قرآن آموزش اجرايي مشكلات
(بخش واپسين ) قرآني آموزشهاي مشكلات
راه سر بر مشكلات از برخي با پيشين بخش در:گشايي جستار
با كه دانستيم و شديم آشنا كشورمان در كريم ، قرآن آموزش
قرآن ، آموزش زمينه در ديرينه پيشينهاي از برخورداري وجود
دانش بنياد بر و درست دقيق ، روشهايي هنوز ولي ايران ، در
كه اينجاست و است نگشته استوار زمينه اين در زبانشناسي
دانشگاهها دانشآموختگان بسياري كه ميبينيم تاسفبارانه
بيبهره قرآني متن يك درستخواني از درسخواندهها و
از ديگر برخي به نويسنده جستاره دنباله در اينك!هستند
نهاد يك نبود ;قبيل از قرآن آموزشي مشكلات و دشواريها
پرداخته... و قرآني يكسان نگارش شيوه نبود قرآني ، مستقل
نوشتار اين بخش واپسين به را گرامي خوانندگان توجه.است
.ميكنيم جلب
معارف گروه
:مستقل قرآني نهاد يك تاسيس -4
طرد براي و بوده خطوط و خط داراي قرآني نهادهاي متاسفانه
تشويق و همكاري تا دارند بيشتري آمادگي يكديگر كوبيدن و
داشته نمادين حالت هم نهادها اين از بعضي البته.يكديگر
محدوده در خود وظايف به كه رسمي اداره يك به بيشتر و
كه قرآني ، نهاد يك تا هستند شبيه ميكند عمل اداري ساعت
كه هستند ضعيف آنقدر مالي نظر از هم نهادها همين
بعد مشكل كنند ، عمل هم خود محدوده در حتي نميتوانند
فرا را مطالبي قرآنآموزي اگر كه مستقل نهاد يك نبودن
يك در بار چندين براي و كند شركت آزمون در بتواند گرفت
بالاتري سطح در مذكور مدرك داشتن با و نكند شركت كلاس
.ندارد قبول را ديگر نهاد مدرك هم نهادي هر چون كند شركت
جناحي و خطي برخوردها كنيم بررسي بخواهيم اگر كلي طور به
تا باشند برخوردار بودجهاي از بايد نهادها اين.است
كه داريم نفر چند ما مگر كنند تغذيه را اساتيد بتوانند
كار هم اگر حال و كنند كار فيسبيلالله وضعيت اين با
مگر دهند ادامه عملشان به ميتوانند دوره چند براي كنند
دهان (ع)معصوم امام مگر ميخورند ، هوا باد قرآن اساتيد
برخوردها نمونه اين آيا.ننمود در از پر را فرزندش استاد
اساتيد كه نديدهام حال به تا بنده.نيست برايما درسي
شكواييهاي يا و باشند داشته مورد اين در ادعايي قرآن
قرآن كتب ماتنها مدارس در.است خوب هم انصاف ولي نمايند
و گذاشت ماده تك را آن ميتوان راحتي به كه است ديني و
كه باشد داشته وجود نهادي اگر و رفت بالاتر كلاس به
اساتيد ميتواند باشد داشته اختيار در توجهي قابل بودجه
از بعد و نمايند تربيت را مربياني تا كند دعوت را متخصصي
كه شود داده جواب است ممكن البته كنند ، استفاده همانها
بودن خطي ولي نميكنيم انكار دارد وجود اينچنيني نهادهاي
.است مشكلآفرين آن قلت و
يك كه ميشود سبب مدرك اعطاء و رسمي آزمونهاي نبودن
گريزان هم بعد و بماند سطح يك در مرتبه چندين قرآنآموز
دانشآموزي مانند اين.گزيند دوري قرآن جلسات از و شود
براي را لازم امتياز و كرده شركت اول كلاس در كه است
همان به باز را او ما ولي دارد بالاتر سطح به ارتقاء
از روزي و نو از روز و مكررات تكرار و بازگردانيم كلاس
هستند آمار نهاد قرآني نهادهاي از بعضي متاسفانه.نو
انجام را زيادي تبليغات و شود زياد آمارشان ميخواهند
استفاده و كند شركت ميخواهد قرآنآموزي وقتي ميدهند
كلاس و استاد از و بوده خالي تو طبل كه ميبيند نمايد
سوي به رو و شده بدبين چيز همه از لذا.نيست خبري هيچ
نكردهايم برخورد كار اين با تخصصي چون آورد خواهد ديگر
نميتوانيم ما و نيست قدرتمان حيطه در كه اموري در تبليغ
