محمدي دولت
(ص)محمد حضرت بعثت سياسي ابعاد در گفتاري
الله يرجوا لمن حسنه اسو رسولالله في لكم لقدكان"
(21-احزاب) "كثيرا ذكرالله و الاخر واليوم
حادثهاي هيچ بشر ، نشيب و پرفراز تاريخ در:جستارگشايي
.گرفت سراغ نميتوان "انبياء بعثت" بزرگي و اهميت به را
بزرگترين و شده مربوط بهم "آسمان و زمين" كه زمان آن
ديگر يكبار كه زماني ميدهد ، رخ بشر ديني تجربه
و ميشود دميده خاكي انسان خسته كالبد در "نفخهاللهي"
عروج آسمانها تا فاني بشر معنوي ، نور اين واسطه به
يك "صرفا "بعثت" كه كرد فراموش نبايستي البته.مينمايد
"دروني مملكت" تحول و تغيير پي در كه نيست محض ديني تجربه
جوامع در تحول ايجاد با اين بر علاوه بلكه.باشد افراد
.مينمايد حكومت براي تازه الگويي ارائه به اقدام بشري ،
كه تحولي ميباشد ، نو تحولي جوشش زمان "مبعث" اساس براين
در سعي و داده قرار هدف را "بيروني ملك" و "دروني مملكت"
(ص)محمد حضرت سوي از شده ارائه الگوي.دارد آن ساماندهي
تاريخ طول در تبعيت براي الگو بهترين خاتميت ، اصل به نظر
خواهيم نگاهي نوشتار ادامه در اساس همين بر و ميباشد
در."(ص)محمد حضرت بعثت" سياسي جوهره و اركان به داشت
اولين عنوان به (ص)اكرم پيامبر نظري و عملي سيره مجموع
اسلام ، سياسي انديشه جوشش نقطه و اسلامي حكومت موءسس
وجيزه اين در كه است چيزي آن از بيش سياسي تاملات مستحق
صورت مهم اين محققان ديگر همت به كه...شاءا وان آمده
.پذيرد
معارف گروه
افتخاري اصغر:نوشته
بعثت تئوري سياسي ماهيت -1
جهان كل بر بلامنازع حاكميت اسلامي ، جهانبيني مطابق
توان را هيچكس و ميباشد متعال خداوند آن از فقط هستي
:است چنين نيز صريحالهي نص.نيست حق حضرت با مشاركت
نمودهكه اوامر و خداست به متعلق كامل حاكميت همانا"
و تكوين مهم حوزه دو سلطه ، اين (1)"نپرستيد را كسي او جز
خداوند كه است اساس اين بر و برميگيرد در را تسريع
سردر اختيار به چه و اجبار به چه مخلوقات همه:ميفرمايد
و قانون وضع حق مقامي هيچ اينكه و (2).دارند او فرمان
(3)(الالله انالحكم).خداوند مگر ندارد را حكم صدور
ولايت داراي خداوند ، فرستاده بعنوان نيز (ص)اكرم پيامبر
تكويني ولايت با ارتباط دربودند تسريعي و تكويني
قبيل از) شده ذكر بسياري مصاديق تاريخي كتب در (ص)حضرت
(...و بيماران شفاي حيوانات ، زبان درك مردگان ، كردن زنده
تسريعي حيث از اما (4).نيست حاضر نوشتار موضوع كه
و تقنين تبليغ ، :بودند مهم رسالت سه دار عهده (ص)پيامبر
اركان حكم در سه اين كه (شماره 1 نمودار) حكومت تاسيس
.ميباشند هم بعثت مهم
و":ميفرمايد كه داريم را صريحالهي "نص" تبليغ خصوص در
ديگري رسالت (الهي احكام) كامل ابلاغ از جز به پيامبر بر
دوم ركن با ارتباط در (ع)صادق امام از و (5)"نيست
كرد تربيت خوبي به را پيامبرش خداوند":شده نقل اينچنين
را آورد يا و ميگويد او كه آنچه هر تا نمود امر سپس و
بالاخره و (6)".ورزيد دوري كند ، منع آنچه از و نهيد گردن
امام حضرت انقلاب ، فقيد رهبر حكومت تاسيس خصوص در
كه آنجا دارند ، گويايي و زيبا بسيار تعبير ،(ره)خميني
ولايت از شعبهاي كه حكومت كنم عرض بايد":مينويسند
مقدم و امت اوليه احكام از يكي است ، (ص) رسولالله مطلقه
