تمدنها گفتگوي عصر
مناسبت به كديور محسن والمسلمين الاسلام حجت با گفتگو
ها تمدن گفتگوي سال عنوان به سال 2001 تصويب
مبني ايران اسلامي رئيسجمهوري خاتمي آقاي پيشنهاد تصويب
در "تمدنها گوي گفتو سال" عنوان به سال 2001 تعيين بر
توجه كانون در اخير روزهاي در ملل سازمان عمومي مجمع
و ايران تحليلگران و ديپلماتها كارشناسان ، سياستمداران ،
روي آن از تمدنها گوي و گفت نظريه.است گرفته قرار جهان
كه گرفت قرار ملل سازمان جهاني جامعه عميق استقبال مورد
گفته به بنا و بود "تمدنها برخورد" غربي نظريه به پاسخي
و واضع عنوان به ايران اسلامي جمهوري كارشناسان ،
بهدست نيك فرصتي تمدنها ، گوي و گفت تبليغي نظريهپرداز
پيامهاي ابلاغ به منطقي گونهاي به بتواند تا آورده
.بپردازد اسلامي انقلاب آرماني و معنوي
حجتالاسلام با اختصاصي گفتگوي در همشهري خصوص همين در
خواستار دانشگاه محقق و استاد كديور محسن والمسلمين
:ميآيد ادامه در كه شد وي ديدگاههاي ارائه
عضو كشورهاي همه هماهنگي و وفاق علت باره در كديور محسن
تعيين بر مبني رئيسجمهوري پيشنهاد درپذيرش ملل سازمان
:ميگويد چنين تمدنها گفتگوي سال عنوان به سال 2001
موفقيت ملل سازمان سوي از خاتمي آقاي پيشنهاد تصويب
و ميشود محسوب ايران اسلامي جمهوري براي بزرگي بسيار
پذيرفت را نظريه اين آراء اتفاق به عمومي مجمع كه اين
صلح ، به دستيابي و تنشزدايي از معاصر جهان درك نشاندهنده
ملل سازمان كه است نكته اين بيانگر و معنويت و مفاهمه
حل گفتگو و منطق طريق از را بينالمللي مشكلات ميكوشد
اهميت.زور اعمال و سلطهطلبي و جنگ طريق از نه كند ،
بررسي منظر اين از ميتوان سويي از را پيشنهاد اين تصويب
دولت رئيس يك پيشنهاد كه است بار نخستين اين شايد كه كرد
"قطعا و ميشود مواجه اقبالي چنين با جهان در سوم جهان
از اسلامي انقلاب پيام.گرفت نيك فال به را امر اين بايد
پيشامدهاي "بعضا كه بود فرهنگي و معنوي پيام يك آغاز
مانع انقلاب سالهاي آغازين مشكلات و جنگ جمله از تحميلي
پيش فرصتي حاضر حال در.بود شده جهان به آن ابلاغ از
معنويت ، ابلاغ همان كه (ص)محمدي ناب اسلام پيام كه آمده
اين واقع در.شود عرضه معاصر جهان به است دوستي و صلح
ابلاغ به اين از پيش چرا ما دولتمردان كه است مطرح پرسش
اسلام تاريخ آغاز از كه چرا ;بودند نينديشيده پيام اين
را دين قوي منطق عزت ، موضع از دين اولياي كه ميبينيم هم
راهي انقلابمان و دين تبليغ براي هم ما و ميكردند تبليغ
.نداريم گفتگو و مذاكره از بهتر
معتقد رئيسجمهوري پيشنهاد فرهنگي آثار مورد در كديور
پذيرفته را پيشنهاد اين جهاني جامعه كه حاضر حال در:است
مسئوليت شناخته ، رسميت به را تفكر اين آن ، تصويب با و
حال در و شده محول ما متفكرين و دولتمردان دوش بر بزرگي
چه ايران اسلامي جمهوري ببيند كه است منتظر جهان حاضر
