آئينه در كتابخواني و كتاب
رهبري معظم مقام رهنمودهاي
جلد ميليون دو با كارواني
شد كشور شهر صد يك عازم كتاب
كتابخواني به را كودكان چگونه
كنيم؟ تشويق
كتابفروشيها پيشخوان روي
مراسم در پرورش و آموزش وزير
علمي مجمع گشايش
جدايي تصور
:تربيت جايگاه
براي بزرگي خطر پرورش از آموزش
است نظام
آئينه در كتابخواني و كتاب
رهبري معظم مقام رهنمودهاي
تحت رهبري ، معظم مقام رهنمودهاي از "موضوعي نگرش" سومين
.شد منتشر "كتابخواني و كتاب" عنوان
"كتاب هفته" ششمين برگزاري مناسبت به كه مجموعه اين
معظم مقام رهنمودهاي حاوي است ، شده منتشر
و كتاب كتابخواني ، و كتاب:زمينه در (مدظلهالعالي)رهبري
كتاب ، مميزي و نظارت كتاب ، نشر و توليد اسلامي ، فرهنگ
و قصه مقدس ، دفاع و كتاب كتاب ، ترجمه نويسندگان ، و كتاب
تهيه ميشود ، يادآور.ميباشد كتاب نمايشگاه و رماننويسي
رهبري معظم مقام دفتر را مجموعه اين تدوين و تنظيم و
آن ناشر اسلامي فرهنگ نشر دفتر و است ، داشته برعهده
.ميباشد
جلد ميليون دو با كارواني
شد كشور شهر صد يك عازم كتاب
و كودك كتاب نمايشگاههاي برپايي براي:فرهنگي علمي گروه
جمهوري كتاب هفته ششمين در و كشور شهر يكصد در نوجوان
شهر يكصد عازم كتاب جلد ميليون دو با كارواني اسلامي ،
.شد كشور
كار:كرد اعلام نوجوان و كودك كتاب ناشران فرهنگي انجمن
و كودك كتابهاي فعال ناشر از 154 كتابها اين جمعآوري
.است شده آغاز مهرماه اواسط نوجوان ،
انتقال كار كاميون ، دستگاه انجمن ، 50 اين اعلام براساس
مراكز و بزرگ شهرهاي به را نمايشگاهها كتابهاي مجموعه
.كردهاند آغاز استانها
به ماه آبان نهم نوجوان ، و كودك كتاب بزرگ نمايشگاه يكصد
محلي ، مقامهاي حضور با و شهر يكصد در همزمان طور
گشايش نوجوان و كودك كتابهاي مترجمان و نويسندگان
.مييابد
علمي ، كتب بررسي و نقد جلسه كتاب ، هفته با همزمان همچنين
.ميشود برپا كشور دانشگاههاي در فرهنگي
مترجمان و موءلفان صاحبنظران ، حضور با كه جلسات اين در
و علمي رشتههاي در كتاب يك روز هر ميشود ، برگزار
.ميگيرد قرار بررسي و نقد مورد فرهنگي
ميشود برگزار كشور دانشگاه در 17 نشستها اين است گفتني
نقد جلسات بيشترين نشست ، پنج برپايي با تهران ، دانشگاه و
.كرد خواهد برگزار را فرهنگي و علمي كتابهاي بررسي و
كتابخواني به را كودكان چگونه
كنيم؟ تشويق
ماه آبان شانزدهم تا نهم) كتاب هفته رسيدن فرا با همزمان
;(77
استادان كتابفروشان ، نويسندگان ، ديدگاههاي بررسي
كودكان كتابخواني درباره جوان خوانندگان و دانشگاهها
تا نهم از ايران ، اسلامي جمهوري كتاب هفته ششمين ;اشاره
خواني كتاب فرهنگ ترويج منظور به جاري ، ماه آبان شانزدهم
توجه و كتاب مطالعه گسترش براي عملي راهكارهاي ارائه و
گروه.ميشود برگزار كشور سراسر در مقوله ، اين به ويژه
روزهاي طي در دارد نظر در همشهري ، روزنامه فرهنگي علمي
گزارشها مقالات ، آن ، از پيش ايام نيز و كتاب هفته برپايي
منتشر "خواني كتاب و كتاب" با ارتباط در را تحليلهايي و
مهتاب خانم توسط كه است مقالهاي ميآيد پي در آنچه.كند
تشويق درباره خارجي ، منابع از استفاده با و عظيميفرد
.است شده ترجمه كتابخواني به كودكان
يك.ميكنند مطالعه بچهها شايعات ، برخلاف:خوش خبر يك
