اعلام كشور آموزش سنجش سازمان
رشتههاي پذيرفتهشدگان
:كرد
ميشوند معرفي دبيري
مادران و پدران مقايسه براي
نظر خود فرزندان آموزش دربارهء
...ميدهند
اعلام كشور آموزش سنجش سازمان
رشتههاي پذيرفتهشدگان
:كرد
ميشوند معرفي دبيري
رشتههاي نهايي پذيرفتهشدگان از تعدادي اسامي:فرهنگي - علمي گروه
تحصيلي رشتههاي نيز و عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها دبيري تحصيلي
سوي از آنها گزينش نتيجه كه پرورش و آموزش به وابسته معلم تربيت مراكز
طريق از هفته همين چهارشنبه روز است ، شده اعلام گزينش مركزي هيات
.شد خواهد اعلام پيكسنجش ويژهنامه
لازم پذيرفتهشدگان اين كشور ، آموزش سنجش سازمان عمومي روابط گزارش به
ذيربط موءسسات به تحصيل ادامه و ثبتنام براي مذكور اطلاعيه اساس بر است
.مراجعهكنند
مادران و پدران
مقايسه براي
نظر خود فرزندان آموزش دربارهء
...ميدهند
تهراني دانشآموزان مادران و پدران از نفر از 453 نظرسنجي نتايج بررسي *
تحصيلي افت علل و تعاريف درباره
تعريف داراي لزوما كه آن بدون دانشآموزان ، از هريك نظر از تحصيلي ، افت
اين دامنه.است ديگري با همسان غير ولي معين ، معاني داراي باشد ، مشخصي
تا ميكند كسب رتبه جهاني المپيادهاي در كه دانشآموزي از معنا ، تفاوت
خانوادههاي.است گسترده ميشود ، مردود خود پايه در كه دانشآموزي
و تعريف از متفاوتي برداشتهاي دامنه ، همين به توجه با نيز دانشآموزان
.دارند خود فرزندان تحصيلي افت علل
عمومي روابط افكار سنجش پايگاه توسط سال 1376 پاييز كه سنجي نظر در
شمال ، مناطق پدران و مادران از نفر از 453 تهران پرورش و آموزش كل اداره
علل و تعريف مورد در والدين آمد ، عمل به تهران مركز و شرق غرب ، جنوب ،
و 257 مادران از نفر نظرسنجي 196 اين دركردند نظر اظهار تحصيلي افت
شما نظر از تحصيلي افت تعريف:شامل پاسخ باز سوءال دو به پدران از نفر
عواملي چه به و كدامند شما نظر از دانشآموزان تحصيلي افت علل و چيست
اول سوءال پاسخهاي دستهبندي و جمعآوري از.گفتند پاسخ دارند؟ بستگي
:آمد بهوجود تحصيلي افت از زير تعريف مجموعا 15 والدين ،
;مختلف دروس در نمره كسب در دانشآموز موفقيت عدم -1
در تنزل) زمان مرور به و سال طول در درسي نمرات سطح آمدن پايين -2
;گذشته تحصيلي سالهاي به نسبت (تحصيلي پيشرفت
;تحصيل دوران در ناگهاني طور به دانشآموز نمرات آمدن پايين -3
;دانشآموز يادگيري ميزان و درسي نمرات آمدن پايين -4
;باشد شده يادگيري در اختلال دچار دانشآموز -5
;(مردودي) تحصيلي ماندگي عقب -6
نمرات خود دروس در نتواند باشد ، كه پايهاي هر در دانشآموزي اگر -7
شده تحصيلي افت دچار باشد ، نداشته خود دروس در پيشرفتي و بياورد بالا
;است
بلند ، يا كوتاه مدت يك براي پيشرفت ، دوره يك از بعد دانشآموز -8
;باشد نداشته خود قبلي سطح در پيشرفتي
;نامطلوب تحصيلي موقعيت يك به مطلوب تحصيلي موقعيت يك از افت -9
;درسي نمرات سطح كاهش و تحصيلي وضعيت در اساسي تغيير -10
;است تحصيل در پسرفت معني به تحصيلي افت -11
;دانشآموزان نهفته استعدادهاي شكوفايي عدم -12
مادر و پدر يا مدرسه اولياي انتظار حد در دانشآموز درسي پيشرفت -13
;نباشد
;درسي كتابهاي حجم به نسبت لازم كشش نداشتن -14