منفي اثرات كه است كردن بدتبليغ و است غلط باشيم جوابگو
كسي ميخواهي اگر كه ميكنند نقل.نيست پوشيده كسي بر آن
در كه مشكلاتي رفع براي.كن تبليغ بد او از بكوبي را
تاسيس تقيد و اخلاص بر علاوه شد عرض چهارم و سوم مرحله
افرادي از بايد.نمود خطوط و خط بدون قرآني نهاد يك
راي استقلال و باشند آزاد فكرهاي داراي كه كرد استفاده
يك در كه كسي آيا.ننمايند عمل جناحي و باندي و داشته
يا بداند سهيم هم را ديگران ميتواند ميكند فكر محدوده
.نيست قائل ارزشي ديگران براي و ميخواهد خود براي را همه
:قرآن و رسمالخط نوع يك از استفاده -5
سرتاسر در و شود ، استفاده تعليم براي قرآن نوع يك اگر
.ميشود برده وافر استفاده گيرد صورت روخواني نوع يك كشور
يك استفاده براي را قرآنآموزان اساتيد ، ترغيب و تشويق
جذب براي قرآن چاپ جامعهفعلي در.بود خواهد موءثر قرآن
يك به پول مقداري انتشاراتي يك زيرا است كلان پولهاي
مدت ظرف را قرآني كه ميخواهد او از و ميدهد خطاط
و كرده كپيبرداري قرآن يك از هم خطاط بنويسد كوتاهي
.ميدهد قرار انتشاراتي اختيار در و مينمايد رونويسي
مهر به ممهور قرآن كه ميكند مشاهده انسان اوقات گاهي
تصحيح اول صفحه حتي ولي است مربوطه سازمانهاي تصحيح
دهند انجام را خدمتي ميخواهند كه هم عزيزانينشدهاست
افراد كه باشند داشته آن بر سعي دهند نشر را قرآني و
بودجه و شوند جويا را آنها نظر و نموده دعوت را متخصصي
و جامعه به خدمت و خداوند رضايت كه نمايند راهي صرف را
خط با قرآن نقيصه اين رفع براي ما.شود دوستان قرآن
نيز را توضيحي مختصر و ميدهيم پيشنهاد را طه عثمان
.ميدهيم آن پيرامون
خود زيرا نيست نقص داراي طه عثمان قرآن كه نميگوييم ما
ميطلبد انصاف ولي ندارد را ادعا اين هم طه عثمان آقاي
ساير بر و گرفته صورت آن روي عميق و اساسي كاري كه
را ديگري قرآن اگر حتي.دارد ارجحيت و مزيت قرآنها
باز باشد هم ديگري رسمالخط داراي و دهيم پيشنهاد
نظر از و گرفته صورت طه عثمان قرآن روي از آن رونويسي
خطها ساير بر خط اين مزيتاست انكارناپذير صفحهبندي
قاري و گرفته قرار نظر مورد حرف روي حركت هر كه بس همين
كدام هر حركت همه اين كه نميافتد اشتباه به آموز قرآن و
در اينكه بر علاوه طه عثمان قرآن.است حرف كدام براي
نيز ارزشمندي ترجمههاي داراي گرديده چاپ متفاوتي قطعهاي
اين.ميزنند ترجمه نظر از را اول حرف ايران در كه هست
حتي و قرآن نوع يك ايران سرتاسر در كه ميشود سبب كار
مدارس ديني و قرآن درسي كتب كند عنايت هم پرورش و آموزش
سليقهاي تغيير از و كند استفاده رسمالخط نوع اين از را
.كند باز را خود جاي كار اين تا نمايد پرهيز ساله هر آن
قرآن نوع اين از خارجي و داخلي مسابقات در ما وقتي
و منزل و مسجد در كه دارد اشكال چه ميكنيم استفاده
ما.ببريم بهره قرآن نوع اين از قرآني نهادهاي و مدرسه
با بهتر نتيجه ولي نيستيم عدهاي هنرنمايي مخالف
گرفت فرا را قرآن قرآنآموز وقتي.است بهتر برنامهريزي
كرد فراموش نبايد البته.كند تهيه ميخواهد را قرآني هر
پي او مزاياي به كه كسي براي قرآن نوع اين از كندن دل كه
كه قرآني كه دارد اشكال چه.بود نخواهد هم آسان ميبرد
حداقلخوانا خط يك با را آن و كرده كار آن روي هيات يك
مدنظر را ديگري قرآن خشك تعصبات روي از و كنيم رها را
به و دهيم ارائه را ايراد يكاشكال جواب فقط.دهيم قرار
كه كند وارد ايراد كسي است ممكن.بپردازيم موضوع بقيه
