را نفر ميليون بايد 10 هنوز
كنيم باسواد
در آن دستاوردهاي و بيسوادي با پيكار پيرامون ملاحظاتي
ايران
درآمد پيش
با ايران ، اسلامي جمهوري نظام استقرار نخست سالهاي در
به نياز كه طرحهايي مردمي ، توان و همبستگي به توجه
و شوق.مييافت اجرا براي مناسبي بستر داشت ، ملي مشاركت
سراسري شعار و بيسوادي و جهل با مبارزه به همگاني رغبت
رهنمودهاي از برگرفته كه "كنيم مدرسه سراسر را ايران"
اسلامي جمهوري بنيانگزار و رهبر (ره)خميني امام حضرت
دستيابي براي كشور سراسر در را عظيمي نيروي بود ، ايران
همه اوج در; درآورد حركت به مقدس و والا هدف اين به
نوبنيادي تشكيلات بيسوادي ، با مبارزه منظور به خواهي
و مهم وظيفه اين ما كشور در "سوادآموزي نهضت" نام تحت
مساعي دهه دو طول در سازمان ، اين.شد عهدهدار را خطير
در.است گرفته كار به بيسوادي با مبارزه براي را خود
در سال 1355به 79/5 از47/5در كشور در باسوادي درصد نتيجه
از 10 مابيش كشور در هنوز اين وجود با سال 1375رسيده
ضمن.بيسوادند شده اعلام آمارهاي پايه بر نفر ميليون
سوادآموزي نهضت عملكرد ضعف و قوت نقاط بررسي و نقد آنكه
پيش از بيش است مينمايد ، مناسب ضروري اخير دهه دو طول در
كردن كن ريشه در جهان ي كشورها ديگر مفيد تجارب از
ما همميهنان از بسياري هنوز.شود استفاده بيسوادي
بيسوادي با مبارزه بزرگ نهضت در داوطلبانه آمادهاند
ميتواند چگونه ملي آمادگي اين كه است آن مهم.كنند شركت
بيسوادي ريشههاي بركندن جهت در يافته سازمان صورت به
فعاليتهاي بررسي ضمن حاضر گزارش شود؟ گرفته كار به
كيف و كم و آمارها به نگاهي ايران ، در سوادآموزي
.دارد جهان در سوادآموزي
"گزارش گروه"
نظام سوي از كه برنامههايي و حركت با اخير ساله طي 20
است ، شده انجام (سوادآموزي نهضت) رسمي غير و رسمي آموزش
در درصد به 5/79 سال 1355 در درصد از 5/47 باسوادي درصد
رشد درصد حدود32 ميزان اين.است يافته افزايش سال 1375
.ميدهد نشان را
"جنس برحسب باسوادي رشد"
درصد به 2/74 سال 1355 در درصد از 5/35 زن باسوادان درصد
سال در درصد از 9/58 مردان در باسوادي ودرصد سال 1375 در
ميزان تفاوت.است رسيده سال 75 در درصد به 7/84 55
به سال 55 در درصد از 4/23 زنان و مردان ميان در باسوادي
بين آمار مقايسه.است يافته كاهش سال 75 در درصد ده حدود
بيسوادي كاهش سرعت كه است آن از حاكي مردان و زنان
به است بوده مردان باجمعيت متفاوت زنان درجمعيت
افزايش درصد وزنان 7/38 درصد مردان 8/25 كه گونهاي
.داشتهاند بيسوادي
"روستا و شهر در باسوادي رشد"
به سال 1355 در درصد از 5/30 روستايي مناطق باسوادي نسبت
از 4/65 شهري مناطق باسوادي نسبت و سال 75 در درصد 7/70
يافته افزايش سال 75 در درصد به 7/85 سال 1355 در درصد
/روستايي 2 درمناطق سالها اين طي باسوادي رشد سرعت.است
.است بوده درصد شهري 3/20 مناطق در و درصدد 40
"كشور بيسوادان تعداد"
در بيسواد نفر هزار و700 ميليون از 10 بيش حاضر حال در
هزار و 100 چهارميليون ميزان اين از كه دارد وجود كشور
و ميليون حدود 10 از همچنين.است سال زير 40 جمعيت نفر
را نفر هزار و 600 ميليون شش بيسواد جمعيت نفر هزار 700
نفر هزار و 800 ميليون سه كه ميدهند تشكيل زنان جمعيت
.ميباشند سال بالاي 40 آنان
