...سال مرجهاي و هرج از نمودي
سينما فردادر فرانسوي فيلم دو
فلسطين
در" پشيمونه بلا ميمون" نمايش
گلستان فرهنگي مجتمع
...سال مرجهاي و هرج از نمودي
طهران در شبي نمايش كارگردان آدينه گلاب با گفتوگو
به مضمون جهت از نمايش اين اجراي لزوم چيز هر از قبل *
به جامعه نياز "اساسا كه مفهوم اين به.ميكند خطور ذهن
نمايش از بعد اينكه و چيست فرهنگي نظر نقطه از نمايش اين
اين شد چه مفهومي و اجرايي خاص شكل با "مار سلطان"
برگزيديد؟ را نمايشنامه
مضمون كه كردهام كار را نمايشهايي كلي طور به من
رفتار به من هم قبلي نمايشهاي در.است "انسان" آنها اصلي
و رسوم و آداب فرهنگ ، انسان ، محيط ، برابر در انسان
.ميكند فرق كردن نگاه شيوه فقط پرداختهام ، سردمداران
ما زمان هر كه است شده اشاره اين به "طهران در شبي" در
نگذاريم ، احترام قوانين به شويم ، خودبيگانگي از دچار
را خود امكانات و فرهنگ و دهيم دست از را خود خودباوري
قرار اجتماعي و سياسي فرهنگي ، تهاجم ، مورد نشناسيم
سال ميليون در 50 چه گذشته سال در 50 چه.گرفت خواهيم
.بعد
شكل به نيز اشارههايي نمايش اين در ميرسد نظر به *
.است شده كشيده تصوير به آن در مميزي اعمال و نمايش
هر.نميكند فرق بشر عمر طول تمام در سانسور و مميزي
كند ايجاد مرج و هرج آزادي اسم به بخواهد زمان هر در كسي
.ميشود فرهنگي كارهاي ادامه عدم منجربه باشد آسايش مخل و
همذات حس ايجاد و بيشتر تاثيرگذاري براي نمايش اين *
تاكيد صحنه بر حاكم نوستالژيك حس آوردن بوجود بر پنداري
.ميكند
براي "اصولا.نداشتهام حس اين ايجاد بر تاكيدي من
حس بودهاند نزديكتر سالها اين به كه تماشاگراني
اين از كه آنهايي در عكس به و آمده بوجود نوستالژيك
به.ميكند بروز ضعيفتر حس اين بودهاند دورتر سالها
ناخواه خواه ميكند تصوير را پيش سال كه 57 نمايشي علاوه
.ميشود حس اين دچار
وحتي مييابد شدت صحنه طراحي نوع خاطر به نوستالژيك حس *
رنگهاي از استفاده با ميشد كه را صحنهاي ميرسد نظر به
رئاليستي شكل به كرد ، طراحي متفاوت شكل بخشيدن و خاص
.است شده پيشبيني
نميكند تداعي را رئاليستي فضاي يك "دقيقا صحنه طراحي
لرزان حدودي تا كه شده تجسم پارچهاي لتههاي توسط چون
.است
و بلند ديوارهاي با رضاشاهي دوران معماري براساس صحنه
يك مختص كه رنگي و زمان آن برآمدگيهاي و فرورفتگيها
حدودي تا صحنه دهانه اگر وجود بااين.است شهرباني پاسگاه
سعي نمايش اين درميرسيد نظر به مناسب بود ، بستهتر
.شود تصوير فانتزي -رئاليستي فضاي يك كه شده
فضاي در اينكه با "دراكولا" و "سيندرلا" شخصيتهاي حضور *
چگونه را دو اين حضور شما اما است قبول قابل اثر فانتزي
ميكنيد؟ توجيه
باشد "قاراشميش" ،"شهين" قول به چيز همه كه شرايطي در
چيزي هر انتظار ميتوان ريخته ، بهم و نابسامان چيز همه و
كه است امريكا از نمودي نمايش ، در "سيندرلا".داشت را
و نشده برخوردار جهاني قدرت از هنوز زمان آن در البته
تحقق به كه پيشبيني ميكنند ، پيشبيني او درباره كس همه
مردم سالاري شهريور 1320 از بعد سال چندين و ميپيوندد
فريبها ، ميان از "سيندرلا".ميبينيم جهان بر را امريكا
ميآيد انسانها اوليه حقوق شدن پايمال و ظاهري زيباييهاي
اين ، از گذشته.يابد دست يگانگي و دوستي محبت ، به تا
آرزوهاي كه است سيندرلاهايي از پر ما اطراف در متاسفانه