پسند مورد ميخوانند ، آنها كه كتابهايي ولي:بد خبر
.نميباشد والدينشان
موءسسه درخواست به مارس 1997 ، ماه در كه نظرسنجي در
اول ماه شش در كه ميدهد نشان آمد ، عمل به هفتگي كتابهاي
غيردرسي كتاب چندين نفر هشت نوجوان ، ده هر از سال ، اين
درصد كه 27 است آن از حاكي آمده بدست ارقام.خواندهاند
مطالعه به علاقهمند سال ، تا 18 سني 14 گروه نوجوانان از
و 13 تخيلي و علمي داستانهاي درصد مصور ، 15 داستانهاي
بين ، 19 اين در و ميباشند قطب به مربوط داستانهاي درصد
.ميدهند ترجيح را ادبي كتابهاي نيز درصد
كه ميدهد نشان گرفت ، انجام پيش سال سه كه ديگري تحقيق
درصد ميكنند ، 82 مطالعه ساله تا 11 كودكان 7 مجموع در
زيادي كتابهاي بودند ، كرده شركت تحقيق در كه بچههايي از
كه معترفند هم آنها از درصد و 72 ميخواندند ماه در
.دارند دوست را كردن مطالعه
تلويزيون ، .است جريان در سخت رقابتي اين ، وجود با
جمله از سينما و موسيقي ورزش ، كامپيوتري ، بازيهاي
پديده اين كتاب ، و ميشوند محسوب جواني دوران تفريحات
از نگران والدين كه را ممتازي جايگاه ديگر علاقه ، مورد
.ندارد اختيار در ميكنند ، خود ، تصور كودكان موفقيت
آنها":ميكند بيان چنين اين را خود عقيده سري امانوئل
كتاب خواندن !نكنيد مجبور را خودتان نكنيد ، مجبور را
و تربيت "صرفا نبايد خواندن ، از هدف.كند خستگي رفع بايد
".باشد آموزش
از 6 قبل كتابهاي" ارزشمند كتاب نويسنده دلاي ، پاتريشيا
موفقيت جهت از دلهره":ميگويد ،"دارم دوست را سالگي
خود ، مسئوليت به كودكان دادن توجه بابت از نگراني تحصيلي ،
آموزش كردن آسان به اشتياق و ميل فرهنگي ، بلندپروازي
.ميگذارند تاثير كتاب با روابط روي بر خواندن ،
كتابها اينكه و بياموزيم ، را خواندن بچهها به ميخواهيم
بدان آنها ، تحصيلي آينده گويي كه بدارند دوست آنچنان را
".است وابسته
در كودكان ويژه كتابفروشي بزرگترين مالك سيكالاس ، آلن
بيشتر:ميگويد وي.است مواجه مشكلي چنين با اغلب پاريس ،
در و ميآيند ، اينجا به فرزندانشان و والدين وقتي اوقات ،
به هستند ، كار بهترين انجام حال در ميكنند فكر كه حالي
".كن انتخاب ميخواهي را چيزي هر":ميگويند خود فرزندان
نشان شده انتخاب كتاب برابر در را خود نارضايتي ولي
به معين مبلغي والدين كه بود خواهد قشنگي كار.ميدهند
در آنها بچههاي دهند اجازه و بپردازند كتابفروشي
خواهد سخت بسيار مسئوليتي ، چنين قبولبگردند كتابفروشي
راهنمايي انتخاب اين در را آنها بايد علاوه ، به.بود
پيچيده بحث به پرداختن كه درخواهيميافت آينده در.كنيم
يك.نيست صحيحي كار غيردرسي ، و درسي مطالعه بين تفكيك
شاگرد چهارم يك فرانسه در":ميگويد فرانسوي جامعهشناس
كتاب نتيجه ، در ندارند ، دوست را مطالعه مدرسهايها ،
.است بيهودهاي كار موفقيتشان برابر در آنها به دادن
دلزده كتاب از كودكان كه دارد وجود نيز خطر اين "مطمئنا
".شوند
به بچهها بيشتر كه ميدارد اظهار درماني گفتار متخصص يك
.ندارند كتابخواني به علاقهاي مناسب ، الگويي نداشتن علت
كتاب ;مدرسه برعكس و نميشود خوانده كتابي آنها خانه در
كاري صورت به غلط ، به و ندارد مفهومي خانه در خواندن
را كودكان علايق جاي والدين ، خواست.است درآمده شخصي
