كيستند؟ آزارگر كودكان
مطبوعات جشنواره حاشيه در
مطرح نوجوان و كودك
را كودكان بايد مطبوعات
:شد
و راهنمايي نه كنند همراهي
رهبري
كيستند؟ آزارگر كودكان
آزارگر كودكان با برخورد روشهاي و علل بررسي
"معمولا ميگيرند قرباني نقش كه نوجواناني و كودكان *
نفس عزت از و هستند مضطربتر خويش همسالان به نسبت
برخوردارند پايينتري
طرف از كه شدهايد مواجه نوجواني يا كودك با بار چند
را لوازمش و اسباب يا گرفته قرار تمسخر مورد خود همسالان
هل بيدليل را او يا بخندند ، كمي تا كردهاند پنهان
و انداخته دست همكلاسيهايش ديگر مقابل در يا و دادهاند
در كه است عبارتي (Bullying) بولينگ.كردهاند مضحكه
آزارگري.است رفته بكار پديده اين براي بينالملل ادبيات
و ديد از دور اغلب شايع ، و بيرحم است پديدهاي (بوليسم)
آن شدهاند ، هم مطلع آن وجود از اگر و بزرگترها نظارت
پديده اينكردهاند تلقي بياهميت و گرفته ناديده را
است نوجوانان و كودكان بين در انحرافي انفعال و فعل نوعي
ديگري آن و است پرخاشگر و متجاوز نفر چند يا يك آن طي كه
.قرباني
و انگليسي ايتاليائي ، محققين كه تعريفي برطبق
بدست پديده اين خصوص در خويش تحقيقات متعاقب اسكانديناوي
يك آن در كه ميشود گفته شرايطي به بوليسم دادهاند ،
معرض در طولاني مدتي براي و مكرر طور به نوجوان يا كودك
خويش همسالان از نفر چند يا يك توسط بار خصومت اعمال
زير اشكال به است ممكن اعمال اين.(قرباني) بگيرد قرار
:بگيرد صورت
شدت با و گوناگون شتمهاي و ضرب) فيزيكي طريق از (1
.(متفاوت
.توهينآميز ژستهاي و حركات يا مستهجن و زننده كلمات (2
و همسالان گروه از وي كردن مستثني يا قرباني كردن دور (3
.كلاسيهايش هم
پديده مقابل در بگوييم بتوانيم كه اين براي ديگر طرف از
:بايد داريم قرار بوليسم
يك در ديگر عبارت به.باشد داشته وجود قدرت موازنه عدم -
نوجواني يا كودك كه طوري به ندارد وجود قرينه قدرت رابطه
از نميتواند ميگيرد قرار آشكار آزار و شكنجهها تحت كه
.كند دفاع خود
:بگوئيم ميتوانيم گرفته ، صورت كه تحقيقاتي به توجه با
.ميگيرند قرار آزارگري تحت دخترها از بيشتر پسرها (1
در ليكن ميشود مشاهده نيز دخترها بين بوليسم وقايع (2
.است غيرمستقيم و ظريفتر آزارگري روشهاي موارد اين
.است شايع بسيار نيز پسرها توسط دخترها آزارگري (3
-آزارگر نوع ارتباطي رفتاري مدلهاي كه دانشآموزاني (4
تغيير رفتارشان زمان گذشت با ميدهند نشان را قرباني
.نميكند
به كه دارد وجود پديده اين بروز علت مورد در شايعي عقايد
سه شرح به تنها اينجا در ما !نشدهاند اثبات تجربي طور
:محصول بوليسم عقايد اين طبق بر.ميپردازيم آنها مورد
.است پرجمعيت مدارس يا و كلاسها (1
از اجتناب و قبولي نمره ، اخذ زمينه در رقابتي روابط (2
.است شدن مردود
زشتي قد ، كوتاهي فربهي ، :مانند) بيروني نواقص وجود (3
.ميباشد (..و بودن عينكي موها ، بودن سرخرنگ صورت ،
همراه تجربي تاثيرات و شواهد با اينها نظير زمينههايي
.كنيم جستجو را ديگري عوامل بايد لذا نميباشند ،
و شخصيتي ويژگيهاي كه ميدهند نشان تجربي دادههاي
پديده پيدايش در مهمي نقش "عموما فرد نوعي واكنشهاي
و زور عدم يا وجود:مثال عنوان به ميكنند ايفا بوليسم
عوامل از بعضي نيز و پسرها مورد در جسماني قدرت و بازو
به درس كلاس خاص آئينهاي معلمين ، رفتار:نظير محيطي
يك و خاص كلاس يك داخل پديده اين شيوع در معنادار نحوي
.دارند دخالت ويژه مدرسه
آزارگري ويژگيهاي و قرباني مشخصات
