ارشاد و فرهنگ وزير
خدمت براي فرصتي بسيج ،
:اسلامي
است بيشتر
راديوسيتي و فلسطين سينماهاي
پرورش و آموزش وزارت به سابق
شد واگذار
دندان و دهان سلامت سراسري طرح
اجرا ابتدايي آموزان دانش
ميشود
مقايسه براي
جمعيت افزايش پيامدهاي
مصر آموزشي نظام در
وارمنستان ايران تاريخي روابط
ارشاد و فرهنگ وزير
خدمت براي فرصتي بسيج ،
:اسلامي
است بيشتر
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:علميفرهنگي گروه
اين بسيج تابعه پايگاههاي فرماندهان با ديدار در دوشنبه
جامعه به بيشتر خدمت براي فرصتي را بسيج وزارتخانه ،
.كرد توصيف
دكتر اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
ميلاد با همزمان كه ديدار اين در مهاجراني سيدعطاءالله
نيروهاي نقش شد ، انجام پاسدار روز و (ع)حسين امام خجسته
.ستود مقدس دفاع سال هشت در را بسيجي
حفظ را خود انقلابي خصوصيات ميخواهد كه ما كشور:گفت وي
كنند حراست ويژگيها اين از كه است نيازمندنيروهايي كند
.كند ايفا زمينه اين در محوريرا نقشي ميتواند بسيج و
و ديني بعد دو بسيج:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
اسلام با روشني اتصال داراي آن ديني بعد داردكه انقلابي
.ميكند پيدا نسبت انقلاباسلامي با آن انقلابي بعد و است
نقاط به بايد مقدس دفاع دوران همچون بسيج:گفت مهاجراني
موضعگيريهاي براي ابزاري به نبايد و توجهكند مشترك
.شود تبديل جناحي يا سياسي
بسيجي نيروهاي حضور:كرد تاكيد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
.باشد بخش اثر بايد محيطهايكار در
وزارت بسيج مقاومت نيروي فرمانده ميرابي مراسم اين در
اين بسيج فعاليتهاي از گزارشي ارشاداسلامي ، و فرهنگ
.داد ارائه وزارتخانه
راديوسيتي و فلسطين سينماهاي
پرورش
و آموزش وزارت به سابق
شد واگذار
در راديوسيتيسابق و فلسطين سينماي دو:فرهنگي علمي گروه
.شد واگذار پرورش و آموزش وزارت به تهران
رشد فيلم بينالمللي جشنواره مسئول قربانيان غلامحسين
:افزود اسلامي جمهوري باخبرگزاري گفتوگو در دوشنبه روز
فرهنگ نشر هدف با شهيد بنياد از سينما دو اين خريداري
توسط ياددهي و يادگيري فعاليتهاي در تصوير از استفاده
.است گرفته صورت وپرورش وزارتآموزش
گذشته همچون فلسطين سينما حاضر حال در:افزود وي
و سينمايي فيلمهاي شاملنمايش خود سينمايي فعاليتهاي
چند سابقكه سيتي راديو سينما و ميدهد ادامه را كوتاه
حال در بود شده تبديل شهيد بنياد داروخانه به سالي
.است فيلم نمايش براي احيا و بازسازي
از يكي رشد فيلم جشنواره:كرد خاطرنشان قربانيان
تاكنون و است آموزشي جشنوارههايفيلمهاي قديميترين
تاكنون استولي سرگذاشته پشت را خود دوره بيستوهشت
در بتوان تا باشد پرورش و آموزش به متعلق كه سينمايي
براي كرد ، استفاده آن از جشنواره هنگامبرپايي
.بود نشده نظرگرفته در جشنواره اين دستاندركاران
نشده ايجاد فلسطين سينما كار نوع در تغييري وي گفته به
ميدهد ادامه خود فعاليت به گذشته همچون سينما اين و است
.بود خواهد وپرورش وزارتآموزش نظر زير فعاليتها اين ولي
