عامل دو غيرمجاز سبقت و سرعت
ايران در رانندگي حوادث مهم
ايران در رانندگي حوادث وقوع علل و آمار در كاوشي
(پاياني بخش)
بندي جمع و تهيه موازي ، سازمانهاي ميان هماهنگي ايجاد
حركت نظارتي ، شيوههاي بهبود و رانندگي حوادث دقيق آمار
بود خواهد كشور جادههاي ايمنسازي براي مثبتي
سنگين خودروهاي حادثهسازي
فني نقص بروز همچنين و سنگين خودروهاي راندن در ناتواني
است حوادثي اصلي علل از يكي همواره خودروها قبيل اين در
استخر خيابان در مهرماه دوشنبه 27 روز آن نظير كه
اخبار به بنا كه حادثه اين.پيوست وقوع به تهرانپارس
بار به خسارت تومان ميليون حدود 40 و قرباني شده4 اعلام
از سنگ حامل كاميون كنترل شدن خارج اثر بر است ، آورده
دست اين از حوادثي به توجه با.است داده رخ راننده دست
به نسبت بايد هستيم آن شاهد بار چند سال طول در كه
گواهينامه صدور همچنين و سنگين خودروهاي فني معاينات
.آيد عمل به كافي دقت خودروها قبيل اين رانندگان براي
خودروهاي تدريجي كردن خارج ديگر بار يك همچنين حادثه اين
عنوان به را جادهاي و شهري نقل و حمل شبكه از فرسوده
.ميسازد مطرح مبرم ضرورت يك
كه رانندگي حوادث شمار كه داشت توجه بايد ديگر سوي از
افزايش روبه ميدهد رخ سنگين خودروهاي فني نقص اثر بر
و دقيق بررسي مورد اصولي طور به بايد مسئله اين و است
بگيرد قرار جانبه همه
منجر تصادف فقره و 627 هزار كشور 2 سطح در سال 1371 در
شدهاند كشته نفر و 485 هزار آن 3 طي كه داده رخ مرگ به
جرح به منجر تصادف فقره و 973 هزار نيز 35 سال همين در و
تعداد شدهاند ، مجروح نفر و 191 هزار كه 51 داده رخ
كه شده گزارش فقره و 526 هزار خسارت 131 به منجر تصادفات
بيمه شركتهاي و شدهاند خسارت دچار نفر و 126 هزار 170
معوقه خسارت احتساب بدون ريال ميليون و 492 ميليارد يك
سوي از منتشره آمار براساس همچنين.است كرده پرداخت
سالهاي 70 در تهران شهرداري ترافيك و نقل و حمل معاونت
و كشته نفر و 357 هزار نقليه 6 وسايل تصادفات در الي 72 ،
.شدهاند مجروح نفر و 845 هزار 23
تصادف كه است حقيقت اين بيانگر موجود ، آمار و اطلاعات
شهر در افراد ديدگي آسيب و مرگ علل عمدهترين از يكي
پيكر بر را جبرانناپذيري خسارت علاوه به و است تهران
.ميآورد وارد كشور اقتصاد
!نيست هماهنگ آمارها
فاجعه ابعاد به نميتوان درست اطلاعات و آمار داشتن بدون
حالي در كرد ، تدوين آن براي جدي و اصولي حل راه و پيبرد
است ، نشده انجام اساسي و علمي كار زمينه اين در هنوز كه
و حمل ايمني مسائل پيگير سازمانهاي از يك هر بنابراين
رانندگي ، و راهنمايي پليس قبيل از رانندگي حوادث و نقل
مطالعات شركت كشور ، شهرهاي ترافيك هماهنگي عالي شوراي
قانوني پزشكي سازمان و تهران ترافيك و نقل و حمل جامع
جمعآوري را رانندگي سوانح اطلاعات تنهايي به كشور
اين با ندارند ، همگوني هم با آمارها بيشتر و ميكنند ،
