از ترانزيت باري قطار نخستين
حركت به سرخس سمت به بندرعباس
درآمد
ترنم ديگر بار مسيحي نو سال
صلح سرود
و فروهر داريوش چهلم مراسم
شد برگزار همسرش
از ترانزيت باري قطار نخستين
بهحركت سرخس سمت به بندرعباس
درآمد
باري قطار نخستين:اسلامي جمهوري خبرگزاري -بندرعباس
طيمراسمي جمعه روز سرخس ، به بندرعباس مسير در برنامهاي
.درآمد حركت به مستقيم صورت به رجايي شهيد بندر از
حامل قطار اين:گفت هرمزگان استان راهآهن مديركل
.است مركزي آسياي بهكشورهاي ترانزيت كالاهاي
لوازم شامل قطار اين كالاي عمده:افزود فتحاللهي عباس
وي.است مبل و بيسكويت سيگارت ، روغنرنگ ، چاي ، خانگي ،
هفته هر جمعه ايران ، اسلامي جمهوري آهن راه:داشت اظهار
تن چهارهزار وزن به واگن ظرفيت 50 با باريرا قطار يك
.كرد حملخواهد را مركزي آسياي كشورهاي كالاهاي
جابجايي آمادگي آهن راه بار ، بودن صورت در:ويافزود
به بندرعباس رجايي شهيد بندر از را واگنبار روزانه 50
تاكنون سال ابتداي از راهآهن:گفت وي.دارد سرخس مقصد
بندر به مركزي كشورهايآسيانه از پنبه تن هزار حدود 250
اينميزان كه نموده حمل صادرات جهت بندرعباس رجايي شهيد
رشد از 300درصد بيش مدت اين در گذشته سال به نسبت
.داشتهاست
بار واگن يك حمل ارزي درآمد:كرد نشان خاطر اللهي فتح
نفت بشكه از 300 بيش فروش با برابر بهسرخس بندرعباس از
.است
ترنم ديگر بار مسيحي نو سال
صلح سرود
ميلادي سال 1999 آغاز مناسبت به
ميان در سال هر فراوان جلال و باشكوه (ع) مسيح ميلاد عيد
"الهي ظهور" يا عيد اينميشود برگزار جهان مسيحيان
است مسيحيان جشن عموميترين و بزرگترين
كردهاند تهيه قبل از كه را كاجي درخت ژانويه شب ارمنيان *
علاقه از جزئي درخت تقديس آنجاييكه از و ميكنند تزيين
شناخته جنبش و زندگي مظهر برايشان درخت است طبيعت به
ميشود
زنسامري ، نام به است داستاني چهارم باب يوحنا ، انجيل در
.صحبتميكند آب چاه بالاي در سامري زن اين با (ع)عيسي
:ميگويد (ع) مسيح به زن ميرسد عبادت و پرستش به گفتگو
شما اما ميكردند عبادت كوه اين روي در ما پدران"
".كرد عبادت اورشليم در را خدا بايد ميگوئيد يهوديان
خداوند كه آمد خواهد زماني كن باور زن ، اي":گفت (ع)عيسي
.اورشليم در نه و كرد خواهيد پرستش كوه اين روي بر نه را
خواهند عبادت راستي و روح با را خداوند حقيقي ، پرستندگان
و "..ميباشد پرستندگان اينگونه طالب او زيرا.كرد
:كرد دعا آنگاه
آسماني در كه خداوند اي
.باد مقدس تو نام
بيايد ، تو ملكوت
است آسمان در چنانكه تو اراده
.شود كرده نيز زمين بر
بده ما به امروز را ما كفاف نان
.ببخش را ما قرضهاي و
.ميبخشيم را خود (مقصرين) قرضداران نيز ما چنانكه
ده ، رهائي را ما شرير از بلكه مياور ، آزمايش در را ما
.توست آن از ابد تا جلال ، و قوت و ملكوت زيرا
(متي 6913).آمين
خود با را جاودانه آرامشي گويي ميرسد ، راه از كه زمستان
اين آغاز در جهان نقاط تمام مسيحيانميآورد همراه به
در ميگيرند ، جشن را (ع)مسيح ميلاد عيد شب (ژانويه) ماه
كه روحاني و مذهبي مراسم اجراي با و ميشوند جمع كليساها
نواي با "معمولا و است مناجات سرودهاي و دعاها شامل
و ستايش را خداوند است همراه مذهبي موسيقي سحرآميز
و بركت درخواست مطلق حقيقت يعني او از و كرده شكرگزاري
كشيشان ، و اسقفان مراسم اين اجراي از پس ميكنند ، بهروزي
به حاضران دعوت ضمن و ميكنند موعظه را انجيل از بخشهايي
خود دعاهاي با را آنها يكديگر با محبتآميز زندگي و صلح
.ميدهند بركت
