كاركنان با چگونه مديران
كنند؟ برقرار ارتباط
عالي شواري دبير توسط
براي دولت ويژه طرحهاي
جوانان
شد اعلام جوانان اشتغال
كاركنان با چگونه مديران
كنند؟ برقرار ارتباط
كاركنان با موفق ارتباط يك برقراري براي روش 30
يك و مدير يك كه وظايفي ابتداييترين و مهمترين:اشاره
در را خود بايد او ;است خويشتنشناسي عهدهدارد به رئيس
لحاظ از چه و كيفي و كمي لحاظ از چه وظايف ، اين قبال
نقائص ، مشاهده درصورت و كرده ارزيابي تجربيات ، و معلومات
.باشد آنها ورفع لازم معلومات درصددتحصيل دانشجويي همچون
.است محصور انساني روابط قلمرو در مديران ، وظايف اهم
كار ، اقتضاي به كه است ارتباطاتي كليه شامل انساني روابط
.دارند خود كاركنان با
..و كردن موءاخذه كردن ، بحث دادن ، دستور مراحل در مدير شخص
و يكه هنگاميكه حتي.است محصور انساني روابط بهوسيله.
را كارياش برنامههاي و نشسته خود كار ميز پشت تنها ،
چگونگي زيرا ميباشد مواجه مساله همين با ميكند طرح
مختلف طبايع و نظرات با نيز او طرح توفيق و انجام
.دارد بستگي كاركنانش
و عقايد و افكار و استعدادها از كه است آن موءثر مديريت
و جامعه افراد و دستگاه آن نفع به دستگاه هر افراد نيروي
.باشد داشته را بهرهوري حداكثر موءسسه هر كاركنان
انجام براي مدير هر كه را كلي اصول و روش ذيل ، 30 در
:ميكنيم بيان بهاختصار دهد قرار موردنظر بايد خود كار
.دهيد قرار بررسي مورد را كاركنان از يك هر وضع -1
بهخوبي ديگران بهوسيله را كار بتواند مدير اينكه براي
و مطالعه زيردست افراد دروضع پيوسته بايد دهد انجام
از افراد باطني مقاصد و اغراض و روحي حالات كند ، تحقيق
بديهي.ميروند بهشمار مدير كار وسايل و ابزار مهمترين
حالات به ميتواند تحقيق و مطالعه راه از فقط مدير است
.ببرد پي افراد باطني مقاصد و روحي
خصوصيات و اخلاق ازحيث افراد كه داشت توجه بايد البته
است ممكن بهموقع تمجيد يك.دارند تفاوت هم با خيلي روحي
بهطور او كار محصول كه كند تهييج چنان را نفر يك
همين ولي رود بالا كميت و كيفيت ازلحاظ بيسابقهاي
بهتر او براي و سازد مغرور فقط را ديگري است ممكن تمجيد
ديگر نفر.شود مثبت انتقاد يك او كار از كه باشد اين
مايوس و متاثر انتقادي نوع هر از كلي بهطور است ممكن
.گردد
افراد خواستههاي و روحيات مطالعه به اكتفا نبايد مدير
زندگي وضع و سوابق به راجع بايد بلكه نمايد كار محيط در
چرا آورد ، بهدست اطلاعاتي نيز كار محيط از خارج در آنان
زندگي تحتتاثير "كاملا افراد خواستههاي و روحيات كه
باتجربه مدير.ميگيرد قرار آنها خانوادگي وضعيت و خصوصي
افراد خود از زمينه اين در گرانبهايي اطلاعات ميتواند
كه بخصوصي رفتار نحوه تعيين در اطلاعات اين آورد ، بهدست
مفيد و موءثر بسيار درپيشگيرد فرد هر مورد در بايد مدير
.بود خواهد
.دهيد نشان علاقه زيردستان به -2
مدير خونسردترين حتي ولي نيستند ، خونگرم افراد همه
به علاقهمندي از گرفته نشات رفتاري با ميتواند
"مثلا.كند صميمانه كاركنانش با خودرا روابط زيردستان ،
