خوب كارهاي بگذاريد ، كمين
كنيد شكار
تصحيح و توضيح
به بهزيستي كودكان موقت حضانت
ميشود
واگذار بازنشسته زوجهاي
خوب كارهاي بگذاريد ، كمين
كنيد شكار
موفق فعاليتهاي از حمايت و تشويق براي روشهايي
طول در كه مثبتي كارهاي هنگام در را خود مچ بگيريم ياد
باشد كوچك كارها اين هرچند بگيريم ميدهيم انجام روز
يك با خود اقتصادي بقاي براي(Foxboro)بورو فوكس شركت
گروهي مشكل اين كردن برطرف براي.بود شده مواجه فني مشكل
بصورت شدند مجبور كارمندان و متخصصين از
درب متخصصين از يكي شب نيمه يككنند تلاش روز شبانه
مژده و شد اتاق وارد و آورد در بهصدا را مدير آقاي اتاق
كشوي بلافاصله هم شركت مدير.است شده برطرف مشكل كه داد
گذاشته آنجا خودش براي كه را موزي و كشيد جلو را ميزش
قدرداني بلافاصله وسيله بدين و داد مذكور متخصص به بود
روز همان در ساله همه پس آن از.داد نشان او از را خود
تعلق "طلايي موز" عنوان تحت كارمند بهترين به جايزهاي
.ميگيرد
مهم و آشكار پيام يك كنيم بيشتري توجه ماجرا بهاين اگر
هرقدر باشد ، فوري بايد پاداش:ميآورد ارمغان به برايمان
نزديكتر آن انجام زمان با كار يك انجام پاداش فاصله
پاداش اينبود خواهد بالاتر آن انگيزشي خاصيت باشد
تشديدكنندگي خاصيت باشد بلافاصله اگر باشد كوچك هم هرقدر
آقاي آزمايشهاي است توجه جالب.بود خواهد بالا آن
مورد اين در را آمريكايي معروف دانشمند اسكنر باراسن
.داد قرار قفس يك در را پرنده يك اسكنر آقاي.كنيم بررسي
يكبار كبوتر.انداخت او براي دانه يك بار يك ثانيه هر 20
خود پاي كردن جمع حال در كه كرد دريافت زماني در را دانه
من به خاطر اين به دانه كه كرد تصور اين بنابر و بود
اتفاقي بطور اينكه تا كردهام جمع را پايم كه شده داده
او براي دانهاي باز كه بود كرده كج را گردنش اينبار
را پايم هرگاه كه رسيد نتيجه اين به پرنده شد ، انداخته
كج به كرد شروع.ميگيرم پاداش كنم كج را گردنم و جمع
بالش وقتي ديگر بار اينكه تا پايش ، كردن جمع و گردن كردن
به آنرا دوباره و كرد دريافت دانه يك ميداد تكان را
را گردنم اگر كه گرفت نتيجه اينبار و گذاشت پاداش حساب
دريافت دانه دهم تكان را بالم و كنم جمع را پايم كنم ، كج
دقيقه چند از بعد بيچاره پرنده ترتيب اين به كرد خواهم
اسكنر رقصنده پرنده نام به آزمايش اين و افتاد رقص به
اما آيد بنظر سادهاي آزمايش "ظاهرا شايد.است معروف
امر در را گستردهاي بسيار پيامدهاي آن نتيجه و كاربرد
نتيجهاي.است داشته روانشناسي و تربيتي امور به مديريت
رفتار يك هرگاه كه بود آن شد گرفته آزمايش اين از كه
شود داده پاداش بلافاصله (انتخابي چه و اتفاقي چه) مثبت
عنوان تحت آن از كه ميشود تشديد كار آن انجام به تمايل
اين در ما البته ميبرند ، نام اسكنر تشديدكنندگي خاصيت
و شخصي زندگي در آن كاربردهاي با ميخواهيم مقاله
بابت از بيشتر آن علمي جنبه طرح و شويم آشنا خود حرفهاي
حال و است (نتيجه و كاربرد) ما اصلي هدف و بود اطلاع
زندگي مختلف امور در آن كاربرد به بدهيد اگراجازه
