شده ركود دچار ايراني آواز
است
گلبانگ
شده ركود دچار ايراني آواز
است
ايراني نوازنده و آهنگساز عليزاده ، حسين اثر تازهترين عنوان "نو راز"
عليزاده نگاه.است كرده نگاه ايراني آواز موضوع به جديد قالبي در كه است
بوده روبرو گوناگوني بحثهاي با هميشه آن توانائيهاي و ايراني موسيقي به
را سخنهايي نيز ايراني موسيقي عرصه در عليزاده كار آخرين انتشار.است
آخرين درباره وي با كه است گفتوگويي ميخوانيد آنچه.داشت همراه به
بودن طولاني دليل به كه است گرفته انجام ايراني موسيقي مسائل نيز و كارش
.شد خواهد گرامي خوانندگان تقديم بخش دو در آن
است شده منتشر شما سوي از تازگي به كه است جديدي اثر "نو راز" &
كرديد؟ انتخاب را عنوان اين چرا بپرسم ميخواهم
نامي نقاش يك "مثلا.است كار آن توصيف نوعي به اثري هر نام است بديهي &
.است رفته كار به تابلو آن در كه است خطوطي توصيف ميگذارد اثرش بر كه
ميشود عمل گونهاي به "معمولا ادبيات و موسيقي نظير فرهنگي حوزههاي در
انتخاب اثر عنوان براي واژهاي كار در گرفته كار به اشعار متن از كه
به چون برگزيدهام را شيوه همين "غالبا خود كارهاي در نيز منميكنند
.باشد اثر حالت و محتوا تداعيكننده بايد اثر عنوان حال هر
روي بيشتري تامل وقتي ولي داشت "نو ساز" عنوان ابتدا در هم كار اين
ساز از "نو راز" واژه كه رسيدم نتيجه اين به كردم آن موسيقي نوع و اشعار
اشعار از يكي قافيههاي و رديفها از هم نام اين.است زيباتر نو
تصنيف صورت به نوا دستگاه در كه شعري يعني شد انتخاب شده بكارگرفته
آن معناي دربارهمولاناست پرمضمون و زيبا بسيار اشعار از و شد خوانده
.است نهفته آن در فلسفهاي چه كه پرسيد شاعر از بايد اول شايد نيز
..و نو اعزاز نو ، پرواز نو ، آواز نو ، آغاز سازنو ، چون واژههايي بكارگيري
كه ميدهد نو رازي از خبر چيز همه گويي كه است داده حالتي شعر كل به.
بازگو نشده گفته رازهاي كه هست انتظار اين و حس اين يا ميشود بيان دارد
.نيستند راز ديگر باشند شده گفته حد از زياد كه رازهايي چون شود ،
"بيداد و داد" نام به شما ابداعي مقام با ارتباطي عنوان اين انتخاب آيا &
به پاسخ ضمن ميشويم خوشحال بود؟ شده همراه كلام با كار اين در كه دارد
.دهيد توضيحي نيز اثر اين فرم درباره سوءال اين
شده تكرار "قبلا كه ندارد چيزي كار اين حال هر به بله ، كلي طور به &
در فقط شده ارائه آوازها تركيب و آوازها خواندن از شيوهاي هم اگر.باشد
وجود قبلي شده نوشته يا اجرايي نمونه هيچ و است بوده من خود كارهاي
.شود اجرا و نوشته شكل اين به صدايي چند صورت به ايراني آواز كه ندارد
است بوده (شعر) كلام بدون صدايي تركيب اين "عمدتا هم من گذشته كارهاي در
هم كلام (كردم تنظيم من را آوازش كه) "كهن نوبانگ" نظير كارهايي در ولي
از آواز در اصوات تركيب در "قطعا شيوهاي چنين در.شد گرفته بكار آن در
باشد ، ميتواند همزمان صورت به ملوديها بافت كه منطقي و شعر معني
بودن صدايي چند به من توجه كارهايي چنين انجام در البته.ميكنم استفاده
.است آن جوهر و بطن در ايراني موسيقي
توضيح چگونه آن جوهر و بطن در ايراني موسيقي بودن صدايي چند درباره &
.ميدهيد
از بايد را ايراني موسيقي شدن صدايي چند كردم اشاره كه گونه همان &
دستگاهها ، گوشهها ، ميدانيد كه همانطور.كنيم وجو جست آن بطن و درون
موسيقي نغمات و آوازها كل در كه مختلف موتيفهاي و ملوديها مقامها ،
وجود (نيست دستگاهي موسيقي فقط منظور) ايران موسيقي كلي طور به و ايراني
حركت نظر از خصوصيات و ساختمان نظر از ويژگي تنها صورت به هركدام دارد
.دارند (شاهد) شاخص و مركزي نتهاي نظر از ديگر ويژگي و ملودي
آگاهي و آنها مختلف حالتهاي و رنگها و خصوصيات اين شناخت براي البته