جواب.است مشكل قديميها و رفتهها مكتب براي قرآن اين
تكرار و غلط آموزش كه شد داده قبل صفحات در ايراد اين
از والا است ميسور آنها براي قرآنها ساير روي ساله چندين
البته.خطوط ساير بر دارد امتياز خط اين عرب ادبيات نظر
بيشتر كه مسمومي زمزمههاي و نمييابد خاتمه جا بدين كار
همراه خود با را خشك تعصبات و مليگرايي و اختلاف بوي
قرآن نوع اين از ترويج ميگويند كه ميشود شنيده دارد
و دارد سني و شيعه هم قرآن مگر است سنت اهل از ترويج
رسمالخط كه كرده تهيه قرآن بايد خودمان ما ميگويند
اين شيعه كه كنيم عرضه جهان به و رود بكار آن در خودمان
نشده ذكر قرآن اين موءخره در مگر.ميكند ترويج را قرآن
همين شيعه مگر و است عاصم از حفص روايت به قرآن اين كه
و بزنيم دست اختلافات به چرا.نميداند معتبر را روايت
مطرح را سني و شيعه قرآن و نكنيم دوري خود خشك تعصبات از
و غرضورزي و تعصب روي از هم سنت اهل برادر يك كه كنيم
قرار حرمت هتك مورد قرآني عدهاي تحريك روي از هم شايد
را مسلمان عدهاي بخواهد و است تشيع اهل قرآن اين كه دهد
آيا.ببرند بهرهها گلآلود آب از و بيندازند هم جان به
شاهد ما پاكستان در كه نيست نادانيها و تعصبات همين
انجيل كه است مسيحيت مانند اسلام مگر.هستيم شيعهكشي
.شوند درگير هم با پروتستانها و كاتوليكها و شود تحريف
و شيعه قرآن و برداشته دست اختلافات از خدا براي بياييم
خيلي كه آييم فكر به روزي و نكنيم ايراني و عربي و سني
.ببرد را اختلاف اين از اصلي بهره شيطان و باشد شده دير
و ميبينيم را عيوب فقط كه است اين ما ديگر مشكل البته
كاهي از و كرده بزرگ را عيوب و نميبينيم را مزيتها
دهيم ، جلوه عيوب را مزيتها اوقات گاهي حتي و ساخته كوهي
مزايا كه دادهاند قرار اين بر را بنا عدهاي كه حالي در
.دهند جلوه عيب را
:روخواني آموزش -6
ايام و رمضان مبارك ماه در كه هم كلاسهايي مختصر در
آموزش روخواني قواعد مختصري ساله هر ميشود برقرار فراغت
صورت روخواني آنكه بدون مدت اين از بعد و ميشود داده
آشنايي مقداري و شود مانوس قرآن با قرآنآموز و گيرد
كه بعد سال تا ميگرايد تعطيلي به كلاسها كند پيدا
بيشتري افت با هم ساله هر و گيرد صورت تكراري كلاسهاي
هم شهرستانها در كلاسها اينكه برايميشويم روبهرو
منطقه در كه كرده تربيت بومي اساتيد بايد باشند موفق
از و داده ادامه را كلاسها بتوانند و باشند داشته حضور
هنگام را محصول كه نباشد طور اين و ببرند وافي بهره آن
ايران در قرآن آموزش كار كرده ، رها خدا امان به درو
هنگام و كاشته را زراعتي ساله هر كه است زارعي مانند
تكرار را كار باز بعد سال و كرده رها را آن بهرهبرداري
انكار شهرستان دو يكي در را كلاسهايي موفقيت ما.كند
.نمود كشور براي اساسي كاري بايد ولي نميكنيم
كوبيدن براي رسيد دوست قرآن عزيزان اطلاع به كه مطالبي
را مشكلاتي ، بلكه نشد گرفته كار به سازماني و ، نهاد گروه
تلاش آن رفع براي تا نموديم بيان است راهمان سر بر كه
خدا براي فقط چيز همه و كار همه و پذيرد صورت بيشتري
.باشد
معارف كتابخانه
|
اشارت و حكايت هزار
:ناشر /حلبي اصغر علي دكتر:توضيح و تنظيم گردآوري ،
قطع /گالينگور /پاييز 1377 اول چاپ اساطير ، انتشارات
صفحه تومان ، 606 قيمت3250 /وزيري
و قرآني علوم اخلاق ، عرفان ، حوزه در حلبي اصغر علي دكتر
نوشتههاي و آثار و است شدهاي شناخته چهره ادبيات نيز
