دانش و كار دبيرستانهاي
جوان متخصصان پرورش جايگاه
قاسمي سرور :از عكس
(پاياني بخش) ابتكار؟ يا تداخل داروسازي دبيرستان
واكنشهاي تهران ، در داروسازي دبيرستان كار به آغاز
اين نخست بخش در كه همچنان و داشت پي در را گوناگوني
دقيق و حساس دروس فراگيري مخالفان ، خوانديد گزارش
.دانستهاند غيرممكن دبيرستان اين در را داروسازي
داروسازي دبيرستان باني كه داروپخش شركت مسئولان
اين كه كردهاند تشريح همشهري با گو و گفت در ميباشند ،
با پرورش و آموزش وزارت مجوز و هماهنگي با آموزشي مركز
به آغاز ديپلم سطح تا دانش و كار شاخه با دبيرستان عنوان
دبيرستان ، مدير جمالزاده محمدتقي گفته به و كرد كار
مطبوعات در كه عمومي فراخوان طريق از دانشآموزان پذيرش
ميان از نياز مورد افراد و گرفت صورت شد درج
در موفقيت و معدل شرط با راهنمايي دوره دانشآموختگان
گرديد ، برگزار پرورش و آموزش نظارت تحت كه ورودي آزمون
شامل دبيرستان اين دروس از بخشي وي گفته به.شدهاند جذب
كه است دانش و كار تكميلي درس واحد و 4 عمومي واحد 45
هم واحد و 30 است ايمني بهداشت و كار قانون به مربوط
اين در.است كارآفريني يا داروسازي تخصصي دروس شامل
مسئولان با گفتوگو ماحصل گزارش بخش آخرين در شماره
اين كار به آغاز ضرورت درخصوص ، را پرورش و آموزش وزارت
.ميخوانيد را آن مشابه و دبيرستان
يادآوري
استادان ديگر ديدگاههاي از گزارش اين در بوديم مند علاقه
دكتر آقاي ويژه به داروسازي آموزش بخش در صاحبنظران و
اما بگيريم بهره نيز تهران دانشگاه استاد الامين روح
حال اين با.نيافتيم توفيق داديم خرج به كه كوششي عليرغم
هاي فرصت در را ديدگاهها و نظرات قبيل اين ايم آماده
كنيم درج آينده
* * *
چنانچه.است فني دانش و فنآوري نظام از بخشي داروسازي
به نامي ما اگراست همينگونه نيز صنعت شاخههاي ساير در
مهارتهاي و سطوح صنايع اين در داريم داروسازي صنايع نام
مختلفي فنون و علوم و بخورد پيوند هم به ميبايست مختلفي
.كند ايجاد را تحول حال در و پويا فنآوري يك و شود جمع
بخش در ما حتي.است شكل همين به صنعت شاخههاي همه در
ما كشور در.نيازمنديم گوناگون مهارتي سطوح به نيز خدمات
تاريخ قدمت به شايد و دارد وجود برق دبيرستان كه سالهاست
را مختلفي رشتههاي كه داريم صنعتي دبيرستانهاي مدرسه ،
فلزات ، ذوب الكترونيك ، برق ، ساختمان ، مثل ميشود شامل
در است نياز مورد كه ديگري رشتههاي و مكانيك مدلسازي ،
داشتهايم ، صنعتي مدرسه ما كه صنعتي تاريخ طول تمام
دبيرستان چرا كه نكردهاند اعتراضي برق مهندسين هيچگاه
نكردهاند اعتراض ساختمان مهندسين هيچگاه و داريد؟ برق
براي مهارتي سطوح زيرا داريد؟ ساختمان و راه رشته چرا كه
افراد اين شغلي جايگاه همچنين و بوده روشن و مشخص آنها
و سوءتعبير داروسازي رشته در اما.است بوده مشخص
تاريخي گذشته در ميآيد نظر به كه دارد وجود سوءتفاهمي
ميكرده دارو ساختن به مبادرت هركس اينكه دليل به ما
سنتي داروسازي شكل يك از گذر در و ميشده محسوب داروساز
در و نشده اصلاح موجود تاريخي ذهنيت علمي داروسازي به
يك هم داروسازي آيا كه نكردهايم مشخص دارو توليد فرآيند
است تكنولوژي يك داروسازي اگر و نه يا است فنآوري نوع
.است نيازمند گوناگون مهارتي سطوح به پس
در پرورش و آموزش متوسطه آموزش معاون علاقهمندان مهندس
