رقابت 63
آبان سيام تا از 26
تهران در جهان برجسته قاري
ميشود آغاز
كتابهاي نمايشگاه هشتمين
تهران دانشگاه در تخصصي
آكادمي فيزيك موءسسه توسط
مسابقه هفتمين
لهستان علوم
دانشآموزان فيزيك بينالمللي
ميشود برگزار دبيرستاني
بينالمللي همايش چهارمين
زيستمحيطي فرسودگي"
"فرهنگي - تاريخي آثار
يادگيري روانشناسي
كدامند؟ دوم زبان اكتساب در موثر عوامل
به توجه خواستار هنديها
نظام در معنوي ارزشهاي
هستند خود آموزشي
توسعه پژوهشكدههاي تاسيس
رويان و تكنولوژي
جهاددانشگاهي در
آبانرقابت 63 سيام تا از 26
تهران در جهان برجسته قاري
ميشود آغاز
بينالمللي مسابقات دوره پانزدهمين:فرهنگي علمي گروه
به ماه آبان بيستوششم از كريم قرآن تفسير و قرائت حفظ ،
برگزار اسلامي كشورهاي سران اجلاس تالار در روز پنج مدت
.ميشود
و وليفقيه نماينده نظامزاده خبر مركزي واحد گزارش به
جمع در ديروز خيريه امور و اوقاف سازمان سرپرست
مسابقات از دوره اين:افزود خبر اين اعلام با خبرنگاران
حفظ شش ، پنج ، جزءهاي تفسير با همراه كل حفظ رشتههاي در
وي.ميشود برگزار كريم قرآن قرائت و پيوسته جزء بيست
حدود 30 از نفر مجموع 63 در امسال مسابقات در:افزود
.پرداخت خواهند رقابت به اسلامي كشور
داوري كار خيريه امور و اوقاف سازمان سرپرست گفته به
را مجيد قرآن تفسير و قرائت حفظ ، بينالمللي مسابقات
تركيه ، سوريه ، لبنان ، ليبي ، مصر ، كشورهاي از استاد شانزده
كه بهعهدهدارند ايران اسلامي جمهوري و سعودي عربستان
استاد قباني ، استاد شعيشع ، ابوالعينين استاد آنها بين در
.دارند حضور پرهيزكار استاد و عكاشه عبدالعزيز
بار نخستين براي مسابقات از دوره اين در:گفت نظامزاده
.كرد خواهند شركت عراق و مصر كشور دو از حافظاني و قاريان
بزرگ مسابقات دوره پانزدهمين برگزاري حاشيه در همچنين
شهرهاي در قرآن با شبي برنامههاي كريم قرآن بينالمللي
حضور با كرمان و مشهد شيراز ، اصفهان ، اروميه ، تهران ،
.ميشود برگزار مصري برجسته استادان
كتابهاي نمايشگاه هشتمين
تهران دانشگاه در تخصصي
تخصصي ، كتابهاي نمايشگاه هشتمين:فرهنگي علمي گروه
تهران دانشگاه در دانشگاهي تجهيزات و اطلاعاتي بانكهاي
.يافت گشايش
عالي آموزش و فرهنگ وزير پژوهشي معاون "فرهودي جواد"
و انتشار روند از نمايشگاه ، اين گشايش مراسم در ديروز
تجهيز در كه گفت اما كرد خرسندي ابراز كشور در كتاب فروش
.است شده عمل ضعيف كتابخانهها ،
به دسترسي عدم و اعتباري منابع كمبود:كرد خاطرنشان وي
معاون.است كتابخانهها تجهيز ضعف علت شده ، چاپ جديد كتب
كتابهاي نمايشگاه:گفت عالي آموزش و فرهنگ وزير پژوهشي
منابع با كشور پژوهشگران و محققان آشنايي موجب تخصصي
فراهم را ارزان قيمتي با كتب اين تهيه و شده كتاب جديد
هزار از 140 بيش سال 76 در:افزود "فرهودي".است ساخته
كتاب جلد ميليون و 77 شده منتشر ايران در كتاب جلد