.داشت خواهد گفتگو اين در پيامي
تمدنها گفتگوي كيفيت درباره استراتژيك تحقيقات مركز عضو
ميان گفتگو را تمدنها گفتگوي برخي" كه نكته اين و
..و يونان مصر ، ايران ، جمله از تمدني سابقه داراي كشورهاي
اين از ايران منظور معتقدند ديگر برخي و ميدانند
در نوعي به امروزه كه است تمدنهايي ميان گفتگو پيشنهاد ،
قرار اگر:ميگويد "دارند قرار يكديگر با چالش و مصاف
را تاريخي بحث يك "صرفا پيشنهاد اين طرح با ايران بود
بايد بيترديد كند ، حركت صرف انديشه حوزه در و كند طرح
رابايد گفتگو اطراف يعني.ميشد انتخاب تعبير نخستين
ميدادند ، تشكيل روم و يونان هند ، چين ، ايران ، كشورهاي
فرموده به و بكشيم نفس خود زمان در ميخواهيم اگر اما
تعبير ميبايد باشيم ، خود زمان فرزند (ع)اميرالموءمنين
تعبير كه هستم باور اين بر من و كنيم انتخاب را دوم
يعني ;ميگيرد دربر را دوم مورد "قطعا رياستجمهوري
جهاني صحنه در حاضر حال در كه تمدنهايي بين گفتگو
كه تمدنهايي بين گفتگو ديگر عبارت به و دارند موجوديت
و اجتماعي ستد و داد اين در و دارند گفتن براي حرفي
اين دامنه تحليل اين با.باشند داشته فعال نقش فرهنگي
هم و داد گسترش غرب و اسلام تمدن به هم ميتوان را گفتگو
آمريكا ، جمله از تمدن صاحب كشورهاي با را ايران گفتگوي
نميتوانيم ما.داد قرار نظر مد اروپايي و آفريقا آسيا ،
عبارت به.كنيم نفي را غربي تمدنهاي وجود حاضر حال در
ندارد دليلي ولي ;نباشيم موافق آنها با ميتوانيم ديگر
كه است اين براي كردن گفتگو.نكنيم گفتگو آنها با كه
كنيم ، شناسايي را نظريهها افتراق و اشتراك نقاط بتوانيم
در بايد كه ببينيم را خود مشابه فقط است قرار اگر والا
گفتگوهاي و بحثها وارد كه اين نه كنيم ، نگاه آيينه
.شويم بينالمللي
و مصوبه اين حقوقي جايگاه خصوص در همچنين كديور محسن
اظهار ملل سازمان عمومي مجمع سوي از آن اجرايي ضمانت
وجهه بيشتر ملل سازمان مصوبات مجموع در:ميكند
كه است مترتب آن بر جهاني ارزش يك و دارد بينالمللي
البته.نيست خاص اجرايي ضمانت يك داشتن معناي به "الزاما
به و مطرح آسيايي كشور يك رئيس طرف از مسئله اين كه همين
بسيار اهميت داراي خود بهخودي شده ، پذيرفته آراء اتفاق
معاصر جهان در فرهنگي تاثير چند پيشنهاد اين.است عميقي
بينالمللي صحنه كلي بهطور كه اين جمله از گذاشت ، خواهد
عرصه در تشنج رفع به را خود تمايل پيشنهاد اين پذيرش با
به بخواهد كسي اگر راستا اين در و ميدهد نشان جهاني
ناگزير "قطعا شود ، متوسل زور به خود اهداف به نيل منظور
.كند دور آشكار ظلم و فشار از را خود عمل عرصه بود خواهد
واسطه به ايران ديگر سوي از:ميافزايد همچنين كديور
از خشن و نادرست چهرهاي ترسيم به منجر كه متعددي دلايل
بوده ، موءثر دشمنان فعاليتهاي هم ترسيم اين در كه- شده آن