فارغالتحصيلان":ميافزايد همچنين همشهري با گو و گفت
راهكارهاي كه كنند تلاش پژوهشي سطوح در بايد دانشگاهها
يك تبديل چگونگي و بيابند بيماريها با مبارزه براي جديدي
و تعيين كلان شكل به را توليد خط در آن توليد و ماده
نياز برق مهندس داروسازي كارخانههاي در آيا.كنند توجيه
و شد فارغالتحصيل شيمي رشته از مهندسي اگر نداريم
هم باز ما داروسازان كرد پيدا اشتغال داروسازي دركارخانه
وقتي كه چرا.نيست اينگونه قطع بهطور.ميكنند اعتراض
دارويي توليد براي داروساز دكتر يا پزشك توسط پژوهشي روش
مناسب آوري فن از توليد فرايند برسد نتيجه به خاص
تخصصي سطوح و مهارتها فرايند اين ودر است برخوردار
محصول يك توليد توانايي تا شوند دعوت كار به بايد مختلفي
ما داروسازي كارخانههاي در امروز.بياورند بدست را ويژه
مثل مهندسي مختلف رشتههاي در مهندس توجهي قابل شمار
اشتغال كار به پتروشيمي حتي و شيمي برق ، الكترونيك ،
به داروساز دكترهاي مانع اينها از هيچكدام ولي دارند
.نيستند داروسازي متخصص عنوان
همان به است ضروري مهندس يك وجود كارخانه يك در اگر
.داريم نياز داروساز تكنيسين به مختلف سطوح در ميزان
مفهوم به شده نامگذاري داروسازي نام به دبيرستاني اينكه
جهت ماهر افراد مختلف سطوح از مجموعهاي آوردن فراهم
صورت اقدام اين اگر و است ، توليد خط در پشتيباني خدمات
در كارهايي به بايد توليد خط در داروساز دكتر نگيرد ،
".بپردازد پايينتر مهارتي سطوح
جوان مدارس به رويكرد
همه در كه است باور اين بر داروپخش عامل مدير نجفي دكتر
و گرفته صورت اقداماتي جوان نيروهاي تربيت براي دنيا جاي
انساني نيروي پرورش براي پيشرفته كشورهاي بيشتر در
ايجاد به دست مختلف تجربي و كاري ردههاي در كارآمدتر
.زدهاند "جوان مدارس" نام به مدارسي چنين
كار كه صنعت از اي رشته در مسئولان نمونه عنوان به
اين در كه افرادي اينكه براي ميدهد ، انجام الكترونيك
از شود ، پيش ارائه علمي شكل به كارشان هستند مشغول رشته
احتياجات براساس را آنها موردنياز ، افراد استخدام و جذب
اين معمول طور به عالي سطوح در.ميدهند آموزش خودشان
.ميشود انجام نيز ما دركشور كه دانشگاههاست عهده به كار
كار اين نيز ديپلم زير و ديپلم سطوح در آن بر علاوه اما
"جوان مدارس" نام به و ميگيرد صورت دنيا جاي همه در
و فني مدارس نيز ما كشور در حاضر حال دريافتهاند شهرت
.دارند فعاليت گوناگون رشتههاي در مختلفي حرفهاي
هر در دنيا تمام در امروز":ميافزايد علاقهمندان مهندس
اين توليد براي و ميشود تعريف مختلف مهارتهاي توليد خط
رشته در بايد چرا.ميبينند آموزش مختلف افراد مهارتها
پايينتر مهارتي سطوح تربيت از را خود ما داروسازي
متخصص توليد مدعي داروسازي دبيرستان.ببينيم بينياز
مختلف زمينههاي آوردن فراهم مدعي بلكه.نيست داروساز
سطوح در طبيعي طور به بايد كه است مهارتهايي توليد براي
كار به دارو توليد خط در شده تعريف مهارتي و شغلي مختلف
و بشناسند بخوبي را دارو توليد خط حساسيت يابند ، اشتغال
بتوانند و كنند پيدا آشنايي نياز حد در توليد فرايند با
خط زبان به را مهندسين و پژوهشگران و متخصصين دستورات
امثال ايجاد.گيرند بكار را آن و كنند ترجمه توليد
حياتي نياز يك ما جوان جامعه براي داروسازي دبيرستان
كه ديگر توليدي خطوط همه مثل است ، توليد خط در تحول براي
