|
|
سينما سبز فصل
پاييز فصل در ايران سينماي به نگاهي و يافت ديگر رونقي پاييز فصل در امسال ايران ، سينماي .زد رقم مخاطب با ارتباط در را تازهاي برگ صفهاي در حضور با -سينما از مردم استقبال فصل اين در .بود حيرتآور گاه و نظير كم -فوقالعاده سانسهاي و طويل را بهار در "شيشهاي آژانس" موفقيت پاييز ، در "رواني" "عوضي مرد".شد روبرو غيرمنتظره فروشي با و كرد تكرار فروش در را تازهاي رقم آمد برپرده رواني از پس كه نيز .شد ركوردشكن و گذاشت برجاي زيباي شعر نمايش و محاق در سال از 7 پس "بانو" تماشاي فصل اين در ايران جالبسينماي نكات از "نبودن يا بودن" و رويارويي فصل پيدرپي ، شگفتيهاي فصل پاييز 77.بود عملكرد از خوب نشانههاي فصل سينما ، با مردم پيوند و سبز فصلي امسال پاييز.بود كشور سينمايي مسئولان .بود ايران سينماي براي بيخزان بر پائيز روز اولين در عقاب چشم و تلخ بادامهاي فيلم دو عليرغم دو هر و درآمدند نمايش به تهران سينماهاي پرده مردم سوي از سردي استقبال با حادثهاي -جنايي مايههاي .شدند روبهرو است جواني مرد ماجراي معصومي كاظم ساخته تلخ بادامهاي ادامه براي ميگيرد تصميم پيدرپي شكستهاي پي در كه به سفر هزينه براي امابرود كشور از خارج به تحصيل كه ميشود متوجه سرانجام و درميآيد ارز دلال يك استخدام .دارد پرونده در را قتل سه كه شده ماجرايي وارد جوانان مشكلات و مسايل به داستان اين طرح با فيلم دارد گفتن براي حرفهايي نيز زمينه اين در و ميپردازد و مخاطب براي كه ميشود بيان گونهاي به حرفها اين اما .نيست دلنشين جوان مخاطب خصوص به حادثهاي فيلم يك آقامحمديان شفيع ساخته عقاب چشم و هاشمپور ، جمشيد قريبيان فرامرز بازي با آشفتهايست از نيز فيلم سازنده حتي تماشاگران ، فقط نه كه عبدي ، اكبر پليسي فيلم ساخت من نظر به:ميگويد او.است ناراضي آن لازم امكانات چون.است محض اشتباه ايران در حادثهاي يا فيلم يك براي.نداريم را فيلمهايي چنين ساخت براي هم مناسب امكانات نيست ، كافي خوب فيلمنامه فقط حادثهاي توقع اندك امكانات اين با مسئولين كه حالي در.است لازم تحمل ايران سينماي ظرف من نظر به.دارند هم خوب فيلم مجموع از من و ندارد ايرا حادثه و پليسي سينماي مظروف .ناراضيام ايران در فيلمها اينگونه با نمايش هفته نخستين در فرهنگ داريوش ساخته رواني فيلم و گرفت قرار سال پرفروشهاي جدول درصدر فروش ، ميليون 21 بسياري تماشاگران دهنده نمايش سينماهاي تعداد افزايش با خود قبلي فيلمهاي در كه فرهنگ.كشاند سينماها به را گيشه در "ديپلمات" ،"بليت يك با فيلم دو" ،"طلسم" همچون استفاده و خوب تبليغات خاطر به رواني در نبود موفق چندان "شكيبايي خسرو" ،"پرستويي پرويز" چون معروفي چهرههاي از ايران سينماي پرفروش فيلمسازان شمار در "كريمي نيكي" و .گرفت قرار پسند تماشاگر كليشههاي همه با شيك فيلمي مجموع در رواني در حتي و ندارد همراه به خلاقيت از نشاني چندان كه است ناتوان -نوري خصوص به- داستان شخصيتهاي شناساندن .