سينماي حيرتزا ، سينماي
حيرتزدا
تركيه در "ايران سينماي" كتاب
شد منتشر
تبريز در تئاتر جشنواره
سينماي حيرتزا ، سينماي
حيرتزدا
در عرفاني ژرف معاني گنجاندن در سينما قدرت پيرامون بحث
گرفته خدمت به در سينما قابليت ديگر اعتبار به يا و خود
است متفاوتي جنبههاي واجد روحاني ، انديشمندان توسط شدن
سالهاست ديني سينماي پيرامون بحثهاي در آنها از برخي كه
بواسطه ، سينما ليكن.است شده مطرح جهان در آكادميك بصورت
اين بر جديدي ديدگاههاي تكنولوژي ، جهت از روزافزونش رشد
با همگام.مينمايد جلوه نو بسيار كه ميگشايد مباحث
ميكند خطور ذهن به سوءال اين جديد ، ديدگاههاي اين جلوه
محكمتر سوي به پديده يك عنوان به سينما كل حركت آيا كه
دستيابي سبب به ميتوان آيا ميرود؟ پيش ارتباط اين كردن
چه كل بطور و شد؟ تكنولوژيك موج اين سوار اهداف آن به
توانمنديهايش جهت به بعد قرن سينماي از روشني چشمانداز
پي براي ما داد؟ دست به ميتوان روحي مسائل القاي در
غيرمستقيم طريقههاي بر مهم اين پيرامون كنكاش و جويي
كه مستقيم روشهاي بر تا ميكنيم تاكيد بيشتر تعامل اين
سوي از.گرديد مطرح عشق و عرفاني تجربه نظير مباحثي در
فزاينده امكانات از ما وقتي كه است ذكر به لازم ديگر
قرن در را آن چشمانداز و ميگوييم سخن سينما تكنولوژيك
به معطوف ما توجه بيشتر ميدهيم قرار بحث مورد بعد
پيكان نوك در كه امريكاست سينماي خصوص به و جهان سينماي
در سينما كه آنجا از جهت همين بهدارد قرار پيشرفت اين
ميگذارد تاثير و مييابد جريان ميگيرد ، شكل جامعه بستر
بررسي اندكي و فرض پيش چند محتاج بحث ادامه براي ما
.هستيم آن روي بر سينما تاثيرات و نوين جامعه پيرامون
با ايران جامعه به نميتوانيم بيشك را تاثيرات اين ليكن
.دهيم تعميم ايران در سينما فعلي موقعيت به توجه
است نكته اين به اذعان است ، توجه شايان آن به اشاره آنچه
و جهان در موجود واقعيت تنها عنوان به علم به گرايش كه
قرن طول در كه آنچنان مردمان ، پرسشهاي جوابگوي تنها
اندكاندك داشت شيوع جوامع در حاضر قرن اوايل و گذشته
اندك خشك علمگرايي و ميكند واگذار حيرت به را خود جاي
اين اضمحلال درگيرودار.است شده ركود دچار اندك
منصه به را خود حساس نقش سينما هنر خشك ، تجربهگرايي
لباس در و رسانه يك عنوان به سينما كه چرا.گذاشت ظهور
ذهن به گاهي هراز مردمان كه قالبهايي در است قادر هنر
فرو را آنها گاه حتي و كند ايجاد تغييراتي ميزنند خود
قالبهاي علمي فيلمهاي همچنانكه ديگر عبارت به.بريزد
نيز تخيلي فيلمهاي ميشكند ، هم در را عوام ذهن خرافي
درك كرده ، تزلزل دچار را خشك علمگرايي قالب قادرند
فيلمهاي بعضي.گردانند هموار بشر براي را ناشناختهها
برتر ، فنآوري و نفوذ بواسطه اخير ، سالهاي مطرح
نزد در مشهود طور به را بيستم قرن اوايل مفرط طبيعتزدگي
جوانب در -را ماوراء به توجه و كرده مخدوش مردم عامه
كه نيستيم ادعا اين بر ما البتهدادهاند افزايش -مختلف
عوامل مهمترين از را آن و بوده گرايش اين عامل سينما فقط
و سيستمي نگرش يك در معتقديم بلكه نميآوريم بشمار نيز
جديد نوع ايجاد در را سينما نقش نميتوان بيشك جامع ،
پس.گرفت ناديده -عرفان به توجه جمله آن از و -بشري تفكر
قائل روزافزون و موءثر نقش آن ، براي است شايسته ناچار به
.شد
پيوندي نقطه ميتواند نوعي به كه را عاملي ميتوانيم ما
