مردم ميان در قرآن
روزنامه نخستين سردبير ابيانه ، ناري محمدرضا با گفتگو
ايران قرآني
تكراري و كليشهاي بسيار كشور در قرآني كنوني فعاليتهاي *
كار پشتوانه عنوان به پويا نظري مباني كه چرا است ، شده
تا است لازم و ضروري دليل همين به.ندارد حضور
پيدا حضور جامعه قرآني فعاليتهاي عرصه در رسانهايمناسب
نظري مباني تقويت براي را خود فعاليتهاي از بخشي و كند
ما هدفهاي از يكي اين البته.بگيرد نظر در قرآني ، آموزش
.است
در "كريم قرآن" ويژه روزنامه انتشار خبر:جستارگشايي
قرآن و باشد ديني پژوهش و معارف مركز ميبايد كه ما كشور
بخشد ، تعميق و گسترش را الهي وحي از بشريت فهم و پژوهي
اگر بيگمان.ميشود محسوب مهم بسيار و بخش مسرت خبري
ارجمند رويداد اين پس در قوياي و فعال بينش و مديريت
مهمترين از يكي كه بود اميدوار ميتوان باشد داشته وجود
عرصه در مهمي وامكان گرديده مرتفع عرصه اين در كمبودها
و پژوهشها اطلاعات ، اخبار ، تبادل براي رسانهاي ارتباطات
زودي به كه روزنامه اين.است شده فراهم قرآني تحليلهاي
به بنا شد ، خواهد منتشر فارسي زبان به و كشور سطح در
مسائل به "مستقيما آن مطالب درصد آن 60 سردبير eگفته
البته بود ، خواهد آزاد مطالب مابقي و مجيد قرآن به مربوط
.ماند خواهد محفوظ نشريه كل در ديني معرفت و خبر صبغه
دارد عهده بر ابيانيه ناري محمدرضا را نشريه اين سردبيري
.ميكرد منتشر موضوع همين در را "آيات"ماهنامه "قبلا كه
زيباي نام با نيز كشور قرآني روزنامه نخستين است قرار
دست eهمه براي.شود منتشر صفحه در 16 و "آيات"
و داريم توفيق آرزوي ارجمند روزنامه اين اندركاران
آگاهان و آگاه موءمنان همه تلاش پرتو در اميدواريم
eهمه قلوب الهي eحقه معارف متعهد ، پژوهشگران و پژوهشگر
همگان ضمير در را سنت و وحي رايت و كند فتح را جهان مردم
...دارد برپاي
روزنامه نخستين انتشار eآستانه در مناسبت ، همين به
آن سردبير با گفتگويي ،"آيات" روزنامه ايران ، قرآني
طرح را معضلات و مبهمات برخي پيشاپيش تا دادهايم انجام
آشنا بيشتر چه هر آن مشي خط و محتوا و صورت با و كرده
جلب گفتگو اين به را عاليقدر خوانندگان گرامي نظر.شويم
.ميكنيم
معارف گروه
ارائه قرآني ، (روزنامه) نشريه يك انتشار از عمومي تصور
ميخواهد ، شما روزنامه آيا.است سنتي شيوههاي به بحثهايي
بشكند؟ را سنتي چارچوبهاي و دهد؟ تغيير را ذهنيت اين
كنار در است قرار بلكه شود ، شكسته چيزي نيست قرار
درباره ديگري نگرش نوع دارد ، وجود جامعه در كه مسائلي
...شود ارائه اجتماع صحنه به قرآن كشاندن
در اكنون هم قرآن بگوييد ، ميخواهيد سخنان اين با...
