روابط مسايل بررسي همايش
ايران عمومي
شويم؟ مواجه همكاران با چگونه
نامه به پاسخ در جمهوري رئيس
مسئولان
:نوجوان دختر يك
و اشتباه معرض در راخدمتگزاران
آوريم حساب به نظارت تحت
به داخلي مطبوعات كل اداره
داد تذكر ساوه آواي مسئول مدير
روابط مسايل بررسي همايش
ايران عمومي
در امروز ايران عمومي روابط مسائل بررسي همايش نخستين:اجتماعي گروه
واحد اسلامي آزاد دانشگاه همايش كنندگان برگزارميشود آغاز تهران
شركت و سازندگي جهاد وزارت اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت مركزي ، تهران
هنري و فرهنگي آفرينشهاي مركز در همايش اين.ميباشند ايران مخابرات
خيابان فاطمي ، دكتر درخيابان واقع نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
.ميشود برگزار روز دو مدت به صبح ساعت 8 از حجاب
شويم؟ مواجه همكاران با چگونه
بخوانند جوان مديران
از خارج در افراد ساير و سازمان داخل در كاركنان با ارتباط برقراري
.است مديري هر وظيفه و شغل از مهمي بخش سازمان
ارتباط مباني
:است زير قرار به مديران براي موءثر و خوب ارتباط كلي اصول و مباني
به افراد بعضي اما ميرسد نظر به بديهي مطلب اين -شنوندگان شناخت -1
از مديران بعضي مثال براي.نميكنند توجه بديهي و آشكار موضوعات و مطالب
شناخت جهت در بنابرايننمييابند آگاهي كاركنان در انگيزه ايجاد عوامل
.نميكنند برقرار ارتباطي آنها منافع و كاركنان
شما با متفاوتي درك و فهم سطح شما مستمعين كه باشيد آگاه -قبلي شناخت -2
را خودشان فهم و دانش محدوديتها ، تعصبات ، كاركناندارند يكديگر با و
افرادي با را خود اهداف سپس بگيريد نظر در دقت به را وحدود مرزهادارند
.بگذاريد ميان در پذيرفتهاند ، و يافته اطلاع آن از كه
كنيد سعي و داشته ذهن در هميشه را خود اهداف -بشناسيد را خود اهداف -3
ميكنيد ، گوشزد كار انجام جهت همكاران و افراد به كه آنچه از بيشتر
جانبداري ، بدون كاركنان ، با ارتباط برقراري در.دهيد انجام كاري خودتان
.نمائيد توجه حقايق به
مصداق اينجا در ((كن نگاه پريدن از قبل)) قديمي پند -سازماندهي و تفكر -4
برنامهريزي قبل از ارتباط ، برقراري براي دارد امكان كه مواقعي در.دارد
به رسيدن براي و داشته پيشبيني ايرادات يا احتمالي مسائل درمورد.كنيد
.نمائيد برنامهريزي مقصود
كارها كه كنيد توصيه خود همكاران و كاركنان به -مثبت نكات بر تاكيد -5
عملكردهاي مهارتهاو براي را كاركنان.دهند انجام صحيح صورت به را
زير را ضعيف عملكرد و منفي گرايشهاي با كاركنان نمائيد ، تشويق برترشان
روحيهاشان يا شده سرخورده آساني به كه آنهايي بخصوص باشيد ، داشته نظر
بسوي آنها تشويق و هدايت براي فرصتي و ميشوند بدبين و آمده پائين سريع
اقدام بهنحوي باشد ضروري آنها از انتقاد وقتيبگيريد نظر در خوب كار
تحمل قابل ضعيف عملكرد كنيد تفهيم كاركنان به.باشد مفيد و موءثر كه كنيد
را انتقاد هرگزدهيد نشان را عملكرد بهبود و كار انجام صحيح وروش نيست
.نكنيد مطرح شخصي بصورت
شما بهگوش منفي و بد اخبار حال بههر -نكنيد حذف را منفي مسائل -6
از هرگز.نكنيد پنهان خوب ظواهر زير را منفي و بد موضوعات.رسيد خواهد
اخبار.است افسانه يك !است خوبي خبري نيست ، خبري.نكنيد فرار منفي مسائل
.ميگردند آشكار و شده منتشر نهايتا بد
و بد اخبار سازمان تجاري موقعيت و كارفرما درباره علاقهمندند كاركنان
