به بازگشت سيما و صدا موسيقي
گذشتهها
گلستان در شبي
در خراسان "نوايي" مقام
شفق فرهنگسراي
به بازگشت سيما و صدا موسيقي
گذشتهها
در برنامه اجراي مناسبت به" جمشيدي فاضل" با گو گفتو
وحدت تالار
اشاره
و قديم آوازي سبكهاي كه است خوانندگاني از جمشيدي فاضل
تقليد به اصرار خودش گفته به و ميشناسد خوبي به را جديد
.ندارد خوانندهاي هيچ صداي
"پنهان يار" ،"وطن اي" كاست دو به ميتوان او كارهاي از
مرتضي" استاد جاودانه اثر "سحر مرغ" كليپ ويدئو همچنين و
اجرا ساكت كيوان نوازندگي و مجدد تنظيم با كه "داود ني
.كرد اشاره است شده
داخل در متعددي كنسرتهاي مختلف موسيقي گروههاي با وي
پيش هفته اجرايش آخرين و است داده انجام كشور از وخارج
كيوان سرپرستي به وزيري گروه با همراه وحدت تالار در
انجام مناسبت همين به ميخوانيد كه گويي و گفت.بود ساكت
.است شده
;است شده تشكيل متعددي موسيقي گروههاي سال چند اين در
انجام يادماندني به كار جزچندموردنادر هيچكدام اما
چيست؟ علت شما نظر به ندادهاند
شده تشكيل گذشته سالهاي طي كه مختلف موسيقي گروههاي
اختلاف هم امر اين علت نبودهاند ، پايدار "تقريبا است
.ميآيد پيش گروهها اين بين در "معمولا كه است سليقهاي
دادن تشكيل حال هر به كه است اين از ناشي اختلافات اين
قاطعيت با بنابراين است سخت گروه با همزيستي و گروه
است تركيبي ايران موسيقي گروههاي حاضر حال در ميگويم
موسيقي اطلاعات لحاظ از چه اعضاء مختلف سطوح از ناهمگون
همه در ناهمگون تركيبات اين.نوازندگي شهرت لحاظ از چه و
بايد كه چيزي آن ميشود باعث خود واين است موجود گروهها
يا باشد حرفهاي حرفهاي يا باشد داشته موسيقي گروه
سطوح وجود و تفاوت اين و نيست طور اين آماتور آماتور
.است گروهها ناپايداري عامل مختلف
با چگونه و كرديد آغاز كي را گروهي كار اولين شما
ميكنيد؟ كار مختلف گروههاي
.بود موسوي محمد استاد با سال 72 در من گروهي كار اولين
كه ميخواهد كافي وقت و حوصله گروه يك حفظ است طبيعي
دليل به البته و دليل اين به موسوي آقاي است ممكن
امكان پيشآمد كنسرت از پس ايشان براي كه جسمي ناراحتي
اين مهم البته نداشتند ، را تركيبي چنين با كار ادامه
كه است اين مهم كند كار گروه چند با خواننده كه نيست
كند كار هنرمند سري يك با بتواند مختلف مقاطع در خواننده
هيچ با نتواند خوانندهاي اگر.است خواننده قابليت اين و
كه خوانندهاي ولي است ، برانگيز سوءال اين كند كار گروهي
كار نيز جديد گروه يك با و بدهد تطبيق را خودش ميتواند
امكان مختلف گروه پنج با شما كه است اين منزله به كند
.داريد كار
كه شجريان آقاي از غير خوانندهاي هيچ ما كشور در
اعضايشان گروهها بقيه است ثابت "نسبتا گروهش "تقريبا
شيوههاي در تفاوت افراد ، مشغلههاي و مشكلات است ، متغير
و سطحها و درسليقهها نظرهنرمندان اختلاف نوازندگي ،
مادي درامدهاي از ناشي مسائل همديگر نداشتن قبول همچنين
در نتوانند هنرمندان كه است دلايلي جمله از..و كنسرت
مشكلات اين كه واميدوارم كنند كار هم با طولاني مدت
در موسيقي برجسته گروه دهها بتوانيم و شود حل "تدريجا
.داشتهباشيم آماتور و حرفهاي مختلف سطوح
ارتباط اين است چگونه آهنگسازان و نوازندگان ارتباط
دارد؟ استمرار چقدر
"اكثرا داريم ، نوازنده آهنگساز از بيشتر كشور مادراين
ميكند ، كار گروه اين با امروز نوازنده هستند ، نوازنده
از خيلي.كند كار ديگري گروه با است ممكن بعد مدتي
آهنگسازان براي هستندكه نوازندهاي واقع در نوازندگان
چون آهنگسازان رو همين از ميكنند اجرا را آثار مختلف
و حرفهاي عناصر از گروهشان اعضاي بين در ميشوند مجبور