ندارد؟ حضور اجتماع صحنه
بايد اجتماع صحنه در قرآن كمرنگ حضور يا حضور درباره
.ميشود مطرح موضوع اين منظري چه از ديد ،
چقدر كه بكنيم كارآماريمشخص و نظرسنجي با ميتوانيم ما
استفاده قرآن از طبيعي زندگي و روزمره كار در مردم از
.ميكنند
در كه داريد قبول را نكته اين شما آيا مطلب ، اين رغم به
آن به و نداشته دوست را قرآن استكه كسي كمتر ما جامعه
نورزد؟ عشق و ارادت
طور به افراد همه آيا اما.نيست بحثي نكته اين در.بله
فكر ، كار ، زندگي ، در قرآن مفاهيم از ميتوانند ، كامل
كنند؟ استفاده انديشه
جاري و متنوع روشهاي از استفاده با ميخواهيم ما
تا بكنيم ايجاد را مناسبي زمينههاي روزنامهنگاري ،
و شود گذاشته بحث به انسان زندگي در قرآن حضور "اولا
و محققان نظريات از استفاده با را مناسب راهكارهاي
زمينه اين در نيز روانشناختي نگاه "ثانيا بيابيم ، مدرسان
.دارد قرار ما هدف وراي در كه است مهم
مصداق به قرآني مسائل زاويه از مخاطب شناخت تاكنون ،
اما ميشد ، انجام "ربه عرف فقد نفسه عرف من" حديث
قرآني مسايل عرصه در روانشناختي شيوه اين بكارگيري
سعي هرحال ، به -نيست جديدي كاربرد گرچه -است نويي كاربرد
در قرآن پيرامون جامعه در كه جاري امور كه است براين ما
نهادينه را ميشود انجام ادارات و دانشگاه خانواده ،
خبري اطلاعرساني است ، ما نظر منظور كه ديگري هدف بكنيم ،
.است كشور خارج و داخل در قوي
صفحه و داخلي اخبار كه گرفتهايم نظر در را صفحهاي
را اسلام جهان بينالمللي اخبار كه بينالملل صفحه ديگر ،
.ميدهد انعكاس قرآني فعاليتهاي درباره
مراكز بين گفتوگوي براي را سالم فضايي صفحه ، اين
از بعضي نيز تاكنون.ميكند فراهم كشورها ساير تحقيقاتي
زمينهها بعضي كهدر كردهاند آمادگي ابراز مراكز
...دهند انجام را مساعدتهايي
ميخواستم بكنيد ، اشاره ديگر هدفهاي به شما اينكه از قبل
كه ايران اسلامي انقلاب از سال گذشت 20 به توجه با بپرسم
فرهنگ گسترش و قرآن از حمايت و اصلياشقرآن شعار
حمايتهاي زمينهنيز ، اين در البته و قرآنيبوده
.است داده انجام قرآن كردن نهادينه براي را گستردهاي
نام به راديويي شبكه يك ايجاد شاهد ما مدت همين در
آيه يا كلمه يك گفتن با كه تلفني خطوط بوديم ، قرآن راديو
و ماهنامهها و نشريات ميشد ، خوانده سوره آن تمامي
جاانداختن براي كنار و گوشه در نيز گوناگوني كنفرانسهاي
.است شده انجام قرآني فرهنگ
كارها درصدر مسئولان سوي از قرآن به توجه نيز ادارات در
شما مسايل ، اين تمامي به توجه با حال داشت ، قرار
كنيد ، نهادينه را قرآن ميخواهيد نشريهتان با ميگوييد
كاركرد بايد گسترهاي چه در و چقدر ميكنيد تصور شما آيا
شود؟ متحقق امر اين تا
فعاليت به جامعه در متعددي مراكز و دواير حقير ، نظر به
اين پشتوانه كه نظري بنيه اما ميپردازند ، قرآني
.نيست برخوردار لازم قوت از است ، فعاليتها
بزنيد سري قرآني تحقيقاتي موءسسات و مراكز به شما اگر
ميشود ، تدوين كه دانشگاهي پاياننامههاي ميشويد ، متوجه
نزديكي ارتباط جامعه روزمره نيازهاي با متاسفانه هم هنوز
.ندارد
را قضيه نظري پشتيباني بايد دانشگاهها "اصولا كه حالي در
صنعت مثل علوم ديگر بخشهاي در همچنانكه باشند ، عهدهدار
ادامه در و ميشود مسئله طرح دانشگاه در ابتدا مهندسي ، و
آن اجراي فكر به خصوصي و دولتي موءسسات و صنعتكاران
.ميافتند
فعال عليرغم قرآني آموزشهاي و قرآني مسائل باب در اما
علم اين نظري بنيه زمينه ، اين در بسيار متوليان بودن
...نيست برخوردار كافي قدرت از (قرآني آموزشهاي)
و دانش از كه است نظري بنيه منظورتان كنم فكر...