دريافت خوب اخبار از غير چيز آنهاهيچ اگر براستي.بشنوند هم با را خوب
.شد خواهند بدگمان مديران به نكنند ،
آن دادن دست از ولي سخت ، اعتبار آوردن بدست -كنيد حفظ را خود اعتبار -7
پائينتر لازم حد از كه ميدهيد آماري و گزارشها هميشه آيا.است آسان
است؟
بالاتر مديران از كاركنان عملكرد با رابطه در كه سرزنشي مورد در آيا
ميكنيد؟ اغراق شنيدهايد
.ميكاهد كاركنان نزد شما احترام و اعتبار از رفتارها اينگونه
به عوامل ساير از بيشتر موضوع اين -كنيد عمل ميگوئيد ، آنچه به -8
وعدهها ، درباره كند و بطئي اقدام يا اقدام عدم.ميافزايد شما اعتبار
اينكه مگر نكنيد قبول را تعهدي شما اما.است مديران بعضي عادي مسائل از
.كنيد عمل آن به ميتوانيد كه باشيد مطمئن منطقا
تغيير بهدليل بعد مراحل در و دادهايد وعده كاري انجام براي شما اگر
مطلع را كاركنان بلافاصله بپوشانيد ، جامهعمل را وعده آن نتوانيد شرايط
آنها به و برسانيد اطلاعشان به را خود وعده اجراي عدم علت و نمائيد
.داريد شرايط تغيير به توجه با برنامهاي چه دهيد توضيح
به واقعيتها كه دارند عقيده روانشناسان -كنيد كنترل را خود احساسات -9
با كه واقعيتهايي.ميكنند عمل به وادار را انسانها بهندرت و تنهايي
اما بود ، نخواهند وعمل اقدام موجب هرگز تقريبا كنند مقابله فردي احساس
مشوق و موجب و گردد ارائه شنودگان منافع وقف بر و شيوائي با حقايق وقتي
.شد خواهد عمل و اقدام
احساسات و اعتبار با مطلب اين -دهيد ارائه موضوع از كاملي تصوير -10
راه نامناسب بحث ارتباط ، برقراري و جانبه دو موضوعات در.دارد ارتباط
يا ندهيد رد پاسخ مخالف ، بحثهاي به كه نيست معني بدان ايننياندازيد
از كه آنست منظور بلكه نكنيد ، اشاره مخالف طرف غلط استدلال و خطاها به
.دهد ارائه موضوع از روشني تصوير خود ديدگاه
تعبير و تفسير مديريت دارند ، انتظار كاركنان كه ميدهد نشان مطالعات
.دهد ارائه مناسب وضوح و روشني به را خود
مفصلي و پيچيده بحث وقتي -باشيد داشته كمي ارتباط مدت نوبت يك در -11
و فهم در هم فراست با افراد زيرا دهيد ، ارائه را آن اندك اندك داريد ،
كه داريد شك وقتي.دارند مشكل نوبت ، يك در پيچيده پيامهاي دريافت
به دارد امكان جائيكه تا را آن نشود ، درك كاملا شما پيام دارد احتمال
.كنيد تقسيم كوچكتر اجزاء
مدير دائمي وظيفه يك ارتباط برقراري كنيد ، عمل جز جزبه ارائه شيوه به
.است جايز تكرار بماند ، كاركنان خاطر در مطلبي خواهيد مي وقتي.است
در وسايل همه از مطلب بيان براي -دهيد شرح مختلف ابعاد در را موضوع-12
و بيان حين در.كنيد استفاده اطلاعيه صدور و يادداشت بيان ، مانند دسترس
.شود مطرح سوءال يا خورد باز تا كنيد كوتاهي توقفهاي مطلب شرح
دهنده نشان بهترينبدانيد را ارتباط از خود هدف -بازخورد ايجاد -13
را وظيفهاشان كاركنان ، اگر.ميدهند انجام كه است كاري شما عملكرد
در موجود مشكل و خود ارتباط برقراري نحوه به نميدهند ، انجام بهدرستي
باز ميدهند ، انجام بهخوبي را وظايفشان كاركنان وقتي حتي.كنيد توجه آن
.دهيد انجام را ارتباط در بازنگري اين هم
بخشي گفتن سخن ارتباط ، برقراري در -كنيد توجه كلامي غير جنبههاي به-14
نشستن ، يا ايستادن نحوه بدن ، حركات كردن ، نگاه است ، ارتباطي ابزار از
برقراري به مطلب بيان و گفتن سخن هنگام در ادب و اشتياق حالت كردن ، گوش