هستند معجزه منتظر فقط تحققش براي دارندولي بزرگي و زيبا
نميكنند آمالشان آوردن دست به براي تلاشي وكمترين
تلخيها با وقتي ولي.هستند بيروني اتفاقات ومنتظر
ودچار ندارند مقابله قدرت ميشوند مواجه بيرون وسختيهاي
.ميشوند شكست
موجود پلاكاردهاي و بروشور خاص شكل طراحي حساب اين با *
ونابسامان شلوغ وضع همين القاي براي هم انتظار سالن در
.است بوده
نمايش به شدن وارد براي هستند دروازههايي اينهابله
اين به نسبت كه تماشاگران از كثيري عده كردن مطلع و ما
درصد كه 90 عده اين ميان از اگر و هستند بياطلاع موضوع
كنجكاوي 5 حس تحريك به موفق فقط ميدهد تشكيل را آنها
.دادهايم انجام را خودمان رسالت باشيم ، شده هم درصد
زن متفاوت 3 ونگرشهاي احساسات مجموع ميرسد نظر به *
ديدگاهي نوع بيانكننده -سيندرلا و صنوبر شهين ، - نمايش
امروزي زن مقوله به نمايش كارگردان عنوان به شما كه است
.داريد
شخصيت دو "شهين" و "سيندرلا".است همينطور "دقيقا
منتظر سيندرلا ولي دارند بزرگي آرزوهاي كه هستند متفاوت
. ميكند عمل وجود تمام با شهين برعكس و است معجزه
وكنج ميكند عمل منفعلانه سختيها با مواجهه در "سيندرلا"
ولي ميدهد ترجيح بدبختيهايش و موشها با را آشپزخانه
دندان و چنگ با و ميزند ماجراها و سختيها قلب به شهين
طرف از.بكشد بيرون ميخواهد اندروني كنج از را خودش
شرايط با البته.هستند هم شبيه "صنوبر" و "شهين" ديگر
شهين شخصيت ميگويد صنوبر كه همانطوري بسا چه و متفاوت
است ، آزاد و روشنفكر زني اگر صنوبر كه چرا.باشد ارجحتر
را خود پيشرفت تمام شهين اما بوده مهيا برايش شرايط
.است خود كوشش و تلاش مديون
شهين آمده ، دست به امكانات اين از زمان گذر در اينكه حال
.دارد زمان به نياز ميكند ، استفاده چگونه
.است طرح قابل هم "آقاتقي" شخصيت مورد در سئوال اين *
يك نمود عنوان به كاراكتر اين حضور توجيه "اصولا اينكه
بوجود براي تنها او توسط در كندن جا از و چيست "لمپن"
آن از خاص مفهومي اينكه يا است تصويري جاذبههاي آوردن
.است ميشده تعقيب
معني به اگر مانيست "لمپن" عنوان هيچ به "آقاتقي"
تعريف اين جنبههاي از هيچكدام باشيم متوجه لمپن واقعي
و ساده پاك ، غيرتمند ، شخصي او.نميشود تقي آقا حال شامل
خيلي ولي لوت و لات ميگن":شهين قول به و است ادب با
عرق با پرست ناموس او حال عين در ".تقي آقا اين داره ادب
اما.بزرگ ي"اما" آن...ولي ديگر خوب خصوصيتهاي و ملي
اين وقت چه كه است شده واقع فرهنگ فقر ظلم مورد و ناآگاه
حتي.ميداند خدا بربندد رخت كشور از ميخواهد فقرفرهنگي
ايرج اشعار روي از كه ميخواند آقاتقي كه شعرهايي در
اين بالاي شخصيت و منش نوع است شده انتخاب حافظ و ميرزا
درنهايت و دارد نظر نقطه آقاتقي.ميشود تصوير كاراكتر
بنابراين.ميآورد دليل ميافتد كه اتفاقاتي براي سادگي
"اما" يك.. اما است دور لمپنيزم از آقاتقي كه ميبينيم
فرهنگي سياسي اقتصادي ، شرايط اينكه و ديگر بزرگ ي
از آيا ميكند؟ چه افراد اينگونه با كشور يك واجتماعي
پرورش را آنها و ميكند استفاده خوبي شكل خصوصيتهابه اين
لات به را افراد اين و كرده سوءاستفاده آن از يا ميدهد
توسط هشدارشان كه كساني.ميكند تبديل مرداد ولوتهاي 28
در كندن جا ازاست شده داده "صنوبر" چون روشنفكري افراد
