مجازات بجاي تربيت
قرار خود از بالاتر را كسي
ندهيد
مجازات بجاي تربيت
بزهكار جوانان با مددكارانه برخورد
و نوجوانان با برخورد در آلمان "بورگ لونه" شهر دادگاه
پروژهاي براساس روش ايندارد خاصي روش خلافكار جوانان
نزديك ساختماني و ميشود ناميده "اعتماد پروژه" كه است
ساختمان ، اين در.است پروژه اين اجراي محل دادگاه ، به
ساير و ايدز درباره پزشكي مشاوره اعتماد ، پروژه بر علاوه
طبقه واحدهاي از يكي در.ميشود انجام نيز اجتماعي خدمات
كاراتهاند سفيد لباس پوشيدن مشغول جوان ده ساختمان ، اول
زير دوبار هفتهاي اينها.كنند شروع را خود تمرينات تا
.مشغولند كاراته تمرين به جدي و سخت قواعد تحت و مربي نظر
سفيد رنگ به و مرمت اينها خود هم را سالن ديوارهاي
آسيايي الفباي حروف با هم آن روي و كردهاند رنگآميزي
"است هدف راه ، ":است چنين معنايش كه نوشتهاند چيزي
خلافكار جوانان براي مجازات نوع يك كاراته دوره گذراندن
كردن زنداني صورت كه مجازاتي است ، تربيتي اقدام يك و
همان در بلكه نميكند ، جدا جامعه از را جوان و ندارد
براي محلها نوع اين از.ميگيرد صورت بودنش آزاد حالت
شده راهاندازي آلمان سرتاسر در "متخلف جوانان بازپروري"
قضايي ، مسئولان.ميشود زيادتر هم روز روزبه و است
هم زمينه اين در جوانان تربيتي امور مربيان و مددكاران
روشي متخلف جوانان اصلاح با رابطه در كه شدهاند عقيده
.ببرند كار به -بوده حال تا آنچه از جداي -جديد
به:نيست عجيب و سنگين خيلي ميخواهند ، آنها آنچه
در و بار دو هفته هر ماه شش تا ميگويند متخلف جوانان
آنجا در و كنند معرفي مراكز اين به را خودشان معين ، ساعت
تعمير يا و خراطي نجاري ، كاراته ، ورزش خود ، انتخاب به
اين.نمايند انتخاب خود سرگرمي براي را موتور و دوچرخه
كه است شده واقع جوانان اين علاقه مورد چنان مركز
هم اين كه ميآورند ، خود با هم را دوستانشان حتي بعضيها
را همين آنها زيرا.نيست دور مسئولين خواسته از
محكوميت دوران نوعي دارد كه جوان يك ارتباط كه ميخواهند
با و دوستانش با و جامعه با صورت هر به ميگذراند ، را
.نشود قطع عادي زندگي
دوره پايان از پس جوانان اين كه ميآيد پيش هم بسيار
آن در آنها.ميآيند مراكز اين به هم باز خود ، محكوميت
.دارند كردن صحبت و نشستن براي جايي بالاخره جا ،
شنا قرار يا و كنند بازي تنيس كنند ، تلفن ميتوانند
گرم آغوش از خودش قول به كه نوجوان 16ساله يك.بگذارند
جايي چنين وجود بدون كه ميگويد بوده ، محروم خانواده
حالا او.ميافتاد خلاف كارهاي دامن به دوباره "مسلما
عقب ميخواهد:است ديده تدارك خودش براي برنامهها خيلي
حرفه يك در آموزش بعد و كند جبران را تحصيلياش افتادگي
.نمايد شروع را
تخلفات بورگ لونه مركز نظر تحت ونوجوانان جوانان بيشتر
بدون رانندگي اتومبيل ، سرقت جيببري ، :دارند متعدد
از است چيزهايي هم انگيزهها.وجرح ضرب و گواهينامه
از خوب چيزهاي داشتن دوستان ، وسوسه مادي ، نيازي:قبيل
از بسياري يا تمام.غيره و است احتياج مورد كه آنچه
رنج در خود زندگي محيط و خانواده نامناسب وضع از اينها
پدري خانه نعمت داشتن از آنها از بسياريبودهاند
و شدهاند بزرگ پرورشگاهها در بعضيها.بودهاند محروم