و نزديك تماس با احساسي و تصويري افراد.ميكند زيادي كمك خوب ارتباط يك
شنيداري افراد كه حالي در كنند برقرار ارتباط بهخوبي ميتوانند رودررو
بايستي پروژه مدير يك و ميكنند برقرار صدا شنيدن با را ارتباط نوع همان
.نمايد كامل توجه موارد اين به
خود ذهن در زيردستان و همكاران با ارتباط در -پيشداوري عدم -15
بررسي موجود حقايق به توجه با را موضوع هر و باشيد نداشته پيشداوري
.ميشود نادرست تصميمات اخذ موجب پروژه مدير ذهن در پيشداوري وجود.كنيد
با گفتگو جلسات و ارتباط برقراري در -ديگران حضور در نكردن انتقاد-16
ولي نكنيد انتقاد خود همكاران از بيگانه ، افراد و مشاوران پيمانكاران ،
.نمائيد خودداري نيز بيمنطق جانبداري از
ارتباطي شيوههاي
سخن و كردن گوش نوشتن ، خواندن ، :شامل مديران كليه براي ارتباطي ابزار
و لازم تسلط و مذكور ، مهارت موارد كليه در بايستي مدير يك.گفتنميباشد
.نمايد استفاده احسن نحو به آنها از و بوده دارا را كافي
خواندن
و خواندن در سرعت است ، مطرح مطالب خواندن در اساسي موضوع دو خلاصه بصورت
دو هر بهبود و تكامل آن ، تمرين و درست روش فراگيري با سپردن ، حافظه به
.است پذير امكان مهارت
محققين بعضي.ميدهند آموزش مختلف روشهاي به را مهارتها اينگونه امروزه
:ميگيرند نظر در مطالب خواندن براي را مرحله و سطح چهار
و تاكيد با خواندن مهم ، مطالب انتخاب و بررسي گذرا ، و سطحي خواندن
.دقيق بصورت خواندن بالاخره
و چگونه كه ميداند ميخواند ، موءثر و سريع بطور را زيادي مطالب كه مديري
.بخواند خاصي روش به را مطلبي موقع چه
نوشتن
بالاتر مديران با دارد ، را مطالب خوب ارائه و نوشتن توانايي كه سرپرستي
ارتباط براي اساس و پايه نوشتن خوب دارد ، كمتري ارتباطي مشكل زيردستان و
ميكنند مطرح را متفاوتي اصول روان ، و روشن مطالب نوشتن براياست موءثر
:هستند زير قرار به آنها از تعدادي كه
.باشد كلمه از 25 كمتر بايستي جمله يك متوسط بطور -بنويسيد كوتاه جملات -
.هستند متفاوت ساختار و كلمات تعداد نظر از جملات اما
جملات و عبارات بردن بكار از -دهيد ترجيح نويسي مغلق بر را سادهنويسي -
.كنيد اجتناب پيچيده
متفاوت واژههاي از اما -دهيد ترجيح را مصطلح واژههاي از استفاده -
نشود متوجه را لغات مفاهيم خوانندهاي اگركنيد استفاده زبان در معمول
موارد بعضي در است ممكن حال هر به امابفهمد را شما مطالب نميتواند
.شويد تخصصي يا ناآشنا لغات از استفاده به مجبور
در اضافي لغات -نمائيد اجتناب نيستند نياز مورد كه لغاتي كاربرد از -
وتناسب ارزش مطابق و خود جاي در را لغت هر.ميكند ضعيف را نوشته متن ،
.بكاربريد خودش
.ميكند خسته را خواننده مجهول افعال -بريد بكار معلوم بصورت را افعال -
قصد ما ))بنويسيد(( ماست اهداف از نوشته در وضوح و روشني)) نوشتن بجاي
((.بنويسيم روشن و واضح داريم
لغات -باشد تصور قابل خواننده براي كه كنيد استفاده واژههايي از -
نه باشد درك و تصور قابل خواننده براي مطلب تا كنيد انتخاب محكم و كوتاه
اجتماع)) واژه ((صنعتي شهر)) ميتواننوشت وقتيذهني و مجرد واژههاي
.نبريد بكار را صنايع مجموعه يا ((صنايع
را شما جديد عقايد خواننده احتمالا -بنويسيد خوانندگان تجربيات حد در
بوده فهم قابل او براي كه گذشتهاي مطالب با عقايد اين اگر فهميد نخواهد