طغيان بلوغ دوران فشار زير در كودكان ، وقت آن و ميگيرد
.ميكنند
چطور كنيم؟ تشويق خواندن به را بچهها ملايمت با چگونه
كنيم؟ تحريك را آنها كنجكاوي
درصد كنيم800 جلب را آنان اطمينان بايد چيز هر از قبل
مناسبتهاي به دادن هديه براي را كتاب "معمولا افراد ،
ابزار كتاب كه است حالي در اين و ميكنند خريداري مختلف
كتاب يكگرفت انس آن با دايم بطور بايد و است شخصي رشد
اسباببازيهايي از و نيست گرانتر ماست سطل يك از داستان
مراتب به هم ، شدهاند انباشته هم روي بچهها اتاق در كه
.است ارزانتر
كه والديني.آورند روي مطالعه به خود والدين ، بايد
از يكي لاي خود ولي است ، فكري بلوغ نشانه كتاب:ميگويند
ترديد و شك دچار را فرزندانشان نميكنند ، باز هم را آنها
بگيرند ياد را خوب چيزهاي كه آنند عاشق بچهها.ميكنند
كنجكاوي برانگيختن براي.كنند تقليد هم بزرگترها از و
كتاب منزل در هنگام شب كه نيست اين از موءثرتر كاري كودك ،
از يا بيفتيد گريه به اگر حتي.بگيريد دست در را كهنهاي
با فرزندتان.است بهتر هم بخنديد ، باز بلند صداي با شادي
."ميخنديد؟ چي براي":ميپرسد و ميآيد سويتان به عجله
بگير ، ":بگوييد ميكنيد ، دراز طرفش به را كتاب كه حالي در
.ميكند مطالعه به تشويق را او كار ، اين "توست مال اين
مولر ماري.است اهميت حايز بسيار كتاب با عادي برخورد
با سخن ديگر به ميشود ، شروع كودكي از چيز همه":ميگويد
اين گفتن و كودك دست پشت به ضربهاي زدن با.كتاب از ترس
آغاز كتاب از ترس نميكنند ، پاره كه را كتاب بيادب ، كه
به موقع به را كودكان كه است مهم مسئله ، اين ".ميشود
نميشود داده اجازه بچه به چرا.دهيم عادت خواندن كتاب
به ندارد اجازه نوجوان چرا بزند؟ ورق را خود عكس آلبوم
بزند؟ دست خود خانوادگي كتابخانه كتابهاي
تفريحي صورت به او ، با است ، ضعيف خواندن در كودك اگر
نميخواند ، را خود سن خاص كتابهاي اگر.بخوانيد كتاب
ولي هستند ، عكس عاشق كودكان برخي ;نكنيد بزرگ را مسئله
خوب عقيده يك.ميشوند بزرگترها كتابهاي غرق ديگر برخي
بخواند ، ميتواند شما كودك اگر حتي:دارد وجود نيز ديگر
سطح در كه چرا ;دهيد ادامه او براي داستان خواندن به
به قادر تنهايي به كودك كه آنچه بين ابتدايي ، مدارس
است ، علاقهمند آنها به كه موضوعاتي حجم و است آن خواندن
كه وقتي از شب ، در كتابخواني گفتن ترك.است زيادي فاصله
.ميشود لطماتي موجب ميگذارد ، راهنمايي دوران به پا كودك
خود فرزند مراقب كه اين ضمن ميكند ، توصيه كتابفروش يك
خود ، بگذاريد و بدهيد او به را عمل ابتكار هستيد ،
.كند انتخاب ميخواهد ، كه را كتابهايي
در فعاليتي صورت به خواندن كتاب سالگي ، و 14 بين 10
انواع جايگزين مصور كتابهاي.است گاهي از هر كه ميآيد
و بيتحرك فعاليتي شكل به مطالعه و ميشوند كتاب ديگر
گروهي و پرتحرك تفريحات را آن جاي و درميآيد ساكن
به نسبت نادرستي تصور سن ، اين در علاوه به.ميگيرند
:ميشود خلاصه جمله اين در "عمدتا كه دارد وجود كتاب
".اولهاست شاگرد و زرنگها بچه مال كتاب"
.دارد زيادي تفاوت والدينشان علايق با كودكان علايق
كتابهاي بالاي فروش ميزان و موفقيت مقابل در والدين
:ميپرسند خود از اغلب نوجوانان.ميكنند تعجب ترسناك