ميماند نمايش با همزمان قاسمعلي جابر نوشته رواني فيلمنامه چاپ قاسمعلي.آورد پديد فرهنگ و او بين را جدلي و بحث فيلم شكست شما":نوشت او به خطاب فرهنگ گفتههاي به پاسخ در .كرديد جبران من فيلمنامه با را اخيرتان فيلمهاي تجاري زد؟ را شما خانه در من فيلمنامه شانس كه نداريد قبول راه" در تان"ديپلمات" تلخ شكست از پس شما كه كردم بدكاري فرهنگ آقاي شدهايد؟ تقويت مالي و روحي لحاظ به "افتخار شما فيلم برابر در من موضع..باشيد داشته انصاف كمي و ضد خودساخته روايتهاي اين به نيازي و است روشن "كاملا رواني فيلم فروش از كه گفتم شما به "حضورا.نيست نقيض ماند روشن رواني با سينما اين چراغ كه اين از و خوشحالم البته و نيست خوبي فيلم رواني همه ، اين با.شادمانم فيلمنامه در عمدهاي اشكالات.نيست هم مبتذلي فيلم "قطعا .هست نيز خوب صحنه چند واجد خوشبختانه.دارد كارگرداني و از فراتر نكته اين و ميفروشد دارد كه است اين اما مهم ".است فيلم از من ناخوشايندي يا خوشايندي سرانجام توقيف سال هفت از پس مهرجويي داريوش ساخته بانو .درآمد نمايش به تهران سينماي در 14 مهر 22 لوئيس ي"ويريديانا" فيلم از آزاد اقتباسي كه فيلم اين در را مهرجويي استادي و مهارت ديگر بار است بونوئل پديد اثري و ميگذارد نمايش به خارجي متون از اقتباس شاخص آثار از يكي عنوان به سالها گذشت از پس كه ميآورد .ميآيد بشمار سازندهاش و بانو از نامتعارف و مشخص تصويري ارائه در مهرجويي كار .است اجتماعي ، ارزنده بسامان نا شرايط برخي از توصيفش عنوان به ايران سينماي بهترينهاي از تعدادي جمعآوري .و فيلمبرداري مدير چهره ، طراح لباس ، و صحنه طراح بازيگر ، سينمايي كارنامه در بانو ويژه امتيازات از يكي.. .است مهرجويي .شد روبهرو خوب استقبالي با نيز تماشاگران سوي از بانو همه براي اگر كه داد نشان بانو توماني ميليون فروش 55 به شود فكر متنوع ، سليقههايي براي و تماشاگر نوع سينماي كه است چيزي اين و رسيد خواهيم پرتنوع سينمايي .دارد نياز آن به ايران هشت در مهر از 15 "الوند سيروس" ساخته "ساغر" فيلم فيلم يازدهمين كه فيلم اين.بود پرده بر تهران سينماي نوشته "تنهايي ترانه" فيلمنامه براساس است الوند سينمايي اثري ميكوشد و درآمد ، تصوير به "كريمي هادي محمد" دكتر ابهام پر فيلمي نهايت در اما باشد عشق درباره متفكرانه "ديد را آن دوباره بايد كه فيلمي".است درآمده كار از اما.بود شده انتخاب فيلم اين تبليغات براي كه بود شعاري و نگرفت قرار مورداستقبال گسترده تبليغات عليرغم ساغر اندكي يعني.فروخت تومان ميليون فقط 15 نمايش هفته سه با همين كه "عوضي مرد" فيلم جمعه روز فروش روز يك از بيشتر .بود كشيده تصوير به فانتزي كمدي پرداختي با اما را مضمون تهران در آبان از 6 هنرمند محمدرضا ساخته "عوضي مرد" پرداخت زيبا ، مضمون خاطر به و رفت سينماها برپرده گرفت قرار استقبال مورد سرعت به دلنشيناش طنز و جسورانه اختصاص بهخود را تهران سينماهاي از نيمي كه آنجا تا تاريخ در كه سال 77 در تنها نه شگفتآور فروشي با و داد در تنها عوضي مرد.