توضيح جديد پمپ يك مورد در شما اگر مثال براي.باشد نداشته پيوندي
.كنيد مقايسه قديمي پمپ با را آن عملكرد ميدهيد ،
لحن همان با كنيد سعي حداقل يا -بنويسيد ميگوئيد ، سخن كه روشي به -
.ميبرند بكار تخصصي زبان ندرت به كردن صحبت هنگام افراد.بنويسيد
طرحهاي بردن بكار از نوشتن در -بريد كار به وتحرك تنوع خود نوشته در -
رفته متنوع و متعدد فعلهاي آن در كه نوشتهاي)).كنيد اجتناب يكنواخت
آن در كه نوشتهاي خلاف ، به.ميآورد پديد پويايي احساس خواننده در باشد
.ميدهد دست خواننده به كسالت احساس باشد اسمي و اسنادي جملههاي با غلبه
(1)((
كلام از -ديگران دادن قرار تحتتاثر براي نه بنويسيد موضوع تشريح براي -
و برگ و پرشاخ است كلامي پرتكلف ، كلام)) از مراد نكنيد ، استفاده پرتكلف
ميخواهد ميكند اختيار زباني چنين كه نويسندهاي فضلفروشانه ، و پرمدعا
(2)((.دهد قرار تحتتاثير را خواننده نويسي ، ساده از شدن دور با
دادن گوش
ضروري گوينده پيام درك و فهم براي ديگران گفتههاي و مطالب دادن گوش خوب
مدير)).ميشنوند را مطالب همه جان گوش با جلسات در كارامد مديراناست
شنود يا درست دادن گوش با ميشنود كه چيزهايي بر علاوه كه است كسي موفق
دارد نياز مساله حل و تصميمگيري براي كه را دقيقتري ، اطلاعات موءثر
خود خودي به هرگز كه يابد دست جديدي مفاهيم و فكرها به يا كند جمعآوري
ديگران ميتواند موءثر شنود مهارت با آدمي.بكند هم را فكرش نميتوانست
بيشترشان همكاري حتي و دهد پاسخ خواستههايشان به بهتر و بشناسد بهتر را
(3)((.نمايد جلب را
انتقال و ترجمه در را لغات مفاهيم و معاني اهميت حساس و فهيم شنوندگان
نحوه گوينده ، زباني چهارچوب خواندن ، كيفيت همچنين آنها.ميدانند فكر
را دارند اثر پيام بيشتر درك و فهم بر كه علائمي و آن تاثير و كلمات ادا
.ميشناسند
و احساسات بايد آدمي باشد ، موءثر تا پذيرد صورت صميميت روي از بايد شنود))
است ممكن.است دشوار اغلب احساسات كنترل كند ، كنترل نيز را خود افكار
گفتههايش با يا كنيد قطع سخنش پايان از پيش را گوينده حرف بخواهيد
.بدهيد فرصت گوينده به و باشيد صبور بايد حاليكه در ورزيد ، مخالفت
از.نميشوند بيان روشن حتي و دقيق طور به و بهسرعت ضرورتا خوب فكرهاي
(4)((.ورزيد اجتناب گوينده كلام گسستن
گفتن سخن
بنحوي ناميد گفتن فصيح و شمرده سخن توانايي ميتوان را گفتن سخن مهارت
فردي اگرگردد آسان عامي مردم براي تخصصي يا فني پيچيده بحث فهم كه
بگذارد ، ميان در ديگران با را خود نظرات و عقايد نتواند دانشمند و برجسته
.ماند خواهد بيثمر او دانش و علم
مطلوب روشي به مستمعان اگر است ، شنوندگان واكنش بر مبتني سخنران موفقيت
برقراري موءثر سخنراني حقيقت در است ، بوده موءثر سخنراني دهند ، نشان واكنش
با كه آنست مانند افراد بعضي سخنراني متاسفانه.است انساني ارتباط يك
.ميماند باقي كسالت فقط شنوندگان براي پايان در و ميكنند صحبت خودشان
در.شود انجام يكنواخت صداي با نبايستي جمع در متن يا نوشته يك قرائت
سرحال و مشتاق مختلف شيوههاي به را شنوندگان است لازم موارد اينگونه
.داشت نگه
درباره مديران و عادي مردم بيشتر كه دارد وجود خوب سخنراني يك در نكاتي
و دقيق سوءالات طرح زيرا گوينده ، توسط سوءال طرح مانند نميكنند ، فكر آن
.است موءثر و قوي ارتباط برقراري در مهمي عامل انگيز تفكر
مهرياري حجتالله