بهره دانشگاه موسيقي آخر سال هنرجويان از هم وقتها خيلي
.شد نخواهد يكسان گروههايشان سطح كه است طبيعي بگيرند
از بسياري كه نميدانم بيمورد را نكتهاي ذكر اينجا در
هنر بايد...و خطاط ، نقاش ، موسيقيدان از اعم هنرمندان
چگونه انسان ، هنر هنر والاترين.بدانند را زيستن چگونه
ظاهري مفهوم به هنر خود از زيستن چگونه هنراست زيستن
.است مهمتر آن
ميبينيد؟ چگونه را موسيقي وضعيت حاضر حال در
البته.است شده افراط سنتي موسيقي در انقلاب از بعد
ملي موسيقي نفع به مثبت حركتهاي انقلاب از بعد "مجموعا
و هستيم تغييراتي شاهد كه است چندسالي و پذيرفت صورت ما
پسندبوجود جوان موسيقي از اخيرشكلي سال دو يكي بويژه
مردم به ملي و سنتي موسيقي از گستردهتر سطحي در كه آمده
.ميشود عرضه
داريد؟ نظري چه سيما و صدا در رايج موسيقي به راجع
در سيما و صدا كه سياستي به باتوجه كه ميكنم فكر من
شاد موسيقي علاقهمند جوانان كه است اين هدفش گرفته پيش
تهاجم جلوي نوعي به كندو دور لسآنجلسي موسيقي از را
نوع اين زياد اجراي بنده نظر به اما بگيرد را فرهنگي
فرهنگ آن به را ما دوباره است گذشته يادآور كه موسيقي
ايرادي شبهپاپ يا پاپ موسيقي اجراي البته.ميدهد پيوند
.ندارد
خوانمان پاپ خوانندگان صداي شنيدن با ما بايستي چرا اما
صدايشان و هستند كه آنهابيافتيم قديم خوانندههاي ياد
خيليها دست به گوناگون راهها از و مختلف كاستهاي در هم
ارائه محل بايد است عمومي دانشگاه كه وسيما صدا.ميرسد
در معقول تناسب يك و باشد مردم براي برنامههايخوب
ميتوان حال هر به.باشد داشته موسيقيها انواع پخش
كاست صورت به بيشتر موسيقي نوع اين كه كرد فراهم شرايطي
اين كه فردي هر و شخص هر باشدتا موجود بازار در
بيشتر بسيار اينكه نه كند گوش دارد دوست را نوعموسيقي
تلويزيون و راديو از ملوديها نوع اين موسيقي نوع هر از
.شود پخش
ميبينيد؟ چگونه را سنتي موسيقي و جوانان مسئله
ميپسندند؟ را موسيقي نوع ماچه قشرجوان
تنها جوانان نياز با سنتي موسيقي انطباق معتقدم من
موسيقي "اصلا كنيم فرض كه مفهوم اين به نيست جوانان مشكل
اين ميشود؟مسئله حل مشكل آيا ندارد وجود جامعه در سنتي
بحث جدي پديده و بشناسد را كيفيت بايستي جوان يك كه است
بخش دو هر در جواني ازدوران بايد كه است عمق و سطح
زمينهاي هر در را جدي پديدههاي و كند سير پديدهها
نياز تعالياش براي و آتياش زندگي در چون حداقل ;بشناسد
جدي و ايراني موسيقي يك نتواند كه منجواني نظر به.دارد
هم جدي سخنراني يك شنيدن از "قطعا كند ، گوش خوبي به را
ميشود ، خسته هم خوب مقاله يك خواندن از شد ، خستهخواهد
تئاتر يك ديدن از و ميشود خسته هم جدي فيلم يك ديدن از
نميتوانند كه نيست اين ما جوانان مشكل.ميشود خسته هم
ميخواهند ، ..و نشاط با موسيقي و دهند گوش جدي موسيقي
در كه جوان يك ميدهم قول شما به نيست ، من اين مشكل
است ، كم طاقتش جدي پديدههاي با برخورد و مشاهده
، وقتي بخواند جدي كتاب ساعت نيم كنيد مجبورش نميتوانيد
مينشيند اينجوان ميگذارد تحرك پر فيلم يك تلويزيون
تا ميآيد برنامه مجري اينكه محض به ولي ميكند وتماشا
طاقت حتي يا و نميبيند را آن كند فيلم ازاين تحليلي
موسيقي ديگر كه اين ندارد را بتهوون از سمفوني يك شنيدن
ياد بايد ما جوانان بشود ، عميق بايد تفكر.نيست ايراني
هستند ، شاد و ميكنند شادگوش موسيقي كه همانگونه بگيرند
يك با يا كنندو گوش عميق موسيقي يك به بدهند فرصت خود به
كه كنند عادت جوانان بايد.شوند روبهرو جدي پديده
.بينديشند عميقتر مسالهاي هر به و بشناسند كيفيترا
رديف فراگيري به علاقهمند جوانان به توصيهاي چه
داريد؟ آوازي