نسبت "معمولا ميگيرند قرباني نقش كه نوجواناني و كودكان
پايينتري نفس عزت از و هستند مضطربتر خويش همسالان به
.ميباشند آرام و حساس محتاط ، افرادي اغلب.برخوردارند
به نسبت و بدبيناند يا برخوردارند كمي شخصي حرمت حس از
از هستند مذكر اگر.دارند منفي ديدگاهي خويش شرايط و خود
نوع اينميباشند خود همسالان از ضعيفتر جسماني لحاظ
به.است شده مشخص مطيع فعلپذير قرباني عبارت با قرباني
اعتماد كمبود ديگران به او ، رفتار و حركات كه ميرسد نظر
اين بيننده در نحو بدين ميكند القاء شخصي ارزش و نفس به
حملات صورت در كه ميآورد وجود به را اطمينان و احساس
قبيل اين "نوعا داشت ، نخواهد پاسخگويي جرات وي احتمالي
و اضطرابي واكنشهاي داشتن از شده مشخص كل در قرباني
ضعف داراي باشد مذكر كه صورتي در و فرمانبرداري و اطاعت
.است جسماني
كه ميدهد نشان طولي مطالعات از آمده بدست دادههاي
همسالان به نسبت سالگي سن 23 در "مطيع -فعلپذير" قرباني
عزت داراي و افسردهتر نشدهاند ، آزارگري متحمل كه خويش
نوع قرباني ندرت ، به چند هر.بود خواهد پايينتري نفس
قرباني عبارت با كه شود ، مشاهده است ممكن ديگري
قرباني نوع اين ويژگيهاي.است شده مشخص تحريككننده
:است پرخاشگري و اضطرابي:واكنشي مدل دو از است تركيبي
و حواس تمركز به مربوط مشكلات اغلب تحريككننده قرباني
و تنش خويش پيرامون در كه ميكند رفتار طوريدارد فكر
در را منفي واكنشهاي ترتيب بدين.ميآورد بوجود تلاطم
كلاسها تمام در حتي يا و همكلاسيها از بسياري
نوجوانان يا كودكان اين كه ميرسد نظر به.برميانگيزد
و درك قدرت فاقد بالاخص و پايه اجتماعي مهارتهاي فاقد
حاكم وي همسالان گروه بر كه غيررسمي رفتاري قوانين فهم
.ميباشند است ،
وجه "مطيع -فعلپذير قرباني" با "تحريككننده قرباني"
كافي شخصي حرمت حس و نفس عزت فاقد دو هر:دارد اشتراكي
كمتر بزرگسالي در "تحريككننده قرباني" معالوصف.هستند
افراد كه بارزي خصوصيت.گرفت خواهد قرار افسردگي معرض در
است پرخاشگري همانا ميكند متمايز ديگران از را آزارگر
.ميدهند نشان خويش همسالان به نسبت كه
نظير نيز بزرگسال افراد برابر در "عموما افراد اين
رفتارهاي آنها اغلب.پرخاشگرند خويش معلمين و والدين
از.دارند تسلط اعمال به مبرم نياز و داده نشان تكانهاي
افكار و احساس درك و همدلي مهارت از كمتر ديگر ، جانبي
جاي به را خود نميتوانند كه طوري برخوردارند ، ديگران
اگر.كنند درك را او احساسات و داده قرار خويش قرباني
از كلي طور به قويترند ، جسماني لحاظ از يا هستند مذكر
مقام در "مخصوصا).مينمايند نيرومندتر خود همسالان ديگر
اين كه است اين بر عمومي اعتقاد.(خويش قرباني با مقايسه
عزت فقدان خويش ، رفتار پس در آزارگر نوجوانان يا كودكان
نيز مقوله اين.ميسازند پنهان را شخصيشان حرمت و نفس
استرس هورمونهاي كنترل و فرافكن روشهاي از استفاده با
ديگري چيز نتايج ليكن.است گرفته قرار تجربي مطالعات تحت
آزارگر نوجوانان يا كودكان از عدهاي ميكنند ، بيان را
ولي.هستند پايينتري سطح در نفس عزت و شخصي حرمت نظر از
و ميگيرند قرار بينابين موقعيت در آنان از عدهاي
.دارند تكانهاي و فعال طبيعتي "عموما
كه شده شناسايي عامل سه خانوادگي تربيت سبك با ارتباط در
رفتار مدلهاي رشد در موءثري نقش زياد احتمال به
:دارند پرخاشگرانه
رابطه او با كودك كه فردي جانب از هيجاني رفتار (1
.است كرده برقرار كودكي سالهاي اولين در معني با دلبستگي
مقابل در والدين سهلانگاري يا اغماض و گذشت (2