زبان در ميگويند ، هم كريسمس شب را (ع)مسيح عيسي تولد شب
."مذهبي جشن" يعني Mas و "مسيح" يعني Christ انگليسي
ميبود اينچنين اگر نيست ، جشن يك تنها مسيح ميلاد جشن
و ميشد رنگ كم و شده روزگار حوادث دستخوش پيش بسيار
در كه است اين حقيقت.ميماند باقي آن از نامي تنها
رمز ،(مسيح)ميلاد شب در مذهبي مراسم از يك هر جان ژرفاي
.است بررسي قابل رمزشناسي ديدگاه از كه است نهفته رازي و
نمادها اين ريشه:است معتقد مسيحي واعظ بيك ، عيسي ادوارد
مسيحيان مقدس كتاب در روحاني ديدگاهي با بايد را رمزها و
.كرد دنبال
مسيح ميلاد عيد آمانور ، *
معادل آمانور.ميشود خوانده آمانور نو ، سال روز نخستين
"ناو".است زندي اصطلاح يك كه ميباشد ناواسارد ارمني
بجاي كه است ما سال همان "ساردوا" و ميدهد را نو معني
مراسم ارمنيان كهن ، اعصار درميشود برده بكار نو سال
.مينمودند برگزار تمامتر هرچه شكوه با را ناواسارد
در ارامنه خليفهگري عمومي روابط مسئول زاده ، كشيش آربي
جشن برگزاري دقيق تاريخ اينكه و مسيحي نو سال مراسم مورد
(ع) مسيح ميلاد عيد":ميگويد است روزي چه (ع)مسيح ميلاد
جهان مسيحيان ميان در سال هر فراوان جلال و باشكوه
و بزرگترين "الهي ظهور" يا عيد اينميشود برگزار
دقيق تاريخ كه آنجا از اما.است مسيحيان جشن عموميترين
اختلافاتي آن سر بر و نيست روشن مسيح عيسي حضرت تولد
ميلاد عيد ارمني كليساي جمله از مذاهب برخي در دارد وجود
جشن همزمان و يكجا بطور مسيح حضرت تعميد غسل با را مسيح
آن تولد شب را ميلاد عيد مراسم ديگر برخي و ميگيرند
آن تولد روز دسامبر ، بعضي 25 يعني.ميكنند برگزار حضرت
توسط حضرت آن تعميد تاريخ ششمژانويه ديگر بعضي و حضرت
".ميدانند ملاك را پيامبر يحيي
و سي قوانين از هفتم قانون در و است مسلم آنچه اما
جشن مراسم":است اين آمده نيز ارمني كليساي چهارگانه
تشريفات بهمراه و ژانويه ششم در بايد مسيح ، حضرت ميلاد
ارمني كليساهاي تمام در مذهبي خاص آوازهاي سرودن و ويژه
".شود برگزار
سوراخ" به ايام اين خاص سنن و آداب و مراسم مورد در وي
روز يك قديم در":ميگويد و ميكند اشاره "سيب كردن
از پر ظرف هفت همراه به را بزرگي كيك نو سال به مانده
نارنج آن روي كه هم ويژهاي نان و ميكردند تهيه ميوه
سفره سر بر بودند كرده تزئين زيتون شاخههاي با و گذاشته
به همه ، سهم تقسيم از بعد خانواده بزرگ و ميگذاردند عيد
البته كه ميداد نيز سيب يك خانواده اعضاي از كدام هر
قرار آن در سكهاي و كرده سوراخ قبل از را سيبها از يكي
يك بعنوان آنرا شد سكه آن صاحب كه كدام هر تا ميداد
.نگهدارد خود پيش سال تمام در سعادتآور و گرانبها يادگار
مي مربوط ارمني دوشيزگان به بيشتر كه نيز ديگري رسم
تحويل شب ارمني دختران كه ;"مرغ تخم فال" از بود شدعبارت
از پر كه ظرفي در و ميشستند تميز را تخممرغ نو سال
مرغ تخم اگر هنگام صبح و دادند مي جاي بود حنا و زغال
بود گشته سرخ اگر و آنان بخت سياهي نشان بود شده سياه
ديگر از و.ميشد محسوب آنان سعادت و بختي نيك علامت
به بود ، منازل بام پشت كيسهبر و جوراب آويختن نيز رسوم
شود پر (هدايا) گاقاندچك از كيسهها و جوراب كه اميد اين
".گردد گشوده دمبختان بخت و
و آداب آنهمه از اكنون متاسفانه ميكند ، اضافه آخر در و
.است نمانده باقي كاج درخت تزيين جز چيزي گذشتگان رسوم
دانش و حيات درخت كاج ، درخت *
شب ارمنيان":ميگويد ارامنه اعظم اسقف مانوكيان ، آرداك
تزيين كردهاند تهيه قبل از كه را كاجي درخت ژانويه