كوچك اسم با را افراد بيشتر ، صميميت ابراز براي است ممكن
كار محيط از خارج در كه سرگرميهايي به راجع كند ، صدا
"كاملا جنبه كه او فاميلي اوضاع به راجع يا و دارند
.كند صحبت آنها با باشد نداشته خصوصي
.باشيد خوبي شنونده -3
يعني) باشد داشته اطلاع خود كاركنان روحيه از مدير اگر
و بوده حساس مواردي چه در دارند ، نگرانيهايي چه بداند
به "معمولا و است چگونه آنها شخصيت ميكنند ، پيدا رنجش
و اعمال محرك كشف (ميكنند مباهات و فخر چيزهايي چه
سريعترين و بهترين.خواهدبود آسان او براي آنها رفتار
از كردن سوءال و آنان با كردن صحبت افراد شناختن براي راه
آنها از مطالب و حرف كشيدن بيرون ديگر بهعبارت و ايشان
ميآيد بر بهخوبي كار اين عهده از خوب شنونده يك.است
تشويق را خود زيردست كارگر يا و كارمند خوب ، گوينده ولي
بهدست را كلام رشته مذاكرات در هرگز.ميكند سكوت به
.باشيد داشته قانعكنندهاي دليل "واقعا اينكه مگر نگيريد
مطلبي اداي به شروع واحد آن در كاركنانتان از يكي اگر
.كند صحبت او ابتدا بگذاريد و كنيد سكوت شما كرد ،
از كشيدن حرف كه است اين ميگيرند اصل اين به كه ايرادي
نقشه كشيدن كه دانست بايد ليكن ميگيرد ، زيادي وقت افراد
دو هر مدير ، كار لحاظ از بنابراين است وقتگير هم كار
.هستند لازم آنها
انجام را كار رغبت و ميل با كاركنانتان كه كنيد كاري -4
.دهند
بهوسيله كار انجام براي شرايط اساسيترين از اصل اين
نتيجه تحصيل ديگران توسط به بتواند كه كسي.است افراد
.آنان راننده نه است افراد رهبر درحقيقت كند
ميراند جلو به را آنان فشار و زور با كه كسي براي افراد
و شوق با كند رهبري را آنان كه كسي براي و بيميلي با
كه بسته بهكار شيوهاي او زيرا ميكنند ، كار حرارت
.كنند متابعت او ازنظرات رغبت و ميل با زيردستان
.دهيد انجام مثبت رابهطور ملامت يا انتقاد -5
بهدست را موضوع به مربوط اطلاعات و امر حقايق كليه
درباره و مرور يكبار را اطلاعات و حقايق اين.بياوريد
براي شيوهاي سپس كنيد ، جلب را لازم موافقتهاي آنها
.بيابيد آن بهتر دادن انجام
محرك نه نمائيد انتقاد كار روش از فقط انتقاد هنگام
تحسين كمي انتقاد به شروع از قبل بتوانيد اگر.آن انجام
انتقاد هر از قبل مديران از بعضي چون ولي بهتر ، چه كنيد
موضوع متوجه افراد ميكنند را تمجيد و تعريف اين "مرتبا
باشد داشته بايد كه را اثري بنابراين و ميشوند
.نخواهدداشت
.بكنيد را زيردستان حال رعايت هميشه -6
كاركنان ميكند ، را زيردستان حال مراعات هميشه كه مديري
داشت خواهند همكاري هم به نسبت و بوده وفادار و فعال او
نزاكت به آميخته رفتاري خود زيردستان با مديري چنين
كاركنان كار در كه تصميمي هر اتخاذ هنگام.داشت خواهد
بعد و ميدهد قرار آنان جاي را خود "قبلا دارد ، تاثير
.ميگيرد تصميم
مشكلاتي او مانند زيردستانش كه است واقف حقيقت اين به او
.باشد اداري يا و شخصي است ممكن مشكلات اين و دارند
شخصيت عزتنفس ، داراي او خود همانند نيز آنها كه ميداند