اطلاع هم و باشيد رديفدان هم "حتما بايد آنها ملوديك حركت خواص از
در نتها حركات كه شويد متوجه تا باشيد داشته موسيقيها ساير از دقيقي
نوع چه آن اصوات تركيب واز كند ايجاد ميتواند سنخيتي چه هم كنار
لمس وجود تمام با را ايراني موسيقي بايد يعني.ميآيد بوجود هارموني
.باشيد كاري چنين انجام به قادر تا باشيد كرده
اين حالا بگوئيد و بخوانيد هارموني كتاب يك و تئوري برويد فقط نميشود
نكتهاي اين و.باشيم داشته صدايي چند تا ميكنيم مخلوط هم با را صداها
تركيبش و غربي موسيقي هارموني با ارتباط در حال به تا وجه هيچ به كه است
آهنگسازان كه هم كارهايي اغلب در.است نيافتاده اتفاق ايراني موسيقي با
و جوهر كه اندازه هر ميكنند استفاده نحوي به اصوات تركيب از و ميكنند
بيشتر غربي كردن هارمونيزه با آن سنخيت باشد ، كمتر قطعه ايراني هويت
بايد باشد بيشتر قطعه ايراني جوهر باشد بنا اگر كه صورتي در.ميشود
.كنيم طلب را خودش خاص رنگآميزي و هارموني
به شما سوي از ايران و ايراني موسيقي مايه درون و بطن به نگاه نوع اين &
كار با تفاوتي چه -آن صدايي چند امكانات از بيشتر استفاده منظور
هستند؟ و بوده خصوصيت چنين دنبال به نوعي به كه ميكند آهنگسازاني
به كه هستند و بوده آهنگسازاني حال هر به كرديد اشاره كه همانگونه &
و روش شيوه ، براساس هركدام و رفتهاند ايراني موسيقي در صدايي چند دنبال
زيادي آهنگسازان "مثلا دادهاند انجام كارهايي و جستوجو خود خاص نگاه
و تنظيم خود خاص شيوههاي با غربي سازهاي اركستر براي را ايراني قطعات
.نوشتهاند
راه اين در ديگران و روشنروان فخرالديني ، دهلوي ، حنانه ، چون اشخاصي
آن به كه نگاهي و شكل هركدام "نهايتا ولي كردهاند جستوجو و كوشش
بيايد پيش بحث اين اينجا در است ممكن البته.ميكند پيدا را دارد اعتقاد
را اصوات تركيب چگونه هنرجو يا و ميكنيم تدريس چگونه را آهنگسازي ما كه
.بگيرد ياد و كند كشف ما موسيقي در
بايد كه دارد وجود آن نتيجه و آموزش ميان مغايرتي يك من نظر به اينجا در
اما.كنند گو و گفت باره اين در هم با و بنشينند صاحبنظران و هنرمندان
و مينويسد قطعهاي اگر آهنگسازي هر كه است اين واقع در اصلي مسئله
به را اساسي نقش آميزي رنگ و هارموني آن در كه ميآورد بوجود تركيبي
خودش نگرش و ذوق و سليقه با را ملوديي هر كه گونه همان دارد عهده
خاص ويژگي خودش ملوديهاي تاثير تحت ميتواند هم اصوات تركيب در ميآورد
و بسازم ملودي من كه ندارد اهميتي اينصورت غير در.باشد داشته را خود
در تفاوت شكل اين در.كنم استفاده آن براي كردن صدايي چند فرمول از فقط
مثل آن زيربناي ولي است نوعي من شيوه و سليقه با كار روبناي كه اينجاست
بايد كه چيزي بنابراينميكنند استفاده فرم همين از همه چون است بقيه
از آگاهي از پس شاگرد خلاقيت شود تاكيد خيلي آن روي آهنگسازي كلاسهاي در
خوب موضوع اين ايراني موسيقي زمينه در متاسفانه كه است صدايي چند مسئله
از بيش كه گفت بتوان شايد حال به تا كه بهخصوص.است نشده تدوين و مدون
غربي موسيقي در متداول چندصدايي تكنيكي تركيبات همان از درصد نود
با ديگري موسيقي و فرهنگ به متعلق و مربوط واقع در كه ميشود استفاده
.نيست پذير انجام سادگي به هم كار اين البته.است ديگري خواص و خصوصيات
ميشود ارائه كاري وقتي و ميكنم فكر موضوع اين روي سالهاست من خود
تلاشي و جو و جست آن منشا كه ميآورد بوجود را جسارتي آن از حاصله نتيجه
.ميدهد را كار ارائه اجازه همين شايد و است شده انجام راه اين در كه است
وجوددارد؟ آوازي و سازي موسيقي ميان تفاوتي چه ميان اين در &
زمينه در.شد قائل تفكيك آوازي و سازي موسيقي ميان بايد كه است بديهي &
اين در هم منميشود تلاشهايي و گرفته صورت تجربياتي سازي موسيقي