بند در انسان اين نگنجيدن از نمودي نيز پرسوناژ اين توسط
برايش كه حكمي به نسبت اعتراض حال عين در و است وحبس
.كردهاند صادر
حركت و آواز زدن ، سوت رقص ، مانند حركتهايي از نمايش در *
تنها آيا شده اغراق اعمال اين.ميشود استفاده اسلوموشن
داريد؟ آن براي عملي توجيه يا است سازي جذابيت براي
اين.است شوخي يك درواقع "نباتي آقاي" اسلوموشن حركت
لحظات در تماشاگر بيشتر توجه جلب براي سينما در عنصر
را حادثه وقوع زمان ميخواهند گويي ميشود ، استفاده حساس
.بياندازند عقب به
نباتي كه لحظاتي در شوخي عنوان به را آن ما هم اينجا در
.كردهايم استفاده است حساس خيلي موضوع ميكند فكر
ابعادشخصيتي از يكي دادن نشان براي "علاقبند" رقص حركت
و انتظار لحظههاي از نشاني دراكولا براي و است او
.عصبيش واكنشهاي
كردن گم رد براي زدن سوت از "دراكولا" اول لحظات در
-زارعي پيشنهاد به كه پاياني لحظات در اما ميكند استفاده
انديشههاي به اشارهاي شد انجام -نقش اين بازيگر
ملتها رسوم و آداب از چگونه كه دارد استعمارگرايانه
.ميكنند استفاده آنها عليه
نمايش كردن جذابتر چه هر براي ميآمد نظر به *
ولي كنيد استفاده شده شناخته چهرههاي از ميتوانستيد
.نكرديد چنين
ميكنم فكر و وفادارم خودم تئاتري دوستان به شدت به من
سينما سرشناس چهرههاي مقابل در آنها دادن قرار چندم دست
من اين ، از جداي.است آنها حق در بزرگي ظلم تلويزيون و
هدف آخرين عنوان به گيشه به شايد كار اين شروع ابتداي از
يك تمرين و نوشتن لحظات تمام در اينكه با ميكردم فكر
موضوع ، لحاظ به بايد كار كه نبوديم غافل اين از لحظه
.باشد جالب و ديدني صحنه حركات و بازيها
.ميشود حس "كاملا موسيقي به نياز نمايش از لحظاتي در *
نبرديد؟ بهره تمهيد اين از كه شد چه
در جز و ندارد نمايش اين در جايي موسيقي من ، نظر به
.نميشود حس آن به نيازي اثر انتهاي و ابتدا
شيبانيفر مازيار:از وگو گفت
سينما فردادر فرانسوي فيلم دو
فلسطين
-آينده سينماي -كوتاه فيلم نمايش برنامه پنجمين و بيست در
سينما در كوتاه فيلم عنوان ماه 5 دي در 15 هفته اين
از فيلم فيلم ، 2 پنج اين ازدرميآيد نمايش به فلسطين
-فرانسوي شاخص فيلمسازان از و فرانسه كوتاه سينماي
-وزغ صداي" عنوانهاي با "باش دومينيك" و "فايرود لارونت"
.است شده انتخاب "1997-رهگذر" و "1996
:است ترتيب بدين درميآيد نمايش به كه فيلمهايي ساير
طرح ، /سليمانيان حميد -پل /رحماني ذبيحالله /خنجر جاده
-كشورمان پرتلاش و توانمند فيلمساز از كاري نقطه رنگ ،
اصل كريمي ابوالفضل
فر صبح ساعت 10 راس معمول مطابق ميتوانند علاقهمندان
اين از تهران فلسطين سينماي در ماه دي دادوشنبه 15
.كنند استفاده فيلمها
در" پشيمونه بلا ميمون" نمايش
گلستان فرهنگي مجتمع
و كارگرداني به ،"بلاپشيمونه ميمون" موزيكال و شاد نمايش
روي به گلستان فرهنگي مجتمع در بانياني سيامك نويسندگي
.ميرود صحنه
ويژه كه شاد نمايش اين هشت ، منطقه شهرداري گزارش به
سانس 18 دو در جاري ديماه تا 21 است نوجوانان و كودكان
.ميشود اجرا مجتمع اين آمفيتئاتر سالن در و 19 ،
نبوت ، ميدان به ميتوانند بليت دريافت جهت مندان علاقه
گلستان ، خيابان هلالاحمر ، ميدان غربي ، جانبازان خيابان
شماره با بليت رزرو جهت يا و مراجعه گلستان فرهنگي مجتمع
.نمايند حاصل تماس 7814447
|