(7)".است حج و نماز روزه ، حق فرعيه ، احكام تمامي بر
تاسيس مهم امر كه است مهم حقيقت اين مبين فوق نمودار
اساس اين بر و بوده (ص)پيامبر بعثت ذاتي لوازم از حكومت
.است داشته سياسي جوهرهاي ابتدا همان از اسلام دين
سياسي حيث از نبوي سيره تحليلي تاريخ -2
تقسيم مدني و مكي مهم دوره دو به (ص)پيامبر سياسي حيات
سياسي ركن احكام و مسايل از بحث اول ، دوران در.ميشود
دو (ص)محمد حضرت خطاب بيشتر و بوده رنگ كم بسيار بعثت
تشكيل فردي قوانين وضع و انسانها هدايت يعني نخست مقوله
طرح غيرمستقيم بطور بعثت سياسي بعد حال اين باميدهد
كه شعار اين طرح مثال بعنواننميشود فراموش هرگز و شده
و (9)شياطين سلطه نفي يا و (8)هستند صالحان زمين وارثان
همين بر ناظر همگي (10)صالح و تازه حاكميتي برقراري نويد
(11).ميباشند معنا
(ص)پيامبر بعثت در تازه مرحلهاي سرآغاز بايد را "هجرت"
به مكه از (ص)اكرم پيامبر هجرت با كه چرا نمود تلقي
مهيا اسلامي حكومت اولين تاسيس زمينه كه است مدينه
صورت زماني تازه حكومت اين موجوديت اعلام.ميشود
از يهوديان ، و مسلمانان بين منعقده پيمان در كه ميگيرد
و ميشود ياد "واحده امت" عنوان با مسلمان افراد همه
پيمان امضاي به اقدام مدينه ، رئيس بعنوان (ص)پيامبر
(12).مينمايند
مدينه در اسلامي حكومت تاسيس -3
كه ميشود معلوم اسلام ، ظهور عصر سياسي تاريخ بررسي با
مواجه عمده مانع دو با اسلامي حكومت موءسس مقام در حضرت
شكافهاي (جهاني ، 2 و منطقهاي قدرت ساختار (بودهاند1
ميشود مشاهده اول ، مانع خصوص در.مدينه جامعه در موجود
عمده كانون سه از قدرت ساختار اسلام ظهور زمان در كه
(13)(شماره 2 نمودار) است ميپذيرفته تاثير
به را جهاني نظر اين همشكستن در نداي حقيقت در "بعثت"
از بعد خصوص اين در (ص)محمد حضرت تلاش.رساند همگان گوش
نتيجه مدينه در اسلامي حكومت تشكيل با بالاخره سال سيزده
.دهد در تن تازهاي روابط به شد مجبور روز آن جهان و داد
يك بعنوان بينالمللي صحنه در تنها نه اسلامي حكومت
توانست الهي ارزشهاي به اتكاء با بلكه شد ، مطرح بازيگر
قرار جهاني صحنه در قدرت معادلات كانون در زماني اندك در
شاهد را قدرت روابط از تازهاي ساختار اساس براين.گيرد
(شماره 3 نمودار).ميباشد نمايش قابل زير بصورت كه هستيم
شكافهاي بر ناظر كه عمده مانع دومين با ارتباط در اما
مدينه كه است ذكر به لازم ميباشد ، مدينه جامعه در موجود
به و بود رنج در اصلي شكاف چهار از حضرت ورود از قبل تا
:بود گشته مستمري تاريخي نزاعهاي دچار دليل همين
(14)ج خزر -اوس سياسي شكاف -اول
در ريشه قبيله دو اين رقابت و بود اعراب زبانزد نزاع اين
حاضر قبيله دو اين از يك هيچ كه گونهاي به داشت تاريخ
جنگهاي.بپذيرد را ديگر قبيله فرمانروايي و سيادت نبود
براي بدخيم شكاف اين نتيجه خونين ، كشتارهاي و طولاني
.بود مدينه جامعه
(15)يهود -"ج خزر و اوس" اقتصادي شكاف -دوم
يهوديان و ميزد را اول حرف مدينه اقتصاد در "كشاورزي"
قبايل ، ديگر ميان در موجود اختلافهاي از استفاده با
گرفته اختيار در را مدينه زمينهاي بهترين بودند توانسته
و اوس بر "عملا و بشوند شهر اين اقتصادي قطب به تبديل و