.بپردازيم
شخصي امور در كاربرد
و كردهام تحقيق افراد موفقيت عوامل مورد در كه سالهاست
كنم ، پيدا را آنها مشترك رفتارهاي و عادتها تا خواستهام
از بودن هدفمند و كوشي سخت انديشي ، مثبت و خوشبيني
آنها ، ديگر خصوصيات از.است بوده بزرگ افراد خصوصيات
افراد.ميباشد خودشان خوب كارهاي از قدرشناسي و تشويق
در كه را خود عمل هرگاه كه رسيدهاند نتيجه اين به موفق
دهند قرار قدرداني و توجه مورد ميباشد اهدافشان جهت
بحث در.ميكنند حس بيشتر را آن انجام به قلبي تمايل
نام به شناختي خطاي نوعي "درماني شناخت روانشناسي"
فكري ، خطاي نوع اين در دارد وجود مثبت امور به بيتوجهي
گرفته ناديده دارد قرار اطرافش در كه را مثبتي امور شخص
يك اگر مثال براي ميكند مشاهده را منفي امور "صرفا و
هر به شخصي و ميكند مالي كمك تقاضاي آشنايي يا دوست
افسردگي يا و خشم موجب رد جواب اين ميكند رد آنرا دليلي
گرفتن ناديده با خود ذهن در او.ميباشد نظر مورد شخص در
به متهم را او است ميشناخته وي از كه ديگري مثبت امور
پاداش جايگاه اما ميكند متقابل درك عدم يا و بيوفايي
و باشيم موفق هم ميخواهيم اگر چيست؟ مقوله اين در فوري
را خودمان است كافي ببريم لذت زندگيمان لحظه لحظه از هم
انجام هنگام است اين عادت آن و بدهيم عادت عادت ، يك به
انجام مثبتي كار كه كنيم يادآوري خودمان به مثبت كارهاي
از پس ولي شويد شگفتزده آن نتايج از شايد.دادهايم
نداشته منفي امور به تمايلي ديگر كه ميشوديد متوجه مدتي
است جالب.دهيد انجام مثبتي كارهاي داريد دوست "دائما و
عادت رفتار اين خلاف عادتي به ناخواسته طور به كه بدانيد
ديگران يا خودمان از اشتباه يك تا منتظريم يعني كردهايم
آن انجام هنگام را ديگري يا خودمان مچ آنگاه و بزند سر
كردم ، اشتباه بازهم هان:بگوئيم و بگيريم اشتباه عمل
بايد ميكردم ، را كار اين نبايد ميكنم ، اشتباه هميشه
...و نيستم بشو درست ميكردم ، جمع بيشتر را حواسم
شايد كه ميكنيم عمل ماهرانه كار اين در بقدري ما
در نميگيريم ناديده را ديگران و خود اشتباه كوچكترين
انجام مثبت كار چند امروز بپرسند ما از اگر كه حالي
كار "اصلا آيا ببينيم ميافتيم فكر به تازه دادهايد
موفق تلاش كلي با آنگاه و نه يا گرفته انجام مثبتي
آنقدر بايد البته كه - مثبت كارهاي از نمونه چند ميشويم
و كنيم پيدا -بيايد چشم به "كاملا كه باشند هم بزرگ
كاهش يعني زندگي مسائل با برخورد نحوه اين و دهيم ادامه
بينديشيم اينگونه وقتي است طبيعيشوقآور انگيزههاي
ميشويم تبديل بيانگيزه و وارفته و خسته آدمي به شب آخر
فكري اولين باز و برميخيزيم خواب از سختي با را صبح كه
دوباره واي:است اين ميزند جرقه ناخودآگاه ذهنمان در كه
!پراشتباه روز يك شروع
كه مثبتي كارهاي هنگام در را خود مچ بگيريم ياد اگر اما
كوچك كارها اين هرچند بگيريم ميدهيم انجام روز طول در
و ميماند وپرانرژي گرم زندگيمان شوق و شور موتور باشد
.بتازيم خودمان نهايي هدف بسوي ميتوانيم موءثري شتاب با
كوچك هرچند مثبت كارهاي روي اينقدر چرا كنيد تعجب شايد