اين ارائه با - داخلي جناحهاي از برخي اقدامات هم
سياست در جديدي فصل ميتواند تصوير اين حذف و پيشنهاد
اعلام ايران عليه تاكنون كه را اتهاماتي و كند باز خارجي
و بينالمللي صلح براي ايران درخواست به نوعي به شده
پيشنهاد اين حال عين در.كند تبديل فرهنگي پيامهاي ابلاغ
اين ديگر عبارت به ;است موءثر بسيار هم داخلي سياست در
داشت خواهد پي در هم را تفكر اين شده ، مطرح وقتي پيشنهاد
كند ، مطرح را تمدنها گفتگوي ادعاي كشوري است ممكن مگر كه
باگفتگو را مشكلاتش خود مرزهاي درون در نتواند خود ولي
فضاي بتوانند خاتمي آقاي كه هست اميدواري اين كند؟ حل
تمام ميان گفتگو فضاي كه ببرند پيش گونهاي به را داخل
دستاندركاران تمامي نيز و;شود برقرار گروهها و جناحها
در گفتگو برقراري موضوع كه بكوشند اجتماعي سياسي ، مسائل
ايران به تاسي با معاصر دنياي و شود نهادينه جامعه متن
و حل گفتگو طريق از را مسائل خشونت ، به توسل بدون بتواند
.كند فصل
به:ميكند پيشنهاد همچنين كديور والمسلمين حجتالاسلام
است بهتر ملل سازمان به اجرايي ضمانتهاي ارائه منظور
مصوبه اجراي براي عملي پيشنهادهايي كشور حقوقي كارشناسان
ملل سازمان دستاندركاران آنها به تمسك با تا كنند عرضه
.كنند فراهم را مصوبه اين اعمال زمينههاي بتوانند
اين به استناد با ايران اگر" كه نكته اين مورد در كديور
ديگر با خود مراودههاي به مشخصي شكل بخواهد پيشنهاد
طريق از را آمريكا باملت ارتباط جمله از و دهد كشورها
چه سياسي ، "صرفا مذاكره نه بگيرد پي مدني گفتگوي
:ميكند نظر اظهار چنين "دارد؟ اختيار در راهكارهايي
تمدن و ايراني تمدن موقعيت در تمدنها گفتگوي مسئله
خود خاص حساسيت از و دارد ويژهاي موقعيت آمريكايي
و ايران روابط سابقه هم مسئله اين علتاست برخوردار
گفتگوي از وسيعتر "قطعا تمدنها گفتگوي.آمريكاست
در كه انسدادي به توجه با و است كشور دو سياستمداران
كه دارد جاي بود شده ايجاد آمريكا با ايران خارجي روابط
براي خردمندانه بسيار كه شود گفته آفرين خاتمي آقاي به
ميان مدني گفتگوي واقع در.كرد كوشش انسداد اين رفع
هنرمندان ، اديان ، علماي نويسندگان ، روزنامهنگاران ،
مورد روابط كردن معقول براي ميتواند...و ورزشكاران
آن كه- كشوري هيچ با ديني لحاظ به ما.گيرد قرار استفاده
مورد درنداريم شرعي منع - باشيم شناخته رسميت به را
كما ;نداريم ارتباط براي حرمتي و شرعي حكم ما هم آمريكا
خود زمان در هم (ع)اميرالموءمنين و (ص)اكرم پيامبر كه اين
هم ميكردهاند ، مذاكره هم خود دشمنان يا يهوديان با
رابطه بحثبستهاند معاهداتي هم و داشتهاند رابطه
;حكمي مشكل نه موضوعيدارد مشكل واقع در آمريكا و ايران
اين كه رسيديم نتيجه اين به ما خاص موقعيت يك در يعني
موجود موانع كه هرگاه "طبيعتا و بوده ما ضرر به روابط
تجديدنظر ارتباط برقراري زمينه در ميتوان شود ، برطرف