اين وظيفه صورت اين در است نيازمند ماهر افراد به
"كاملا بپردازد آن به بايد كه مهارتي سطوح و دبيرستان
".است ابهام بدون و روشن
دانش:ميگويد دبيرستان اين آموزشي چارچوب مورد در وي
و كشور در كه ديپلمهها همه نظير دبيرستان اين آموختگان
و مهارتي سطوح از ميبينند آموزش آموزشي ، نظام چارچوب در
رشته ما اگر طبيعي طور به و برخوردارند شده تعريف دانش
پزشكي رشتههاي به آن فارغالتحصيلان كه داريم تجربي
مطلب اين معترض هيچكس كشور در تاكنون و ميشوند وارد
رشتهها اين در پرورش و آموزش چرا كه است نبوده
كه است درسي زيستشناسي چون و ميكند تدريس زيستشناسي
برداشتي بايد است مرتبط "احتمالا هم پزشكي رشته به
.شود آن از اينگونه
اين با داروسازي دبيرستان":گفت چنين ميشود مجموع در
در بايد كه مهارتهايي آموزش براي تنها كه برداشت و مفهوم
به هرگز و ميكند اقدام شود گرفته بكار دارو توليد خط
تخصصي فوق يا تخصصي رشتههاي با جايگزيني مفهوم
".نيست دانشگاهها
خاكسار ليلا
گزارش يك بازتاب
|
"حصار سرخه" رودخانه اصليآلودگي عوامل شناسايي ضرورت
با حصار سرخه رودخانه آلودگي به مربوط گزارش درج پي در
به پاسخي ،"ميريزد حصار سرخه به كه آب سياه اين" عنوان
تامين سازمان عمومي روابط كل اداره سوي از زير شرح
:كردهايم دريافت اجتماعي
از يكي تهران ، لواساني باقر محمد دكتر شهيد بيمارستان -
تامين سازمان به وابسته قلب جراحي تخصصي فوق مراكز
و قلب تشخيص امكانات پيشرفتهترين با كه ميباشد اجتماعي
بطور را درماني خدمات پزشكي ، كادر مجربترين با و عروق
.ميدهد ارائه سازمان محترم بيمهشدگان به رايگان
سرخهحصار رودخانه آلودگي مسئوليت كليه محترم نگارنده -
كه آلودگي اصلي عوامل از و است كرده بيمارستان متوجه را
ناشي كه سمي سنگين فلزات و شيميايي مواد حاوي فاضلابهاي
منطقه در صنعتي كارخانجات از زيادي تعداد استقرار از
بهداشت كارشناسان كه حالي در كردهاند چشمپوشي ميباشد
بيش شيميايي آلودگيهاي كه دارند تاكيد نكته اين بر محيط
.است تاثيرگذار محيط بر بيولوژيكي آلودگيهاي از
استحضار به بيمارستان فاضلاب تصفيه سيستم خصوص در -
Activated Sludge فعال لجن نوع از تصفيه سيستم ميرساند
استخرهاي و اوليه تهنشيني چاه تعدادي از كه ميباشد
از بهداشت مركز متخصصين عقيده به) است شده تشكيل هوادهي
كه ميباشد (بيمارستاني فاضلابهاي تصفيه سيستمهاي بهترين
كلرينه ابتدا شده تهنشين آب پس باقيمانده تصفيه ، از پس
نشستي ، هيچگونه بدون و سرپوشيده كانال طريق از سپس شده
حصار سرخه رودخانه وارد كيلومتري دو مسير طي از پس
تصفيه مكانيسم تاثير تحت مرحله اين در كه ميگردد
قرار دارد وجود جاري آبهاي در طبيعي بطور كه بيولوژيكي
.ميگيرد
كنار آب جوي كه حصار سرخه روستاي در جاري آبهاي كليه -
واحدهاي فاضلاب حاصل ميشود شامل نيز را بيمارستان
مردم ، سلامت حفظ منظور به كه ميباشد اطراف مسكوني
انجام توجيه براي اقداماتي تاكنون بيمارستان مسئولين
.است نداشته مثبتي اثر متاسفانه كه دادهاند
آمادگي بيمارستان مسئولين كه ميشود يادآور پايان در
بازديدي منطقه محيط بهداشت دستاندركاران كه دارند كامل
داشته آن انتقال مسير همچنين فاضلاب تصفيه نحوه و محل از
بررسي مذكور رودخانه آلودگي اصلي عوامل خصوص در و باشند
.آورند عمل به عاجل اقدام و
|
|