دندان و دهان سلامت سراسري طرح
اجرا
ابتدايي آموزان دانش
ميشود
وزارت ميان توافقنامهاي امضاي با:فرهنگي علمي گروه
پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت و پرورش و آموزش
سوم تا اول پايههاي دانشآموزان دندان و دهان سلامت
خدمات ارائه و پيشگيري آموزش ، ازطريق كشور سراسر ابتدايي
پرورشي معاونت عمومي روابط گزارش به.ميشود تامين درماني
به كه توافقنامه اين اجراي براي پرورش و آموزش وزارت
و درمان بهداشت ، و پرورش و آموزش وزارتخانههاي امضاي
اعتبار ريال ميليارد مبلغ 5 است ، رسيده پزشكي آموزش
.است شده پيشبيني
كه است شده متعهد بهداشت وزارت موافقتنامه اين در
آن آب فلورايد ميزان كه مناطقي "فلورايد سديم" دهانشويه
اول پايه دانشآموزان اولويت با را است حدمجاز از كمتر
.كند تامين ابتدايي دوره سوم تا
با همراه مدارس ، در طرح مجريان ارزشيابي و آموزش
فعال درماني بهداشتي ، مراكز تجهيز پسآزمون ، و پيشآزمون
تعرفه با خدمت ارائه در الزام و درماني خدمات ارائه جهت
به رايگان درماني خدمات ارائه و دانشآموزان ويژه
ستاد ازسوي شده تعيين شرايط تحت بيبضاعت دانشآموزان
اين در.است وزارتخانه اين تعهدات ديگر از استاني ،
كه است شده متعهد پرورش و آموزش وزارت توافقنامه
مدارس در طرح براجراي كيفي نظارت براي لازم هماهنگيهاي
معرفي و انتخاب را مدارس در طرح مجريان داده ، انجام را
.نمايد
سديم" شويه دهان از صحيح استفاده بر نظارت و آموزش
آموزش براي لازم هماهنگيهاي و طرح مجريان توسط "فلورايد
تعهدات ديگر از دانشآموزان و ، اولياء مجريان بازآموزي و
.هستند موافقتنامه اين در پرورش و آموزش وزارت
بهعهده پرورش و آموزش وزارت در طرح اجراي مسئوليت
وزارت در و پرورشي معاونت مدارس بهداشت و تغذيه كل اداره
امور معاونت دندان و دهان بهداشت دفتر بهعهده بهداشت
.است بهداشتي
مقايسه براي
جمعيت افزايش پيامدهاي
مصر آموزشي نظام در
ضعيف كه كساني شده ، باعث مصر در آموزگاران اندك دستمزد *
گيرند ، مي دانشگاهها ورودي آزمونهاي در را نتايج ترين
شوند معلم تربيت دانشگاههاي وارد
به صبح ساعت 11 قاهره نشين كارگر منطقه در دبستان يك زنگ
مدرسه از روزانه درس شدن تمام با بچهها.ميآيد در صدا
بچهها از ديگري عده كوتاهي مدت از پس.ميريزند بيرون
مصر ، در موجود مدرسه هزار از 25 نيمي.ميشوند مدرسه وارد
.دارد روز در آموزشي نوبت يك از بيش
و ، آموزش جمعيت افزايش و اندك سرمايهگذاري دهه چند
حالي در.است داده قرار فزاينده فشار در را دولتي پرورش
و مدارس در خود فرزندان نام ثبت براي والدين كه
آن از كشور برنامهريزان ميدهند ، پول خصوصي آموزشگاههاي
هر شود ، رشد افت باعث آموزشي كيفيت افت كه هستند نگران
رها متمركز برنامهريزي قديمي سلطه از مصر اقتصاد كه چند
.ميشود
آموزش طرح اجراي از قرن نيم گذشت با.نيست مطلوب آمار
حدود به بزرگسالان باسوادي ميزان مصر ، در رايگان همگاني
شهر -مالاوي زنان درميان.ميشود برآورد درصد 50
.است درصد فقط 5 رقم اين -مصر جنوب فقيرنشين
