر جاي همه در اتوبوسها كهاين است آن از مانع
.برسانند مقصد به اسرعوقت در را خود مسافران
نزديكي براساس نه را مدارس امروزه مردم:ميافزايد وي
به و ميكنند انتخاب آن آموزش سطح و خدمات كيفيت بلكه راه
.ميپردازند نيز را فرزندانشان ذهاب و اياب هزينه ناچار
مساوي امكانات از را دولتي مدارس حداقل يا مدارس بايد ، ما
در خدمت شرط به دبيران به حتي.كنيم برخوردار وعادلانه
تا بپردازيم بيشتري مزاياي شهر حاشيهاي و مناطقمحروم
مدرسه نباشند ، ناچار مردم و شود فراهم چنينزمينهاي
.كنند پيدا خود خانه از دور فواصل رادر فرزندشان
پيشنهاد ابتدايي دوره دانشآموز دو مادر "طيبي" خانم
ويژهاي نشانههاي با دانشآموزان آمد و رفت سرويس ميكندكه
ديگر رانندگان و مردم انتظامي ، ماموران تا مشخصشوند ،
.باشند داشته سرويسها اين با را لازم خودروهاهمكاريهاي
در را مدرسه چند آمد و رفت سرويس مسئوليت كه "نجاتي"
سرويس از صحبت هرجا":ميگويد دارد ، برعهده شرقتهران
آن راننده و سالم وسيله كه است اين توقع مدارسميشود ،
.باشد موءدب
محترم خانوادههاي اينكه آن و داريم ما هم توقعاتي اما
به رفتن براي موقع به را خود فرزندان بعدازظهرها و صبحها
شدن آماده دير خاطر به نقليه وسيله تا كنند مدرسهآماده
.نرود بين از سايرين حقوق و نشود آنهامعطل فرزند
|