كه بود اين بود (ره)امام نظر مد كه هم نكتهاي آن.كرد
ما اگر.باشد عزت بر مبتني بايد آمريكا با ما رابطه
عزت و اقتدار موضع در ميكنيم احساس كه زمان هر بتوانيم
را خود منافع مصلحت و حكمت برمبناي ميتوانيم و هستيم
از چه و مدني لحاظ به چه بود خواهيم قادر كنيم ، تحصيل
اين از اگر.باشيم داشته كشور اين با ارتباط سياسي منظر
از تمدنها گفتگوي دهيم ، قرار توجه مورد را مسئله زاويه
برقرار غيرسياسي شخصيتهاي ميان و مدني گفتگوي يك منظر
و دارد معنوي پيام يك ما انقلاب ديگر سوي از.شد خواهد
راه چه گفتگو جز ما است ، آن شنيدن تشنه هم معاصر جهان
ميتوانيم گفتگو با ما داريم؟ پيام اين ابلاغ براي ديگري
رسالت هم كنيم ، دفاع معادمان و توحيد و دين پيام از هم
.برسانيم انجام به را فرهنگيمان
انديشه تازههاي
|
(سوم جلد) ايران در مذهبي جنبشهاي تاريخ
(رفيع) حقيقت عبدالرفيع:تاليف
كومش انتشارات:ناشر
تومان قيمت2200 /اول ، 1377 چاپ
جنبشهاي تاريخ دوم و اول مجلدات ادامه حاضر ، كتاب
پايان تا تاريخي زمان كهنترين از كه است ايران در مذهبي
مذهبي جنبشهاي سوم ، مجلد.ميشد شامل را هجري ششم قرن
و بحث مورد هجري دوازدهم تا هفتم قرنهاي در را ايران
استيلاي و يورش با مصادف كه قرنهايي ;ميدهد قرار بررسي
.است ايران بر تاتار و مغول قوم
خلافت انقراض در شيعيان همكاري:چون مطالبي سوم جلد در
حله ، شيعيان ايران ، در اسماعيليان حكومت سرانجام عباسيان ،
جنبش بررسي هشتم ، و هفتم قرنهاي در تشيع و تصوف تاثير
هفتم سدههاي در شيعه مذهب مجتهدان سربداران ، ملي -مذهبي
جنبشهاي بررسي دوره ، اين تفاسير نيز و هجري نهم تا
صفوي ، شيعي طريقت ظهور دوازدهم ، تا دهم سدههاي در مذهبي
اقامه تاريخي سابقه تشيع ، مذهب در شده تدوين دانشهاي
سدههاي در شيعه مذهب مجتهدان شيعيان ، ميان در جمعه نماز
ارائه و درج..و دوره اين تفاسير نيز و دوازدهم تا دهم
.است شده
قرن در تشيع فلسفي جنبش بر كوتاه تحليلي با حاضر كتاب
پايان به ميشود شروع شيرازي ملاصدراي با كه هجرت يازدهم
.ميرسد
جامعهشناسي زمينه
ايران عشاير
:ناشر /نوري عسكري -خلق نيك علياكبر:نويسندگان
تومان ، قيمت500 /پاييز 1377 اول ، چاپ چاپخش ، انتشارات
صفحه 167
در كه تحقيقاتي بر تكيه با "..جامعهشناسي زمينه"
و فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، مسايل زمينه در اخير ، سالهاي
نخست ;است يافته تدوين شد ، انجام ايران عشايري جامعه
دو از اسكان و كوچ مسئله و ايران در كوچندگي زندگي
قرار مطالعه مورد سياسي و اجتماعي و بومشناسي ديدگاه
در عشاير و ايران عشاير جغرافيايي توزيع سپس و ميگيرد
سلسله و ايران عشايري جامعه اجتماعي ساختار و تاريخ
و اصلي هسته عنوان به خانواده نهايت در و ايلي مراتب
....و ميرود سخن ايران عشاير جامعه اساسي
|
|