.بگيرند پيشي خزرج
(16)عقيدتي شكاف -سوم
وليكن مينمايد توجه قابل يثرب در اديان تنوع چه اگر
بر كه بود رايج و قوي آنقدر بتها پرستش عقيده حاكميت
ممانعت حديث اين از درگيري بروز از و آمده قالب تنوع اين
اهل:ميدارد اظهار خصوص اين در هشام ابن.آورد بعمل
به نزديكي و شهر در متنفذ يهوديان وجود عليرغم يثرب
"منات" عبوديت گرو در دل "عموما مسيحيت ، اصل كانونهاي
شهر در صوري وحدت نوع يك حديث اين از و بودند نهاده
.بود آمده بوجود
(17)طبقاتي شكافهاي -چهارم
طبقات پيدايش منجربه اعراب ميان در قبيلهاي هيات رواج
سه ميتوان كلي طور به.بود شده عربي جامعه در مختلفي
:الصرحاء الاحرار (داد1 تميز همه از را مهم اصلي طبقه
بوده مشترك نسبي و خوني حيث از كه افرادي تمامي بر مشتمل
:موالي (ميكردهاند20 زندگي قبيله يك در ابتداء از و
و بودند پيوسته خود قبيله از غير قبيلهاي به كه افرادي
يك فروش ، جزء و خريد يا و اسارت واسطه به كه "العبيد" (3
.بودند شده قبيله
دارد ادامه
:يادداشتها
(40-يوسف) "الااياه الاتعبدوا امر الالله ، انالحكم" -1
و "كرها و "طوعا والارض فيالسموات من يسجد ولله" -2
.49-نحل:نك همچنين (15-رعد) "والاصال بالغدو ظلالهم
:رك آن اسلامي مفهوم بررسي و حاكميت درخصوص -3
:الحاكميه مفهوم السياسي الابعاد جعفر ، عوض احمد هشام -
الاسلامي ، للفكر العالمي المعهد امريكا ، معرفيه ، روءيه
.صص 5755 1995 ،
:نك پيامبر تكويني ولايت با ارتباط در -4
.صص 20415 جلد 16 ، بحارالانوار ، مجلسي ، علامه -
.(54-نور)"المبين الاالبلاغ عليالرسول ما و" -5
حشر ، ) "فانتهوا عنه كم مانها و فخذوه الرسول اتاكم ما" -6
(59
.ص 170 ج 20 ، نور ، صحيفه:نك -7
يرثها الارض ان بعدالذكر من فيالزبور كتبنا لقد و" -8
(105-انبياء) "الصالحون عبادي
من اتبعك الامن السلطان عليهم لك ليس عبادي ان " -9
(حجر ، 42) "الغاوين
.نمائيد مراجعه شوراء سوره تا 42 آيات 36 به -10
تاريخ ، بستر در حكم اين به مربوط مصاديق قرائت جهت -11
.پيشين الحاكميه ، لمفهوم الابعادالسياسي:رك
پذيرفته صورت قابلتوجهي پژوهشهاي ارتباط اين در -12
:نك مثال بهعنوان.است
دارالمجتمع الاسلام ، قبل يثرب محمدالسيد ، الوكيل ، -
التاريخيه ، المنوره المدين موسوع من] التوزيع ، و للنشر
.[رقم 1
الاسلام عاصم:المدينتالمنوره السيد ، محمد الوكيل ، -
المدينه موسوع من] التوزيع ، و للنشر دارالمجتمع الاولي ،
.[رقم 2 التاريخيه ، المنور
مكتب صدرالاسلام ، في المدين محمدالعيد ، اوي ، الخطر -
.، 1984(بيروت) علومالقرآن موسوع و (المدينه) التراث
:نك اسلام ظهور عصر تحولات تاريخ با ارتباط در -13
سازمان تهران ، پيامبر ، خارجي سياست سعيد ، جليلي ، -
.صص 2220 اسلامي ، 1374 ، تبليغات
:رك شكاف اين پيرامون مطالعه براي -14
يثرب:همچنين.ص 76 پيشين ، المدينتالمنوره ، -
.صص 8152 پيشين ، قبلالاسلام ،
:رك شكاف اين پيرامون مطالعه براي -15
.صص 205189 پيشين ، قبلالاسلام ، يثرب -
:رك شكاف اين پيرامون مطالعه براي -16
.صص 8144 پيشين منوره ، مدينه -
:نك شكاف اين درخصوص -17
.صص 7923 پيشين ، قبلالاسلام ، يثرب -
|