آنچه با ميشود ، ارائه آموزش طريق از آنچه بين منطقي رابطه يك نبودن -15
.بياموزد دانشآموز است قرار كه
زدن درجا و آوردن تجديد از تعاريف اين دامنه ميشود ، مشاهده كه همانطور
گسترش دانشآموزان نهفته استعدادهاي شكوفايي عدم تا تحصيلي پايه در
تفاوتهاي از تحصيلي ، افت از اولياء تصورات در اختلاف البته ، و است يافته
.ميگيرد نشات ايشان فردي
تشكيل را آن درصد پدران 7/56 و درصد مادران 3/43 كه آماري جامعه اين در
مدرك درصد و 1/84 ديپلم زير تحصيلي مدرك مادران از درصد ميدادند ، 9/15
زير تحصيلي مدرك داراي پدران از درصد كه 21 حالي در.داشتند ديپلم بالاي
مادران درصد همچنين 7/57.بودند ديپلم بالاي مدرك داراي درصد و 79 ديپلم
آزاد مشاغل داراي درصد و 6/2 خانهدار درصد و 8/39 كارمند آماري نمونه
شغل داراي درصد و 1/40 كارمند درصد نيز 58 پدران آماري نمونه در.بودند
ميزان نظر از موجود تفاوتهاي.است نامشخص درصد شغل 9/1 و بوده آزاد
باعث نظرسنجي ، اين ديگر نامشخص تفاوتهاي كنار در والدين شغل و تحصيلات
در است ، شده ارايه تحصيلي افت از كه متفاوتي تعاريف بر علاوه تا شده
تحصيلي افت عوامل عنوان به را متفاوتي علتهاي نيز دوم سوءال پاسخ
دانشآموزان اولياي نظريات بررسي و جمعآوري.شوند متذكر فرزندانشان
نظريات از يك هر كه شده ، پاسخها از متفاوت حيطه چهار آمدن بوجود به منجر
افت علل حيطهها اين.است گرفته جاي حيطهها اين از يكي در والدين
و آموزش و مدرسه و معلم دانشآموز ، خانواده ، به كه مواردي در تحصيلي
باز به توجه با والدين شد ، شامل را ميشوند مربوط اجتماعي محيط و پرورش
.برشمردهاند را عللي حيطهها اين تمامي يا يك در سوءالها ، بودن پاسخ
به مربوط تحصيلي افت علل حيطه در نظرسنجي ، آماري جامعه اين مادران
به اول علت كه 5 برشمردهاند را فراواني مورد با 287 علت دانشآموز 50
به احتمالا كه (خاص رشتهاي به) بيميلي و بيعلاقگي:از عبارتند ترتيب
ناشنوايي ، رواني ، جسمي ، بيماري ;فراواني مورد با 30 است شده تحميل او
مورد با 19 مدرسه و خانه در بازيگوشي ;فراواني مورد با 25...و عضو نقص
با 16 ناباب دوستان و فراواني مورد با 18 بلوغ دوران مسايل ;فراواني
.فراواني مورد
با خانواده به مربوط دليل از 28 اول دليل مادر ، 5 والدين نظر از همچنين
شدن جدا از ترس و خانوادگي اختلافات:از عبارتند فراواني مورد 273
تا و مادر بودن شاغل مادر ، و پدر رسيدگي عدم ;فراواني مورد با 57 والدين
مورد با 39 مالي مشكلات ;فراواني مورد با 51 پدر كردن كار ديروقت
يا خواهر حد از بيش توقع والدين ، برخورد نوع فرزندان ، درك عدم ;فراواني
امكانات داشتن اختيار در و فراواني مورد با 17 كودك شمردن كوچك و برادر
.فراواني مورد با 17 بالا رفاهي
به مربوط موارد حيطه در فراواني مورد با 60 علت يازده از اول علت پنج
معلم ، تدريس نحوه:قرارند اين از ترتيب به مادران نگاه از مدرسه و معلم
يكنواخت و آنها معلومات سطح بودن پايين و درسي كتب به معلمان احاطه عدم
و مدرسه اولياء و معلمان نامناسب رفتار ;فراواني مورد با 26 كلاس بودن
مورد با 10 تحصيلكرده افراد جذب عدم ;فراواني مورد با 11 همكلاسيها
كمكاري ;فراواني مورد با 3 دانشآموزان ميان معلم گذاشتن فرق ;فراواني