ايمنسازي براي مناسب راهكارهاي ميتوان چگونه وضعيت
كرد؟ طراحي شهري برون و شهري درون مرور و عبور
كارشناسان ايران ، ترافيك مهندسي كنفرانس در گذشته سال
كشور در رانندگي حوادث دقيق بررسي براي كه كردند پيشنهاد
"جمهوري رياست نهاد" نظارت تحت حوادث اين از پيشگيري و
كارشناسي ، نظرات و آمار و اطلاعات جمعآوري زمينه در
خيز حادثه نقاط سازي ايمن موفق تجربه.شود تاسيس مركزي
با ميتوان كه داد نشان انگلستان در رانندگي حوادث
طي.داد كاهش را سوانح ميزان صحيح برنامهريزي و ارزيابي
حوادث از ناشي انساني تلفات شمار پيدرپي نظارت سال 5
.رسيد سال در نفر به 4500 سال در نفر هزار از 7 رانندگي
را خود مطالعات كه انگليس در رانندگي حوادث اينگونه كاهش
مينمود ، دشوار حدودي تا بود كرده شروع "ايمن نقطه" از
بيشتري سهولت با ايران در موضوع اين كه حالي در
در خيز حادثه نقاط مدت اين در كه چرا است امكانپذير
نقاط اين رفع و اصلاح با ميتوان و شدهاند شناخته كشور
نحو به وارده خسارت و انساني تلفات تعداد از حادثهخيز ،
.كاست چشمگيري
:ايمنسازي آغاز نقطه پژوهش ،
و موازي سازمانهاي هماهنگي براي مستقل نهاد شكلگيري
ايمن" براي آغازي نقطه ميتواند نظارتي شيوههاي بهبود
مسئولان از برخي متاسفانه.باشد كشور جادههاي "سازي
بايد زمينه اين در تحقيقاتي طرح هر كه ميپندارند كشور
حركتي اگر كه حالي در باشد ، دربرداشته اقتصادي بازده
بازده قطع ، طور به گيرد صورت زمينه اين در بنيادين
بهداشتي ، و درماني مراكز بيمه ، شركتهاي متوجه آن اقتصادي
.شد خواهد رانندگي و راهنمايي و جادهها نظارتي نهادهاي
براثر سال 76 طول در بيمه كارشناسان از يكي اظهار بنابه
ميليارد به 17 نزديك بيمه شركتهاي از يكي رانندگي حوادث
اگر است ، داشته زيان ثالث ديهشخص پرداخت خاطر به تومان
شركتهاي از برخي كند پيدا ادامه كننده نگران روند اين
افزايش نمود ، خواهند امتناع ثالث شخص بيمه صدور از بيمه
از ناشي گذشته سالهاي طي نيز بيمه هزينههاي پيدرپي
نميشود ، ختم اينجا به مسئله البته.است بوده مسائل اين
كشور رانندگان از درصد حدود 50 گرفته ، صورت پژوهش يك طبق
!نشدهاند بيمه هنوز
و حمل زمينه در مسئول نهادهاي تحقيقات كنار در است اميد
علمي ارزيابي با نيز بيمه شركتهاي ايمنسازي ، و نقل
كاهش براي را مناسبي راهكارهاي رانندگي حوادث نتيجه
حوادث علت زمينه در تاكنونكنند جستجو اقتصادي زيانهاي
كشور سراسر در مدوني پژوهشهاي اخير ، سالهاي طي رانندگي
كشور وزارت مطلوب رويكرد با است اميد است ، نگرفته صورت
سوي از كاربردي پژوهشهاي آتي سالهاي در موضوع ، اين به
.گيرد صورت كارشناسان
:رانندگان نگاه از تنگناها ،
در ماهشهر - بوشهر مسير اتوبوس راننده "شريفيان كمال"
كم جاده ، بودن باريك":ميگويد جادهاي مشكلات زمينه
از پلها نشست و خطرناك دستاندازهاي وجود پلها ، عرضي