باشد عرفاني مسائل و سينما تاثيرگذاري از نوع اين بين
.بگذاريم بررسي به حيرت عنوان تحت
از خارج كه غيرمترقبهاي مسائل مقابل در حقجو انسانهاي
اتخاذ موضع دو ميباشد ، تجربيشان يا و عقلاني تدبير
:ميكنند
:ب.ناشناختههاست با مواجهه در رايج موضع كه ترس ، :الف
آن از خاصتر اما است همراه ترس با گاه گرچه كه حيرت ،
كه است فرهيختگاني از خاص عدهاي به مختص حيرت.ميباشد
حيرتزا امور كه آگاهند و واقفند امور طبيعي جريان به
.است داده قرار هجوم مورد را آنها آگاهي از نقطه كدام
به مربوط شود ، معطوف فرد عقل به اينكه از بيش حيرت ايجاد
نوع علت به كه است دروني حس يك حيرت عبارتي به.اوست دل
ايجاد حقيقت ، مقابل در او تسليم و واقعيت به فرد نگرش
حالتست ، اين (شوندگي ايجاد) بودن انفعالي مهم ، و ميشود
اين در (مثال بطور) نكرده تدبير "قبلا متحير فرد يعني
كرده ، برخورد آنها با شجاعانه و كند چون و چند امور سري
فروتني با شده ، متحير اينكه يا و شود جويا علتشان از
با فرد ، اختيار بدون حيرت بلكه ;بدوزد آسمان بر ديده
او بر آورده ، فراهم خود در متحير كه استعدادي به توجه
تا عرفا از برخي.ربود خواهد را او دل و باريد خواهد
زيركي با تنافي در كلي به را حيرت كه رفتهاند پيش آنجا
.دانستهاند
(هنر يعني آن نمود ابراز و) زيبايي از مبحث ، اين در پس
اسلامي عرفاي دليل همين به و است مدنظر آن حيرتزايي وجه
از كه هنري مثابه به زمين و آسمان و خلقت نظام به نيز
فرياد حيرتزده و ميكردند نظر است ، سرزده حق حضرت
افزوده اشراقشان عمق بر مردم و ميدادند سر "سبحانك"
غارت به را عقلشان تنها نه زيبا نشانههاي اين.ميشد
به و برميانگيخت نيز را زيباشناسيشان حسن كه ميبرد
دو ما اينجا تا پس.ميكرد عميقتر را حيرتشان لحاظ اين
كه وجهي:الف.دادهايم قرار نظر مورد را حيرت از وجه
را عارفانه خضوع احساس و ميدهد قرار خطاب مورد را عقل
:ب.برميانگيزد سلوك مختلف مراحل در عرفان مستعد فرد در
فرد در را عشق حس و ميدهد قرار خطاب مورد را دل كه وجهي
دست عرفاني حالات به عشق بواسطه آدمي و ميكند بيدار
.مييابد
تخيلي سينماي و حيرت مسئله بين پيوندي نقطه روشن بطور ما
ما.كنيم مشاهده ميتوانيم اخير دهه دو اين در بخصوص
همان به نظر و شده واقع كه همانطور را حركت اين ابتدا
احتمالي ارتباط به سپس و ميدهيم شرح خود مادي مقاصد
جرج.ميپردازيم عرفاني حيرت و تخيل از ناشي حيرتزدگي
در موءثر و قوي حركتي پيشرو اسپيلبرگ واستيون لوكاس
با لوكاس جرج.ميباشند بعد به دهه 80 تخيلي فيلمهاي
كردن نزديك جهت در بزرگي گام خود ، ستارگان جنگ فيلم
با بعد به آن از كه برداشت ، واقعيت به سينمايي تخيلات
فيلمهاي سطح به و يافت ادامه سير اين تكنولوژي پيشرفت
ستارگان جنگ در.رسيد دهه 90 اواخر پرخرج و عظيم
كامپيوتري تكنولوژي به را خود جاي سينما قديمي تكنيكهاي
حركت ابتدايي گامهاي دهه 80 اوايل در كه فنآورياي)
.ميدهند (برميداشت آينده سوي به را خود پرشتاب
جالب و نو آنقدر سالها آن در كامپيوتري ويژه جلوههاي
به را اسكار جايزه فيلم اين براي تنها نه كه بود توجه
را آن ديگر قسمت دو ساخت تجاري موقعيت بلكه آورد ، ارمغان
جنگ پروژه) امريكا سياست صحنه در ضمن در و كرد ايجاد نيز
نمايش براي كه حركت اين.گذاشت تاثيراتي هم (ستارگان