.فراواني مورد با 2 مدرسه از بعد ساعت انرژيبراي اندوختن علت به معلم
موارد تحصيلي افت علل مورد در مادران نظريات اول اولويت پنج بالاخره و
فراواني مورد و 93 علت از 15 اجتماعي محيط و پرورش و آموزش به مربوط
و مطالعه براي مناسب محل نداشتن مانند اجتماعي شرايط:از عبارتند
فراواني ، مورد با 37 آن بودن ناسالم يا مدرسه نامناسب شرايط يادگيري ،
نداشتن ;فراواني مورد با 14 تحصيل دوران در حد از بيش مكان تغيير
فرهنگي شرايط ;فراواني مورد با 12 آموزشي ضعف و مدارس در مناسب امكانات
حجيم به توجه با جديد نظام سيستم ;فراواني مورد با 10 (فرهنگي تهاجم)
.فراواني مورد با 5 وقت كمبود و كتابها بودن
مادر والدين نگاه از شده مشخص حيطه چهار اول ، اولويت پنج مقايسه با
رسيدگي عدم والدين ، شدن جدا از ترس و خانوادگي اختلافات ميشويم ، متوجه
مالي ، مشكلات پدر ، كردن كار ديروقت تا و مادر بودن شاغل مادر ، و پدر
شرايط يادگيري ، و مطالعه براي مناسب محل نداشتن:مانند اجتماعي شرايط
خاص رشتهاي به بيميلي و بيعلاقگي و آن ناسالمبودن يا مدرسه نامناسب
در فراواني بيشترين داراي ترتيب به است ، شده تحميل او به احتمالا كه
.هستند چهارحيطه سطح
با موارد بعضي در كه را عللي نظرسنجي ، اين آماري نمونه در نيز پدران
ارايه بود ، متناوب موارد بعضي در و يكسان مادران توسط شده ذكر علتهاي
مورد با 173 را علت خود 39 پاسخهاي در آماري نمونه پدران.كردهاند
اول علت پنج كه كردهاند ذكر دانشآموز به مربوط موارد حيطه در فراواني
و بودن بيانگيزه درس ، به دانشآموز بيعلاقگي:از عبارتند ترتيب به آن
مورد با 23 دانشآموز بازيگوشي ;فراواني مورد با 35 زندگي در وي بيهدفي
نبودن برخوردار ;فراواني مورد با 18 ناباب دوست داشتن ;فراواني
دوره تغيير و فراواني مورد با 14 رواني و جسمي سلامت از دانشآموز
.فراواني مورد با 9 تحصيلي
با دليل پدر 29 والدين خانواده ، به مربوط موارد تحصيلي افت علل حيطه در
:از عبارتند آن اول اولويت پنج كه شدهاند متذكر فراواني مورد 249
;فراواني مورد با 64 آنها تفاهم عدم و خانوادگي اختلافات و مشكلات
بيتوجهي فراواني ، مورد با 49 خانواده اقتصادي وضعيت بودن نامناسب
;فراواني مورد با 43 او خود يا دانشآموزان تحصيل و درس به والدين
بودن زياد و فراواني مورد با 10 آنها بودن سواد كم يا اولياء بيسوادي
.فراواني مورد با 8 خانواده افراد تعداد
مربوط موارد در را فراواني مورد با 63 دليل پدران 12 همچنين آماري نمونه
پنج كه برشمردهاند خود فرزندان تحصيلي افت دلايل از مدرسه ، و معلم به
با 18 معلم نامناسب رفتار يا برخورد:از عبارتند ترتيب به آن اول علت
نگرفتن كار به فراواني ، مورد با 11 معلمان اقتصادي مشكلات ;فراواني مورد
;فراواني مورد با 8 مناسب كادرآموزشي كمبود و تدريس براي متخصص معلمان
مورد با 6 آنان مطالعه ساعات بودن پايين و معلمان علمي بار بودن پايين
.فراواني مورد با 4 مشكلات داشتن دليل به معلم كمكاري و فراواني
حيطه در خود فرزندان تحصيلي افت علل از پدر والدين ديدگاه بالاخره و
و دليل داراي 18 ميشود ، مربوط اجتماعي محيط پرورش و آموزش به كه مواردي
زيادبودن:هستند ترتيب اين به آن اول دليل پنج و است فراواني مورد 65