كشور قرآني آموزش و سنت وگرنه كند استفاده روز ابداعات
كه گفت ميتوان "تقريبا است توجه قابل و قوي بسيار ما
از ملهم غيرمستقيم و مستقيم و بوده ديني ما فرهنگ تاريخ
...است بوده كريم قرآن
مرتبه پايينترين از قرآني آموزشهاي برروي ما.بله
خارجي زبانهاي آموزش موءسسات به اگر.تحقيقكردهايم
صدها كه ميشويد متوجه بيندازيد ، نگاهي كشور در موجود
و آموزشي كمك كتاب جلد هزار باصدها دولتي و خصوصي موءسسه
و هستند آموزش مشغول شيوهها بهترين از استفاده با
باره در.ميشود زبانهاانجام اين از لازم بهرهبرداري
...چي؟ قرآن
... سپس و ميشود شروع دبستان از آموزش قرآن ، درباره...
هنوز كه كرد قبول بايد اما دارد وجود آموزشها.بله
.ندارد را لازم علمي ارزش آموزشها كيفيت
ما اگر دارد ، مستقيمي ارتباط مطلوب نتيجه با كيفيت..
مشغول موءسسه يك در كه را افرادي تعداد زبان ، آموزش در
بتوانند بايد خاص مدتي در افراد همين و هستند ، فراگيري
دهيم ، قرار مبنا كنند ، صحبت خارجي زبان راحتي به
سه تا دو شايد زبان ، دانشآموز تا هرصد از كه ميبينيم
از بسياري اينكه با نميرسند ، مطلوب درجه آن به نيز ، نفر
موانع و مشكلات اما هستند يادگيري به علاقهمند آنها
رها را كار آنها از بسياري و شده كار گسيختن موجب ديگر
...كردهاند
است اين بخاطر كندند دل آموزش از راه نيمه در آنها اگر
كاربرد جهت همين به و ندارند قرار دوم زبان محيط در كه
.نميدانند ضروري را آن
ادبيات نميآيد نميداند ، فرانسه زبان كه كسي همچنانكه
.ندارد آن از فهمي چون بخواند ، فرانسه زبان به را
ميخوانند قرآن كه افرادي از ما جامعه همين در شما اگر
ميشنويد؟ پاسخي چه كردهاند ، درك چيزي چه كه بپرسيد ،
در عمقي و علمي و مفهومي درك و معني روي ميكنم فكر..
.است صورتنگرفته آنچناني كار ما كشور
براي زيربنايي كار كه من ، صحبت به رسيديد شما تازه..