هم كمي تعداد.بودهاند آواره آنجا به جا اين از "دائما
.آموختهاند حرفهاي و گذرانده را مخصوص مدرسه يا دبستان
كسي ، با عاطفي بيارتباط و بيآينده و بيكار اينها
بگردند ول كه كردهاند عادت كاري ، و پيشرفته درجامعهاي
آنهاهم از تعدادي كه طوري به.بيفتند طرف آن و طرف واين
دادگاههاي تشكيلات و بلدند را بيخانمانها پناهگاههاي
.ميشناسد خيليخوب هم را جوانان
جرايم تكرار از مجرم مجازات و زندان كه نظريه اين اكنون ،
برخورد طرفداران بين در حتي ميكند ، جلوگيري آينده در
، واقعيات و تحقيقات كه چرا.ندارد اعتباري ديگر هم ، خشن
جوانان ، بوسيله جرم ارتكاب.است كرده ثابت را آن عكس
در شكني قانون و تخلف از پر زندگي يك شروع معني به هميشه
كه شود تلقي موقتي مرحلهاي مثل ميتواند و نيست آينده
اجراي طريق از آغاز ، همان از كه شانس اين.ميگذرد زود
افراد گونه اين تربيت و تعليم بر موءثر عملي كمكهاي
به كمكنيست كم احتمالش بگذاريم ، آنها بر خوبي تاثير
تربيت و تعليم زمينه در اخير دهههاي سخن مجازات ، جاي
كه حالي در را كسي كه است ممكن غير هم اين والبته است
اين در.كنيم تربيت آزادي براي گرفتهايم ، او از را آزادي
تربيتي كمبودهاي ميكنند سعي احتياط با سازمانها گونه
تربيتهاي بقاياي يا و كنند جبران افراد گونه اين در را
جرات جامعه به ورود براي آنها به بشكنند ، هم در را ناقص
راه و كنند تقويت آنها در را نفس به اعتماد حس ببخشند ،
اين.بگذارند آنها پاي جلو سالم زندگي يك براي تازهاي
واقعيتهاي نميآيد ، دست به زور و ضرب با اهداف اين كه
البته ميكند ، تاييد را آن اثبات ، قابل و مشاهده قابل
ذهنشان كه جوانان گونه اين اعتماد تا است لازم زياد صبر
از آزرده روحشان و بزرگترها دنياي منفي اثرات از پر
است ، اقتصاديات و درماديات غرق دنياي ناخوشايند تجربيات
براي كه است اين بر سعي ابتداشود جلب روش اين به
وكار ، نگيرد صورت محاكمهاي "اصولا كوچك ، و جزئي تخلفات
خلافكار ، جوانان.شود فصل و حل ابتدائي مراحل همان در
در كه ميشوند ، خلاف مرتكب موقتي ذهني كشش يك تحت "غالبا
خود حالت آن -دادگاه تا ارتكاب از -ماهه چند زماني فاصله
را آن جاي ندامت و پشيماني و ميشود برطرف خود به
.ميگيرد
ديده خسارت فرد با خلافكار كردن روبرو هم خيليوقتها
در كار اين.ميگذارد او روي بر مثبتي تربيتي اثر وشاكي ،
ter-زTo:شاكي - خاطي مقابله" مددكاران و دادگاهيان زبان
بايد دو اين بين مقابله زيرا.ميگويند هم "دست به دست
"مثلا.بگيرد صورت صريح گفتگوي با و رودررو و نزديك از
به و بخواهد معذرت ديده خسارت شخص از بايد خلاف مرتكب
.كند جبران را وارده خسارت توانش اندازه
و مددكاران دادگاهيان ، بين نزديك همكاري جا ، اين در
نظر با نهايت ، در زيرا.است مهم خيلي تربيتي امور مربيان
تكرار صورت در ميشود گرفته تصميم "مثلا كه آنهاست
مجازات و جدي محاكمه خلافكار ، يك بوسيله كوچك خلافهاي
ديگر او با و باشد داشته پي در طولاني زندان مثل سنگيني
جواناني.نشود رفتار مددكارانه و آميز مسالمت روال طبق
شده زنداني و محكوم و محاكمه عمومي دادگاههاي در كه
آنها صد در تا 92 زندان ، 87 از رهايي از بعد بودند ،