.است رسيده بهفروش
آكادمي فيزيك موءسسه توسط
مسابقه لهستانهفتمين علوم
دانشآموزان فيزيك بينالمللي
ميشود دبيرستانيبرگزار
فيزيك بينالمللي مسابقه هفتمين:فرهنگي علمي گروه
جايزه سوي به گام نخستين" شعار با دبيرستاني دانشآموزان
-سال 99 در لهستان علوم آكادمي فيزيك موءسسه توسط "نوبل
.ميشود برگزار ميلادي 1998
همه مسابقه ، اين كلي مقررات براساس ما ، خبرنگار گزارش به
و مليت به توجه بدون ميتوانند دبيرستاني دانشآموزان
تا آنها سن ولي.كنند شركت مسابقه در خود مدرسه نوع
.باشد بيشتر سال بيست از نبايد سال 1378 فروردين يازدهم
ارائه مقاله چند يا يك ميتوانند كنندگان شركت از هريك
كلي حجمباشد نفر يك بايد مقالهها نويسنده ولي دهند
و جدولها نمودار ، شكل ، شرح شكل ، متن ، شامل مقالهها
هر درباشد شده تايپ معمولي صفحه از 25 بيش نبايد منابع
كامل آدرس تولد ، تاريخ خانوادگي ، نام و نام بايد مقاله
به بايد مقالهها.باشد شده نوشته نويسنده مدرسه و منزل
.شوند فرستاده نسخه دو در و تايپ انگليسي زبان
يك همراه به را خود مقالههاي ميتوانند شركتكنندگان
به ماه 77 دي پنجم تا خود شناسنامه اول برگ فتوكپي نسخه
سروشرقي ، انتهاي كاج ، ميدان آباد ، سعادت تهران ، نشاني
دفتر پرورش ، و آموزش شماره 10 ساختمان پلاك 62 ،
.بفرستند پرورش و آموزش وزارت بينالمللي علمي همكاريهاي
لهستان علوم آكادمي برگزاركننده كميته توسط مقالهها
.گرفت خواهد تعلق جايزهاي آنها بهترين به و ميشود داوري
جوايز كليه و نيست محدود شده برنده مقالههاي تعداد
شوند برنده كه مقالههايي نويسندگان.بود خواهد يكسان
علوم آكادمي فيزيك موءسسه به تحقيقاتي اقامت ماه يك براي
موءسسه توسط نيز اقامت مخارج و شد خواهند دعوت لهستان
.ميشود پرداخت لهستان علوم آكادمي فيزيك
:كرد اعلام تهران پرورش و آموزش كل اداره رابطه اين در
سياستهاي اجراي براي اداره اين متوسطه آموزش معاونت
علاقهمند دانشآموزان براي ويژهاي تسهيلات خود پژوهشي
.است كرده فراهم زمينه اين در مستعد و
اصلاح براي علاقهمند دانشآموزان كليه نمونه عنوان به
ميتوانند خود ابتكاري طرحهاي و مقالهها تكميل و
به صبح تا 10 ساعت 8 از هفته هر سهشنبه و دوشنبه روزهاي
پارك فياضبخش ، شهيد خيابان در كل اداره اين فيزيك گروه
.كنند مراجعه فرهنگيان فروشگاه جنب شهر ،
فيزيك گروه انگليسي ، زبان به مقالهها ترجمه زمينه در
خواهد صرف را لازم اهتمام و سعي پرورش و آموزش كل اداره
.كرد
انجام براي نيز كل اداره اين فيزيك آزمايشگاه
دانشآموزان ، فيزيك طرحهاي آزمايشگاهي فعاليتهاي
.است همكاري آماده هفته هر سهشنبههاي و دوشنبهها
بينالمللي همايش چهارمين
زيستمحيطي فرسودگي"
"فرهنگي - تاريخي
آثار
آثار زيستمحيطي فرسودگي" بينالمللي همايش چهارمين
با و كشور فرهنگي ميراث سازمان سوي از "فرهنگي-تاريخي
چهارم تا آبان سيام از ديگر نهاد و سازمان چند همكاري