به آنها گرايش دليل و "..و كجاست؟ من جايگاه هستم؟ كي"
مورد در كتابهايي "مثلا) سوءالآفرين و ترسناك كتابهاي
.است عميق سوءالهاي همين طرح (جنوب و شمال قطبهاي
بر سرمايهگذاري دارد ، برعهده كتاب كه رسالتي دليل به
ويژه اهميتي از كودكان ، كتابهاي زمينه در بخصوص آن ، روي
.بگيريم جدي را كودكان توسط كتاب مطالعه.است برخوردار
كتابفروشيها پيشخوان روي
فراز آيين
/اول 1377 چاپ /برنامه نشر:ناشر /سعيدي سيداحمد:موءلف
.تومان قيمت400 /نسخه شمارگان5200 /رقعي صفحه 104
مشاورهاي فعاليتهاي كه واقعي است قصههايي فراز ، آيين
مشكل كه جوانان با ارتباط در را موءلف رفتارشناسي و
باز كردهاند ، مراجعه مشاور به و داشته ويژهاي رفتاري
.مينماياند
ميمانيم ما
پاييز اول ، چاپ /علم نشر:ناشر /بهنود مسعود:نويسنده
.روكش با گالينگور صفحه ، 583/ تومان قيمت2650 / 1377
بهنود ، مسعود نوشتههاي از مجموعهاي "ميمانيم ما"
پراكنده صورت به و اين از پيش كه است معاصر روزنامهنگار
از مقالات اين.است رسيده چاپ به گوناگوني نشريات در
شده نوشته تاكنون سال 1370 از كه نويسنده مقاله ميان 150
درباره اول بخش ;است شده تدوين بخش پنج در و چين دست
بخش.است داده روي آن در گذشته دهه در كه حوادثي و ايران
سوم بخشدارد اختصاص عام طور به جهان ، و انسان به دوم
حوزه در مطروحه مباحث و مسايل كه است مقالاتي حاوي
چهارم بخش داده ، قرار كندوكاو مورد را مطبوعات
به "عمدتا كه ;كتابها نقد پنجم بخش در و بيوگرافيها
.دارد اختصاص معاصر تاريخ حوزه در منتشره كتابهاي
مراسم در پرورش و آموزش وزير
علمي مجمع گشايش
جدايي تصور
:تربيت
جايگاه
براي بزرگي خطر پرورش از آموزش
است نظام
تعليم جدايي تصور پرورش و آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
كه دانست پرورش و آموزش نظام براي بزرگي خطر را تربيت از
.كند وارد كشور فرهنگ به جدي آسيب ميتواند
علمي مجمع هفتمين گشايش مراسم در سهشنبه روز مظفر حسين
نبودن جدا براي:افزود تهران دانشگاه در تربيت جايگاه
آموزش به كه حال عين در معلمين بايد تربيت ، از تعليم
غافل آنها تربيت فكر از ميكنند ، توجه جامعه آيندهسازان
.نباشند
در پرورش و آموزش نظام با كه كساني همه:كرد تصريح وي
احساس دانشآموزان تربيت مقابل در بايد هستند ، ارتباط
.كنند وظيفه
اين تربيت و تعليم نظام رسالت:گفت پرورش و آموزش وزير
به و فرهنگي اجتماعي ، سياسي ، تربيت از را فرزندان كه است
.كند برخوردار ديني ويژه
:گفت نشست اين در نيز پرورش و آموزش وزير پرورشي معاون
برخوردار بالايي اصالت از پرورش و آموزش نظام در تربيت
.شود جامعه بر حاكم ارزشهاي تحكيم باعث ميتواند كه است
يك بلكه نيست رويايي امر يك تربيت:افزود عبادي رحيم
مردم زندگي با و دارد جاي جامعه دل در كه است واقعيت
.دارد عميقي پيوند
جامعه در تربيتي بسترسازي هدف با تربيت علمي مجمع هفتمين
موضوع ، اين پيرامون متفاوت انديشههاي فراهمآوردن و
مسائل بر تاكيد با پرورش و آموزش نظام مشكلات بررسي
.ميشود برگزار اسلامي تربيت به پرداختن و تربيتي
اميني علامه تالار در روز دو مدت به كه مجمع اين براي
به كه است رسيده مقاله ميشود ، 342 برگزار تهران دانشگاه
.شد خواهد عرضه پوستر و مقاله خلاصه صورت
|