حضور لذا.است نگرفته صورت مردم زندگي به قرآن كردن وارد
كند ، كار كاستيها همين روي بتواند ، كه تازه حركت يك
.ميكند تحميل را خودش ضرورت
بيشتر توجه نيز و اذهان جلب براي تازهاي چيز چه شما
قرآنداريد؟ زبان به مردم
كه دارد مسيرهايي و مراتب به نياز زبان يك به آشنايي
روانشناسي يادگيري ، روانشناسي زبانشناسي ، چون خاصي علوم
مشخص را مسيرها اين زبانهايغيرمادري يادگيري و خواندن
مسيرها اين از را قرآني آموزشهاي بايد ما و كردهاند
كه نظري مباني توليد مراكز بين حاضر درحال بدهيم ، عبور
قرآني اجرايي مراكز و علميه حوزههاي و هستند دانشگاهها
قرآني اجرايي مديريت خاطر بههمين دارد ، وجود شكاف كشور
اين ارزشيابي حتي و اجرا و تنظيم تدوين ، براي بايد كشور
در الان كه ميشود چيزي نتيجه كه بكند عمل تنه يك مباني
كه كنم عرض خدمتتان هم را توضيح يك هستيم ، آن شاهد جامعه
دانشگاه ، منظورم ميكنم صحبت اجرايي مديريت از وقتي
را ذيربط نهادهاي ديگر و پرورش و آموزش علميه ، حوزههاي
.زدهاند درجا نظري حوزه در نهادها اين و ميشود شامل
شده تكراري و كليشهاي كشور در قرآني كنوني فعاليتهاي
حضور كار پشتوانه عنوان به پويا نظري مباني كه چرا است ،
.ندارد
در رسانهايمناسب تا است لازم و ضروري دليل همين به
از بخشي و كند پيدا حضور جامعه قرآني فعاليتهاي عرصه
در قرآني ، آموزش نظري مباني تقويت براي را خود فعاليتهاي
.است ما هدفهاي از يكي اين البته.بگيرد نظر
پيدا دست خودتان نظر مورد هدفهاي از بخشي به كه آن براي
نياز كار اين با متناسب اجرايي ساختار يا نهاد به كنيد
چيست؟ شما پيشرفتكار مباني داريد ،
باشيم ، داشته قوي اجرايي مديريت يك بخواهيم ما اگر
صنفي تشكلهاي و قانوني نهادهاي صنوف ، ساير مانند به بايد
يا انجمن بايد ما.بكنيم پيريزي قرآني درآموزشهاي را
بياوريم ، وجود به قرآن علوم محققان اتحاديه يا سنديكا
بياورند وجود به قانوني صنفي تشكل خود براي بايد قاريان
مسئله طرح به قانوني صنفي تشكلهاي اين در بتوانيم تا
...بپردازيم
نيست؟ زياد روزنامه يك براي مسئوليت و بار همه اين...
جامعه مشكلات كردن مطرح و مسئله طرح براي "اساسا ما
.برداريم گامي نتوانيم اينكه لو و آمديم ، قرآني
چيست؟ قرآني جامعه مشكلات
و.ميكنم تقسيم دسته دو خلاصه طور به را مشكلات من
:از عبارتند دسته دو اين.واميگذارم بعد به را بيشتر بحث
.است قرآني جامعه مشكلات دوم و "جامعه قرآني" مشكلات اول
قرآن با كه ميكنند زندگي جامعه در افرادي حاضر حال در
.هستند علاقهمند آن به و مانوس
آنها حل در بايد كه هستند مشكلاتي داراي هم افراد اين
.داد انجام جدي اقدامات
دارد وجود درجامعه قرآن ، زمينه در اداري ساختارهاي بعضي
.ميشوند اداره سنتي سياق همان بر كه
براي ميكنند ، مقاومت تغييرات مقابل در ساختارها اين
براي دلسوزان ، از بعضي سوي از متعددي پيشنهادات نمونه ،
سرد برخورد با اما مطرح قرآن ، گسترش و آموزش كردن روز به