هرتبعه كه حالي در خواند ، مي درس سال مصري 5/4 هر "نوعا
نيز آموزش كيفيت ميخواند ، درس سال قدس 10 اشغالگر رژيم
تا 17 روي 10 پژوهشي نتايج سال 1994 دراست پائين
كه داد نشان خواندهاند ، درس سال كم 5 دست كه سالههايي
را مكعب حجم ميتواند سختي به نفر يك نفر هر 20 از
مدارس در آموزگاران به دانشآموزان نسبت.كند محاسبه
صد يك از بيش شهرها ، برخي در.است يك به دولتي 45
شمار كه آن به توجه با. مينشينند كلاس هر در دانشآموز
درصد صرف 6 حتي است ، نفر ميليون مصر 16 آموزشپذير افراد
به (است توجهي قابل رقم كه) آموزش در داخلي ناخالص توليد
.است دانشآموز هر براي دلار سرانه 200 معناي
به بودجه منحني كه چرا است ، كمتر رقم اين عمل در البته
دانشجويان سرانه حال اين با ، است متمايل عالي آموزش سوي
آنان ژاپني همتايان صرف كه است پولي درصد مصري 4/0
.ميشود
دانشآموزان كه ميآورند پديد وضعي مدارس اولياء "معمولا
براي جا تا روند بالاتر كلاس به شايستگي از نظر صرف
"صرفا آموزگاران شكل ، همين بهشود باز جديد دانشآموزان
آموزگاران ماهيانه دستمزدمييابند ارتقاء كهولت براساس
ناچارند بيشترشان و است دلار از 100 كمتر متوسط طور به
دوسوم.بپردازند خصوصي تدريس به زندگي گذران براي
دانشآموزان تمام "تقريبا و ابتدايي دانشآموزان
شدن آماده براي فقط نه ميگيرند ، خصوصي معلم دبيرستاني
از قبولي نمره دريافت براي ، بلكه امتحانات گذراندن براي
.ميكنند استفاده خصوصي تدريس كه خود آموزگاران
تنها نه امتحانات مصر ، سخت و سفت آموزشي نظام در
كه عالي ، آموزش در دانشآموز حضور تعيينكننده
اندك دستمزد.ميباشند نيز وي دانشگاه مشخصكننده
را نتيجه ضعيفترين كه كساني فقط شدهتا سبب آموزگاران
.شوند معلم تربيت دانشگاههاي وارد ميگيرند ، امتحان در
است ، شده شديد دانشگاهها اين به ورود براي رقابت اكنون
تدريس طريق از درامد كسب توانايي يمن به روزگار قضاي از
است ، شده اعلام دولتي مجامع سوي از كه برآورد يك.خصوصي
تدريس صرف دلار ميليارد از 2 بيش ساليانه ميدهد نشان
كه مدرسه در آموزش هزينه.ميشود مصري دانشآموزان خصوصي
هر ازاي به خانواده درآمد درصد به 10 است ، رايگان"ظاهرا
برخي.است روبهفزوني همچنان رقم اين و ميشود بالغ بچه
مدرسهاي دولت وقتي ميگويند طعنه به آموزشي كارشناسان
در كه ميسازد معلمان براي بازاري واقع در ميسازد ، جديد
.كنند پيدا تازهاي مشتريان آن
تا است بوده مبتني طوطيوار يادگيري بر همواره تدريس
.است رايج بدني تنبيه و طاقتفرسا تمرينهاي انتقادي ، تفكر
.ميكنند صاف را بچهها آنها يونيسف مشاور يك گفته به
منضبط و كردن اجتماعي در آن نقش است معتقد آموزش وزارت
.است آنان به آموختن اندازه همان به بچهها كردن
بودجه.است شده نقيصه اين متوجه تاخير مدتها از پس دولت
در 5 شده ساخته مدارس شمار و شده برابر سه پرورش و آموزش
درسي كتابهاي اكنون.ميرسد هزار شش به گذشته سال
كه است شده هراسانگيزي مطالب ، جايگزين جديد رنگارنگ
اولويت از حالا آموزش وزارت.ميكردند تحمل بايد بچهها