:است استوار پايه چند بر آوازي جنبه در بخصوص موسيقي ،
ميان در.شيوه و تكنيك يعني توانايي رديف ، يعني دانايي
به همزمان كه يافت ميتوان را كسي كمتر موجود استادان
حداقل جوانان كه ميكنم توصيه ليكن بپردازدو موضوع اين
براي هم جستجوهايخود در كنند توجه موضوع اين 3 به
.استاد يافتن براي هم و يادگيري
يا و دارند خواندن استعداد اگر ميكنم توصيه جوانان به
به دهند اختصاص را زماني دارند سراغ خود در صدايي
وجود به شناخت اين ، اگر ايراني آوازهاي و رديف يادگيري
در كه دانست خواهند ميشنوند كه را موسيقي مقطع هر آيد
آموزش اينميشود اجرا گوشهاي چه در و است دستگاهي چه
تبديل ميشود آميخته شخص شناسي زيبايي حس با "تدريجا چون
با وقتي بخصوص و موسيقي به خاص وعلاقه عشق يك به ميشود
"تدريجا و ميگردد شخص حس بيان ميگردد همراه خوش صداي
"اخيرا.ميگردد مستقر زيبايي شكل به او وجود اعماق در
دانشگاه در آوازايراني و تكخواني رشته داريد اطلاع كه هم
اين.ميدهد مدرك هم كارشناسي حد در وگويا شده ايجاد
.است موضوع اهميت و گستردگي نشاندهنده
ابرقويي اسحاقي مهدي:گفتوگو
گلستان در شبي
براي معطر گلهاي از دستهاي مهرماه بيستم شب دوشنبه
دوست و صميمي مراسمي گلستان فرهنگسراي در شب چهارمين
نقيبي مير محمد.كردند برگزار را ماندني بياد و داشتني
سخني ميگفت ، سخن خوانساري محمودي از هنر پير باغبان اين
دلهاي بر و ميخاست بر دل از كه صميمي و دلنشين و ساده
محمودي زندگي از شمهاي نيز تجريشي آقاي.مينشست عاشق
.كرد بيان را خوانساري
اتفاق به و خود هميشگي حال و شور همان با ملك اسدالله
محمود منوچهري ، حسن توكل ، فضلالله:چون ديگر هنرمندان
در را مطلب حق هنرمندان ساير و پور فريدون و رحمانيپور
نيز فرهنگسرا مسئولان.كردند ادا فريادواره بزرگداشت اين
و شور و جوش و جنب در عاشقانه شمع ، بدور پروانگان چون
از فارغ و صميمي و ساده بود كنسرتي واقع در.بودند هيجان
بروشورهاي و رنگين پوسترهاي بجاي آن در كه اضافي تشريفات
اميد.محبت و صفا و بود عشق از سخن غيره ، و سروصدا پر
است گذشتگان يادآوري آن هدف كه برنامهها اينچنين است
.ما جوان هنرمندان براي باشد الگويي
ذوالفنون جلال
در خراسان "نوايي" مقام
شفق فرهنگسراي
با دروازه.مينشينيم بزرگ ، خراسان خورشيد ، دروازه روبه
را تاريخ غمزده لشگر باد هجوم و ميچرخد پاشنه بر ضجهاي
سرايندگان برميخيزد ، شعر و ساز از هلهله و ميخواند فرا
.ميزنند جنگ راي رزم نوازندگان و ميكنند رجزخواني حماسه
تا ميريزد دل خمخانه در بزم باده و ميكند فروكش باد
خراسان.برسد يكتا ذات از شهودي به چوب جنونآميز رقص در
زرد پنجههاي رد.است روايي و حقيقي حوادث تكاوري عرصه
و رزم روايت و است بسته نقش خاك اين بر را تلخ حقيقتي
.را غيرتمندي نشان طوس فرزند بزم
در نوازي دوتاراست منطقه اين بنام مقامهاي از "نوايي"
در كه اختلافي اندك وجود با تايباد و خواف و جام تربت
روش تابع دارد وجود گويشها و تحريرها مضرابها ، زدن نحوه
از ميتوان منطقه اين آهنگهاي از.است واحد سبكي و
مقام و نوايي سرحدي ، نجما ، غريبي ، دوبيتي ، چهاربيتي ،
.برد نام...ال
پلتان مشق حتن ، بازي چوبي اسب دونفره ، و گروهي بازي چوب
است منطقه اين آئيني و حماسي بازيهاي از...و جنگ راي و
.ميشود اجرا دهل و سرنا ساز همراهي با كه
فرهنگسراي همكاري با اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه
در" برنامههاي سري اجراي در گذشته ماههاي همچون شفق
كه است خراسان موسيقي و شعر ميزبان بار اين "عشاق جرگه
مهرماه روز 30 و شفق فرهنگسراي در مهرماه و 29 روزهاي 28
.ميگردد برگزار انديشه تالار در
|