نشست فروش جدول صدر در ايران سينماي در رقم اين و داشت فروش ميليون به 14 نزديك تعطيل روز يك به نمايش هفته سه از پس او با همزمان فيلمهاي كه حالي .نيست سادهاي مساله نميرسند ، رقمي چنين آن حرفهاي و محكم فيلمنامه مديون عوضي مرد عمده موفقيت انجام به مهارت با را آن تصويري برگردان "هنرمند" كه است گاه و جسورانه شاد ، پرداختي تراژيك مضمون يك از و رسانده روال به تند آهنگي ضرب با فيلماست داده ارائه خلاقانه ريكاتوروار كه فضايي در و آغاز بكوب و بزن كمديهاي نخستين همان از فيلمساز.ميشود دنبال معقول باريتمي تا ميكند هدايت فانتزي بسوي خوبي به را تماشاگر صحنهها باور فيلم درون واقعيت رادر واقعي غير رويدادهاي همه فيلم يك از عوضي مرد كه است تمهيدي چنين با.پذيرسازند در و ميرود فراتر كلام و موقعيت كمدي از و شاد "صرفا مهم مسايل طرح به انتقادي ناب كمدي يك همچون دروني لايه .اجتماعيميپردازد عوضي مرد با همزمان كه است ديگري كمدي فيلم وارونه دنياي عليرغم فيلم دو اين اما.بود پرده بر تهران سينماهاي در ديگري و ركوردشكن و فروشيبيسابقه يكي مضمون تشابه .داشت بيرونق و بساخلوت گيشهاي شهريار سينمايي بلند ساخته ششمين وارونه ، دنياي فيلم و نكنيد گل را آب هراس ، گذرگاه ، پرچمدار ، از پس -بحراني گسترده "نسبتا تبليغاتي با آبان از 27 -اچ 3 به حمله اندام و بزرگ كلههاي با پوسترهايي پخش.شد اكران راهي با بزرگ و كوچك برچسبهاي توزيع و فيلم آدمهاي كوچك شايعاتي و فروشگاهها در و شهر سطح در "ممنوع دروغ" عنوان بود مخاطب جذب براي تمهيداتي جمله از...و فيلم درباره از بعد هفته دو اينهمه ، با.نشد واقع موءثر چندان كه خبري گزارش يك در اسلامي جمهوري خبرگزاري فيلم اين نمايش :نوشت كمدي فيلمهاي انحصار در تهران سينماهاي عنوان با از بارور انتظار ، سالها از پس ايران سينماي روزها اين" ظهور.است كمدي قالب در سينمايي فيلم دو نمايش تجربه توسط سينما از نوع اين به پرداختن و كمدي سينماي و ارتقاء براي اميد از رگههايي ايراني كارگردانان مرد فيلمهاي.مينماياند را كشور در فيلمسازي و پيشرفت ايران كمدي سينماي پيشتازان واقع در وارونه دنياي و عوضي قفل جادوي گفت بتوان شايد كه هستند اخير سالهاي طول در اين كارگردانان دست به ايران سينماي در سينمايي ژانر اين هماكنون كه مردعوضي فيلم موفق اكران.شد باطل فيلم دو كه داد نشان است سال 77 سينماي پرفروشترينهاي زمره از همچنين.است كمدي و طنز موضوعات طالب و تشنه نيز جامعه شهريار كارگرداني به وارونه دنياي فيلم همزمان نمايش از ديگر نشانه نيز تهران سينماهاي از برخي در بحراني .است ايراني تماشاگر نزد كمدي سينماي مقبوليت راستگويي و صداقت مبناي بر وارونه دنياي فيلم اصلي محور با مختلف جوانب از طنز قالب در دارد سعي فيلم اين و است .