.ميشود برگزار تهران در جاري سال آذرماه
شد برگزار سال 1989 در بار نخستين كه همايش اين اصلي هدف
دانشپژوهان و مرمتگران بين بيشتر همكاري راههاي بررسي
ميراث نگهداري و حفظ جهت موءثرتر شيوههاي ابداع منظور به
.است زيستمحيطي عوامل برابر در كشورها فرهنگي
جنبي نمايشگاههاي برپايي همايش ، اين برنامههاي ديگر از
كارگاهها 10 اين در.است مدرن و سنتي كارگاههاي تشكيل و
از جلوگيري براي را خود توليدات خارجي و ايراني شركت
آنها احياي و مرمت چگونگي و فرهنگي و تاريخي آثار فرسايش
.ميدهند ارايه
از علمي بازديد آذرماه چهارم و سوم روزهاي در همچنين
.ميگيرد صورت اصفهان و قم شهرهاي تاريخي آثار
آثار زيستمحيطي فرسودگي" بينالمللي همايش چهارمين
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده سوي از "فرهنگي-تاريخي
و كشور فرهنگي ميراث سازمان به وابسته فرهنگي - تاريخي
آثار زيستمحيطي فرسودگي بينالمللي شوراي همكاري با
حضرت كتابخانه رضوي ، قدس آستان ،(ICBCP) فرهنگي - تاريخي
ملي اسناد سازمان هنر ، دانشگاه نجفي ، مرعشي آيتالله
بينالمللي مركز اسلامي ، شوراي مجلس كتابخانه ايران ،
كتابخانه ،(ايكروم) فرهنگي-تاريخي آثار مرمت و مطالعه
موزههاي كل اداره و ايران در يونسكو ملي كميسيون ملي ،
.ميشود برگزار اسلامي انقلاب جانباران و مستضعفان بنياد
يادگيري روانشناسي
كدامند؟ دوم زبان اكتساب در موثر عوامل
زبانهاي اكتسابي فراگيري در موثر عامل چهار بررسي
دانشآموزان و كودكان در غيرمادري
اشتباه بر زبان ، آموزش در كه معلماني از بسياري *
هنگام در كه بدانند بايستي ميكنند ، تاكيد دانشآموزان
توليد لايتجزاي جزو دانشآموز ، اشتباه دوم ، زبان يادگيري
است جمله
بر كه بصري ، سمعي روش جمله از دوم زبان آموزشي روشهاي *
انگاشتن ناديده علت به داشته ، تاكيد بسيار تقليد عامل
نبوده برخوردار چنداني موفقيت از افراد ، در خلاقيت قدرت
است
.ميدانند دخيل زبان اكتساب در را بيشماري عوامل محققان
اين بر بسياري ;است تقليد عامل عوامل ، اين مهمترين
صحبت خود مادري زبان به ميتوانيم علت بدين ما باورند ،
و شدهايم بزرگ زبان اين به مربوط محيط در كه چرا كنيم ،
آنها با مشابه و ديگران از تقليد به را زبان
توجيه واقع ، به نميتواند عامل ، اين اما.فراگرفتهايم
جملات و كلمات از استفاده در كودكان خلاق قدرت كننده
آن هرگز كه كنند توليد را كلماتي ميتوانند كودكان.باشد
عامل عنوان به را تقليد نقش برخي.نشنيدهاند را
روشهاي كليهميدانند زبان يادگيري در كمككننده
(audio- visual) بصري سمعي روش جمله از دوم زبان آموزشي
ناديده علت به داشته ، تاكيد بسيار تقليد عامل بر كه
چنداني موفقيت ، از افراد در خلاقيت قدرت انگاشتن
.است نبوده برخوردار
توضيحاتي.است زبان اكتساب در ديگر موءثر عامل يك توضيح ،
سبب ميشود ، داده جملات يا و لغات كاربرد مورد در كه