تا كنيد توجه تشبيه اين به است جالب ولي داريم توجه
چقدر بنزين قطره هر شما نظر بهكنيد درك بهتر را منظور
انرژيو توليد ميتوان بنزين قطره يك با دارد؟ انرژي
نظر در ولي !كم خيلي كه است اين شما جواب "مسلما كاركرد؟
موقع به توجهكنيد ، موقع ، به بنزين قطره هر اگر بگيريد
در سرسامآور شتابي شما ماشين برسد ، شما ماشين موتور به
وقتي كه ميكنيد مشاهده.ميگيرد هدف بسوي خود حركت مسير
پاداشهاي همان واقع در كه بنزين اهميت كم قطرههاي همين
ماشين به وقفه بي و موقع به هستند مثبت كارهاي كوچك
خود كه برميداريد شتابي چنان برساند سوخت شما انگيزه
هميشه بايد اين بنابر ماند ، خواهيد حيرت در آن از نيز
اگر.كنيم تشويق را خود تا نباشيم بزرگ كارهاي منتظر
بزرگ امتحان يك در "حتما كه نباشيم منتظر هستيم محصل
اگر بگوئيم آفرين خود به بعد و شويم موفق كنكور مانند
را خود بلافاصله شديم ساده مسئله يك حل به موفق حتي
اگر.بگيريم نظر در خودمان براي امتياز يك و كنيم تشويق
وقت آن براي ولي باشيم داشته غيردرسي مطالعه ميخواهيم
ميخوانيم كه مفيدي كتاب صفحه چند همان براي داريم كمي
مدتي از بعد كه ديد خواهيدكنيم تشويق را خودمان !هم
متنوعي كتابهاي مطالعه بيشتري قلبي تمايل با ناخودآگاه
كوچك قطرههاي بخواهيم اگر ولي ميبريم پايان به را
بگيريم نديده را خود كوچك ولي مثبت كارهاي از ناشي انرژي
لذت از و ميافتد اختلال به زندگيمان ماشين موتور "مطمئا
.ماند بازخواهيم موءثر و هدفمند زندگي يك بسوي خوش شتاب يك
نظر در كوچك فوري پاداش اجراي در را نكته يك بايد البته
يعني است عادت يك ترك حقيقت در اينكار كه باشيم داشته
كيفر بلافاصله را اشتباهي هر خود فكر در ما "قبلا
انسان يك ميخواهيم اگر "مثلا.فوري كيفر يك ميداديم ،
روزانه كارهاي انجام در بينظمي اولين منتظر باشيم منظم
ميگيريم اشتباه وقوع موقع را خود مچ "دقيقا و هستيم خود
از خودكار بصورت منفي افكار اين "احتمالا هم بعد و
خطاي) هستم بينظمي آدم "ذاتا من كه ميگذرد ذهنمان
است بينظمي كارهايمان همه در (برچسبزدن:شناختي
...؟(احساسي خود) نيست خودم دست (مبالغه)
كه پنهاني منفي افكار چنين باداشتن ميكنيد فكر شما آيا
بودن منظم صفت به بود خواهيم قادر ميگذرد ما ذهن در
گناه احساس كه چرا نيست امكانپذير "مطمئنا شويم ، آراسته
حالا.ميكند بيرمق و سرد را ما انگيزه موتور ناتواني و
براي را خود مچ كه كنيد تصور.كنيد تصور آنرا عكس بيائيد
و بگيريد برداشتهايد بودن منظم براي امروز كه كوچكي گام
.بدهيد پاداش خود به
.رسانيدهايد سوخت خود انگيزه موتور به حقيقت در
افكار ولي هستيد مثبتانديشي تجربه خواستار اگر بنابراين
امور بر توجه روشها بهترين از يكي نميكند ، منفيرهايتان
.آنهاست از يك هر بهازاء فوري پاداش ودادن كوچك مثبت
كنار "مثلا.باشد عادي و عيني ميتواند پاداشها اين
علاقه مورد چيز هر يا كتاب خريد براي پول مقداري گذاشتن
زدن كف يك علاقه ، مورد عطر از استفاده نمونه براي ديگر