و خصائل اين رعايت با ميداند.ميباشند مناعتطبع و
كار از موءثرتري نتيجه ميتواند آنها به احترامگذاردن
نديده را خصوصيات اين اينكه تا كند تحصيل خود زيردستان
.بگذارد زيرپا و گرفته
.بخواهيد را زيردستان كمك و مشورتي نظر -7
كار محيط موءثر عوامل از را خود كاركنان صورتي چنين در
خود به متعلق حدي تا را نقشهها و طرحها و دانسته
تقويت آنان در بهنفس اعتماد حس آنكه ضمن دانست ، خواهند
.كنند كار جديت با و رغبت و ميل با ميگردد موجب و ميشود
مفيدي نظريات است ممكن زيردستان كه است اين مهم نكته
را آنها هرگز نشود خواسته آنان از تا كه ، باشند داشته
.نكنند ابراز
.كنيد گوش نزاكت با را زيردستان نظرات و افكار-8
باشد ، وغريب عجيب و غيرعملي نظرياتي و افكار چنين ولو
.بكشد بهرخ نبايد مدير
مطمئنتر راهي عقيده ، اظهار از زيردستان كردن دلسرد براي
شخصي.نيست آنها ذوق توي زدن و كردن تخطئه و استهزاء از
تخطئه و مسخره عجيب ، نظريه و فكر يك ابراز بهخاطر كه را
نظريهاي همان او بعدي فكر كه معلوم كجا از ميكنيد
.ميباشيد آن طالب شما كه نباشد
.دهيد انجام خفا در را ملامت و انتقاد -9
بيايد ، بهنظر بديهي خيلي اول مرحله در موضوع اين شايد
اصل و قاعده اين از موءسسه و سازمان صدها در روز هر ولي
بهجاي ديگران حضور در كردن توبيخ.ميشود عدول اساسي
.ميكند خواري و خفت و خجلت توليد شود ، اصلاح موجب اينكه
هم كنيد انتقاد زيردستانش حضور در را خود مادون اگر
لطمه او اختيارات به هم و مينمائيد ضعيف را او روحيه
.ميزنيد
.دهيد انجام ديگران حضور در را تحسين -10
اگر.دارد تاثير افراد پيشرفت در عاقلانه و بجا تحسين
خواهد دوچندان اثر گيرد ، صورت ديگران حضور در تمجيد اين
خواهد رابالا فرد شخصيت و روحيه تمجيدي يكچنين داشت ،
از ناشي اثراتافزود خواهد او بهنفس اعتماد بر و برد
.دارد ضرورت بااستعداد و جوان كارمندان پرورش براي تمجيد
را تحسين استحقاق "واقعا شخص كه كرد دقت خيلي بايد ولي
كار دادن انجام در كه ديگري افراد از "ضمنا باشد ، داشته
.كرد قدرداني بايد نيز بودهاند موءثر قابلتحسين
.كنيد تفويض زيردستان به را خود مسئوليت از قسمتي -11
"معمولا كه است بديهي قواعد آن از يكي نيز مسئوليت تفويض
اداره عصاره و جوهر درواقع مسئوليت تفويضنميشود رعايت
ميدهد انجام "شخصا را امور جزئيات كه مدير يك.است كردن
را آنها درنتيجه و ميكند رقابت خود زيردستان با درواقع
باشد منوال بدين وضع كار محيط در اگر.ميسازد مايوس
فراهم را خود انتقال وسيله استعداد با و قابل افراد
و مينشينند گذارده ، دست روي دست سايرين و ميسازند
است بديهي.دهد انجام را كارها همه مدير تا ميگذارند
از مهم جزء دو كه طرحريزي و كردن فكر براي مديري چنين
.نخواهدداشت وقت اوست ، كار
.كنيد اقدام خود زيردستان تجليل در استحقاق صورت در -12
دادهاند ، انجام تقديري خور در كار شما كاركنان اگر
و ابتكار حس كنيد تمام خودتان اسم به را آنان كار چنانچه