كه است اين تفكر ، نوع اين مشكل.ميگردد زبان اكتساب
.است گرفته ناديده زبان ، اكتساب جهت در را كودك مراحل
زيرا دريابد ، را پيچيده و غامض مفاهيم نميتواند كودك
حتي نميگردد ، آشكار يكباره به و است بطئي زبان فراگيري
نقش كودك ذهن در نمادين صورت به نيز ، ساده مفاهيم
دانش چنان از والدين از بسياري ديگر ، طرف از.ميبندد
خاص مطلب هر مورد در بتوانند كه نيستند برخوردار بالايي
.بدهند كامل توضيح
كلمات تصحيح.است زبان اكتساب در موثر عامل سومين تصحيح ،
ديگر كودك كه ميشود موجب ميبرد ، بكار كودك كه جملاتي و
آمده ، عمل به مطالعات طبق بر اما.نشود اشتباه آن مرتكب
كودك نيز اشتباهات تصحيح بر تاكيد و تصحيح صورت در حتي
و لغات بردن بكار در و نميكند خودداري آن اعمال از
نوع اين ميرسد نظر به.ميورزد تاكيد خود ، اشتباه جملات
.است زبان تكاملي مراحل جزو و بوده اجتنابناپذير اشتباه ،
تاكيد دانشآموزان اشتباه بر كه معلماني از بسياري
دوم ، زبان يادگيري هنگام در كه بدانند بايستي ميكنند ،
.است جمله توليد لايتجزاي جزو دانشآموز ، خطاي و اشتباه
او به را كودك اشتباه كه ميكوشد مادر يك زير ، جملات در
را آن و داده ادامه خود اشتباه به كودك اما كند ، گوشزد
.ميكند جبران ديگر اشتباهي با
.داره دوستم كسي هيچ:كودك
.ندارد دوستم كسي هيچ بگو ، نه:مادر
.داره دوستم كسي هيچ:كودك
نداره؟ دوستم كسي هيچ بگو كن ، گوش دوباره نه ، :مادر
.منو داره دوست كس هيچ:كودك
زبان اكتساب در موثر عامل چهارمين اجتماعي ، متقابل روابط
اساسي عامل عنوان به والدين با كودك متقابل ارتباط.است
.ميآيد شمار به زبان اكتساب
:كنيم توجه مثال اين به
كردي؟ بد كار:پدر
نه:پسر
كردي چرا ، :پدر
.نه:پسر
كه صورتي در ميكند ، اكتفا نه به پاسخ ، هنگام در كودك
دروني دانش با متناسب كودك.دارد پرسش نوع از كاملي درك
را خود جواب پاسخ ، كوتاهترين و دريافت بيشترين اصل و
اجتماعي ، متقابل روابط عامل اما.ميدارد ابراز
حالت اين در زيرا.باشد زبان اكتساب اصلي عامل نميتواند
دروني عوامل و داشتهايم توجه بيروني عوامل به تنها ما
در كه عامهپسندي نظريات از يكي.گرفتهايم ناديده را
كودك.است ذهني ابهام ميشود ، مطرح زبان اكتساب خصوص
و حدس به و كرده دريافت مبهم طور به را دريافتي دادههاي
"مثلا.ميورزد اقدام كلام واقعي دريافت جهت گمان ،
ميشنود ، را مبهم كلمات داراي يا ناقص جمله فرد كه هنگامي
زيادي حدسهاي موضوع ، اوضاع و بافت متن ، با متناسب
از بسياري در.پركند را خود ذهني موجود ابهام تا ميزند
تشويش ، دچار را فرد و نميباشد درست حدسها اين حالات ،
در dog و doll, dock:مثل.ميكند معني ابهام و دوگانگي
ديگر گمان ميگويند ، سري پردازش روش ، اين به.انگليسي
تمام ناخودآگاه ، بطور و زمان هر در فرد ، كه است اين
مربوط لغات تمام يعني. ميگيرد نظر در را موجود امكانات