مورد در نسبت اين كه حالي درشدند تازه خلافهاي مرتكب
شده گذاشته آزاد بورگ لونه دادگاه روش به كه مجرماني
خلاف مرتكب آنها درصد فقط 27 و بود كم بسيار بودند ،
آورده دادگاه اين به مجرم گونه همه البته.شدند مجدد
و الكلي مشروبات و مخدر مواد به معتادان "مثلا.نميشود
دادگاههاي به شدهاند ، مرتكب سنگين جرمهاي كه جواناني
.ميشوند تحويل ديگر
كه است شده ايجاد زيادي شهرهاي در بورگ لونه دادگاه شبيه
.ميشوند شناخته "ترازو" يا "پل" مثل سمبليك نامهاي با
اجتماعي خدمات فقره سالانه 1700 كلن شهر در "پل" دادگاه
دادگاهي و محاكمه كار ، اين با و ميدهد ارائه جوانان به
متوسط 20 طور به جوانان اين.ميكند منتفي را آنها شدن
بين در يا و سالمندان خانه بيمارستانها ، در ساعت تا 30
قسمتهاي در "خودياري" به معروف داوطلبانه گروههاي
در "مخصوصا خدمتها گونه اين و ميكنند خدمت شهر مختلف
بار به خوبي نتايج محيطي زيست خدمات و كشاورزي كارهاي
آشنا مفيد كارهاي با هم اينطريق ، از جوانان.است آورده
.ميكنند اصلاح را خود اجتماعي رفتار هم و ميشوند
انديشه علي:ترجمه
قرار خود از بالاتر را كسي
ندهيد
(پاياني بخش)بگيريد بدست خود را زندگي سررشته
ضعف موضع از اقدام امتيازات درك
و يافته شده فلج تشويشهاي و ترسها دام در را خود هرگاه
سئوال خود از گرفتيد ، قرار قرباني و بازيچه ساده بطور
جواب اولين ميشود؟ من عايد چيز چه موضوع اين از كنيد
؟!!چيز هيچ باشدكه اين است ممكن شما
اصطلاح به را مسائل چنانچه گفت ميتوان ساده طور به
دست به را اوضاع كنترل ديگران هميشه بگذاريد و واداده
بكنيد را مختلف ريسكهاي تقبل خود اينكه از "اولا ;گيرند
نگه دور معركه از را خود درثاني كردهايد ، اجتناب
اوضاع چنانچه حالت ، اين در اينكه به "مضافا.داشتهايد
كه را كسي ميتوانيد راحتي به افتاد بدي اتفاق و شد خراب
قرار انتقاد و نكوهش مورد شماست سرنخهاي كشيدن مشغول
.بگوئيد بيراه و بد او به و داده
عهده به بايد كه مسئوليتي تقبل از اين علاوهبر
اينكه از حال همين در.رفتهايد طفره ماهرانه ميگرفتيد
همان و نموده احتراز نيز كنيد عوض را خود شويد مجبور
به و ماندهايد باقي هستيد كه بياهميتي و كوچك بازيچه
تاييد مورد رفتارتان كه نمودهايد خوش دل پوچ واقعيت اين
.ميباشد ها قراردهنده بازيچه و قربانيكنندهها
ندهيد قرار خود از بالاتر را كسي هيچگاه
چشمان در "مستقيما ميكنيد صحبت مردم با كه هنگامي -1
كنيد نگاه پائين يا و اطراف به چنانچه.كنيد نگاه آنها
نيستيد مطمئن خود از كه ميكنيد رد را پيام اين بلافاصله
چنانچه وليميدهيد قرار شدن بازيچه معرض در را خود و
در را شما حاليكه در حتي كنيد ، نگاه خود مخاطب چشمان به
او با مواجهه از ميفهمانيد طرف به دهد قرار عصبي حالت
.نداريد ترسي
و نفس به اعتماد نشاندهنده نيز شما بدن و قامت حالت -2
راست امكان تاحد همواره كنيد سعي.ميباشد شما شخصي قدرت
شدن كوله و كج از مينشينيد ، كه هنگامي.بايستيد صاف و
دستهاي و نپوشانده دستتان با را خود صورت.كنيد خودداري
كنيد ، فكر نفس به اطمينان با اگر.نفشريد بهم را خود
و چهره رفتن درهم شدن ، دستپاچه نظير حالاتي ميتوانيد
هم كردن صحبت هنگام.نمائيد دور خود از را شدن سرخ حتي