كه است بوده عرصهها اين پژوهشگران راهگشاي همهگاه ، وي
تاريخ قرآني ، علوم با آشنايي به ميتوان آنها جمله از
احوال و عرفان مباني اسلام ، جهان و ايران در كلام علم
.كرد اشاره...و عارفان
"فارسي ادب خواندنيهاي يا اشارت و حكايت هزار" كتاب
آثار در ايشان خوشهچيني و تفحص و غور سالها محصول
اديبان و عارفان ديگر و عطار سعدي ، مولانا ، چون بزرگاني
اخلاقي حكايتهاي و گفتار از كوشيده وي و است فارسي بزرگ
تدوين روش- تازه اسلوبي با هم آن و فارسي پندآموز و
خوانندگان آنها ، تمامي ماخذ ذكر و شرح با نيز و -الفبايي
مردمان...و ديني عرفاني ، اخلاقي ، دغدغههاي با را جوان
.سازد آشنا پيشين روزگاران
ايران تاريخ فلسفه و فردوسي شاهنامه
قطره ، نشر و معين انتشارات:ناشر /ثاقبفر مرتضي:نويسنده
قيمت1500 /وزيري قطع شوميز ، جلد /پاييز 1377 اول چاپ
صفحه تومان ، 414
جهان تاريخ و جهان بر خردي يا منطق كه انديشه اين
پيامبران همه آن از بلكه نيست هگل ويژه تنها فرمانرواست ،
جهان تاريخ براي فلسفهاي كه است انديشمنداني نيز و
و خواست ميگويند دينها اينكه هگل ، گفته به.ميشناسند
يعني است ، فرمانروا جهان بر "الهي مشيتي" يا خداوندي خرد
خويش از بيرون تصادفي علتهاي يا و پيشامدها بازيچه جهان
كه است دسته سه بر تاريخنويسي هگل اعتقاد به.نيست
شاهنامه است معتقد "...و فردوسي شاهنامه" كتاب نويسنده ،
در كه دارد خود در ايراني تاريخي آگاهي خود نوعي فردوسي
نبرد به اعتقاد خويش ، ديني مينوهاي به باورهايسخت آن
و خويش حقانيت به ايمان دروغ ، و راستي و بدي و نيكي
به اتكاي بدي ، با پيكار براي خداوند سوي از خود رسالت
همگي...و خويش سياسي دادگرانه نظام به گروش يزدان ،
.ميروند بهشمار آن از گوناگوني جلوههاي
فصل در 6 نويسنده بلند "نسبتا ديباچه بر علاوه كتاب
-شاهنامه 2 پيدايش و ايراني آگاهي خود -است1 شده تدوين
آن در كه شاهنامه فلسفه -شاهنامه 3 فرهنگي شالودههاي
-است 4 شده آورده..بديو و نيكي نبرد آفرينش ، و خدا
-شكست 6 ريشههاي -شاهنامه 5 در گاهاني بنيادي جستارهاي
.تاريخ فلسفه كدام
جادوگري تاريخ
پاييز اول چاپ علم ، نشر:ناشر /گلسرخي ايرج دكتر:موءلف
صفحه تومان ، 744 قيمت2650 /روكش با گالينگور /1377
آن تاريخ بلكه نيست ، جادوگري آموزش "جادوگري تاريخ" كتاب
كتاب چند از استفاده با كه -نويسنده اصلي نظر و است
گردآوري ، غربي دانشمندان سوي از شده نوشته تاريخي
مردم كه است بوده همين نيز -است شده تاليف و دستهبندي
نسپارند مطالب گونه اين به دل ديگر قرون ، طي در زده حيرت
فقه و خدا كلام ايشان ، برعقايد كه مردمي براي بهخصوص و
محلي هيچگونه نبايد و نميتواند جادوگري ميكند ، حكومت
را دعا دين بزرگان چه دعانويسي ، همچنانكه باشد ، داشته
از بخشي در گلسرخي دكتر.نوشتني نه دانستهاند ، خواندني
دل و چشم تاريخي كتاب اين اميدوارم": است آورده مقدمه
آن جهل تيرگي از و نمايد روشن واقعيات به را ما مردم
باشند خرافات گونه اين پي در هنوز است ممكن كه كساني
پي در كه نمايند درك و كرده توجه كتاب اين در و بكاهد
انبوه و مردم جيب كردن خالي فقط كارها اين از هدف قرنها
همراه به و بخش سه در كتاب"است بوده جادوگران ثروت كردن
را جادو خرافه به مردم معتقدات و جادوگري سير تصاوير 250
باز خونآشامها زمان و هجدهم قرن تا بينالنهرين زمان از
ايرج مرحوم هاي نوشته آخرين زمره در اثر اينميكاود
.است گلسرخي
|
|