برقراري در آنها جانب از مشكل يا و كودك پرخاشگريهاي
.مناسب قوانين اجراي و اعمال ثغور و حدود
با همراه كه سختگيرانه انضباطي راهبردهاي از استفاده (3
چارچوب با ارتباط در.است بوده جسماني تنبيهات از استفاده
كه ميدهد نشان تحقيقات نتايج آزارگري پديده كلي رواني
كرد اقامه زير شرح به جزئي سه فرضيهاي ميتوان امروز تا
مطالعات آنها روي بر كه پسرها مورد در "مخصوصا)
:(است گرفته انجام گستردهتري
داشته قدرت اعمال به مبرمي نياز آزارگر فرد است ممكن (1
استبداد و استيلا طريق از لذت جستجوي به را او كه باشد
.ميدهد سوق
بسياري آن در كه خانوادگي -تربيتي شرايط به توجه با (2
خصومت از سطحي يك دارد احتمال كردهاند ، رشد آزارگرها از
كه طوري به باشد كرده رشد آنها در بيرون ، دنياي مقابل در
.باشند شده دل سخت جرح و ضرب و توهين برابر در
"كردن حساب تسويه" ابزاري عنصر يك آزارگر فرد رفتار در (3
او قرباني كه نحوي به.است روءيت قابل كافي اندازه به
تسليم او به ميكند طلب او كه آنچه تنها نه است مجبور
رفتار بلكه (...و ارزش با اشياء سيگار ، پول ، ) كند
نوبه به نيز ميدارد ابراز او كه پرخاشگرانه و متجاوزانه
.ميآورد فراهم او براي را هيبتي و قدرت موجبات خود
مدلهاي (غيرحاشيهاي) اجزاي از يكي ميتواند آزارگري
اين طولي تحقيقات از يكي درباشد ستيزي اجتماع رفتاري
كه بيشماري نتايج فيالواقع.است رسيده اثبات به فرضيه
بودهاند ، آزارگر "سابقا كه نوجوانان روي بر مطالعه حاصل
سن 24 حدود در دادگاه طرف از بعدها آنها كه ميدهد نشان
.شدهاند محكوم جرم نوع سه حداقل براي سالگي
همه كه است معتقد فلورانس دانشگاه استاد فونتزي آدا
كودكاني آنها همه و نداشتهاند بدي والدين آزارگر كودكان
.نيستند متلاطم و ناآرام
كلي اصول - مداخله برنامه
را مدارس دانشآموزان از توجهي قابل گروه قربانيها ،
ناديده "عمدتا مدرسه جانب از مسائلشان كه ميدهند تشكيل
كه است مديدي مدت ما:ميگويد الوئوس.است شده گرفته
حق از بايد مدرسه در نوجوان يا كودك يك كه ميزنيم فرياد
و سركوبي متحمل نبايد.باشد برخوردار اساسي آزاديهاي
قوانين كه طور همان.بگيرد قرار كسي عمدي و مكرر آزار
يا كودكي هيچ.ميكنند ديكته مسالمتآميز همزيستي مدني
و باشد داشته واهمه مدرسه به رفتن براي نبايد نوجواني
خود فرزند شكنجه يا شدن تحقير از نبايد مادري و پدر هيچ
تفريح زنگهاي طي "خصوصا باشد داشته ترس همسالان جانب از
.مدرسه در برنامه فوق فعاليتهاي ساعات يا
داشته پديده اين مقابل در قاطع و جدي رفتاري بزرگترها (4
.باشند
مدرسه در كه ويژهاي فعاليتهاي صورت به كلي اصل چهار اين
.ميشوند پياده فردي سطح در نيز و درس كلاس در و
از استفاده بر متكي فوق ، برنامه تحقق و درآوردن عمل به
;ميباشد موجود انساني منابع
بجز) والدين و دانشآموزان مدرسه ، پرسنل ديگر و معلمين
مددكاران روانشناسان ، مداخله به نيازي ،(خاص مواردي در
.ندارند متخصصين ديگر و اجتماعي
و آن كامل و صحيح انجام همانا برنامه موفقيت اصلي عامل
چگونگي به نبايد را آزارگري.است اجتماعي محيط بازسازي
بايد بلكه كنيم ، محدود خانواده وضعيت و شخص طبيعت و سرشت
از چشمگير نحوي به پديده اين كه باشيم داشته نظر در
پرسنل رفتار و عادات و حركات.ميشود مشتق محيطي عوامل
و پيشگيري در كنندهاي تعيين نقش معلمين خصوص به مدرسه
يك كه ميدهد نشان تحقيقات.دارند بوليسم پديده كنترل
و سرد رفتار "مثلا) معلمين رفتار نوع بين روشن همبستگي