مدارس ايجاد بر حاكم مقررات و ميكند صحبت اوليه آموزش
يونيسف كه مدرسهاي همچون 120 است ، كرده تسهيل را نوين
را آن مردم و كرده اندازي راه مصر شمال روستاهاي برخي در
.ميكنند اداره
تنهايي به دولت كه دريافتهاند وزارت اين مقامات
بخش فعاليت اكنون آنان.كند حل را آموزش معضل نميتواند
دانشگاه چهار.ميكنند تشويق عالي آموزش در را خصوصي
كه است آن اميد.يافت گشايش پيش سال دردو خصوصي
با بيشتري همخواني كه دهد جامعه تحويل فارغالتحصيلاني
بهدستان مدرك از مملو كه دارد بازاركار نيازهاي
كشور دولتي دانشگاه از 13 ناخواسته رشتههاي در ناكارآمد
دانشگاه.است زياد دانشگاهها اين در حضور براي تقاضا.است
است ، مصر در خصوصي دانشگاه قديميترين كه قاهره امريكايي
ورودي 92 امتحانات در كه ميپذيرد را متقاضياني تنها
ده حدود آن ساليانه شهريه.دهند پاسخ را پرسشها درصد
.است دلار هزار
پاسخ خصوصيسازي پايينتر ، آموزشي سطوح در حال ، اين با
كه ميدهد اجازه مدارس به دولت.نميشود محسوب مشكل اين
ارائه به همچنان اما ارائهكنند شهريه با جبراني كلاسهاي
با مقابله.است متعهد مدارس در رايگان اوليه آموزش سال 8
از يكي.است نبوده آسان مدارس از بيرون در تدريس عادت
در آنها كردن گرفتار خصوصي آموزشگاههاي محدوديت راههاي
آموزگاري هزار حدود 400 از اما.است ماليات موءدي چنگال
اظهارنامه نفر هزار چهار فقط ميكنند ، خصوصي تدريس كه
اين با مقابله ديگر راه يك اكنون.كردهاند پر مالياتي
راهنمايي مدارس در "سابقا.است خورده شكست نيز پديده
بقيه.ميداد تشكيل را نمره درصد معلم 20 شخصي ارزيابي
آموزش وزارت.ميداد تشكيل سراسري امتحانات را نمره
براي خود نمره سهميه درصد از 20 آموزگاران كه دريافت
خصوصي كلاسهاي در حضور براي دانشآموزان به آوردن فشار
نمره گرفتند تصميم آن مقامات بنابراين.ميكنند استفاده
سبب امر اين كه وجودي با. باشد امتحان صددرصدبراساس درس
شوند ، خلاص خود معلمان باجگيريهاي از دانشآموزان تا شد
.آوردند روي خصوصي كلاسهاي به آنان از بيشتري عده
ميزان از كه است دهه دو.دارد وجود اميد يك حال ، اين با
به دانشآموزان جمعيت امسال و ميشود كاسته ولد و زاد
شمار از نفر ميليون يك سال 2000 ، تاميرسد خود اوج
.ميشود كاسته مصر در تعليمپذير افراد
اكونوميست:منبع
خارجي رسانههاي واحد:ترجمه
وارمنستان ايران تاريخي روابط
آخر بخش -نعلبنديان پروفسور با گفتگو
در ايروان كبود مسجد بهسازي مبتكر شما كه شنيدهايم *
توضيح پروژه اين مورد در "لطفا بودهايد ، اخير سالهاي
.دهيد
در ايران تمدن و فرهنگ از عمدهاي آثار ارمنستان در *
آثار از اسلامي دوره تاريخي باقيماندههاي كه است دسترس
.ميباشند مهم
برجسته آثار جمله از عليخان حسين مسجد يا كبود مسجد
(ميلادي 17661765) هجدهم قرن دوم نيمه ايراني معماري
.است ايروان شهر مركز در واقع
ارمنستان ، خداپرست و متدين ملت و كشور گذشته سال طي 70
يك از وقت دستاندركاران.شد سختي شدايد و مصائب متحمل
گماشتند كار به كشور سراسر در را الحاد تبليغات شبكه طرف