:پانوشتها
-چهارم 1370 چاپ -تهران -دانشگاهي نشر مركز -نگارش آئين -سميعي احمد -1
صفحه 57
صفحه 94 ماخذ همان -2
دانشگاه مديريت دانشكده انتشارات -سازماني رفتار مديريت -رضائيان علي -3
.صفحه 424 -تهران1372
صفحه 251 - ماءخذ همان -4
نامه به پاسخ در جمهوري رئيس
مسئولان
:نوجوان دختر يك
و اشتباه معرض در راخدمتگزاران
آوريم حساب به نظارت تحت
شماره در كه نوجوان دختر يك نامه به پاسخ در رئيسجمهوري:اجتماعي گروه
و شود چنان فضا اميدوارم:نوشت بود شده چاپ ((امروز آفتاب)) نشريه 18
را مسئولان خصوص به و شود بيان شفاف حقايق كه يابند رشد چنان جانها
صاحبان نه آوريم حساب به نظارت تحت و اشتباه معرض در خدمتگزاراني
.برتر امتيازهاي
رئيس خاتمي محمد سيد به خطاب نامهاش از بخشي در نوجوان دختر علوي ندا
:است آورده جمهوري
آويزان اطاقم ديوار و در به را عكست هرگز ولي دارم دوستت خاتمي ميداني
آدمپرستي ، دارم باور كه چرا.نميبينم را تو اما دارم دوستت.نكردهام
.است بتپرستي از ديگري صورت
ياد ميزنم ورق كه را روزنامهها سياسي صفحه آمدي ، كه سالي يك اين در
و تو تنهايي غصه از گاه و (بزرگها آدم مثل) بجوم را ناخنهايم گرفتهام
- گاه كه صبري صابري ، همچنان تو ولي (بچهها مثل) كنم بغض خودمان
.ميآورد در را لجم - بگويم خودماني
دلم بيعدالتيها برابر در منتظرهات غير سكوت گاه ولي زدي عدالت از دم
؟!باشيم رفته خطا به هم تو انتخاب در نكند كه لرزاند را
!عزيز خاتمي
نيز خود و سپرديم تو آزاده انگشتان سر به را ايرانمان آزادي و آبادي قلم
.همين...ميخواهيم خوردگي خط بدون را تو مشق دفتر كه بدان خاستيم بپا
:است زير شرح به نيز جمهوري رئيس پاسخ متن
خدا بنام
!عزيز علوي ندا
باعزت و منطقي مستقل ، روحيه نشانگر امروز آفتاب در روشنگرت و گويا نامه
بنده.ميخواهم چنين را هموطنان و مردان و زنان و جوانان همه كه است شما
از) قدرت قرنها كه ما كشور در بخصوص ميشوم آزرده گزافه ستايشهاي از هم
شود چنان فضا اميدوارم.است بوده ظاهري ستايش مورد (است بوده كه جنس هر
را مسئولان خصوص به و شود بيان شفاف حقايق كه يابند رشد چنان جانها و
امتيازهاي صاحبان نه آوريم بحساب نظارت تحت و اشتباه معرض در خدمتگزاران
سربلند.ميدانم خداوند بزرگ نعمت را عزيزان شما مشفقانه انتقاد.برتر
.باشيد
خاتمي 20/7/77
به داخلي مطبوعات كل اداره
داد تذكر ساوه آواي مسئول مدير
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت داخلي مطبوعات كل اداره:اجتماعي گروه
از تخطي خاطر به ساوه آواي هفتهنامه مسئول مدير به اعلامكرد ، يكشنبه
داده تذكر شدت به غيراخلاقي سينمايي ويژهنامه يك چاپ و مطبوعات قانون
.است
برايجلوگيري شد خواسته نبوتي محمد از داخلي مطبوعات كل اداره تذكر در
ويژهنامه اين.كند اقدام جامعه ، در ويژهنامه اين انتشار سوء آثار از
بهمعرفي عمدتا و است داده ويژهاي اهميت هند مبتذل سينماي به
آواي هفتهنامه مسئول مدير نبوتي محمد.است پرداخته هندي هنرپيشههاي
.است اسلامي مجلسشوراي در ساوه مردم نماينده ساوه ،
از عكسهايي چاپ دليل به ساوه آواي نامه هفته مسئول مدير از پيش چندي
كن حيا منافق)) شعار درج و تهران دانشگاه در خرداد دوم تجمع زنانه قسمت
بدون را وي منصفه هيات كه بود شده شكايت عكس بالاي در ((كن رها را خاتمي
.كرد تبرئه تذكر هيچگونه
|