بپردازد جامعه در دروغگويي و دروغ موضوع به اخلاقي نگرشي اين فقدان به توجه با ايران سينماي در كمدي فيلم ساخت ولي ميشود محسوب ارزش با تجربهاي عنوان به فيلمها نوع اكران همزماني سينما ، دستاندركاران از بسياري اعتقاد به از نادرست برنامهريزي يك كشور سينماهاي در كمدي فيلم دو ".است كشور سينمايي مسئولان سوي جشنواره در نمايش هنگام به تبريزي كمال ساخته "مهرمادري" برخلاف اما شد مطرح پرفروش فيلم يك عنوان به فجر فيلم .نشد روبهرو استقبال با عمومي نمايش در پيشبيني اين دست":مثل مناسب چندان نه آگهيهاي و نمايش نامناسب زمان در "ميشي؟ من مامان" يا "...فابريكه عين هم تميزش دوم .نبود بيتاثير زمينه اين همين به و درآيد نمايش به آذر اوايل بود قرار مادري مهر به مطبوعات در نيز آن دهنده نمايش سينماهاي آگهي دليل و پرده روي فيلمهاي بالاي فروش دليل به اما رسيد چاپ تعويض به حاضر سينماها عوضي ، مرد به سينما اختصاص 23 روزهاي در و رمضان ماه آغاز در سرانجام و نشدند فيلم .شد سينماها راهي "مادري مهر" دانشآموزان امتحان كانون در كه است مهدي نام به بزهكار نوجواني ماجراي فيلم خود مادر را او كه آشناميشود زني با تربيت و اصلاح كانون از نوجوان.ميشود علاقهمند او به و ميپندارد مادرآدمي اما ميرود خود فرضي مادر سراغ و ميگريزد ...و بكند او به كمكي نميتواند كه پريشان است بدآموزي مسائل ، با تصنعي برخورد فرعيات ، به پرداختن موجب كه است ديگري مشكلات از پيام نداشتن و نوجوان گفتار .شد فيلم اين با مردم سرد برخورد سينماي در 9 آبان از 27 "لطفي رامبد" ساخته شرقي زن را فصل فيلم كمفروشترين عنوان و درآمد نمايش به تهران .كرد دريافت روايت را جوان زوج يك سطحي و ساده بسيار داستان فيلم كه هستند بيهويتي آدمهاي غربي ، نه و شرقي نه كه ميكند ساخت.ميكنند زندگي خاكي كره اين كجاي در نيست معلوم است چنان بازيگران تصنعي بازي و آشفته تدوين بيسروته ، و برانگيز پرسش آن نمايش پروانه صدور و مجوزساخت صدور كه .است تحملناپذير آن تماشاي تومان ميليون با 8 ناموفق نمايش هفته دو از پس شرقي زن عياري كيانوش زيباي كار "نبودن يا بودن" به را جايش فروش .داد ماندن زنده براي كه است انسانهايي درباره نبودن يا بودن .شدهاند مغزي مرگ دچار كه هستند كساني قلب نيازمند تاثيرگذار و دهنده تكان روايتي واقعيت ، اين از عياري با و شكل سادهترين در را مرگ و زندگي و ميدهد ارائه .ميكند معنا تصويري واژههاي شاعرانهترين جمله از جايزه غيرحرفهاي 4 بازيگران از گروهي با فيلم جشن دومين از را كارگرداني بهترين و فيلم تنديسبهترين از را فيلمنامه بهترين جايزه و ايران سينماي بزرگ .كرد دريافت قاهره بينالمللي جشنواره ويژه به - آثارش ديگر همچون نبودن يا بودن در عياري زندگي طبيعت از خاص موقعيتي جستجوگر نگاهي با -آتش آنسوي نمايش به را هنرمندانهآن چنان و ميكند كشف را اتفاقي به و ميكند فراموش را سينما تماشاگر كه ميگذارد .ميماند خيره است شكلگيري حال در او چشمهاي مقابل كه پاييز فصل در فيلمها فروش
.اند نمايش حال در تهران سينماهاي در همچنان "شيدفر علي" |
|