.است خوزستان به بوشهر استان ارتباطي محور مشكلات مهمترين
همواره كه شده موجب محور اين در فني ابنيه كمبود همچنين
گرفتگي آب دليل به مسير از قسمتهايي بارندگي ، فصل در
گشتهاي سوخت ، جايگاه نبود.شود قطع ساعتها يا تخريب
رفاهي امكانات كمبود و شانه نداشتن رانندگي ، و راهنمايي
".است خوزستان به بوشهر استان مسير مشكلات ديگر از
اشاره با شهري برون رانندگان از ديگر يكي "عيسوندي محمد"
گچساران -گناوه مسير در كافي رانندگي علائم نبود به
-گناوه جاده مسير در فراوان خطرات وجود رغم به":ميگويد
نشده نصب آن در كافي اندازه به راهنمايي تابلو گچساران ،
.است
آب دچار منطقه اين جاده شانههاي از زيادي قسمتهاي
عباس بندر -بوشهر مسير":ميافزايد وي ".است شده گرفتگي
عرض كم است ، خطرناك بسيار استان مسيرهاي ساير همچون نيز
دو كه است حدي به لنگه بندر تا چغادك از مسير اين بودن
".كنند عبور هم كنار از نميتوانند راحتي به بزرگ اتومبيل
تيرماه 1349 مصوب 7 راهآهن و راهها ايمني قانون ماده 3
هر در است مكلف راه وزارت":ميكند تاكيد نكته براين
وسايل انواع همچنين سرعت ، حداكثر و حداقل شاهراه
كندو مشخص علائم نصب با نيست مجاز آنها عبور كه نقليهاي
توقف محلهاي و رانندگي مقررات به مربوط علائم كليه نيز
خطرات از پيشگيري براي كه را لازم علائم ساير و مجاز
رانندگان اطلاع براي راه طول در است لازم تصادف احتمالي
".كند نصب
ارتباطي محورهاي در تصادف دو بروز گذشته ماه يك طول در
برجاي كشته از 25 بيش بندرعباس -بوشهر و بهبهان -گناوه
.گذاشت
دو اين اصلي عوامل از يكي رانندگي و راهنمايي كارشناسان
.كردند اعلام مسيرها اين جادههاي بودن عرض كم را حادثه
و تجزيه با ترافيك و نقل و حمل امور و تصادفات كارشناسان
كاهش منظور به كه باورند براين رانندگي سوانح آمار تحليل
عابرين و رانندگان از اعم شهروندان كليه تصادفات ، شمار
جامع طور به را رانندگي مقررات و قوانين بايد پياده
حوادث بروز از رانندگي ، مقررات از پيروي زيرا فراگيرند ،
.ميكند جلوگيري مالي خسارت و انساني تلفات با رانندگي
سوانح آمار به اشاره با بيمهاي شركت تصادف ، كارشناس يك
واقعيت اين نمايانگر تصادفات آمار":ميگويد رانندگي
از ناشي رانندگي سوانح و حوادث بيشتر كه است عيني
عدم نظير تخلفاتي بويژه رانندگي مقررات به بيتوجهي
عدم چپ ، به انحراف مجاز ، غير سبقت و سرعت تقدم ، حق رعايت
".است جلويي نقليه وسيله از فاصله رعايت
رانندگي حوادث اساسي عامل سه
اساسي ركن سه معتقدند ترافيك و نقل و حمل كارشناسان
از كه ميدهد تشكيل نقليه وسيله و محيط انسان ، را ترافيك
ايجاد مهم عوامل از يكي عنوان به انسان آنها ، ميان
.است مطرح ناامني
درصد رانندگي ، 70 حادثه بروز اصلي عامل هر 3 در متاسفانه
نظارت و مستمر آموزش لذا برميگردد ، انساني عامل به مشكل