مردم كردن ملحد در تهديد و فشار راه از ديگر ، طرف از و
و كليساها مقدس ، اماكن بيشتر.نداشتند دريغ كوششي هيچ از
را مقدس منابر آراستگي و كردند ويران و تخريب را مساجد
آزادانه خود ، استقلال كسب با ارمنستان ملت.كردند تيره
اماكن مرمت و بازسازي به ومتشبث برگشت خود مقدس سنن به
.شد افتاده كار از و ويران مقدس
و آثار و فرهنگ دوستدار و ايرانشناس يك بهمثابه اينجانب
مبين دين به كه شخصي و ايران پرشكوه تمدن و تاريخي ابنيه
خود مسلمان برادران به و مينگرد احترام ديده به اسلام
مسجد ترميم و بازسازي كه حقيقت آن درك با و ميگذارد ارج
و دوستي مظهر بايد آينده در آن مراقبت و حفظ و كبود
ايراني و ارمني ملت دو بين فزاينده فرهنگي روابط استحكام
و رجوع باستاني آثار محافظت اداره به خاطر طيب با گردد ،
اداره رياست بوسيله و كردم مطرح را كبود مسجد بازسازي
به اينخصوص در و گرفته تماس وقت نخستوزير با مذكور
جمهوري اولياي توجه مورد خوشبختانه كه پرداختم مذاكره
و شد دعوت ايران دولتي مقامهاي از.گرفت قرار ارمنستان
مورد بينظير تاريخي بناي اين طرفين مذاكرات نتيجه در
عملي قدمهاي آن حراست و حفظ براي و گرفت قرار خاص توجه
بازسازي به مربوط مقدماتي كارهاي اكنون و شد برداشته
.است گرديده آغاز مسجد
چه آن تعميم چگونگي و ملت دو تاريخي روابط درباره *
داريد؟ ديدگاهي
خود تاريخي زندگي شفق از ارمني و ايراني اصيل ملت دو *
اندازه به روابط اين.شدهاند متبادله روابط و تماس وارد
پرثروت فرهنگ و تاريخ مانند به و ملت دو بودن قديمي
و ارمنستان و ايران نزديك روابط.است باستاني ما ملتهاي
ملتهاي ميان كه فرهنگي و زباني و نژادي ارتباط رشتههاي
و فرهنگي ادبي ، تاريخ متمادي قرون طي در دارد ، وجود ما
آن مطلوب ثمره كه است ميداده پيوند بههم را ما اقتصادي
ارمني ، زبان در فقط نه را خود اثرات كه است واقعياتي
معنوي زندگي مختلف شئون در بلكه ملي ، سنن و رسوم و عادات
.است گذاشته باقي فرهنگي و
ملل ديرينه تاريخي روابط زمينه در موثق منبع اخبار اولين
در هخامنشيان كه است باستان پارسي به ميخي كتيبههاي ما
نقشهاي در.گذاشتهاند بجا جمشيد تخت و بيستون
نخستين هست ، كتيبهها از برخي بالاي در كه برجستهاي
نام و باجدهندگان يا هديه گروه در ارمني مرد يك تصوير
كتيبههاي در آرمنيا ، آرمينيا:شكل به ارمني ملت و كشور
تاريخ كتبي اصيل منبع قديمترين كه شده ذكر مزبور
.ميباشد ارمنستان
پارتها دوره در "مخصوصا ما ، كشور دو جانبه همه روابط
عليه ظفرمندانه و هم با آنها كه هنگامي گرفت ، رونق
يكديگر كلي توافق با و برخاستند مبارزه به روم اشغالگران
اين پايه شدند ، اشكانيان سلسله ارمني شاخه بنيانگذار
مشترك ، كيش در هم كه است بوده فرهنگي مشترك وجوه پيمان
و آداب تشابه در هم و زباني اقتباسات و ريشگي هم در هم
در كه يافت نميتوان را كشوري دو هيچ است ، شده ظاهر رسوم
از پيوستهتر ارتباطي و نزديكتر ريشهاي و اصل قرون طول
.باشند داشته ايران مردم و ارمنستان مردم
هفتاد در داشت وجود ما ميان كه قديمي بيواسطه تماسهاي