مورد با 9 آموزشي كمك وسايل كمبود ;فراواني مورد با 12 كلاس شاگردان
كتب محتواي دشواري ;فراواني مورد با 7 مناسب آموزشي فضاي كمبود ;فراواني
كتب حجم زيادي و فراواني مورد با 6 آنها محتواي بودن نامناسب و درسي
.فراواني مورد با 5 جديد نظام در وقت كمي و درسي
حيطه درچهار پدر والدين توسط شده ذكر دلايل از اول اولويت پنج مقايسه
و خانوادگي اختلافات و مشكلات پدران ، نگاه از كه است مطلب اين مويد فوق ،
والدين بيتوجهي خانواده ، اقتصادي وضعيت بودن نامناسب والدين ، تفاهم عدم
درس ، به دانشآموز بيعلاقگي او ، خود يا دانشآموز تحصيل و درس به
به دانشآموز بازيگوشي سرانجام و زندگي در وي بيهدفي و بودن بيانگيزه
.هستند چهارگانه عامي حيطه در فراواني بيشترين داراي ترتيب
اول اولويت خصوص به و پدران و مادران نظريات اول اولويت سه به نگاهي با
كل ميان در را دليل اولين مادران و پدران دسته دو هر كه ميشود ، مشخص
عدم مادران ، نگاه از.دانستهاند خانوادگي اختلافات شده ، ذكر دلايل
سوم اولويت مالي مشكلات و دوم اولويت دانشآموز به مادر و پدر رسيدگي
و خانواده اقتصادي نامناسب وضعيت دوم اولويت پدران ، ديدگاه از است ،
.ميباشد او تحصيل و دانشآموز به بيتوجهي سوم اولويت
كه مادران سوم اولويت و پدران دوم اولويت اقتصادي مشكلات و مسايل جز به
و گسترده برنامههاي سلسله گرو در آن رفع و است مردم اغلب دامنگير
حيطه به مربوط علل موارد ، از ديگر دليل دو است ، اقتصادي اصلاحات پيچيده
و تفاهم نداشتن لحاظ از چه خانوادهها مشكلاتميشود شامل را خانواده
سطح بودن پايين يا نداشتن از دانشآموز ، فرزندان به بيتوجهي نظر از چه
سرچشمه فرزند و همسر با صحيح ارتباط برقراري و چگونگي مورد در اطلاعاتي
گرفتاريهاي مانند مختلف دلايل به پدران ، و مادران از بسياري.ميگيرد
از اطمينان قابل مراجع به دسترسي عدم عواقب به بيتوجهي و شرم شغلي ،
دارند ، خود اطرافيان با ارتباط برقراري در كه مشكلاتي به وتوجه عنوان
بين از زمان مرور به ميرود انتظار كه شده كتمان مشكلات اين.هستند غافل
.پديدآورد را بزرگتري ومشكلات كند بروز حساس موقعيت يك در ميتواند برود ،
مشكلات طرح براي حداقل مطمئني محل عنوان به ميتواند كه مراكزي از يكي
اعتنا با پرورش و آموزشاست خانواده آموزش كلاسهاي باشد ، موءثر خانوادگي
با را كلاسهايي مدرسه ، با وي خانواده و دانشآموز بين ارتباط اصل به
اين بر علاوه آن ، طي كه ميكند برگزار تحصيلي سال طول در مختلف سرفصلهاي
به مربيان و اولياء انجمن مركزي سازمان توسط شده معين سرفصلهاي كه
را خود مشكلات تا ميكنند پيدا فرصتي ميشود ، اولياء داده آموزش والدين
شده ابراز نظريات اهميت به باتوجه حال ، .كنند مطرح مدرس با خصوصي طور به
دوباره تاملي لزوم خانواده ، به مربوط فرزندان تحصيلي افت علل نظرسنجي در
اين متاسفانه.است ضروري پيش از بيش كلاسها ، اين برگزاري چگونگي در
از 95 بيش نتيجه در كه ميشود برگزار غيرتعطيل روزهاي در عموما كلاسها
داراي لزوما كلاسها اين.نميكنند شركت كلاسها اين در پدران درصد
عدم مشاهده و نيست مرتبط رشتههاي عامي تحصيلكرده و متبحر مدرسان
تكليف سر از يا و آموزش واحدهاي مديران سوي از كلاسها اين برگزاري