طراحي آينده ، تكنولوژي به چشماندازي بعنوان و بشر قدرت
بشر امروزين تمدن صحنه در اسپيلبرگ توسط بعدها بود ، شده
اينديانا" سنتي تمدنهاي يا و "ژوراسيك پارك" و "ئيتي"
در را حيرت و هيجان هراس ، اسپيلبرگ.شد گرفته بكار "جونز
ئيتي ، فيلم در.ميبرد پيش به خود فيلمهاي در هم كنار
براي پليس ، مقابل در دوچرخهها پرواز نماي اولين شايد
جلوههاي نوع اين اجراي از خاصي نوع به كه تماشاچياني
زيرا ;بود آور نشاط و حيرتزا بودند ، كرده عادت ويژه
گويا و ميديدند سهيم موفقيت اين در را خود تماشاچيان
بود گرفته قرار لومير برادران جاي در اسپيلبرگ بار اين
مرز درنورديدن براي را بشري توانايي از ديگري منطقه كه
فيلمهاي سري در.دهد قرار دسترس در واقعيت و خيال
در مرسوم هيجان با همراه قدرت ، همين جونز اينديانا
بشري ، ناشناختههاي بيان خدمت در هاليوود ، فيلمهاي
پس در فيلمها سري اين.گرفت قرار...و تابوها طلسمها ،
و پررمز داستانهاي گذاشتن نمايش به در سعي خود زمينه
در و داشت ، قديمي ساحران قصههاي و باستاني تمدنهاي راز
تا برداشت گام قبل دهه فيلمهاي از قويتر بسيار راه اين
بر نه سينما پرده روي بر خصوص به را خود تماشاگر كه جائي
قرار عجيب اتفاقات و وقايع اين متن در تلويزيون صفحه
عرصههاي و مختلف شكلهاي در همچنان حركت اينميداد
با سال 1991 در تا ميرفت پيش به ويژه جلوههاي گوناگون
قلههاي از يكي به كامرون جيمز ساخته ترميناتور2 فيلم
.كرد صعود خود مرتفع
و "گرافيك سيليكون" ويژه سختافزارهاي ظهور
از مردم استقبال پشتوانه با) پرهزينه برنامهنويسيهاي
چشم در خيال و واقعيت كامل ادغام باعث (فيلمها اينگونه
.شد ترميناتور 2 فيلم تماشاگران
به خيال ميشد باعث تصويري جلوههاي بالاي تفكيكپذيري
براي دو ، آن تفكيك كه كند نفوذ واقعيت قلب در قدري
كه باشد فيلم اين از پس شايد.شود غيرممكن تماشاگر
.نميانگارد غيرممكن سينما صحنه در را چيز هيچ تماشاگر
روسل چارلز) "ماسك" و ترميناتور2 نظير فيلمهايي كل بطور
نشان براي را سينماگران آرزوي شدند موفق حدي تا (1994
بصورت فقط زمان آن تا كه خيالانگيزي تصاوير دادن
سينماي مجموع در.كنند برآورده بود ، نمايش قابل انيميشن
ديگر نوعهاي از بعضي خلاف بر و 90 دهه 80 در تخيلي
نوع دو با.است يافته دست توجهي قابل رشد به سينمايي
را مختلف پديده دو آن از ميتوان مذكور ، رشد به نگاه
به نسبت رايج و سطحي است نظري كه اول نگرش.كرد استنتاج
عنوان به را آن جهان ، سطح در فنآوري پيشرفت اين
.ميكند تعريف تفكر ، مانع و بشر وقت اتلاف براي دستاوردي
براي هستند وسيلهاي نامبرده فيلمهاي ديد ، زاويه اين از
جنبههاي مقهور كه مردمي اعمال بيشتر كنترل و فكر تخدير
يا) آن مقابل در مقاومت تاب چون شدهاندو فنآوري نمادين
بزرگ بت اين مقابل در ناچار به ندارند ، را (آن صاحبان
او كيش و آيين به و ميآورند فرود سجده به سر جديد عالم
سيستميك و بازتر نظري با دوم نگرش در اما و ميآيند در
اين در.ميشود دارد ، توجه جريان جهان سطح در آنچه كل به
و 20 ، قرن 19 متفكران از بعضي چشميهاي شور آن از نگاه
را پرليوان نيمه كه -ديد اين نمايندگان.نيست اثري
ابزار و نمود بهعنوان نيز سينما به -ميكنند مشاهده
روزافزون پيشرفت و ميگذارند ارج بيستم ، قرن انسان تعالي
.ميگيرند نيك فال به را آن
رزازيفر عليرضا