صحبت محكم صداي با ضعيف صداي از استفاده جاي به كنيد سعي
.كنيد
برويد بالاتر مقام به و گرفته ناديده را كسي اينكه از -3
از كه دانشگاهي اساتيد.ندهيد راه خود به ترس هيچگاه
ميكنند ، استفاده تهديد براي اسلحه يك عنوان به نمره
قوانين به شما دقيق اطلاع عدم از كه دارائي مميزين
آب مامورين يا و مينمايند ، بهرهبرداري مالياتي پيچيده
شما عليه خود قدرت عناوين و القاب از كه برق و
كه دارند روءسايي همه و همه مينمايند ، سوءاستفاده
انشاء خوب نامه يك.باشند جوابگو آنها درمقابل ميبايست
به تلگراف يا و تلفن يك شود ، پست سفارشي طريقه به كه شده
براي موءثري بسيار پادزهر خاطي شخص سرپرست يا رئيس فلان
.ميكنند سوءاستفاده خود موقعيت از كه افراديست با مقابله
نوع از كه افرادي با مواجهه كرديد احساس هرگاه بنابراين
عدم به منجر و نداشته نتيجهاي ميباشند ، بالا نامبرده
روشن مقابل طرف براي را مسئله اين شد ، خواهد شما موفقيت
و كرد خواهيد مراجعه بالاتر مقام به "حتما كه كنيد
.دهيد انجام را كار اين "حتما شد لازم چنانچه
بازيچهقرار درمقابل كه بگيريد ياد تمرين و سعي با -4
هيچگاه.باشد بيتفاوت "كاملا رفتارتان دهندگاناجتماعي
يا و بيمناك مشوش ، كه بفهمند افراد گونه اين نگذاريد
ارزشي نبايد باشيد داشته ياد به همواره.شدهايد هراسان
با را خود شادي حال و خوشحالي يا و قائليد خود براي كه
قاطي و مخلوط روياروئيها در خود شكست يا موفقيت مسئله
مسائل در را شكست يا و موفقيت حالات كنيد عادت كنيد
نه ميبريد ، لذت آن از كه كنيد تصور بازي يك همانند
بينهايت من براي اين بگوئيد ، خود به مواجهه هر در اينكه
.است مهم
به ترس كنيد صحبت خود خصوصيات درباره اينكه از هيچگاه -5
در را حقايقي ديگران اگر اينكه از ترس با.ندهيد راه خود
زد خواهند صدمه شما به "مطمئنا بدانند شما خصوصيات مورد
با ديگران اينكه از نگراني و تشويش.كنيد مبارزه "جدا
نه و نود رساند ، خواهند آسيب او به شخص يك خصايص دانستن
را خود عقيده و فكر طرز چنانچه.خطاست "كاملا اوقات درصد
نكته آن يا و مسئله اين شدن مطرح از و كرده بيان آزادانه
براي مرزي و حد اينكه از نشويد ، ناراحت خود مورد در
حساسيت آنها شدن مطرح به نسبت و شده قائل خود شخصي مسائل
.نمود خواهيد جلوه تر مسلط و قويتر بسيار دهيد ، خرج به
را خود خصايص اينكه از.باشيد راست و رك خود درمورد -6
به را خود ميخواهيد اگر.باشيد نداشته واهمه كنيد آشكار
ميترسيد اگر اما است ، دركي قابل مطلب بشناسانيد ديگران
مطلب دهيد انجام نميخواهيد را كار اين ترس روي از و
كه دلايلي با مبارزه و تحليل و تجزيه "مطمئنا.است ديگري
ديگران به خود خصايص دادن نشان و بروز از آنها خاطر به
.ميباشد سالم و آموزنده بسيار هستيد بيمناك و نگران
در هميشه اگر بودهايد ، خجالتي خود زندگي تمام در چنانچه
تسليم سادگي به افتادهايد ، گريه به "دفعتا ناراحتي موقع
خصيصه يا و كردهايد ، رفتار خصمانه حد از زياده شدهايد ،
چه اطلاعات اين با ثالث شخص يك كه كنيد تصور ديگر ،
جوابي هر "تقريبا برساند؟ آزار شما به كه بكند ميتواند
دروني ساز مسئله افكار آن از يكي بدهيد سئوال اين به
.شماست
بانشي ابراهيم
|