از نفر هزار و 600 ميليون يك حدود كه ذكراست به لازم
التعليمي لازم افراد از متشكل كشورمان بيسواد جمعيت
سال طي 20 (اقتصادي فرهنگي ، ) دلايلي به بنا كه بودهاند
ابتدايي آموزشهاي وتحت نشده آموزشي سيستم وارد گذشته
ساله تا 25 شش سنين بين كه ميزان اين از.نگرفتند قرار
حدود و دختران را نفر هزار و 100 ميليون يك حدود هستند
.ميدهند تشكيل بيسواد پسران را نفر هزار 500
از نشان پسران به دخترنسبت بيسوادان تعداد بالابودن
اقتصادي و فرهنگي عوامل از ناشي داردكه دختران محروميت
.است
"بيسوادي ريشهكني روند"
هزار و 300 ميليون حدود 14 از كشور در بيسوادي مطلق قدر
سال 75 در نفر هزار و 700 ميليون به 10 سال 55 در نفر
سال اين 20 طي بيسوادان مطلق قدر كاهش كه است رسيده
نظر در جمعيت افزايش به توجه با اگر اما.است نبوده زياد
نفر ميليون حدود 27 سال شش بالاي جمعيت سال 55 در بگيريم
در و نفربوده ، هزار و 300 ميليون بيسوادي 14 مطلق قدر و
هزار و 200 ميليون حدود 52 به سال شش بالاي جمعيت سال 75
نفر هزار و 700 ميليون به 10 بيسوادي مطلق قدر و نفر
.است رسيده
ميليون حدود 25 سالها اين طي كه ميدهد نشان بالا آمار
كل از نيز ميليون چهار حدود و شده اضافه جمعيت به نفر
جمعيت ميليون اين 25 همه اگر است ، شده كاسته بيسوادي
چهار و گرفته قرار ابتدايي آموزش پوشش تحت شده اضافه
دهنده نشان باشد ، شده كم بيسوادان تعداد از نيز ميليون
نبوده كمي رقم اين كه است نفر ميليون شدن 29 باسواد
و رسمي نظام در ابتدايي آموزش نظام عملكرد از وناشي
.است سوادآموزي نهضت فعاليتهاي
توسط نفر ميليون پنج حدود سوادآموزي نهضت ادعاي براساس
.شدهاند باسواد سازمان اين
"آسيايي كشورهاي بيسوادي درصد"
كه پاكستان هند ، جمله از آسيايي كشورهاي از تعدادي جز به
بالاست بيسوادهايشان درصد فرهنگي جمعيتي دلايل به
درصد همسايه كشورهاي جمله از آسيايي كشورهاي از بسياري
نمونه عنوان به.است ايران از كمتر بسيار بيسوادياشان
%آذربايجان 7/2 ،%تركمنستان 3/2 ،%كره 2 در بيسوادي درصد
و %چين 5/18 ،%تركيه 7/17 ،%مالزي 5/16 ،%لبنان 6/7 ،
.است %كشورمان 5/20 در بيسوادي درصد
برنامههاي اجراي طريق از شدهاند موفق ازكشورها بسياري
را بيسوادي درصد ابتدايي آموزشهاي كردن اجباري و ضربتي
براي عملكرد كشورمان در كه است درحالي اين.دهند كاهش
.است بوده ثابت "تقريبا دودهه اين طي بيسوادي ريشهكني
به سوادآموزي بسيج طرحهاي كه تا 72 سالهاي 69 جزء به
برابر دو به آموزي سواد فعاليتهاي ميزان و درآمد اجرا
روند بيسوادان آموزش سالها باقي در رسيد قبل سالهاي
نهضت متوسط طور به كه گونهاي به است ، داشته ثابتي
هزار از 300 بيش سالانه است توانسته تنها سوادآموزي
تحت نيز را نفر هزار و 200 ميليون يك حدود و نفرراباسواد
.دهد قرار پوشش
آموزش در رسمي آموزشي فعاليتهاي اگر كارشناسان گفته به
ميان در بيسوادي ميزان افزايش از جلوگيري براي ابتدايي
اولويتها يابد ادامه منوال همين به التعليم لازم كودكان
همچنين شود ، داده سال زير 40 سنين افراد آموزش به نيز
طور به) كند دنبال را آموزش روند همين با سوادآموزي نهضت
سال ده از بيش (كند باسواد را نفر هزار سالانه 300 متوسط
.شود كن ريشه كشور در بيسوادي كه است نياز زمان
"وراهكار موانع"