و ذهني ميتواند كه ديگري پاداش هر يا و خودمان براي
.باشد مفهومي
هر اينكه اول:گيرد صورت جهت دو در بايد اينكار البته
كلام با چه نظر مور كار دقيق ذكر با بلافاصله مثبتي كار
را مچش حقيقت در و گيرد قرار تشويق مورد هديه با چه و
به را او اينكه دوم !بگيريم مثبت كار انجام هنگام
خودش براي را كار اين نيز خود كه دهيم آموزش گونهاي
موفقيتهاي هنگام در "دائما را خود مچ يعني دهد انجام
تشويق رفتار آن بهخاطر را خود و بگيرد خود بزرگ و كوچك
.كند
روانشناس ودانشمند محقق "لاتينر سابتين" رابطه همين در
اصل بر آن اساس كه است كرده ابداع را روشي تربيتي
با كه است كرده ابداع را جعبهاي وي.است فوري پاداشهاي
كه آنجا از.است يادگيري مرحله حقيقت 5 در كه خانه 5
نيازمند درازمدت به مدت كوتاه حافظه از مطالب ورود براي
عمل يك هم تكرار "اصولا و هستيم مطالب آن تكرار
سرگرمي به را يادگيري روش اين با اما است ، خستهكننده
ميخواهيم كه را مطالبي منظور اين براي.ميكند تبديل
طرف يك و سوءال طرف يك) مينويسيم فيش روي بر يادبگيريم
هرگاه. ميگذاريم جعبه اوليه خانههاي در را آن و (جواب
بعدي خانه به و ميگيريم پاداش بلافاصله داديم درست جواب
صورت ودر برسد امتحان زمان تا كنيم صبر بايد ميرويم
را نمره 20 يعني پاداش ماه چند از بعد تازه موفقيت
جعبه دليل همين به.است دير خيلي واين ميكنيم دريافت
.است كرده كسب اروپا در را بسياري موفقيت لاتينر
خانوادگي امور در كاربرد
يا و هديه يك كه كردهايد را تجربه اين بحال تا "مطمئنا
كردهايد خريداري همسرتان براي را مهمي و گرانقيمت چيز
همسرتان خوشحالي و قدرداني حس شايد و بايد كه طور آن ولي
اين به كار !عجب گفتهايد خود پيش و نكردهايد فراهم را
خانمها اين.نكردهام جلب را او توجه ولي كردهام مهمي
!نيستند؟ پيشبيني قابل "اصلا
بدانيد اگر حال اين با باشد شما با حق "ظاهرا شايد بله
.بود خواهد جالب برايتان ميشود چنين چرا
به كه "ونوسي زنان و مريخي مردان" دركتاب "گرني جان"
مردان:ميگويد ميپردازد زناشويي روابط از ناشي مشكلات
و بزرگتر پاداششان قدر هر كه ميكنند تصور اشتباه به
همسر نزد بيشتري امتياز نسبت همان به باشد قيمتتر گران
قيمت و حجم خانمها نظر از كه حالي در.ميكنند ذخيره خود
.دارد اهميت آن تكرار و تعداد كه نيست مهم هم آنقدر پاداش
خاطر به همسرتان از ميخواهيد اگر ديگر ، عبارتي به
بهتر كنيد ، قدرداني است گذاشته مادرتان به كه احترامي
جواهر به "مثلا هفته ، آخر تا كنيد صبر كه آن بجاي است
محبتآميز جمله يك با بخريد جواهر برايش و برويد فروشي
تشكر و قدرداني او از بلافاصله نظر مورد اتفاق لحظه در
همان از گل يك اهداء با حتي ميتواند البته اين كه كنيد
داده همسرتان به كردهايد تهيه مادرتان براي كه گلي دسته
كارهاي بخاطر روز طول در شما گاه هر ديگر عبارت به.شود
آميز تشويق جوايز و كلمات از بار خانمتان 10 مثبت
باشد گرفته صورت بلافاصله كار اين و باشيد كرده استفاده
اندوختهايد خود براي مثبت امتياز حداقل 10 شما حقيقت در