در موءثري نحو به ميتواند زمينه اين در مسئول نهادهاي
و قوانين به بيتوجهي.باشد موءثر رانندگي سوانح كاهش
ورود با جامعه در فزايندهاي طور به رانندگي مقررات
ميگيرد ، شكل هنجار يك صورت به جوان و كار تازه رانندگان
رانندگي ، گواهينامه دريافت آسان و ساده قوانين در بازنگري
رانندگان كار روند بر آشكار و پنهان نظارتهاي تشديد
رويه ميتواند متخلف رانندگان جرائم تشديد كار ، تازه
.آيد شمار به رانندگي سوانح كاهش در مطلوبي
و جرائم شمار كاهش منظور به اروپايي كشور يك در "اخيرا
بهنگام براي جريمه ، نرخ افزايش بر علاوه رانندگي تصادفات
رانندگي ، مقررات به نسبت شهروندان شناخت و اطلاعات كردن
.است گرفته انجام اقداماتي
رانندگي قوانين خلاف اولينبار براي كه فردي كشور اين در
و ميشود محروم رانندگي از ماه مدت 6 به ميكند رفتار
ساله ، يك محروميت بر علاوه كند ، تخلف بار دومين براي اگر
اخذ براي بايد "مجددا و ميشود لغو او گواهينامه
فرد و كند سپري را رانندگي آموزشي دورههاي گواهينامه ،
فردي شود ، رانندگي تخلف مرتكب سومينبار براي اگر مذكور
.ميشود داده تشخيص رانندگي براي صلاحيت فاقد و بيمار
يكبار سال هر 3 رانندگي ، گواهينامه دارندگان آنكه ضمن
قوانين درباره خود اطلاعات و آگاهي كردن روز به براي
.كنند شركت ويژه آزمونهاي در بايد رانندگي
اين در رانندگي سوانح شمار مذكور ، مقررات اجراي از پس
.يافت كاهش درصد از 700 بيش كشور
مقررات اين تمامي شبه يك باشيم داشته انتظار نبايد البته
اميدواريم ولي درآيد ، اجرا به ايراني رانندگان براي
از رانندگي قوانين اجراي به اعتقاد با نظارتي نهادهاي
دهها جان حفظ خاطر به بيمسئوليت ، رانندگان كوچك خطاهاي
.نگذرند آساني به انسان
:مهم قاعده سه يادآوري
قانون كه ماموراني و رانندگان از دسته آن يادآوري براي
فراموش حداقل يا و نميدانند را رانندگي ارتكابي جرائم
:ميشويم يادآور را نكاتي كردهاند
گواهينامه فاقد شخص به نميتواند كس هيچ -ماده 178
.بدهد را خود نقليه وسيله با رانندگي اجازه لازم ، رانندگي
كه را نقليهاي وسيله نوع هيچ ندارد حق كس هيچ -ماده 179
فني نقص و عيب داراي انتظامي نيروي كارشناسي نظر طبق
آئيننامه اين در مقرر كامل ايمني وسايل فاقد يا بوده
.براند راهها در باشد
در مرور و عبور از مكلفند راه مسئول ماموران -ماده 180
خطرناك ديگر علل يا خرابي واسطه به كه راهها از بعضي
يا آورند عمل به جلوگيري خطر علل رفع و تعمير تا ميباشد
لازم وسايل به مجهز غير يا نقليه وسايل از برخي حركت از
ماموران و رانندگان اگر بيشكآورند عمل به ممانعت
تنها قانوني ماده بين 196 از رانندگي قوانين بر نظارتي
و محيط انساني ، نيروي عنصر سه كه شده ياد ماده سه به
از يقين طور به كنند بسنده دربرميگيرد را نقليه وسيله
چشمگيري نحو به كشور ، سطح در اتفاقي رانندگي حوادث حجم
.شد خواهد كاسته
|