تركيه در "ايران سينماي" كتاب
شد منتشر
جايگاه تشريح موضوع با "ايران سينماي شرق شعر" كتاب
فعاليتهاي در اسلامي انقلاب تاثير ايرانو در سينما
.شد منتشر درتركيه استامبولي تركي زبان به سينمايي ،
كنوني سينماي مقدمه ، در كتاب نويسنده "اكتاش جهان" خانم
و دانسته كشور اين بزرگ شعراي ادامهاشعار را ايران
به يابي پاسخ تحقيقبراي نتيجه كتاب اين كه ميكند تاكيد
سينماي بزرگ موفقيتهاي دلايل مورد در خود سوءالات
.ايراناست
نهر انتشاراتي شركت سوي از صفحه در 357 كه كتاب اين در
تحولات تشريح به بخش در 5 نويسنده شد ، منتشر تركيه
اسلامي پيروزيانقلاب از بعد و قبل در ايران سينماي
.است پرداخته
در ايران سينماي نابسامان وضعيت به اشاره با "اكتاش"
حمايت ، مستهجن و غربي فيلمهاي وحاكميت انقلاب از قبل
متعهد افراد گماردن سينماو از اسلامي انديشمندان و علما
دلايل ازبزرگترين را صنعت اين با مرتبط موءسسات بر آگاه و
اسلامي انقلاب پيروزي از بعد ايران سينماي موفقيت
.دانستهاست
ايران ، در اسلامي انقلاب پيروزي از بعد:مينويسد وي
نه سينمايي ، امور اندركاران دست برخياز انتظار برخلاف
بلكه نكرد ممنوع سينماييرا فعاليتهاي ايران دولت تنها
توليد از حمايت به فارابي موءسسه تشكيل با
عدم بر موءسسه اين مقامات تاكيد و پرداخت فيلمهايسينمايي
موجب خشك تبليغي ابزار يك بهعنوان سينما از استفاده
جهانشد سينماي هنر عرصه در آن جايگاه تقويت
عرفاني ، و ديني سينماي ايران ، سينماي در زنان جايگاه
سينما مورد در علما ديدگاه و روشنفكري جنگ ، سينماي سينماي
.است كتاب اين بحثدر مورد موضوعات جمله از
ادبي نشريه سردبير و فيلم نويس داستان "كوتلو مصطفي"
چاپ "شفق يني" روزنامه در درمقالهاي تركيه درگاه
دلايل تشريح در اثريمهم عنوان به كتاب اين از استامبول
.كرد ياد ايران سينماي موفقيت
عباس" سخنان اين درك كتاب اين خواندن از بعد:نوشت وي
پسته ، فرش ، اكنون ايران صادرات بود گفته كه "كيارستمي
.شد منملموستر براي است ، سينما و نفت
تبريز در تئاتر جشنواره
هنري گروه حضور 10 با "استاني تئاتر" جشنواره دهمين
بهكار آغاز تبريز در شرقي آذربايجان استان ازشهرستانهاي
.كرد
اسلامي ارشاد و فرهنگ ادارهكل هنري فرهنگي معاون
" هولناك شبي" ،" بيخانمان" نمايشهاي:گفت شرقي آذربايجان
از "بدبده مثل خوب" و "چشمكستاره صداي" ،"ميرزا خان" ،
محمد گفته به.دارند حضور جشنواره مسابقه بخش در تبريز
ميدانگاهي" و "انتظار 3" نمايشهاي همچنين ، پور معين
شهرستان از "آوا معركه" و مرند شهرستان از دو هر "درباد
.درميآيد اجرا به جشنواره بخشمسابقه در مراغه
و پيراهن يك داستان" و "نشاني آتش شير كنار":افزود وي
.ميباشد جشنواره دهمين جنبي بخش نمايشهاي از"ويولون يك
هنر وكيفي كمي مارشد خبرنگار با گو و گفت در معينپور
براي گروه گفت32 و كرد ارزيابي مثبت استان در را تئاتر
اين از كه كردهبودند آمادگي اعلام جشنواره اين شركتدر
.يافتند راه مرحلهبازبيني به گروه تعداد 21
نيز ، بازبيني مرحله به راهيافته گروههاي از:افزود وي
پنج طي كه شدند انتخاب مسابقه بخش در برايحضور گروه 10
منطقهاي جشنواره به منتخب دونمايش جشنواره ، برپايي روز
.شد خواهد معرفي
در روز پنج مدت به "استاني تئاتر" جشنواره دهمين
.بود خواهد برپا تبريز مدني تالارشهيد
|