است بديهي.ميشوند روبهرو اداري نهادهاي اين از بعضي
بپردازيد ، سنتي آموزش ارزيابي و نقد به بخواهيد ، شما اگر
چنين مقابل در شويد مي روبرو نهادها مقاومتاين با
ميدهيد؟ نشان عكسالعملي چه واكنشها ،
اينكه صرف به نميتوانيم ما و دارد مشكلاتي تحولي هر
و ناراحت ما انتقاد از شخص يا سازمان اداره ، نهاد ، يك
جلو به گامي و ببنديم را خودمان پاي و دست شود ، مكدر
.برنداريم
پيش كه ديگر روزنامههاي خلاف بر كارمان در ما اينكه ضمن
دليل به -كردهاند اخذ غرب از را كارشان اوليه فرضهاي
از را خود فرضهاي پيش -است غربي توليدي روزنامه اينكه
.كردهايم اخذ قرآن
از يكي و موفقترين زمره در كه است كتابي قرآن
دارند ، قبول را اين همه و است جهان كتابهاي پرتيراژترين
نوشته قرآن باره در نيز كتابها پرتيراژترين آن بر علاوه
.است شده
كتابهاي ميان در كتاب ترين موفق قرآن.است همينطور
.است بوده آسماني
كتاب موفقترين قرآن كه بنيادين و درست فرض پيش اين با
اخذ كتاب اين از را آموزشي شيوههاي نميتوان آيا است ،
از آموزشيرا شيوههاي كه نداريم اين به نيازي ما كرد ،
معلم كه است كتابي قرآن.ماست دست اصلي مطلب.بگيريم غرب
.است خدا آن
خداوند قرآن موءلف واقع در و است خدا هم انسان معلم
است تعالي و تبارك
بي به كتاب اين طرف يك و داشته وحياي واسطه..
آموزشي مباني بايد كه است اين نظرم من است ، وصل نهايت
به تا شايد.كنيم نزديك قرآن مفاهيم به را دنيا روز
از نتوانستيم و بوديم عاجز كار اين انجام از ما امروز
...كنيم اخذ آموزشي مباني قرآن داستانهاي لابلاي
باشيد موافق نكته اين با ميبايد هم شما من نظر به..
دنيا در كه مثبتي حركتهاي كه برويم سمتي به نبايد ما كه
امكان.كنيم نفي را گرفته صورت علوم مختلف درشاخههاي
به قرآن ، جملات و مفاهيم در تفحص و غور با غربي آن دارد
(مسلمانان)ما اما باشد ، رسيده آموزشي فرم پيشرفتهترين
شايد و) اخير قرن سه دو در كه رخوتي و كاري كم دليل به
بوده حاكم ما علم و انديشه وضعيت بر (قرن هشت و هفت
نظر به لذا.بياوريم دست به را توفيقي چنين نتوانستيم ،
درستي شناخت انساني تجربيات اين از بايد رسدابتدا مي
اين در.كرد نزديك متون به را آنها سپس و آورد دست به
داريد؟ نظري چه باره
دارد ، افراد روان در ريشه آموزشي روشهاي من اعتقاد به
لحاظ سمت به دنيا آموزشي شيوههاي اكثر دليل همين به
.ميكند حركت مختلف سطوح در آموزشي روانشناسي كردن
خودشناسي به پرداختن قرآني برتريهاي از يكي كه ميدانيد
.است
كليه علوم ، ساير مانند به نياييم ما اگر من نظر به
مداقه مورد جزئي و مصداقي صورت به را قرآني آموزشهاي
شيوههاي و شكل به الان كه -كار ماحصل "قطعا دهيم ، قرار
قبول ، قابل نتيجه يك به منتج -ميشود اجرا جامعه در سنتي
.شد نخواهد پويا پاياو
فرهنگي تهاجم مقابل در بخواهيم ما اگر كه كنيد توجه شما
شيوههاي بر بايد برداريم جدي گام است ، علمي حركتي كه
فرهنگي تهاجم پيكان نوك و ريشه كه چرا كنيم تاكيد علمي
.است مخاطبين روان