معرفي متبحر ، مدرسان با رو رودر ارتباط.نيست عجيب خيلي آن ، كردن برگزار
كه تجربياتي از استفاده و اولياء با مطالعه براي مرتبط و كارآمد كتابهاي
.كلاسهاست اين بر مترتب فوايد از ميشود مطرح كلاسها اين در سايرين توسط
كلاسها اين كيفي ارتقاء راههاي مورد در خانواده آموزش كلاسهاي مدرسان
مقابل در كلاسها اين سرفصلهاي براي شده گرفته نظر در ساعتهاي:ميگويند
سرفصل خانواده 6 آموزش كلاسهاي.است ناچيز بسيار اولياء تراكم و تعداد
هر ساعت ، كل 36 در و شده گرفته نظر در كلاس ساعت كدام 6 هر براي كه دارد
كه 6 حالي در و.كند تقبل را كلاسها اين برگزاري هزينه ميتواند مدرسه
دليل به كه اين علاوه ، به.است كم هم موضوع يك الفباي حتي گفتن براي ساعت
در چه و ابتدايي در چه اول پايه ازمادران فقط غالبا اولياء زياد تعداد
مادران اگر تازه و شوند حاضر كلاسها در كه ميشود دعوت راهنمايي
دليل به باشند ، كلاسها حضور به علاقهمند خود نيز بالاتر پايههاي
پدران تعداد غالبا كه آن ضمن.است بيفايده برايشان كلاس بودن ، تكراري
.است كم كلاسها در كننده شركت
برگزاري يا و مكاتبهاي شكل به خانواده آموزش امر طراحي با ميتوان لذا
كلاسها اين با گذشته از بيش را پدرها بتوان ، تعطيل روزهاي در كلاسها
اولياء نام به مدرسهاي تشكيل مورد در زمزمههايي گذشته سال كرده ، مرتبط
ضعف مدارسي ، چنين وجود با بتوان تا ميشد شنيده تهران مختلف مناطق در
مورد اين در موثقي خبر هيچ فعلا ولي كرد ، برطرف را آموزش كم ساعتهاي
كلاسها اين مدرسان براي بتواند مربيان و اوليا اگرانجمن.ندارد وجود
مجرب اساتيد از بهرهگيري به ميتوان بپردازد ، مناسبتري حقالزحمه
هر از بعد دقيقه تا 45 لااقل اينكه به توجه با هماكنونبود اميدوار
لذا و باشد ، اولياء وتكتك شخصي مسايل پاسخگوي بايد استاد هميشه كلاس ،
به متخصص افراد در را انگيزهاي هيچ حقالزحمه عنوان به ارقامي چنين
به كه هستيم كلاسها اين در حضورافرادي شاهد هم ، طرفي از و نميآورد وجود
ولي كردهاند ، پيدا را حقي چنين پرورش ، و آموزش ادارات با ارتباط خاطر
عامي دوره برگزاري بايد مربيان و اولياء انجمنندارند را لازم تبحر
دنبال بيشتري جديت با را خانواده آموزش مدرسان براي بازآموزي و آموزش
آموزشي جزوات تكثير و چاپ امكانات كنند سعي بايد هم مدارس مديران.كند
جمعآوري با تا آورند ، دست به ميتوانند كه ديگري محل هر يا انجمن از را
كلاسها اين به نسبت آنها ذهن در خدشهاي چاپ ، و كاغذ براي اولياء از پول
نوعي به تا كنند سعي بايد مدارس ، كاركنان و مدير طرفي از.نيايد فراهم
از مثبت نتيجه و بازخورد گرفتن با و باشند داشته تعامل خانواده آموزش در
.باشند داشته نظر دقت خود دانشآموزان تحصيل كيفي بهبود در كلاسها ، اين
آموزش كلاسهاي برگزاري با كنيم فكر آنكه بدون شد ، يادآور بايد پايان در
خاطر به بايد يافت ، خواهيم دست ناگهاني تحصيلي جهش يك به مناسب ، خانواده
هر در ميتواند كشور ، سطح در زمان و هزينه مقدار اين صرف كه آوريم
نيروي آموزش در كه حال.باشد داشته كلاني سودآوري مادي ، سرمايهگذاري
راهها بهترين آن ، از بيشتر استفاده براي بايد شده سرمايهگذاري انساني
.كرد جستجو را
حيدري محرم *
|