تظاهرات با (تفريح زنگ ساعات طي مشاركت يا و فاصله با
سهمي نيز والدين و دانشآموزان رفتار.دارد وجود آزارگري
:مثال عنوان به.دارند پديده اين ابعاد كاهش در معني با
ميتواند نشدهاند بوليسم درگير كه دانشآموزاني واكنش
شده داده جهت نامناسبي بهطور واكنشها اين به چنانچه)
.باشد داشته تاثير بوليسم كاهش در ،(باشد
آن اثرات -مداخله برنامه
تحقيقي نروژ ، در مداخله برنامه اثرات ارزيابي هدف به
در 42 ساله تا 14 بين 11 دانشآموز حدود 2500 برروي
(Bergen) برگن شهر پايين بخش ساكن متوسطه و ابتدايي مدرسه
سال حدود 5/2 دورهاي براي آزمودنيها اين.آمد عمل به
ذيل شرح به مشاهدات اين خلاصه.گرفتند قرار مشاهده تحت
:است
انجاميد ، طول به ماه تا 20 از 8 كه مداخله دنبال به -1
(درصد از 50 بيش) است رسيده ثبت به پديده شديد كاهش
.است صادق دخترها مورد در هم و پسرها مورد در هم نتايج
و ستيزي اجتماع رفتار در توجهي قابل كاهش كل بهطور -2
،(تخريب) وانداليسم:نظير رفتارهايي مورد در بهويژه
مواد از استفاده كوچك ، دزديهاي جسماني ، پرخاشگريهاي
غيره و مدرسه از غيرموجه غيبت غيرمجاز ، مواد و الكلي
.است شده مشاهده
مختلف اجتماعي فعاليتهاي زمينه در مهمي پيشرفتهاي -3
ترتيب و نظم بهبودي "مثلا است ، رسيده ثبت به كلاسي درون
كه نوجواناني فردي بين روابط شدن بهتر كلاس ، در
برابر در مثبت رفتارهاي كلاسها ، بقيه با بودند سازندهتر
دانشآموزان حال عين در.طوركل به مدرسه و مدرسه تكاليف
.ميكردند اظهار مدرسه مورد در بيشتري رضايت
اثر موجود شدن قرباني مسائل بر تنها نه مداخله برنامه -4
درصد كاهش و پيشگيري لحاظ به تاثيري بلكه داشت
.ميدهد نشان نيز را احتمالي جديد قربانيهاي
كه باشد مثبت ميتواند جهت اين از حاضر ، مداخله برنامه
اجتماع رفتار و پرخاشگري منظم كاهش براي قبلي تلاشهاي
نتايج بود نتوانسته نوجوان ، و نابالغ افراد در ستيزي
.(آن از بيرون چه و مدرسه در چه).دهد بدست دلخواه
برنامه اثرات مورد در آمده بدست نتايج ديگر طرفي از
آمار طبق كه ميكند پيدا مضاعف اهميت رو اين از مداخله
اجتماع رفتارهاي ديگر و خشونت وقايع افزايش دهه ، آخرين
.است افزايش روبه صنعتي جوامع در "مخصوصا ستيزي
اماني راحله دكتر
شناسان روان انجمن عضو
مطبوعات جشنواره حاشيه در
مطرح نوجوان و كودك
را كودكان بايد مطبوعات
:شد
و راهنمايي نه كنند همراهي
رهبري
اجتماعيكردن در مطبوعات كه اين براي:اجتماعي گروه
بچهها با بايد باشند ، داشته تاثير نوجوانان و كودكان
.كنند عدول راهنمايي و رهبري موقعيت از و كنند همراهي
كه نوجوانان و كودكان مطبوعات كارشناس سيدآبادي اصغر علي
ميكرد سخنراني نوجوان و مطبوعاتكودك و كتاب جشنواره در
فراگرد يك مطبوعات انتشار:افزود مطلب اين اعلام با
به بالا از و طرفه يك صورت به نميتواند و است ارتباطي
فراگرد در متعددي عناصر كه چرا بگذارد ، تاثير پايين
محتوا گيرنده ، فرستنده ، چون عناصري.دارد دخالت ارتباطي
در كه است ارتباطي تاثيرگذار و موفق ارتباطپيام ساخت و
رفتارهاي فرستنده و برسند تعامل يك به مختلف عناصر آن
.كند تصحيح گيرنده خواستههاي براساس را خود ارتباطي
سومين و كتاب جشنواره هفتمين حاشيه در است ، ذكر به لازم
يازدهم تا چهارم از كه نوجوان و كودك مطبوعات جشنواره
برگزار كانون هنري فرهنگي آفرينشهاي مركز در آبانماه
نوجوانان و كودكان پيرامون ميزگردهايي و سخنراني ميشود ،
.شد خواهد برگزار مطبوعات و ادبيات و
|