كه كنيم وارد عرصهاي به را قرآن بخواهيم ما اگر حال
از بايد بكنند ، واكسينه آن وسيله به را خود بتوانند مردم
علمي شيوههاي پيشرفتهترين و قويترين بديعترين ،
ما مردم كه نداريم قرآن جاي هيچ در بكنيم ، استفاده
بخواند ديگر كسي يعني -كنند مصرف دوم دست را قرآن مفاهيم
ايها يا ميگويد جا همه در بلكه -بگويد ما به و بفهمد و
نه است مردم همه نيز خطابش طرف و ،..مردم اي الناس ،
.خاص گروهي
به شما و است فارسي ايران مردم اول زبان كه داريد قبول
ميخواهيد كه هستيد مدعي قرآني روزنامه يك سردبير عنوان
.ببريد جامعه و مردم ميان به را قرآن
سفارش و آيه انسان اجتماعي خلقيات اكثر درباره قرآن
استبداد ، ظلم ، با مبارزه درباره سخنان بهترين و دارد
.است آمده آن در..استكبار و تملق و چاپلوسي نفي
را فارسي زبان تنها كه فردي بگيريد نظر در اكنون
كه ميگذرد مسجدي كنار از يا ميشود مسجدي وارد ميفهمد ،
.ميشود پخش عربي زبان به و صدايزيبا با قرآن
در.نميكند درك را قرآن معني و مفاهيم شده ياد فرد ولي
فرا را قرآن آدميان كه بود اين خداوند كههدف حالي
معنوي و مادي زندگي توسعه و تعالي براي آن از و بگيرند
از استفاده با فردي اگر ديگر عبارت به.كنند استفاده خود
عمل خداوند دستور به واقع در نگويد ، دروغ قرآني ، تعاليم
چگونه شما حال.است پيموده را تكامل طريق و كرده
است ، فارسي زبان اولشان زبان كه مردم به ميخواهيد
بدهيد؟ انتقال را قرآني تعاليم
بهتر اصلي زبان دانستن با گرچه فرهنگي ، جريان يك
همچنانكه نيست ، زبان روي بر اصلي بار اما ميشود فهميده
با دارند ، وجود فرهنگي تهاجم عنوان تحت كه جرياناتي
.ميبرند پيش به را خود مقصود غيرزباني ابزاري
با مردم كه را دوستياي احساس كه است اين بر ما سعي
مهجوريت براي را مناسبي فضاي.كنيم زنده دارند ، قرآن
.كنيم آغاز قرآن از زدايي
را علوم پيچيدهترين هنرآموزي دانشجوي وقتي معتقديم ما
علاقه و عشق آن به كه كتابي به نتواند چرا فراميگيرد
.بپردازد دارد
به دادن جهت براي را بستري ماميخواهيم منظور همين به
شما كه هدفي آن به رسيدن براي جامعه در قرآن گي روزمره
اين اما ;بياوريم پديد كرديد اشاره آن به پرسشتان در نيز
برنامه با و اصولي بايد اجرايي و نظري سطح دو در كار
.باشد
.متشكريم داديد پاسخ ما پرسشهاي به كه اين از
فرهنگ عرصه اخبار
|
فرهنگ عرصه اخبار
نشر آينه در عرفان و فلسفه ، دين
فرهنگيژاپن هفته مدرنيتهدر و دين
مجتهد محمد دكتر و ژاپن دانشگاه استاد "آبه" دكتر
كه نشستي در تهران دانشگاه الهيات دانشكده استاد شبستري
فرهنگسراي در ژاپن و ايران فرهنگي هفته مناسبت به
مدرنيته ، و دين متفاوت وجوه درباره شد ، برگزار نياوران
در.پرداختند حضار سئوالات به دادن پاسخ و سخنراني به
ابتدا شد ، برگزار جاري هفته شنبه بعدازظهر كه نشست اين
از را ژاپن در جديد تمدن شدن نهادينه چگونگي آبه دكتر
گوشهاي سپس و داد قرار اشاره مورد بعد به سالهاي 1750