از اگر.ميبريد بين از مسئوليت قبول در را آنها تمايل
فايده دو شود قدرداني شايستهاي نحو به كاركناني چنين
به كاركنان خوب كار كه است اين اول فايده.شد خواهد عايد
خواهد مدير عايد كه دوم فايدهشد خواهد تمام خودشان اسم
.است كرده تربيت كاركناني چنين كه است اين گرديد ،
زيردستان سرمشق مدير كه نكنيد فراموش هرگز -13
.خودميباشد
در و باشد نامنظم خود كردار و رفتار و عادات در مدير اگر
مقرر وقت از ديرتر ميگذارد ملاقات براي كه وعدههايي
او زيردستان باشد داشته افسردهاي روحيه و يابد حضور
افراد او زيردستان اگر ولي بود خواهند طور همان
بيشتر علاقه و شوق با خوب چيزهاي از باشند شايستهاي
.بد چيزهاي تا گرفت خواهند سرمشق
از و داشته اعتماد آنان به دهيد نشان خود كاركنان به -14
.كنند وظيفه انجام وجهي بهترين به تا داريد انتظار ايشان
ميرود انتظار آنها از كه طريق همان به "معمولا افراد
را اعتماد اين رئيسشان بدانند اگرميكنند وظيفه انجام
ميدهند ، انجام احسن نحو به را كار كه دارد آنان به
.كرد خواهند كار نحو همان به "معمولا
رسيدن خاطر به كه كنيد معين هدفي خود زيردستان براي -15
.كنند جهد و جد و بيفتند تلاش به آن به
و كرده عمل نقشه و فكر روي از اينكه براي شما كاركنان
انجام كاري چه چيست ، هدفشان بدانند بايد كنند ، كار درست
كاركنان.ميدهند انجام را خصوص به كار آن چرا و ميدهند
كنند ، پيدا علاقه روزمره كار به نسبت نميتوانند كار تازه
در كه را بزرگي هدفهاي و روزانه كار بين رابطه بنابراين
كاركنان به اداره به راجع.دهيد توضيح برايشان دارند پيش
در را خود كار و خود وضع بتوانند تا بدهيد اطلاعاتي خود
.ببينند وضوح به آن
ميشود گرفته كه تصميماتي در دهيد فرصت زيردستان به -16
.جويند شركت (دارد اثر آنان وضع در كه تصميماتي "خصوصا)
يا و داشته شركت تصميم يك اتخاذ در كنند حس افراد وقتي
را آن كه ميرود زياد احتمال دادهاند ، نظر آن به نسبت
با اگر.كنند پشتيباني آن از و استقبال علاقه و شوق با
تا و دانسته خود آن از را تصميم باشند موافق متخذه تصميم
موافق آن با اگر و كرد ، خواهند پشتيباني آن از پايان
كه ميدانند زيرا ميكنند ، حمايت آن از باز نباشند ،
.است گرفته قرار ملاحظه و توجه مورد آنان نظرات
.كنيد اجتناب تسلط و تحكم از -17
يك.ميآورد بار "گو قربان بله" را افراد رفتار ، طرز اين
ابتكار حس كه افرادي با كرده ، عادت تحكم به كه مدير
مصر رئيس اگر.نيست متقابل تفاهم حسن داراي باشند داشته
خود افراد بهترين كند اداره او خود را چيز همه كه باشد
كار رئيس ميگذارند هم سايرين و داد خواهد دست از را
كار مانند مديري چنين زيردستان كار.دهد انجام را آنها
رفتار ايشان با حاكم نفر يك مثل آنان مدير كه افرادي
باشد معتقد كه است كسي قابل ، مدير.نيست بخش ثمر ميكند ،
.او" براي" نه ميكنند كار او "با" افراد
خواهش يا پيشنهاد صورت به را خود خواستههاي -18
.درآوريد
طريقه باشند استعداد و ابتكار داراي شما زيردستان اگر