به ازعلاقه جزئي درخت تقديس آنجاييكه از و ميكنند
ميشود شناخته جنبش و زندگي مظهر برايشان درخت است طبيعت
غيره و "دانش درخت" ،"حيات درخت" از نيز مقدس كتاب در و
.است شده ياد بارها
يافته رواج تاريخي چه از فعلي بصورت كاج درخت اينكه اما
به بار نخستين را كاج درخت روايتي به.است فراوان اقوال
ميكردند تزيين امروزي صورت به آلمان در ميلادي سال 1605
داشت عادت "پروتستانيسم پدر" لوتر مارتين ميشود گفته و
بهخانه را كاج درختان شاخههاي مسيح حضرت تولد شب در كه
همين و ميكرد تزئين را آن كودكان شادماني براي و ميبرد
در 1840 و يافت تبديل عمومي آيين و رسم يك به بعدها عادت
راه امريكا و انگلستان به كاج درخت آرايش مراسم ميلادي
.يافت
است فيروز حاجي همان پاپانوئل ، *
"زمستان بابا" ،"گاقاند بابا" مسيحي نو سال ديگر رسوم از
پيدايش در.است معروف نوئل بابا همان يا "كلوز سانتا" ،
محققين از هركدام و ندارد وجود قاطع آرائي نيز بابانوئل
همه از اما ميدارند اظهار آن درباره خاصي نظريه
.دارد فراوان شهرت كه است "كلوز سانتا" داستان معروفتر
:ميكند تعريف اينگونه را داستان "كشيشزاده آربي"
ميلادي چهارم قرن در كه بوده جواني "كلوز سانتا"
نداشتن سبب به تنگدست دوشيزگان روزگاران آن در ميزيسته ،
از شبي.ميماندند محروم بخت خانه به رفتن از جهيزيه ،
سوراخ از پنهاني پركرده زر از كيسههايي كلوز سانتا شبها
با هم آنان و ميريزد بخت دم دختركان خانه به بخاري
خانه به كرده تهيه جهاز بادآورده طلاهاي آن از استفاده
بابانوئل يا كلوز سانتا كه اينجاست از.ميروند شوهر
طور به كه ميشود هدايايي مظهر (نيكوكار مرد يا پدر)
".ميشود آماده ناگهان و پنهان
رسم اين ايران ارمنيان و جهان مسيحيان ميان در هم هنوز
در به ناشناس طور به كه هستند خيري مردان و دارد وجود
آنها با را شاديشان تا ميروند تهيدست مردم خانههاي
نوئل بابا و قديم كلوز سانتا ميكند ، اضافه و كنند تقسيم
فراواني تشابه كه است ايرانيان "فيروز حاجي" همان جديد
كه هست آنان ميان هم اختلافاتي البته.دارند يكديگر با
.ميباشد متفاوت عصرهاي مكاني و زماني شرايط زائيده
درميآيند صدا به ناقوسها *
.ميشود آغاز ناقوسها درآمدن صدا به با مسيحي نو سال
سراسر در را مسيحي نو سال آغاز ناقوسها شب ساعت 12 در
سال و گذشت ديگر سال يك اينكه يعنيميكنند اعلام جهان
....ميلادي سال 1999 ميشود ، آغاز جديد
جشنهاي و مسيح ميلاد شب در مذهبي مراسم اجراي صورت
به تفاوت اندكي با مذهبي اقليتهاي نودر سال شب در آييني
.است نزديك يكديگر
هوا وقتي":ميگويد پروتستان ساله ، 27"اميريان شروين"
در همه ميرسد راه از غروب و ميشود تاريك آرام آرام
و ميكنيم گفتوگو يكديگر با آنجا در.ميشويم جمع كليسا
كليسا چراغهاي شب ساعت 12 در.ميخوريم شام و شيريني
آنكه از پس و درميآيد صدا به ناقوسها و ميشود خاموش
اين و ميشود روشن چراغها رسيد ، گوش به بار ساعت 12 زنگ
.است مسيحي نو سال آغاز
"كاملا تهران آسمان شب اين در اگر ميشود خوب چقدر و
است عدالت و پاكي نشانه برف ما براي چون شود سفيدپوش
بدنيا گرمسير منطقهاي در و ناصره در (ع)عيسي كه هرچند
".آمد
برف بارش با همراه نو سال شب دارد دوست شروين كه حالي در
شود ديدنيتر شهر منظره كليسا پنجرههاي پشت از تا باشد
سال تحويل گرچه ميگويد ارامنه از يكي "آوانسيان ژنيك"
صبح آن بر علاوه ارامنه ما اما است ژانويه اول شب در نو
عبادت به و ميشويم جمع كليسا در نيز ژانويه ششم روز