.برشمرد ميجي حكومت هنگام در را ژاپن صنعتي پيشرفتهاي از
دين بين رابطه از تاريخي روايتي بيشتر "آبه" دكتر سخنان
انتظار برخلاف و متاسفانه كه بود جديد تمدني نهادهاي و
و نبود تازهاي نظريات واجد و نو بحث چندان علاقهمندان ،
و تجربي علوم حوزه در ژاپني دانشمندان گرچه كه داد نشان
در اما رفتهاند پيش به بسيار تكنولوژي و صنعت و محض
جامعهشناسي ، و فلسفه كلام ، خصوص به انساني علوم حوزه
دليل به حال اين با.ندارند گفتن براي چنداني حرف هنوز
اينگونه با آشنايي براي حال عين در و جالب نكته چند وجود
همين در بزودي سخنراني اين متن كشورها ، ساير در مباحث
.ميرسد خوانندگان نظر به صفحه
بحث محور كه بود شبستري مجتهد دكترمحمد جلسه دوم سخنران
جديد تمدني نهادهاي با دين ارتباط چگونگي به را خود
از بعد و انقلاب به عيني مصاديق با را بحث و داد اختصاص
.كشاند ايران انقلاب
اساسي قانون به ديني عالمان و مردم راي خود سخنان در وي
قوالب پذيرش معناي به را سال 1358 ، در اسلامي جمهوري
در را رويداد اين و دانست دينمداران سوي از جديد تمدن
.آورد شمار به بينظير ايران تاريخ
ميان در رايج ديدگاه دو به همچنين شبستري مجتهد دكتر
عميق چالش بر و كرده اشاره انقلاب از بعد ديني عالمان
و وحكومت دين ارتباط چگونگي باب در ديدگاه دو اين بين
وي ، اعتقاد به.نهاد تاييد مهر ديني جامعه در حكومتداري
معتقد و دارد تمام و تام تاكيد "سنت و كتاب" بر اول گروه
روش و سيره از استفاده با ميتوان را كنوني جامعه است ،
مقابل ، در كرد اداره -افزودي و كاست هيچ بدون -اسلام آغاز
با دورهاي هر در اداره نحوه كه معتقدند دوم گروه
كلام و دين روح دريافت مهم و متفاوت بعد و قبل دورههاي
آينده در نيز شبستري استاد سخنان مشروح.است خداوند
.رسيد خواهد چاپ به صفحه همين در نزديك
استاد خامه به فاتحهالكتاب سوره تفسير دوم ويرايش *
از كتاب اين.است رسيده چاپ به آشتياني جلالالدين علامه
و شده منتشر قم اسلامي تبليغات دفتر انتشارات مركز سوي
.است شده آورده فاتحه سوره تفسير در رساله دو ضميمه به
گرفته صورت فلسفه و حكمت انجمن توسط كتاب اين اول چاپ
زبان به ديگر دو و شيوا پارسي زبان به اول تفسيربود
سودمند تعليقات و مقدمات با آشتياني استاد و هستند تازي
.بخشيدهاند غنا تفاسير اين به خود
و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كه ميرسد خبر همچنين
تجليل براي و آينده هفته شنبه پنج در فرهنگي مفاخر انجمن
آشتياني ، جلالالدين استاد فرهنگي و علمي خدمات عمري از
.دادهاند ترتيب را خاص مراسمي
فيلسوف اين علمي مقام گراميداشت در مفصلي يادنامه "ضمنا
است انتشار دست در فرزان پژوهش و نشر توسط معاصر ، برجسته
.دربردارد را معاصر فضلاي مقالات از پرشماري تعداد كه
"مدرنيته معماي" عنوان با خود اثر تازهترين احمدي بابك*
.است كرده نشر بازار روانه انتشاراتي همين توسط را
عليرغم هركدام كه مدرنيته باب در مقاله نه كتاب اين در