در اما.نداشتهام را قطعاتي غيرايراني چه و ايراني سازهاي با چه زمينه
اوضاع اين باشد مطرح من براي صدايي چند مسئله اينكه صرف آوازي موسيقي
كاري زمينه اين در ميكند ترغيب مرا كه است ايراني موسيقي در آواز آشفته
شده عجيبي ركود دچار ايراني آواز اخير قرن نيم در من نظر به.دهم انجام
و اندوه و غم شايدنميگيرد صورت آن در جو و جست و خلاقيت يعني.است
ميكنند تاكيد آن روي و دارد وجود ايراني موسيقي در ميگويند كه حزن
نميشود مطلق صورت به كه معتقديم ما همه البته.باشد بحران همين از ناشي
غمگين ايراني موسيقي كه گرفت نتيجه و كرد نگاه گونه اين موضوع اين به
شود روبرو خلاقيت عدم با كه موسيقي هر من اعتقاد به حال هر به ولي.است
ميشود فاجعه يك به تبديل غمش "اصلا گردد تكرار و غوطهور خودش در و
.ميرود فراتر هم غم از يعني
چيست؟ موضوع اين علت ميكنيد فكر &
ادبيات با ايراني آواز تركيب خصوص اين در چشمگير ضعفهاي از يكي شايد &
فرهنگي اركان از يكي مقوله اين و داريم غني بسيار ادبيات ما.باشد ايران
و ادبيات حال هر به چون.كنيم تكيه آن بر جرات به ميتوانيم كه ماست
در را آنها خوشبختانه ما و شده ثبت و ضبط پيش قرنها از ما شاعران اشعار
سعدي ، حافظ ، مولانا ، فردوسي ، چون شعرايي نام شما وقتي.داريم اختيار
از خاصي دنياي آنها نام با فقط ميكنيد تكرار خود ذهن در را..و خيام
.ميشود تداعي شما براي شاعر آن
نام و ميكند ترسيم را هستي و كائنات زندگي ، فلسفه از دنيايي مولانا نام
لطيفترين از رزم صحنههاي بيان در حتي كه را حماسه از دنيايي فردوسي
چقدر ميگوييم سخن ادبيات از ما وقتي ببينيد پس.است كرده استفاده بيان
اين نام با نباشند هنر اهل هم خيلي كه آدمهايي ذهن در و است باز زمينه
ما ، تاريخ آنان اشعار در حتي.ميشود تداعي آنها ذهني خاص دنياي شعرا
و آنها دوران به كه انسانهايي تمام زندگي كلام يك در و ما ما ، دين فلسفه
است چگونه كه اينجاست سوءال حال.است يافته انعكاس ميشوند مربوط گذشته
خصوصيات و حالتها اين ميشود پياده ايراني آواز در اشعار اين وقتي كه
احساس شما يعني نيست؟ ذهنيت آن كننده تداعي ديگر و ميرود دست از
اين با اشعارشان وقتي... و سعدي ، حافظ مولانا ، فردوسي ، كه ميكنيد
همين به.باشند پشيمان خود گفتههاي از "اصلا ميشود خوانده لحن و حالت
و شده يكنواختي و ركود نوع يك دچار ايراني آواز ميكنم فكر من دليل
.ميشود ارائه ساخته پيش از قالبهايي در "صرفا
دارد ادامه
گلبانگ
به ايراني هنرمند بانوان همت با بانوان ويژه گلياس موسيقي جشنواره
با جشنواره اين.ميشود برگزار (س)زهرا فاطمه حضرت مسعود ميلاد مناسبت
براي ايران موسيقي انجمن همكاري و سحر پيغام هنر فرهنگي موءسسه تلاش
شركت گروه هشت شركت با هفته يك مدت به مهرماه هفدهم تاريخ از بار اولين
.ميشود اجرا فرهنگ تالار محل در كننده
پيانو رسيتال
از اجرايي (فردا و امروز) مهر و 17 روزهاي 16 در نياوران فرهنگسراي
قطعاتي برنامه اين درميكند برگزار را افروز نوين خانم پيانو رسيتال
.درميآيد اجرا به ليست فرانتس و شوچي شوبرت ، از
.كنند مراجعه فرهنگسرا اين به ميتوانند بليت تهيه جهت علاقهمندان
تجليل
موسيقي استادان از
(س)زهرا حضرت ميلاد سالروز آستانه در راز تماشاگه هنري فرهنگي موءسسه
برگزار وحدت تالار در موسيقي استادان از تجليل مناسبت به را مراسمي
.ميكنند
.ميشود برگزار وحدت تالار محل در مهرماه جمعه 17 روز در برنامه اين
بزرگداشت
خوانساري محمودي
ايران آواز استاد خوانساري محمودي محمود شادروان بزرگداشت و تجليل مراسم
.ميشود برگزار
مجتمع در هنرمندان از جمعي حضور با بعدازظهر ساعت 7 امروز مراسم اين
گلستان خيابان غربي ، گلبرگ نبوت ، ميدان نارمك ، در واقع گلستان فرهنگي
.بود خواهد برپا
|