برايش مهم كار يك روز همان آخر در "مثلا اگر كه حالي در
اندوخته خود براي امتياز تا 3 2"نهايتا دهيد ، انجام
.كرد خواهيد
است بهتر هستيم بخش لذت خانوادگي زندگي يك خواهان اگر پس
.بگيريم مثبت عمل يك حين در را خانواده افراد مچ
جواب از بعد بلافاصله ميكند سلام شما كودك اگر"مثلا
اگر يا و بگوئيد آميز محبت جمله يا كلمه يك سلام
منظم را مدرسهاش كيف شما فرزند هميشه برخلاف ميبينيد
هر به را او كار اين بلافاصله است ، گذاشته مناسب جاي در
مطمئن.دهيد قرار تشويق مورد ميدانيد مصلحت كه طريق
از بيشتر شود ، تكرار كار آن ديگر بار اينكه شانس باشيد
اين عكس "دقيقا ما كه حاليست در اين و بود خواهد هميشه
هنگام را خانواده افراد مچ يعني ميدهيم انجام را عمل
كودكان به مورد اين در"مثلا و بگيريم اشتباه كار
بشو آدم !نگذاشتي سرجايش را كيف كه هم باز:ميگوييم
مچ آنكه يكي هست ، بزرگ اشكال دو انتقاد اين در !نيستي
كار انجام هنگام نه گرفتهايم اشتباه هنگام در را فرد
كه) كودك اشتباه رفتار از انتقاد بجاي اينكه دوم و درست
(است مناسب محل در كيف دادن قرار در كوتاهي همان حقيقت در
شيوه اين و كرديم او شخصيت و ذات متوجه را انتقاد
تصحيح به مشخصي توجه آنكه جاي به ميشود باعث انتقاد
و شده شما انتقاد نحوه متوجه فكرش بيشتر باشد رفتارش
به كردن فكر جاي به و كرد خواهد تظلم يا خواري احساس
هرگاه بنابراين.انديشيد خواهد شما رفتار به خود رفتار
موردنظرمان كارهاي هنگام را خانواده افراد مچ بتوانيم
اعضاي در را رفتار آن مدتي از بعد بيشك بگيريم
كمين بنابراين.كرد خواهيم مشاهده بيشتر خانوادهمان
.باشيد افراد خوب كارهاي منتظر و بگذاريد
مالكينژاد مهدي *
تصحيح و توضيح
اجتماعي 2 صفحه در كه "!ميگوييم؟ دروغ چرا"مطلب نويسنده
متاسفانه ميباشند ، "رستم مشهدي فاطمه" خانم شد چاپ آبان
اصلاح پوزش ضمن وسيله بدين كه بود نشده درج ايشان نام
.ميشود
به بهزيستي كودكان موقت حضانت
واگذارميشود بازنشسته زوجهاي
دست در بهزيستي درسازمان كه طرحي براساس:اجتماعي گروه
زوجهاي به سرپرست بي كودكان موقت حضانت اقداماست
.شود واگذارمي ميانسال و بازنشسته
جمهوري خبرگزاري با گفتگو در انصاري غلامرضا دكتر
ساخت طرح دراين:افزود مطلب اين بيان اسلاميبا
در مربع متر هزار بهمساحت 17 زميني در مسكوني مجموعهاي
واجدشرايطي خانوادههاي كه است شده پيشبيني قم
ندارند خانهاي اما هستند كودكان اين سرپرستي كهمتقاضي
.يابند اسكان آن در
امكان كه نيز شرايط واجد افراد ساير:گفت درادامه وي
باشند داشته خود منازل در را كودكان تربيتاين و پرورش
سن پايان تا تسهيلاترايگان بهزيستي سازمان سوي از
.شد خواهد گذاشته آنان اختيار در دبيرستان
كودك هزار سه حاضر حال در اينكه به اشاره با انصاري دكتر
:گفت ميشوند نگهداري بهزيستي سازمان در دلايلمختلف به
توسعه سوم برنامه پايان تا اينطرح اجراي با اميدواريم
اردوگاهي روزي ، زندگي شبانه مجتمعهاي در كه كودكاني همه
.كنند تجربه را خانوادگي زندگي بتوانند دارند
|