.است شده آورده دارند ، يكديگر با ظريف ارتباطي استقلال ،
در خود گذشته بحثهاي كوشيده ، مقالات سلسله اين در احمدي
انتقادي انديشه و مدرنيته كتاب در "عمدتا كه را حوزه اين
مباحث تازهترين و داده بيشتري گسترش و بسط بود ، آمده
باب در كه مباحثي.بياورد را زمينه اين در شده مطرح
اخلاق ، نيز و گرايي انسان با آن ربط مدرنيته ، مفهوم
ما روزگار انديشمندان ديدگاههاي آخرين و...و علمباوري
.است پسامدرنيته و مدرنيته باب در
كه جلدي دو كتابي نيز جهان نقش انتشارات زمينه همين در *
حسينعلي توسط را ميرسد صفحه از 1000 بيش به آن حجم
را حروفچيني مراحل اكنون هم كه دارد ترجمه دست در نوذري
مدرنيزم و مدرنيته آن اول جلد كه كتاب اين در.ميگذراند
گرفته نام مدرنيزم پست و مدرنيته پست دوم جلد و
اروپا تفكر و انديشه شاخص چهرههاي از تن نوشتههاي 20
.است شده آورده
انتشار به نيست بد شد مدرنيته و مدرن از صحبت كه حال *
رامين گفتگوهاي مجموعه مدرن عقل نقد كتاب دوم جلد
بر جاري هفته در سامعي حسين ترجمه با كه جهانبگلو ،
.بشود اشارهاي نيز گرفته قرار كتابفروشيها پيشخوان
و رسيد چاپ به گذشته سال در آن نخست جلد كه كتاب اين در
انتشار روز فرزان نشر سوي از نيز آن دوم چاپ قبل چندي
از تن با 20 جهانبگلو رامين گفتوگوي شد ، داده
و مدرنيته فرزندان گونهاي به را خود كه انديشمندان
مدرنيته ، تجربه حقيقت در و ميدانند مدرن عقل با درگير
.شده آورده است آنان از هريك فكري و شخصي تجربه
همزمان و ميرود فراتر شخصي روايتهاي مرز از گفتوگوها
برايمان مدرنيته و بيستم قرن تاريخ كه ميرسد مسائلي به
را ناشر بر خردهگيري جاي كه نكتهاي اماميكند مطرح
كه است كتاب جلد روي بر مترجم نام نياوردن بازميگذارد ،
.گردد مرتفع بعدي چاپهاي در اميدواريم
"نو راه" نامه هفته در كديور محسن از كه مقالاتي مجموعه *
به و عنوان همين با رسيد چاپ به ولايي حكومت عنوان تحت
اين از پيش كديور ازشد خواهد منتشر مستقل كتابي صورت
نظريههاي"و اطلاعات انتشارات سوي از "عقل دولت" كتاب
.بود رسيده چاپ به ني نشر سوي از "شيعه فقه سياسي
در اسلامي هنرهاي استاد براند ، هيلن رابرت پروفسور *
گذشته روز اسلامي معماري كتاب موءلف و ادينبورو دانشگاه
درباره زيبا هنرهاي دانشكده آويني شهيد سالن در
.پرداخت سخنراني به "معماري در تيموريان دستآوردهاي"
ساعت 14 در هنر ، فسلفه كتابهاي مترجم رامين علي دكتر *
در هنر تاريخ در فرم تكامل درباره آينده هفته دوشنبه
ترجمه تازگي به رامين از.ميپردازد سخنراني به محل همين
معروف كتاب از تازهاي چاپ نيز و "هنر فلسفه مباني" كتاب
.است شده بازار روانه "سياسي انديشه خداوندان"
مهدي مهندس شادروان آثار مجموعه" كتاب از دوم جلد *
مجموعه اينگرديده منتشر قلم انتشارات توسط "بازرگان
مجلدات "ظاهرا و ميباشد بعثت به مربوط مباحث دربردارنده
به اول جلد.است موضوع همين در نيز -چهارم و سوم -بعدي
اختصاص اسلام فكري طريقت و خداشناسي و بنيادين مباحث
.داشت
|
|