آنها از كدام هر حذف به اقدام فرد و شده تحريك ذهن در
نوع اين به ميكند ، خود ذهني موجود شرايط با متناسب
زبان ، اكتساب در.ميگويند موازي پردازش ذهني ، پردازش
نوع اين نقش.ميكند ايفا را بسزايي نقش نيز ذهني تصورات
در "مثلا.است اهميت حائز ابهامزدايي در ذهني تصورات
زده كتك هم حسن اينجا در ،"بود بيمورد حسن زدن" جمله
كه ميدهد نشان تحقيقات اما است ، خورده كتك هم و است
" جمله در يا و ميپذيرند را دوم شق بيشتر شنوندگان
داراي كه " Clever girls and boys go to university
و پسران" كه را تعبير اين شنوندگان ، اما است ، ابهام
بيشتر را"ميروند دانشگاه به (دو هر)زرنگ دختران
اكتساب در كه كرد تصور ميتوان حال ، هر در.ميپذيرند
زبانشناسي ، جامعهشناسي ، روانشناسي ، عوامل زبان ،
.هستند دخيل ديگر علوم از بسياري و عصبشناسي
دري نجف رضا
به توجه خواستار هنديها
نظام در معنوي ارزشهاي
هستند آموزشيخود
در معنوي ارزشهاي به توجه خواستار هند ، آموزشي كارشناسان
.شدند كشور اين در آموزشي رسمي برنامههاي
اصلي معنوي ، ارزشهاي" عنوان با همايشي در كارشناسان اين
در بايد:گفتند "هند آموزشي موجود سيستم در شده فراموش
ارزشهاي و طبيعي علوم بين هند آموزشي سياست و برنامه
.شود برقرار منطقي و متوازن رابطهاي معنوي ،
در "نهرو لعل جواهر" دانشگاه معاون "دوتا آشيس" پروفسور
در فنآوري و طبيعي علوم بر بيشتر تاكيد:گفت همايش اين
زندگي ، معنوي ارزشهاي است نتوانسته هند آموزشي سيستم
.دهد افزايش دانشجويان بين در را فرهنگ و شخصيت مانند
ارزشهاي به اتكا:گفت نيز "مينون.بي موهان" پروفسور
فرهنگهاي تهاجم از را فرهنگ و ملت يك ميتواند اخلاقي ،
.كند حفظ كننده گمراه و مخرب
عنوان به عالي معنوي شخصيت داراي اشخاص بايد:افزود وي
و شوند ثروتمند و نفوذ با افراد جايگزين جامعه ، الگوي
برنامه در معنوي ارزشهاي بر تاكيد با تنها امر ، اين
توسط ارزشها اين نمايي برجسته و هند رسمي آموزشي
.است امكانپذير جمعي رسانههاي
توسعه پژوهشكدههاي تاسيس
رويان و تكنولوژي
جهاددانشگاهي
در
در ديروز دانشگاهي ، جهاد امناي هيات:فرهنگي علمي گروه
و تكنولوژي توسعه پژوهشكده تاسيس خود ، جلسه سيوششمين
.رساند تصويب به را (سلولي علوم)رويان پژوهشكده
رئيس عنوان به آشتياني ، كاظمي سعيد دكتر انتخاب همچنين
.رسيد امنا هيات تاييد به رويان پژوهشكده
داراي تكنولوژي توسعه پژوهشكده ما ، خبرنگار گزارش به
پژوهشكده و عالي آموزش و فرهنگ وزارت از اصولي موافقت
و درمان بهداشت ، وزارت از قطعي موافقت داراي رويان ،
.است پزشكي آموزش
علمي اخبار
|
شد ساخته انسان مصنوعي ماهيچه
به ميگويند آمريكا در دانشمندان:خارجي واحدرسانههاي
درست هستند مدعي كه يافتهاند دست جديدي تركيبي ماده
ماده اين ميشود گفته.ميكند كار انسان ماهيچه مانند
و است انسان عضله از بادوامتر و نيرومندتر