دستور.ميدهد مطلوب نتيجه دادن ، دستور از بيش خيلي فوق
.ببريد كار به وسيله آخرين عنوان به فقط را
ذكر "حتما را آن دليل پيشنهاد يا درخواست طرح هنگام-19
.كنيد
علاقه بلكه ميكنند چه بدانند دارند ميل تنها نه افراد
يا "كتبا را كار انجام دليل.بدانند هم را آن دليل دارند
.كنيد ذكر "حتما ،"شفاها
دارد ادامه
عالي شواري دبير توسط
براي دولت ويژه طرحهاي
جوانان
شد اعلام جوانان اشتغال
دبير و جمهوري رئيس مشاور ميرباقري دكتر:اجتماعي گروه
و طرحها خبرنگاران جمع در ديروز جوانان عالي شوراي
در را اجرايي دستگاههاي و دبيرخانه اين ويژه برنامههاي
چگونگي و دانشجويان و جوانان اجتماعي مشاركت توسعه خصوص
.كرد اعلام جوانان براي امسال بودجه ويژه اعتبار تخصيص
امسال 350 بودجه تبصرههاي در بار نخستين براي:گفت وي
داده قرار (تبصره 4)جوانان تبصره عنوان تحت ريال ميليارد
كشور جوانان امور ساماندهي براي ويژه صورت به تا است شده
.شود استفاده مشاركت و اشتغال حوزه دو در
ريال ميليارد يكصد حدود اعتبار ميزان اين از:افزود وي
تعاون ، 170 وزارت كمك با جوانان تعاونيهاي ايجاد براي
اشتغال ، 50 مطالعاتي طرحهاي اجراي براي ريال ميليارد
ميليارد مشاركتي ، 20 طرحهاي اجراي براي ريال ميليارد
مددجويان و دانشجويان به مربوط طرحهاي اجراي براي ريال
سه به نزديك و بهزيستي سازمان و خميني امام امداد كميته
اختصاص تحقيقاتي طرحهاي اجراي براي اعتبار كل از درصد
.است يافته
ويژه به جوانان اشتغال به توجه لزوم بر ميرباقري
اشتغال ساماندهي براي:داشت اظهار و كرد تاكيد دانشجويان
ميليارد پنج حدود روستايي و شهري مناطق در جوان پزشكان
.است شده گرفته نظر در ريال
دانشجويان طرحهاي از حمايت صندوقهاي ايجاد براي همچنين
ميليارد پانزده دانشگاهها در اشتغالزا طرحهاي اجراي و
.است گرفته قرار دانشگاهي جهاد اختيار در اعتبار ريال
يك حدود دانشجويان اشتغال مراكز ايجاد طرح اجراي براي
قرار عالي آموزش و فرهنگ وزارت اختيار در ريال ميليارد
تحت افراد اشتغال و آموزش براي ريال ميليارد يك و گرفته
.است يافته اختصاص شهيد بنياد پوشش
دانشآموزان سلامت سنجش بسيج طرح اجراي با:گفت ميرباقري
و دندانپزشك پزشك ، هزار دو از بيش براي امسال فجر دهه از
سال دو تا ميشود پيشبيني و ايجاد اشتغال پيراپزشك
فراهم پزشكي معاينه شناسنامه دانشآموزان همه براي آينده
.شود
و مساجد زيباسازي مستعد ، جوانان معرفي طرحهاي ميرباقري
را مقدس دفاع مناطق در گردشگري تورهاي برگزاري و مدارس
:كرد خاطرنشان و ذكر جوانان عالي شوراي طرحهاي ديگر از
جوانان فراغت اوقات پركردن بر علاوه طرحها اين اجراي با
خواهد استفاده نيز آنان استعداد و توان از دانشآموزان و
.شد
جوانان ، به اطلاعرساني طرح پنج جوانان عالي شوراي دبير
سازندگي در جوانان مشاركت مشاورهاي ، خدمات مراكز ايجاد
جوان رهبران طرح و جوانان غيردولتي تشكلهاي ايجاد كشور ،
.كرد عنوان شورا اين مهم طرحهاي ديگر از را
|