گفت بتوان اگر ما تماسهاي بود ، شده گسسته گذشته سال
پيروزي از بعد اما مستقيم ، تا بود ديگران بوسيله بيشتر
را خود استقلال ما كه وقتي از و ايران اسلامي انقلاب
برقرار نو از را قديمي تماسهاي كه كوشيديم آورديم ، بدست
.دهيم پيوند دوباره را كهن رشتههاي و سازيم
خويش ملتهاي غني و ديرينه دوستي سنن نگهداري و حفظ در ما
.داريم راسخ عزمي عاليتر سطحي به آن ارتقاء و ترقي و
و ايران دوستانه و ثمربخش همكاري و ارتباط كه نيست ترديد
و ارتباط ساختن استوار براي متقابل تلاشهاي و ارمنستان
در ثمربخشتري و افتخارآميز نتايج حال ، زمان در همكاري
دوستي متعال خداوند انشاءالله آورد ، خواهد بوجود آينده
.بخشد رونق و قوام را ما
توضيحاتي نيز جلالي آقاي شعر قطعه درباره است ممكن اگر *
.فرماييد ارائه ما خوانندگان براي
بخش در كه هنگامي ايران ، به خود سفرهاي از يكي در *
بررسي مشغول پرورش و آموزش وزارت پژوهشي و برنامهريزي
آقاي كه رساندند اطلاع به بودم ، فارسي زبان درسي كتب
افتخار "شخصا.است آمده من ديدن به جلالي باقر محمد
و تعارف چند اظهار از پس نداشتم ، را ايشان با آشنايي
پيرامون در صميمي و گرم گفتگوي طرفين ، محبتآميز سخنان
پرس از پس بالاخره.شد شروع طرفين علاقه مورد موضوعهاي
جلالي ، آقاي ارمنستان امروزي تحولات و رويدادها از جو و
دستنويس.داد من به آورده بيرون خود كيف از دستنويس يك
آوار زير كه گيومري اهل مادري درباره بود منظومي داستان
بجاي و بود مانده ارمنستان قبل سال چند زلزله از ناشي
گرسنگي از كه را خود چشم نور كودك بود ، شده خشك كه شيري
داستان.بود داده تغذيه خود خون با بود ، شدن تلف شرف در
در ارمني ملت كه روزهايي در جلالي باقر محمد آقاي جناب
.بود شده نوشته بود ، شده مصيبت دچار لرزه 1988 زمين اثر
ايراني ، ملت بشردوستانه روح جلالي آقاي داستان در
عميق حس بشريت ، عموم به نسبت علاقه و مهر انسانيت ،
متاثر بسيار آن خواندن از پس.بود يافته تبلور همدردي
تكريم و تفخيم شايسته شخص اين گفتم خود به.بودم شده
شخص اين سلامتي و بزرگداشت براي كردم عهد.است بيپايان
هم تا كنم ترجمه ارمني زبان به را داستان بشردوست ،
.شوند وي دعاگوي قدرداني ، اظهار با همگي من ميهنان
محمد آقاي جناب منظوم داستان شدم ، وفادار خود بهعهد
منتشر و چاپ ارمني زبان معتبر روزنامههاي در جلالي باقر
.افتاد محلي خوانندگان نظر مقبول و شده
به كنيد ، ارائه است لازم كه ديگري توضيح و سوءال هر *
.فرمائيد بيان گفتگو اين ختام حسن عنوان
هميشه.دارم ايرانيان و ايران به گرمي احساسات و كشش *
جديد و قديم دوستان با ميآيم ، ايران به زياد اشتياق با
خوشي خاطرات و ميشود شاد روحم ميكنم ، ديدار تجديد
.ميشوم روبرو محبت و استقبال با جا همه.ميبرم همراه
كمال ايران ، مردم از مهربانيها و مهماننوازيها بخاطر
بوسيله را خود مخلصانه و صميمانه درودهاي.دارم را تشكر
صلح ، كرده ، ابلاغ ايراني اصيل ملت به "همشهري" روزنامه
.دارم مسئلت متعال خداوند از را ايران مردم رفاه و صفا
|