گزارش به.باشد داشته متفاوتي پزشكي ميتواندكاربردهاي
-علمي داستانهاي مانند موضوع اين سي ، .بي.بي تلويزيون
مانند "دقيقا كه پلاستيكي عضلات يعني ;است تخيلي
طور به كه تفاوت اين با ميكند كار انسان ماهيچههاي
خسته كه اين وديگر است انسان عضله از قويتر بالقوه
ساخته "اولون"نام به تركيبي ابريشم از ماده اين.نميشوند
و ميدهند حرارت را آن بيشتر ، استحكام براي كه است شده
فرايند ، اين نتيجه.ميكنند خيس شيميايي محلول يك در سپس
و دهد ، مي جواب الكتريكي بارهاي به كه است ماهيچهاي
را ماده اين كه دانشمنداني.ميكند حركت انسان عضله شبيه
جمله ، ازدارند نظر در را آن پزشكي ساختهاند ، كاربردهاي
به كه كساني به را مصنوعي ماهيچه اين ميخواهند آنان
.بزنند پيوند هستند ، مبتلا قلبي بيماري
ماهيچهها اين پيوند نهايي ، هدف":ميگويد كارشناس يك
ميتوانيد شما سپس.انسانهاست در و انساني سامانههاي به
عضلات ".كنيد رديابي و ثبت مداوم طور به را آنها حركت
پژوهشگران از گروه اين اما.نيست تازهاي چيز مكانيكي
ميكند ، كار انسان عضله مانند "دقيقا آنها: ميگويند
يك.مينمايد تقليد را استخوان و طبيعي ماهيچه عمل يعني
است ، انقلاب يك اين كه دارم عقيده من":ميگويد كارشناس
".ميبخشد حيات "واقعا را ماده زيرا
دور از "احتمالا كه است ، مصنوعي انسان يك ساخت بعدي گام
آدمهاي اين بدن سازي هماهنگ مسايل گرچه.خواهدشد كنترل
انجام غريزه روي از انسانها كه آنها تعادل حفظ و مصنوعي
جايگزين در چنداني خطر كه است پيچيده قدر آن ميدهند ،
يا نيست ، متصور پلاستيك از تودهاي با انسانها ساختن
!است طور اين "فعلا لااقل
ورزشي فعاليتهاي در قند نقش
ميپردازيد ، ورزشي فعاليت به خالي شكم با وقتي اغلب
و كاهش از ناشي كه ميشويد تهوع و سرگيجه دچار ناگهان
آب ليوان يك شرايط ، اين در.است قندخون آمدن پايين
.ميآورد سرحال را شما مشابه ، نوشيدني يك يا و خنك پرتقال
حداقل كه است اين حالت ، اين از جلوگيري براي راه بهترين
ميوههاي از طولاني ، ورزشي فعاليت يك از قبل ساعت 5/1
از قبل دقيقه و 30 سيب يا و موز مثل انرژيزا و مغذي
كه بخوريد كم غلظت با قند محتوي نوشيدني يك تمرين
گاز بدون نوشيدنيهاي و ميوه آب انواع شامل ميتواند
قند گرم الي 5/2 برابر 2 شده توصيه غلظت) باشد كربونيك
غلظت با قند خوردن زيرا است ، مايع از ميليليتر در 100
خلال در.(مياندازد تاخير به را آن سازي و سوخت بيشتر
با نوشيدني يك يافته كاهش قندي ذخيره جبران براي تمرين
مايعات از فعاليت اتمام از بعد دقيقهاي چند كم ، غلظت
از بعد ساعت يك و بيشتر مقدار به املاح و قند محتوي
از هستند ، كربوهيدراتها محتوي كه غذاهايي از نيز ، تمرين
نتيجه در شود ، خورده..و ماكاروني نانها ، انواع قبيل
نيز (قند) گليكوژني ذخيره و يافته تازهاي نيروي عضلات
.ميشود جبران
مارس 1998 اندفريم ، فيت مجله:منبع
|
|