عمومي عزم كه ميدهد نشان دهه دو طي آموزش ثابت روند
اين دليل و نداشته وجود كشور در بيسوادي ريشهكني براي
يافته اختصاص امر اين به منابع كمترين كه است اين ادعا
كل درصد كمترازدو سالها اين طي كه گونهاي به است
داده اختصاص سوادآموزي فعاليتهاي به آموزش هزينههاي
به آموزش هزينههاي درصد حدود 20 حاليكه در است ، شده
.ميكند پيدا اختصاص عالي آموزش
براي مالزي و چين مثل كشورهايي در ميگويند كارشناسان
صورت گستردهاي فعاليتهاي بيسوادي ساختن ريشهكن
فعاليتهاي براي واولويت مالي منابع تخصيص در و ميگيرد
.است تحصيلي بالاتر سطوح از بيشتر سوادآموزي
سازماني ، بسيج ملي ، عزم سوادآموزي ، نهضت سازمان مسئولان
و گسترده تبليغات آنها ، جدي كمكهاي و نهادها و ادارات
پوشش تحت لازم ، اعتبارات تخصيص گروهي ، رسانههاي كاربردي
از حمايت ضربتي ، طرح اجراي لازمالتعليمها ، كليه بودن
ريشهكني راهكارهاي جمله از را سوادآموزي از پس آموزش
.ميدانند كشور در بيسوادي
پرورش و آموزش امور دفتر كارشناس محسنينيا جواد محمد
ريشهكني راهكارهاي درباره بودجه و برنامه سازمان
عمومي كشور در بيسوادي ريشهكني براي:ميگويد بيسوادي
براي كشور رسمي آموزش نظام توسط ابتدايي آموزش نظام كردن
اين براي.است الزامي بيسواد افراد ورودي كردن مسدود
امكانات كشور روستاهاي بخصوص مناطق تمام در بايد كار
از يكي كه ابتدايي آموزش كردن باعمومي و فراهم لازم
.شود ريشهكن بيسوادي اجباريست آموزش آن شيوههاي
گسترده صورت به بايد سوادآموزي فعاليتهاي:ميافزايد وي
را بيشتري مالي منابع خود به خود كه شود دنبال ضربتي و
اولويت بايد ابتدا مالي منابع درتخصيص همچنين.ميطلبد
ابتدايي سطح در آموزش و سوادآموزي نهضت فعاليتهاي به
.تحصيلي سطوح ديگر به سپس و شود داده
توان از استفاده مديريتي ، ضعف كردن برطرف محسنينيا
دانسته راهكارها ديگر از را اجرايي بخش تقويت و كارشناسي
كه خانوادهها اقتصادي تنگناهاي كردن برطرف:ميگويد و
فرزندان تحصيل از مانع زندگي معيشت تامين خاطر به ناگزير
تغيير و مردم به فرهنگي آموزشهاي همچنين و ميشوند خود
بيسوادي ريشهكني راهكارهاي ديگر ميتوانداز آنها نگرش
.باشد كشور در
رادمنش سيما
بازتابيكگزارش
|
چرا؟ آزاديها تحديد
در مطبوعات فعاليت كردن محدود طرح":بود آمده خبرها در
".است بررسي دست در مجلس پژوهشهاي مركز
بودجه بررسي و اقتصادي مشكلات به باتوجه و فعلي شرايط در
چه ،(باشد روز پژوهشي موضوع مهمترين شايد كه) سال 78 ،
بر كه است واداشته را مجلس پژوهشهاي مركز ضرورتي
بتازد؟ مردم مشروع آزاديهاي
مردم به آنها را آزادي كه پنداشتهاند چنين كساني آيا
پس را خود عنايت و عطيه ميخواهند حالا كه كردهاند عطا
اي استدلالينكته چنين پاسخ در (ره)راحل امام بگيرند؟
و گذاشته يادگار به آيندگان براي و تاريخ در ماندگار
آزادي.است غلطي چه كردهايم عطا را آزادي":فرمودهاند
جرم كلمه اين خود چكارهاي؟ تو است داده مردم به خدا را
(مضمون به نقل) "را آزادي كرديم اعطا اينكه كلمه است
كشيدهاند تيغ آزادي بر كه آنان مدعاست اين گواه تاريخ
.است مانده برقرار اما آزادي و اند شده حذف جامعه صحنه از
آن با تعدي ياراي را احدي كه زمين روي بر خداست سنت اين
!است باز همچنان خطا و آزمون راه البته !نيست
خراساني - ن
|
|