خويش صورت بر كليسا به ورود محض به اول.ميپردازيم
ميشود برگزار صبح دعاي و نماز سپس و ميكشيم صليب علامت
آورده بجا توبه مراسم رباني عشاي مراسم اواخر در و
روغن كه را روغنريز كبوتر كشيش آن از بعد و.ميشود
از و برميدارد محراب بالاي از دارد جاي خود در را مقدس
طواف را محراب حاليكه در محراب راست سمت سوي به چپ سمت
ميآيد پايين كليسا صحن از آنگاه و برميدارد قدم ميكند
پس و ميرود ميراثخانه به و ميشود مقدس جايگاه وارد و
به چپ طرف از دوباره كليسا صحن طول گذاشتن سر پشت از
اعظم اسقف به را روغنريز كبوتر و ميرود صحن بالاي
.ميكند تبديل
مقدس نان و آب تبرك مراسم *
در كه آبي ظرف به اشاره با را مراسم اين "كشيشزاده"
اين در:ميگويد و ميكند تشريح شده داده قرار كليسا صحن
آب حاوي كه شده گذاشته كليسا صحن روي به بزرگي ظرف مراسم
يحيي از نمادي و دارد تن بر مخصوص لباس كه كودكي و است
كتاب و صليب با را آب آنگاه و ميايستد ظرف كنار است
كه ميشود خوانده انجيل از آياتي و ميدهند تبرك مقدس
آب در را صليب آن از بعد.است تعميدمسيح غسل به مربوط
(روحالقدس سرود يعني) مرسل كبوتر سرود با و مياندازند
نماد باز كه ميشود چكانده آب در بار سه مقدس روغن
همچنين.است روحالقدس حضرت نزول و مسيح غسلتعميد
آن به مربوط كه ميشود خوانده هنگام آن در خاصي سرودهاي
.است مسيح انجيل از برگرفته و روز
بدون است ناني مقدس نان:ميگويد "مقدس نان" مورد در وي
خمير نداشتن.است شده تشكيل آب و آرد از فقط و خميرمايه
نشده متولد جسماني پدري از مسيح كه است معنا اين به مايه
دهان در تكه تكه كشيش توسط روز آن در كه نان تبرك و
با و گرفتن خود در را مسيح نماد ميشود گذاشته مسيحيان
نان من":فرمود حضرت آن خود كه چرا.است پذيرفتن ودل جان
هركس و نشود گرسنه هرگز ميآيد من نزد كه كسي.هستم حيات
".نگردد تشنه هرگز آورد ايمان من به كه
(يوحنا 6135)
فروزان شمع مراسم *
شمع افروختن براي مادرش همراه به كه "سركيسيان ژاكلين"
ميلاد ظهور نماد را مراسم اين آمده ، مخصوص جايگاه به خود
از قبل:ميگويد و ميداند عالم نور عنوان به مسيح عيسي
شمع بگيرند ، جشن را مسيح ميلاد تاريخي نظر از آنكه
وي.بود مسيح عيسي از نشانهاي مسيحيان ميان در فروزان
نور ديدن جهت روحانيت و معنويت عالم در:ميكند اضافه
عيسي ميفرمايد انجيل و داريم هدايت چراغ به نياز الهي
.بود نور آن مسيح
و مسيحي نو سال تبريك ضمن اعظم اسقف مراسم پايان از پس
شده بريده تكههاي (ع)عيسي حضرت شدن مصلوب به اشاره با
عيسي خود:ويميگويد.ميكند تقسيم آنان ميان در را نان
و فرمود اشاره خود شدن مصلوب موضوع به بارها نيز مسيح
:گفت (ع)عيسي.كرد پيشگويي آنرا
را او و شد خواهد كرده تسليم مردم بدست انسان پسر"
(متي 722).برخاست خواهد سوم روز در و كشت خواهند
احمدي محسن
و فروهر داريوش چهلم مراسم
شد برگزار همسرش
مسجد در پنجشنبه عصر همسرش و فروهر داريوش چهلم مراسم
.شد برگزار تهران فخرآباد
از تا شد آن خواستار همسرش و فروهر وكيل مراسم اين در
جريان در فروهر خانواده و مردم مربوطه مجاري طريق
همسرش و فروهر داريوش قتل مورد در شده انجام پيگيريهاي
.گيرند قرار
دادن سر با حاضران از تعدادي مراسم اين پايان در
كه داشتند مسجد محوطه از خارج راهپيمايي در سعي شعارهايي
دخالت با و آمد پيش پراكندهاي درگيري جمعيت بين در
درگيري گسترش از مسجد اطراف در مستقر انتظامي نيروهاي
.شدند متفرق ترتيب اين به شعاردهندگان.شد ممانعت
|